استکبار ستیزان
حجتالاسلام رئیسی: امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود
رئیسجمهور روز در دیدار«اشرف غنی» با تاکید بر اینکه امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود، گفت: ایران آمادگی دارد ظرفیت های خود را در مسیر ایجاد صلح پایدار در افغانستان بکار گیرد.
به گزارش تسنیم، سید ابراهیم رئیسی روز پنج شنبه در دیدار "اشرف غنی" رئیس جمهور افغانستان با تاکید بر اینکه امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد ظرفیت های خود را در مسیر ایجاد صلح پایدار و جلوگیری از خونریزی در افغانستان بکار بگیرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه مردم ایران و افغانستان دارای روابط ریشه ای، اعتقادی و تمدنی هستند، گفت: ایران خواهان امنیت، رفاه و عزت مردم افغانستان است و از هیچ کمکی برای تحقق این هدف کوتاهی نکرده و نخواهد کرد.
رئیسی ریشه اصلی ناامنی و تنش در افغانستان را توطئه های بیگانگان دانست و تصریح کرد: بی تردید با کاهش حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان هم، تحریکات و فتنه افکنی های آنان به روش های مختلف ادامه خواهد یافت، زیرا منافع و حیات آنان در وجود ناامنی است.
رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت همکاری دولت ایران با دولت قانونی افغانستان در روند صلح و ثبات در این کشور، گفت: امنیت افغانستان باید توسط خود افغانی ها تامین شود و ایران آمادگی دارد در این زمینه، مساعدت و همکاری داشته باشد تا صلح پایدار و عادلانه برقرار شود و مردم افغانستان از رنج و مشقت رهایی یابند.
اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز در این دیدار با تبریک مجدد انتخاب رئیسی و ابراز امیدواری از شروع فصل جدیدی در مناسبات و روابط تهران – کابل اظهارداشت: افغانستان تمایل دارد روابط سیاسی و اقتصادی خود را با ایران در تمامی زمینه ها گسترش دهد.
رئیس جمهور افغانستان با تاکید بر اینکه تهران از ظرفیت های کلیدی و تاثیرگذاری در ایجاد امنیت منطقه ای برخوردار است، گفت: ایران نقش و جایگاه برجسته ای در ثبات و امنیت منطقه دارد و خواهان استفاده از ظرفیت های ایران برای اقدامات و همکاری مشترک، در مسیر استقرار امنیت پایدار در افغانستان هستیم.
اشرف غنی همچنین از میزبانی شایسته جمهوری اسلامی ایران از مهاجرین افغانستانی قدردانی کرد.
رئیسی همچنین در دیدار "مصطفی شنتوپ" رئیس مجلس ملی ترکیه مناسبات ایران و ترکیه را فراتر از مناسبات همسایگی صرف توصیف کرد و گفت: باورها و اعتقادات مشترک، مردم دو کشور را بسیار به هم نزدیک کرده است.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره پیشرو گسترش حداکثری روابط در عرصههای مختلف با کشور دوست و برادر ترکیه است، افزود: تهران و آنکارا توان و ظرفیتهای بسیار مناسبی برای گسترش همه جانبه روابط دارند و ارتقای سطح تعاملات آنها میتواند همکاریهای دو کشور در عرصه منطقهای و بینالمللی را نیز بهطور موثرتری به پیش ببرد.
رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اولویت سیاست همسایگی در سیاست خارجی دولت جدید، گفت: موفقیت سیاست همسایگی مستلزم توسعه و تعمیق پیوندهای چندجانبه میان ایران و ترکیه است.
مصطفی شنتوپ رئیس مجلس ملی ترکیه نیز در این دیدار با ابلاغ تبریک و آرزوی موفقیت خودش و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به مناسبت آغاز فعالیت رئیسی به عنوان رئیس جمهور جدید کشورمان تصریح کرد: مناسبات ایران و ترکیه فراتر از روابط حسنه دو همسایه بوده و در عرصه بینالمللی نیز برای تحقق صلح و آرامش از اهمیت زیادی برخوردار است.
رئیس مجلس ترکیه ابراز امیدواری کرد با برگزاری نشست آتی شورایعالی همکاری ایران و ترکیه، گام بلندی در مسیر ارتقای همکاریهای دو کشور برداشته شود.
رئیس مجلس ملی ترکیه با ابراز نگرانی نسبت به تحولات افغانستان خاطرنشان کرد: عدم پیشرفت مناسب روند صلح در افغانستان، احتمال بروز خلاء امنیتی در این کشور را ایجاد کرده است و لذا ایران و ترکیه باید همکاریهای خود را برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان تقویت کنند.
استکبار ستیزان
استکبار ستیزان
سفیر تهران در کویت: اتهامزنی به ایران، وضعیت منطقه را پیچیده میکند
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت گفت که انگیزههای وارد کردن اتهامات مربوط به ربودن کشتی مشکوک است و باعث پیچیدگی وضعیت منطقه خواهد شد.
به گزارش مشرق، «محمد ایرانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت تأکید کرد که اتهامات وارده به تهران درباره ربایش کشتی در خلیج فارس و دریای عمان، جنبه سیاسی دارد.
روزنامه «الرأی» کویت به نقل از ایرانی گزارش داد، انگیزههای وارد کردن این اتهامات مشکوک است و باعث پیچیدگی وضعیت منطقه خواهد شد.
وی گفت که ایران آماده است مواضعی اتخاذ کند که در راستای تقویت ثبات در منطقه باشد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین از همزمانی این اتهامات با مراسم تحلیف آیت الله سید ابراهیم رئیسی برای ریاست جمهوری، ابزار تعجب کرد.
وی با بیان اینکه در مراسم تحلیف رئیسی، شمار زیادی از سران جهان حضور دارند، خاطر نشان کرد، طرفهایی وجود دارند که همیشه فضای منطقه را متشنج میکنند.
ایرانی در پایان گفت: «تنها طرفی که از بیثباتی در منطقه استفاده میکند، رژیم صهیونیستی است».
در همین ارتباط، «سعید خطیبزاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به تازگی بروز حوادث امنیتی پی در پی برای کشتیها در خلیج فارس و دریای عمان را مشکوک خواند و نسبت به هرگونه فضاسازی کاذب برای اغراض خاص سیاسی هشدار داد.
منابع خبری عصر سهشنبه از بروز حادثه برای یک کشتی در سواحل امارات خبر دادند و همزمان یک رسانه آمریکایی اعلام کرد که چهار کشتی تحت شرایط نامعلومی کنترل خودشان را از دست دادهاند.
گروه نظامی موسوم به «عملیاتهای تجارت دریایی انگلیس» اعلام کرد از وقوع حادثهای در نزدیکی سواحل الفجیره مطلع است. این سازمان با بیان اینکه حادثه مذکور «دزدی دریایی نیست» از کشتیهای در حال تردد در آن منطقه خواسته احتیاط حداکثری به خرج دهند.
استکبار ستیزان
استکبار ستیزان
حجت الاسلام رئیسی: حجم تعاملات ایران و روسیه کافی نیست
رئیس جمهور گفت: حجم تعاملات ایران و روسیه را خوب، اما ناکافی توصیف کرد و گفت: مناسبات تهران-مسکو باید وارد یک دوره جدید شده
به گزارش مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ظهر پنجشنبه در دیدار "ویاچسلاو ولودین" رئیس دومای دولتی روسیه، حجم تعاملات ایران و روسیه را خوب، اما ناکافی توصیف کرد و گفت: مناسبات تهران-مسکو باید وارد یک دوره جدید شده و برای توسعه همه جانبه آن گام های اساسی برداشته شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه همکاری ایران و روسیه می تواند عاملی موثر و بازدارنده در برابر یکجانبه گرایی باشد، ابراز امیدواری کرد سند جامع همکاری میان دو کشور برای گسترش حداکثری همکاری ها نهایی شود.
دکتر رئیسی با اشاره به اینکه مانعی برای گسترش همه جانبه روابط دو کشور وجود ندارد، اظهار داشت: از پیشرفت و رشد اقتصادی روسیه در راستای خوداتکایی خرسند بوده و مصمم هستیم سیاست های اقتصاد مقاومتی را با هدف ارتقای تاب آوری در برابر تکانه های اقتصادی به ویژه تحریم های ظالمانه آمریکا و اروپا به نحو احسن اجرا کنیم.
ویاچسلاو ولودین رئیس دومای دولتی روسیه نیز در این دیدار با ابلاغ تبریک و آرزوی موفقیت خود و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور کشورش برای دولت سیزدهم و رئیس جمهور کشورمان و با تاکید بر لزوم ارتقای سطح همکاری های دو کشور در همه زمینه ها و آمادگی پارلمان روسیه برای نقشآفرینی در این راستا، تصریح کرد: پیشنهاد شما برای نهایی کردن سند همکاریهای جامع ایران و روسیه را به آقای پوتین منتقل خواهد کرد.
رئیس دومای دولتی روسیه با اشاره به اینکه کشورش همواره حامی گسترش روابط با ایران در عرصه های مختلف بوده، خاطرنشان کرد: روابط دو کشور هنوز با سطح مطلوب فاصله دارد و بنده نیز به سهم خود تلاش خواهم کرد در چارچوب روابط پارلمانی با ایران، سیاست ارتقای سطح روابط را تسریع کنیم.
ولودین گفت: تحریم ها علیه ایران و روسیه با هدف تضعیف کشورهای ما وضع شدند، اما ما در کنار هم برای گسترش تعاملات و پیشرفت بر این موانع غلبه خواهیم کرد.
استکبار ستیزان
استکبار ستیزان
گزارشی از چگونگی ظهور، فراز و فرود دولت روحانی
تقریبـاً هیــچ! نگاهی به کارنامه هشت ساله دولت تدبیر و امید
بالاخره هشت سال دولت حسن روحانی به روز پایانی خود رسید و از فردا رسماً دولت جدید سکان اداره کشور را بر دست خواهد گرفت و رئیسجمهور منتخب مردم ایران، راهی پاستور خواهد شد. اما حسن روحانی و دولت یازدهم و دوازدهم در عرصههای مختلف چه کارنامهای از خود برجای گذارد؟ این دولت تا چه حد توانست به وعدههای خود جامه عمل بپوشاند و عملکرد آن در حوزههای مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... چه نمرهای را کسب میکند؟
مقام معظم رهبری هفته گذشته در آخرین دیدار دولت دوازدهم با ایشان فرمودند: «خب؛ عملکرد دولت جناب آقای روحانی در بخشهای مختلف یکسان نبوده؛ آنچه ما در این برهه زمان دیدیم، بعضی جاها بر طبق انتظارات بود، بعضی جاها بر طبق انتظارات نبود؛ بالاخره بخشهای مختلف تلاشهایی کردند، کارهایی انجام دادند... من آن روز هم به جناب آقای روحانی گفتم که مبنای کارها بایستی پیشبرد اهداف انقلاب باشد. ما یک کشور انقلابی هستیم، ما انقلاب کردهایم، این مردم انقلاب کردهاند، جان دادهاند، تلاش کردهاند، سالهای سال زحمت کشیدهاند، با این همه خطر مواجه شدهاند و برخورد کردهاند و ایستادگی کردهاند برای خاطر اهداف انقلاب و مبانی انقلاب؛ باید برای این اهداف کار کرد؛ تلاش و هدف بایستی این باشد و با آن اهداف تطبیق بکند.»
در این نوشتار تلاش مینماییم، برخی از آنچه در این هشت سال در عرصه مدیریتی قوه مجریه گذشت را به تصویر بکشیم و در زمینههای گوناگون به حد بضاعت و مجال، میزان تناسب سیاستها و عملکردهای دولت روحانی را با اهداف و مبانی انقلاب اسلامی درترازو قرار داده و برای دادن نمره به این دولت، قضاوت را به شما مخاطبین محترم واگذار نماییم و این تجربه را در اختیار دیگران قرار دهیم.
استکبار ستیزان 👇
استکبار ستیزان
وعدهها؛ از شعار تا عمل!؟
برای ارزیابی عملکرد هر دولتی نیاز است ابتدا شعارها و وعدههای آن مورد بررسی قرار گرفته و میزان تحقق این وعدهها در کارنامه عملکردی دولتها روشن شود. معمولاً هر دولت با شعارهای جذابی روی کار میآیند که مردم هم بر اساس همین شعارها آنان را روی کار میآورند. در نتیجه نمیتوان مدعی شد که شعار دادن نامزدها و وعدهها کاری غلط میباشد. البته بایستی توجه داشت که این وعده و وعیدها نباید غیرواقعی و خارج از حیطه اختیار باشد. با این وجود، دادن وعده و بیان شعارهای تبلیغاتی در ایام رقابتهای انتخاباتی نامزدها میتواند ملاکی برای امتیاز دادن قرار گیرد. اما آنچه مهم است برنامه برای تحقق شعارهاست که معمولاً نامزدها کمتر بدان پرداخته و هر نامزد که برنامه کمتری داشته باشد، بیش از ارائه برنامه به حواشی پرداخته و در گفتوگوهای تبلیغاتی روی مسائل غیراصلی و فرعی تمرکز میکند. از این رو هر نامزدی که بهعنوان منتخب بر مسندی قرار میگیرد بر اساس تحقق شعارهایش مورد ارزشیابی قرار گرفته و در این راه یا موفق قلمداد شده و یا در تحقق اهداف و وعدهها دولتی ناکام و شکست خورده تلقی میگردد.
البته از دیدگاه دولت تدبیر و امید و جناب روحانی، وعدههای داده شده تحقق پیدا کرده و دولت شرمنده مردم نیست! این ادعا چندین مرتبه از سوی حسن روحانی مطرح گردید که با واکنشهای متفاوتی مواجه شد. حسن روحاني در همايش سراسري مجريان برگزاري انتخابات ۹۶ مدعی شد: «من خوشحالم که خدمت ملت ايران اعلام کنم که دولت نسبت به قولهايي که به مردم داده شرمنده نبوده است.» اما آيا دولت به تمام قولهايش جامه عمل پوشانده است؟ در این بخش، به قدر بضاعت به تعدادي از وعدههاي بر زمين مانده دولت روحانی، نگاهي مي اندازيم و تنها بخشی از دهها و صدهها وعدههای پر زرق و برق انتخاباتی دولت تدبیر و امید که ارتباط مستقیم با معیشت و زندگی مردم داشته و در سیاستهای داخلی و خارجی و... مؤثر بوده است را مورد بررسی قرار میدهیم تا صرفاً میزان صداقت دولتمردان دولت مدعی تدبیر و امید را بیشتر و بهتر درک کنیم. چه آنکه آقای روحانی در لابه لای وعده و وعیدهای انتخاباتی خود گفته بود: «هرکس وعده دهد و عمل نکند، گناه بزرگی کرده است. حتی اگر من مسئول شوم و نتوانم به وعدههای خود عمل کنم، باید جرأت این را داشته باشم که آن را به مردم بگویم.»
ضمن آنکه نیاز به گفتن ندارد. بهانهجوییهایی از قبیل «تحریم» برای دولتی که مدعی بود نه تنها تحریمهای هستهای را برداشته، بلکه آمادگی دارد مابقی تحریمها را هم به همان روش بردارد! یا شرایط خاص کشور با شیوع کرونا، از سوی دولتمردان برای توجیه ناکامیو ناکارآمدیها، تکرار شود؛ چرا که بسیاری معتقدند دلیل عمده مشکلات این دوران، ماحصل سوء مدیریت و تصمیمات نادرست دولتیها بوده است و چندان ربطی به این مسائل ندارد. مسئلهای که در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در سال 1400 مورد توافق تمامی نامزدهای حاضر در عرصه رقابت اصلی بود و حتی نامزد منتسب به دولت؛ جناب آقای همتی رئیس وقت بانک مرکزی دولت روحانی نیز بر آن اذعان داشت.
استکبار ستیزان 👇
استکبار ستیزان
وعدهها و کارنامه روحانی در سیاست خارجه
یکی از مهمترین شعارهای حسن روحانی که موجب پیروزی وی در سال 92 شد، شعار مذاکره با کدخدا با هدف رفع تحریمها بود. وی با گره زدن آب و نان مردم به برجام، بر اساس اظهارات کارشناسان مسائل اقتصادی و سیاسی، متأسفانه اقتصاد کشور را شرطی کرد. بهطوری که تمام تمرکز دولت تک بعدی گردید و به جای تمرکز روی نقاط دیگر، برجام دال مرکزی تمام اظهارنظرها و سخنان رئیسجمهور بود! متأسفانه دستگاه دیپلماسی بهعنوان مهمترین و کلیدیترین نهاد اجرایی در حوزه سیاست خارجی، نتوانست در این هشت سال، انتظارات را برآورده کند؛ این وزارتخانه همچنین موفق نشد در مقاطع مهم تحولات منطقهای و جهانی نقشی فعال ایفا کند و اگر بگوییم در دوگانه
میدان ـ دیپلماسی شکست خورد، کلام بیراه نگفتهایم. چرا که پس از جانفشانیهای جریان میدان و پیروزیهای چشمگیر بر جریان تکفیری، جریان دیپلماسی فعال ظاهر نشد و عملاًً عرصه اقتصادی کشورهای دوست سوریه و عراق به دست دیگران افتاد و سهم جمهوری اسلامی ایران به زیر چهار درصد رسید! در این گزارش به شکل اجمالی بررسی عملکرد هشت ساله وزارت امور خارجه، اشتباهات و کاستیهایی که در این حوزه صورت گرفته، به اختصار مورد واکاوی قرار میگیرد.
استکبار ستیزان
استکبار ستیزان
برجام و دیگر هیچ...
حسن روحانی پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری در سال ۹۲، تمام تمرکز خود را بر وزارت امور خارجه و تیم مذاکرهکننده هستهای گذاشت تاترکیب وزارت امور خارجه و مذاکرهکنندگان هستهای را بهگونهای بچیند که همسو باهم و در مسیر حل مسئله هستهای کشورمان حرکت کنند. بعد از آغاز دوران کاری دولت، رئیسجمهور مدعی بود که بهترین و کارکشتهترین تیم را برای اداره وزارت امور خارجه گماشته و از آنها بهعنوان «سربازان خط مقدم دیپلماسی» نام برد وترکیب تیم مذاکرهکننده هستهای را نشانه اراده قاطع ایران برای تعامل با دنیا دانست. حتی برای برجام ایدئولوژیسازی توسط روحانی و حامیان اصلاحطلب دولت شکل گرفت. از تحریف صلح حدیبیه و صلح امام حسن(ع) گرفته تا مذاکره امام حسین(ع) در روز عاشورا از جمله این موارد بود. اما برخلاف تمام تعاریف و تمجیدهای حسن روحانی در این خصوص که گاهی اغراقآمیز بود، عملکرد دستگاه دیپلماسی در طول هشت سال گذشته با انتقادات و مخالفتهای بسیاری همراه بود. متأسفانه نگاه تک بعدی دستگاه سیاست خارجی در دوران دولت تدبیر و امید، سبب شد تا بسیاری از فرصتهای مهم در حوزه روابط بینالملل و روابط خارجی از دست برود که آثار و زیانهای بسیاری را متوجه منافع ملی کشورمان کرد.
در دوره پیش از برجام، تمام ظرفیت و قابلیتهای دستگاه دیپلماسی، صرف مذاکرات برجامی در قالب ۱+۵ شد. در این دوره دولت، مصرانه به دنبال امضای برجام بود و به تمام مخالفان و منتقدان برجام حمله کرد. رئیسجمهور و اعضای کابینه به خصوص وزیر امور خارجه، منتقدان برجام را «کاسبان تحریم» و «دلواپسان» نامیدند و همین مسئله سبب شد تا دولت گوش شنوایی برای شنیدن نکات منتقدان نداشته باشد. این در حالی بود که امروزه سخنان منتقدان برجام یکی پس از دیگری برای همگان روشن شده و دبههای آمریکایی و اروپایی نیز بر ملا گردیده است. عجله دولت در امضای برجام و تصویب فوری آن در مجلس شورای اسلامی قبل، فرصت را از کارشناسان داخلی برای تحلیل و بررسی بندهای برجام گرفت و به عقیده بسیاری از صاحبنظران به همین دلیل توافق هستهای با ضعفهای عمدهای مانند عدم تصویب آن در کنگره آمریکا و عدم تعیین غرامت خروج یا نقض تعهدات برای طرفین امضاکننده، مواجه است. متأسفانه کارشناسان وزارت امور خارجه و مذاکرهکنندگان، چشمان خود را بر روی ضعفهای برجام بسته نگاه داشته و همراه با دولت در هر محفلی که مینشستند، از یک طرف برجام را بهترین توافق و برد- برد معرفی کردند و از طرف دیگر، دولت تمام امورات کشور را به برجام گره زد و سالها کشور را معطل این توافقنامه گذاشت و طوری وانمود کرد که اگر برجام امضا نشود و درهای تعامل با غرب گشوده نشود، مشکلات کشور حلشدنی نیست؛ غافل از اینکه سالهای بعد همین ضعفها، برجام را تقریباً به زمین زد و مشکلاتی را برای کشورمان فراهم کرد.
در دوره پسابرجام، برخی از طرفداران دولت و جریان اصلاحطلب از محمدجواد ظریف بهعنوان امیرکبیر زمان نام بردند. او که نقش کلیدی را در امضای برجام بازی کرد، نزد اصلاحطلبان به یک شخصیت محبوب تبدیل شد و حسن روحانی در انتخابات ۹۶ در حالی که مدعی بود تحریمهای هستهای را لغو کرده است، مجدد به مردم وعده داد که با کمک ظریف تحریمهای دیگر هم لغو خواهد شد. دولت تدبیر و امید دل خود را به ورود شرکتهای خودروسازی اروپایی به کشور، ورود چند فروند هواپیمای مسافربری و نیز ورود کالاهای ساخت اروپا دل خوش کرده بود، و این شواهد نشانگر این بود که علیرغم ادعای جهان دیدگی، فهم دقیقی از مناسبات جهانی ندارد؛ زیرا قرار بر این بود تا تغییر و تحولات مثبتی در ساختار وزارت امور خارجه شکل دهد، اما هیچ کدام از این شعارها عملیاتی نشد؛ چرا که وزارت خارجه به دلیل تمرکز بر برجام، فرصت عملیاتی کردن شعارها را به دست نیاورد.
استکبار ستیزان 👇
استکبار ستیزان
از ادعای برداشته شدن تحریمها تا کنار رفتن یک مزاحم
مهمترین ادعای دروغ دولت تدبیر و امید را باید با اختلاف زیاد، به رفع همه تحریمهای بانکی و اقتصادی علیه ایران مربوط دانست، شاید این دروغ بزرگ مهمترین کارنامه مثبت دولت از دیدگاه آنان هم باشد! روحانی در روز امضای برجام گفت: «طبق این چارچوب همه تحریمها چه مالی، اقتصادی و بانکی در همان روز اجرای توافق لغو خواهد شد.» اما بعدها آنقدر لغو تحریمها عقب افتاد و افتاد تا اینکه مهر 95 ولیالله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در نیویورک و در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ تصریح کرد برجام تاکنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای ایران نداشته است. حتی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه هم گفته بود: «همه تحریمها در روز اجرای برجام لغو خواهد شد.» اما وی پاییز سال 95 در یک جلسه «کارشناسی» حرف دیگری زد. ظریف در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: درباره خوشبینی به آمریکاییها اشتباه کرده است. او گفته بود اعتمادش به قول جان کری درباره تحریمهای ISA اشتباه بوده، اما پس از افشای این اظهارات دولتیها شدیداً این حرف را تکذیب کردند! هرچند صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی هم از رفتار آمریکاییها گلایه کرد تا روحانی اعلام کند به او توجه نکنید!
در سال 95 روحاني اين وعده را به اينکه ايران از بند هفتم شوراي امنيت خارج شده است تقليل داد و گفت: «اصلاً فرض کنيم برجام کاري نکرده و تحريمها را از بين نبرده است، اما قطعنامههاي فصل هفتم شوراي امنيت را بدون اينکه حتي يک ساعت آن را اجرا کنيم، براي اولين بار در تاريخ سياسي ايران لغو کرده است!» مدتی بعد اما روحانی و همفکرانش پس از مواجه با بنبستی که ترامپ با خروج از برجام در سر راه آنان گذاشت، کم کم تلاشکردند با فرافکنی مشکل عدم تحقق اهداف برجام را به موضوعات دیگری پیوند بزنند! حسن روحانی، درحالی در طول هشت سال، همه ناکامیهایش را به تحریمها پیوند زده که 8 سال پیش از آن در روزهای پایان عمر دولت دهم معتقد بود «همه ضعفها و ناکارآمدیها را نمیتوان پای تحریم نوشت.» او در آن سالها حتی کاهش ارزش پول ملی را نیز ناشی از «سوءمدیریت دولت» وقت میدانست و در بیان کاستیها و به دست گرفتن ذره بین برای یافتن دلیل مشکلات، کلمه دولت قبل از دهانش نمیافتاد، اما در آخرین روزهای عمر دولتش، هم حاضر نشد از سوءمدیریت دولت در شکلگیری وضعیت فعلی سخن بگوید.
اگرچه دقایقی پس از اینکه دونالد ترامپ در اردیبهشتماه سال 97 از برجام خارج شد، حسن روحانی از «خارج شدن یک موجود مزاحم از برجام» ابراز خوشحالی کرد، اما کمیبعد و بهویژه پس از سال 98، او موی هر بحرانی را به ترامپ و خروجش از برجام گره میزد و به مردم برای «لعنت» فرستادن، آدرس کاخ سفید را میداد. بعدها در حالی که روحانی با افتخار، از بیآبرو کردن آمریکا در مجامع بینالمللی یاد میکرد و تلاش داشت تا این موضوع را دستاوردی بزرگ برای برجام جا بزند، مقام معظم رهبری در بیاناتی فرمودند: «آیا ما مذاکره را شروع کردیم برای اینکه آمریکا بیآبرو بشود؟ هدف مذاکره ما این بود؟ ما مذاکره را شروع کردیم برای اینکه تحریمها برداشته بشود - و شما ملاحظه میکنید که بسیاری از تحریمها برداشته نشده، حالا هم دارند تهدید میکنند که تحریمهای چنینوچنان را بر ایران تحمیل خواهیم کرد.»
تا چندی پس از خروج ترامپ از کاخ سفید، در ذهن روحانی، در بر همان پاشنه سابق میچرخید و مسبب تمام مشکلات، ترامپ بود، اما در ماهها و روزهای پایانی دولت، حسن روحانی یک مقصر جدید برای وضعیتی که رقم زده، پیدا کرد. او اینبار انگشت اتهامش را به سمت «مجلس شورای اسلامی» نشانه گرفت و تلاش کرد قوه مقننه را مسئول باقیماندن تحریمها جلوه دهد. او نخستین بار در 23 تیرماه 1400 بهصورت غیرمستقیم به این موضوع اشاره کرد و بدون آنکه نامی از مجلس یازدهم به میان بیاورد گفت: «چنانچه اصل 60 قانون اساسی حاکم بود و لطمه نمیخورد که در اوایل آذرماه لطمه خورد، در اسفند تحریم برداشته میشد و امروز شرایط دیگری در کشور حاکم بود.»
ادامه دارد👇
استکبار ستیزان
اشاره روحانی به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از حقوق ملت ایران بود که در آذرماه سال 99 پس از ترور شهید فخریزاده در مجلس تصویب شد. اما در کمتر از 10روز به پایان دولت حسن روحانی، او مجدد در شصتویکمین مجمع سالانه بانک مرکزی مدعی شد: «اگر دستوپای ما را نمیبستند قطعاً در پایان سال 99 میتوانستیم در روند مذاکرات، تحریم را برداریم.» او همچون اظهارنظر پیشینش، بدون اشاره به اختلافات باقیمانده بین ایران و آمریکا در رفع چندصد تحریم، به اسناد توافق بین ایران و 1+5 در وین اشاره کرد و گفت: «مشخص است که آنها و ما حاضر بودیم اقداماتی انجام دهیم، اما مصوبهای که در مجلس گذرانده شد نگذاشت ما کار خود را انجام دهیم.» روحانی تنها به مجلس اکتفا نکرده و مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز بهدلیل عدم تصویب افایتیاف، مقصر وضع موجود معرفی کرد.
این اظهارات نشان میداد او تمایلی به پذیرش نقشش در وضعیت اسفناک هشت سال گذشته ندارد. روحانی در هیچ مقطعی حاضر به پذیرش تبعاتی که بر کشور تحمیل کرده، نبود. اگرچه کسی نمیتواند اثر تحریمها بر اقتصاد ایران را کتمان کند، اما حسن روحانی 8 سال قبل و پیش از اینکه قدرت را در ایران به دست گیرد، تحریمها را آنقدر که امروز از آن میگوید، مهم نمیدانست و از سوءمدیریت دولت گلایه میکرد.
استکبار ستیزان 👇