بنام خدا
✍مهدی مهجور
این روزهای اخیر کلیپی از یک روحانیون بی نام ونشان برای ترغیب و تشویق وازدحام جمعیت در مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام در ماه محرم، در فضای مجازی دست به دست می شود که گفته(ما در تمام شعبان، رمضان به ۹۰۰نفردرکنار هم سحری دادیم و روضه خواندیم بدون پروتکل بهداشتی و بر این ادعا است که ویروس کرونا تحت فرمان امام حسین علیه السلام است ویروس کرونا سگ کیه به مردم درمجلس عزاداری آسیب بزند، وبر ادعا خوداشاره به آیه ۳۳ سوره انفال می کند.
(ما کان الله لیعذبهم وانت فیهم وما کان الله معذبهم وهم یستغفرون ، مادامی که تو پیامبر درمیان آنها هستید عذابی نازل نمی شود)
این استدلال مورد مناقشه است
اولا آیه اشاره به حضورمعنوی پیامبر ندارد،بلکه به حضور فیزیکی پیامبر دارد.
درکتاب شریف المیزان علامه طباطبایی درمورد مراد به عذاب در آیه می فرماید:
مراد به عذاب، عذاب، آسمانی است که موجب استیصال است همان عذابهای که سایر امم داشتند مثل صحیه آسمانی، خدا در این آیه این چنین عذاب را از امت اسلام تا مادامی که رسول خدا زنده است برداشته است
ثانیاروایتی در این زمینه(حضورفیزیکی پیامبر)وجود دارد
امیرالمومنین علیه السلام می فرماید؛در روی زمین دو وسیله موجب نجات و ایمنی از عذاب الهی است یکی وجود پیامبراکرم که با رحلت او آن برداشته شده و هم اکنون به دومی که استغفار است تمسک بجویید
ثالثا، از کجا ویروس کرونا عذاب الهی وآسمانی می باشد، شاید دست ساخته بشر باشد
رابعا، اگر ویروس کرونا عذاب آسمانی است، چرا امت پیامبر این درد و ویروس مبتلا شدند به زعم شما پیامبر حضور معنوی در امتش دارد.
خامسا، اگر پیامبر وامام معصوم ولایت بر ویروس دارد، خود پیامبر و امام معصوم هم هرگز نباید مریض می شدند، با اینکه می دانیم اینها هم به درد ومرض مبتلا می شدند،
سخن آخر: متاسفانه مساله امامت وجایگاه امامان در نظام آفرینش در بین مردم خوب تبیین نشد، با اینکه اسلام بیش از هزار سال وارد ایران شده هنوز هنوز اسلام خوب به مردم معرفی نگردید متولیان دین به جای اینکه گوهر های دین را به مردم نشان دهند پیرایه های بر دین بستند که آن نورانیت وحقانیت دین مخدوش شد.پس بیاییم آب را از سرچشمه بنوشیم.نه به این سخنان بی اساس بی مبنا
sheikh mahdi mahjuri emamjamaeat eslamabad:
بنام خدا
✍مهدی مهجور
یکی از سوالاتی که این روزها در محافل عزاداری سیدشهدا اباعبدالله حسین علیه السلام بین محبین وعاشقان امام مطرح می شود، این است که سر مطهر و مقدس اباعبدالله و دیگر شهدا در کجا مدفون شدند؟
بر اساس گزارش های تاریخی، ماموران ابن زیاد سر امام و دیگر شهدا به شام منتقل کردند، اما بعد از انتقال به شام در میان تاریخ نویسان گزارش متفاوتی درباره محل دفن سر مقدس امام حسین علیه السلام ارائه کردند.
۱.کربلا
بسیاری از مورخان واندیشمندان شیعی و سنی معتقدند که سر امام به بدن ملحق شده است، لذا این قول، مشهورترین اقوال در این زمینه است. از اندیشمندان که معتقد به این نظریه اند، می توان شیخ صدوق، ابن فتال نیشابوری، سید مرتضی، علامه مجلسی را نام بردکه در این باره نوشتند:علی بن حسین علیه السلام همراه زنان (از شام) خارج شد وسر حسین علیه السلام را به کربلا باز گرداند.
از میان مورخان و اندیشمندان اهل سنت که بر این باورند که سر امام به کربلا باز گردانده شد ودر کنار بدن مدفون شد،می توان سبط جوزی، قرطبی، مستوفی هروی، نام برد
خواند میر از علما قرن دهم می نویسد:امام چهارم با خواهران و عمات و سایر اقربا، متوجه مدینه طیبه گشته، در بیستم ماه صفر، سر امام حسین علیه السلام وسایر شهدا کربلا را به ابدان ایشان منضم ساخت. وی این قول را صحیح ترین قول درباره مدفن سر مقدس امام دانسته است.
۲.نجف
این قول در منابع حدیثی شیعه نقل شده ، که حاکی از دفن سر امام کنار مرقد امیرالمومنین است.
علی بن اسباط از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که وقتی به نجف آمدی، دو قبر خواهی دید:قبر بزرگ و قبر کوچک؛ اما قبر بزرگ، محل دفن امیر المومنین علیه السلام است وقبر کوچک، محل دفن سر امام حسین علیه السلام است.
چند روایت دیگر به این مضمون وجود دارد
۳.مدینه
این قول را برخی مورخان اهل سنت گزارش کردند، که وقتی یزید اسرا را راهی مدینه کرد سر امام حسین علیه السلام را به نزد عمر بن سعید بن عاص، کار گزارش در مدینه فرستاد، عمر سر را کفن کرد ودر بقیع نزد فاطمه سلام علیها دفن کرد.
این قول مورد. تامل است چرا که ممکن است سر امام از شام به مدینه فرستاده شده باشد این به معنای دفن سر مطهر در مدینه نیست، ضمن اینکه برخی از گزارش ها حاکی از آن است که سر دوباره از مدینه به شام باز گردانده شد
۴.دمشق
برخی از گزارش های تاریخی حاکی از آن است که سر امام در دمشق دفن شده است، اما درباره محل دقیق آن نیز اختلاف وجود دارد، بعضی گفتد قصردار الاماره، بعضی دیگربوستان قصر، نقل دیگر بوستانی در دمشق، و بعضی بر این باورند در قبرستان دمشق مدفون است.
نقد این قول
اگرچه برخی از اقوال این دیدگاه در منابع بسیار کهن نقل شده با این اشکال مواجه است که اختلاف نظرهای فراوانی درباره محل دقیق دفن سر دردمشق وجود دارد وتعداد اقوال آن به ده می رسد، ضمن اینکه اصلا دفن سر با اقوال دیگر، به ویژه دو قول نخست که قول مشهور است نا سازگار است
۵.کوفه، سبط ابن جوزی در گزارش دیگری گفته است، عمر بن حریث مخزومی سر امام را از ابن زیاد گرفت و آن را پس از شست و شو و کفن کردن در خانه اش در کوفه، که به(دارالخز)شناخته می شد، دفن کرد.
این قول به سبب متاخر و متفرد بودن، اعتبار چندانی ندارد.
