eitaa logo
اعتقادات ، اثباتی
14 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
7.4هزار ویدیو
1.1هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅آیا حدیث غدیر بر امامت امیر مؤمنان علی علیه السلام دلالت می کند؟ ✍️شیعه می گوید: واژه ی « مولا » در حدیث غدیر به معنای « اولویت در تصرف » بوده و حدیث غدیر بر امامت و خلافت مولای متقیان امیر مومنان علی علیه السلام دلالت دارد؛ برای اثبات ادعای خود قرائن متعددی ارائه نمودنده اند، ما برخی از این دلائل را بیان خواهیم نمود. گواه اول: مقدمه حدیث غدیر 🔷پیامبر گرامی اسلام قبل از عبارت « من کنت مولاه فهذا علی مولاه » فرمودند: « الست اولی بالمؤمنین من انفسهم ؛ آيا من به مؤمنان از خود آنها سزاوار تر نمی باشم؟ » همگى تصديق كرده و بله گفتند . باز فرمود : «ألست أولى بكلّ مؤمن من نفسه ؛ آيا من نسبت به تك تك مؤمنان از خود آن‌ها سزاوارتر نيستم ؟ » . باز هم تصديق كرده و بله گفتند. این جمله پیامبر اشاره به آیه « النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم » دارد، هنگامی که مردم اقرارکردند که آن حضرت نسبت به مؤمنان از خودشان اولى‏ و سزاوارتر است، رسول خدا صلی الله علیه و آله از این اقرار نتیجه گرفتند و فرموند: «فمن كنت مولاه فعلي مولاه» «پس هر كه من مولا و سرپرست او هستم، على مولا و سرپرست اوست.» بنا براين رسول خدا صلى الله عليه وآله اولويّتى را كه بر مردم به حكم قرآن داشتند، همان اولويت را براى اميرالمؤمنين عليه السلام نيز ثابت فرمودند. بنابراین، همان گونه که مسلمانان وظیفه دارند در تمام امور از رسول خدا صلی الله علیه و آله اطاعت کنند، واجب است ولایت علی علیه السلام را بپذیرند و از ایشان در تمام امور اطاعت نمایند و این معنا عین امامت است. اگر رسول خدا صلی الله علیه و آله ازجمله« من كنت مولاه فعلي مولاه » معنایی، غیر از« اولویت در تصرف » را اراده فرموده بودند، سخن ایشان کلامی از هم گسیخته می شد که رابطه ای بین اجزای وجود نداشت در حالیکه رسول خدا صلی الله علیه و آله بلیغ ترین انسان ها هستند و کلام ایشان در اوج فصاحت و بلاغت است و نسبت دادن چنین لغزشی به ایشان قبیح و نارواست. !
امیرالمومنین علیه السلام وارث علوم نبوی ✍️حاکم نیشابوری با سندش از ابو اسحاق سبیعی روایت میکند که گفت: «از قثم بن عباس بن عبد المطلب پرسیدم که چگونه فقط علی (ع) از پیامبر صلی الله علیه و آله ارث برد و شما ارث نبردید؟ پاسخ داد: زیرا آن حضرت اولین نفر از ما بود که به پیامبر (ص) پیوست [و اسلام آورد] و کوشاترین ما بود در همراهی با آن حضرت. » [۱] ✅️ این روایت را حاکم و ذهبی تصحیح کرده اند. ❌️ ألبانی درباره ی سند این حدیث شیطنت کرده و گفته است: «حدیث همانطور که حاکم و ذهبی گفته اند صحیح است، به شرطی که ابو اسحاق سَبیعی قبل از اختلاطش آن را نقل کرده باشد که ظاهرا اینطور نیست.» [۲] در جواب ألبانی باید گفت که راوی این حدیث از ابو اسحاق سَبیعی، شریک بن عبدالله است که در کتب تراجم در شرح حال وی از یحیی بن مَعین و احمد بن حنبل نقل شده که شریک از ضابط ترین و قدیمی ترین اصحاب ابو اسحاق بوده و قبل از اختلاطش از وی حدیث اخذ کرده است.[۳] ✍️ حاکم در ادامه از اسماعیل بن اسحاق مالکی _که ذهبی از او با عناوینی چون: «الامام العلامة الحافظ شيخ الاسلام» یاد کرده [۴] _ نقل می‌کند که وی پس از ذکر روایت فوق گفت: «بین اهل علم اختلافی نیست که پسر عمو با وجود عمو ارث نمی برد؛ پس با این اجماع روشن شد که علی (ع) علم را از پیامبر (ص) به ارث برد بدون آن ها.» [۵] ---------- [۱]: المستدرک على الصحیحین، ج ۳ ص ۱۳۶ ح ۴۶۳۳ [۲]: سلسلة الأحادیث الضعیفة، ج ۱۲ ص ۶۴۷ ذیل ح ۵۷۹۴ [۳]: تاریخ بغداد ت بشار، ج ۱۰ ص ۳۸۸ [۴]: سير أعلام النبلاء، ج ۱۳ ص ۳۳۹ [۵]: المستدرک، ح ۴۶۳۴ 📚منبع: کتاب هارون امت، ص ۱۷۸ @vesayat
