eitaa logo
اعتقادات ، اثباتی
14 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
7.4هزار ویدیو
1.1هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠💠💠💠💠💠💠💠 💠 💠 💠 ⁉️شهادت امام حسن (علیه‌السلام) ۷ صفر یا ۲۸صفر؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 📌چند سالی است که عده‌ای به تبعیت از سنت‌های مردم عراق، ۷صفر را در ایران روز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا می‌گیرند و حال آنکه قول مشهور و معتبر، شهادت آن حضرت در ۲۸صفر است و ۷صفر میلاد امام موسی کاظم علیه السلام است. در منابع تاریخی و حدیثی شیعه و اهل‌سنت تا پایان قرن هفتم، هیچ نویسنده‌‌ی شیعه یا سنی، شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام را اوایل صفر یا در هفتم صفر یا حتی در اواسط این ماه، نمی‌داند. 💠 بررسی سندی اقوال شیعه و اهل‌سنت 〽️عموم مورخان و محدثان شیعه شهادت امام حسن مجتبی را «28 صفر» یا «آخر صفر» نقل کرده‌اند (1) ◀️هیچ یک از علمای بزرگ شیعه مانند شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی و دیگران گزارش 7 صفر را نقل نکرده‌اند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته‌اند؛ در منابع متقدم و معاصر شیعه، اخبار شهادت امام حسن(علیه‌السلام) در ۲۸ صفر مورد اتفاق و توجه همه‌ی علماست و ابن خزاز و شیخ عباس قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند. ◀️ این مطلب برای اولین بار در کتاب «الدروس الشرعیه» نوشته «شهید اول» در (قرن 8) آمده است(2) گویا در نسخه‌ی خطی آن در هنگام استنساخ (رونویسی از روی نسخه خطی) اشتباه شده و عبارت «آخر صفر» به صورت «سابع صفر» ثبت شده است. پس از آن، کفعمی نیز قاعدتا در اثر اعتماد به نسخه کتاب «الدروس» همین اشتباه را نقل کرده است(3). بعلاوه اینکه در سند این روایت کسی وجود نداشته و عبارت قیل آمده است، بنابراین، این روایت ضعف سندی دارد. ◀️گزارش دیگری که مستند قائلان به ۷ صفر است، از کتابی با عنوان موجز تواریخ الائمه الاثنی عشر، منتسب به یکی از علمای زیدی مذهب(۴ امامی) به نام قاسم بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است. در بررسی های انجام شده، انتساب این روایت و این کتاب مختصر با عنوان موجز به قاسم درست نیست؛ لازم به ذکر است قاسم رسی متوفی 246قمری است؛ جالب آنکه قاسم، شهادت امام عسکری علیه السلام را در سال 260 ذکر کرده است، اما وی در این تاریخ(260ق) زنده نبوده است که بخواهد شهادت امام را گزارش کند، پس چگونه تاریخ شهادت امام عسکری(ع) را نوشته است؟ بخش انتهایی کتاب یعنی زندگانی اهل بیت(ع) در نسخه قدیمی نیست و این بخش بعدها اضافه شده است. بر فرض بخواهیم گزارش قاسم را بپذیریم، این گزارش بدون سند و مرسل است یعنی گوینده‌ی آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست. ◀️نکته‌ی دیگر آنکه در تعدادی از منابع تاریخی و حدیثی همانند: طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعظین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز میلاد امام کاظم علیه السلام نقل کرده‌اند. 〽️مورخان اهل سنت شهادت امام حسن مجتبی را در یکی از روزهای آغازین ماه ربیع را مطرح کرده‌اند. (4) یعقوبی نیز گرچه شیعه است اوایل ربیع را ذکر کرده است. (5) 💠 جمع‌بندی: اگر بخواهیم بین روایات مورخان سنی با روایات علمای شیعه سازگاری برقرار کنیم باید بگوییم شهادت امام حسن علیه السلام تقریبا همزمان با سالروز شهادت رسول الله صلوات الله علیه و آله بوده است. (اواخر صفر یا اوایل ربیع با چند روز اختلاف (طبق قول اهل سنت). ______________________________ 📚پی نوشت ها: (1) حسن بن موسی نوبختی (متوفای 310هـ) فرق الشيعه ، ص24 و کلینی (متوفای 329هـ)، الكافي ، ج:1 ، ص:461 و شیخ مفید(متوفای 413هـ) ، مسارّ الشیعه ، ص47 و شیخ طوسی(متوفای 460هـ) ، مصباح المتهجد، ج2، ص: 790 و فتال نیشابوری (مقتول در سال 508هـ) ، روضة الواعظين و بصيرة المتعظين (چاپ قدیم)، ج1، ص: 168 و طبرسی(متوفای 548هـ) ، إعلام الورى بأعلام الهدى (چاپ قدیم)، ص: 206 و همو ، تاج المواليد، ص: 82 و ابن شهرآشوب(متوفای 588هـ) ، مناقب آلأبي طالب (ع)، ج4، ص: 29 و محمدتقی شوشتری(التستری – متوفای 1415ق)، رسالة في تواريخ النبي و الآل، ص: 33 (2) شهید اول (متوفای 786هـ) ، الدروس الشرعية ، ج2 ، ص7 (3) كفعمي (متوفای 905هـ) ، جنة الأمان الواقية(مصباح الکفعمی) ، ص: 510 (4) محمد بن سعد (متوفای 230هـ) ، الطبقات الكبرى، خامسة1، ص:354 و بلاذری(متوفای 279هـ) ، أنساب الأشراف، (چاپ زكار)، ج3، ص:299 و طبری،تاريخ الطبري (تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم - بیروت)، ج11، ص:514 و ابن عبدالبر(متوفای 463هـ) ، الاستيعاب، ج1، ص:389 (5) تاريخ اليعقوبى(متوفای 284هـ) ،ج2، ص:225 📚برای مطالعه بیشتر ر.ک: بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، يدالله مقدسی. 🆔 @javadheidari110 💠💠💠💠💠💠💠💠 @ramezan_ghasem110
🛑 یکی از سوالات پربسامدِ این روزهای دانش آموزان که تحت تاثیر فضای مجازی مطرح می شود و تکرار، وجود چهار نوع گروه خونی در بین انسان هاست. ❌اگر پدر و مادر اصلیِ ما انسان ها، آدم و حوا بوده اند، باید در دنیای آدمیزاد، دو گروه خونی وجود می داشت. وجود چهار نوع گروه خونی، چه توجیهی دارد❓ ❇️ در پاسخ به این سوال، به نکات زیر توجه بفرمایید: 🔹 گروه های خونی، امروزه تا ۳۵ نوع شناخته شده اند که چهار گروه خونی، بیشترین و اصلی ترین هستند. 🔹در علم، تبعیت گروه خونی فرزندان از والدین، قطعی و ضروری نیست. 🔹عوامل مختلفی در تغییر و تفاوت در گروه خونی مطرح هست: 🔺 وراثت 🔻محیط زندگی 🔺پروتئین های خاص 🔻جهش ژنتیکی ✅نتیجه اینکه: وجود گروه های خونی متعدد، هیچ منافاتی با وجود آدم و حوا به عنوان اولین انسان از نسل انسان های کنونی که تصریح قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام است، ندارد و فرضیه های علمی که دارای حلقه های مفقوده ی فراوانی هستند، نمی توانند این حقیقت را نفی کنند. ✍ جواد حیدری کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
پرسشها و پاسخها پیرامون عقاید شیخیه.pdf
1.85M
🔹عنوان: پرسشها و پاسخها پیرامون عقاید شیخیه (زمینهساز بابیت) 🔹نویسنده: مرکز تحقیقات کتابخانه مسجد سید @m_mafaz_lib @mafaz_news www.mafaz.ir
وحی مسیحی و پیوند آن با مسیح شناسی.pdf
595.9K
🔸عنوان: وحی مسیحی و پیوند آن با مسیح شناسی 🔸نویسنده: محمد باقرسعیدی روشن @m_mafaz_lib @mafaz_news www.mafaz.ir
نجات شناختی تطبیقی_اسلامی، مسیحی.pdf
521.1K
🔹عنوان: نجات شناختی تطبیقی (اسلامی، مسیحی) 🔹نویسنده: حسین علی سعدي @m_mafaz_lib @mafaz_news www.mafaz.ir
ارتکاز متشرعه.pdf
152.8K
🔸عنوان: مفهوم وحجیت ارتکاز متشرعه دربیان فقیهان شیعه 🔸نویسنده: دکتر ابوالفضل علیشاهی قلعه جوقی @m_mafaz_lib @mafaz_news www.mafaz.ir
هدایت شده از پیشخوان محرمانه
اگر چه تمام اربعین و مشایه ذکر مصیبت است اما شنیدن روضه و ذکر مصائب سیدالشهدا علیه السلام لطف و صفای خودش را دارد . ۴۲ موکب زیر برنامه های ذکر مصیبت دارند:👇👇👇 ۹ موکب مراسم در نجف اشرف: * موکب فاطمه الزهرا سلام الله علیها واقع در بین پله برقی و شارع شیخ طوس، پارکینگ طبقاتی * موکب جامعه الحسین خراسان رضوی واقع در مقبره صافی صفا * موکب علویون مازندران واقع در پل ثورالعشرین، اول جاده کوفه، حسینیه عبدالرسول * موکب حضرت ولیعصر عجل الله لنگرود واقع در شارع بنات الحسن، جنب کنسولگری ایران * موکب رایه الزهرا یزد واقع در بین مسجد سهله و صعصعه * موکب امام رضا علیه السلام یزد واقع در ابتدای خیابان بنات الحسن * موکب امام منصور واقع در مقابل مسجد سهله * موکب انصارالامام البرز واقع در مسجد حنانه * موکب فاطمه الزهرا سلام الله علیها واقع در بلوار حیدرکرار، روبروی دیوار شرقی وادی السلام ۱۲ موکب مراسم در مسیر نجف به کربلا: * موکب اصناف کشور واقع در عمود ۱ * موکب امام رضا علیه السلام واقع در عمود ۲۸۵ * موکب علی ابن موسی الرضا (ع) بسیج شهرداری تهران واقع در عمود ۷۰۷ * موکب رهروان شهدای گلستان واقع در عمود ۷۳۹ * موکب شهدای گمنام واقع در عمود۷۵۳ * گذر پیر غلامان آستان حسینی واقع در عمود ۸۰۹ * موکب صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع در عمود ۸۲۸ * موکب شهدا(حسینا) واقع در عمود ۹۰۹ * موکب البرز واقع در عمود۹۹۱ * موکب خدام الحسین علیه السلام واقع در عمود ۱۱۲۰ * موکب قرآنی بانوان فاطمی واقع در عمود۱۲۲۲ * موکب شهدای برخوار واقع در عمود ۱۳۹۰ ۲۱ موکب عزاداری در کربلای معلی: * موکب مرکزی احباب الرضا علیه السلام واقع در خیمه گاه حسینی * موکب محبان امیرالمومنین علیه السلام واقع در جنب کنسولگری سابق ایران * موکب عاشقان ثارالله سمنان واقع در پشت هتل الماس شارع احمد زینی، زیرزمین صحن عقیله * موکب علی ابن باقر علیه السلام کاشان واقع در باب الرس الشریف، شارع الشهدا * موکب فاطمه الزهرا سلام الله علیها بابل واقع در ورزشگاه المپیک * موکب حسینیه قمی‌ها واقع در باب القبله شارع جمهوری * موکب محسنین گیلان واقع در شارع قزوینیه * موکب خدام العباس واقع در میدان ترویه، روبه روی شارع محمد امین، منطقه حی النقیب * موکب احمدابن موسی علیه‌السلام واقع در شارع روضتین، جنب فندق البیارق * موکب عترت بوتراب خوی واقع در پشت مقام امام زمان عجل الله، شارع الوائلی، جنب هتل هدالوالی * موکب حسینیه درچه‌ای‌ها اصفهان واقع در شارع قزوینیه * موکب انصارالمهدی خمینی شهر اصفهان واقع در انتهای شارع روضتین، ادامه نهر عمود ۱۷ * موکب انصارالحسین شهر نکا مازندران واقع در شارع طویرج * موکب اصحاب الحسین همدان واقع در ابتدای خیابان شهدا * موکب بقیه الله اصفهان واقع در شارع روضتین، نزدیک نهر * موکب شباب الامام الحجه واقع در حی النقیب * موکب شهید سلیمانی یزد واقع در شارع شهدا، پشت هتل الماس، طبقه بالای صحن عقیله * موکب شباب الرضوی در شارع قزوینیه * موکب بیت العباس علیه السلام واقع در پشت خیمه گاه، هتل دره الحسین * موکب ثارالله شهرستان گراش واقع در مدرسه حیفا، ابتدای بنین * موکب زیارت عاشورا همدان واقع در انتهای شارع السدره، منطقه بوبیات، جنب تصفیه خانه آب حرم 👈برای دوستان اهل دل بفرستید استفاده کنند https://eitaa.com/mohemha
✅در دهه اخیر، پرداخت‌های رسانه‌‌ای اهل سنت به امام حسن(علیه‌السلام) و تعامل ایشان با معاویه وجه جدی‌تری گرفته‌است. 🔺ساخت چند سریال بزرگ از آن بازه زمانی، مناظرات یوتیوبی حول ایشان و چاپ کتاب‌، بخشی از این فعالیت‌ها بوده‌است. ✅در این میان، شاید هیچ‌ اقدامی به اندازه جایزه بین‌المللی صلح امام حسن(علیه‌السلام) همراهی نهادهای دینی و سیاسی اهل سنت را به همراه نداشته‌است... 🔺ایا عزمی در بازتعریف شخصیت امام حسن(علیه‌السلام) به عنوان صلح‌جو و فردی متفاوت از امام حسین(علیه‌السلام) وجود دارد؟
هدایت شده از میم (محتوای یک مبلغ)
کتاب_شهیدجمهور_«شهید_رئیسی_در_نگاه_مقام_معظم_رهبری»1_1.pdf
2.25M
📚فایل کتاب شهیدجمهور 📜موضوع: شهید رئیسی در نگاه مقام معظم رهبری @sh_hosein
هدایت شده از میم (محتوای یک مبلغ)
اربعین شروعی برای زندگی تازه.pdf
1.25M
📜پنج جلسه منبر مکتوب ویژه اربعین با عنوان «اربعین شروعی برای زندگی تازه» 🔹عناوین پنج جلسه منبر مکتوب اربعین ▫️| جلسه اول | «زیارت اربعین تفریح یا تکلیف؟!» ▫️| جلسه دوم | «هم دلی؛ در زیارت اربعین» ▫️| جلسه سوم |«مهم ترین حرکت به سوی ظهور» ▫️| جلسه چهارم | «تمرین ظهور در زیارت اربعین» ▫️| جلسه پنجم | «چگونه زائران اربعین، یاوران امام‌زمان(عج) می‌شوند؟» ▫️| خشاب اضافه| «چند عبارت کوتاه به همراه ترجمه عربی برای تشکر از مردم عراق» 🔻 به شرط ارسال برای ده نفر 🔶 جهت دریافت بیش ۸۰۰۰ محتوای تبلیغی به کانال زیر مراجعه فرمایید👇👇 💠 @mohtava_tab
هدایت شده از میم (محتوای یک مبلغ)
چهار_اثر_مهم_روحی_و_معنوی_زیارت_سید_الشهداءع_بر_زائر.pdf
630.3K
🌱 متن عربی سخرانی علیرضا پناهیان در حرم امام حسین(علیه‌السلام) 🟥چهار اثر مهم روحی و معنوی زیارت سید الشهداء(ع) بر زائر ▫️فیلم این سخنرانی 🔶 جهت دریافت بیش ۸۰۰۰ محتوای تبلیغی به کانال زیر مراجعه فرمایید👇👇 💠 @mohtava_tab
خواص عاشورایی: عَمرو بن قَرَظه انصاری 🔹 پدر عمرو بن قَرَظه ، قرظه بن کعب، یکی از یاران پیامبر ص است که در جنگ احد و سایر جنگ ها همراه سپاه اسلام بود و در دوران خلافت امام علی ع نیز با ایشان همراهی کرد. 🔻 عمرو برادری هم داشت که روز عاشورا در سپاه عمر بن سعد بود و به امام هم جسارت و حمله کرد. نقل شده که عمرو خود را سپر هر تیری که به سوی امام پرتاب می‌شد قرار می‌داد تا به امام گزندی نرسد. 🔸 عمرو بن قرظه به نمایندگی از امام ع با عمر بن سعد گفتگو کرد. هنگام نبرد شجاعانه با دشمن جنگید و تعداد زیادی از افراد ابن زیاد را کشت. ▫️ سرانجام وی بر اثر زخمهای که خورده بود، زمین گیر شد. در این حال به امام حسین ع گفت: " آیا به پیمانم وفا کردم؟" امام فرمود: " آری، تو در بهشت پیش روی من هستی". سپس به شهادت رسید. (مثیرالاحزان، ص۶۰) 💚احادیث اهل بیت علیهم السلام👇 https://eitaa.com/joinchat/356057088Cbdff63221c