.
#حكايت
ابن جوزی مینویسد: «مردی از پرهیزکاران وارد مصر شد. آهنگری را دید که آهن تافته را با دست از کوره بیرون میآورد و حرارت آن به دست او هیچ تأثیری ندارد.
با خود گفت این شخص یکی از بزرگان و اوتاد است. پیش رفت، سلام کرد و گفت: تو را به حق آن خدایی که در دست تو این کرامت را جاری کرده، دعایی درباره من بکن.
آهنگر این حرف را که شنید، شروع به گریستن نمود. گفت: گمانی که درباره من کردی، صحیح نیست؛ من از پرهیزکاران و صالحان نیستم.
پرسید: چگونه میشود با اینکه انجام چنین کاری جز به دست بندگان صالح خدا ممکن نیست؟
پاسخ داد: صحیح است، ولی کرامتی که دیدی سببی دارد. آن مرد اصرار ورزید تا از علت امر مطلع شود.
آهنگر گفت: روزی بر در همین دکان مشغول کار بودم. زنی بسیار زیبا و خوش اندام که کمتر مانند او دیده بودم، جلو آمد و اظهار فقر و تنگ دستی شدیدی کرد.
من دل به رخسار او بستم و شیفته جمالش شدم و از او تقاضای نامشروعی کردم [و] گفتم هرچه احتیاج داشتی، برمیآورم.
با حالتی که حاکی از تأثر فوقالعاده بود، گفت: از خدا بترس؛ من اهل چنین کاری نیستم.
گفتم: در این صورت، برخیز و دنبال کار خود برو.
برخاست و رفت.
طولی نکشید دومرتبه بازگشت، گفت: همان قدر بدان [که] تنگ دستی طاقت فرسا مرا وادار کرد به خواسته تو پاسخ دهم.
من دکان را بسته، با او به خانه رفتم. وقتی وارد اتاق شدیم، در را قفل کردم. دیدم مانند بید میلرزد.
پرسیدم: از چه میترسی که این قدر به لرزه افتادی؟
گفت: هم اکنون خدا شاهد و ناظر ماست؛ چگونه نترسم. آن گاه ادامه داد و گفت: اگر رهایم سازی از خدا خواهم خواست تو را با آتش دنیا و آخرت نسوزاند.
از تصمیم خود منصرف شدم، احتیاجاتش را برآوردم. با شادی و سرور زیادی به منزل خود برگشت.
همان شب در خواب دیدم بانویی بزرگوار که تاجی از یاقوت بر سر داشت، به من فرمود: «یا هذا جَزاکَ اللهُ عَنّا خَیراً؛ خدا پاداش نیکویی به تو عنایت کند.»
پرسیدم: شما کیستید؟
گفت: «أم الصّبِیهِ الَّتِی اتَتْکَ وَ تَرَکْتَها خَوْفاً مِنَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ لا أحْرَقَکَ اللهُ بِالنّارِ لا فِی الدُّنْیا وَ لا فِی الّاخِرَهِ؛
يعنی:
من مادر همان دخترک هستم که نیازمندی، او را به سوی تو کشانید، ولی از ترس خدا رهایش کردی. اینک از خداوند میخواهم که در آتش دنیا و آخرت تو را نسوزاند پرسیدم: آن زن از کدام خانواده بود؟ گفت: از بستگان رسول خدا. سپاس و شکر فراوانی کردم. به همین جهت، حرارت آتش در من تأثیر ندارد».
نویسنده: میرستار مهدی زاده، از
📚 پند تاریخ، تهران، تألیف موسوی خسروی، ج 2، ص 243
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عجل فرجهم
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
#پیشنهادحفظ_یک_آیه_دردوروز
✍ همراه با نکتهها و پیامهای آیه
#اختصاصی👈 @etedalhamrah
سهم امروز، پیامهای 👇👇
#آیه۲۸سوره_اعراف
🌷 و إِذَا فَعَلُواْ فَحِشَةً قَالُواْ وَا وجَدْنَا عَلَيْهَآ ءَابَآءَنَا وَاللَّهُ أَمَرَنَا بِهَا قُلْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَأْمُرُ بِالْفَحْشَآءِ أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ
🌷 ترجمه 👇
و هرگاه كار زشتى كنند، (در توجیه آن) گویند: ما پدران خود را بر این كار یافتیم و خداوند ما را به آن دستور داده است. بگو: خداوند هرگز به كارهاى زشت فرمان نمىدهد. آیا چیزى را كه نمىدانید به خدا نسبت مىدهید؟
🌷 نكتهها 👇
در تفاسیر مىخوانیم كه این آیه مربوط به برهنگى، مشركان در حال طواف است كه در جاهلیّت مرسوم بوده است. آنان این كار را به تقلید از نیاكان خود انجام مىدادند، امّا مدّعى مىشدند كه خداوند دستور داده اینچنین طواف كنند!
زشتكاران از نیاكان خود تقلید مىكنند و شرك خود را به خدا نسبت مىدهند و مىگویند: «لو شاء اللّه ما أشركنا» [64] ، «لو شاء اللّه ما عبدنا من دونه من شىء» [65] این خواست خداوند بوده كه ما مشرك شدهایم و مىپنداشتند چون خدا به آنان مهلت داده، پس یا راضى به فحشا و زشتىهاى آنان است و یا به آن فرمان داده است.
در این آیه، آنها ابتدا نیاكان خود را مطرح كردند، «وجدنا علیها آبائنا» سپس فرمان خدا را «واللّه امَرَنا بها»، شاید به این دلیل كه كار نیاكان، نزد آنان مهمتر از فرمان خداست.
🌷 پینوشتها 👇
64) انعام، 148
65) نحل، 35
تفسير نور 👆
💗 پیامهای آیه را فردا بخوانید💓
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
#یک_حدیث از 👈 علی(ع)
الْجُودُ حَارِسُ الاَْعْرَاضِ،
🌷 ترجمه:👇👇
بخشش حافظ آبروهاست
📚 حکمت ۲۱۱ نهج البلاغه
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
بزرگترین تهدید برای آمریکا☝️☝️
مصلحی: سیا، ۵۰۰نفر از دانشجویان خود را به اربعین فرستاد!
🔹وزیر پیشین اطلاعات:
دستگاه سیا آمریکا ۵۰۰ نفر از دانشجویان خود را به مراسم اربعین فرستاد تا با مجموعهای از سوالات از زائران اربعین هدف این راهپیمایی باشکوه را بدانند، این مجموعه گزارشات خود را به هیات حاکمه #آمریکا ارسال کرده و اشاره داشته که این جمعیت #بزرگترین_تهدیدبرای_آمریکا است.
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
.
#پیشنهادحفظ_یک_آیه_دردوروز
✍ همراه با نکتهها و پیامهای آیه
#اختصاصی👈 @etedalhamrah
سهم امروز، پیامهای 👇👇
#آیه۲۸سوره_اعراف
☝️نكتههای آيه👆
🌷 وإِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً قَالُوا وَجَدْنَا عَلَيْهَا آبَاءَنَا وَاللَّهُ أَمَرَنَا بِهَا قُلْ إِنَّ اللَّهَ لَايَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ أَتَقُولُونَ عَلَى اللهِ مَا لَاتَعْلَمُونَ
🌷 ترجمه 👇
و هرگاه كار زشتى كنند، (در توجیه آن) گویند: ما پدران خود را بر این كار یافتیم و خداوند ما را به آن دستور داده است. بگو: خداوند هرگز به كارهاى زشت فرمان نمىدهد. آیا چیزى را كه نمىدانید به خدا نسبت مىدهید؟
🌷 پیامها 👇
1- توجیه گناه، بزرگتر از خود گناه و نشانهى سلطه و نفوذ شیطان است. «اولیاء للّذین... قالوا وجدنا علیها آبائنا» چه توجیه اجتماعى (نیاكان) و چه توجیه مذهبى (امر خدا به زشتىها).
2- پایبندى به روش زشت و غلط نیاكان و بدعت در دین، نشانه ولایت شیطان و عدم ایمان است. «انّا جعلنا الشیاطین اولیاء للّذین... اذا فعلوا فاحشة قالوا وجدنا علیها آبائنا...»
3- فساد و زشتى برخى اعمال، روشن و فطرى است. «فاحشة» («فاحشه» به گناهى گفته مىشود كه قباحت و زشتى آن روشن باشد)
4- گاهى انحرافات انسان، به نسلهاى بعدى منتقل مىشود و منحرفان، بار گناه نسلهاى آینده را نیز به دوش مىكشند. «وَجَدنا علیها آبائنا»
5 - روش گذشتگان، همیشه ارزشمند نیست و تقلید نابجا از پیشینیان ممنوع است. «قالوا وجدنا علیها آبائنا»
6- خداوند در هیچ زمانى به زشتى فرمان نمىدهد. «واللّه اَمرَنا... انّ اللّه لا یأمر» (پاسخ فعل ماضى را با فعل مضارع مىدهد تا نشانهى استمرار باشد)
تفسير نور 👆
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
#اعتدال 👇
ایتا 👈 eitaa.com/etedalhamrah
تلگرام 👈 https://telegram.com/etedalhamrah
سروش 👈 sapp.ir/etedalhamrah
#انتشار با حذف یا تغییر لینک #آزاد
.
#یک_حدیث از 👈 امام علی(ع)
وَ الْحِلْمُ فِدَامُ السَّفِيهِ،
🌷 ترجمه 👇👇
... و حلم دهانبند سفيه است
👈 حکمت ۲۱۱ نهج البلاغه
#اعتدال 👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف یا تغییر لینک #آزاد
.
#تلنگر
#چرا برخی از افراد در فضای مجازی، گفتگوها را به #توهین و #تحقیر و #تمسخر #نیش_زدن و ... آلوده میكنند!؟!
✍ رضا صابری:
در پاسخ به این سوال☝️☝️دو چیز به ذهن میرسد.
🔷🔷🔷👈 اول 👇👇
👈 از نظر اجتماعی و سياسی 👉
افرادی كه از كلمات #نیشدار و #توهینآمیر و آغشته به #تمسخر و آلوده به #تحقیرمخاطب ووو استفاده میكنند، چند پیام را میرسانند.👇👇
۱_ نداشتن #تحمل برای شنیدن حرفی، #مخالف آنچه در ذهن خود ساختهاند
و این ☝️☝️یعنی 👇👇
#دشمنی_باآزادی_بیان
۲_ توهین کننده، #متوجه شده است که حرفی که به گویندهاش توهین میکند، #حرف_حقی است و پاسخی برای گفتن ندارد اما به دلائل گوناگون، #بدون_دلیل بر ساختههای ذهنی خودش اصرار میکند
۳_ با توسل به توهین و...، میخواهد طرف گفتگو را عصبی کند و... گفتگو را از مسیر درست خارج نماید
تا 👇👇
#معلوم_نشود برای آنچه گفته شده #پاسخی_ندارد.
اما
دیگران متوجه میشوند و توهین كننده از چشمها میافتد و...
🔷🔷🔷👈 دوم 👇👇
👈از نظر دینی و اخلاقی 👉
ازطرفی از رسول خدا(ص) نقل شده است که فرمودهاند:
لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا حَيَاءَ لَه
یعنی:
کسی که حیا ندارد، ایمان ندارد
📚 كافي ج2، ص106 ، ح5
ازطرف دیگر
مشهور است: #حیادرچشم است
و
چون در فضای مجازی غالبأ افراد یکدیگر نمیبینند و #چشم_درچشم نمیشوند، #حیای افراد ضعیفالنفس بكلی #ازكارمیافتد و هنگامی كه حیا از بین رفت، ایمانی هم وجود ندارد كه موجب ترس از خدا شود و ...
لذا
زبان از #كلمات_نیشدار استفاده میكند و...
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
.
#مسئله_شرعی
مطابق با فتوای امام خمینی(ره) و 13 نفر از آيات عظام
🌷 احتياط مستحبّ 🌷
مسأله 8: اگر مجتهد اعلم بعد از آن كه در مسألهاى فتوى داده (1) احتياط كند مثلاً بفرمايد: «ظرف نجس را كه يك مرتبه در آب كر بشويند پاك مىشود، اگر چه احتياط آن است كه سه مرتبه بشويند» مقلد او نمىتواند در آن مسأله به فتواى مجتهد ديگر رفتار كند (2) ، بلكه بايد يا به فتوى عمل كند، يا به احتياط بعد از فتوى - كه آن را احتياط مستحبّ مىگويند - عمل نمايد (3) ، مگر آن كه فتواى آن مجتهد [مجتهد ديگر] نزديكتر به احتياط باشد.
🌷 تفاوت در فتواها 👇👇
اين مسأله در رسالۀ آيات عظام: فاضل و زنجانى نيست
(1) خوئى، تبريزى، سيستانى:
يا پيش از آن. .
(2) گلپايگانى:
مقلّد او مىتواند در آن مسأله به فتواى او عمل كند و يك مرتبه بشويد و مىتواند به فتواى مجتهدى كه سه مرتبه شستن را لازم مىداند رفتار كند و به عنوان احتياط سه مرتبه بشويد. [پايان مسأله]
خوئى، تبريزى، سيستانى:
مقلد او مىتواند عمل به اين احتياط را ترك كند و اين را احتياط مستحبّ مىگويند. [پايان مسأله]
(3) بهجت: بقيه مسأله ذكر نشده.
📚 منبع: رساله مراجع،
تألیف «بنی هاشمی خمینی»👇👇👇
http://lib.eshia.ir/10369/1/989
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
#یک_حدیث از 👈 امام علی(ع)
... وَ الْعَفْوُ زَكَاةُ الظَّفَرِ ...
🌷 ترجمه 👇👇
... و زكات پيروزى، عفو است
👈 حکمت ۲۱۱ نهج البلاغه
#اعتدال 👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف یا تغییر لینک #آزاد
.
#پیشنهادحفظ_یک_آیه_دردوروز
✍ همراه با نکتهها و پیامهای آیه
#اختصاصی👈 @etedalhamrah
سهم امروز، پیامهای 👇👇
#آیه۲۹سوره_اعراف
🌷 قلْ أَمَرَ رَبِّى بِالْقِسْطِ وَ أَقِيمُواْ وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ ادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ
🌷 ترجمه 👇
بگو: پرودگارم به عدل و داد فرمان داده و اینكه نزد هر مسجدى (هنگام نماز) روى خویش را به سوى او بدارید و او را بخوانید، در حالى كه دین را براى او خالص میسازید. آنگونه كه شمارا در آغاز آفرید، باز خواهید گشت.
🌷 نكتهها 👇
«قِسط»، در برابر تبعیض است، یعنى حقّ هر كس را به خودش بدهند، نه دیگرى.
در این آیه، مفاهیم متعدّدى مطرح شده است؛ تربیت «ربّى»، عدالت «القسط»، عبادت «أقیموا»، جماعت «وجوهكم»، وحدت «مسجد»، دعا «وادعوه»، نیّت و اخلاص «مخلصین له»، و حشر و قیامت «تعودون».
مرحوم طبرسى، مراد از «وادعوه مخلصین له الدّین» را امر به دعا و تضرّع خالصانه پس از نماز مىداند. امام صادق علیه السلام فرمود: تسبیح حضرت زهرا علیها السلام در عقب هر نماز، بهتر از هزار ركعت نماز است. [66]
معاد، جسمانى است. آن گونه كه ذرّات خاك، از راه غذا در شما جمع شده است، استخوانهاى پوسیده شما نیز در قیامت جمع مىشود. «كما بدأكم تعودون» همان قدرتى كه شما را از یك سلّول و اِسپرم آفرید، بقایاى شما را هم مىتواند در قیامت احیا كند. در روایتى نیز مىخوانیم كه مراد از «كما بدأكم تعودون»، یعنى بر همان اعتقادى كه مردهاید برانگیخته مىشوید؛ مؤمن بر ایمان و كافر بر كفر. «المؤمن على ایمانه و الكافر على كفره» [67]
در حدیث مىخوانیم: در قیامت مردم عریان و پابرهنه محشور مىگردند، [68] همانند روزى كه از مادر متولّد شدهاند.
🌷 پینوشتها 👇
66) تفسیر اثنى عشرى
67) تفسیر مجمع البیان
68) تفسیر فرقان
تفسير نور 👆
💗 پیامهای آیه را فردا بخوانید💓
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
.
#حكايت
مُعتّب خدمتکار امام صادق علیه السلام میگوید:
در مدینه گرانی شده بود.
حضرت به من فرمودند:
🔶 چقدر خوراکی داریم؟
عرضکردم:
چندين ماه ما را کفاف میدهد.
حضرت فرمودند:
🔶 به بازار ببر و بفروش.
عرض کردم:
در مدینه غذایی نیست! (چطور آنها را بفروشم؟)
حضرت فرمودند:
🔶 آن ها را بفروش.
وقتی آنها را فروختم فرمودند:
🔶 حالا مانند مردم ، روز به روز خريد كن.
سپس حضرت فرمودند:
🔹«یَا مُعَتِّبُ اجْعَلْ قُوتَ عِیَالِی نِصْفاً شَعِیراً وَ نِصْفاً حِنْطَهً فَإِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ أَنِّی وَاجِدٌ أَنْ أُطْعِمَهُمُ الْحِنْطَهَ عَلَی وَجْهِهَا وَ لَکِنِّی أُحِبُّ أَنْ یَرَانِیَ اللَّهُ قَدْ أَحْسَنْتُ تَقْدِیرَ الْمَعِیشَهِ»
ترجمه 👇👇
🔶 ای معتّب! غذای خانواده مرا نصف گندم و نصف جو قرار بده، خدا میداند که من میتوانم تمام خوراک آنها را از گندم قرار بدهم، ولی میخواهم خداوند مرا در حالی ببیند که اندازه داری در معیشت را به نحو احسن انجام دادهام.
📚 كافی ج5 ص166 ح2
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
.
#یک_حدیث از 👈 امام علی(ع)
... وَ السُّلُوُّ عِوَضُکَ مِمَّنْ غَدَرَ
🌷 ترجمه 👇👇
... و دورى و فراموشى كيفر پيمانشكنان است
📚 حکمت ۲۱۱ نهج البلاغه
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد