eitaa logo
طب اسلامی*نظرات آیت الله تبریزیان*
3.7هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
541 ویدیو
28 فایل
مطالب فقط بر اساس نظرات آیت الله تبریزیان می باشد برای حرکت به سمت سبک زندگی اسلامی .ان شا الله شناسه پرسش و پاسخ طبی @teb_62
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴انا لله و انا الیه راجعون / علامه حسن‌زاده آملی به علت عارضه ریوی ، دار فانی را وداع گفت 🔹ضمن تسلیت به ساحت مقدس امام عصر ارواحنا فداه و رهبر فرزانه انقلاب و تمام شیعیان جهان، علو درجات آن یگانه دهر را از خداوند سبحان خواستاریم. رحیمی
🔴 تقویم نجومی اسلامی 🔰 یکشنبه: ◀️ ۴ مهر ۱۴۰۰ ◀️ ۱۹ صفر ۱۴۴۳ ◀️ ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۱ 🗓 شب اربعین سالار شهیدان، ابا عبدالله الحسین علیه السلام 🔰 مسافرت خوب و مفید است، ان شاءالله. 🔰 مباشرت امشب ( شب دوشنبه ) خوب است و فرزند چنین شبی به قسمت و روزی خود قانع و راضی باشد، ان شاءالله. 🔰 طبق روایات، اصلاح مو ( سر و صورت ) در این روز از ماه قمری، باعث توانگری است. ( حفظ حرمت ایام مستحب است. ) ❌ یکشنبه برای گرفتن ناخن، روز مبارک و مناسبی نیست و طبق روایات ممکن است موجب بی برکتی در زندگی گردد.
‍ ‍ ┄┄┅┅┅❅❁🔘❁❅┅┅┅┄┄ صلی الله علیك یا ابا عبدالله الحسین 🏴 فرا رسیدن اربعین حسینی بر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و عموم شیعیان جهان تسلیت باد 🏴 ⚫️ امام حسن عسکری علیه السلام مؤمن پنج نشانه دارد: اقامه ۵۰ رکعت نماز (مجموع واجبات و مستحبات)، زیارت اربعین، انگشتر عقیق در دست راست کردن، در سجده پیشانی بر خاک نهادن و «بسم الله الرحمن الرحیم» را (در نماز) بلند گفتن. 📓 وسائل الشیعه، ج۱۰، ص۳۷۳ ⚫️ پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله) در ضمن حديث بلندى در وصف سرزمین کربلا مى‌‏فرمايد: كربلا پاكترين بقعه روى زمين و از نظر احترام بزرگترين بقعه‏ ها است و الحق كه كربلا از بساط هاى بهشت است. 📓 بحار الانوار(ط-بیروت) ج۹۸، ص۱۱۵ 📓 مستدرک الوسایل ج۱۰، ص۳۲۵ ↩️ نام جابر (اولین زائر اربعین) بر ضریح امام حسین علیه السلام 👇🏻 جالب توجه اینکه در بالای ضریح مقدس امام حسین علیه السلام که به وسیله شیعیان از هندوستان تهیه شده و 5/5 متر دراز و 5/4 متر پهنا دارد، با آب طلای خالص آیه نور و پس از آن، این حدیث نبوی نگاشته شده است: ای جابر، قبر حسین علیه السلام را زیارت کن؛ زیرا پاداش زیارت قبرحسین علیه السلام با پاداش انجام دادن صد حجّ (مستحبی) برابر است؛ و در حقیقت قبر حسین بن علی علیه السلام گلزاری از گلزارهای بهشت است... و زمین کربلا، زمین بهشت به شمار می‌آید. 📓 زندگي پرافتخار جابر، ص ۲۰۵ 🔺 جابر به سفارش پیامبر صلی الله علیه و آله عمل کرد و به عنوان نخستین زائر، در موقعیتی دشوار، این سنت عظیم را بنیان نهاد.
تقویم نجومی دوشنبه ۵ شهریور سال ۱۴۰۰ شمسی و ۲۰ صفر ۱۴۴۳ هجری قمری مصادف با ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی روز دوشنبه طبق روایات متعلق است به حضرت امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام. سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد. مناسبت و احکام های اسلامی و دینی اربعین سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام . روز زیارتی حضرت سید الشهداء علیها السلام . زیارت اولین زائر‌‌‌ِ قبر باعبدالله الحسین علیه السلام در کربلا جناب جابر بن عبدالله انصاری. بازگشت اهل بیت علیهم السلام از شام و رسیدن به کربلا و زیارت شهداء . مسافرت : مسافرت خوب نیست و در صورت ضرورت همراه صدقه باشد . امروز قمر در برج جوزا احکام امور شخصی حجامت در این روز از ماه قمری ، موجب صحت میشود. دوشنبه برای گرفتن ناخن، روز مناسبی است و برکات خوبی از جمله قاری و حافظ قران گردد . ذکر امروز یا قاضی الحاجات  ۱۰۰ مرتبه
🔰 تغذیه 💠راجع به بحث تغذیه مباحث خیلی مهمی داریم. مسئله‌ی غذا خوردن در طب اسلامی مهم ترین شاخص و مهم ترین ابزار سلامتی و بیماری است. قرآن و اسلام، طب را اینگونه تفسیر می‌کند: ﴿كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا یعنی بخوريد و بياشاميد، ولى اسراف نكنيد. به ائمه(علیه السلام ) عرض شد که خداوند در قرآن از طب چیزی نفرموده است، ائمه(علیه السلام ) در جواب فرموده اند که خداوند تمامی طب را در نصف آیه جمع کرده است و فرموده است «بخورید و بنوشید ولی اسراف نکنید».
🔰 مقدار غذا خوردن 💠امروزه در جهان مسئله‌ی «سوء تغذیه» مطرح است. سوء تغذیه را به «کم غذا خوردن» می‌دانند. می‌گویند کم غذا خوردن باعث بیماری می‌شود. اگر در غذای انسان، گوشت و شیر و لبنیات نباشد، می‌گویند سوء تغذیه وجود دارد یعنی تغذیه ای است که منجر به بیماری می‌شود. در طب اسلامی خواهیم خواند که هرچه کمتر غذا خورده شود، انسان سالم تر می‌شود. یعنی برای بنی آدم چند لقمه که کمر او را راست نگه دارد کافی است ... در روایت آمده است: یعنی کسی که غذایش کم باشد، دردهای او کم تر است. 📚عدة الداعي و نجاح الساعي نویسنده : ابن فهد الحلي    جلد : 1  صفحه : 84 📚عيون الحكم و المواعظ نویسنده : الليثي الواسطي، علي بن محمد    جلد : 1  صفحه : 455 رحیمی
💎 1⃣ : 🔺همان آبریزش از بینی است که بسیار مفید است ونبایددرمان کرد.😪🤧 2⃣ : 🔺همان فضولات سر است که به سینوسها وگلو می‌ریزد وباعث سینوزیت وبیماریهای دیگر می شود که بسیار مضر است وحتما باید درمان کرد.😰 3⃣ : 👃 🔺همان ریختن دارودر بینی است که باعث پاکسازی مغزاز فضولات می شود.(روغن،انفیه)🍾 🔺مثل روغن ریزی داخل بینی که درمان افسردگی،نزله،زکام،سردی،مغز،کم حافظگی وانواع سردرد ها است. 💥بهترین روغنهابرای سعوط👇👇👃 🔺بنفشه کنجدی که معتدل است برای همه مزاج ها مناسب است. 🔺روغن بادام شیرین گرم وتر است مناسب برای افرادی که سردی وخشکی مغز دارند. 🔺روغن مرزنجوش گرم است برای درمان آلرژی ،سینوزیت،عطسه مکرر،از روغن بنفشه قوی تر است. 🔺روغن سیاهدانه که گرم وخشک است روغن ها باید با توجه به مزاج فرد استفاده شود. 4⃣ :😴🙄 ✅بلافاصله بعد از شام می توان خوابید معده گرم می شود وهضم به خوبی انجام می شود. ✅شام باید مهمترین وسنگین ترین وعده غذایی باشد زیرا جذب درشب بهتر صورت می گیرد،ودر خواب هضم بهتر صورت می گیرد،کسانی که با خوردن غذای سنگین درشب اذیت می شوند علت ضعف معده است .🥘 ✅بهتر است شب با دهان باز خوابید تا بخارات معده باعث خرابی دندان ها نشوند.😴 ✅خواب قیلوله باعث افزایش حافظه می شود.( نیم ساعت قبل یا بعد از اذان ظهر)🌞 🔺خوابیدن به قفا یا کمر خواب انبیا است.✅ 🔺خواب به پهلوی چپ باعث هضم غذا می شود. 🔺خواب به پهلوی راست خواب مومنین است. 🔺خواب دمرنهی شده ،خواب شیاطین است وبرای قلب وهضم غذا مضر است.❌ 🔺خواب عصرنهی شده است،یعنی ساعت۳به بعد 🔺تنها خوابیدن وبا دست وصورت کثیف خوابیدن نهی شده 🔺خواب بین الطلوعین (تا یک ساعت و نیم بعد از اذان صبح ) وبین المغربین ( ۲۰ دقیقه بعد از اذان مغرب) فقر می آورد و به شدت نهی شده است،هم اثر مادی و اقتصادی می گذارد وهم در این دو زمان لشکریان شیطان پراکنده هستند پس بهتر است در این دو زمان به ذکر و عبادت مشغول باشیم.🌗 🔺خواب ،زمستان،شب وکلا سردی ها باعث می شودکه خون به درون بدن برود گوارش بهتر انجام شود واگر چیزی داخل معده نباشد معده به جای غذا بدن را هضم می کند وباعث آسیب به بدن وپیری زودرس می شود،پس حتما شام باید خورده شود.حداقل ۳_۵ خرما را باید خورد وبا شکم خالی نباید خوابید.🥘 💫 @shafabakhshteb💫 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 eitta.com/eslamiteb_tabrizian کانال ما در ایتا : eitta.com/eslamiteb_tabrizian کانال ما در سروش : splus.ir/eslamiteb_tabrizian کانال ما در گپ : https://gap.im/tebeeslami_tabrizian کانال ما در روبیکا : https://rubika.ir/teb_1365
🔴 تقویم نجومی اسلامی 🔰 پنج شنبه: ◀️ ۸ مهر ۱۴۰۰ ◀️ ۲۳ صفر ۱۴۴۳ ◀️ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱ 🔰 مسافرت خوب و مفید است و سود دارد. 🔰 مباشرت امروز هنگام زوال ظهر خوب است و فرزند حاصل، عاقل و سیاستمدار و آقا و بزرگوار خواهد شد، ان شاءالله. 🔰 امشب ( شبِ جمعه ) مباشرت پس از فضیلت نماز عشاء خوب است و امید است فرزند آن، از یاران امام زمان علیه السلام گردد، ان شاءالله. 🔰 طبق روایات، اصلاح مو ( سر و صورت ) در این روز ماه قمری، باعث رو به راه شدن امور است. 🔰 پنج شنبه برای گرفتن ناخن، روز خیلی خوبی است و موجب رفع درد چشم، صحت جسم و شفای درد است. 🆔
👈 درمان بیماری ها با سیب ╭─┅═✧📍📍✧═┅─╮ @eslamiteb_tabrizian ╰─┅═✧🔸🔸✧═┅─╯ ╭─┅═✧📍📍✧═┅─╮ @tebeeslami_tabrizian ╰─┅═✧🔸🔸✧═┅─╯
🔴 تقویم نجومی اسلامی 🔰 جمعه: ◀️ ۹ مهر ۱۴۰۰ ◀️ ۲۴ صفر ۱۴۴۳ ◀️ ۱ اکتبر ۲۰۲۱ ⚠️ مسافرت بعد از ظهر و همراه صدقه انجام گیرد. 🔰 امروز مباشرت پس از فضیلت نماز عصر مستحب است و فرزند حاصل از آن، دانشمندِ جهانی گردد، ان شاءالله. ✅ امشب ( شب شنبه ) جهت مباشرت دستوری وارد نشده است. 🔰 طبق روایات، اصلاح مو ( سر و صورت ) باعث اصلاح امور می شود. 🔰 جمعه برای گرفتن ناخن، روز بسیار خوبی است و مستحب نیز هست. روزی را زیاد، فقر را برطرف، عمر را زیاد و سلامتی آورد. 🆔
🔴 تقویم نجومی اسلامی 🔰 شنبه: ◀️ ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ◀️ ۲۵ صفر ۱۴۴۳ ◀️ ۲ اکتبر ۲۰۲۱ ⚠️ مسافرت همراه صدقه باشد. ✅ امشب ( شب یکشنبه ) جهت مباشرت دلیلی وارد نشده است. 🔰 طبق روایات، اصلاح مو ( سر و صورت ) در این روز از ماه قمری، خوب است. ❌ شنبه برای گرفتن ناخن، روز مناسبی نیست و طبق روایات ممکن است موجب بیماری در انگشتان دست گردد. 🆔
سؤال سنت_استعمال_نوره ، چند روز یکبار است؟ پاسخ :به روایات زیر توجه فرمایید : 1⃣: در هر پانزده روز، یکبار است، پس کسی که 21 روز بر او گذشت و نوره نکشیده است باید به ضمان الهی قرض کند و بکشد و کسی که 40 روز بر او بگذرد و نوره نکشیده باشد، نه مؤمن است و نه مسلمان و کرامتی هم ندارد. 2⃣ :امیرالمؤمنین (ع) فرمودند : برای مؤمن دوست دارم که هر 15 روز یکبار، استعمال نماید. 3⃣ :رسول الله ص) فرمود :هر کس به الله و روز قیامت ایمان دارد نباید تراشیدن موی بالای عورت خود را (با نوره یا غیره) بیش از 40 روز ترک کند، پس اگر مالی (برای این کار) نداشت، باید بعد از 40 روز قرض کند و تأخیر نیاندازد. 4⃣:امام صادق ع) فرمود : یک بار نوره کشیدن در تابستان بهتر از ده بار نوره کشیدن در زمستان است. 5⃣:عبدالرحمن گوید :با امام صادق ع) وارد حمام شدم پس امام به من فرمود: ای عبدالرحمن! نوره بِکِش، من گفتم : من چند روزی است که نوره کشیده ام؛ امام فرمودند : بکش چرا که نوره پاک کننده است. ✅اگر چه سنت نوره طبق روایات قبل، هر 15 روز یکبار است ولی بر حسب روایت فوق و چندین حدیث دیگر، استفاده و استعمال بیشتر آن هم مورد ترغیب اهل بیت علیهم السلام می باشد حتی اگر چند روز بیشتر از نوره کشیدن نگذشته باشد. .امام صادق علیه السلام فرمود : دوا و دارو چهار چیز است : أنفیه و حجامت و و شیاف ✅ مشاهده می شود که استعمال نوره یکی از داروهای چهارگانه می باشد پس بیاییم از برکات دنيوي و أُخروی اوامر اهل بیت علیهم السلام بیشتر استفاده کنیم.
✅رسول خدا صلی الله علیه وآله 🔆هرگاه ۴ خصلت در غذا جمع شود، آن غذا کامل است: ✅ حلال باشد ✅ دست های خورنده اش زیاد باشد، ✅به نام خدا آغاز شود ✅با حمد خدا به پایان برسد. ╭─┅═✧📍📍✧═┅─╮ @eslamiteb_tabrizian ╰─┅═✧🔸🔸✧═┅─╯ ╭─┅═✧📍📍✧═┅─╮ @tebeeslami_tabrizian ╰─┅═✧🔸🔸✧═┅─╯
درس طب استاد تبریزیان 🔰خوردن در حال و دادن صحبت در آداب و موارد مرتبط با سلامتی است. در روایت آمده است: مَا كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَأْكُلُ مُتَّكِئاً عَلَى يَمِينِهِ وَ لَا عَلَى‌ يَسَارِهِ‌ وَ لَكِنْ يَجْلِسُ جِلْسَةَ الْعَبْدِ تَوَاضُعاً لِلَّه‌[1] یعنی پیامبر(ص) درحالیکه بر طرف راست یا چپ خود تکیه داده باشد (غذا) نمی‌خورد ... چون پیامبر(ص)‌ حتی یک مورد در حال خوردن تکیه نداده است معلوم می‌شود باید رعایت بشود. اگر چه تکیه ندادن در حال خوردن محترم شمردن نعمت می‌باشد ولی علاوه بر این می‌تواند در مسئله‌ی و هم نقش داشته باشد. در روایت دیگر آمده است: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ يَأْكُلُ مُتَّكِئاً قَالَ لَا وَ لَا مُنْبَطِحاً عَلَى‌ بَطْنِهِ‌.[2] یعنی از امام صادق(ع) در مورد مردی که در حال خوردن تکیه داده است پرسیدم امام (ع)‌ فرمود این کار را نکند و در حال خوابیده روی هم نباید بخورد. از این استفاده می‌شود تکیه دادن و خوابیدن روی شکم در حال خوردن است. البته اصل خوابیدن روی شکم نهی شده است و غذا خوردن در حال خوابیدن روی شکم هم نهی دیگر دارد که معلوم می‌شود مفسده‌ی دیگری دارد. در روایت دیگر آمده است: يَنْهَى عَنْ ثَلَاثِ‌ أَكَلَاتٍ‌ أَنْ لَا يَأْكُلَ أَحَدٌ بِشِمَالِهِ أَوْ مُسْتَلْقِياً عَلَى قَفَاهُ أَوْ مُنْبَطِحاً عَلَى بَطْنِهِ.[3] پیامبر(ص) از خوردن در سه حالت نهی کرد ❌خوردن با دست چپ یا ❌خوردن در حال خوابیده به پشت یا ❌در حال خوابیده به روی شکم. معلوم می‌شود اگر کسی به سمت راست یا چپ بخوابد و بخورد شاید اشکالی ندارد. مثلا بیمار اگر می‌خواهد درحال خوابیده غذا بخورد به سمت راست یا چپ غذا بخورد. [1] المحاسن، برقی، ‌ج2، ص457. [2] المحاسن، برقی، ج2، ص458. [3] دعائم الاسلام، قاضی نعمان، ج2، ص119. کانال ما در ایتا : eitta.com/eslamiteb_tabrizian کانال ما در سروش : splus.ir/eslamiteb_tabrizian کانال ما در گپ : https://gap.im/tebeeslami_tabrizian کانال ما در روبیکا : https://rubika.ir/teb_1365
🔰بیماری اختلالات عصبی مثانه ✳️گاهی مجرای ادرار باز است ولی ادرار خارج نمی‌شود زیرا خللی در مثانه به وجود آمده است. دیواره‌ی مثانه به جهت اختلال در عصب مثانه یا اعصاب مرکزی قدرت فشار وارد کرد روی برای خارج شدن آن را ندارد. ✳️گاهی این بیماری موجب بی اختیاری ادرار می‌شود. این افراد زمانیکه مثانه لبریز بشود، مبتلا به تقطیر می‌شوند. ✳️گاهی این بیماری به علت ضربه به نخاع می‌باشد و گاهی هم خود مثانه مشکل پیدا می‌کند. ✅عدم تخلیه‌ی به موقع ادرار و 👈زیاد آب خوردن هم می‌تواند سبب این بیماری بشود. 👈در روایت آمده است کسی که می‌خواهد مثانه اش سالم باشد ادرار را تاخیر نیندازد هر چند روی چهارپا نشسته باشد. ❌عدم تخلیه‌ی به موقع ادرار موجب افتادگی مثانه هم می‌شود. 🔰درمان در صورت آسیب ، باید آسیب برطرف بشود (با استراحت و مالش توسط استاد مجرب و...) و اگر مشکل از خود باشد مرکب سه و مرکب چهار درمان آن است. همچنین خوردن تخمه کدو هر روز به اندازه کف دست کمتر و عسل و ۲۱ عدد سیاهدانه با هم . کانال ما در ایتا : eitta.com/eslamiteb_tabrizian کانال ما در سروش : splus.ir/eslamiteb_tabrizian کانال ما در گپ : https://gap.im/tebeeslami_tabrizian کانال ما در روبیکا : https://rubika.ir/teb_1365
🔰بیماری عنن(ناتوانی جنسی) نام انگلیسی این بیماری impotence می‌باشد. این بیماری ناتوانی در انجام عمل است که البته به و تعداد بستگی دارد. 🔰بیماری و اختلالات دستگاه های تناسلی، اختلالات غدد مترشحه‌ی داخلی مانند و ، بیماری های عفونی و عوامل روانی، و سحر بنابر آیات قرآن، می‌تواند علت این بیماری باشد که با برطرف کردن علت، این بیماری برطرف می‌شود. درمان هر یک از علت ها در جای خود آمده است. ✅درمان به طور کلی داروهای درمان عنن داروی ، داروی ، داروی یا خود گیاه زردک که سبب است، غذای تشکیل شده از پیاز و روغن زیتون و تخم مرغ محلی که گاهی گوشت هم می‌توانند اضافه کنند. ✳️اموری که عمل شدن را زیاد می‌کند مانند استفاده از برای شستن دندان، ، ، با روغن زیتون، ، ، به سر گذاشتن ( میتوان به مقدار کم وسط سر گذاشت و با وسمه مخلوط کرد تا زیاد رنگ نگیرد) ، ، که حیوانی شبیه بوقلمون است، کشیدن، زدن موها، ، (شبیه ماهی است ولی کوچک است و عطاری های قدیم داشته اند و گفته می‌شود محرک عجیب جنسی است در روایت آمده از این حیوان پرسیده می‌شود و امام(ع) می‌فرماید اگر پوست و پولک دارد اشکالی ندارد) محلی (زیاده روی نشود؛اگر با روغن زیتون سرخ شود بهتر است ماهی چهار تا پنج عدد) و (با کندر خورده شود قوی تر است ۷ تا انجیر با ۷ دانه کندر ) برای این بیماری مفید می‌باشد. کانال ما در ایتا : eitta.com/eslamiteb_tabrizian کانال ما در سروش : splus.ir/eslamiteb_tabrizian کانال ما در گپ : https://gap.im/tebeeslami_tabrizian کانال ما در روبیکا : https://rubika.ir/teb_1365
🔴 تقویم نجومی اسلامی 🔰 دوشنبه: ◀️ ۱۲ مهر ۱۴۰۰ ◀️ ۲۷ صفر ۱۴۴۳ ◀️ ۴ اکتبر ۲۰۲۱ ❌ مسافرت خوب نیست و در صورت ضرورت همراه صدقه باشد. 🔰 مباشرت امشب ( شب سه شنبه ) خوب است و فرزند دهانی خوشبو دارد و بسیار مهربان و نرم دل خواهد شد. ❌ طبق روایات، اصلاح مو ( سر و صورت ) در این روز از ماه قمری، باعث پشیمانی می شود. 🔰 دوشنبه برای گرفتن ناخن، روز مناسبی است و برکات خوبی دارد، از جمله قاری و حافظ قرآن گردد. 🆔
‍ 🔰 فواید نخود در روایات 🌀مولا و آقای ما حضرت امام صادق صلوات الله علیه هنگامی که نزد ایشان از نخود نام بردند: برای درد کمر، سودمند است. 📚مکارم الأخلاق، ج 1، ص 408، ح 1382 📚 بحار الأنوار، ج 66، ص 264، ح ۴ 🌀الکافی به نقل از نادرِ خدمت گزار: امام کاظم صلوات الله علیه ، پیش و پس از غذا، نخودِ پخته می خورد. 📚الکافی، ج 6، ص 342، ح 1 📚المحاسن، ج 2، ص 307، ح 2023 📚بحار الأنوار، ج 66، ص 263، ح 2. 🌀الکافی به نقل از احمد بن محمّد بن ابی نصر، از امام رضا صلوات الله علیه: «نخود برای کمردرد، خوب است». نیز درباره ایشان آمده است که پیش و پس از غذا، نخود می طلبید. 📚الکافی، ج 6، ص 343، ح 4، 📚المحاسن، ج 2، ص 307 ح 2022، 📚بحار الأنوار، ج 66، ص 263، ح 1. رحیمی
شهادت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و امام رضا علیه السلام را بر همه دوستداران و عاشقان پیامبر و اهل بیت علیهم السلام تسلیت و تعزیت عرض می کنیم. کانال ما در ایتا : eitta.com/eslamiteb_tabrizian کانال ما در سروش : splus.ir/eslamiteb_tabrizian کانال ما در گپ : https://gap.im/tebeeslami_tabrizian کانال ما در روبیکا : https://rubika.ir/teb_1365
هدایت شده از زاهدی
آیا رحلت رسول گرامی اسلام(ص) به توفی طبیعی بوده است یا به شهادت؟ ابتدا یک مقدمه بسیار مهم عرض می کنم و آن این است که مسائل چالشی ممکن است در منابع تاریخی نقل نشده باشد و در منابع روایی آمده باشد و البته فرق هایی بین این دو وجود دارد. به عنوان مثال طبری که تاریخ معروف طبری را دارد، واقعه غدیر را در تاریخش نیاورده است اما هم در تفسیرش اشاره کرده است و هم در کتابی جدا در باب ولایت، طرق حدیث غدیر را در آن جمع آوری کرده است یعنی طبری جزء معدود افرادی است که در باب ولایت کتاب مستقل دارد اما در تاریخش این موضوع را نیاورده است. علتش هم این است که اگر شما حدیثی نقل کنید آن حدیث می تواند مجمل باشد مثلا نقل شود من کنت مولاه فهذا علی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه این یک جمله مختصر است اما این که چه وقت بود و کجا بود و در چه شرایطی و برای چه چیزی بود در آن نیامده است لذا در موضوعات چالشی نقل روایت کمتر خطرناک است تا نقل تاریخ؛ علتی هم که ما در بعضی مسائل تاریخی دچار اختلاف هستیم این است که اگر جمله ای هم نقل شده است قرائن آن حذف شده است مثلا آن جمله ای که گفته شد، برای چه چیزی بود، در چه شرایطی بود و مسائلی از این دست. در واقع کار اصلی را مورخان در تاریخ باید می کردند اما آن قرائن را حذف کردند.
