فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخشی از صحبت های یکی از زنان اسیر آزاد شده از زندانهای رژیم صهیونیستی
ما به خدا قسم به مقاومینمان افتخار میکنیم. به رهبرانمان افتخار می کنیم. تا آخرین نفس مقاومت می کنیم. کوتاه نمی آییم. این راهیست که ما انتخاب کرده ایم و می دانیم این راهی نیست که با گل فرش شده باشد. بهایی که باید بپردازیم را می دانیم. کسی که با خدا بماند از ملامت هیچ ملامت کننده ای نمی هراسد. همهی این چیزها برایش اهمیتی ندارد، هرچه بادا، باد.
ان شاءالله ان شاءالله به رغم همهی آنچه که در غزه شد، این شروع آزادیست.
+ام عاصف برغوثی از کرانه باختری مادر یک شهید و دو اسیر فلسطینی و خواهر سه اسیر دیگر است.
#زن
#خبر
#رنج
#مقاومت
#فلسطین
@Esrar3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ظاهراً در تقویمشان بیست و هفتم رجب روز معراج است.
مردی از غزه نوشته شبِ بیست و هفتم رجب است. سالگرد اسراء و معراج و (مسجد) اقصایمان که هتک حرمت شده و بسته است.
#فلسطین
#مسجد_الاقصی
@Esrar3
📋آنچه میخوانید گزیدهای از جلسهی دوم خبر فلسطین می باشد.
این جلسه یک مقدمه داشت، چند توضیح و معدودی پرسش.
🔻مقدمه
این جلسه با جلسات رسمی متفاوت است. صحبت این نیست که «غزه باید چه بشود». برای «تعیین تکلیف» هم نیست. این هم نیست که «ما در نسبت غزه چه باید بکنیم» و یا بخواهیم «نسبت» میان خود و غزه را مشخص کنیم. صحبت در مورد «نحوه حضور» در غزه هم نیست.
جلسه امروز برای آن است که بتوانیم زاویه دید بهتری نسبت به غزه پیدا کنیم.
مهمترین دستاورد جلسه این است که «چطور به غزه نگاه کنیم؟».
با این پرسش خبر از فلسطین متفاوت به گوش ما می رسد.
#خبر
#اصرار
#فلسطین
@Esrar3
بخش اول 1⃣
🔻شهر [و مسجد الاقصی]
🔹نوار غزه ۱۲۰۰ مسجد داشت که تقریبا در این ۱۲۰ روز جنگ، هزار مسجد بهطور کامل تخریب شده است؛ در اخبار مشاهده میکنیم با اینکه شهر در ظاهر نابود شده است اما بر گلدسته ی مساجد باقیمانده دعا می خوانند که خداوندا به ما این توفیق را بده بتوانیم برای یکبار هم که شده در مسجد الاقصی نماز بخوانیم. این نکتهی بسیار مهم محوریت مسجد الاقصی را نشان میدهد.
این نکته به طور ویژه از این حیث حائز اهمیت است که مسجد الاقصی در چند ده کیلومتری غزه است؛ اما با این وجود ایجاد کنندهی هویت برای مردم فلسطین و بهخصوص مردم غزه همان مسجد الاقصی است.
🔹ما در مباحث توسعه و پیشرفت در نظام مهندسی و شهرسازی، اماکن مقدس را در مرکزیت کالبدی و فیزیکی نگاه می کردیم.
🔹سوال آن که غزه چطور شهریست که می تواند فراتر از فضای کالبدی و مرکزیت فیزیکیِ مسجد الاقصی این چنین به هم پیوسته باشد؟
شهر از کجا برپا می شود؟
معنابخشی اماکن مقدس به شهر از کجا می آید؟
#شهر
#اصرار
#مسجد_الاقصی
@Esrar3
بخش دوم 2⃣
🔻خبر [و خبرنگاری]
🔹در برخی اخبار قابلیت تکذیب و قابلیت کتمان را مشاهده میکنیم ولی طوفان الاقصی نه تنها قابل کتمان و تکذیب نیست بلکه آنچنان واضح و شفاف است که در سطح بین المللی، افراد بسیاری را درگیر خودش کرده.
🔹 طرف دیگر ماجرا خبرنگاران غزه هستند. در غزه یکی از ارکان مهم بین مردم همین خبرنگاران هستند. این نکته بسیار مهم است که خبرنگاران غزه تاجایی پیش رفتهاند که مردم برای خبر گرفتن از حال خانواده خود، به خبرنگاران مراجعه میکنند و احوال خانواده و شهدای خود را از آنان میگیرند. اینکه خبرنگار در بطن ماجرا باشد و در بین اتفاقات، خانواده خود را نیز از دست میدهد و تاجایی پیش میرود که خودش نیز به شهادت میرسد، این نوع جدیدی از خبرنگاری در جهان است.
🔹ما یک مولفهای داریم با این عنوان که خبر، واقعه و حادثه را میسازد. حرفه خبرنگاری تکنیکهای مختلفی دارد برای اینکه مخاطب خود را اقناع کند؛ اما در بحث غزه ما مشاهده میکنیم خبرنگاران بدون هیچگونه تکنیک و عملیاتی، فقط با بازگو کردن، اتفاقات و تحولات بسیاری از جمله ساختن یک هویت در سطح جهانی را رقم زدهاند.
🔹روایت جنگ شهید آوینی یک مقداری با خبرنگاری جنگ در غزه فرق میکند. کاری که شهید آوینی کردند بهنوعی خلق و پردازش هنری بود ولی خبرنگار غزه به واقعیت نزدیکتر است و بهعبارتی بخشی از واقعیت است. با شهید آوینی ما از روایت شنیدیم اما در طوفان الاقصی با خبرنگاران از خبر میشنویم. خبر با روایت و خبرنگار با راوی متفاوت هستند.
🔹خبرنگار غزه نه تنها يكي از اعضای خانواده هاست بلکه حتی سراغ زندگی مان را از او می گیریم. به حرکت دوربین خبرنگاران نگاه کنید. خبرنگار نه تنها دنبال سوژه که حتی دنبال پدیده هم نیست. او راه می رود و همه با او حرف می زند. خبرنگار خودش دوربین است.
🔹این تعبیر رهبری که فرمودند که این حماسه را در کتابها خواهند نوشت، این تعبیر بخاطر آن خبرهایی است که باعث شکستن هیمنهی صهیونیستها در سطح جهانی شد. شکستن هیمنه و هژمونی رژیم صهیونیستی فقط با نشان دادن فجایع و مظلومیت مردم غزه نبود بلکه با خبر یک اتفاق فرای این مظلومیت رخ داد که توانست آن رژیم را در سطح جهانی بیآبرو کند.
از شروع عملیات طوفان الاقصی بیش از سه هزار راهپیمایی در سراسر جهان شکل گرفته است.
🔹اغلب در مسألهی خبر تصور بر این بود که چالش اصلی ما چالش تحلیل است اما بعد از کمی دقت متوجه می شویم بحث اصلی خبر و منابع در دسترس افراد است.
#هنر
#خبر
#اصرار
#خبرنگار
@Esrar3
بخش سوم 3⃣
🔻نسل [و زمان]
🔹نگاه به تحولات و اتفاقات یک سوال نهان دارد که «چه اتفاقی در حال وقوع است؟» این سوال، سوال از آینده و زمان است. از این حیث زمینهی نادیدنی تمام عنوانها زمان است. اگر زمان حذف شود با تمام اتفاقات پیرامون خود میتوان هرکاری انجام داد.
🔹در خبرهایی که ذیل زمان نقل کردیم زمان به دو صورت دنبال شد. یک شکل پیگیری خبرهای زماندار بود مثل اینکه سید حسن نصرالله گفتند افراد در مقاومت ابزار نیستند و مستقل هستند و این در تاریخ بشریت بی سابقه است (بی سابقه بودن) و یا اینکه مردم در اروپا و آمریکا پس از چهار ماه هنوز هم در حمایت از فلسطین راهپیمایی می کنند و گویا زمان آنجا به وقت طوفان الاقصی ایستاده و نمی گذرد ( نگذشتن زمان) یا این صحبت محمد الضیف که همین امروز آهنگ فلسطین کنید، فردا دیر است (دیر شدنِ زمان).
🔹شکل دیگر این پیگری آنست که ما با توجه به مواردی مثل نسل بیشتر متوجهِ زمان می شویم مثل عبارات دهه ی هشتاد و ... و یا اصطلاح نسل زد. اما غزه چشم ما شد و با غزه توانستیم این نسل را فراتر از طبقه بندی های جامعه شناسانه و روان شناسی، با زمان در همه جای دنیا ببینیم.
#نسل
#زمان
#اصرار
#جهان
@Esrar3
بعد از بازی قطر و اردن، یکی از صفحات فلسطینی نوشت:
ملتی که عواطفش با یک مسابقه فوتبال متاثر می شود و از آنچه در غزه می گذرد تکان نمی خورد، این ملت سقوط کرده و غیر قابل اعتماد است.
+بعد از برد اردن برابر کره جنوبی موارد کمی تبریک به اردن در بین مردم غزه دیده شد اما بعد از برد قطر برابر اردن تبریکی ندیدم (تبریک به اردن به حمایت تیم اردن در زمین فوتبال و بلند کردن پرچم فلسطین و ... هم برمی گردد).
در این مدت حواسهای پرت شده از غزه با فوتبال غصهی مضاعفی برای مردم غزه بود (این غم بعد از بازی قطر و اردن با پیام های این چنینی بیشتر به اشتراک گذاشته شد).
#رنج
#فوتبال
#فلسطین
@Esrar3