eitaa logo
طب اسلامی*نظرات آیت الله تبریزیان*
3.7هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
541 ویدیو
28 فایل
مطالب فقط بر اساس نظرات آیت الله تبریزیان می باشد برای حرکت به سمت سبک زندگی اسلامی .ان شا الله شناسه پرسش و پاسخ طبی @teb_62
مشاهده در ایتا
دانلود
⬛ السلام علیک یا امام حسن عسکری علیه السلام ⬛◼مدیریت کانال طب اسلامی شهادت امام حسن عسکری علیه السلام را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و رهبر معظم انقلاب و همه ی دوستداران و شیعیان حضرتش تسلیت و تعزیت می گوید. نشانی کانـــــــال در ســـــروش: sapp.ir/eslamiteb_tabrizian نشانی کانـــــال در ایتـــــــــــا: eitaa.com/eslamiteb_tabrizian ⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛
نهم ربیع الاول روز تجلی حاکمیت مستضعفان بر جهانو روز نوید دهنده ی شکست نمرودیان و روز شادی شیعیان در تاجگذاری امام زمان(عج) مبارک باد رحیمی @eslamiteb_tabrizian @tebeeslami_tabrizian
سفارشات مسواک زدن ❇مسواک قبل از وضوء باشد ❇مسواک عَرْضی زده شود اكْتَحِلُوا وَتْراً وَ اسْتَاكُوا عَرْضا[من لایحضرالفقیه، شیخ صدوق، ج1، ص54. یعنی عدد فرد سرمه بکشید و عرضی مسواک بزنید. ❇داشتن مسواک متعدد خوب است انسان چند مسواک داشته باشد و هر مرتبه با تمامی مسواک ها دندان ها را تمییز کند و به یک مسواک اکتفاء‌ نکند. این کار حتما حکمتی دارد و ممکن است یکی از حکمت ها این باشد که هر کدام از مسواک ها شکل خاصی دارد و یکی می‌تواند بین دندان ها نفوذ کند و دیگری نمی‌تواند نفوذ کند و معلوم است که این کار در تمییزی دندان اثر بیشتری دارد. امام رضا (علیه السلام) در خراسان بود هنگامی که نماز صبح می‌خواند در مصلای خود می‌ماند تا آفتاب طلوع می‌کرد و بعد برای او پارچه ای می‌آوردند که در آن مسواک های متعدد بود پس با همه‌ی آن ها مسواک می زد و بعد از آن کندر می‌جوید...[من لایحضرالفقیه، شیخ صدوق، ج1، ص504] بله، در یک مجلس از چند مسواک استفاده می‌کرد. می‌تواند چوب ها مختلف باشد و فرقی نمی‌کند چوب ها مختلف باشد یا نباشد. ممکن است چوب ها ریز و درشت باشد یا کهنه و نو باشد و یا زیتون و اراک باشد ولی اشکال ندارد که همه از یک درخت باشند. ❇شسته شدن مسواک از روایات استفاده می‌شود که مسواک هم قبل از استفاده و هم بعد از استفاده باید شسته شود. اضافه کردن خوشبو کننده خوب است که به مسواک خوشبو کننده مانند گلاب اضافه کنند: وَ كَانَ أَبُو الْحَسَنِ ع يَسْتَاكُ‌ بِمَاءِ الْوَرْد [ مستدرک الوسائل، محدث نوری، ج1، ص371] یعنی امام کاظم(علیه السلام ) با گلاب مسواک می‌زد. زاهدی @tebeeslami_tabrizian @eslamiteb_tabrizian
افرادی که مفعول واقع می‌شوند به مرور زمان مبتلا به عدم استقامت در برابر این عمل می‌شوند. افرادی هستند که مراجعه می‌کنند و می‌گویند وقتی جوان یا مردی را می‌بینم نمی‌توانم صبر کنم. افرادی که زیاد چنین کاری با آن ها بشود شهوت از آلت به مقعد آن ها منتقل می‌شود. در روایت آمده است: کسی که به اختیار خود را در اختیار دیگران قرار بدهد خداوند شهوت زنان را بر او مسلط خواهد کرد.[2] مرد نیروی فاعلی است و زن نیروی قابلی است. زن دوست دارد با او این کار را بکنند ولی اگر مرد به اختیار این کار را انجام بدهد خداوند او را مانند زن ها قرار می‌دهد که دوست دارند مفعول واقع شوند. چون این مواردی چیزی نیست که ائمه تصریح کنند به کنایه مطرح می‌شود «العاقل یکفیه الاشاره». البته روایاتی داریم که می‌فرمایند لواط همین بازی کردن ها است و عمل دخول از لواط بالا تر است و کفر محسوب می‌شود. در روایت دیگر آمده است: ذَكَرْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الْمَنْكُوحَ‌ مِنَ‌ الرِّجَالِ‌ فَقَالَ لَيْسَ يُبْلِي اللَّهُ بِهَذَا الْبَلَاءِ أَحَداً وَ لَهُ فِيهِ حَاجَةٌ إِنَّ فِي أَدْبَارِهِمْ أَرْحَاماً مَنْكُوسَةً وَ حَيَاءُ أَدْبَارِهِمْ كَحَيَاءِ الْمَرْأَةِ[3] یعنی به امام صادق (ع) عرض کردم مردانی هستند که مفعول واقع می‌شوند امام فرمود خداوند کسی را به این بلاء مبتلا نمی‌کند درحالیکه از آن انتظار داشته باشد. بر اثر کار لواط برای مرد رحم به وجود می‌آید ولی عکس رحم خانم ها است. شکافی که در آن ها پیدا می‌کند مانند شکاف خانم ها است. این روایت قرینه بر این است که لواط با دخول همراه است. در غرب مرد با مرد و زن با زن ازدواج می‌کند. با آن ها صحبت می‌کنند و می‌پرسند چرا این کار را کرده اید. می‌گوید من احساس نمی‌کنم مرد هستم و نیاز یک زن دارم. چون زیاد با زن ها محشور بوده اند. در روایت دیگر آمده است: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ عِنْدَهُ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أُحِبُّ الصِّبْيَانَ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع .... وَجْهَهُ عَنْهُ فَبَكَى الرَّجُلُ فَنَظَرَ إِلَيْهِ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع كَأَنَّهُ رَحِمَهُ فَقَالَ إِذَا أَتَيْتَ .... وَ أَخَذْتُ السَّيْفَ فَضَرَبْتُ بِهِ السَّنَامَ ضَرْبَةً ..... وَ جَلَسْتُ عَلَيْهِ بِحَرَارَتِهِ فَسَقَطَ مِنِّي عَلَى ظَهْرِ الْبَعِيرِ شِبْهُ الْوَزَغِ أَصْغَرُ مِنَ الْوَزَغِ وَ سَكَنَ مَا بِي‌[5] یعنی مردی نزد امام صادق(ع) آمده و عرض کرد من پسرها را دوست دارم امام فرمود چه می‌کنی؟ عرض کرد آن ها را روی کمر خود قرار می‌دهم امام دست خود را روی پیشانی قرار دادند و صورت خود را برگرداند و مرد گریه کرد و گویا امام به او نگاه رحمت کرد و فرمود وقتی به شهر خود مراجعه کردی یک شتر نر چاق بخر و دست و پا و گردن او را محکم ببند و با شمشیر طوری به کوهان شتر بزن تا پوست آن کنده شود و با همان گرمی روی آن بنشین و مرد گفت به شهر مراجعه کردم و آن کار را انجام دادم و از من چیزی مانند مارمولک و کوچک تر از آن روی پشت شتر افتاد و از آنچه گرفتار بودم نجات یافتم. معلوم می‌شود که دائره ای از کوهان باید کنده شود. کنده شدن کوهان هم کافی است البته باید مقدار معتد به باشد. و شخص به شکل عریان روی آن بنشیند. در روایت دیگر آمده است: شَكَا رَجُلٌ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الْأُبْنَةَ فَمَسَحَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَلَى ظَهْرِهِ فَسَقَطَتْ مِنْهُ دُودَةٌ حَمْرَاءُ فَبَرَأ[6] یعنی مردی به امام صادق(ع) از بیماری ابنه شکایت کرد امام پشت او را مسح کرد و از او کرمی قرمز رنگ سقوط کرد و او خوب شد. شاید این بیماری با دعای من و امثال من خوب نشود و دعاء معصوم می‌خواهد. خوب است که اگر شتری می‌خواهند نحر کنند قبل از کشتن این کار را انجام دهند تا شخصی را از این مشکل نجات دهند. وقتی درمان را شروع می‌کنید خواهید دید افراد کمی نیست که به این بیماری مبتلا هستند. اگر نطفه پسر یا دختر در منطقه‌ی مخالف منقعد بشود احساس های جنس مخالف را پیدا می‌کند و عرب ها به این دخترها «مسترجله» می‌گویند. روایتی داریم که می‌فرماید شخصی که فاعل است بعد از مدتی میل به مفعول شدن پیدا می‌کند. [2] المحاسن، برقی، ج1، ص113. [3] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج5، ص549. [5] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج5، ص550. [6] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج5، ص550. زاهدی @tebeeslami_tabrizian @eslamiteb_tabrizian
#خواص_انواع_سرمه👇👇👇👇
🚨🚨🚨 👀👀 😍👌👌👌 ❇ استاد تبریزیان می فرماید در نجف شهری هست که مقید به استفاده از سرمه هستند که از مستحبات است ودر این شهر عینکی وجود ندارد!😍😍 👈👈👈پیامبرص در سفر هم سرمه همراه خود داشتند که نشان دهنده ی ویژگی خاص وممتاز سرمه است.😊 1⃣ سرمه اِثمَد: 🔹🔹خواص: ✔درمان بیماریهای چشم👀 ✔ تزیین چشم👀 ✔خشکی وخارش والتهاب چشم👀 ✔جلوگیری از بیماریهای چشم👀 ✔مو را می رویاند. 2⃣سرمه ی کافوری😍😍 ☑ درمان ضعف چشم👀 ☑ گشادی مردمک چشم👀 ☑افتادگی پلک همراه تقویت عصب👀 ☑قوز قرنیه👀 ☑خشکی چشم همراه سویق عدس وعدس👀 ☑گل مژه👀 ☑اکثر بیماریهای چشم وجلوگیری از ضعیف شدن چشم👀 ☑درد چشم هنگام مطالعه بعلت ضعف که درمانش کافوری واثمد است👀 ☑خارش چشم👀 ☑ریزش آب از چشم بعلت ضعف چشم👀 ☑لکه های مادرزادی در چشم👀 3⃣سرمه ی عنابی😍😍😍 🔘درمان درد چشم👀 🔘درمان فشار چشم👀 🔘درمان آب مروارید👀 🔘غده های چربی روی پلک وزیر چشم👀 4⃣سرمه نشادر (بیاض العین) 😍😍😍 🔳درمان ناخنک چشم 👀 🔳درمان آب مروارید( سفیدی چشم)👀 🔳گل مژه👀 🔳 سفیدی کنار عدسی👀 ✴✴✴✳✳✳🅾🅾🅾 🆔@eslamiteb_tabrizian #طب_درمانگر
صحبت راجع به است. گر چه مورد روایت مرد است اما اطلاقی هم دارد که شامل مرد و زن می‌شود. روایت علت فرج درد را بیان می‌کند. 👈اگر شخصی در جائی برهنه باشد، حتی اگر کسی نباشد سبب ابتلا به فرج درد می‌شوند. زیرا جن و شیاطین وجود دارند. شخص فکر می‌کند در خانه تنها است و برهنه می‌شود یا افرادی در حمام های عمومی برهنه می‌شوند. ❇دعا درمان دعا است. در روایت آمده است: حَجَجْتُ فَدَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ ع بِالْمَدِينَةِ وَ إِذَا بِالْمُعَلَّى بْنِ خُنَيْسٍ رَحِمَهُ اللَّهُ يَشْكُو إِلَيْهِ وَجَعَ‌ الْفَرْجِ‌ فَقَالَ لَهُ الصَّادِقُ ع إِنَّكَ كَشَفْتَ عَوْرَتَكَ فِي مَوْضِعٍ مِنَ الْمَوَاضِعِ فَأَعْقَبَكَ اللَّهُ هَذَا الْوَجَعَ وَ لَكِنْ عَوِّذْهُ بِالْعُوذَةِ الَّتِي عَوَّذَ بِهَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع أَبَا وَائِلَةَ ثُمَّ لَمْ يَعُدْ قَالَ لَهُ الْمُعَلَّى يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَ مَا الْعُوذَةُ؟ قَالَ قُلْ بَعْدَ أَنْ تَضَعَ يَدَكَ الْيُسْرَى عَلَيْهِ وَ تَقُولَ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ‌ بَلى‌ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ‌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْلَمْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ وَ فَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ لَا مَلْجَأَ وَ لَا مَنْجَى مِنْكَ إِلَّا إِلَيْكَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَإِنَّكَ تُعَافَى إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى‌[ طب الائمه، ابن سابور الزیات، ص31] یعنی راوی می‌گوید حج انجام دادم و بر امام صادق(علیه السلام ) وارد شدم در مدینه و معلی بن خنیس از درد آلت شکایت می‌کرد امام فرمود تو در جائی برهنه شده ای و خداوند تو را به این درد مبتلا کرد ولی با عوذه حضرت میر که برای ابو وائله خواند تعویذ کن سپس درد عود نکرد معلی عرض کرد آن عوذه چیست؟ فرمود بعد از اینکه دست چپ خود را بر محل درد گذاشتی بگو اللَّهِ وَ بِاللَّهِ‌ بَلى‌ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ‌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْلَمْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ وَ فَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ لَا مَلْجَأَ وَ لَا مَنْجَى مِنْكَ إِلَّا إِلَيْكَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ان شاء الله خوب می‌شوی. معنای این روایت این است که چون معلی بن خنیس برهنه شده است مبتلا به فرج درد شده است. حتی در حالت مجامعت یک ملافه ای روی خود انداخته شود تا مبتلا به فرج درد نشوند. فرج_درد با دارو حل نمی‌شود. ✅شاید بسم الله گفتن در هنگام برهنه شدن در عدم ابتلا به فرج درد موثر باشد. عرض کردم این روایات از دو جهت اطلاق دارد. شاید شامل مرد و زن بشود اگر چه خطاب به مرد باشد. از تعلیل روایت عمومیت بدست می‌آید ولی خیلی مطابق قواعد اصولی ما نیست. همچنین این روایت اختصاص به آلت ندارد و شامل بیضه ها هم می‌شود. کمتر موردی است که خود آلت به تنهایی درد بگیرد. همچنین کشف آلت در هرجا ممکن است به درد منجر شود هر چند فرد تنها باشد و نگاه کننده وجود نداشته باشد. در همه جا وجود دارد. ولی دو دسته‌ی خوب و بد دارند. هر دو دسته به مسئله کشف عورت حساس هستند. البته شاید موردی که فرد برای زنا کشف عورت کند استثناء باشد. زاهدی @tebeeslami_tabrizian @eslamiteb_tabrizian
ارسال شده از سروش: ترشحات، خارش و سوزش واژن، تب بالای ۳۸ درجه، نبض سریع، دردهای زیر شکم، درد کمر. عفونت‌های خفیف خطرناک‌تر هستند، زیرا خود را نشان نمی دهند و اگر درمان نشوند در دراز مدت باعث ایجاد عوارضی مانند چسبندگی‌های رحمی و به دنبال آن نازایی می‌شوند؛ در حالی که اگر علائم عفونت‌های لگنی آشکار باشد و ترشحات عفونی و دردهای بیشتری تولید کند، زنان نیز خود را تحت درمان قرار می‌دهند. درمان عفونت رحم در طب اسلامی طبق نظر استاد تبریزیان در طب اسلامی، برای درمان باید موارد زیر را مصرف کرد: ✅ >> 👈تزریق و در رحم ✅ >> 👈خوردن السلام به همراه عسل ✅>> 👈خوردن عسل و سیاه دانه ✅>> 👈ترکیب داروی اذخر (داروی عفونت زنان) به همراه تباشیر و عسل زاهدی @tebeeslami_tabrizian @eslamiteb_tabrizian
#دانستنی_طب_اسلامی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
ارسال شده از سروش: 🌟🌟🌟🌟 🔇🔇 توصیه به پوشیده داشتن بیماری: ☑✅امام علی علیه السلام:کسی که دردی را که به او رسیده است،سه روز از مردم پنهان کند و تنها به درگاه خداوند شکایت نماید،بر خداوند حق است که او را از این بیماری عافیت دهد✅✅✅✅ ✅امام علی علیه السلام:پوشیده داشتن تهی دستی و بیماری ها از مردانگی است.☑ ✅✅امام صادق علیه السلام: کسی که سه روز بیمار باشد و ان را پنهان کند و هیچ کس را از ان اگاه نسازد،خداوند برای او گوشتی بهتر از ان گوشت(که در بیماری از دست رفته است)خونی بهتر از خونش،پوستی بهتر از پوست وی،موئی بهتر از موی وی،جایگزین می کند؟ پرسیدم:فدایت شوم!چگونه جایگزین می کند؟ فرمود:برایش گوشت،پوست،و موئی را جایگزین می کند که با انها گناه نکرده است. 📚 منبع:الکافی ج3ص116 ــــــــــــــــــــ🍏🍎ـــــــــــــــــــــــ🍏🍎 🆔@eslamiteb_tabrizian #طب_درمانگر
ارسال شده از سروش: ✍️داروهای لازم وموثر برای درمان در طب اسلامی 1️⃣ داروی ترکیبی واریکوسل 2️⃣ خاكستر هسته خرما را با كلم پخته و ‌سركه طبیعی مخلوط كنيد و روى محل بماليد. 3️⃣ ماليدن صبر زرد با سركه انگورى به مدت دو ساعت 4️⃣ حجامت ساق پا 5️⃣ داروى صاف كننده خون 6️⃣ داروی طريفل 7️⃣ دم کرده سناى مكى رحیمی @eslamiteb_tabrizian
ارسال شده از سروش: 🔴 تقطیر ( پروستات ) 🔶 تقطیر به معنای قطره قطره آمده ادرار بدون اختیار است این بیماری بیشتر مشکل افراد مسن و پیرمردها است و به مرور زمان و بر اثر انجام بعضی از کارهایی که نباید انجام شود به وجود می آید 🔷 علت تقطیر همبستر شدن با شکم پر حبس و ممانعت از خروج منی طولانی کردن زمان همبستری ترک ادرار بعد از جنابت خوابیدن به پشت بعد از جنابت 🔴 مواردی که برای پیشگیری و درمان تقطیر ادرار مفیدند 🔷 سنجد امام صادق (ع) درباره سنجد فرمودند " گوشت آن گوشت را می رویاند و با این حال کلیه ها را گرم و معده را شست و شو داده و پاکیزه می گرداند و نگهداری انسان از بواسیر و قطره قطره آمدن بول است. و در نقل دیگر کلمه تقطیر آمده است تقطیر " خروج قطره قطره ادرار و بدون اختیار تقطیر " عدم خروج و به سختی خارج شدن ادرار ( همراه با اراده ) 🔷 اسفند در روایت آمده است " عمرو افرق به امام باقر (ع) از قطره قطره آمدن ادرار شکایت کرد آن حضرت فرمود اسفند را بگیر و شش بار با آن آب سرد و یک بار با آب گرم آن را بشوی ، سپس در سایه خشک شود ، و با روغن گل سرخ خالص خیس شود و در ناشتا مصرف شود به درستی که قطره قطره شدن ادرار را به خواست خدا قطع می کند . رحیمی @eslamiteb_tabrizian
🔷🔷🔷 در برخی دستورات وارد شده کسانی که تُندخو و بَداخلاق هستند😤😡 عـــــــــــــلــاوه بر تعدیل مزاج 👇👇👇👇👇👇👇 کف پاهایشان را نوره بمالند و پنج دقیقه بعد بشویند که در حسن خُلق آن‌ها تأثیر خواهد داشت😍😍😊😀😃😄 🌸🌸🌸ان شاالله همیشه خوش اخلاق باشیم🌸🌸🌸 🆔@eslamiteb_tabrizian #طب_درمانگر
#فواید_خلال_در_طب_اسلامی 👇👇👇👇👇👇👇👇
ارسال شده از سروش: 🔍 بررسی جایگاه و زدن در طب اسلامی♦〰🔷〰🔶 ▫ سیره پیامبر صلی الله علیه و آله بر استفاده مکرر از خلال دندان بوده است.✔ ▪ به فرموده پیامبر صلی الله علیه و آله خلال زدن از مصادیق نظافت و پاکیزگی به حساب می آید.✔ ▫▪ در مورد اهمیت آن همین بس که جبرئیل امین برای توصیه به خلال زدن از پیشگاه الهی بر قلب مطهر پیامبر نازل شده است.✔ ▪▫پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:خلال بزنید که موجب اصلاح لثه ها و دندان ها می شود.✔ ▫▪ طبق فرموده پیامبر صلی الله علیه و آله خلال موجب پاک شدن دهان از بیماری و میکروب ها می شود.✔ ▪▫ پیامبر مهربانی ها در حق استفاده کننده گان از خلال از محضر ربوبی در خواست رحمت نموده اند.✔ ▫▪ طبق فرموده پیامبر اکرم صلوات الله علیه وآله:خلال نزدن موجب بد بوئی دهان و در نتیجه آزار فرشتگان الهی می شود.✔ ▪▫از جمله حقوق مهمان آنست که میزبان برای او خلال فراهم آورد آنچنان که پیامبر در هنگامی که جعفر ابن ابی طالب مهمان ایشان بودند برای ایشان خلال آوردند.✔ ▫▪ درمان بیماری بادجنام که همان سرخی غیر معمول صورت بوده می باشد✔. ▫▪ خلال زدن بعد از غذا سفارش شده هست.✔ ▪▫ از چوب خلال می توان در هنگام وضو جهت پاک نمودن پوست استفاده نمود و آب را به پوستی که مانع دارد رسانید و یا با آن زیر ناخن را تمییز نمود✔ ▪▫ اصل کلی آنست که می توان با هر چوب تمییزی خلال نمود مگر مواردی که استثناء شده اند✔ ▫▪ موارد استثناء شده عبارتند: چوب نی(یا هر گیاهی که ساقه اش تو خالی و گره دار باشد)❌ چوب انار❌ چوب مورد❌ که پیامبر از این سه مورد نهی فرموده و حکمت نهی را تحریک رگ خوره و جذام معرفی نموده است.✔ ▫▪ خلال از چوب گز نیز موجب فقر می شود.❌ ▪▫در روایت آمده پیامبر صل الله علیه واله با هر چوبی که به دست مبارکشان می رسید خلال می زدند مگر برگ نخل و نی❌ ❌❌❌نکته مهم: آنچه در دهان با زبان جمع می شود قابل خوردن است و آنچه با خلال جمع می شود را نباید خورد که موجب ورم درونی و آپاندیس می شود.❌❌❌ 💥💥نکته مهم: یکی از بهترین خلال ها همونی هست که در تصویر بالا اومده👆👆👆 📚 منابع:دراست فی طب الرسول المصطفی ج4 ص428 کتاب الوافی ج۲۰ ص۵۴۵ ▫🔗▪🔗▫🔗▪🔗▫🔗▪ ▫〰▪〰▫〰▪〰▫〰▪ 🆔@eslamiteb_tabrizian #طب_درمانگر
@tebeeslami_tabrizian @eslamiteb_tabrizian
💥💥ادامه مزاج شناسی طب اسلامی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
۷ 🔴🔴بررسی مزاج دم( خون) 🔴🔴 خون گرم و مرطوب است🔥➕💦 و گرمای🔥 بدن از آن است. گرمی خون 🔴باعث گرمای زیاد بدن میشود و آثارش نمایان است اصل حرارت و گرمی از نفس ( انسانی ) است، ولی جایگاهش در خون است.🔴🔴 ✅✅ در روایت بیان شده است: وهب بن منبه از پدرش نقل کرده که خداوند در تورات( اصلی) درباره خلقت حضرت آدم فرموده؛ ♦آدم را خلق کردم و جسمش را با چهار چیز ترکیب نمودم و آنها را در فرزندانش به وراثت قرار دادم ، به گونه ای که تا روز قیامت رشد و نمو کنند . آن چهار چیز عبارتند از ؛ رطوبت 💦 خشکی⚫ گرمی 🔥 سردی❄ بنابراین انسان را از خاک ، آب و نفس آفریدم و در او روح قرار دادم پس خشکی هر جسمی از خاک⚫ ، رطوبتش از آب 💦 گرمی آن از نفس و🔥 برودت و سردی اش از روح است❄ 👈 این چنین پس از خلقت اولیه چهار طبیعت را نیز در بدنش مقرر داشتم که ملاک و قوام جسم به آن وابسته است و هیچ جسمی قوام ندارد مگر به اذن من و هیچ بدنی استقامت و توانایی ندارد مگر با آن چهار طبیعت، همچنین هر یک از آنها به دیگری مربوط و وابسته است و بدون وجود یکدیگر نمیتوانند کار کنند، آن چهار طبیعت: سودا⚫ صفرا ،🔥 خون 🔴 بلغم ⚪ و هر یک از آن چهار‌ چیز را در این طبیعت ها قرار دادم. 👈جایگاه یبوست و خشکی در سودا⚫ 👈رطوبت در صفرا🔥 👈حرارت و گرمی در خون 🔴 👈برودت و سردی در بلغم است ⚪ علل الشرایع ، ج ۱، ص ۱۱۰ 🔴〰⚪〰⚫〰🔵〰🔴〰⚪〰⚫〰🔴〰🔵〰⚪〰🔴〰 🆔@eslamiteb_tabrizian #طب_درمانگر رحیـــــــــــــــمی ادامه دارد...👇👇
ادامه مزاج شناسی... 🔹جسمی که معتدل 🔄باشد این طبیعت ها در او به اندازه است و در کمال صحت و سلامت خواهد بود ❤👌 🔸🔸 اما اگر یکی از آنها از از حد اعتدال خارج شود و بر بقیه زیادت کند ⬆⬆به همان مقدار که زیادت کرده بیماری ایجاد میکند ( چه بسا سبب مرگ انسان شود) 🔸🔸اگر نقصان یافت و مقدارش از حد معمول کمتر شد⬇⬇ به تدریج ضعیف می گردد و توانایی اش را از دست میدهد و این نیز باعث بیماری می گردد و به واسطه عجز و ناتوانی که پیدا کرده دیگر نمیتواند با بقیه طبیعت ها مقارنت نماید؛ این امر گاهی موجب مرگ آدمی می شود👉👉 ⁉⁉روایت قبل که بیان شد از تورات نقل شده و نمی توان به آن اعتماد کرد ، زیرا در روایات اهلبیت به آن اشاره ای نشده ولی مضمون آن در روایات اهلبیت بسیار بیان شده است. دو احتمال در روایت وجود دارد ، 1⃣یکی اینکه گرمی خون 🔴از جانب نفس انسانی است زیرا بیان شده منشا حرارت خون از نفس است و جایگاه نفس در خون است .♦♦ پس گرمی خون از نفس نشات گرفته و خون به واسطه آن گرم می شود و گرما ☀☀☀را به اعضای بدن منتقل می کند. ☑یکی از وظایف خون⬅ انتقال گرما در بدن است و سبب گرم شدن دست و پا می گردد ، زیرا خون به سوی صورت ، دست و پا پمپاژ و روانه می شود تا آنها را مقابل سرما محافظت کرده و بدن را گرم نگه دارد از روایت اینچنین برداشت میشود منظور نفس انسانی است که مقابل روح قرار دارد چون روح منشا سردی❄ و نفس انسانی منشا گرمی 🔥است. 2⃣دیگر اینکه گرمی خون از جانب تنفس انسان است.💭💭💭 🔺🔺احتمال دارد منظور فرآیند تنفس باشد ، زیرا با عمل تنفس اکسیژن به بدن وارد شده و سبب سوخت و ساز مواد غذایی گشته و اینچنین باعث تولید گرما در بدن میشود . 🔶🔶بر اساس دانش امروزی با تنفس اکسیژن وارد بدن شده و باعث احتراق و سوخت و ساز مواد غذایی میگردد. ⭐⭐⭐⭐ 🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟 ⭐⭐⭐⭐ 🆔@eslamiteb_tabrizian #طب_درمانگر رحیــــــمی ادامه دارد...
-زرد-گاوی🐂 روغن زرد روغن زرد در روایات مدح شده است و درمان است. بطور کلی مفید است ولی در خصوص روغن زرد گاوی🐂 تاکید بیشتری شده است در روایت می‌فرماید: نِعْمَ‌ الْإِدَامُ السَّمْن‌[13] روغن زرد چه خوب خورشتی است. در چند روایت وارد است که : السَّمْنُ مَا دَخَلَ‌ الْجَوْفَ‌ مِثْلُه‌[14] هیچ غذایی مانند روغن زرد داخل بدن نمی‌شود. در مورد درمان بودنِ روغن گاو روایات متعددی داریم. روایتی از حضرت امیر علیه السلام می‌فرماید: سُمُونُ‌ الْبَقَرِ شِفَاءٌ [15] یعنی روغن‌های گاو شفاء است. در روایت دیگری حضرت امیر علیه السلام می‌فرماید: سَمْنُ‌ الْبَقَرِ دَوَاء[16] یعنی روغن گاو دارو و درمان است. بنابراین شکی نیست که روغن گاو درمان است اما نمی‌فرماید برای درمان کدام بیماری مفید است فقط یک روایتی داریم می‌فرماید: مَنْ أَكَلَ لُقْمَةً سَمِينَةً نَزَلَ مِثْلُهَا مِنَ الدَّاءِ مِنْ جَسَدِهِ[17] یعنی هرکس لقمه‌ای غذا که با روغن گاو درست شده است را بخورد همانند از بدنش بیماری خارج می‌شود. سَمِينَةً لقمه ای است که روغن زرد داشته باشد. این روایت همان تعبیری را دارد که درباره‌ی پی وارد شده است. در مِثْلُهَا همان احتمالاتی را که در پی گاو مطرح کردیم اینجا هم مطرح می‌شود. روغن زرد روغنی است که از کره گرفته بشود یا خود کره هم روغن زرد است. کره را روی آتش می‌گذارند و کره‌ی آن جدا می‌شود دوغ هم جدا می‌شود. بقر جنس است و در معنایش ماده و نر وگوساله نیست بلکه همه انواع را شامل می‌شود. روغن زرد گاوی قیدی دارد وآن اینکه اگر کسی شیخ می‌شود یعنی چهل یا پنجاه ساله می‌شود دیگر نباید بخورد. روایتی از امام صادق علیه السلام داریم: السَّمْنُ‌ مَا أُدْخِلُ جَوْفَ مِثْلِي وَ إِنِّي لَأَكْرَهُهُ لِلشَّيْخ‌[18] یعنی مانند روغن زرد وارد بدن مثل من نشده است و همانا من آن را برای شیخ مکروه می‌دارم. از اینکه حضرت می‌فرماید کراهت دارم معلوم می‌شود استفاده از روغن زرد برای افراد مسن ضرر دارد. سکته های قلبی ومغزی برای این سن است بنابراین یا روغن نخورد یا بجای آن روغن زیتون مصرف کند. روغن زرد مطلق است روغن زرد گاوی و غیر گاوی را شامل می‌شود. شیخ به افراد بالای چهل سال می‌گویند. روایتی هم داریم می‌فرماید پنجاه سال به بالا شیخ است. روایتی کلینی از امام صادق ع نقل می‌کند: إِذَا بَلَغَ‌ الرَّجُلُ‌ خَمْسِينَ‌ سَنَةً فَلَا يَبِيتَنَّ وَ فِي جَوْفِهِ شَيْ‌ءٌ مِنَ السَّمْنِ[19] یعنی هنگامی که مرد به پنجاه سال رسید نخوابد درحالیکه در بدن او چیزی از روغن زرد باشد. 👈اعتقادم این است که روغن زرد نه تنها در شب بلکه در هرحال برای افراد مسن👵👴 خوب نیست. 👈پزشک های امروز می‌گویند روغن زرد را به ویژه در تابستان نخورید و در زمستان بخورید. واقعا در تابستان همینطور است چون ممکن است کسی سرگیجه بگیرد اما روایات می‌گویند در ☀تابستان بخورید و در ❄زمستان استفاده از 👈-زرد بد است. علت آن هم این است که درتابستان همراه با عرق از بدن خارج می‌شود و چرب شدن بدن به همین جهت است روایت دیگری از حضرت امیر ع است: السَّمْنُ‌ دَوَاءٌ وَ هُوَ فِي الصَّيْفِ خَيْرٌ مِنْهُ فِي الشِّتَاءِ وَ مَا دَخَلَ جَوْفاً مِثْلُهُ[20] یعنی روغن زرد دواء است و در تابستان بهتر است از زمستان و چیزی بهتر از آن داخل بدن نشده است. [13] المحاسن، برقی، ج2 ص498. [14] الجعفریات، ابن اشعث، ص243. [15] المحاسن، برقی، ج2 ص498. [16] المحاسن، برقی، ج2 ص498. [17] دعائم الاسلام، قاضی نعمان، ج2 ص112. [18] المحاسن، برقی، ج2 ص498. [19] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6 ص335. [20] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6 ص335. (استاد.تبریزیان) زاهدی @tebeeslami_tabrizian @eslamiteb_tabrizian
لبو اصلا نخورید: با شروع فصل سرما بسیاری از مردم به مصرف لبو ( چغندر پخته ) می پردازند؛ جالب است که بدانید چغندر، محرک مزاج . سودا مزاج و می باشد که غلبه آن در بدن عامل بسیاری از بیماری ها از جمله افسردگی و سرطان، ... می باشد. 😱😢 ❌❌لبو اصلا نخورید❌❌ 🔰 برخلاف خود چغندر، برگ آن بسیار مفید است و از مهم ترین فواید آن تأثیر به سزای آن در، درمان کم خونی و تحکیم استخوان بندی و تقویت عقل و.... می باشد. 💢 ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ علیه السلام می فرمایند: ﺑﻪ ﺑﻴﻤﺎﺭﺍﻧﺘﺎﻥ، برگ (لبو)ﺑﺪﻫﻴﺪ؛ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ، ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻴﭻ ﺑﻴﻤﺎﺭﻯ ﺍﻯ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻋﺎﺭﺿﻪ ﺍﻯ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺧﻮﺍﺏ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﺭﺍ ﺁﺭﺍﻡ ﻣﻰ ﺳﺎﺯﺩ؛ اما ﺍﺯ ﺧﻮﺩِ ﭼﻐﻨﺪﺭ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ؛ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺳﻮﺩﺍ ﺭﺍ ﺗﺤﺮیک ﻣﻰ ﻛﻨﺪ. 📚 کافی، ج ۶، ص ۳۷۰ رحیمی @eslamiteb_tabrizian
: 1⃣اولین درمان است که در مدینه و سیاه ‌رنگ است ⬅️از پیامبر(ص) نقل شده: «العجوة التي في البرني من الجنة و هي شفاء من السم» ⬅️یعنی «خرمای عجوه که از نوع خرمای برنی است است.» ⬅️روایت دیگری از پیامبر(ص) میفرماید: «العجوة من الجنة و فيها شفاء من السم.» ⬅️یعنی «عجوه از بهشت است، در عجوه است.» ⬅️در روایتی دیگر از امام صادق(ع) آمده: «من أكل في كل يوم سبع عجوات تمر على الريق من تمر العالية لم يضره سم و لا سحر و لا شيطان» ⬅️یعنی «کسی که هر روز در ناشتا است هفت عدد خرمای عجوه از خرمای عالی مدینه بخورد، و و در او اثر نمیکند.» ⬅️در روایت دیگری از امام صادق(ع) آمده: «إن في عجوة العالية شفاء و إنها ترياق أول البكرة» ⬅️یعنی «در خرمای عجوه عالیه درمان است و مانند تریاق است اگر اول روز خورده شود.» البته این روایت‌ها اختصاص به عجوه عالیه ندارد و اگر مال شهر دیگری هم باشد همین کاربرد را دارد ⬅️روایت دیگری میگوید: «الْعَجْوَةُ مِنَ الْجَنَّةِ وَ فِيهَا شِفَاءٌ مِنَ السَّمِّ وَ قَالَ زَيْدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ صِفَةُ ذَلِكَ أَنْ يُؤْخَذَ تَمْرُ الْعَجْوَةِ فَيُنْزَعَ نَوَاهُ ثُمَّ يُدَقَّ دَقّاً بَلِيغاً وَ يُعْجَنَ بِسَمْنِ بَقَرٍ عَتِيقٍ ثُمَّ يُرْفَعَ فَإِذَا احْتِيجَ إِلَيْهِ أُكِلَ لِلسَّمِّ‌» ⬅️یعنی «عجوه از بهشت است و در آن درمان و زهر است هسته خرما را بگیرید سپس خیلی نرم بکوبید و با روغن زرد گاوی کهنه مخلوط کنید و در شیشه بگذارید و هر وقت نیاز پیدا کردید از آن استفاده کنید.» البته شاید کل انواع خرما این اثر را داشته باشند.  2⃣درمان دوم سیب🍏🍎 است ⬅️امام صادق(ع) می‌فرمایند: «لو يعلم الناس ما في التفاح ما داووا مرضاهم إلا به» ⬅️یعنی «اگر مردم بدانند که در سیب چه خاصیتی است، بیماران خود را درمان نمیکردند مگر با سیب.» ✅سیب درمان عمومی برای کل بیماریهاست ⬅️امام کاظم(ع) میفرمایند: «التفاح ينفع من خصال عدة: من السم والسحر واللمم يعرض من أهل الأرض والبلغم الغالب، وليس شئ أسرع منه منفعة.» ⬅️یعنی «سیب برای چند بَلا مفید است برای و و (نوعی جنون) و و چیزی سریع‌تر از سیب نفع نمیرساند.» ⬅️امام صادق(ع) میفرمایند: «ما أعرف للسموم دواء أنفع من سويق التفاح.» ⬅️یعنی «برای درمان چیزی بهتر از نمیشناسم.» ✅برای ساخت سویق سیب🍏🍎 باید سیب را ورق‌ورق کنند، خشک کنند، آسیاب کنند و بدون روغن تفت دهند ⬅️در روایت دیگری آمده: زمانی که از اهل خانه را چیزی ، امام میفرمود به او بدهید. 3⃣درمان سوم است عسل از داروهای عمومی است ولی درباره مسمومیت‌ها دلیل خاص وارد شده است ⬅️در روایت آمده: «إن العسل شفاء من السم القاتل» ⬅️یعنی «عسل است.» مقدار مصرف بین یک تا سه قاشق مرباخوری می‌باشد. اگر عسل با روغن زرد گاوی (مخصوصا کهنه) به اندازه مساوی مخلوط گردد تریاق و است که خورده شده است. 4⃣درمان چهارم است زهر در خون ایجاد لخته میکند و حجامت علاوه بر کم کردن مقدار زهر در بدن، این لخته‌ها را نیز خارج میکند ⬅️در روایت آمده وقتی پیامبر(ص) خیبر را فتح کردند یک زن یهودی به نام عبده گوسفندی پخت و در آن زهر گذاشت و مقابل پیامبر(ص) قرارداد وقتی پیامبر(ص) خواست از دست این گوسفند بخورد، دست این گوسفند به پیامبر(ص) خبر داد که زهر دارد پیامبر(ص) آن زن را خواست و از او پرسید چرا این کار را کردی و زن پاسخ داد: من با خود گفتم اگر او پیامبر باشد به او آسیبی نمیرسد و اگر نباشد قوم خود را از دست او رها کردم پیامبر(ص) او را بخشید بعد جبرئیل نازل شد و دعایی به پیامبر یاد داد و پیامبر(ص) و اصحاب آن دعا را خواندند و پیامبر(ص) گفت که میتوانند از آن گوسفند بخورند وقتی خوردند پیامبر(ص) فرمود که بروند و حجامت کنند. شاید بتوان از این روایت این‌گونه استفاده کرد که حجامت میتواند درمان مسمومیت باشد. 5⃣درمان پنجم است نوعی آهو به نام وعل که در سند زندگی میکند و هرگاه که مار او را بگزد از چشمش نوعی اشک خاص جاری میشود و در گودی پایین چشمش جمع میشود این اشک مانند موم و زرد رنگ است و برای و درمان خوبی است این دارو باید روی محل گزش مالیده شود یا اگر زهر خورده شده این دارو را باید در دهان قرار داد تا کم کم وارد بدن شود. رحیمی @eslamiteb_tabrizian
❣❣❣❣ ❣❣❣ ❣❣ ❣ ✨✨ ✨✨ واجبات طبی روزمره ی سلامت ❤ـــــــــــ️ دائم الوضو بودن. ❤️ـــــــ قبل از هر وضو مسواک زدن آن هم با مسواک پیامبر صلی الله علیه و آله و از چند مسواک استفاده کردن. ❤ــــــــــــ️ انجام دادن مضمضه و استنشاق قبل از وضو. ❤️ ــــــــــــ خلال کردن بعد از غذا بخصوص با خلال پیامبر صلی الله علیه و آله. ❤️ ــــــــــــ شانه کردن موها ، قبل یا بعد از نماز با شانه چوبی به صورت نشسته. ❤️ ـــــــــــــ خود را بر دستشوئی عرضه کردن ، وضو گرفتن ، مسواک زدن و سرمه کشیدن قبل از خواب. ❤ــــــــــ️ بسم الله گفتن قبل از غذا ، الحمد لله گفتن بعد از غذا ❤ــــــــــــــ️ خوردن مقداری نمک دریا قبل و بعد از غذا. ❤ــــــــــــ️ هر روز صبح ناشتا یک قاشق مربا خوری عسل با 7 دانه سیاه دانه. ❤️ ـــــــــــــــ ذکر خدا گفتن بعد از خوردن شام و سپس خوابیدن در اول شب. ❤ـــــــــــــــ️ بیدار شدن آخر شب برای نماز شب حتی الامکان. ❤️ــــــــــــــ کم خوردن و کم نوشیدن و سیر نشدن و دو وعده غذا خوردن. ❤ـــــــــــــــــ️ غذای سالم و ارگانیک مصرف کردن. ❣ ❣❣ ❣❣❣ ❣❣❣❣ 🆔@eslamiteb_tabrizian #طب_درمانگر