eitaa logo
اعتقادات ، اثباتی
14 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
7.3هزار ویدیو
1.1هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 🕌 آوای معرفت 🕌
ولایت فقیه انتخابی است یا انتصابی؟ استاد ایزدی.mp3
2.08M
🔒 ولایت فقیه ، انتخابی است یا انتصابی؟ 🔓 پاسخ توسط استاد : جمال ایزدی 🆔 @rahnava110
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
✅شنیدید که میگن "آش را با جاش بردن" 🔹این محراب نماز متعلق به زمان ۱۳۰۰ سال پیش است که در اصفهان بوده و الان در موزه متروپولین نیویورک می باشد. وزن این محراب ۲۰۰۰ کیلوگرم هست. ببینید چطور آثار ملی رو دزدیدن از جا کندن و بردنش اونم این اثر با وزن ۲۰۰۰ کیلوگرم که از اصفهان تا آمریکا رفته لینک موزه 👇 https://www.metmuseum.org/art/collection/search/449537 گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
❁﷽❁ ✍️ قرینه شناسی حدیث غدیر بر اساس صنعت ادبی تکرار و صیغه استفهام تقریری ❇️ «صنعت ادبی تکرار» یکی از مهم ترین اسباب فصاحت یک کلام است. در ادبیات فصیح، اهداف تکرار را می توان در موارد زیر جستجو نمود: 1. تاکید و نشان دادن اهمیت فوق العاده مفهومی که گوینده در صدد رساندن آن به مخاطبین است. 2. تقریر و تثبیت یک معنا در ذهن مخاطب؛ بدین جهت در قرآن نیز بسیاری از داستان ها تکرار شده است. 3. زدودن تهمت ها و برداشت های غلطی که ممکن است پیرامون یک حقیقت در ذهن مخاطب وجود داشته باشد. 4. تجدید عهد و بیان مجدد یک حقیقت بسیار مهم که به دلیل گذشت زمان ممکن است از اهمیت آن کاسته شود و یا برخی از اذهان آن را به فراموشی بسپارند. 5. هشدار، انذار و ترساندن مخاطبین نسبت به کوتاهی در دستورات و بی توجهی به مراد متکلم 📚 رك: مدرس افغانى، محمد على، المدرس الأفضل فيما يرمز و يشار إليه في المطول، ج‏1 ؛ ص550، 7جلد، دار الكتاب - قم - ايران، چاپ: 1، 1362 ه.ش ❇️ «اقرار گرفتن از مخاطب» به عنوان«سید الادلة» و قوی ترین دلیل و سند برای اثبات یک حق، در تمام سیستم های حقوقی و فقهی دنیا، شناخته شده است. در این میان، اخذ اقرار با صنعت استفهام تقریری، بر قوت اثبات کنندگی اقرار می افزاید زیرا این روش، مخاطب را وادار می کند به چیزی که بدان علم و آگاهی یقینی دارد، به شکلی که طرف مقابل و خصم از او می خواهد، اذعان و اعتراف کند. این نکته باعث می شود اقرار کننده نسبت به امری که بدان اقرار می کند، تعهد و مسئولیت بیشتری داشته باشد. این امر زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار می شود که اقرار گیرنده، با بیان ها و الفاظ متفاوت که گویای یک حقیقت هستند، از طرف مقابل خود اقرار بگیرد تا جایی که اقرار کننده هیچ توجیه منافی با اقرار خود، نتواند داشته باشد. 📚 رك: صبان، محمد بن على، حاشية الصبان على شرح الأشمونى على ألفية ابن مالك و معه شرح الشواهد للعيني، ج‏1 ؛ ص64، 4جلد، المكتبة العصرية - بيروت - لبنان، چاپ: 1 ◀️ دقت در خطبه غدیر نشان می دهد که رسول خدا صلی الله علیه و آله از صنعت ادبی تکرار و صیغه استفهام تقریری، برای بیان مقصود خود استفاده کرده است. ابن عساکر از براء بن عازب روایت می کند: 🔸«... خرجنا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم حتى نزلنا غدير خم بعث مناديا ينادي فلما اجتمعنا قال: ألست أولى بكم من أنفسكم؟ قلنا: بلى يا رسول الله! قال: ألست أولى بكم من أمهاتكم؟ قلنا: بلى يا رسول الله! قال: ألست أولى بكم من آبائكم؟ قلنا: بلى يا رسول الله! قال: ألست أولى بكم؟ ألست؟ ألست؟ ألست؟ قلنا: بلى يا رسول الله! قال: فمن كنت مولاه فإن عليا بعدي مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه فقال عمر بن الخطاب هنيئا لك يا ابن أبي طالب أصبحت اليوم ولي كل مؤمن» 🔹با رسول خدا صلی الله علیه و آله از مکه خارج شدیم تا به غدیر خم رسیدیم. آن حضرت کسی را فرستاد که ندا دهد [دیگران را که جمع شوند] وقتی که همگی جمع شدیم فرمود: آیا اقرار می کنید که من از شما به شما اولویت در تصرف دارم؟ همگی گفتیم: بلی! ای رسول الله صلی الله علیه و آله! سپس دوباره فرمود: آیا من از شما نسبت به مادران شما به شما، اولی در تصرف هستم؟ همگی گفتیم بلی ای رسول الله صلی الله علیه و آله! پیامبر خدا صلی الله علیه و آله باز فرمود آیا من نسبت به شما از خود شما اولی و سزاوارتر نیستم؟ آیا من نیستم، آیا من نیستم، آیا من نیستم[اقرار گیری های متعدد با بیان های مفتاوت] همپی گفتیم بلی ای رسول الله صلی الله علیه و آله! آن حضرت در این هنگام فرمود: پس هر کس من مولای او هستم، همانا بی شک علی بعد از من مولای او است. خداوندا هر کس که او را دوست دارد دوست بدار و هر کس که او را دشمن می دارد دشمن بدار. عمر بن خطاب گفت: گوارا باد بر تو ای فرزند ابوطالب. تو امروز ولی هر مومنی شدی! 📚ابن عساکر، ابی القاسم علی بن الحسن، تاريخ مدينة دمشق، ج42، ص: 220 ✅ چنانچه روشن است، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله بارها، با بیان های متعدد، از مخاطبین خود، نسبت به ولایت سیاسی و اولویت در تصرف خود اقرار گرفته است و سپس بلافاصله مولویت و ولایت حضرت علی علیه السلام را بر آن متفرع کرده است. این تکرار ها و نوع اقرار گیری ها، نشان می دهد مراد از «مولا»، همان ولایت سیاسی مطلق است و الا صرف بیان لزوم دوست داشتن آن حضرت، نیازی به تکرار با الفاظ متعدد و استفاده از صیغه استفهام تقریری نداشت. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
🍃🍃🍃🍃 🍃 ما به خورشید هر روز صبح سلام میکنیم نه از این بابت که روشنایی را با خودش می آورد در نبود او هم ما با ماه سر میکنیم و از آن نور میگیریم خورشید برایمان محترم است چون ما را یاد او می اندازد که در کوچه پس کوچه های تاریک آخرالزمان در انتظار تابیدنش بر زمینی سرد نفس میکشیم و امید داریم به بیداری عالم، در مسیر آمدنش... برادران و خواهران عالیجنابان راه استفاده کردن از "کلمات" برای آگاه کردن انسان ها را تمرین کنید ما برای بیدار شدن و بیدار کردن انسان ها خیلی فرصت نداریم از همین حالا شروع کنید... ✍️ آقای تحلیلگر @mrtahlilgar1
◼️ به آسمان‌ها رفته بودم تا ملائکه را آرام کنم... صاحب كتاب ‌‌"كبريت الاحمر" می‌نويسد: سیدی جلیل القدر که به تقوی و عبادت معروف بود و در درس میرزای شیرازی شرکت می کرد، براى من چنين نقل كرد: در عالمی، امام زمان حضرت ولى عصر (علیه السلام) را ديدم، بسيار غمگين و آشفته حال بود، به محضرش رفتم و سلام كردم، سپس عرض كردم: چرا اين گونه ناراحت و گريان هستىد؟ فرمود: امروز روز وفات عمه‌ام حضرت زينب (علیها السلام) است. از آن روزى كه عمه‌ام زينب (علیها السلام) وفات كرده، تاكنون، هر سال در روز وفات او، فرشتگان در آسمانها مجلس عزا به پا مى كنند، آن چنان مى گريند كه من بايد بروم و آنها را ساكت كنم، آنها خطبه حضرت زينب (علیها السلام) را كه در بازار كوفه خواند، مى خوانند و من هم اكنون از آن مجلس فرشتگان مراجعت نموده ام. 📚خصائص الزینبیه ص ٧٧ 📚کبریت احمر، بیرجندی @maghaatel
◼️ بستر مرا در حياط به زير آفتاب قرار بده... لحظات آخر عمر پر محنت و درد زینب کبری علیهم‌السّلام فرارسیده بود، تا اينكه نيمه های ظهر به همسر خويش عبدالله فرمود: «بستر مرا در حياط به زير آفتاب قرار بده. » عبدالله گوید: «او را در حياط جاي دادم كه متوجه شدم چيزي را روي سينه خويش نهاده و مدام زير لب حرفي مي‌زند. به او نزديك شدم ديدم پيراهني را كه يادگار از كربلاست؛ يعني پيراهن حسين عليه السلام را، كه خونين و پاره پاره است، بر روي سينه نهاده و مدام مي‌گويد: «حسين، حسين، حسين!... » لحظاتي نگذشت که دیگر روح مطهرش از این عالم مفارقت نمود . 📚زینب قهرمان، دختر علی علیه السلام، ص۱۳۰. 📚عقیله بنی هاشم ص۵٧ @maghaatel
‍ ‍ (۵۲) ✅ دیدگاه برخی از بزرگان شیعه درباره تولد حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در کعبه معظمه ┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ 1⃣ شیخ مفید رحمه الله علیه 🏷 http://lib.eshia.ir/27035/1/5 2⃣ سید رضی رحمه الله علیه 🏷 http://lib.eshia.ir/27205/1/39 3⃣ شیخ طوسی رحمه‌الله علیه 🏷 http://lib.eshia.ir/10083/6/19 4⃣ شیخ طبرسی رحمه الله علیه 🏷 http://lib.eshia.ir/27186/1/306 5⃣ علامه حلی رحمه الله علیه 🏷 http://lib.eshia.ir/16053/1/17 6⃣ قطب الدین راوندی رحمه‌ الله علیه 🏷 http://lib.eshia.ir/15052/2/888 7⃣ ابن شهر آشوب مازندرانی رحمه الله علیه 🏷 http://lib.eshia.ir/16066/2/23 8⃣ ابن بطریق رحمه الله 🏷 https://lib.eshia.ir/10417/1/24 9⃣ علامه مجلسی رحمه الله علیه 🏷 https://plink.ir/t5Dam 0⃣1⃣ محدث یوسف بحرانی رحمه‌الله علیه 🏷 http://lib.eshia.ir/10013/17/432 1⃣1⃣ قاضی نورالله تستری رحمه الله علیه 🏷 http://lib.eshia.ir/10271/5/56 2⃣1⃣ علامه محمد تقی تستری رحمه الله علیه 🏷 http://lib.eshia.ir/10508/12/71 3⃣1⃣ آیت الله سید ابوالقاسم خویی رحمه الله علیه 🏷 http://lib.eshia.ir/71850/1/185 4⃣1⃣ شیخ عباس قمی رحمه‌الله علیه 🏷http://pdf.lib.eshia.ir/96134/1/205 5⃣1⃣ علامه محمد حسن مظفر رحمه الله علیه 🏷 http://lib.eshia.ir/27118/6/301 6⃣1⃣ آیت الله سید محمد شیرازی رحمه الله علیه ( سلطان الواعظین ) 🏷 http://lib.eshia.ir/10386/1/967 7⃣1⃣ علامه سید جعفر مرتضی عاملی رحمه الله علیه 🏷 http://lib.eshia.ir/70832/1/60 8⃣1⃣ آیت الله محمد سند حفظه الله تعالی 🏷 http://lib.eshia.ir/26536/5/143 🌿 سالروز ولادت اميرالبرره - قاتل‌الفجره - منصور من نصره مخذول من خذله - امام المتقین وسید المُسلمین ویَعسوبُ المؤمنین و حُجَة الله و خلیفة رسوله خاتَم الوصِیین قائد الغر المحجلین و قاتِل الناکِثین و المارِقین و القاسِطین - امیرالمومنین - امام المسلمین - عمود الدین - یعسوب الدین - حبل الله المتین - سرالاسرار - نورالانوار - امام الاطهار  - ولی‌الله - عین‌الله - یدالله - خلیفة الله - صدیق اکبر - فاروق اعظم - قسیم النار والجنه - صاحب ذوالفقار - کَنندهٔ درب خیبر - سید العرب و العجم - آیت الله العظمی - أسدالله الغالب - غالب کل غالب - مظهر العجایب الامام علي ابن ابی طالب {عليه السلام و علي اعدائه العنة و العذاب} را به امام عصر ارواحنا فداه و به تمامی شیعیان و دوستداران آن حضرت تبریک و شادباش می‌گوییم. در انتها کلیپی از وهابیون رو مشاهده کنید! این بیچاره ها رو ببینید چطور جون میکنن تَرَک گوشه کعبه رو با سیمان بپوشونن! «لعن الله من عادی علیاً» ➖➖➖➖ @borrhan
📌متن شبهه👇 علم اگراشتباه کند اشتباهش راخواهد پذیرفت، امامذهبیون شماراخواهندکشت تا ثابت کنند دین هرگز اشتباه نمی کند... 📌پاسخ به شبهه👇 🔹 برخی از کسانی که این متن را منتشر کرده اند، به جای لفظ "متعصبان" لفظ "مذهبیون" را آورده اند و به هر حال، معلوم نیست جمله اصلی چه بوده و از چه کسی نقل شده. ❌ اما چه بگوییم مذهبیون و چه بگوییم متعصبان، در هر صورت چنین مقایسه ای غلط است. زیرا: 👈اولاً این دوگانه سازی ها خارج از محیط علمی و پژوهشی بیشتر با هدف تخریب چهره دین ساخته می شود. چند قرن است که دانشمندان و عالمان دینی درباره رابطه علم و دین بحث های عمیقی انجام داده اند بدون اینکه به روی یکدیگر خنجر بکشند. 👈 ثانیاً مقایسه کردن «علم» با «پیروان یک دین» یا «پیروان متعصّب یک دین»، مقایسه ای غلط است. ✅ درست این است که «پیروان علم» را با «پیروان دین» یا «پیروان متعصّب علم» را با «پیروان متعصّب دین» مقایسه کنیم. 🤔 البته این مقایسه هم دقیق نیست چون باید نوع دین و عقیده هم مشخص شود. چون موضع ادیان و پیروان آنها در برابر علم متفاوت است. مثلاً کلیسای مسیحی قرون وسطی، علم را با تعالیم ارسطویی و کتاب مقدّسی مخالف میدید اما کلیسای امروز علم را پذیرفته است. دین اسلام همیشه با روش علم سرِ دوستی داشته هر چند برخی یافته های علمی را به حق نمی پذیرد. همچنین می توان گفت ادیان شرقی مواجهه ای با علم نداشته اند. 💠 اگر بخواهیم علم را با دین(به معنای وحی خداوند که حاوی راه سعادت بشر است) مقایسه کنیم، درست این است که بگوییم: 🖊 «علم اگر اشتباه کند، اشتباهش را خواهد پذیرفت اما دین هرگز و ابداً اشتباه نمی کند.» ⁉️ چرا علم اشتباه می کند ولی دین اشتباه نمی کند؟ 🔸 در این مباحث وقتی می گویند «علم» مقصودشان علم تجربی است. علم تجربی با روش استقرائی به نتیجه می رسد. روش استقرائی، روشی است که به انسان شناختی قطعی و یقینی نمی دهد و همیشه درصدی از احتمال خطا در آن وجود دارد. بنابراین علم مرتکب خطا می شود. 🔹 اما دین به معنایی که گفتیم، از آنجا که عین وحی الهی و کلام اوست، هیچ گاه خطا در آن رخ نمی دهد چون خداوند متعال به هیچ چیز جهل ندارد، فراموشی ندارد، خستگی و حواس پرتی ندارد و هرگز در انتقال معلومات به بشر از طریق وحی خطا نمی کند. 🔹 البته اگر مقصود ما از دین، وحی الهی نباشد بلکه مقصود، فهم و تفسیر ما از وحی باشد، باید بگوییم که در فهم و تفسیر ما از وحی، احتمال خطا و اشتباه وجود دارد. اما اینگونه نیست که پیروان ادیان، هیچگاه اشتباه خود را نپذیرند؟ پس چطور می شود که مثلا یک یهودی، مسیحی می شود و یا مسیحی مسلمان می شود و یا یک اهل سنّتی شیعه می شود و ...؟ ✳️ اگر بگویید که دین، گاهی پیروان متعصّبی دارد که دست از تفسیر اشتباه خود از دین بر نمیدارند و این تعصب باعث شده در تاریخ خونهای زیادی ریخته شود، خواهیم گفت که علم هم پیروان متعصّبی دارد که تلاش می کنند علم را در مقابل دین قرار بدهند و حاضر نیستند درک کنند که آموزه های برخی ادیان هیچ تعارضی با علم ندارد. علم هم پیروانی دارند که تمام تلاش خود را به کار گرفته اند که دین داران را از دینداری خود منصرف کرده و آنها را به تبعیت از علم وادارند. اگر پیروان علم متعصب نیستند، چرا دست از سر دینداران بر نمی دارند؟! 👈👈 علم هم پیروانی دارد که همواره در خدمت قدرتها بوده اند. پیروان علم تفنگ و توپ و تانک و موشک ساختند نه دین. پیروان علم سلاح کشتارجمعیِ شیمیایی و اتمی ساختند نه دین. ⚠️کپی برداری و انتشار مطالب کانال فقط با درج کامل لینک پاسخ به شبهات انجام بپذیرد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 روبینو 🆔https://rubika.ir/pshobahat 📲بله👇 🆔https://ble.ir/porseshgar اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج