هدایت شده از صدای ایران | VOI
📍نظر امام خمینی(ره) درباره آخوند فاسد!
🔸امام خمینی (ره): آنقدر صدمهای که اسلام از یک "آخوند فاسد" میخورد، از محمدرضا [شاه] نمیخورد! در روایات هست که آخوند فاسد و ملاّی فاسد در جهنم، از بوی تعفنش اهل جهنم در عذاب هستند. در این دنیا هم از بوی تعفن بعض از آخوندهای فاسد، دنیا در عذاب است.
🔹ما طرفداری از عمامه نمیکنیم؛ ما طرفداری از اسلام میکنیم. این اسلام پیش شما باشد، معظم هستید. پیش هر کس باشد، معظم است.
🔸عمل نکردن به اسلام و خیانت کردن به اسلام [از] معمم باشد بدتر است از آن کسی که غیرمعمم باشد؛ برای اینکه ضررش به اسلام بیشتر از دیگران است... و این کلمه را من بگویم، خدای متعال میداند که من نسبت به آخوندهای فاسد آنقدر شدید هستم که نسبت به سایر مردم نیستم.
🔹ساواکی پیش من محترمتر است از آخوند فاسد!
@voinews
🔺بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران #صحیفه_نور جلد ١٠، ص ٢٧٩
■ بیانیه وزارت دفاع به مناسبت ۳۱ مرداد؛قدرت دفاعی ایران متناسب با تهدیدات فراروی کشور حداکثرسازی شد
■ مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الامر استان قزوین گفت: آمریکا به هیچوجه قابل اعتماد نیست ومذاکره با استکبار موجب از دست رفتن عزت، اقتدار و استقلال ومانع پیشرفت کشور می شود.
■ بسیج دانشجویی یکی از دانشگاه های تهران با صدور در بیانیهای ضمن هشدار به مسئولان تاکید کرد: تصویب الحاق به FATF و کنوانسیونهای وابسته ریلگذاری برای تسلیمسازی کشور در جنگ اقتصادی است.
■ سرلشکر باقری در پیامی درگذشت مرحوم هادی شمخانی برادرِ امیر دریابان علی شمخانی را تسلیت گفت.
■ نماینده ولی فقیه در بسیج گفت:مسئولان انقلابی باشند، دشمن را در جنگ اقتصادی زمین خواهیم زد
■ فیلم سینمایی «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در کشور سوریه روی پرده می رود.
■ فرمانده سپاه حضرت ولی عصر (عج) استان خوزستان تشریح کرد: کشف انبارهای احتکار کالا توسط بسیجیان در استان
■ نماینده ولی فقیه در سپاه تاکید کرد: پیوند ناگسستنی روحانیت و سپاه خنثیکننده بسیاری از توطئهها است.
■ سردارسیف نماینده فرمانده کل سپاه درهشتمین جشنواره مالک اشتر سپاه انصار الحسین علیه السلام استان همدان:
ایران با توانمندی خود آمریکا را زمینگیر کرده است /36 پایگاه نظامی آمریکا در تیررس موشکهای ایران اسلامی
■ به نقل از روابط عمومی سپاه، سپاه پاسداران انقلاباسلامی در بیانیهای با گرامیداشت سی و یکم مردادماه "روز صنعت دفاعی"، تداوم بالندگی، ارتقای ظرفیتهای دفاعی و قدرت بازدارندگی کشور را راهبرد و تکلیف غفلتناپذیر نیروهای مسلح و حوزه صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران دانست.
□ در بخشی از این بیانیه آمده است: با پیروزی انقلاب اسلامی و فروپاشی نظام وابسته و دیکتاتوری پهلوی و پایان یافتن استیلای مستشاران نظامی آمریکا بر مقدرات و امور نیروهای مسلح کشور، ایران اسلامی تحت تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد قرار گرفت و از آن هنگام تا به امروز با گذشت چهار دهه، واقعیتهای مسلم و انکارناپذیر نشان میدهد که به همت نیروهای مومن، انقلابی و برخوردار از اعتماد به نفس و روحیه خودباوری، چگونه یک ساختار دفاعی و نظامی کاملاً وابسته به بیگانه، با کمترین بودجه دفاعی توانسته است به رغم توطئههای بیشمار دشمن، هم اینک به قطب اقتدار دفاعی و بازدارندگی منطقه تبدیل شود.
□ این بیانیه میافزاید: جمهوری اسلامی ایران پس از سربلندی در جنگ تحمیلی 8 ساله، با بهرهگیری از تجارب ارزشمند دفاع مقدس پیشبرد صنعت دفاعی خود را با تکیه بر ظرفیتهای داخلی و متناسب با راهبردها و آرمانهای نظام و انقلاب اسلامی و با هدف تامین منافع و امنیت ملی در دستورکار قرار داد و با تکیه بر عزم، اراده و حرکت جهادی نخبگان و متخصصین عرصه صنعت دفاعی کشور، امروز به سطحی از بازدارندگی دفاعی رسیده است که دشمنان قسم خورده و جنگطلب را از هرگونه ماجراجویی و تهدید عملی در تجاوز و تعرض به میهن اسلامی برحذر داشته است.
□ این بیانیه بالندگی و اقتدار دفاعی امروز کشور را از دستاوردهای معجزگون انقلاب اسلامی و محصول ایمان و خوداتکایی مجاهدان عرصه صنعت دفاعی کشور محسوب و با تکیه بر اهمیت نقش علوم و صنایع دفاعی در روند رشد و تعالی ایران اسلامی تصریح کرده است: پیریزی ساختار مستحکم و مقتدر دفاعی نیروهای مسلح کشور با دستیابی به سامانههای مدرن، هوشمند و هماورد با قدرتهای بزرگ جهانی در عرصههای زمینی، دریایی، هوا و فضا و پدافند به ویژه در حوزه موشکی، هم اینک چالش و دغدغه بزرگ جبهه دشمنان ملت ایران و در راس آن مثلث خبیث آمریکا، رژیم صهیونیستی و آل سعود را سبب شده است و اتاقهای فکر و کانونهای توطئه چینی آنان علیه جمهوری اسلامی با حقد و حسد، تنها محدود سازی و مهار پیش روندگی آن را آمال و آرزوی خود قرار دادند و هر روز نسخههای پلید و شیطانی برای رویاهای باطل میپیچند.
□ این بیانیه در پایان با تبریک روز صنعت دفاعی به مجاهدان این عرصه در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و سایر بخشهای مرتبط و پشتیبان و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر حوزه اقتدار و بالندگی دفاعی کشور از جمله شهیدان چمران، نامجو، فکوری و حسن تهرانی مقدم و لزوم تداوم و توسعه همافزایی و همکاری همه سازمانها و ظرفیتهای علمی، تحقیقاتی و تولیدی در تحقق هدفگذاریهای صنایع دفاعی کشور تاکید کرده است: تمرکز بر راهبرد بالندگی و ارتقای ظرفیت های دفاعی کشور به مثابه جدیترین مطالبه مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا امام خامنهای عزیز (مدظله العالی)، تکلیف غفلتناپذیری است که جدیتر از گذشته فراروی نیروهای مسلح و حوزه صنعت دفاعی کشور قرار گرفته است و به فضل الهی مجموعه سازمانهای نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی، تحت تدابیر و منویات معظم له در این عرصه لحظهای درنگ نخواهند کرد و با تبدیل تهدید و تحریم دشمن به فرصتهای سرنوشتساز و پیروزی آفرین، در هنگامه خطر درسهای سخت و پشیمان کنندهای به خطرسازان در هر سطح و هر نقطهای از جغرافیای امنیت ایران اسلامی خواهند داد.
🕋
✨ #کلام_آسمانی
🌹 جلوه هایی زیبا از تسلیم در برابر خدا :
🔹فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ (صافات / آیه 102)
🔸هنگامي كه با او به مقام سعي و كوشش رسيد گفت: فرزندم من در خواب ديدم كه بايد تو را ذبح كنم! بنگر نظر تو چيست ؟ گفت: پدرم هر چه دستور داري اجرا كن، به خواست خدا مرا از صابران خواهي يافت!
✅ پیام : ابراهیم سه شب پیاپی در خواب مى بيند كه از سوى خداوند به او دستور داده شد تا فرزند يگانه اش را با دست خود قربانى كند و سر ببرد. پس مسئله را با فرزند 13 ساله اش در میان می گذارد. او می گوید "پدر، هر دستوری داری اجرا کن، انشاءالله من را از صابران خواهی یافت" . ابراهیم تسلیم فرمان حق است. بنای فریب فرزندش را هم ندارد و به او هم می گوید. او هم از این امتحان دشوار سربلند خارج می شود. اسماعیل هم تسلیم است. انسانی هم که تسلیم خدا باشد، خداوند کائنات را تسلیم او می کند. پس اتفاق ناراحت کننده ای برایشان نمی افتد و اسماعیل جان به در می برد. عید قربان، عید سربلندی انسان (ابراهیم و پسرش) در آزمون بسیار دشوار بندگی و تسلیم است.
🌷
🌹 #شهیدمحمدامین_کریمیان
🔸↫محمد امین دانشجوی ترم ۶ #فلسفه و مسلط به دو زبان انگلیسی و عربی بود و از یک دانشگاه در #آلمان بورسیه شده بود
🔹↫اما همه را رها کرد و برای جهاد به #سوریه رفت.به مدت دوسال هم در کلاس نقد و بررسی فیلم شرکت کرده بود
🔸↫و اخیراً که #حضرت_آقا در یکی از سخنرانی های خود فرمودند: جای افرادی مثل #شهیدآوینی در کشور خالی است و نیاز است جوانان ما راهش را ادامه دهند
🔹↫محمد امین تصمیم گرفت دوره #ارشد خود را در رشته فیلم سازی ادامه دهد و حتی برای این کار دوربین فیلم برداری سفارش داد که چند روز بعد از #شهادتش به دست ما رسید.
✍ راوی : مادر #شهید
#در_محضر_شهدا
👈 میدونین چرا نسبت به صحبتای سخنران تجمع فیضیه (ازغدی) موضع گیری شد؟!
چون #عمامه به سر نبود!
وگرنه مورد داشتیم یه عمامه به سر میگفت #امام_زمانم_میشه_نقد_کرد!
اما صدایی از کسی در نیومد!...
#حوزه_سکولار
⭕️از دشمن شناسی وارونه تا وارونه کردن دشمن شناسی
🔹به بهانه سالگشت شهادت #شهید_لاجوردی
🔺حجاریان درمقاله ای با استناد به وصیتنامه شهید لاجوردی که از نفوذیهای درون انقلاب سخن گفته آن را دشمن شناسی وارونه نامیده چراکه دشمن را در خارجیها و امثال سازمان مجاهدین خلق منحصر نکرده و به دنبال جستجوی نفوذی ها و نفاق داخلی است.
🔺منطقی که دشمن را انتزاعی و غیرعینی میکند و دستهای داخلی او را حذف میکند به بهانه وحدت و ... میگوید نباید کاری به آنان داشت. در حقیقت یعنی دشمن را دشمن بدانید اما به دشمنی او کار نداشته باشید و دستهای او را آزاد بگذارید. با وجودیی که دشمن سلطه خود را از طریق همین طبقه ذینفع اعمال میکند.
🔺همین را در محافظه کاران که تنها شعار و خط محوریشان وحدت است داریم که میگویند به واسطه وجود دشمن خارجی یا خطر جناح مقابل، برائت و صف بندی با فاصله دارها با اصول انقلاب اولویت نیست و مثل تجدیدنظرطلبها که از تساهل و تسامح سخن میگویند خودش را می آورند ولی اسمش را نه.
🔺در مکتب امام، وحدت یک اصل است اما شاخص عینی دارد و نباید اصل حرکت حق در آن استحاله شود. افراد به میزان پایبندیشان به مبانی اسلام، انقلاب و صف بندی مستضعفین با مسنکبرین لایق وحدتند و برائت از نفوذی ها، منافقین و زاویه دارها با این مبانی در امتداد برائت از مشرکین، اصل قطعی است.
🔺وحدتی که ظالم را با مظلوم و فاسق و زاویه دار و غیرانقلابی را با مومن و انقلابی متحد کند نه اسلامی است نه پذیرفتنی. نه ممکن و نه مطلوب. البته انقلابی بودن تشکیکی است و مراتب دارد و نباید به کسی بیش از ظرفیتش بار کرد اما این به معنای وحدت با غیرانقلابیها و گذشت از نفوذیها نیست.
🔹لطف بفرمایید درس دشمن شناسیتان را برای خودتان نگه دارید!
⭕️بازنشر/تنزل از آرمان تا اداره
رويكردي انتقادي به عملکرد سازمان تبليغات اسلامي(1)
🔹به مناسبت تغییر در ریاست سازمان تبلیغات اسلامی
🔺اشاره: سازمان تبلیغات اسلامی از جمله نهادهای فرهنگی فراگیر در کشور است که ظرفیتهای فراوانی برای فعالیت فرهنگی و دینی دارد. در ادامه به نقد اجمالی سازمان تبلیغات اسلامی میپردازیم. امید که به اصلاح امور بینجامد و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شاهد تحولاتی جدید در این زمینه باشد.
🔹سازمان تبليغات اسلامي نهادي فرهنگي ـ تبليغي است كه پس از انقلاب اسلامي براي ترویج و تبلیغ فرهنگ و معارف اسلامي در كشور تأسيس شده است. «سازمان در بدو تأسيس همان طور كه در حكم امام خميني(ره) خطاب به آيتالله جنتي آمده است، به منظور گسترش فرهنگ ديني در جامعه، سازماندهي كردن و ايجاد جايگاه خاصي بدين منظور فعاليت خود را آغاز كرد، به طوري كه مرجع ديگر مراكز با مجموع فعاليتهاي فرهنگي ديني باشد و بتواند با محوريت دين، نقش راهبردي هدايت ديگر مراكز را با ارائه فعاليتهاي صحيح ايفا نمايد.» در دهه اول انقلاب فعاليتهاي بسياري در داخل و خارج انجام ميداد: از جمله كنفرانسهاي انديشه اسلامي كه انديشمندان جهان اسلام هر ساله، ایام دهه فجر، دور هم جمع ميشدند و به تبادل نظر درباره اوضاع جهان اسلام ميپرداختند كه بعداً برخي از وظايف معاونت امور بينالملل يا برون مرزي آن به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انتقال یافت.
🔹هم اكنون اين سازمان، داراي دفاتر نمايندگي در همه شهرهاي كشور است و ساختار عريض و طويلي دارد كه متأسفانه از پويايي لازم برخوردار نيست و غير از ستاد مركزي آن، داراي صفهاي ضعيفي در اكثر شهرستانهاست. اگرچه سازمان در دهه اخیر از رشد كمي و كيفي قابل ملاحظهاي برخوردار بود و كارهاي خوبي در اين سازمان شروع شد و سعی کرد در برخی حوزهها مانند هيئات مذهبي و تشكلهاي غيردولتي، نقش نظارتي در اين برنامهها ايفا كند، جز در شهر بزرگ و مرکز استان، فعالیت موثری نداشته است و فعالیتهای این سازمان در اغلب شهرستانها، محدود به اعزام مبلغ، کمک به هئیتها و دارالقرآنها شده است که در همین امور هم مواردی از تبعیض، بیعدالتی و... دیده میشود.
🔹این نوشتار، ناظر به کلیت فعالیت سازمان است و منکر خدمات ارزشمندی که در برخی از حوزهها شده است، نیست و بنای نوشتار این است که با پررنگتر برخی از انتقادات و رویکردها و تلاش برای تصحیح و تکمیل آن، سازمان پویاتر و فعالتر از گذشته حرکت کند و جامعه را به سمت جامعه دینی مطلوب رهنمون سازد. اما مهمترین عوامل این عدم پویایی و انتقادهای وارده بر این سازمان بزرگ دینی و فرهنگی کشور:
1️⃣مديران سياسي و سیاستباز
🔹متأسفانه عليرغم نياز اين سازمان به مديران نوانديش، مبتکر و خلاق و غيرجناحي، دوران اخير شاهد حضور برخي مديران و شخصيتهايي در اين سازمان بوديم كه بیشتر به دنبال فعاليتهاي سياسي و... خود بودهاند تا وظایف سازماني. همسویي و نزديكي مديران سازمان با برخی گروهبندیها، جناحها و جريانهاي خاص سياسي باعث شده است كه وجه اين سازمان در اذهان عمومي و خصوصاً جریان نخبگانی تخريب شود. همين سياستبازي برخي مديران سازمان باعث شده است كه از وظایف محوله خود غافل شوند و درگير مباحث سياسي و جناحي خود شوند و از نوآوري و ابتكار باز بمانند.
🔹متأسفانه کار به جایی میرسد که در سال جاری، رئیس این سازمان ـ که یک دهه منسوب مقام معظم رهبری است ـ به عنوان نماینده یکی از شخصیتهای اصولگرایی ـ شهردار تهران ـ در جلسات اصولگرایان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی معرفی میشود. واقعاً این پایین آوردن شأن ریاست سازمان است که منسوب مستقیم رهبری است. این نوع اتفاقات و پایین آوردن شأن ریاست این سازمان در حد ابزار گروههای سیاسی، در بدنه میانی و بین مدیران و کارکنان تبعات منفی بسیاری دارد و سازمان را به بیراهه و انفعال میکشاند.
2️⃣عدم نظارت بر نهادهاي وابسته
🔹الآن سازمان تبليغات اسلامی داراي موسسات وابسته فراواني چون حوزه هنري، موسسه انتشاراتي اميركبير، مدارس معارف اسلامي صدرا، دارالقرآن الکریم، پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، خبرگزاري مهر، روزنامه تهران تایمز (برای مخاطبان انگلیسیزبان)، موسسه تبيان و... هست كه با اندك دقت و نظارتي ميتوان دريافت اين سازمان بر برخی از اين مراكز وابسته، نظارت دقیق و لازم را ندارد.
ادامه دارد...
⭕️تنزل از آرمان تا اداره؛ رويكردي انتقادي به عملکرد سازمان تبليغات اسلامي(2)
🔹به مناسبت تغییر در ریاست سازمان تبلیغات اسلامی
3️⃣روحیه کارمندی و بيانگيزگي مدیران و کارکنان
🔹متأسفانه روحیه کارمندی و بيانگيزگي امري رايج و شايع در بدنه اين سازمان است. به دلايل متعدد، غالب مدیران و حتی کارشناسانی كه در اين سازمان مشغول فعاليت ميباشند، آن چنان كه بايد و شايد، علاقهاي به كار و حوزه مأموريت خود ندارد يا اينكه از سر تكليف و ناچاري به اين سازمان روي آوردند یا آن که آن را سکوی پرتابی برای مسئولیتهای آینده دیدهاند. لذا باعث شده است اين سازمان عريض و طويل، با توجه به ساختارهايي كه دارد، نتوانسته است در فضاي فرهنگي كشور اثرگذار باشد. عواملی چون عدم نظارت و بازرسي دقیق و به موقع، عدم شايسته سالاري در برخی نصب و عزلها، سیاسیکاری برخی مدیران ارشد و میانی، مشكلات معيشي كاركنان شهرستانی و... از عوامل اين بيانگيزگي باشند.
🔹در این خصوص یکی از مسئولان فرهنگی که سابقه فعالیت در سازمان دارد در این باره میگوید: «سازمان تبليغات اسلامي يک مؤسسة دولتي است و در چهارچوب يک مؤسسة دولتي کارش را انجام ميدهد. بيشتر يک اداره است و مانند اغلب مؤسسات تبليغي، اداري عمل ميکند... تأثير زيادي [در جامعه و در ترويج فکر دينی] ندارد. در اين حد فعاليت ميکند که کتابهاي زياد و خوبي توليد کند. حتّي نميتوانم بگويم کتابهاي تأثيرگذار! مبلّغ اعزام ميکند. اينها بد نيست، اما نميشود گفت متناسب با مقطع حسّاس کنوني کار ميکند. نه فقط سازمان تبليغات اسلامي، دفتر تبليغات هم همين است، سازمان فرهنگ و ارتباطات هم همين است، ارشاد هم همين است. همه بر اساس روند اداري و دولتي کار ميکنند. فقط به فکر انجام وظيفة تعريفشدة اداري هستند. اتاق فکر براي شناسايي آسيبها و برنامهريزي براي رفع آنها ندارند. در حالي که ما نبايد بنشينيم و منتظر باشيم که فرهيختگان بيايند و از ما خواهش کنند که برايمان کار کنند. اين بزرگترين اشکال مؤسسات فرهنگي دولتي است. يک مديرکل مينشيند در دفترش و انتظار دارد يک عالِم که چهل پنجاه سال مطالعه کرده و کتاب نوشته و ايده و انديشه دارد، بيايد و از او خواهش کند که به کارش بگيرند.
🔹اينکه ما بنشينيم در اداره و انتظار داشته باشيم علما، فرهيختگان و فضلا بيايند و با ما همکاري کنند، انتظار شايستهاي نيست و آنها هم نميآيند. عدم موفقيت مؤسسات ديني تبليغي ما در اين است که اداري شدهاند. ميخواهم به شما بگويم ما تا وقتي اداري نگاه کنيم به فرهنگ، کارآمدي لازم را نداريم. به هر حال تبليغات اسلامي و ديني نبايد به هيچ وجه شکل مردمي خودش را از دست بدهد. منظورم از دولتي، يعني سبک کار دولتي است، يعني اداري شدن. اين وضع بر محتوا و کيفيت کار تأثير منفي دارد.» ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️رهبرانقلاب: این که یک آقایی در یک گوشهای عبای خودش رو به کولش بکشد و بگوید من به کارهای کشور کار ندارم، این افتخار نیست، این #ننگ است!
#حوزه_سکولار
⭕️درباره این سکولاریسم هم بگوئید!
🔺حتما شنیده اید که #سکولار کسی است که معتقد است دین و سیاست راهشان از هم جداست.
این تعریف مشهور،لایه های هزار توی دیگری هم دارد که به سکولاریسم پنهان و عملی منتهی می شود.
🔹یکی از پنهانی ترین آن مدل ها به کسانی قابل اطلاق است که علیرغم داشتن فرصت ها و امکانات بی نظیر ،قواعد حکومت داری را از مبانی دینی استخراج نکرده و نمی کند!
حالا شما بگوئید حوزه سکولار یعنی چه!؟
یعنی حوزه ای که رسما بگوید دین از سیاست جداست!؟ اینکه خیلی ساده انگارانه است!
🔺حوزه سکولار یعنی اینکه با گذشت چهل سال از انقلاب ، با گسترش حوزه های علمیه و داشتن موقعیت ممتاز و بی سابقه در طول تاریخ، برای مهمترین مطالبات مردم، نسخه دینی تولید نشود!
🔺و در عوض به سیاق چندصد سال پیش و بی توجه به جایگاه اسلام حکومتی،دوره های ده ساله و بیست ساله برای تبیین فروع فقهی از نماز و روزه تا طهارت و نجاسات برگزار شود و درباره درد های جانکاه و سوالات بی پایان مردم، به یک «حلال است و حرام است» بسنده شود و این باور را در مردم تعمیق کنند که اسلام برای اداره کشور،نسخه ای ندارد!
آیا این همان غایت سکولاریسم و آرزوی قلبی هر سکولاری نیست!!؟
آری من هم مثل خیلی از متدینین دیگر، نمی خواهم قبول کنم که حوزه های علمیه سکولار هستند، ولی هر وقت یاد نامه سی سال قبل امام می افتم ،ته دلم می گویم:«نکند واقعا ...»!؟و بقیه حرفم را می خورم ،همان حرفی که امروز #رحیم_پورازغدی می گوید و تکفیرش می کنند!
🔹سی سال قبل یعنی آبان 67 امام راحل در پاسخ به نامه محمد علی انصاری همچون حکیمی دور نگر و ژرف اندیش، هشدار داد که آنچه در آینده مهم است ،«مسائل مورد ابتلای مردم و حکومت است» که «فقها باید» برای آن فکری کنند و «نیاز عملی»جامعه به آنها را رفع نمایند.
سپس در فهرستی مختصر ،بیش از پنجاه مورد از مسائل حیاتی و مورد ابتلا را اینگونه نگاشتند:
🔺«...(امروز)نیاز عملى به این بحثها و مسائل است؛ مثلًا در مسئله مالکیت و محدوده آن، در مسئله زمین و تقسیم بندى آن، در انفال و ثروتهاى عمومى،در مسائل پیچیده پول و ارز و بانکدارى،در مالیات، در تجارت داخلى و خارجى در مزارعه و مضاربه و اجاره و رهن، در حدود و دیات، در قوانین مدنى، در مسائل فرهنگى و برخورد با هنر به معناى اعم؛ چون عکاسى، نقاشى، مجسمه سازى، موسیقى، تئاتر، سینما، خوشنویسى و غیره. در حفظ محیط زیست و سالم سازى طبیعت و جلوگیرى از قطع درختها حتى در منازل و املاک اشخاص، در مسائل اطعمه و اشربه، در جلوگیرى از موالید در صورت ضرورت و یا تعیین فواصل در موالید، در حل معضلات طبى همچون پیوند اعضاى بدن انسان و غیر به انسانهاى دیگر، در مسئله معادن زیرزمینى و روزمینى و ملى، تغییر موضوعات حرام و حلال و توسیع و تضییق بعضى از احکام در ازمنه و امکنه مختلف، در مسائل حقوقى و حقوق بین المللى و تطبیق آن با احکام اسلام، نقش سازنده زن در جامعه اسلامى و نقش تخریبى آن در جوامع فاسد و غیر اسلامى، حدود آزادى فردى و اجتماعى، برخورد با کفر و شرک و التقاط و بلوک تابع کفر و شرک، چگونگى انجام فرایض در سِیر هوایى و فضایى و حرکت بر خلاف جهت حرکت زمین یا موافق آن با سرعتى بیش از سرعت آن و یا در صعود مستقیم و خنثى کردن جاذبه زمین و مهمتر از همه اینها، ترسیم و تعیین حاکمیت ولایت فقیه در حکومت و جامعه که همه اینها
گوشهاى از هزاران مسئله مورد ابتلاى مردم و حکومت است که فقهاى بزرگ...»
راستی «حوزه های علمیه غیر سکولار» ،برای چه تعداد از این موضوعات مهم ،نسخه اسلامی ارائه کرده اند و برای کدام یک از همین مسائل اقتصادی و هنری و... حرفی به جز «حرام است» ارائه کرده اند؟
🔹می دانیم که سکولار بودن ربطی به ظاهر ندارد و همینکه امر دنیا از آخرت در قول و فعل تفکیک شد و به مردم در عمل اینگونه نشان داده شد که دین، نسخه ای برای مملکت داری ندارد، سکولاریسم شکل گرفته است،درست نقطه مقابل امام که دین را پایه و مایه تمدن این جهانی و کلید سعادت آن جهانی می دانستند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ #بازخوانی_منشور_روحانیت توسط #حسن_رحیم_پور_ازغدی: روحانی متعهد به خون سرمایهداران زالوصفت تشنه است
⭕️چرا میگویید حوزه ما سکولار است؟
🔹 به بهانه سخنان اخیر استاد #رحیم_پور ازغدی خاطرهای تلخ را نقل میکنیم:
در تدوین برنامه پنجم #توسعه کشور ظاهرا به دکتر داودی ماموریت داده شده بود تا از مبانی دینی و توان علمی #قم برای این برنامه بهره برده شود
🔹یکی از دوستان که مسوولیت بخش ارتباط با دفتر #علما را داشت گفت که چند سوال تهیه کردیم و به دفاتر رساندیم تا پس از مدتی وقت مصاحبه تنظیم کنند.
🔸بعد از مدتی که تماس گرفتم برخی گفتند جواب آماده است بیایید بگیرید! من تعجب کردم و گفتم یعنی همه را مکتوب نوشتید!؟ خلاصه مراجعه کردم و دیدم برخی زیر سوالات #مرقوم کردهاند، «خوب است» یا «موفق باشید» ...
🔹البته بنده تعجب نمیکنم. چون عمده علمای ما در انتزاعیات نسبت به مسائل #فقه_حکومتی به سر میبرند و نمیدانند توسعه چیست که برنامه توسعه چه باشد و پنجمین آن!
🔸 کاش آن رویه ادامه مییافت تا حوزه بداند باید برای چه سؤالاتی پاسخ داشته باشد و قطعا بتدریج خود را #تغییر میداد. چنانچه در برخی مؤسسات جوانههای خوبی زده شده است.
🔷 لذا اگر منظور آقای رحیمپور از #سکولاریزم حوزه، معرفتی است حق با اوست و اگر علما میگویند نیست بجای برچسب توهین به حوزه بگویند برای چند مساله جدی جواب دارند و اگر منظور ایشان نداشتن چفیه یا عدم حمایت سیاسی از #انقلاب است که احتمالا حوزه را نمیشناسد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️رهبر معظم انقلاب از #سکولاریسم در حوزه های علمیه می گویند
🔺بسیاری از #کارهای_خوب که از ائمۀ جمعه و سایر محترمین سر میزند، کارکردی شخصی دارد. این کارها تنها به دردِ صلاح و فلاحِ خود ایشان میخورَد. آنها از رهگذر این کارها، در مسیر سازندگی اخلاقیِ خود قدم برمی دارند. برای مثال، امامجمعهای که داس در دست گرفته و رفته سرِ زمین کشاورزی و در دروی گندمِ کشاورزان کمک میکند، دارد #اخلاق_فردی خود را رشد میدهد. نمیتوان برای این دسته از کارها کارکرد اجتماعی قائل بود. حتی نتایجی مانند «اصلاحِ نگاه مردم به روحانیت» یا «ترمیم رابطۀ مردم با ائمۀ جمعه» و... را هم نمی توان واجد خاصیت اجتماعی دانست. در این نتایج هم، در واقع نه مردم، که روحانیت و ائمۀ جمعه هستند که فضایل خود را رشد میدهند.
🔺روشن است که معنای این حرف، بیهوده بودنِ کارهای خوبِ ائمۀ جمعه نیست؛ نکته این است که نباید امری فردی را به جای تکلیفی اجتماعی نهاد. اخلاق فردیِ ائمۀ جمعه و تواضع و مردم دوستی و صفاتی از این دست، سرمایۀ آنهاست برای انجام تکالیف بزرگتر. آنها باید ساخته و پرداخته شوند برای ماموریتهای اساسی. ماموریت اساسی چیست؟ «نبرد برای استقرار عدالت از طریق درگیری با پایهگذاران #فقر و #فساد و #تبعیض.» هرگاه ائمۀ جمعه وارد این میدان شدند و با ارباب زر و زور و تزویر درگیر شدند و جراحت برداشتند، میشود گفت که به تکلیف اجتماعی شان عمل کردهاند.