هدایت شده از زاهدی
اما نمونه ی دیگر اگر بخواهم مثال بزنم ماجرای ممنوعیت کتابت حدیث است که این موضوع در منابع روایی اهل سنت آمده است در منابع ماهم بعضا اشاره شده است اما در کتب تاریخی نیامده است. حال بعضی از مورخان می گویند که ماجرای ممنوعیت کتابت حدیث اگر واقعیتی داشت باید در منابع تاریخی نقل می شد در صورتیکه تاریخ از فیلترهایی عبور کرده است. خب بحث مفصل دیگری می طلبد، بگوییم که منابع تاریخی با چه انگیزه هایی نوشته می شده است و علت این سانسورها چیست. ماجرای دوات و قلم هم نمونه ی دیگر است که در بسیاری از کتب تاریخی نیامده است البته بازتابش از برخی مسائل دیگر بیشتر است اما بیشتر در کتب روایی آمده است و یا در کتب تاریخی که سبک روایی دارند منعکس شده است. می خواهم بگویم که مسائل حساس در منابع تاریخی کانالیزه می شده است. مانند خبرنگارهای وابسته ای که مطالب را کانالیزه منتشر می کنند و یا جزئیات را نقل نمی کنند. اما یکی از نمونه های همین ماجرا موضوع مهم شهادت رسول خدا (ص) است. ماجرای شهادت رسول خدا اگر رخ داده باشد مسئله بسیار حساس، مهم و پیچیده است. ماجرای شهادت رسول خدا هم در منابع تاریخی بازتاب ندارد اما در منابع روایی ما و اهل سنت بازتاب دارد. در منابع زیادی از جمله مستدرک حاکم نیشابوری مسموم شدن رسول گرامی اسلام مطرح شده است. در بین منابع شیعی هم همین موضوع انعکاس دارد. در میان قدمای اهل سنت معروف است که قائل اند رسول خدا در روز دوشنبه در مدینه با سم به شهادت رسیده است. شیعیان هم همین طور. قبض فی المدینه مسموما فی یوم الاثنین به معنای این که رسول خدا در روز دوشنبه در مدینه با مسمومیت از دنیا رفته است مسئله ای است که بسیار طرفدار دارد هم در میان اهل سنت و هم در میان شیعیان.لذا در منابع حدیثی و نه تاریخی، تقریبا شهادت رسول گرام اسلام (ص) در میان محدثان مشخص بوده است دلیل اش هم مشخص است.
هدایت شده از زاهدی
بعضی نگاه کلامی به ماجرا دارند و بعضی هم تقریبا تاریخی نگاه می کنند(عمدا گفتم تقریبا تارخی چون صرف کتب تاریخی کفایت نمی کند). برخی حتی گفته اند که مگر می شود رسول گرامی اسلام با آن عظمت به شهادت از دنیا نرفته باشد و این موضوع در فریقین طرفدار دارد. مثلا ابن مسعود گفته است حاضرم نه مرتبه به تمامی مقدسات عالم قسم یاد کنم که رسول خدا را خداوند پس از رساندن به مقام نبوت به مقام شهادت هم رسانیده است. در منابع شیعی هم حدیثی داریم که می فرماید: ما منا الا مسموم او مقتول لذا پیامبر هم شهید شده است. البته این نگاه نگاه تاریخی نیست و کلامی – حدیثی است. اما آن نگاه تقریبا تاریخی که عرض کردم این گونه است که پیامبر سم داده شده است. از جمله آن چیزهایی که در منابع ما هست، حالت پیشگویانه ای از امام حسن (ع) نقل شده است که فرمودند: انی اموت بالسم کما مات رسول الله که من با سم کشته خواهم شد همانطور که رسول خدا به شهادت رسیده است البته امام مجتبی(ع) اشاره ای هم دارند که مرا همسرم سم خواهد داد و به شهادت خواهد رسانید که البته در مورد مسموم کننده رسول خدا در اینجا چیزی نفرموده اند. البته در بعضی از منابع ما مثل تفسیر قمی و یا تفسیر عیاشی و دیگر منابع اشاراتی در مورد عاملین مسمومیت رسول خدا داریم. ما یک مشکل بزرگی که داریم این است که برخی از منابع خودمان را خودمان در موقع چاپ تحریف می کنیم. تحریف منابع ما با تحریف منابع اهل سنت یک تفاوت دارد. ما از ترس و رعایت برخی مسائل و آن ها از ترس فاش نشدن تحریف می کنند. یک نفر از آقایان که از بزرگان قم هم هستند چند کتاب ما را به بهانه هایی متاسفانه تغییراتی داده است و خیال هم کردند که کسی متوجه نمی شود درصورتیکه متوجه شده اند تا جایی که در عربستان کتابی چاپ کرده اند که شیعیان تحریف گر هستند و در آن کتاب، برخی از چاپ های قدیمی کافی را با چاپ های همین آقایان مقایسه کرده است که حدود صد صفحه متفاوت است یعنی آقایان برای رعایت برخی چیزها و ترس از آن مسائل در موقع چاپ، مطالبی را حذف کرده اند. مثلا نسبت به خلفا روایات صریحی بوده است که ایشان از چاپ جدید حذف کرده اند که جا دارد از آن آقا سوال شود که اساسا چرا کتاب را چاپ کرده اید و قسمت هایی را حذف کرده اید؟
هدایت شده از زاهدی
خب بعد ها جامعه دچار مشکل خواهد شد که کدام نسخه صحیح است؟ حتی ایشان برخی از آثار حضرت امام را هم همین کار غلط را کرده است و برخی عبارات را حذف کرده است. در روایات ما احادیثی دال بر این موضوع که از همسران پیامبر کسانی بوده اند که عامل قتل پیامبر باشند اشاراتی وجود دارد البته نمی گویم که روایاتش قوی است اما به هر حال هست؛ که بعد ها در چاپ ها همانطور که عرض کردم برای رعایت برخی مسائل یا سه نقطه گذاشته اند یا حذف کرده اند و یا مسائلی از این قبیل. به هر حال آن چیزی که در روایات ما وجود دارد دو نظر است؛ یکی آن که بعضی از نزدیکان پیامبر(ص) به ایشان سم داده اند و نگاه دوم هم همان ماجرایی است که مثلا آشیخ عباس قمی هم آن را ترجیح داده است و اهل سنت هم بیشتر آن را آورده اند که حالا جلوتر تفصیلا عرض خواهیم کرد. اساسا این که بگوییم پیامبر خدا شهید شده است در فریقین بسیار طرفدارد دارد اما اختلاف اصلی در موضوع قاتل و کیفیت قتل است. در منابع اهل سنت؛ اهل سنت عموما قائل به شهادت رسول خدا هستند اما شهادت را انداخته اند بر گردن مسموم شدن پیامبر (ص) در خیبر که در اینجا این مسئله پیش می آید که خیبر مگر چه تاریخی بوده است؟ فاصله بسیار زیادی از آن زمان تا شهادت رسول خدا وجود دارد اما تلاش کرده اند تا خیبر را برای توجیه این ماجرا به سمت جلو هول بدهند و تاریخش را به تاریخ شهادت رسول خدا نزدیک کنند. مثلا می گوید، خیبر سال پنجم نبوده، ششم هم نبوده مثلا هفتم بوده است و یا روایات و نقل هایی دارند که مثلا پیامبر فرموده اند که سر درد حاصل از مسمومیت آن گوشتی که آن زن یهودی در خیبر به من داد را الان حس می کنم و داستان هایی ساخته شده است که تبرئه و توجیه راحت تر صورت پذیرد.علامه سید جعفر مرتضی درکتاب الصحیح فی سیرة النبی(ص) به این موضوع مفصل پرداخته اند. چون ما مجبوریم در منابع تاریخی به کتاب های اهل سنت مراجعه کنیم به همین دلیل است که علمایی چون آشیخ عباس قمی هم به اشتباه افتاده اند و این نظر را پذیرفته اند که علت شهادت رسول خدا، گوشت مسمومی بوده است که آن زن یهودی به پیامبر داده است. به ماجرایش مختصرا بخواهیم اشاره کنیم این است که یک زن یهودی گوشت مسمومی را می آورد تا پیامبر آن را تناول فرمایند که رسول خدا از آن میل نمی کنند و آن زن می گوید می خواستم ببینم که اگر پیامبری که میفهمی و از آن نمیخوری و اگر پیامبر نیستی و مردم را گمراه می کنی مسموم شوی لذا پیامبر از آن نمی خورند. قاعدتا اگر بخواهیم نقل اهل سنت را بپذیریم باید نقل هایی باشد والبته هست که پیامبر از آن گوشت مسموم خوردند.
هدایت شده از زاهدی
البته نقل های دیگری هم درست کرده اند که قبل از تناول پیامبراز آن گوشت، یکی از اصحاب آنرا خورد و جان داد لذا پیامبر آگاه شد که آن گوشت سمی است و از آن تناول نفرمود که این ها مفصل است لذا تبلیغات به این سمت است که بپذیریم مسمومیت مربوط به خیبر و گوشت مسموم آن زن یهودی است. اگر کسی این نظریه را بپذیرد باید قائل به ترور بیولوزیکی باشد چرا که پیامبر حدودا پنج سال بعد از این واقعه به شهادت رسیده اند. پیامبر از روز اول تا روز آخر دائما در حال ترور شدن بودند حتی داریم در شعب ابی طالب که رسول خدا در شب چند بار جایشان را عوض می کردند تا ترور نشوند. در تبوک که ماجرای نفاق شدید مردم هست و بعد از فتح مکه است و جریان نفاق پر رنگ حضور دارد، کسی نمی توانست شهر را اداره کند لذا امیرالمومنین (ع) که سعی می کردند پیامبر را تنها نگذارند تا مسائلی چون ترور پیش آید مجبور بودند در شهر بمانند، و پیامبر بدون امیرالمومنین وارد آن جنگ شدند و منافقین پس از اطلاع از این ماجرا می روند تا شتر پیامبر را از بالا به پایین بیندازند. دو نقل قدیمی به عنوان دم خروس باقی مانده است یکی اش را ابن حزم در المحلی آورده است که آن خبری که در موضوع ترور پیامبر در واقعه تبوک هست آن دروغ است چرا که راوی ولید ابن جمیع است که انسان ضعیفی است درصورتیکه این فرد ضعیف نیست بلکه راوی پنج کتاب از شش کتاب مهم اهل سنت است. در نقل های حاکی از ترور پیامبر در تبوک نوشته اند <ارادوا قتل النبی فی غزوة تبوک> که البته اسم افراد ترور کننده را هم آورده اند و اتفاقا این ها به ما نشان می دهد که کسانی که بعد از رسول خدا به حکومت رسیدند انگیزه داشتند تا دستشان را از این کارها تطهیر کنند و به طور کلی از این موضوعات صحبت نشود. کما اینکه در صحیح بخاری داریم که آخرین سال حکومت خلیفه دوم وقتی می خواست در موضوع سقیفه صحبت کند مردم گفتند خلیفه می خواهد در موضوعی صحبت کند که تا به حال در باب آن سخن نگفته است.این نشان می دهد که در دوران خلفا حتی در باب سقیفه هم صحبت نشده است چه برسد به قتل پیامبر(ص). یک نقل این بود و البته نقل دیگری هم هست که ابوالقاسم بستی نقل کرده است که زیدی بتریه هست( آن ها هم جزئی از اهل سنت محسوب می شوند) که شیعیان اتهام می زنند به دو خلیفه در ماجرای لعنت پیامبر (پیامبر فرمودند آب کم است و تا من اجازه نداده ام کسی آب ننوشد و اول من در آب وارد می شوم، پیامبر وقتی وارد برکه شدند دیدند که چند نفر قبل ایشان وارد برکه شده اند و آنان را لعنت کردند. دو الی سه نفر از آن ها گفتند ما نشنیده بودیم و توبه کردند) در صورتیکه آنان توبه کرده بودند.
هدایت شده از زاهدی
این طور نیست که ابوالقاسم بستی نوشته است. از میان آن چندین نفر دو الی سه نفر توبه کردند که ما نمی دانیم چه کسی بوده است.لذا مطالب ترور و چالش بر انگیز و امثال این ها مسائل بسیار حساسی است و بعد از 1400 سال هنوز هم حساس است چه برسد به آن زمان ها. در صحیح بخاری نقل عجیبی هست که پیامبر فرموده بودند که در زمان خواب بودن من کسی حق ندارد بر من دارویی بدهد، عایشه می گوید من گفتم خب مریض از دارو بدش می آید فلذا عایشه همسر پیامبر گفت دارو را به پیامبر بدهید. در نقلی داریم که در حال خواب دارو را به پیامبر خوراندند و در نقل دیگری داریم که در حال بیماری رسول خدا دست و پای مبارک را گرفتند و دارو را خوراندند. حال این دارو چه بود خدا داند. .. پیامبر پس از اینکه کمی به حال آمدند فرمودند چه کسی به من دارو داده است و هر کسی در این خانه هست باید همین دارو را به او بدهید جز عباس عموی من. در حالیکه عایشه همسر پیامبر می گوید من گفتم عباس دارو داده است اما رسول خدا فرمودند جز او به همه اهل خانهدارو را بخورانید. بعد از مطالعه این نقل ها دو نتیجه دارد یا باید بگوییم نعوذ بالله پیامبر مانند کودک از دارو می ترسیده است یا نه باید بگوییم پس ماجرایی بوده است تا پیامبر نهی فرمودند و بعد هم واکنش نشان دادند. از این گزارش ها که در شیعه هم اشاراتی هست. از آن طرف که جریان سقیفه برنامه ریزی کرده است تا قبیله اسلم به شهر برسد تا بتوانند واقعه سقیفه را مدیریت کنند حداقل این موضوع به عنوان حدث تاریخی قابل اعتنا باقی خواهد ماند که چه کس یا چه کسانی از مرگ پیامبر نفع می بردند؟ چه کسانی برای قتل پیامبر انگیزه داشتند و چه کسانی قبلا وارد ترور پیامبر شده بودند؟ و بعد، به قول فرمایش علامه طباطبایی ما صدها آیه در موضوع منافقین داریم و منافقین بعد از پیامبر چه شدند؟ نسلشان منقرض شد؟ یا توبه کردند؟ یا اینکه به قدرت رسیدند و صدای برخی چیزها را در نیاوردند. لذا اگر همه این ها را ببینیم باز هم نمی توانم به عنوان مسلم تاریخی بگویم پیامبر شهید شده است اما در مجموع شهادت ایشان توسط بعضی از نزدیکان کاملا قابل اعتنا است. این موضوع هم که امروز نمی توانیم به طور مسلم تاریخی نظر دهیم به همان علت است که برخی ها اجازه نداده اند مسائلی که به ضررشان بوده است در تاریخ منعکس شود.