2 معنای ولایت علوی در حدیث غدیر رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز غدیر ولایتی مانند ولایت خود برای حضرت امیر علیه السلام ثابت نمودند، نسایی عالم بزرگ اهل سنت چنین نقل می کند: 🔵أخبرني زكريا بن يحيى قال حدثنا نصر بن علي قال أخبرنا عبد الله ابن داود عن عبد الواحد بن أيمن عن أبيه أن سعدا قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من كنت مولاه فعلي مولاه 📚خصائص علي ج 1 ص 99 ، سنن النسائي الكبرى ج 5 ص 131 🔴سعد مى‏گويد: رسول خدا صلّى اللَّه عليه [و آله‏] و سلم فرمود: «هر كس من مولاى اويم پس على مولاى اوست». دانی بن منیر آل زهوی، محقق کتاب خصائص بعد از نقل روایت می نویسد: اسناده صحیح؛ رجاله ثقات رجال البخاري، خلا شیخ المؤلف و هو ثقة. 📚خصائص امیرالمؤمنین علی بن ابي طالب ص 75، بتحقیق دانی بن منیر آل زهوی. برای آشنایی بیشتر با ولایت حضرت امیر علیه السلام سخنی از ابن قیم را می آورم. عین این مقامات که برای حضرت بیان شده برای حضرت علی علیه السلام به حکم نص « من کنت مولاه فهذا علی مولاه » ثابت است. ابن قیم در این باره می نویسد: 🟢وقال تعالى ( النبي أولى بالمؤمنين من أنفسهم ) وهو دليل على ان من لم يكن الرسول اولى به من نفسه فليس من المؤمنين وهذه الاولوية تتضمن امورا منها : ان يكون احب إلى العبد من نفسه لان الاولوية اصلها الحب ونفس العبد احب له من غيره ومع هذا يجب ان يكون الرسول اولى به منها واحب اليه منها فبذلك يحصل له اسم الايمان ويلزم من هذه الاولوية والمحبة كمال الانقياد والطاعة والرضا والتسليم وسائر لوازم المحبة من الرضا بحكمه والتسليم لامره وايثاره على ما سواه ومنها ان لايكون للعبد حكم على نفسه اصلا بل الحكم على نفسه للرسول صلى الله عليه وسلم يحكم عليها اعظم من حكم السيد على عبده أو الوالد على ولده فليس له في نفسه تصرف قط الا ما تصرف فيه الرسول الذي هو اولى به منها 📚زاد المهاجر ج 1 ص 29 🟣النبي اولي بالمؤمنين من انفسهم، دليل بر اين است كه هر كس پيامبر خدا را بر خودش مقدم نداند مؤمن نيست و اين اولويت مستلزم چند امر است: از آنها: بايد رسول خدا را از خودش بيشتر دوست داشته باشد، چون اولويت و برتري دادن اساس آن به محبت و دوستي است و طبيعي است كه هر كس نفس خودش را بيش از ديگران دوست دارد و وقتي كه رسول خدا را در دوست داشتن بر خودش مقدم بداند مؤمن بودن هم تحقق پيدا مي‌كند، و نشان پيروي و رضايت و تسليم در برابر فرمان او خواهد بود. همچنین، خودش را در برابر رسول خدا چيزي نداند بلكه دستور او را مهمتر از فرمان ارباب به بنده اش يا پدر نسبت به فرزندش بداند، و هيچگونه حقي براي خودش در برابر فرمان رسول خدا قائل نباشد. می گویم: ولایت پیامبر صلی الله علیه و آله بر مسلمانان اولویت در تصرف است. با توجه به داشتن چنین ولایتی مسلمانان باید رسول الله صلی الله علیه و آله را بیشتر از خود دوست بدارند، در تمام امور از وی پیروی کنند، دستورات ایشان را مهمتر از فرمان عبد نسبت به ارباب خود بدانند و الا از دایره مومنین خارج خواهند بود. در روز غدیر و به حکم نص من کنت مولاه فهذا علی مولاه، رسول الله صلی الله علیه و آله ولایتی مانند ولایت خویش برای حضرت علی علیه السلام ثابت نمودند، بنابراین تمام مسلمانان باید حضرت امیر علیه السلام را بیشتر از خود دوست بدارند و در برابر فرمان او تسلیم باشند. با این بیان امامت حضرت ثابت می شود.
3 🔰تهنیت گویی عمر بن خطاب بعد از خطابه رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز غدیر، عمر بن خطاب نزد امیر مؤمنان علی علیه السلام آمده و به ایشان تبریک گفت؛ در مسند احمد آمده است: ...قال فلقيه عمر بعد ذلك فقال له هنياء يا بن أبي طالب أصبحت وأمسيت مولى كل مؤمن ومؤمنة . 📚مسند أحمد بن حنبل ج 4 ص 281 🔴پس از اين جريان عمر علی علیه السلام را ملاقات كرد و گفت: گوارای توباد اى پسر ابي طالب، صبح و شام نمودى در حاليكه مولاى من و مولاى هر مرد و زن با ايمان هستى. ✍️حمزه احمد زین بعد از نقل روایت می نویسد: اسناده حسن 📚المسند للامام احمد بن محمد بن حنبل ج 14 ص 185 ح 18391 شرحه و صنع فهارسه حمزة احمد الزین ✅سند این روایت حسن است. ✍️ملاعلى هروى بعد از نقل و شرح اين روايت می نویسد: 🔷(رواه أحمد) أي في مسنده، وأقل مرتبته أن يكون حسنا فلا التفات لمن قدح في ثبوت هذا الحديث 📚مرقاة المفاتيح ج 11 ص 258 🔶اين روايت را احمد در مسند خود نقل نموده است، كمترين درجه اين روایت اين است كه « حسن »باشد؛ پس کلام كسانى كه به اين حدیث ايراد گرفته‌اند، توجهی نمی شود. : تهنیت گویی عمر دلیل امامت تهنیت گویی عمر بن خطاب به دو وجه بر معنای اولویت در تصرف که اثبات کننده امامت حضرت امیر علیه السلام است، دلالت می کند: یکم: اصل تبریک و تهنیت گویی هیچ معنایی از حدیث غدیر جز « اولویت در تصرف » کمترین نسبتی با تبریک و تهنیت اصحاب ندارد، بدون تردید اموری مانند محبت و نصرت، با تبریک و شادباش سازگاری ندارد و این تنها « اولی به تصرف » بودن امیر مؤمنان علی علیه السلام است که به سبب حکایت از رهبری، زعامت ، تولی امور و سرپرستی بر مؤمنان زیبنده و موافق با تهنیت است. در نتیجه تبریک خلیفه دوم به امیر مؤمنان شاهدی است که نشان می دهد مخاطبان از سخن رسول خدا صلی الله علیه و آله همین اولی بودن و تولی امر را فهمیده اند. دوم: لفظ « اصبحتَ » در کلام عمر عمر بن خطاب در روز غدیر پس از سخنرانی رسول خدا صلی الله علیه و آله با قید « اصبحتَ » به امیر مؤمنان تبریک گفته است، این لفظ در عبارت خلیفه دوم به معنای « صرت؛ شدی » است و به همین جهت بیان گر تحقق یک منصب نو و یک جایگاه جدید است، عبارت « اصبحت و امسیت » نیز بر استمرار این منصب تاکید دارد. در نتیجه عبارت خلیفه دوم به روشن دلالت گر آن است که از نگاه وی، حضرت امیر در روز غدیر، صاحب منصبی شده که تاکنون از آن بی بهره بوده است. این نکته ادعای شیعیان را ثابت می کند زیرا اولا اموری مانند محبت و نصرت مقید به زمان خاصی نیست که لفظ « اصبحت » برای آن بکار رود. ثانیا قرآن کریم، پیش از جریان غدیر، مؤمنان را دوستان و برادران یکدیگر خوانده است. به همین جهت، نصرت و محبت منصب جدید برای حضرت به شمار نمی آید. لذا تبریک خلیفه دوم با قید « اصبحت » امری فراتر از محبت و نصرت را برای حضرت ثابت می کند که اولویت و امامت است. اعتراف غزالی بر دلالت کلام عمر بر امامت امیر مؤمنان ✍️کلام عمر بن خطاب بر امامت و خلافت مولای الموحدین علی علیه السلام دلالت دارد؛ غزالی دراین باره می نویسد: 🔵واجمع الجماهير على متن الحديث من خطبته في يوم عيد يزحم باتفاق الجميع وهو يقول : ' من كنت مولاه فعلي مولاه ' فقال عمر بخ بخ يا أبا الحسن لقد أصبحت مولاي ومولى كل مولى فهذا تسليم ورضى وتحكيم ثم بعد هذا غلب الهوى تحب الرياسة وحمل عمود الخلافة وعقود النبوة وخفقان الهوى في قعقعة الرايات واشتباك ازدحام الخيول وفتح الأمصار وسقاهم كأس الهوى فعادوا إلى الخلاف الأول : فنبذوه وراء ظهورهم واشتروا به ثمنا قليلا . 📚سر العالمين وكشف ما في الدارين ج 1 ص 18 🔴از خطبه‌هاى رسول گرامى اسلام (صلى الله عليه وآله وسلم) خطبه غدير خم است كه همه مسلمانان بر متن آن اتفاق دارند. رسول خدا فرمود: هر كس من مولا و سرپرست او هستم، على مولا و سرپرست او است. عمر پس از اين فرمايش رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) به على (عليه السلام) اين گونه تبريك گفت: «تبريك، تبريك، اى ابوالحسن، تو اكنون مولا و رهبر من و هر مولاى ديگرى هستي.» اين سخن عمر حكايت از تسليم او در برابر فرمان پيامبر و امامت و رهبرى على (عليه السلام) و نشانه رضايتش از انتخاب على (عليه السلام) به رهبرى امت دارد؛ اما پس از گذشت آن روز‌ها، عمر تحت تأثير هواى نفس و علاقه به رياست و رهبرى خودش قرار گرفت و استوانه خلافت را از مكان اصلى تغيير داد و با لشكر كشى‌ها، برافراشتن پرچم‌ها و گشودن سرزمين‌هاى ديگر، راه امت را به اختلاف و بازگشت به دوران جاهلى هموار كرد و از مصاديق اين سخن شد: (فنبذوه وراء ظهورهم واشتروا به ثمناً قليلا). پس، آن [عهد] را پشتِ سرِ خود انداختند و در برابر آن، بهايى ناچيز به دست آوردند، و چه بد معامله ‏اى كردند.
هدایت شده از علم الحدیث
ناله شیطان 🛑رَنَّ إِبْلِيسُ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ : يَوْمَ لُعِنَ وَ حِينَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ وَ حِينَ بُعِثَ مُحَمَّدٌ(ص) و يَوْمَ الغَدیِرُ 🔰 امام باقر علیه السلام: ابلیس چهار بار ناله سر زد روزی که لعن شد، روزی که به زمین آمد، روز بعثت پیغمبر گرامی(صلی الله علیه و آله)، روز غدیر 📚:الخصال، ج‏1، ص: 263 کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
کسانی که غدیر را انکار کردند همانند ابلیس هستند 🛑:مَثَلُ الْمُؤْمِنِينَ فِي قَبُولِهِمْ وَلَاءَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ فِي يَوْمِ غَدِيرِ خُمٍّ كَمَثَلِ الْمَلَائِكَةِ فِي سُجُودِهِمْ لِآدَمَ وَ مَثَلُ مَنْ أَبَى وَلَايَةَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ فِي يَوْمِ الْغَدِيرِ مَثَلُ إِبْلِيسَ... 🔰امام رضا "علیه السلام: مومنانی که ولایت امیرالمومنین" علیه‌السلام" در روز غدیر را قبول کردند مثل فرشته‌هایی هستند که بر حضرت آدم "علیه‌السلام" سجده کردند و آنها که از ولایت امیرالمومنین "علیه‌السلام" سرپیچی کردند مثل شیطان هستند. 📚: اقبال الاعمال، ج۱ ص۴۶۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از تقویم شیعه 🇵🇸
پست ویژه ویژه ویژه 🌹🌹🌹👇👇 📌پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : آگاه باشید هرکس علی را دوست بدارد مرا دوست داشته و کسی که مرا دوست بدارد خدا را دوست داشته است 📌آگاه باشید هر کس با علی دشمنی کند با من دشمنی کرده است و هرکس با من دشمنی کند خدا بر او خشمناک است و او مورد لعن خود قرار داه است آگاه باشید هر کس علی را دوست بدارد خداوند به عدد هر عضوی از اعضاء او بر او نعمت عطا کند و شفاعت او را درباره هشتاد نفر از بستگانش را بپذیرد 📌آگاه باشید هر کس علی را دوست بدارد خدا او را در سایه عرش خود پناه دهد و از وحشت بزرگ قیامت در امان است 📌آگاه باشید هر کسی علی را دوست بدارد پرونده اش را باز نمی کنند و میزان وسیله که سنجش اعمال است برای او نصب نمی کنند و درهای هشتگانه بهشت برای او باز می کنند 📌آگاه باشید کسی که با دوستی علی از دنیا برود من بهشت را برای او ضمانت می کنم
♦️پرسش: پرداخت زکات به فقیر، توسط امام علی علیه السلام، چگونه با حضور قلب حضرتشان در نماز سازگار است⁉️ ✅پاسخ: نکته ی اول: دادن زکات در هنگام نماز از سوی امام علی علیه السلام مورد مدح و ستایش قرآن قرار گرفته ؛ اگر دادن زکات مدح نمی داشت، خداوند آن را ستایش نمی‌کرد. نکته ی دوم: معنى غرق شدن در توجه به خدا اين نيست كه انسان بى اختيار احساس خود را از دست بدهد و بیهوش شود، بلكه با اراده خويش توجه خود را از آنچه در راه خدا و براى خدا نيست بر مى ‏گيرد. نکته ی سوم: آنچه با روح عبادت سازگار نيست، توجه به مسائل مربوط به زندگى مادى و شخصى است و اما توجه به آنچه در مسير رضاى خدا است، كاملا با روح عبادت سازگار است و آن را تاكيد ميكند. هم نماز و هم زکات هر دو جزء عبادات است و در هر دو توجه به خداست. (عبادت در عبادت) نکته ی چهارم: برخی از مخالفین، عمل و رفتار امام المتقین را، مصداق فعل کثیر در نماز دانشته اند در حالی که در منابع روایی اهل سنت، افعالی به رسول خدا نسبت داده اند که به یک نمونه اشاره می شود: أن رسول الله صلی الله علیه و سلم کان یصلی و هو حامل أمامة بنت زینب بنت رسول الله (صلی الله علیه و سلم) و لأبی العاص بن الربیع فإذا قام حملها و إذا سجد وضعها. رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در حال نماز بود و أمامة، نوه خودش را از دخترش زینب از داماش أبی العاص بن ربیع، خیلی دوست داشت و روی شانه خود می ‌گرفت و می‌ایستاد و وقتی سجده می‌کرد، آن دختر را روی زمین می‌گذاشت و سجده می‌کرد و باز هنگام بلند شدن، بچه را بغل می‌ کرد و می‌ایستاد. 📚البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل أبو عبدالله (متوفای۲۵۶هـ)، صحیح البخاری، ج۱، ص۱۳۱، ح۵۱۶، کتاب الصلاة، تحقیق د. مصطفی دیب البغا، ناشر: دار ابن کثیر، الیمامة - بیروت، الطبعة: الثالثة، ۱۴۰۷ – ۱۹۸۷؛ ✍جواد حیدری 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
7.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تعداد روایات کتاب شریف اصول کافی شیخ کلینی ✍تعداد روایات در کتاب شریف کافی از نظر علمای شیعه چه تعداد است و دلیل اختلاف شمار روایات در چیست ؟! 🎞 برشی از برنامه برگ هایی از تاریخ 🌐 کانال رسمی حجت الاسلام حبیب عباسی 🔗 عضویت در کانال 🆔️ @abbasi110110
هدایت شده از کتابخانه شیعه
غدیر شناسی و پاسخ به شبهات.pdf
2.86M
📗غدیر شناسی و پاسخ به شبهات 📝مولف:علی اصغر رضوانی تعداد صفحات:۳۲۵ زبان:فارسی 🔹شامل مباحث: 👈غدیر و وحدت اسلامی 👈ضرورت تعیین جانشین از سوی پیامبر اسلام 👈حدیث غدیر، بررسی صحت و دلالت آن 👈برپایی جشن مظهر حب و بغض 👈بررسی اشکالات وهابیان لینک دانلود مستقیم 📱نرم افزار غدیرشناسی و پاسخ به شبهات 💾فضای مورد نیاز این برنامه : 4مگابایت لینک دانلود برنامه از کافه بازار https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
هدایت شده از مغز خاکستری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دعا برای امام زمان 👤حجت‌ الاسلام و المسلمین دانشمند 🇮🇷 اتحادیه عماریون 🔺همدلی 🔻انقلابی گری @khakestary_amar
هدایت شده از مغز خاکستری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حق تا ابد... واقعا همینه :// 🇮🇷 اتحادیه عماریون 🔺همدلی 🔻انقلابی گری @khakestary_amar