sheikh mahdi mahjuri emamjamaeat eslamabad:
بسم الله الرحمن الرحیم
✍ مهدی مهجور
حاکمان مستبد خودکامه برای مشروعیت بخشی و استمرار نظام سیاسی خود دست به اقداماتی میزنند نظام سیاسی اموی در راس آن معاویه برای پیشبرد اهداف و مشروعیت نظام سلطانی خود دست به اقدامات فکری و سیاسی زد
الف. (فکری)
در جامعه بشری هر قدرت و حکومتی هر اندازه زور و قدرت نظامی داشته باشد نیازمند پشتوانه فکری و فلسفی و عقلی عقیدتی دارد تا با پشتوانه قوی توجیه گر وضع موجود باشد حکومت اموی هم نمیتوانست بدون پشتوانه فکری، تنها به اعمال زور ادامه دهد.
در این دوران مکتبی رونق گرفت تفکر مرجئه یا ارجاء است مرجئه در اصطلاح به تاخیر انداختن عمل از نیت و جدایی ایمان از عمل است از این رو ارجاء به تاخیر انداختن داوری درباره مرتکبان کبیره تا روز قیامت اینان اساس فکر خود را از این آیه قرآن گرفتن (وآخرو ن مرجون لامرالله اما یعذبهم و امایتوب علیهم والله علیم و حکیم برخی دیگر از گناهکاران که کارشان بر مشیت خدا موقوف است یا به عدل آنان را عذاب کند ویا به لطف از گناهان آنان در گذرد وخداوند دانا بر حکمت آفرینش آگاه است.توبه ۱۰۶) این اندیشه اطاعت از خلیفه گناهکار را، واجب دانسته نتیجه این تفکر اطاعت بی قید و شرط مردم از حاکمان ظالم است در این دوران حکومت اموی این نوع تفکر را در دوران حکومت خود رواج می دادند تا بتوانند گروههای فکری جامعه را باامیال خود همسو کنند این نظریه دو جهت به نفع حاکمان و اموی تمام شد یکی که آنها را از جهت ایمان همراه با دیگر صحابه قرار می داد هر چند سابقه در اسلام نداشتند ودیگری توجیه خوبی برای ساکت نگه داشتن مردم در برابر سیاستهای ظالمانه حاکم آن به شمار میرفت
۲. جبریه اصطلاحی است که متکلمین بر طرفداران عقیده به جبر نامیده انددر این نوع تفکر نفی فعل اختیاری از انسان به انتساب تمام افعال به خدا است در تاریخ نقل است :چون معاویه حکومت را در دست گرفت و دید مردم فرمان او را اجرا نمی کنند حجتی بر آنان ندارد رای جبر و ارجاء را پیش کشید و گفت اگر پروردگارم مرا به حکومت شایسته نمی دید آن را به دامن من نمی گذاشت چنانچه این وضعیتی که ما بر آن هستیم مورد پسند خدا نبود آن را تغییر میداد. نمونه دیگر برخورد ابن زیاد با زینب کبری است که گفت:دیدید خداوند با برادرت چه کرد؟با این بیان می خواست، بگویید مشیت الهی بود که این حوادث اتفاق بیفتد
ب. (سیاسی)
۱.رعب و وحشت
امویان بر ساکت نگه داشتن مردم و استمرار حکومت خود با نیروی نظامی خود سیاست سرکوب رادر پیش گرفتند، به قول مرحوم دکتر شریعتی: عصری است که دیگردر میان توده، هیچ آوایی و ندایی بلند نیست، قلم ها را شکستند، زبانها را بریده اند، لب ها را دوخته اند و همه پایگاه حقیقت را بر سر وفا دارانش ویران کردند(کتاب حسین وارث آدم)
۲.ترور و حذف شخصیت ها
معاویه برای استمرار حکومت و اهداف شوم خود، باید موانع خودرا از بین ببرد، وی برای برداشتن موانع چند راه را در پیش گرفت، وی برخی را با مسموم کردن ازمیان برداشت مثل امام حسن علیه السلام، سعد ابن ابی وقاص یکی مدعیان حکومت بعد از خودش بود همانند امام مجتبی علیه السلام بوسیله سم به قتل رسانید، همچنین شخصیت های مثل عایشه، عبدالرحمان فرزند ابوبکر، عبدالرحمن بن خالدبن ولید، زیادبن ابیه، حجربن عدی
معاویه بعضی افراد را به نقاط دور تبعیدکرد تا مانعی برای اهداف شومش نباشند. ابن عساکر می نویسد:مردم مدینه براین باور بودند که بعد از معاویه، سعید بن عثمان خلیفه است، وقتی معاویه متوجه این قضایا شد ایشان را به خراسان به عنوان والی انتخاب کرد، تا از صحنه دور باشد.
معاویه بعضی را با دادن پول و یا حق سکوت خرید،به عبدالله بن عمر، به ظاهر مقدس صدهزار درهم دادوی تا آخرین لحظه با سکوتش طرح و برنامه معاویه را تاییدکرد،
به منذربن زبیر صد هزار درهم دادو ایشان سکوت کرد هر چند گفتند ایشان سکوتش ادامه پیدا نکرد بعدها زبان به اعتراض گشود.
عضویت فعال بسیج
الف- شرایط: 15 سال تمام
ب- مدارک:
1- عکس 3 قطعه
2- تصویر مدرک تحصیلی
3- تصویر شناسنامه
4- تصویر کارت ملی
5- گواهی دفاعی 1 و 2 یا آموزش مقدماتی و تکمیلی یا پایان خدمت
6- تکمیل کاربرگ های شماره 1-عادی به فعال 6-استعلام حفاظتی 7-ارزیابی مکتبی 8- تعلیم و تربیت (معرفی داوطلبان عضویت فعال) و 5-فهرست مشخصات عادی به فعال؛ برای معرفی به حوزه
مدارک مورد نیاز جهت دریافت کسری خدمت
****************************************
1- برکه اعزام به خدمت
2- نامه از یگان خدمتی
3- معرفی فرمانده پایگاه
4- عکس نظامی (3*4)، 1 قطعه
5- تصویر:
5-1-گواهی آموزش مقدماتی
5-2- برگه آموزش تکمیلی (در صورت وجود)
5-3- حکم مسئولیت (در صورت عضویت در شورا پایگاه-حوزه)
5-4- آخرین مدرک تحصیلی (در صورت ناپیوسته بودن ارائه تمام مدارک)
5-5- شناسنامه و کارت ملی 3عدد
سرمایه انسانی پایگاه مقاومت قمر بنی هاشم اسلام آباد قائم شهر
مدارک عضویت عادی بسیج 1397.10.10
1- تصویر شناسنامه 2- تصویر کارت ملی (در صورت دریافت)
3- دو عکس (برای کارت و فرم) 4- تکمیل فرم های شماره 1 و 3
درود
بسیجیان فعال، پیش از خدمت اگر می خواهند علاوه بر فعالیت معنوی، از مزایای عضویت مانند آموزش گردان های عاشورا، بیت المقدس و امام علی ع استفاده کنند علاوه بر عضویت اصلی در پایگاه، می توانند ثبت نام نموده و عضو همکار شوند.
پایگاه اسلام آباد قائم شهر
اسلام آباد قائم شهرqaemshahr eslamabad
عضویت فعال بسیج الف- شرایط: 15 سال تمام ب- مدارک: 1- عکس 3 قطعه 2- تصویر مدرک تحصیلی 3- تصویر شناسن
۱- عادی به فعال ۶- استعلام حفاظتی-۷- ارزیابی مکتبی- نیروی انسانی حوزه آقای یزدانی ۰۹۰۳۰۳۰۱۱۷۲
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
8.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ 🎬
محــمّد "ص" 💫
| از تولدی مبارک ...
تا معجزه ای که دراَمان ماند ... |
🔅آمده بود، برای کامل کردن اخلاق !
انحطاط اخلاقیِ امروز بشر ، محصول چیست؟
https://aparat.com/v/d5BYL
💽 (نسخهی انگلیسی، با زیرنویس فارسی)
تهیه شده در واحد #بینالملل منتظران منجی
@ostad_shojae
درود
پدر شهید احمد اولادعظیمی از نخستین خیرین مدرسه، ابتدای انقلاب زمینی را برای مدرسه سازی محله ی اسلام آباد وقف کرد.
با پیگیری اهالی و همکاری همکاران وزارت آموزش و پرورش از جمله آقایان هوشنگ اصغریان رییس شهرستان، غلام رضا سقایی بازرس اداره کل، افشین کامل سربازرس شهرستان، رییس و کارکنان مدرسه که در نام گذاری همکاری داشتند تشکر می شود.
اهالی اسلام آباد قائم شهر
sheikh mahdi mahjuri emamjamaeat eslamabad:
بسم الله الرحمن الرحیم
✍مهدی مهجور
نگاهی به اربعین
درمیان شیعه مشهور است که در روز بیستم صفر، صحابی بزرگ پیامبر، جابربن عبدالله انصاری، قبر مطهر امام حسین علیه السلام را زیارت کرد و اهل بیت نیز که در همان روز، در راه بازگشت از شام به کربلا رسیده بودند، جابر را ملاقات کردند. همچنین مشهور است که در این روز سر امام حسین علیه السلام به بدن ملحق شد. بحث ورود اهل بیت در روز اربعین به کربلا در بین تاریخ نویسان و سیره نویسان نظرات و آراء مختلفی را بیان داشتند و هر کدام از آنان ادله ای را ارائه می دهند. ما در این مقال کوتاه بر آنیم که بحث اربعین و بازگشت اهل بیت به کربلا را به اجمال، بررسی و کاوش کنیم.چرا که تعیین حضور اهل بیت امام در کربلا بعد از شهادت آن حضرت، یکی از مسائل مبهم و پیچیده تاریخ عاشورا است
الف. منکران ورود اهل بیت به کربلا در اربعین اول
با توجه به اقامت ده روزه اهل بیت در شام که در منابع آمده است. برخی از اندیشمندان نظریه ورود اهل بیت به کربلا را در اربعین اول، بعید و حتی محال دانسته اند. دیدگاه چهرهای شاخص ازاین قرارند.
1.ابن نما حلی در کتاب مثیر الاحزان
2.سیدابن طاووس ، این دو دانشمند شیعی تنها ورود اهل بیت به کربلا و ملاقات با جابر خبر داده اند بی آنکه تاریخ این ملاقات را ذکر کرده باشند
3.علامه مجلسی نیز از منکران ورود خاندان اهل بیت به کربلا در روز اربعین است. وی در این باره می نویسد: در اخبار علت استحباب زیارت اربعین بیان نشده است؛ اما قول مشهور در بین اصحاب علم این است استحباب؛ بازگشت اهل بیت در آن روز بیستم صفر به کربلا در بازگشتشان از شام و همچنین ملحق کردن سرهای شهدا به اجساد مطهرشان به دست علی بن حسین علیه السلام است. قول دیگر دراین باره آن است که اهل بیت در این روز به مدینه بازگشتند. اما هر دو قول بعید است؛ چرا که این مدت زمان(چهل روز) برای این دو امر رسیدن به کربلا یا مدینه کافی نیست؛ چنان که این امر از اخبار و قراین پیداست. اما اینکه این امر در سالی دیگر رخ داده باشد نیز بعید است.
4.میرزای حسین نوری در کتاب لوءلوء و مرجان
5. شیخ عباس قمی نیز به پیروی استادش محدث نوری منکر حضور اهل بیت در کربلا در روز اربعین شده است.
6. ابوالحسن شعرانی نیز منکر ورود اهل بیت به کربلا در بیستم صفراست.او می گوید: بسیاری از علما زیارت قبر مطهر را توسط اهل بیت در روز اربعین, مستبعد می شمارند، مخصوصا حاجی نوری سخت انکار کرده است و ما پیش از آن گفتیم دلیلی بر انکار اصل زیارت در روز اربعین نداریم، اما به ظن غالب این زیارت هنگام رفتن به شام بوده، نه بازگشتن، و اگر بگوییم بعض از روات دراین خصوصیت سهو کرده و هنگام باز گشتن گفته، آسان تر می نماید از اینکه بگوییم اصلا زیارت نکرده اند.
7. استاد مطهری خبر ملاقات جابر را با اهل بیت انکار کرده است.و در این باره گفته است: تنها کسی که این مطلب را نقل کرده، سید ابن طاووس در ملهوف است و هیچ کس دیگر جز ایشان نقل نکرده است حتی خود سید در کتاب های دیگرش متعرض آن نشده است و هیچ دلیل عقلی نیز با آن سازگار نیست.
8.دکتر سید جعفر شهیدی نیز از دیگر منکران این حادثه است.👇
ب.مدافعان ورود اهل بیت به کربلا در روز اربعین اول
در مقابل منکران، برخی از اندیشمندان قائل به حضور اهل بیت در کربلا در اربعین اول شده اند. از جمله: 1. ابو ریحان بیرونی او در کتاب الاثار باقیه می نویسد: در روز بیستم صفر سر امام حسین به بدنش ملحق و درهمان مکان دفن شد و زیارت اربعین نیز در این روز بوده است و آنان چهل نفر از اهل بیت او بودند که پس از بازگشت از شام قبر امام را زیارت کردند.
2. مستوفی هروی از مورخان قرن ششم بر این باور است که علی بن حسین علیه السلام با سایر اهل بیت در روز بیستم صفر در کربلا حضور داشته است.
3. ملا حسین واعظ کاشفی از قول خوارزمی نوشته است: امام زین العابدین سر پدر بزرگوار خود را با سرهای دیگر تحویل گرفت و به کربلا رفت و در بیستم ماه صفر، سر آن سرور به بدن اطهر انضمام یافت.
4.شیخ بهایی می گوید: روز نوزدهم از صفر زیارت اربعین اباعبدالله الحسین علیه السلام است. این روز که چهل روز از شهادت امام می گذشت، روز ورود جابر بن عبدالله انصاری برای زیارت قبر حضرت است و آن روز با روز ورود اهل بیت امام از شام به کربلا یکی شد؛ در حالی که آنان آهنگ رفتن به مدینه را داشتند.
در ادامه به ادله هر یک می پردازیم
اسلام آباد قائم شهرqaemshahr eslamabad
sheikh mahdi mahjuri emamjamaeat eslamabad: بسم الله الرحمن الرحیم ✍مهدی مهجور نگاهی به اربعین درمی
sheikh mahdi mahjuri emamjamaeat eslamabad:
بسم الله الرحمن الرحیم
✍مهدی مهجور
الف. عمده ترین ادله مخالفین بازگشت اهل بیت به کربلا
۱. طولانی بودن مسافت بین شام تا کربلا مسیر حرکت اهل بیت از کوفه تا شام یا از راهی سلطانی بوده یا از راه بادیه و از راه بادیه منتفی است چرا که آنچه در تاریخ نقل شده اهل بیت را از دهکده ها و شهرها یعنی از راه تکریت و موصل و نصیبین و حلب که همه در مسیر سلطانی واقع شدهاند به شام بردهاند و از کوفه تا شام چهل منزل داشته است با توجه به این مسافت طولانی و در نظر گرفتن زمان برای توقف اهل بیت در شام رسیدن آنان به کربلا در اربعین اول از محالات است
۲.سکوت منابع تاریخی کهن درباره این واقعه طبری، شیخمفید، طبرسی، خوارزمی، ابن اثیر، هیچ مطلبی در گزارش این واقعه یعنی رسیدن اهل بیت به کربلا در اربعین اول نیاوردهاند.
۳. نبودن کربلا در مسیر شام به مدینه
۴. بعضی منابع کهن مثل شیخ مفید در مسار الشیعه، شیخ طوسی در مصباح المتهجد، ابن یوسف حلی در العدد القویه،نه تنها اشاره ای به حضور اهل بیت در کربلا نکرده اند بلکه برخی تصریح کرده اند که اهل بیت در روز بیستم صفر از شام به طرف مدینه حرکت کرده اند.👇👇
ب . ادامه موافقین بازگشت اهل بیت به کربلا
موافقین بر این باورند که در آن زمان سه مسیر از کوفه به شام وجود داشته است.
۱.مسیر سلطانی که از کنار برخی شهرها می گذشته است
۲.مسیر مستقیم کوفه که از منطقه بادیه شام می گذشت
۳. مسیر معمول بین کوفه و شام که از ساحل غربی رود فرات و شهرهایی چون انبار، رقه وصفین میگذرد و این مسیر از صفین در ساحل فرات به حلب می رسد و بعد در منزل های حماه، حمص ،دمشق با راه سلطانی یکی می شود این همان راهی است که سپاه امیرالمومنین برای جنگ با معاویه آن را پیمود. این راه از مسیر سلطانی کوتاهتر و از مسیر بادیه آبادتر است. بنابراین احتمال عبور کاروان اسرا از مسیر سوم به سبب کوتاهی در رفت و آمد بودنش بیشتر است و میتوان از این راه یعنی فاصله بین کوفه تا شام را ده روز وحتی در کمتر از ۴ روز طی کرد.
۲. الحاق سر امام حسین علیه السلام به بدنش توسط امام سجاد در روز اربعین
قول مشهور این کار به دست امام زین العابدین صورت گرفته است این مسئله از ماجرای بازگشت اهل بیت به کربلا جدا نیست در منابع تاریخی هم هیچ گزارشی در دست نیست که نشان دهد امام سجاد علیه السلام در زمان دیگری به کربلا آمده باشد.
۳.استحباب زیارت اربعین
دو روایت در مورد استحباب زیارت اربعین داریم امام صادق علیه السلام به صفوان بن مهران و دیگری روایت امام حسن عسکری علیه السلام،مجلسی نیز با استناد به قول مشهور یکی از وجود احتمال در باب زیارت اربعین را همین الحاق سر مطهر امام حسین علیه السلام به بدن و حضور اهل بیت که در میان آنان امام معصوم یعنی امام سجاد علیه السلام حضور داشت میتواندوجه استحباب زیارت اربعین را توجیه کند.
از مجموعه آنچه گذشت روشن شد که اگرچه از نظر متن تاریخی و حدیثی، اثبات حضور اهل بیت در روز اربعین در کربلا چندان روشن نیست ، ولی قول دوم پذیرفتنی تر است. که بگوئیم سه مسیر از کوفه تا شام وجود داشته است واهل بیت آن راه کوتاه تر را پیمودند و در روز اربعین به کربلا رسیدند.