جمع بندی:
از این میان اقوال فوق، قول اول ، (مدفون درکربلا) قول مشهور در میان علما شیعه است.اگرچه این دیدگاه هیچ خبری از معصوم نیست این دیدگاه در طول قرون متمادی از شهرت خاصی برخوردار بوده، و همواره علمای شیعه به آن اعتماد کرده اند. این دیدگاه در قرون نخستین از مسلمات اعتقادی و تاریخی شیعه شمرده می شده است، تا جایی که عالمان شیعه در آن زمان، بی خبر از آنکه آیندگان در این قول تشکیک و تردید خواهند، ضرورتی نمی دیدند که آن را به قول معصوم و یا گزارش های معتبر تاریخی مستند کنند،
به هر حال سر یا پیکرش هر جا که باشد نام و یاد او در دل ها هر روز زنده تر و پویا تر می شود
ان لقتل الحسین حراره فی قلوب المومنین لاتبردابدا
sheikh mahdi mahjuri emamjamaeat eslamabad:
بسم الله الرحمن الرحیم
✍مهدی مهجور
ماکشندگان واقعه تلخ و دل سوز عاشورا ، را مورد لعن و نفرین قرار میدهیم و آن ها را مسبب این جنایت می دانیم ولی از بسترسازان، هموار کنندگان این جلادان و مستکبران تاریخ سخنی نمی گوییم حال،آنکه بیشتر باید مورد ملامت و سرزنش قرار گیرد بسترسازان و هموار کنندگان این واقعه هستند اینها باید مورد غضب قرار گیرند که چرا بستری برای استکبار، استثمار، استحمار مهیا کرده اند مگر مردم آن روزگار حسین را نمی شناخته اند مگر نمی دانستندکه او پسر پیامبر آل الله است مگر مردم آن روزگار فاطمه و علی را نمی شناختند چه شد که مردم آن روزگار چشمها را بر همه شناخت هایی که داشتندبستندجامعه به چه دردی و آفتی مبتلا شدند که حاضر شدند پسر پیامبر را قربانی کنند
به نظر می آید مردم آن روزگار دچار آفت بزرگی یعنی نفاق اجتماعی شدند امام را می شناختند و می دانستند او چه شخصیتی است ولی دچار آفت نفاق اجتماعی شدندامام از فرزدق سوال فرمودند: از کوفه چه خبر؟ فرزدق جواب دادقلوب معکم سیوف علیکم آنها قلب هایشان با شماست ولی شمشیرها بر علیه شما هست شاخصههای نفاق اجتماعی
۱ . منفعت طلبی
در این جامعه هر کس به دنبال منافع خودش است هر کس به دنبال این است که بیشتر ببرد و بیشتر سود عایدش شود دنبال کسی می رود که منافع او را تامین کند نه اینکه به او اعتماد دارد بلکه او تأمین کننده منافع او است و هرحرکت باهر نسیمی تغییر مسیر میدهد شاخص وفاداری او منافع فردی آنها است ایثار گذشت کردن در آن معنا ندارد جامعه کوفه را در نظر بگیریم روزی در کنار مسلم بن عقیل جمع شدند روزی دیگر اطراف او را خلوت کردند، جمع شدن اطراف مسلم، نفعشان بود خلوت کردن هم سودشان، زیر اعلم کسی سینه میزنند که منافع او و خانوادهاش را تامین کند سر سفره ای مینشینند که زندگی آنها را آباد کند. منافع حزبی، جناحی در اولویت قرار دارد، از دین تا جایی دم می زنندکه منافع آنها را تامین کند،، دین ابزاری هست برای نفع، در این جامعه نفاق زده است، که امام فریاد بر می آورد(الناس عبید الدنیا الدین لعق السنتهم یحوطونه مادرت معایشهم فاذا محصوابالبلا قل الدیانون)
۲.چاپلوسی وتملق
تمجیدهای توخالی وغیر واقعی، ثناگویی بی مورد و مدح های مبالغه آمیز، رونق می گیرد،چاپلوس درصدر ومسند قدرت، نخبگان، اندیشمندان در این جامعه حذف می شوند.
۳.دراین جامعه مردم حرف جدی خودشان را نمی زنند، هرحرف جدی را پنهان در خفی می زنند، ظاهر آنها حقیقت و واقعیت نیست.
۴.در این جامعه اعتماد رخت بربسته ، هیچ کس به کسی اعتماد ندارد،ناراستی وبی صداقتی موج می زند
۵.دزد راهزن، اختلاس گر، فرصت طلب، انسان های زرنگ و تیز معرفی می شود، انسان های صادق و صالح آدم های ساده لوح
۶.انسان های بی سواد به عنوان عالم، فهیم جلوه داده می شود، انسان های عالم و فرهیخته، بی هنر و بی سوادمعرفی می شود.
۷.شک وتردید
جامعه همیشه در شک و تردیداست، شاید در ظاهرقرص محکم سخن بگویندوخود را حق جلوه دهند اما در دل گرفتاراضطراب و آشفتگی و ازثبات و آرامش محروم هستند.
۸.اسیر توهمات
در این جامعه نفاق زده، جامعه فکر می کنند خدا را عبادت می کنند ودر مسیر ایمان گام بر می دارند، ولی شیطان را عبادت می کنند.
۹.زهد فروشی
دراین جامعه زهد فروشی بازار گرمی دارد
۱۰.دروغ
قسم مکررو موکد ودر این حال دروغ، یکی از عادت های زشت جامعه نفاق زده است.
آری امام حسین علیه السلام در این جامعه نفاق قیام کرد، تا چهره بزگ کرده ریا و نفاق را کنار بزند، وسیمای واقعی را به همه در طول تاریخ نشان دهد.
sheikh mahdi mahjuri emamjamaeat eslamabad:
بسم الله الرحمن الرحیم
✍ مهدی مهجور
حاکمان مستبد خودکامه برای مشروعیت بخشی و استمرار نظام سیاسی خود دست به اقداماتی میزنند نظام سیاسی اموی در راس آن معاویه برای پیشبرد اهداف و مشروعیت نظام سلطانی خود دست به اقدامات فکری و سیاسی زد
الف. (فکری)
در جامعه بشری هر قدرت و حکومتی هر اندازه زور و قدرت نظامی داشته باشد نیازمند پشتوانه فکری و فلسفی و عقلی عقیدتی دارد تا با پشتوانه قوی توجیه گر وضع موجود باشد حکومت اموی هم نمیتوانست بدون پشتوانه فکری، تنها به اعمال زور ادامه دهد.
در این دوران مکتبی رونق گرفت تفکر مرجئه یا ارجاء است مرجئه در اصطلاح به تاخیر انداختن عمل از نیت و جدایی ایمان از عمل است از این رو ارجاء به تاخیر انداختن داوری درباره مرتکبان کبیره تا روز قیامت اینان اساس فکر خود را از این آیه قرآن گرفتن (وآخرو ن مرجون لامرالله اما یعذبهم و امایتوب علیهم والله علیم و حکیم برخی دیگر از گناهکاران که کارشان بر مشیت خدا موقوف است یا به عدل آنان را عذاب کند ویا به لطف از گناهان آنان در گذرد وخداوند دانا بر حکمت آفرینش آگاه است.توبه ۱۰۶) این اندیشه اطاعت از خلیفه گناهکار را، واجب دانسته نتیجه این تفکر اطاعت بی قید و شرط مردم از حاکمان ظالم است در این دوران حکومت اموی این نوع تفکر را در دوران حکومت خود رواج می دادند تا بتوانند گروههای فکری جامعه را باامیال خود همسو کنند این نظریه دو جهت به نفع حاکمان و اموی تمام شد یکی که آنها را از جهت ایمان همراه با دیگر صحابه قرار می داد هر چند سابقه در اسلام نداشتند ودیگری توجیه خوبی برای ساکت نگه داشتن مردم در برابر سیاستهای ظالمانه حاکم آن به شمار میرفت
۲. جبریه اصطلاحی است که متکلمین بر طرفداران عقیده به جبر نامیده انددر این نوع تفکر نفی فعل اختیاری از انسان به انتساب تمام افعال به خدا است در تاریخ نقل است :چون معاویه حکومت را در دست گرفت و دید مردم فرمان او را اجرا نمی کنند حجتی بر آنان ندارد رای جبر و ارجاء را پیش کشید و گفت اگر پروردگارم مرا به حکومت شایسته نمی دید آن را به دامن من نمی گذاشت چنانچه این وضعیتی که ما بر آن هستیم مورد پسند خدا نبود آن را تغییر میداد. نمونه دیگر برخورد ابن زیاد با زینب کبری است که گفت:دیدید خداوند با برادرت چه کرد؟با این بیان می خواست، بگویید مشیت الهی بود که این حوادث اتفاق بیفتد
ب. (سیاسی)
۱.رعب و وحشت
امویان بر ساکت نگه داشتن مردم و استمرار حکومت خود با نیروی نظامی خود سیاست سرکوب رادر پیش گرفتند، به قول مرحوم دکتر شریعتی: عصری است که دیگردر میان توده، هیچ آوایی و ندایی بلند نیست، قلم ها را شکستند، زبانها را بریده اند، لب ها را دوخته اند و همه پایگاه حقیقت را بر سر وفا دارانش ویران کردند(کتاب حسین وارث آدم)
۲.ترور و حذف شخصیت ها
معاویه برای استمرار حکومت و اهداف شوم خود، باید موانع خودرا از بین ببرد، وی برای برداشتن موانع چند راه را در پیش گرفت، وی برخی را با مسموم کردن ازمیان برداشت مثل امام حسن علیه السلام، سعد ابن ابی وقاص یکی مدعیان حکومت بعد از خودش بود همانند امام مجتبی علیه السلام بوسیله سم به قتل رسانید، همچنین شخصیت های مثل عایشه، عبدالرحمان فرزند ابوبکر، عبدالرحمن بن خالدبن ولید، زیادبن ابیه، حجربن عدی
معاویه بعضی افراد را به نقاط دور تبعیدکرد تا مانعی برای اهداف شومش نباشند. ابن عساکر می نویسد:مردم مدینه براین باور بودند که بعد از معاویه، سعید بن عثمان خلیفه است، وقتی معاویه متوجه این قضایا شد ایشان را به خراسان به عنوان والی انتخاب کرد، تا از صحنه دور باشد.
معاویه بعضی را با دادن پول و یا حق سکوت خرید،به عبدالله بن عمر، به ظاهر مقدس صدهزار درهم دادوی تا آخرین لحظه با سکوتش طرح و برنامه معاویه را تاییدکرد،
به منذربن زبیر صد هزار درهم دادو ایشان سکوت کرد هر چند گفتند ایشان سکوتش ادامه پیدا نکرد بعدها زبان به اعتراض گشود.
عضویت فعال بسیج
الف- شرایط: 15 سال تمام
ب- مدارک:
1- عکس 3 قطعه
2- تصویر مدرک تحصیلی
3- تصویر شناسنامه
4- تصویر کارت ملی
5- گواهی دفاعی 1 و 2 یا آموزش مقدماتی و تکمیلی یا پایان خدمت
6- تکمیل کاربرگ های شماره 1-عادی به فعال 6-استعلام حفاظتی 7-ارزیابی مکتبی 8- تعلیم و تربیت (معرفی داوطلبان عضویت فعال) و 5-فهرست مشخصات عادی به فعال؛ برای معرفی به حوزه
مدارک مورد نیاز جهت دریافت کسری خدمت
****************************************
1- برکه اعزام به خدمت
2- نامه از یگان خدمتی
3- معرفی فرمانده پایگاه
4- عکس نظامی (3*4)، 1 قطعه
5- تصویر:
5-1-گواهی آموزش مقدماتی
5-2- برگه آموزش تکمیلی (در صورت وجود)
5-3- حکم مسئولیت (در صورت عضویت در شورا پایگاه-حوزه)
5-4- آخرین مدرک تحصیلی (در صورت ناپیوسته بودن ارائه تمام مدارک)
5-5- شناسنامه و کارت ملی 3عدد
سرمایه انسانی پایگاه مقاومت قمر بنی هاشم اسلام آباد قائم شهر
مدارک عضویت عادی بسیج 1397.10.10
1- تصویر شناسنامه 2- تصویر کارت ملی (در صورت دریافت)
3- دو عکس (برای کارت و فرم) 4- تکمیل فرم های شماره 1 و 3
درود
بسیجیان فعال، پیش از خدمت اگر می خواهند علاوه بر فعالیت معنوی، از مزایای عضویت مانند آموزش گردان های عاشورا، بیت المقدس و امام علی ع استفاده کنند علاوه بر عضویت اصلی در پایگاه، می توانند ثبت نام نموده و عضو همکار شوند.
پایگاه اسلام آباد قائم شهر
اسلام آباد قائم شهرqaemshahr eslamabad
عضویت فعال بسیج الف- شرایط: 15 سال تمام ب- مدارک: 1- عکس 3 قطعه 2- تصویر مدرک تحصیلی 3- تصویر شناسن
۱- عادی به فعال ۶- استعلام حفاظتی-۷- ارزیابی مکتبی- نیروی انسانی حوزه آقای یزدانی ۰۹۰۳۰۳۰۱۱۷۲