eitaa logo
اعتدال (عدالت‌پذیری)
133 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
763 ویدیو
42 فایل
ارتباط با مدیران کانال = hadi_moshfegh@
مشاهده در ایتا
دانلود
. مطابق با فتوای امام خمینی(ره) و 13 نفر از آيات عظام 🌷 احتياط مستحبّ 🌷 مسأله 8: اگر مجتهد اعلم بعد از آن كه در مسأله‌اى فتوى داده (1) احتياط كند مثلاً بفرمايد: «ظرف نجس را كه يك مرتبه در آب كر بشويند پاك مى‌شود، اگر چه احتياط آن است كه سه مرتبه بشويند» مقلد او نمى‌تواند در آن مسأله به فتواى مجتهد ديگر رفتار كند (2) ، بلكه بايد يا به فتوى عمل كند، يا به احتياط بعد از فتوى - كه آن را احتياط مستحبّ مى‌گويند - عمل نمايد (3) ، مگر آن كه فتواى آن مجتهد [مجتهد ديگر] نزديكتر به احتياط باشد. 🌷 تفاوت در فتواها 👇👇 اين مسأله در رسالۀ آيات عظام: فاضل و زنجانى نيست (1) خوئى، تبريزى، سيستانى: يا پيش از آن. . (2) گلپايگانى: مقلّد او مى‌تواند در آن مسأله به فتواى او عمل كند و يك مرتبه بشويد و مى‌تواند به فتواى مجتهدى كه سه مرتبه شستن را لازم مى‌داند رفتار كند و به عنوان احتياط سه مرتبه بشويد. [پايان مسأله] خوئى، تبريزى، سيستانى: مقلد او مى‌تواند عمل به اين احتياط را ترك كند و اين را احتياط مستحبّ مى‌گويند. [پايان مسأله] (3) بهجت: بقيه مسأله ذكر نشده. 📚 منبع: رساله مراجع، تألیف «بنی هاشمی خمینی»👇👇👇 http://lib.eshia.ir/10369/1/989 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. از 👈 امام علی(ع) ... وَ الْعَفْوُ زَكَاةُ الظَّفَرِ ... 🌷 ترجمه 👇👇 ... و زكات پيروزى، عفو است 👈 حکمت ۲۱۱ نهج البلاغه 👈 @etedalhamrah با حذف یا تغییر لینک
. ✍ همراه با نکته‌ها و پیام‌های آیه 👈 @etedalhamrah سهم امروز، پیام‌های 👇👇 ۲۹سوره_اعراف 🌷 قلْ أَمَرَ رَبِّى بِالْقِسْطِ وَ أَقِيمُواْ وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِ‏ّ مَسْجِدٍ وَ ادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ 🌷 ترجمه 👇 بگو: پرودگارم به عدل و داد فرمان داده و اینكه نزد هر مسجدى (هنگام نماز) روى خویش را به سوى او بدارید و او را بخوانید، در حالى كه دین را براى او خالص میسازید. آنگونه كه شمارا در آغاز آفرید، باز خواهید گشت. 🌷 نكته‌ها 👇 «قِسط»، در برابر تبعیض است، یعنى حقّ هر كس را به خودش بدهند، نه دیگرى. در این آیه، مفاهیم متعدّدى مطرح شده است؛ تربیت «ربّى»، عدالت «القسط»، عبادت «أقیموا»، جماعت «وجوهكم»، وحدت «مسجد»، دعا «وادعوه»، نیّت و اخلاص «مخلصین له»، و حشر و قیامت «تعودون». مرحوم طبرسى، مراد از «وادعوه مخلصین له الدّین» را امر به دعا و تضرّع خالصانه پس از نماز مى‏داند. امام صادق علیه السلام فرمود: تسبیح حضرت زهرا علیها السلام در عقب هر نماز، بهتر از هزار ركعت نماز است. [66] معاد، جسمانى است. آن گونه كه ذرّات خاك، از راه غذا در شما جمع شده است، استخوان‏هاى پوسیده شما نیز در قیامت جمع مى‏شود. «كما بدأكم تعودون» همان قدرتى كه شما را از یك سلّول و اِسپرم آفرید، بقایاى شما را هم مى‏تواند در قیامت احیا كند. در روایتى نیز مى‏خوانیم كه مراد از «كما بدأكم تعودون»، یعنى بر همان اعتقادى كه مرده‏اید برانگیخته مى‏شوید؛ مؤمن بر ایمان و كافر بر كفر. «المؤمن على ایمانه و الكافر على كفره» [67] در حدیث مى‏خوانیم: در قیامت مردم عریان و پابرهنه محشور مى‏گردند، [68] همانند روزى كه از مادر متولّد شده‏اند. 🌷 پی‌نوشت‌ها 👇 66) تفسیر اثنى عشرى‏ 67) تفسیر مجمع البیان‏ 68) تفسیر فرقان‏ تفسير نور 👆 💗 پیام‌های آیه را فردا بخوانید💓 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. مُعتّب خدمتکار امام صادق علیه السلام می‌گوید: در مدینه گرانی شده بود. حضرت به من فرمودند: 🔶‍ چقدر خوراکی داریم؟ عرضکردم: چندين ماه ما را کفاف می‏دهد. حضرت فرمودند: 🔶‍ به بازار ببر و بفروش. عرض کردم: در مدینه غذایی نیست! (چطور آنها را بفروشم؟) حضرت فرمودند: 🔶‍ آن ها را بفروش. وقتی آن‌ها را فروختم فرمودند: 🔶‍ حالا مانند مردم ، روز به روز خريد كن. سپس حضرت فرمودند: 🔹«یَا مُعَتِّبُ اجْعَلْ قُوتَ عِیَالِی نِصْفاً شَعِیراً وَ نِصْفاً حِنْطَهً فَإِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ أَنِّی وَاجِدٌ أَنْ أُطْعِمَهُمُ الْحِنْطَهَ عَلَی وَجْهِهَا وَ لَکِنِّی أُحِبُّ أَنْ یَرَانِیَ اللَّهُ قَدْ أَحْسَنْتُ تَقْدِیرَ الْمَعِیشَهِ» ترجمه 👇👇 🔶‍ ای معتّب! غذای خانواده مرا نصف گندم و نصف جو قرار بده، خدا می‌داند که من می‌توانم تمام خوراک آنها را از گندم قرار بدهم، ولی می‌خواهم خداوند مرا در حالی ببیند که اندازه‌ داری در معیشت را به نحو احسن انجام داده‌ام. 📚 كافی ج‏5 ص166 ح2 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. از 👈 امام علی(ع) ... وَ السُّلُوُّ عِوَضُکَ مِمَّنْ غَدَرَ 🌷 ترجمه 👇👇 ... و دورى و فراموشى كيفر پيمان‌شكنان است 📚 حکمت ۲۱۱ نهج البلاغه 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. ✍ همراه با نکته‌ها و پیام‌های آیه 👈 @etedalhamrah سهم امروز، پیام‌های 👇👇 ۳۰سوره_اعراف 🌷 فرِيقاً هَدَى‏ وَفَرِيقاً حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلَلَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُواْ الشَّيَطِينَ أَوْلِيَآءَ مِن دُونِ اللَّهِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ‏ 🌷 ترجمه 👇 (خداوند) گروهى را هدایت فرمود، و(لى) گروهى، گمراهى بر آنان سزاوار است، زیرا آنان به جاى خداوند، شیطان‏ها را سرپرست خویش گرفته‏اند و مى‏پندارند كه آنان راه یافته‏گانند. 🌷 نكته‌ها 👇 در تفسیر نور برای این آیه نكته‌ای ذكر نشده 🌷 پیامها 👇 1- هدایت كار خداست، «فریقاً هَدى» ولى گمراهى، به خاطر سوء انتخاب خود ماست. «اتّخذوا الشیاطین اولیاء» 2- تا زمانى كه از خدا نبریده‏ایم، تمام وسوسه‏ى شیطان با یاد او و توبه قابل جبران است، «مَسّهم طائف من الشّیطان تذكّروا» [69] ولى بریدن از خدا سبب افتادن در دام شیطان و سلطه‏ى او مى‏شود كه قابل جبران نیست. «حقّ علیهم الضّلالة انّهم اتّخذوا الشیطان اولیاء» 3- انسان آزاد است و مى‏تواند ولایت الهى را انتخاب كند یا ولایت شیطان را. «انّهم اتّخذوا الشیاطین» 4- دیدگاه منحرفان، واقع‏بینانه نیست، بلكه خیال‏پردازانه است. «یحسبون انّهم مهتدون» 5 - انحراف فكرى و جهل مركّب، (گمراه بودن ولى خود را در راه حقّ دیدن،) از بدترین انحرافات است. «یَحسبون انّهم مهتدون» چنانكه در جاى دیگر مى‏خوانیم: «قل هل ننبّئكم بالاخسرین أعمالاً. الّذین ضَلّ سعیهم فى الحیاة الدّنیا و هم یحسبون انّهم یحسنون صُنعاً» [70] 🌷 پی‌نوشت‌ها 👇 69) اعراف، 201 70) كهف، 103 تا 104 تفسير نور 👆 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
و ⭕️ تیم دانشگاه شریف بنا بود در آمریکا داخل مسابقات «انجمن هوانوردی و فضانوردی» شرکت کنند که به آن‌ها ویزا ندادند. لذا طرحشان را به صورت ویدئوکنفرانس به برگزار کنندگان مسابقات ارائه دادند و از طرف هیات داوران به عنوان انتخاب شدند. 🔺بخش جالب این ماجرا این است که جایزه‌هاشان را بدلیل تحریم‌ها نمیدهند! 🔺اما آنها اجازه میدهند بعنوان متخصص بروند آمریکا و در راستای تحقق اهداف ایالات متحده از تخصصشان استفاده کنند 😳😂😳😂 با تشکر از 👇👇 ✅ کانال مصاف 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. اولین جرقه‌های و اشاره ی یک نشریه معتبر امریکایی به یوگوسلاوی شدن ایالت کالیفرنیا و در معرض جدا شدن از ایالات متحده این نشریه و نویسنده مقاله هر دو از جناح های محافظ کار در امریکا هستند از آموزش جدایی طلبانه در مدارس تا ترویج تعصبات خطرناک نژادپرستانه به امید خدا به نتیجه برسه با صدای بلند مردم و حکومت محلی کالیفرنیا را تشویق کنین لطفا 👍👍👍👍👍👍 😁😁😁😁😁😁😁 منبع 👇👇👇👇 https://www.theamericanconservative.com/dreher/california-to-become-yugoslavia-ethnic-studies/ 🔷👈 با تشکر از «مهدی شیرازی» 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. شخصی در حضور امام علی علیه السلام گفت: استغفرالله: «از درگاه خدا طلب آمرزش می‌کنم» _ و بسیار دیده شده افرادی، این جمله را به طور سطحی و بی آنکه واقعاً و حقیقی و از صمیم قلب به آن اعتقاد داشته باشند، بر زبان می آورند. _ امام علی علیه السلام به او فرمود: ثکلتک امّک، اتدری ما الاستغفار: یعنی: «مادرت به عذایت بنشیند آیا می دانی معنی «استغفار» چیست؟!» سپس آنحضرت ادامه دادند: الاستغفار درجة العلیین یعنی: استغفار، مقام بلند مرتبگان و افراد شریف و آنهایی که در سطح بالائی از معنویت قرار دارند می‌باشد. سپس امام علیه السلام برای توضیح بیشتر، چنین فرمود: استغفار، یک کلمه (استغفرالله) است ولی دارای شش معنی و مفهوم می باشد. ١ـ پشیمانی از گناهان گذشته ٢ـ تصمیم قاطع و ابدی بر اینکه دیگر به سوی گناه بازنگردد ٣ـ ادای حق الناس، به طوری که خدا را آنگونه ملاقات کنی که بدهکار کسی نباشی ٤ـ انجام حق الله (مانند نماز و روزه و حج و..) ٥ـ توجه کنی به گوشتی که از خوردن مال حرام در بدنت روئیده است و آن را بر اثر اندوه و پشیمانی از گناهان سابق، آب کنی تا این که گوشت تازه جایگزین آن گردد. و اطاعت و پیروی از احکام الهی را هر چند که دشوار باشد، برخود هموار سازی. همانطور که گناه را بر وجود خود همواره می‌ساختی. ٦ـ دشواری اطاعت را آنچنان به خودت بچشانی که شیرینی و لذت گناه را چشیدی پس از انجام این مراحل (مُجاز هستی که) بگویی استغفرالله: «از درگاه خدا، طلب آمرزش می‌کنم» 📚 نهج البلاغه، حکمت 417 🌷 یادآوری 👇👇 توبه شرعی به همان چهار مورد اول، حاصل می‌شود ولی توبه کامل و حقیقی بستگی به پیمودن شش مرحله مذکور دارد. 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. از 👈 امام علی(ع) ... وَ الاِسْتِشَارَةُ عَيْنُ الْهِدَايَةِ. 🌷 ترجمه 👇👇 ... و مشورت عين هدايت است 👈 حکمت ۲۱۱ نهج البلاغه 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا📚 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. ✍ همراه با نکته‌ها و پیام‌های آیه 👈 @etedalhamrah سهم امروز، پیام‌های 👇👇 ۳۱سوره_اعراف 🌷 يَبَنِى ءَادَمَ خُذُواْ زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِ‏ّ مَسْجِدٍ وَ كُلُواْ وَ اشْرَبُواْ وَ لَاتُسْرِفُواْ إِنَّهُ لَايُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ‏ 🌷 ترجمه 👇 اى فرزندان آدم! نزد هر مسجد (به هنگام نماز، لباس و) زینت‏هاى خود را برگیرید و بخورید و بیاشامید و اسراف نكنید، همانا خداوند اسرافكاران را دوست ندارد. 🌷 نكته‌ها 👇 شاید بتوان گفت: آنچه در قرآن با خطابِ «یا بنى آدم» بیان مى‏شود، مربوط به تمام انسان‏ها و همه‏ى ادیان و از مشتركات آنان است. قرآن به مال و فرزند، «زینت» گفته است، «المال و البنون زینة الحیاة الدّنیا» [71] بنابراین ممكن است آیه بیانگر این باشد كه مال و فرزند خود را هنگام رفتن به مسجد همراه داشته باشید، تا با مال، به حل مشكلات اقتصادى مسلمین بپردازید و با حضور فرزند در مساجد و جماعات، مشكلات تربیتى نسل آینده را حل كنید. در روایات، امام‏جماعتِ عادل، آراستگى ظاهر، عطر زدن ولباس زیبا پوشیدن به هنگام نماز، بلند كردن دستان به هنگام ركوع و سجود در نماز، شركت در نماز عید و نماز جمعه،از جمله مصادیق زینت شمرده شده‏اند. [72] امام مجتبى علیه السلام به هنگام نماز و حضور در مسجد، بهترین لباس خود را مى‏پوشید و مى‏فرمود: «انّ اللّه جمیل یحبّ الجمال فاتجمّل لربّى»، خداوند زیباست و زیبایى را دوست دارد، و من لباس زیباى خود را براى پروردگارم مى‏پوشم و آنگاه این آیه را تلاوت مى‏فرمودند. [73] خداوند زیبایى و زینت را دوست دارد و گرنه به آن امر نمى‏فرمود، «خذوا زینتكم» چنانكه اسلام، آیین فطرى است و انسان نیز فطرتاً از زینت لذّت مى‏برد. با زینت به مسجد رفتن، احترامى است به بندگان خدا، به عبادت خدا و همچنین سبب ایجاد جاذبه و ترغیب عملى دیگران به آمدن در آنجاست. امام صادق علیه السلام مى‏فرماید: اموال، ودیعه و امانت الهى در دست انسان است و مصرف باید دور از اسراف باشد. [74] گرچه استفاده از زینت و طعام، امرى فطرى و طبیعى است، ولى در شرایط خاص مانند وجود نیازمندان و محرومان، باید با آنان همدردى كرد. لذا در تاریخ مى‏خوانیم كه نوع لباس امام صادق علیه السلام كه مردم در رفاه نسبى به سر مى‏بردند با لباس امام على علیه السلام كه مردم فقیر و ندار بودند، متفاوت بود، چون شرایط اجتماعى هر كدام فرق داشت. [75] امام صادق علیه السلام فرمود: كسى كه رزق یك روز خود را داشته باشد، ولى قانع نباشد و از مردم سؤال و تكدّى كند، از مسرفان است. [76] اسراف در غذا و پرخورى، منشأ بسیارى از بیمارى‏هاى جسمى و روحى و مایه‏ى سنگدلى و محروم شدن از چشیدن مزه‏ى عبارت است. چنانكه پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند: «المعدة بیت كلّ داء» معده، كانون هر بیمارى است. پزشكى مسیحى پس از شنیدن این آیه و حدیث گفت: تمام علم طب، در این آیه و این سخن پیامبر شما نهفته است. [77] امام صادق علیه السلام فرمودند: آنچه باعث از بین رفتن مال و زیان رساندن به بدن باشد، اسراف است. «انّما الاسراف فیما أتلف المال و اَضرّ بالبدن» [78] و در روایت دیگرى مى‏خوانیم: آن چه در راه خدا مصرف شود هرچند بسیار زیاد باشد، اسراف نیست و آنچه در راه معصیت خدا استفاده شود، هرچند اندك باشد، اسراف است. [79] 🌷 پی‌نوشت‌ها 👇 71) كهف، 46 72) تفاسیر نورالثقلین، منهج‏الصادقین و اثنى عشرى‏ 73) تفسیر مجمع البیان‏ 74) تفسیر صافى‏ 75) تفسیر اثنى عشرى‏ 76) تفسیر فرقان‏ 77) تفسیر مجمع البیان‏ 78) كافى، ج‏2، ص‏499 79) تفسیر منهج‏الصادقین‏ تفسير نور 👆 💗 پیام‌های آیه را فردا بخوانید💓 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. مطابق با فتوای امام خمینی(ره) و ۱۳ نفر از آيات عظام مسأله ۸۳: نجاسات يازده چيز (۱) است: اول: بول[ادرار]، دوم: غائط[مدفوع]، سوم: منى، چهارم: مردار، پنجم: خون، ششم و هفتم: سگ و خوك، هشتم: كافر، (۲) نهم: شراب، (۳) دهم: فقّاع[آبجو]، (۴) يازدهم: عرق شتر نجاستخوار. (۵) 🌷 تفاوت در فتواها 👇👇 🔷 (۱) خوئى، بهجت، سيستانى، تبريزى: ده چيز. . 🔷 مكارم: بنا بر احتياط واجب يازده چيز. . 🔷 (۲) تبريزى: كافر [كسی است] كه از طايفۀ [مسلمان]، يهود و نصارىٰ و مجوس نباشد. . 🔷 فاضل: هشتم: مشرك. . 🔷 (۳) زنجانى: نهم: شراب و مايع‌هاى مست‌كنندۀ ديگر. . 🔷 مكارم: نهم: مايعات مست‌كننده. . 🔷 (۴) خوئى، تبريزى: بقيه مسأله ذكر نشده. 🔷 مكارم: دهم: آبجو. . 🔷 سيستانى: دهم: عرق حيوان نجاستخوار. 🔷 (۵) گلپايگانى، مكارم، صافى: يازدهم: عرق حيوان نجاستخوار ( گلپايگانى، صافى: كه بنا بر احتياط واجب بايد از آن اجتناب كرد) . 🔷 زنجانى: يازدهم: بول و غائط و عرق حيوان نجاستخوار. 📚 منبع: رساله مراجع، تألیف «بنی هاشمی خمینی» 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك