eitaa logo
اعتدال (عدالت‌پذیری)
134 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
759 ویدیو
42 فایل
ارتباط با مدیران کانال = hadi_moshfegh@
مشاهده در ایتا
دانلود
. ✍ همراه با نکته‌ها و پیام‌های آیه 👈 @etedalhamrah سهم امروز، پیام‌های 👇👇 ۲۹سوره_اعراف 🌷 قلْ أَمَرَ رَبِّى بِالْقِسْطِ وَ أَقِيمُواْ وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِ‏ّ مَسْجِدٍ وَ ادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ 🌷 ترجمه 👇 بگو: پرودگارم به عدل و داد فرمان داده و اینكه نزد هر مسجدى (هنگام نماز) روى خویش را به سوى او بدارید و او را بخوانید، در حالى كه دین را براى او خالص میسازید. آنگونه كه شمارا در آغاز آفرید، باز خواهید گشت. 🌷 نكته‌ها 👇 «قِسط»، در برابر تبعیض است، یعنى حقّ هر كس را به خودش بدهند، نه دیگرى. در این آیه، مفاهیم متعدّدى مطرح شده است؛ تربیت «ربّى»، عدالت «القسط»، عبادت «أقیموا»، جماعت «وجوهكم»، وحدت «مسجد»، دعا «وادعوه»، نیّت و اخلاص «مخلصین له»، و حشر و قیامت «تعودون». مرحوم طبرسى، مراد از «وادعوه مخلصین له الدّین» را امر به دعا و تضرّع خالصانه پس از نماز مى‏داند. امام صادق علیه السلام فرمود: تسبیح حضرت زهرا علیها السلام در عقب هر نماز، بهتر از هزار ركعت نماز است. [66] معاد، جسمانى است. آن گونه كه ذرّات خاك، از راه غذا در شما جمع شده است، استخوان‏هاى پوسیده شما نیز در قیامت جمع مى‏شود. «كما بدأكم تعودون» همان قدرتى كه شما را از یك سلّول و اِسپرم آفرید، بقایاى شما را هم مى‏تواند در قیامت احیا كند. در روایتى نیز مى‏خوانیم كه مراد از «كما بدأكم تعودون»، یعنى بر همان اعتقادى كه مرده‏اید برانگیخته مى‏شوید؛ مؤمن بر ایمان و كافر بر كفر. «المؤمن على ایمانه و الكافر على كفره» [67] در حدیث مى‏خوانیم: در قیامت مردم عریان و پابرهنه محشور مى‏گردند، [68] همانند روزى كه از مادر متولّد شده‏اند. 🌷 پی‌نوشت‌ها 👇 66) تفسیر اثنى عشرى‏ 67) تفسیر مجمع البیان‏ 68) تفسیر فرقان‏ تفسير نور 👆 💗 پیام‌های آیه را فردا بخوانید💓 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. مُعتّب خدمتکار امام صادق علیه السلام می‌گوید: در مدینه گرانی شده بود. حضرت به من فرمودند: 🔶‍ چقدر خوراکی داریم؟ عرضکردم: چندين ماه ما را کفاف می‏دهد. حضرت فرمودند: 🔶‍ به بازار ببر و بفروش. عرض کردم: در مدینه غذایی نیست! (چطور آنها را بفروشم؟) حضرت فرمودند: 🔶‍ آن ها را بفروش. وقتی آن‌ها را فروختم فرمودند: 🔶‍ حالا مانند مردم ، روز به روز خريد كن. سپس حضرت فرمودند: 🔹«یَا مُعَتِّبُ اجْعَلْ قُوتَ عِیَالِی نِصْفاً شَعِیراً وَ نِصْفاً حِنْطَهً فَإِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ أَنِّی وَاجِدٌ أَنْ أُطْعِمَهُمُ الْحِنْطَهَ عَلَی وَجْهِهَا وَ لَکِنِّی أُحِبُّ أَنْ یَرَانِیَ اللَّهُ قَدْ أَحْسَنْتُ تَقْدِیرَ الْمَعِیشَهِ» ترجمه 👇👇 🔶‍ ای معتّب! غذای خانواده مرا نصف گندم و نصف جو قرار بده، خدا می‌داند که من می‌توانم تمام خوراک آنها را از گندم قرار بدهم، ولی می‌خواهم خداوند مرا در حالی ببیند که اندازه‌ داری در معیشت را به نحو احسن انجام داده‌ام. 📚 كافی ج‏5 ص166 ح2 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. از 👈 امام علی(ع) ... وَ السُّلُوُّ عِوَضُکَ مِمَّنْ غَدَرَ 🌷 ترجمه 👇👇 ... و دورى و فراموشى كيفر پيمان‌شكنان است 📚 حکمت ۲۱۱ نهج البلاغه 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. ✍ همراه با نکته‌ها و پیام‌های آیه 👈 @etedalhamrah سهم امروز، پیام‌های 👇👇 ۳۰سوره_اعراف 🌷 فرِيقاً هَدَى‏ وَفَرِيقاً حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلَلَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُواْ الشَّيَطِينَ أَوْلِيَآءَ مِن دُونِ اللَّهِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ‏ 🌷 ترجمه 👇 (خداوند) گروهى را هدایت فرمود، و(لى) گروهى، گمراهى بر آنان سزاوار است، زیرا آنان به جاى خداوند، شیطان‏ها را سرپرست خویش گرفته‏اند و مى‏پندارند كه آنان راه یافته‏گانند. 🌷 نكته‌ها 👇 در تفسیر نور برای این آیه نكته‌ای ذكر نشده 🌷 پیامها 👇 1- هدایت كار خداست، «فریقاً هَدى» ولى گمراهى، به خاطر سوء انتخاب خود ماست. «اتّخذوا الشیاطین اولیاء» 2- تا زمانى كه از خدا نبریده‏ایم، تمام وسوسه‏ى شیطان با یاد او و توبه قابل جبران است، «مَسّهم طائف من الشّیطان تذكّروا» [69] ولى بریدن از خدا سبب افتادن در دام شیطان و سلطه‏ى او مى‏شود كه قابل جبران نیست. «حقّ علیهم الضّلالة انّهم اتّخذوا الشیطان اولیاء» 3- انسان آزاد است و مى‏تواند ولایت الهى را انتخاب كند یا ولایت شیطان را. «انّهم اتّخذوا الشیاطین» 4- دیدگاه منحرفان، واقع‏بینانه نیست، بلكه خیال‏پردازانه است. «یحسبون انّهم مهتدون» 5 - انحراف فكرى و جهل مركّب، (گمراه بودن ولى خود را در راه حقّ دیدن،) از بدترین انحرافات است. «یَحسبون انّهم مهتدون» چنانكه در جاى دیگر مى‏خوانیم: «قل هل ننبّئكم بالاخسرین أعمالاً. الّذین ضَلّ سعیهم فى الحیاة الدّنیا و هم یحسبون انّهم یحسنون صُنعاً» [70] 🌷 پی‌نوشت‌ها 👇 69) اعراف، 201 70) كهف، 103 تا 104 تفسير نور 👆 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
