eitaa logo
اعتدال (عدالت‌پذیری)
133 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
765 ویدیو
42 فایل
ارتباط با مدیران کانال = hadi_moshfegh@
مشاهده در ایتا
دانلود
. ✍ همراه با نکته‌ها و پیام‌های آیه 👈 @etedalhamrah سهم امروز، پیام‌های 👇👇 ۲۸سوره_اعراف 🌷 و إِذَا فَعَلُواْ فَحِشَةً قَالُواْ وَا وجَدْنَا عَلَيْهَآ ءَابَآءَنَا وَاللَّهُ أَمَرَنَا بِهَا قُلْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَأْمُرُ بِالْفَحْشَآءِ أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ 🌷 ترجمه 👇 و هرگاه كار زشتى كنند، (در توجیه آن) گویند: ما پدران خود را بر این كار یافتیم و خداوند ما را به آن دستور داده است. بگو: خداوند هرگز به كارهاى زشت فرمان نمى‏دهد. آیا چیزى را كه نمى‏دانید به خدا نسبت مى‏دهید؟ 🌷 نكته‌ها 👇 در تفاسیر مى‏خوانیم كه این آیه مربوط به برهنگى، مشركان در حال طواف است كه در جاهلیّت مرسوم بوده است. آنان این كار را به تقلید از نیاكان خود انجام مى‏دادند، امّا مدّعى مى‏شدند كه خداوند دستور داده اینچنین طواف كنند! زشتكاران از نیاكان خود تقلید مى‏كنند و شرك خود را به خدا نسبت مى‏دهند و مى‏گویند: «لو شاء اللّه ما أشركنا» [64] ، «لو شاء اللّه ما عبدنا من دونه من شى‏ء» [65] این خواست خداوند بوده كه ما مشرك شده‏ایم و مى‏پنداشتند چون خدا به آنان مهلت داده، پس یا راضى به فحشا و زشتى‏هاى آنان است و یا به آن فرمان داده است. در این آیه، آنها ابتدا نیاكان خود را مطرح كردند، «وجدنا علیها آبائنا» سپس فرمان خدا را «واللّه امَرَنا بها»، شاید به این دلیل كه كار نیاكان، نزد آنان مهم‏تر از فرمان خداست. 🌷 پی‌نوشت‌ها 👇 64) انعام، 148 65) نحل، 35 تفسير نور 👆 💗 پیام‌های آیه را فردا بخوانید💓 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
از 👈 علی(ع) الْجُودُ حَارِسُ الاَْعْرَاضِ، 🌷 ترجمه:👇👇 بخشش حافظ آبروهاست 📚 حکمت ۲۱۱ نهج البلاغه 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
بزرگترین تهدید برای آمریکا☝️☝️ مصلحی: سیا، ۵۰۰نفر از دانشجویان خود را به اربعین فرستاد! 🔹وزیر پیشین اطلاعات: دستگاه سیا آمریکا ۵۰۰ نفر از دانشجویان خود را به مراسم اربعین فرستاد تا با مجموعه‌ای از سوالات از زائران اربعین هدف این راه‌پیمایی باشکوه را بدانند، این مجموعه گزارشات خود را به هیات حاکمه ارسال کرده و اشاره داشته که این جمعیت است. 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. ✍ همراه با نکته‌ها و پیام‌های آیه 👈 @etedalhamrah سهم امروز، پیام‌های 👇👇 ۲۸سوره_اعراف ☝️نكته‌های آيه👆 🌷 وإِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً قَالُوا وَجَدْنَا عَلَيْهَا آبَاءَنَا وَاللَّهُ أَمَرَنَا بِهَا قُلْ إِنَّ اللَّهَ لَايَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ أَتَقُولُونَ عَلَى اللهِ مَا لَاتَعْلَمُونَ 🌷 ترجمه 👇 و هرگاه كار زشتى كنند، (در توجیه آن) گویند: ما پدران خود را بر این كار یافتیم و خداوند ما را به آن دستور داده است. بگو: خداوند هرگز به كارهاى زشت فرمان نمى‏دهد. آیا چیزى را كه نمى‏دانید به خدا نسبت مى‏دهید؟ 🌷 پیامها 👇 1- توجیه گناه، بزرگ‏تر از خود گناه و نشانه‏ى سلطه و نفوذ شیطان است. «اولیاء للّذین... قالوا وجدنا علیها آبائنا» چه توجیه اجتماعى (نیاكان) و چه توجیه مذهبى (امر خدا به زشتى‏ها). 2- پایبندى به روش زشت و غلط نیاكان و بدعت در دین، نشانه ولایت شیطان و عدم ایمان است. «انّا جعلنا الشیاطین اولیاء للّذین... اذا فعلوا فاحشة قالوا وجدنا علیها آبائنا...» 3- فساد و زشتى برخى اعمال، روشن و فطرى است. «فاحشة» («فاحشه» به گناهى گفته مى‏شود كه قباحت و زشتى آن روشن باشد) 4- گاهى انحرافات انسان، به نسل‏هاى بعدى منتقل مى‏شود و منحرفان، بار گناه نسل‏هاى آینده را نیز به دوش مى‏كشند. «وَجَدنا علیها آبائنا» 5 - روش گذشتگان، همیشه ارزشمند نیست و تقلید نابجا از پیشینیان ممنوع است. «قالوا وجدنا علیها آبائنا» 6- خداوند در هیچ زمانى به زشتى فرمان نمى‏دهد. «واللّه اَمرَنا... انّ اللّه لا یأمر» (پاسخ فعل ماضى را با فعل مضارع مى‏دهد تا نشانه‏ى استمرار باشد) تفسير نور 👆 با حذف يا تغيير لينك 👇 ایتا 👈 eitaa.com/etedalhamrah تلگرام 👈 https://telegram.com/etedalhamrah سروش 👈 sapp.ir/etedalhamrah با حذف یا تغییر لینک
. از 👈 امام علی(ع) وَ الْحِلْمُ فِدَامُ السَّفِيهِ، 🌷 ترجمه 👇👇 ... و حلم دهان‌بند سفيه است 👈 حکمت ۲۱۱ نهج البلاغه 👈 @etedalhamrah با حذف یا تغییر لینک
. برخی از افراد در فضای مجازی، گفتگوها را به و و و ... آلوده می‌كنند!؟! ✍ رضا صابری: در پاسخ به این سوال☝️☝️دو چیز به ذهن می‌رسد. 🔷🔷🔷👈 اول 👇👇 👈 از نظر اجتماعی و سياسی 👉 افرادی كه از كلمات و و آغشته به و آلوده به ووو استفاده می‌كنند، چند پیام را می‌رسانند.👇👇 ۱_ نداشتن برای شنیدن حرفی، آنچه در ذهن خود ساخته‌اند و این ☝️☝️یعنی 👇👇 ۲_ توهین کننده، شده است که حرفی که به گوینده‌اش توهین میکند، است و پاسخی برای گفتن ندارد اما به دلائل گوناگون، بر ساخته‌های ذهنی خودش اصرار می‌کند ۳_ با توسل به توهین و...، میخواهد طرف گفتگو را عصبی کند و... گفتگو را از مسیر درست خارج نماید تا 👇👇 برای آنچه گفته شده . اما دیگران متوجه می‌شوند و توهین كننده از چشم‌ها می‌افتد و... 🔷🔷🔷👈 دوم 👇👇 👈از نظر دینی و اخلاقی 👉 ازطرفی از رسول خدا(ص) نقل شده است که فرموده‌اند: لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا حَيَاءَ لَه‏ یعنی: کسی که حیا ندارد، ایمان ندارد 📚 كافي ج‏2، ص106 ، ح5 ازطرف دیگر مشهور است: است و چون در فضای مجازی غالبأ افراد یکدیگر نمی‌بینند و نمی‌شوند، افراد ضعیف‌النفس بكلی و هنگامی كه حیا از بین رفت، ایمانی هم وجود ندارد كه موجب ترس از خدا شود و ... لذا زبان از استفاده می‌كند و... 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. مطابق با فتوای امام خمینی(ره) و 13 نفر از آيات عظام 🌷 احتياط مستحبّ 🌷 مسأله 8: اگر مجتهد اعلم بعد از آن كه در مسأله‌اى فتوى داده (1) احتياط كند مثلاً بفرمايد: «ظرف نجس را كه يك مرتبه در آب كر بشويند پاك مى‌شود، اگر چه احتياط آن است كه سه مرتبه بشويند» مقلد او نمى‌تواند در آن مسأله به فتواى مجتهد ديگر رفتار كند (2) ، بلكه بايد يا به فتوى عمل كند، يا به احتياط بعد از فتوى - كه آن را احتياط مستحبّ مى‌گويند - عمل نمايد (3) ، مگر آن كه فتواى آن مجتهد [مجتهد ديگر] نزديكتر به احتياط باشد. 🌷 تفاوت در فتواها 👇👇 اين مسأله در رسالۀ آيات عظام: فاضل و زنجانى نيست (1) خوئى، تبريزى، سيستانى: يا پيش از آن. . (2) گلپايگانى: مقلّد او مى‌تواند در آن مسأله به فتواى او عمل كند و يك مرتبه بشويد و مى‌تواند به فتواى مجتهدى كه سه مرتبه شستن را لازم مى‌داند رفتار كند و به عنوان احتياط سه مرتبه بشويد. [پايان مسأله] خوئى، تبريزى، سيستانى: مقلد او مى‌تواند عمل به اين احتياط را ترك كند و اين را احتياط مستحبّ مى‌گويند. [پايان مسأله] (3) بهجت: بقيه مسأله ذكر نشده. 📚 منبع: رساله مراجع، تألیف «بنی هاشمی خمینی»👇👇👇 http://lib.eshia.ir/10369/1/989 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. از 👈 امام علی(ع) ... وَ الْعَفْوُ زَكَاةُ الظَّفَرِ ... 🌷 ترجمه 👇👇 ... و زكات پيروزى، عفو است 👈 حکمت ۲۱۱ نهج البلاغه 👈 @etedalhamrah با حذف یا تغییر لینک
. ✍ همراه با نکته‌ها و پیام‌های آیه 👈 @etedalhamrah سهم امروز، پیام‌های 👇👇 ۲۹سوره_اعراف 🌷 قلْ أَمَرَ رَبِّى بِالْقِسْطِ وَ أَقِيمُواْ وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِ‏ّ مَسْجِدٍ وَ ادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ 🌷 ترجمه 👇 بگو: پرودگارم به عدل و داد فرمان داده و اینكه نزد هر مسجدى (هنگام نماز) روى خویش را به سوى او بدارید و او را بخوانید، در حالى كه دین را براى او خالص میسازید. آنگونه كه شمارا در آغاز آفرید، باز خواهید گشت. 🌷 نكته‌ها 👇 «قِسط»، در برابر تبعیض است، یعنى حقّ هر كس را به خودش بدهند، نه دیگرى. در این آیه، مفاهیم متعدّدى مطرح شده است؛ تربیت «ربّى»، عدالت «القسط»، عبادت «أقیموا»، جماعت «وجوهكم»، وحدت «مسجد»، دعا «وادعوه»، نیّت و اخلاص «مخلصین له»، و حشر و قیامت «تعودون». مرحوم طبرسى، مراد از «وادعوه مخلصین له الدّین» را امر به دعا و تضرّع خالصانه پس از نماز مى‏داند. امام صادق علیه السلام فرمود: تسبیح حضرت زهرا علیها السلام در عقب هر نماز، بهتر از هزار ركعت نماز است. [66] معاد، جسمانى است. آن گونه كه ذرّات خاك، از راه غذا در شما جمع شده است، استخوان‏هاى پوسیده شما نیز در قیامت جمع مى‏شود. «كما بدأكم تعودون» همان قدرتى كه شما را از یك سلّول و اِسپرم آفرید، بقایاى شما را هم مى‏تواند در قیامت احیا كند. در روایتى نیز مى‏خوانیم كه مراد از «كما بدأكم تعودون»، یعنى بر همان اعتقادى كه مرده‏اید برانگیخته مى‏شوید؛ مؤمن بر ایمان و كافر بر كفر. «المؤمن على ایمانه و الكافر على كفره» [67] در حدیث مى‏خوانیم: در قیامت مردم عریان و پابرهنه محشور مى‏گردند، [68] همانند روزى كه از مادر متولّد شده‏اند. 🌷 پی‌نوشت‌ها 👇 66) تفسیر اثنى عشرى‏ 67) تفسیر مجمع البیان‏ 68) تفسیر فرقان‏ تفسير نور 👆 💗 پیام‌های آیه را فردا بخوانید💓 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. مُعتّب خدمتکار امام صادق علیه السلام می‌گوید: در مدینه گرانی شده بود. حضرت به من فرمودند: 🔶‍ چقدر خوراکی داریم؟ عرضکردم: چندين ماه ما را کفاف می‏دهد. حضرت فرمودند: 🔶‍ به بازار ببر و بفروش. عرض کردم: در مدینه غذایی نیست! (چطور آنها را بفروشم؟) حضرت فرمودند: 🔶‍ آن ها را بفروش. وقتی آن‌ها را فروختم فرمودند: 🔶‍ حالا مانند مردم ، روز به روز خريد كن. سپس حضرت فرمودند: 🔹«یَا مُعَتِّبُ اجْعَلْ قُوتَ عِیَالِی نِصْفاً شَعِیراً وَ نِصْفاً حِنْطَهً فَإِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ أَنِّی وَاجِدٌ أَنْ أُطْعِمَهُمُ الْحِنْطَهَ عَلَی وَجْهِهَا وَ لَکِنِّی أُحِبُّ أَنْ یَرَانِیَ اللَّهُ قَدْ أَحْسَنْتُ تَقْدِیرَ الْمَعِیشَهِ» ترجمه 👇👇 🔶‍ ای معتّب! غذای خانواده مرا نصف گندم و نصف جو قرار بده، خدا می‌داند که من می‌توانم تمام خوراک آنها را از گندم قرار بدهم، ولی می‌خواهم خداوند مرا در حالی ببیند که اندازه‌ داری در معیشت را به نحو احسن انجام داده‌ام. 📚 كافی ج‏5 ص166 ح2 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. از 👈 امام علی(ع) ... وَ السُّلُوُّ عِوَضُکَ مِمَّنْ غَدَرَ 🌷 ترجمه 👇👇 ... و دورى و فراموشى كيفر پيمان‌شكنان است 📚 حکمت ۲۱۱ نهج البلاغه 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. ✍ همراه با نکته‌ها و پیام‌های آیه 👈 @etedalhamrah سهم امروز، پیام‌های 👇👇 ۳۰سوره_اعراف 🌷 فرِيقاً هَدَى‏ وَفَرِيقاً حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلَلَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُواْ الشَّيَطِينَ أَوْلِيَآءَ مِن دُونِ اللَّهِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ‏ 🌷 ترجمه 👇 (خداوند) گروهى را هدایت فرمود، و(لى) گروهى، گمراهى بر آنان سزاوار است، زیرا آنان به جاى خداوند، شیطان‏ها را سرپرست خویش گرفته‏اند و مى‏پندارند كه آنان راه یافته‏گانند. 🌷 نكته‌ها 👇 در تفسیر نور برای این آیه نكته‌ای ذكر نشده 🌷 پیامها 👇 1- هدایت كار خداست، «فریقاً هَدى» ولى گمراهى، به خاطر سوء انتخاب خود ماست. «اتّخذوا الشیاطین اولیاء» 2- تا زمانى كه از خدا نبریده‏ایم، تمام وسوسه‏ى شیطان با یاد او و توبه قابل جبران است، «مَسّهم طائف من الشّیطان تذكّروا» [69] ولى بریدن از خدا سبب افتادن در دام شیطان و سلطه‏ى او مى‏شود كه قابل جبران نیست. «حقّ علیهم الضّلالة انّهم اتّخذوا الشیطان اولیاء» 3- انسان آزاد است و مى‏تواند ولایت الهى را انتخاب كند یا ولایت شیطان را. «انّهم اتّخذوا الشیاطین» 4- دیدگاه منحرفان، واقع‏بینانه نیست، بلكه خیال‏پردازانه است. «یحسبون انّهم مهتدون» 5 - انحراف فكرى و جهل مركّب، (گمراه بودن ولى خود را در راه حقّ دیدن،) از بدترین انحرافات است. «یَحسبون انّهم مهتدون» چنانكه در جاى دیگر مى‏خوانیم: «قل هل ننبّئكم بالاخسرین أعمالاً. الّذین ضَلّ سعیهم فى الحیاة الدّنیا و هم یحسبون انّهم یحسنون صُنعاً» [70] 🌷 پی‌نوشت‌ها 👇 69) اعراف، 201 70) كهف، 103 تا 104 تفسير نور 👆 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .