770.8K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ اَلعِبادَةُ مَعَ أكلِ الحَرامِ كَالبِناءِ عَلَى الرَّملِ
🔅 عبادت كردن با وجود حرام خوارى، مانند ساختن بنايى است بر روى شن
📚 بحارالأنوار
🆔 @SedayeVahy 🕊🤍
2.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅 اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُتَشَابِهًا مَثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ ﴿۲۳﴾
🔸 خدا قرآن را فرستاد که بهترین حدیث (و نیکوترین سخن آسمانی خدا) است، کتابی که آیاتش همه (در کمال فصاحت و اعجاز) با هم مشابه است و در آن ثنای خدا (و خاصان خدا) مکرر میشود، که از تلاوت (آیات قهر) آن خدا ترسان را لرزه بر اندام افتد و (با آیات رحمت) باز آرام و سکونت یابند و دلهایشان به ذکر خدا مشغول گردد. این (کتاب) همان (رحمت و) هدایت خداست که هر که را خواهد به آن رهبری فرماید، و هر کس را خدا به گمراهیش واگذارد دیگر هیچ هدایت کنندهای نخواهد داشت.
💭 سوره: زمر
🆔 @SedayeVahy 🕊🤍
1.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ مَن شَهَرَ نفسَهُ بِالعِبادَةِ فاتَّهِمُوهُ على دِينِهِ ؛ فإنَّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ يُبغِضُ شُهرَةَ العِبادَةِ و شُهرَةَ اللِّباسِ
🔅 هركه خود را به عبادت شهره سازد ، به دين (ديندارى) او بدگمان باشيد؛ زيرا خداوند عزّ و جلّ از شهرتِ عبادت و شهرتِ لباس نفرت دارد.
📚 بحارالأنوار
🆔 @SedayeVahy 🕊🤍
2.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅 قَالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ﴿۱۶﴾
🔸 (آنگاه موسی) گفت: ای خدا، من بر خویش ستم کردم (که به این عمل خود را به فتنه فرعونیان انداختم) تو از من در گذر، خدا هم از او در گذشت که اوست بسیار آمرزنده و مهربان.
💭 سوره: قصص
🆔 @SedayeVahy 🕊🤍
مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَاراً فَلَمَّا أَضَاءتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لاَّ يُبْصِرُونَ (17)
مَثل آنان (منافقان)، مَثل آن كسى است كه آتشى افروخته، پس چون آتش اطراف خود را روشن ساخت، خداوند روشنايى و نورشان را ببرد و آنان را در تاريكى هايى كه (هيچ) نمى بينند، رهايشان كند.
مثال، براى تفهيم مطلب به مردم، نقش مؤثّرى دارد. مسائل معقول را محسوس و بدينوسيله راه را نزديك وعمومى مى كند، درجه اطمينان را بالا مى برد ولجوجان را خاموش مى سازد. در قرآن مثال هاى فراوانى آمده است از جمله:
مثال حقّ، به آب و باطل به كفِ روى آب. [189] مثال حقّ به شجره ى طيّبه و باطل به شجره ى خبيثه. [190] تشبيه اعمال كفّار به خاكسترى در برابر تندباد. [191] ويا تشبيه كارهاى آنان، به سراب. [192] تشبيه بت ها و طاغوت ها به خانه عنكبوت. [193] تمثيل دانشمند بى عمل به الاغى كه كتاب حمل مى كند. [194] وتمثيل غيبت، به خوردن گوشت برادرى كه مرده است. [195]
اين آيه نيز در مقام تشبيهِ مجموعه اى از روحيّات وحالاتِ منافقان است. آنان، نار مى افروزند، ولى خداوند نورش را مى برد و دود و خاكستر و تاريكى براى آنان باقى مى گذارد.
امام رضا عليه السلام فرمودند: معناى آيه «تركهم فى ظلمات...» آن است كه خداوند آنان را به حال خود رها مى كند. [196]
-----
189) رعد، 17.
190) ابراهيم، 26.
191) ابراهيم، 18.
192) نور، 39.
193) عنكبوت، 41.
194) جمعه، 5.
195) حجرات، 12.
196) تفسير نورالثقلين.
- منافق براى رسيدن به نور، از نار (آتش) استفاده مى كند كه خاكستر و دود و سوزش نيز دارد. «استوقد ناراً»
- نور اسلام عالم گير است، ولى نورى كه منافقان در سايه ى آن تظاهر به اسلام مى كنند، در شعاعى كمتر و روشنايى آن ناپايدار است. «أضاءت ما حوله»
- اسلام نور و كفر تاريكى است. «ذهب اللّه بنورهم وتركهم فى ظلمات»
- كسى كه از يك نور بهره مند نشود، در ظلمات متعدّد باقى مى ماند. «بنورهم... فى ظلمات» (كلمه «نور» مفرد و كلمه «ظلمات» جمع است.)
- نقشه ها وتوطئه هاى منافقان، به اراده الهى ناتمام مى ماند. «ذهب اللّه بنورهم»
- طرف مقابل منافقان، خداوند است. «ذهب اللّه بنورهم»
- عاقبت و آينده ى منافقان، تاريك است. «فى ظلمات»
- منافقان دچار وحشت و اضطراب، ودر تصميم گيرى هاى دراز مدّت، سردرگم هستند. «فى ظلمات لا يبصرون»
- گاهى در آغاز، ايمان واقعى است، ولى كم كم انسان به انحراف گرايش پيدا نموده و منافق مى شود. (كلمه «نورهم» در اين آيه و جمله «لايرجعون» در آيه بعد نشان مى دهد كه آنان نورى داشتند، ولى به سوى آن نور برنگشتند.)
27- وَ قَالَ (عليه السلام): امْشِ بِدَائِكَ مَا مَشَي بِكَ.
و درود خدا بر او فرمود: با درد خود بساز، چندان كه با تو سازگار است.
فَمَا هَكَذَا كَانَتْ سُنَّتُهُ فِى التَّوْبَةِ لِمَنْ كَانَ قَبْلَنَا، لَقَدْ وَضَعَ عَنَّا مَا لا طَاقَةَ لَنَا بِهِ، وَ لَمْ يُكَلِّفْنَا إِلا وُسْعا، وَ لَمْ يُجَشِّمْنَا إِلا يُسْرا، وَ لَمْ يَدَعْ لِأَحَدٍ مِنَّا حُجَّةً وَ لا عُذْرا.
سنت او در توبه امم گذشته اين نبود، هر چه طاقت نداشتيم از ما برداشت و جز به آن چه سهل بود تكليف نفرمود و جز به كار آسان امر نكرد و براى هيچ يك از ما حجت و عذرى نگذاشت.
1. مباح باشد
مسأله 100) مکان نمازگزار نباید غصبی باشد.
مسأله 101) نماز خواندن روی فرش یا تخت غصبی، هرچند زمین آن مباح باشد، باطل است. همچنین اگر فرش مباح را بر زمین غصبی پهن كنند، نماز بر آن باطل است.
مسأله 102) اگر در مکانی که نمیداند یا فراموش کرده غصبی است نماز بخواند، نمازش صحیح است.
مسأله 103) کسیکه میداند مکانی غصبی است، ولی نمیداند نماز در مکان غصبی باطل است، اگر در آنجا نماز بخواند، نمازش باطل است.
مسأله 104) کسی که با دیگری در ملکی شریک است درصورتیکه سهم هر یک از دیگری جدا نباشد، نمیتواند بدون رضایت شریک خود در آن ملک نماز بخواند.
مسأله 105) نماز خواندن در ملكی كه منفعت آن متعلق به دیگری است، بدون اجازه او باطل است؛ مثلاً در خانه اجارهای اگر صاحب خانه یا فرد دیگری بدون اجازه كسی كه آن خانه را اجاره كرده است، نماز بخواند، نمازش باطل است.
پرسمان قاسمی 403.3.19.mp3
زمان:
حجم:
17.88M
💠 برنامه "شبستان"
🔸موضوع: ازدواج
🎙حجت الاسلام والمسلمین قاسمی
⏱۱۹ خرداد ۱۴۰۳
📌این مجموعه را با هشتگ #منبر_حرم دنبال کنید.
🆔 @astanfatemi