و ⭕️ تیم دانشگاه شریف بنا بود در آمریکا داخل مسابقات «انجمن هوانوردی و فضانوردی» شرکت کنند که به آن‌ها ویزا ندادند. لذا طرحشان را به صورت ویدئوکنفرانس به برگزار کنندگان مسابقات ارائه دادند و از طرف هیات داوران به عنوان انتخاب شدند. 🔺بخش جالب این ماجرا این است که جایزه‌هاشان را بدلیل تحریم‌ها نمیدهند! 🔺اما آنها اجازه میدهند بعنوان متخصص بروند آمریکا و در راستای تحقق اهداف ایالات متحده از تخصصشان استفاده کنند 😳😂😳😂 با تشکر از 👇👇 ✅ کانال مصاف 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. اولین جرقه‌های و اشاره ی یک نشریه معتبر امریکایی به یوگوسلاوی شدن ایالت کالیفرنیا و در معرض جدا شدن از ایالات متحده این نشریه و نویسنده مقاله هر دو از جناح های محافظ کار در امریکا هستند از آموزش جدایی طلبانه در مدارس تا ترویج تعصبات خطرناک نژادپرستانه به امید خدا به نتیجه برسه با صدای بلند مردم و حکومت محلی کالیفرنیا را تشویق کنین لطفا 👍👍👍👍👍👍 😁😁😁😁😁😁😁 منبع 👇👇👇👇 https://www.theamericanconservative.com/dreher/california-to-become-yugoslavia-ethnic-studies/ 🔷👈 با تشکر از «مهدی شیرازی» 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. شخصی در حضور امام علی علیه السلام گفت: استغفرالله: «از درگاه خدا طلب آمرزش می‌کنم» _ و بسیار دیده شده افرادی، این جمله را به طور سطحی و بی آنکه واقعاً و حقیقی و از صمیم قلب به آن اعتقاد داشته باشند، بر زبان می آورند. _ امام علی علیه السلام به او فرمود: ثکلتک امّک، اتدری ما الاستغفار: یعنی: «مادرت به عذایت بنشیند آیا می دانی معنی «استغفار» چیست؟!» سپس آنحضرت ادامه دادند: الاستغفار درجة العلیین یعنی: استغفار، مقام بلند مرتبگان و افراد شریف و آنهایی که در سطح بالائی از معنویت قرار دارند می‌باشد. سپس امام علیه السلام برای توضیح بیشتر، چنین فرمود: استغفار، یک کلمه (استغفرالله) است ولی دارای شش معنی و مفهوم می باشد. ١ـ پشیمانی از گناهان گذشته ٢ـ تصمیم قاطع و ابدی بر اینکه دیگر به سوی گناه بازنگردد ٣ـ ادای حق الناس، به طوری که خدا را آنگونه ملاقات کنی که بدهکار کسی نباشی ٤ـ انجام حق الله (مانند نماز و روزه و حج و..) ٥ـ توجه کنی به گوشتی که از خوردن مال حرام در بدنت روئیده است و آن را بر اثر اندوه و پشیمانی از گناهان سابق، آب کنی تا این که گوشت تازه جایگزین آن گردد. و اطاعت و پیروی از احکام الهی را هر چند که دشوار باشد، برخود هموار سازی. همانطور که گناه را بر وجود خود همواره می‌ساختی. ٦ـ دشواری اطاعت را آنچنان به خودت بچشانی که شیرینی و لذت گناه را چشیدی پس از انجام این مراحل (مُجاز هستی که) بگویی استغفرالله: «از درگاه خدا، طلب آمرزش می‌کنم» 📚 نهج البلاغه، حکمت 417 🌷 یادآوری 👇👇 توبه شرعی به همان چهار مورد اول، حاصل می‌شود ولی توبه کامل و حقیقی بستگی به پیمودن شش مرحله مذکور دارد. 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. از 👈 امام علی(ع) ... وَ الاِسْتِشَارَةُ عَيْنُ الْهِدَايَةِ. 🌷 ترجمه 👇👇 ... و مشورت عين هدايت است 👈 حکمت ۲۱۱ نهج البلاغه 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا📚 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. ✍ همراه با نکته‌ها و پیام‌های آیه 👈 @etedalhamrah سهم امروز، پیام‌های 👇👇 ۳۱سوره_اعراف 🌷 يَبَنِى ءَادَمَ خُذُواْ زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِ‏ّ مَسْجِدٍ وَ كُلُواْ وَ اشْرَبُواْ وَ لَاتُسْرِفُواْ إِنَّهُ لَايُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ‏ 🌷 ترجمه 👇 اى فرزندان آدم! نزد هر مسجد (به هنگام نماز، لباس و) زینت‏هاى خود را برگیرید و بخورید و بیاشامید و اسراف نكنید، همانا خداوند اسرافكاران را دوست ندارد. 🌷 نكته‌ها 👇 شاید بتوان گفت: آنچه در قرآن با خطابِ «یا بنى آدم» بیان مى‏شود، مربوط به تمام انسان‏ها و همه‏ى ادیان و از مشتركات آنان است. قرآن به مال و فرزند، «زینت» گفته است، «المال و البنون زینة الحیاة الدّنیا» [71] بنابراین ممكن است آیه بیانگر این باشد كه مال و فرزند خود را هنگام رفتن به مسجد همراه داشته باشید، تا با مال، به حل مشكلات اقتصادى مسلمین بپردازید و با حضور فرزند در مساجد و جماعات، مشكلات تربیتى نسل آینده را حل كنید. در روایات، امام‏جماعتِ عادل، آراستگى ظاهر، عطر زدن ولباس زیبا پوشیدن به هنگام نماز، بلند كردن دستان به هنگام ركوع و سجود در نماز، شركت در نماز عید و نماز جمعه،از جمله مصادیق زینت شمرده شده‏اند. [72] امام مجتبى علیه السلام به هنگام نماز و حضور در مسجد، بهترین لباس خود را مى‏پوشید و مى‏فرمود: «انّ اللّه جمیل یحبّ الجمال فاتجمّل لربّى»، خداوند زیباست و زیبایى را دوست دارد، و من لباس زیباى خود را براى پروردگارم مى‏پوشم و آنگاه این آیه را تلاوت مى‏فرمودند. [73] خداوند زیبایى و زینت را دوست دارد و گرنه به آن امر نمى‏فرمود، «خذوا زینتكم» چنانكه اسلام، آیین فطرى است و انسان نیز فطرتاً از زینت لذّت مى‏برد. با زینت به مسجد رفتن، احترامى است به بندگان خدا، به عبادت خدا و همچنین سبب ایجاد جاذبه و ترغیب عملى دیگران به آمدن در آنجاست. امام صادق علیه السلام مى‏فرماید: اموال، ودیعه و امانت الهى در دست انسان است و مصرف باید دور از اسراف باشد. [74] گرچه استفاده از زینت و طعام، امرى فطرى و طبیعى است، ولى در شرایط خاص مانند وجود نیازمندان و محرومان، باید با آنان همدردى كرد. لذا در تاریخ مى‏خوانیم كه نوع لباس امام صادق علیه السلام كه مردم در رفاه نسبى به سر مى‏بردند با لباس امام على علیه السلام كه مردم فقیر و ندار بودند، متفاوت بود، چون شرایط اجتماعى هر كدام فرق داشت. [75] امام صادق علیه السلام فرمود: كسى كه رزق یك روز خود را داشته باشد، ولى قانع نباشد و از مردم سؤال و تكدّى كند، از مسرفان است. [76] اسراف در غذا و پرخورى، منشأ بسیارى از بیمارى‏هاى جسمى و روحى و مایه‏ى سنگدلى و محروم شدن از چشیدن مزه‏ى عبارت است. چنانكه پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند: «المعدة بیت كلّ داء» معده، كانون هر بیمارى است. پزشكى مسیحى پس از شنیدن این آیه و حدیث گفت: تمام علم طب، در این آیه و این سخن پیامبر شما نهفته است. [77] امام صادق علیه السلام فرمودند: آنچه باعث از بین رفتن مال و زیان رساندن به بدن باشد، اسراف است. «انّما الاسراف فیما أتلف المال و اَضرّ بالبدن» [78] و در روایت دیگرى مى‏خوانیم: آن چه در راه خدا مصرف شود هرچند بسیار زیاد باشد، اسراف نیست و آنچه در راه معصیت خدا استفاده شود، هرچند اندك باشد، اسراف است. [79] 🌷 پی‌نوشت‌ها 👇 71) كهف، 46 72) تفاسیر نورالثقلین، منهج‏الصادقین و اثنى عشرى‏ 73) تفسیر مجمع البیان‏ 74) تفسیر صافى‏ 75) تفسیر اثنى عشرى‏ 76) تفسیر فرقان‏ 77) تفسیر مجمع البیان‏ 78) كافى، ج‏2، ص‏499 79) تفسیر منهج‏الصادقین‏ تفسير نور 👆 💗 پیام‌های آیه را فردا بخوانید💓 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. مطابق با فتوای امام خمینی(ره) و ۱۳ نفر از آيات عظام مسأله ۸۳: نجاسات يازده چيز (۱) است: اول: بول[ادرار]، دوم: غائط[مدفوع]، سوم: منى، چهارم: مردار، پنجم: خون، ششم و هفتم: سگ و خوك، هشتم: كافر، (۲) نهم: شراب، (۳) دهم: فقّاع[آبجو]، (۴) يازدهم: عرق شتر نجاستخوار. (۵) 🌷 تفاوت در فتواها 👇👇 🔷 (۱) خوئى، بهجت، سيستانى، تبريزى: ده چيز. . 🔷 مكارم: بنا بر احتياط واجب يازده چيز. . 🔷 (۲) تبريزى: كافر [كسی است] كه از طايفۀ [مسلمان]، يهود و نصارىٰ و مجوس نباشد. . 🔷 فاضل: هشتم: مشرك. . 🔷 (۳) زنجانى: نهم: شراب و مايع‌هاى مست‌كنندۀ ديگر. . 🔷 مكارم: نهم: مايعات مست‌كننده. . 🔷 (۴) خوئى، تبريزى: بقيه مسأله ذكر نشده. 🔷 مكارم: دهم: آبجو. . 🔷 سيستانى: دهم: عرق حيوان نجاستخوار. 🔷 (۵) گلپايگانى، مكارم، صافى: يازدهم: عرق حيوان نجاستخوار ( گلپايگانى، صافى: كه بنا بر احتياط واجب بايد از آن اجتناب كرد) . 🔷 زنجانى: يازدهم: بول و غائط و عرق حيوان نجاستخوار. 📚 منبع: رساله مراجع، تألیف «بنی هاشمی خمینی» 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. بصره یک نقطه حسّاس کشور اسلامی تحت رهبری و امارت امیر مؤمنان علی علیه السلام بود، و از نظر استراتژیکی، پل ارتباطی نقاط مختلف به مرکز حکومت به شمار می‌آمد. معاویه که همواره بر توسعه طلبی خود می‌افزود، این بار عبدالله بن حضرمی را با جمعی فرستاد، تا بصره را تحت پرچم معاویه در آورد. در آن زمان «زیاد بن عبید (پدر عبیدالله بن زياد، ملعون واقعه كربلا)» استاندار علی علیه السلام در بصره بود، ابن حضرمی به بصره رفت و بر قبیله بنی تمیم وارد شد و با ترفندهای عجیب خود افرادی را فریب داد و کم کم کار به جائی رسید که اکثر مردم بصره با او بیعت کردند، و هوادار معاویه شدند. شخصی به نام «اعین بن صبیعه»، به پیشنهاد خود، از امام علی علیه السلام خواست، تا به بصره رود، و غائله ابن حضرمی را تمام کند. امام (ع) اجازه دادند و او به بصره رفت، ولی مخالفان در کمین او قرار گرفتند و او را در بسترش کشتند. زیاد (استاندار حضرت علی علیه السلام ) در ضمن نامه‌ای، جریان بصره را برای امام علی علیه السلام گزارش داد، و از امام درخواست کرد که «جاریه بن قدامه» را برای جلوگیری از شرّ «ابن حضرمی»، به بصره بفرستد، زیرا جاریه، شخصی مصمّم و شجاع بود و در میان بستگانش، نفوذ خوبی داشت. امام(ع)، جاریة بن قدامه را به بصره فرستاد، سرانجام توسط جاریه، ابن حضرمی در خانه‌اش محاصره شد و به قتل رسید.[1] هنگامی كه سپاه «اعین بن صبیعه» آماده حركت به سوی بصر شد، امام علی علیه السلام برای آمادگی سپاه خود، در رابطه با نجات و آزاد سازی بصره از دست دشمن، سخنانی ایراد فرمود که خلاصه اش چنین است: ما در حضور پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آن چنان مخلصانه فداکاری می‌کردیم که حتّی حاضر بودیم پدران و فرزندان و برادران و عموهای خود را ایثار کنیم، و روز به روز بر ایمان و تسلیم ما در برابر فرمان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم افزوده می‌شد، و هر لحظه در این راه ثابت قدم‌تر می‌شدیم و گاهی ما بر دشمن پیروز، می‌شدیم و گاهی دشمن بر ما... فَلَمّا رَأَى اللّهُ صِدْقَنا اَنْزَلَ بِعَدُوِّنَا الْكَبْتَ، وَ اَنْزَلَ عَلَيْنَا النَّصْرَ، حَتَّى اسْتَقَرَّ الاِْسْلامُ... ترجمه ... وقتی که خداوند راستی ما را دید، دشمنان ما را سرکوب کرد و یارى خود را بر ما فرو فرستاد تا اسلام در استقرار یافت.» امام علی علیه السلام با این سخن اعلام کرد که اصحاب فداکار پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم را الگو قرار دهید، و در پایان برای این که افراد بی تفاوت و مسامحه کار را، از خواب غفلت بیدار کند فرمود: «به جانم سوگند اگر ما در نبرد با دشمنان مثل شما بودیم، نه پایه دین، استوار می‌شد و نه شاخه ای از درخت دین، سبز می‌گردید» 📚 نهج البلاغه، خطبه 56 توضیح [1] ماجرای ابن حضرمی و سرانجام قتل او به طور مشروح در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج4، از ص4 تا 53 آمده است 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. از 👈 امام علی(ع) ... وَ قَدْ خَاطَرَ مَنِ اسْتَغْنَى بِرَأْيِهِ ... 🌷 ترجمه 👇👇 ... و آن كس كه به رأى خود قناعت كند خويشتن را به خطر افكنده است 📚 حکمت ۲۱۱ نهج البلاغه 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. 💎در «تفسير منصوب به امام حسن عسكرى» عليه السلام آمده: روزى ثوبان، غلام رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم بپا خاست و عرض كرد: پدر و مادرم به فدايت اى رسول خدا! قيامت كى برپا مى‌شود؟ 🔹رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم فرمود: براى قيامت چه چيزى آماده كرده اى كه از آن مى‌پرسى؟ گفت: اى رسول خدا! من عمل زيادى براى قيامت آماده نكرده‌ام جز آنكه خدا و پيامبرش را دوست مى‌دارم. 🔸 رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم فرمود: چقدر پيامبر خدا را دوست مى‌دارى؟ گفت: سوگند به كسى كه تو را به حق به پيامبرى برانگيخته! محبّت تو در قلب من به اندازه‌اى است كه اگر مرا با شمشير قطعه قطعه كنند، و با ارّه ببرند، و با قيچى ريز ريز نمايند و با آتش بسوزانند و با آسياب سنگى نرم كنند براى من بهتر و آسانتر است از اينكه در دل من نسبت به شما يا نسبت به يكى از اهل بيت و اصحابت خيانت و كينه و يا دشمنى بيابم. و محبوبترين شخص نزد من، بعد از شما كسى است كه شما او را بيشتر دوست مى‌داريد، و دشمن ترين شخص نزد من كسى است كه شما را دوست نمى‌دارد و نسبت به شما يا يكى از اصحابت دشمنى مى‌ورزد. اى رسول خدا! اين اندازه علاقه و محبّت من به شما و علاقه‌ام به دوستانت و دشمنى من با دشمنانت، يا دشمن يكى از دوستانت است، اگر اين مقدار از محبّت و علاقه از من پذيرفته شود سعادتمند هستم، و اگر عمل ديگرى غير از اين از من خواسته شود، من عملى ندارم كه بتوانم بر آن اعتماد كنم و جز آن عملى ندارم كه آن را به حساب آورم، همه شما و اصحابت را دوست مى‌دارم، گرچه توانائى انجام اعمال آنها را ندارم. 🔹 رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم فرمود: أبشر، فإنّ المرء يوم القيامة مع من أحبّه. ترجمه به تو مژده مى‌دهم، زيرا كه به راستى در روز قيامت هر انسانى با كسیكه او را دوست مى‌دارد محشور مى‌شود. اى ثوبان! اگر گناهان تو به اندازه‌اى باشد كه ميان زمين تا عرش الهى را پر كند با اين موالات و دوستى كه دارى تمام آنها سريعتر از رفتن سايه از روى سنگ صاف وقتى خورشيد بر آن بتابد و رفتن نور خورشيد از روى همين سنگ به هنگام غروب آفتاب، از بين مى‌رود. 📖 تفسير امام عسكرى عليه السلام،ص ۳۷۰، ح ۲۵۹ 📖 بحار الأنوار،ج۲۷،ص۱۰۰، ح ۶۱ 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. ✍ همراه با نکته‌ها و پیام‌های آیه 👈 @etedalhamrah سهم امروز، پیام‌های 👇👇 ۳۱سوره_اعراف ☝️ نكته‌های آیه ☝️ 🌷 يبَنِى ءَادَمَ خُذُواْ زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِ‏ّ مَسْجِدٍ وَ كُلُواْ وَ اشْرَبُواْ وَ لَاتُسْرِفُواْ إِنَّهُ لَايُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ‏ 🌷 ترجمه 👇 اى فرزندان آدم! نزد هر مسجد (به هنگام نماز، لباس و) زینت‏هاى خود را برگیرید و بخورید و بیاشامید و اسراف نكنید، همانا خداوند اسرافكاران را دوست ندارد. 🌷 پیامها 👇 1- مسجد كه پایگاه مسلمین است، باید آراسته، زیبا و با جاذبه باشد. «خذوا زینتكم عند كلّ مسجد» 2- بهترین وزیباترین لباس، براى بهترین مكان است.«خذوا زینتكم عندكلّ مسجد» 3- اسلام، هم به باطن نماز توجّه دارد، «فى صلاتهم خاشعون» [80] ، هم به ظاهر آن. «زینتكم عند كلّ مسجد» آرى، در اسلام، ظاهر و باطن، دنیا و آخرت بهم آمیخته است. 4- زینت، اگر چه در نماز فردى هم ارزش است، اما در اجتماع و مسجد، حساب ویژه‏اى دارد. «عند كلّ مسجد» 5 - اوّل نماز، آنگاه غذا. «عند كلّ مسجد و كلوا و اشربوا» اوّل توجّه به روح و معنویّت، آنگاه توجّه به جسم. 6- صرفه‏جویى، محبوب خداوند است و بهره‏گیرى از زینت و غذا باید دور از اسراف باشد. «ولا تسرفوا انّه لا یحبّ المسرفین» 🌷 پی‌نوشت‌ها 👇 80) مؤمنون، 2 تفسير نور 👆 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. از 👈 امام علی(ع) ... وَ الصَّبْرُ يُنَاضِلُ الْحِدْثَانَ وَ الْجَزَعُ مِنْ أَعْوَانِ الزَّمَانِ... 🌷 ترجمه 👇👇 و صبر با مصائب مى‌جنگد و جزع و بى‌تابى به [حوادث دردناك] زمان كمك مى‌كند 📚 حکمت ۲۱۱ نهج البلاغه 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. در کمال وقاحت، با دستور !!! پارلمان انگلیس شد. راستی مگه ادعا نمیشد که: سلطنت در انگلیس، است؟!؟!؟! پس چطور میتواند پارلمان تعطیل کند؟!؟!؟! 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆👆 ایشان ، همان جوان عراقی است که روز #۲۲بهمن، در تک نفره راهپیمایی بزرگداشت جمهوری اسلامی ایران را برپا کرد و به قصد کشت !!!!! 🔷 او حالا در ویدئویی که در بالا می‌بینید ، نگرانی خود را نسبت به کلمه (توسط ) از تابلوهای معابر شهری در برخی از شهرهای ایران ابراز کرده. 🔷 ظاهراً او در ایران بزرگ شده. لذا خیلی خوب (مثل خودمان) فارسی حرف میزند 🔷 او برای فارسی حرف زدن او معمولا فارسی حرف میزند و {{بنابر نقل }}، خود را چنین بیان کرده 👇👇 «چون (عج) است» 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
با سرنگونی حربه جنگ فرمانده نیروی هوافضای سپاه: 🔹سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای دوست از احتمال حمله به ایران خبر می‌دادند اما ما می‌دانستیم که این اتفاق نمی‌افتد، این حربه‌ای بود تا ما پای میز مذاکره برگردیم، زمانی که پهپاد آمریکایی ساقط شد،‌ حربه جنگ از کار افتاد. 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. استفتائات امام خامنه‌ای مدظله العالی 🌷 سوال 👇👇 [منظور از ] جاهل «قاصر» و جاهل «مقصّر» [در احكام شرعی] چه كسی است؟ 🌷 پاسخ 👇👇 «جاهل قاصر» كسى است كه اصلاً متوجه جهل خود نيست و يا راهى براى برطرف كردن جهل خود ندارد. و «جاهل مقصّر» به كسى گفته مى‌شود كه متوجه جهل خود بوده و راههاى رفع جهالت خود را هم مى‌داند، ولى در آموختن احكام كوتاهى مى‌كند. 📕منبع: kkhamenei.ir = استفتائات تركیب دو سوال 46 و 47 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف یا تغییر لینک
. سومین روزی كه اسیران كربلا در شام بودند، سهل بن سعد ساعدی (زندانبان) پس از آن كه برای اسیران خوراك فرستاد، همراه با مردی بلند قامت و باریك اندام وارد كاروانسرای اسیران گردید. مرد بلند قامت كلاهی كوچك و گرد از نمد (كلاه ایرانی) و جامه‌ای بلند و فاخر چون پوشاك ایرانیان بر تن داشت و آثار بزرگی در قیافه و اندامش آشكار بود. سهل به حضرت زینب(س) گفت كه این مرد، پزشكی است كه از ایران به دمشق آمده و چند روزی در اینجاست و چون حاذق‌ترین پزشك دوران می‌باشد، از او خواهش كرده‌ام تا برادرزاده‌ات (حضرت سجاد«ع») را ببیند و او را معاینه نماید. این پزشك «بختیشوع» نام داشت و استاد دانشگاه جندی‌شاپور و رئیس بیمارستانی به همین نام بود. از زمان ساسانیان، نیاكان او در دانشگاه جندی‌شاپور (بزرگترین بیمارستان آن زمان) به تدریس و طبابت مشغول بودند و پس از وی نیز فرزندان او تا سال‌ها به طبابت مشغول شدند. زینب(س) بختیشوع را بر بالین امام سجاد(ع) آورد. او نبض بیمار را گرفت و زبانش را دید؛ شرح حالی از او گرفت و معاینه‌اش كرد. سپس گفت: اگر او را در بیمارستان جندی‌شاپور (در استان خوزستان كنونی) بستری می‌كردید خیلی زود بهبود می‌یافت؛ ولی چون امكان انتقال او نیست چند دارو می‌نویسم. در زمانی كه من نیستم پرستاران او داروها را فراموش نكنند و طبق دستور من دارو را به بیمار بدهند.... آنگاه دستور غذایی نیز برای بیمار نوشت. و خدا در آن داروها شفا قرار داد و بعد از مدتی باعث بهبودی امام سجاد(ع) شد. 📚 برگرفته از کتاب «امام حسین و ایران» نوشته كورت فریشلر» 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲 ... ﻭ ﺃَﺳْﺄَﻝُ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﺃَﻥْ ﻳُﺼَﻠِّﻲَ ﻋَﻠَﻰ ﻣُﺤَﻤَّﺪٍ ﻭَ ﺁﻝِ ﻣُﺤَﻤَّﺪ 🤲 ﻭ ﺃَﻥْ ﻳَﺠْﻌَﻠَﻨِﻲ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻤُﻨْﺘَﻈِﺮِﻳﻦَ ﻟَﻚَ 🤲 ﻭ ﺍﻟﺘَّﺎﺑِﻌِﻴﻦَ ﻭَ ﺍﻟﻨَّﺎﺻِﺮِﻳﻦَ ﻟﻚَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﻋْﺪَﺍﺋِﻚَ 🤲 ﻭ ﺍﻟْﻤُﺴْﺘَﺸْﻬَﺪِﻳﻦَ ﺑَﻴْﻦَ ﻳَﺪَﻳْﻚَ ﻓِﻲ ﺟُﻤْﻠَﺔِ ﺃَﻭْﻟِﻴَﺎﺋِﻚ ... 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. 🌷 آقاي ما هيچ سلامي را بي‌پاسخ نمي‌گذارد زیارت امام زمان، در روز جمعه 🕌👇👇👇 💮 ﺍﻟﺴَّﻼ‌ﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻳَﺎ ﺣُﺠَّﺔَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻓِﻲ ﺃَﺭْﺿِﻪِ 💮 ﺍﻟﺴَّﻼ‌ﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻳَﺎ ﻋَﻴْﻦَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻓِﻲ ﺧَﻠْﻘِﻪِ 💮 ﺍﻟﺴَّﻼ‌ﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻳَﺎ ﻧُﻮﺭَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﻳَﻬْﺘَﺪِﻱ ﺑِﻪِ ﺍﻟْﻤُﻬْﺘَﺪُﻭﻥَ ﻭَ ﻳُﻔَﺮَّﺝُ ﺑِﻪِ ﻋَﻦِ ﺍﻟْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ 💮 ﺍﻟﺴَّﻼ‌ﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟْﻤُﻬَﺬَّﺏُ ﺍﻟْﺨَﺎﺋِﻒُ 💮ﺍﻟﺴَّﻼ‌ﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟْﻮَﻟِﻲُّ ﺍﻟﻨَّﺎﺻِﺢُ 💮ﺍﻟﺴَّﻼ‌ﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻳَﺎ ﺳَﻔِﻴﻨَﺔَ ﺍﻟﻨَّﺠَﺎﺓِ 💮 ﺍﻟﺴَّﻼ‌ﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻳَﺎ ﻋَﻴْﻦَ ﺍﻟْﺤَﻴَﺎﺓِ 💮 ﺍﻟﺴَّﻼ‌ﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﺻَﻠَّﻰ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻭَ ﻋَﻠَﻰ ﺁﻝِ ﺑَﻴْﺘِﻚَ ﺍﻟﻄَّﻴِّﺒِﻴﻦَ ﺍﻟﻄَّﺎﻫِﺮِﻳﻦ 💮 ﺍﻟﺴَّﻼ‌ﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻋَﺠَّﻞَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻟَﻚَ ﻣَﺎ ﻭَﻋَﺪَﻙَ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻨَّﺼْﺮِ ﻭَ ﻇُﻬُﻮﺭِ ﺍﻟْﺄَﻣْﺮِ 💮 ﺍﻟﺴَّﻼ‌ﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻳَﺎ ﻣَﻮْﻻ‌ﻱَ ﺃَﻧَﺎ ﻣَﻮْﻻ‌ﻙَ ﻋَﺎﺭِﻑٌ ﺑِﺄُﻭﻻ‌ﻙَ ﻭَ ﺃُﺧْﺮَﺍﻙَ ﺃَﺗَﻘَﺮَّﺏُ ﺇِﻟَﻰ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺗَﻌَﺎﻟَﻰ ﺑِﻚ ﻭ ﺑِﺂﻝِ ﺑَﻴْﺘِﻚَ ﻭَ ﺃَﻧْﺘَﻈِﺮُ ﻇُﻬُﻮﺭَﻙَ ﻭَ ﻇُﻬُﻮﺭَ ﺍﻟْﺤَﻖِّ ﻋَﻠَﻰ ﻳَﺪَﻳْﻚَ، 💮🕌 ﻭ ﺃَﺳْﺄَﻝُ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﺃَﻥْ ﻳُﺼَﻠِّﻲَ ﻋَﻠَﻰ ﻣُﺤَﻤَّﺪٍ ﻭَ ﺁﻝِ ﻣُﺤَﻤَّﺪ 💮🕌 ﻭ ﺃَﻥْ ﻳَﺠْﻌَﻠَﻨِﻲ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻤُﻨْﺘَﻈِﺮِﻳﻦَ ﻟَﻚَ 💮🕌 ﻭ ﺍﻟﺘَّﺎﺑِﻌِﻴﻦَ ﻭَ ﺍﻟﻨَّﺎﺻِﺮِﻳﻦَ ﻟﻚَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﻋْﺪَﺍﺋِﻚَ 💮🕌 ﻭ ﺍﻟْﻤُﺴْﺘَﺸْﻬَﺪِﻳﻦَ ﺑَﻴْﻦَ ﻳَﺪَﻳْﻚَ ﻓِﻲ ﺟُﻤْﻠَﺔِ ﺃَﻭْﻟِﻴَﺎﺋِﻚ 💮 ﻳﺎ ﻣَﻮْﻻ‌ﻱَ ﻳَﺎ ﺻَﺎﺣِﺐَ ﺍﻟﺰَّﻣَﺎﻥِ ﺻﻠَﻮاتکُ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻭَ ﻋَﻠَﻰ ﺁﻝِ ﺑَﻴْﺘِﻚَ 💮 ﻫﺬَﺍ ﻳَﻮْﻡُ ﺍﻟْﺠُﻤُﻌَﺔِ ﻭَ ﻫُﻮَ ﻳَﻮْﻣُﻚَ ﺍﻟْﻤُﺘَﻮَﻗَّﻊُ ﻓِﻴﻪِ ﻇُﻬُﻮﺭُﻙَ ﻭَ ﺍﻟْﻔَﺮَﺝُ ﻓِﻴﻪِ ﻟِﻠْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ ﻋَﻠَﻰ ﻳَﺪَﻳْﻚ 💮 ﻭ ﻗَﺘْﻞُ ﺍﻟْﻜَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ ﺑِﺴَﻴْﻔِﻚَ 💮 ﻭ ﺃَﻧَﺎ ﻳَﺎ ﻣَﻮْﻻ‌ﻱَ ﻓِﻴﻪِ ﺿَﻴْﻔُﻚَ ﻭَ ﺟَﺎﺭُﻙَ 💮 ﻭ ﺃَﻧْﺖَ ﻳَﺎ ﻣَﻮْﻻ‌ﻱَ ﻛَﺮِﻳﻢٌ ﻣِﻦْ ﺃَﻭْﻻ‌ﺩِ ﺍﻟْﻜِﺮَﺍﻡِ ﻭَ ﻣَﺄْﻣُﻮﺭٌ ﺑِﺎﻟﻀِّﻴَﺎﻓَﺔِ ﻭَ ﺍﻟْﺈِﺟَﺎﺭَﺓِ ﻓَﺄَﺿِﻔْﻨِﻲ ﻭ ﺃَﺟِﺮْﻧِﻲ ﺻَﻠَﻮَﺍﺕُ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻭَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﻫْﻞِ ﺑَﻴْﺘِﻚَ ﺍﻟﻄَّﺎﻫِﺮِﻳﻦَ 💮 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. ✍ همراه با نکته‌ها و پیام‌های آیه 👈 @etedalhamrah سهم امروز، پیام‌های 👇👇 ۳۲سوره_اعراف 🌷 قلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِى أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِىَ لِلَّذِينَ ءَامَنُواْ فِى الْحَيَوةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَمَةِ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ الْأَيَتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ‏ 🌷 ترجمه 👇 بگو: چه كسى زینت‏هایى را كه خداوند براى بندگانش پدید آورده و (همچنین) رزقهاى پاكیزه و دلپسند را بر خود حرام كرده است؟ بگو: این (نعمت‏ها) در زندگى دنیا براى مؤمنان است، (اگر چه كافران هم بهره‏مندند،) در حالى كه روز قیامت مخصوص (مؤمنان) است. ما این گونه آیات خود را براى گروهى كه مى‏دانند به تفصیل بیان مى‏نمائیم. 🌷 نكته‌ها 👇 این آیه، زینت را براى انسان حلال مى‏شمرد. قرآن، یكى از نعمت‏هاى خداوند را، زینت آسمان‏ها با ستارگان جهت تماشاگران مى‏داند، «زیّنّاها للنّاظرین» [81] امّا باید علاقه به زینت، انسان را به هلاكت نكشد و بهره‏گیرى از آن كنترل شده باشد، لذا قرآن، نشان‏دادن زینت زنان را جز براى شوهرانشان و مَحرم‏هاى آنان، حرام مى‏داند. «لایبدین زینتهنّ الاّ لبعولتهنّ» [82] عثمان‏بن مظعون، خدمت پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله آمد و از تصمیم خود نسبت به اخته و مقطوع النّسل كردن خود و عزلت و فاصله گرفتن از همسر و خانواده واجتماع خبر داد. آن حضرت به شدّت او را از این كار منع كرد و فرمود: براى كنترل شهوت، روزه بگیر و به جاى ریاضت و رهبانیّتِ مردود به مسجد برو و در انتظار نماز بنشین و به جاى بیابان‏گردى، در جبهه‏هاى جنگ و حج و عمره شركت كن، از همسر و عطریّات استفاده كن و از اموال خود به محرومان بده و از حرام‏ها دورى و هجرت كن، این راه و روش من است و هر كه از این روش اعراض كند و توبه نكند، فرشتگان از ورود او به حوض كوثر منع خواهند كرد. [83] عاصم‏بن زیاد نیز تصمیم گرفت شیوه‏ى زندگى خود را تغییر داده واز حلال‏ها و لذّت‏ها كناره گیرد. حضرت على علیه السلام آن تفكّر را محكوم كرد، و هنگامى كه از آن حضرت پرسید: پس چرا خودتان این همه ساده‏زندگى مى‏كنید؟ امام در پاسخ فرمود: من رهبر جامعه ما، خداوند بر رهبران لازم كرده كه سطح زندگى خود را در سطح افراد ضعیف جامعه نگهدارند و در غم دیگران شریك باشند. [84] حضرت على علیه السلام در برخورد با خوارج متحجّر، هنگام اعزام نماینده‏ى خود ابن عبّاس به سوى آنان، به او دستور مى‏دهد بهترین لباس‏ها را بپوشد و خود را معطّر و خوشبو ساخته و با اسبى زیبا نزد آنها برود. [85] بعضى آیه را این گونه تفسیر كرده‏اند كه رزق و زینت دنیا، آمیخته با انواع تلخى‏هاست، ولى رزق و زینتِ آخرت، بى‏غصّه و خالص است. 🌷 پی‌نوشت‌ها 👇 81) حجر، 16 82) نور، 31 83) تفسیر كبیر فخررازى‏ 84) كافى، ج‏1، ص‏410 85) تفسیر منهج‏الصادقین‏ تفسير نور 👆 💗 پیام‌های آیه را فردا بخوانید💓 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. از 👈 امام علی(ع) ... وَ أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْکُ الْمُنَى... 🌷 ترجمه 👇👇 ... و برترين بى‌نيازى ترك آرزوهاست 📚 حکمت ۲۱۱ نهج البلاغه 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. نظر برخی از مراجع تقلید درباره استفاده از «کراوات» 🔸امام خامنه‌ای: سوال پوشیدن کراوات چه حکمی دارد؟ پاسخ به طور کلی پوشیدن کراوات و دیگر لباس‌هایی که پوشش و لباس غیرمسلمان محسوب می‌شوند به طوری که پوشیدن آنها منجر به ترویج فرهنگ منحط غربی شود جایز نیست و فرقی بین شب عروسی و غیر آن نیست. علی الاحوط از پوشیدن کراوات اجتناب شود. 📚 اجویه الاستفتاتات ص 503، و ص 1379) 🔸آیت الله سیستانی سوال استفاده از کراوات در مجالس جشن و عروسی اشکال دارد؟ پاسخ فی نفسه مانعی ندارد مگر اینکه عنوان ثانوی منطبق شود که مقتضی تحریم باشد. سوال آیا زدن کراوات یا پاپیون در مجالس عروسی برای مردان از نظر شرعی اشکال دارد؟ پاسخ زدن کراوات و پاپیون برای مردان جایز است ولی کراهت دارد. 🔸آیت الله وحید خراسانی سوال آیا کراوات بستن جایز است؟ پاسخ اگر کراوات شعائر غیر مسلمین حساب شود جایز نیست و اگر شعائر نباشد اشکال ندارد. 🔸آیت الله صافی گلپایگانی سوال استفاده از کراوات در مجالس عروسی چه حکمی دارد؟ پاسخ سزاوار نیست مسلمین از کراوات استفاده کنند بلکه احتیاط ترک استفاده از آن است. 🔸آیت الله مکارم شیرازی سوال استفاده از کراوات چه حکمی دارد؟ پاسخ بهتر است از کراوات استفاده نشود و اگر جنبه اشاعه فرهنگ کفار را داشته باشد اشکال دارد. 📚 استفتائات جدید، ج 1، ص 505 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف یا تغییر لینک
. در زمان حكومت امير دوعالم، حضرت علي بن ابي طالب سلام الله عليهما ابن هرمه در بازار اهواز دچار خيانت شد، حضرت در نامه‌اي به رفاعه، دستور اشد عقوبت وي را چنين بيان فرمودند: 🔷 «هنگامى كه نامه‌ام را خواندى، ابن هرمه را از بازار بركنار كن و او را به خاطر [حقوق] مردم از كار باز دار و سپس زندانى نما و خبر آن را اعلان عمومى كن و به كارگزارانت بنويس و نظرم را به آنان ابلاغ نما. درباره ابن هرمه غفلت يا كوتاهى نكنى كه نزد خداوند هلاك می‌شوى و من هم به بدترين شيوه بركنارت خواهم كرد كه از اين كار، تو را به خدا پناه مى‌دهم. ❇️ هنگامى كه جمعه شد، او را از زندان بيرون بیاور و 35 تازيانه بر او بزن و در بازارها بچرخان. اگر كسى از او شكايت كرد و شاهد آورد، او را سوگند ده و از درآمد ابن هرمه آن را پرداخت نما. فرمان ده تا او را با خوارى و زشتى و فرياد كشيدن بر سرش به زندان ببرند، با طنابى پاهايش را ببند و وقت نماز او را بيرون آور. اگر كسى برايش غذا، آشاميدنى، لباس و زير اندازى آورد، مانع مشو. مگذار كسى بر او وارد شود تا به او چاره اى تلقين كند يا به آزادى اميدوارش سازد. اگر برايت روشن شد كه كسى مطلبى را به او القا كرده كه به مسلمانانى زيان مى رساند، او را با تازيانه تأديب نما و زندانى كن تا توبه نمايد. شب ها زندانيان را براى هواخورى به حياط زندان بياور، جز ابن هرمه را، مگر آن كه ترس از تلف شدنش باشد كه او را نيز شب ها آزاد بگذار. اگر در او طاقت و توان ديدى، پس از سى روز، 35 تازيانه ديگر، افزون بر 35 تازيانه قبلى بر او بزن. براى من گزارش كارت در بازار را بنويس و اين كه چه كسى را پس از آن خائن برگزيدى. حقوق ابن هرمه خائن را هم قطع كن.» 📚 فرازى از خطبه ٣٧ 📚 دعائم الإسلام، القاضي النعمان المغربی (متوفاي 363ق) ج2، ص537. 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
🏴 🏴 السلام علیک یا ثارالله 🏴 🏴 👇درددل با سیدالشهدا علیه السلام👇👇 مولای ما ، ای اباعبدالله به شما مژده می‌دهیم که 👇👇👇 بفضل خدا و و رشادت‌های ارتش و سپاه و بسیج و...، از رویاروئی نظامی اما 👇👇👇 امروز، بر شدت افزوده‌اند و با استفاده از امپراتوری تبلیغاتی و ... به و و و و..... روی آورده‌اند و با به تخریب روحیه ملت می‌پردازند. کمک کن تا در این عرصه نیز 🏴 فرارسیدن ماه محرم را به پیشگاه امام عصر(عج) و عموم دوستداران اهل بیت علیهم السلام تسلیت عرض می نماییم.🏴 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. 🏝 سوال 👇👇 آيا كسى كه در آموختن احكام دينىِ مورد نياز خود كوتاهى مى‌كند، گناه كار است؟ 🏝 پاسخ 👇👇 اگر نياموختن احكام به ترك واجب يا ارتكاب حرام بيانجامد، گناه كار است. 📕منبع: kkhamenei.ir 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. از «عطا سلمی» - که یکی از مشاهیر اهل معرفت است - نقل کرده اند که او در اوایل، نساجی می‌کرد. روزی یک پارچه درست کرد که به اعتقاد خودش در نهایت محکمی و بی هیچ عیبی بود. پارچه را نزد بزازان برد که بفروشد. آن‌ها قیمتی کمتر از قیمت [تمام شده] عطای سلمی برای پارچه قرار دادند و عیب‌هایی گرفتند که هیچ یک از عیب‌ها در او پیدا نبود... عطا که این را می‌شنود، شروع می‌کند به گریه کردن... بزاز از گفته خود پشیمان می‌شود و از او عذرخواهی می‌کند و می‌گوید هر قیمت که بگویی می‌دهم. عطا می‌گوید: گریه من از کمی قیمت نیست؛ بلکه از این است که با وجود سعی و تلاش، پارچه‌ام معیوب است و من از عیب‌های آن غافل بوده‌ام، شاید عمل‌های من نیز مثل این پارچه معیوب باشد و من از آن غافل باشم. 📚 ترجمه مصباح الشریعه، ص 57 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عجل فرجهم 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینگونه 👆👆👆 هرچیز {{حتی مقدسات مذهبی}} را به استخدام خود درمی‌آورند 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك