eitaa logo
اعتقادات ، اثباتی
14 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
7.4هزار ویدیو
1.1هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حدیث بندگی
📖قسمت چهاردهم «وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا بِمَا أَنْزَلَ اللّهُ قَالُوا نُؤْمِنُ بِمَا أُنْزِلَ عَلَیْنَا وَیَکْفُرُونَ بِمَا وَرَاءَهُ وَهُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِمَا مَعَهُمْ » (بقره٩١) «و هنگامى که به آنها گفته شود: «به آنچه خداوند نازل فرموده، ایمان بیاورید» مى ‏گویند: «ما به چیزى ایمان مى ‏آوریم که بر خود ما نازل شده است.» و به غیر آن، کافر می شوند در حالى که حق است و آیاتى را که بر آنها نازل شده، تصدیق مى‏ کنند» امام باقر(علیه السلام)فرمودند آنچه خداوند نازل فرموده در مورد علی، بنی امیه می گویند ما به چیزی ایمان می آوریم که بر خود ما نازل شده است، یعنی در قلوب ماست و به غیر آن کافر می شوند یعنی به‌ آنچه در مورد علی علیه السلام نازل شده است. بعد فرمودند « وَهُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِمَا مَعَهُمْ » یعنی علی علیه السلام.(بحار الانوار ٣٦/٩٨، تفسیر نور الثقلین١/١٠٢) 📒پایان قسمت چهاردهم برای مطالعه قسمت های قبل کلیک کنید👇 📌با ذکر منبع کانال باز نشر دهید حدیث بندگی را به دیگران معرفی کنید👇 ❇️@hadisbandegy
7.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 قدیمی‌ترین مراسمات فاطمیه در قرن ۴ در فلسطین! ❇ نکته ای که شاید کمتر کسی شنیده باشد ! 🌐 کانال رسمی حجت الاسلام حبیب عباسی 🔰 لینک کانال تلگرام: 🔘 t.me/abbasi110 🔗 لینک عضویت در کانال ایتا : https://eitaa.com/joinchat/2822176777C6bbe7a3c68 🆔️ @abbasi110110
🔴جبر و اختیار ♦️امرٌ  بین الأمرین آنچه از کلام امامان معصوم علیهم السلام به دست می‌آید، آن است که افعال ما نه به صورت جبری صورت می‌گیرد و نه از روی تفویض،‌ بلکه امر سومی غیر از این دو امر وجود دارد که از آن به «امرٌ بین الأمرین» تعبیر نموده‌اند و مراد از آن، مخلوط و آمیزه‌ای از جبر و تفویض نمی‌باشد و این‌گونه نیست که انسان در برخی افعالش مجبور باشد و برخی دیگر به او تفویض شده باشد، بلکه مقصود از امرٌ بین الأمرین، حقیقتی ورای جبر و تفویض است که در برخی از روایات اهل بیت علیهم السلام تبیین گشته و در مورد آن توضیح داده شده است. مردی از امام صادق علیه السلام  پرسید: أَجْبَرَ اللَّهُ الْعِبَادَ عَلَى الْمَعَاصِي؟ قَالَ: لَا. قُلْتُ: فَفَوَّضَ إِلَيْهِمُ الْأَمْرَ؟ قَالَ: قَالَ: لَا. قَالَ: قُلْتُ: فَمَا ذَا؟ قَالَ: لُطْفٌ مِنْ رَبِّكَ بَيْنَ ذَلِكَ. آيا خداوند بندگان را به گناهان اجبار كرده است؟ امام علیه السلام  فرمودند: خير. گفتم: امر را به آن‏ها تفويض كرده است؟ راوى گفت: آن حضرت فرمودند: خیر. راوى مى‏گويد: گفتم: پس چيست؟ امام علیه السلام  فرمودند: لطفى از پروردگارت ميان آن دو. در این حدیث شریف، امام صادق علیه السلام از امرٌ بین الأمرین به لطف الهی تعبیر نموده‌اند؛ چراکه خدای متعال ضمن این‌که بندگان را مجبور نکرده و به آن‌ها آزادی و اختیار داده، آنان را به حال خودشان نیز رها نکرده است و این، لطفی است که خداوند در حقّ خلق نموده است. در حدیث دیگری امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الْخَلْقَ فَعَلِمَ مَا هُمْ صَائِرُونَ إِلَيْهِ وَ أَمَرَهُمْ وَ نَهَاهُمْ فَمَا أَمَرَهُمْ بِهِ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَقَدْ جَعَلَ لَهُمُ السَّبِيلَ إِلَى تَرْكِهِ وَ لَا يَكُونُونَ آخِذِينَ وَ لَا تَارِكِينَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ. همانا خداى تعالى خلق را آفريد و آيندۀ آنان را مى‏دانست. آنان را امر و نهى كرد و راه و وسيلۀ عمل به چيزى را كه به آن‏ها امر كرده و نيز راه و وسيلۀ ترک آنچه را نهى كرده در اختيارشان قرار داد و آن‏ها [به كارى‏] اقدام يا آن را ترک نمى‏كنند، مگر به اذن خداى تعالى. طبق این حدیث شریف نیز خدای تعالی، هم اسباب انجام دادن تکالیف را در اختیار بندگان قرار داده و هم وسیلۀ ترک آن را برایشان مهیّا نموده است، پس آن‌ها را مجبور به چیزی ننموده است. از طرف دیگر انجام دادن یا ترک تکالیف را به اذن خویش مشروط نموده است. نه به این معنی که خداوند افعال را ایجاد می‌کند،‌ بلکه به این معنی که وقتی بنده‌ای با وجود تمام شرایط بخواهد کاری را انجام دهد، خدای تعالی می‌تواند مانع ایجاد آن گردد. پس چیزی از سلطنت و ارادۀ خداوند متعال بیرون نبوده و هر چه صورت می‌گیرد به اذن اوست. کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کتاب الله وعترتی
26.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا طلب شفا از غیر خداوند شرک است ؟ پاسخ به شبهه خدمتی وهابی 👈 کارشناس : آدرس کانال های ما در شبکه های اجتماعی 👇 https://yek.link/velayat313
📝 امیرالمومنین علیه السلام: چون رسول خدا به جای خلوتی رسید، مرا در آغوش گرفت و ناگهان گریست. و فرمود پدرم فدای شهید تنها باد. من عرض كردم: ای رسول خدا، چرا گریه می كنید؟ فرمود: به خاطر كینه های نهفته در دلهای گروهی از مردم كه پس از من، آنها را نسبت به تو آشكار خواهند كرد. عرض كردم: ای رسول خدا، آیا دینم سالم خواهد ماند؟ فرمود: دینت سالم خواهد ماند. 📚کتاب سلیم بن قیس هلالی ص ۱۳۶ 🗃 مطبعة الهادي @tarikh123tarajim
هدایت شده از مفازمدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بال سرخ و سبز تشیع در کلام فوکویاما فرانسیس فوکویاما (Francis Fukuyama) بخاطر نظریه های جدل انگیزش شهرت جهانی دارد. زمانی پایان تاریخ را پیش بینی کرده است، بعد بعنوان پدر فکری جریان نومحافظه کار در آمریکا مشهور شده است. اما شهرتش در ایران بیشتر از هر چیزی بخاطر یک سخنرانی است که هرگز ایراد نکرده است و کماکان بصورت متواتر در مجلات و نشریات و بالای منابر نقل میشود و حتی در ایران در مقدمه‌ی ترجمه کتابش نیز بدان سخنرانی موهومی پرداخته اند. مفازمدیا؛ رسانه صوتی و تصویری نقد فرق ضاله و جریان‌های انحرافی👇 @mafaz_media @mafaz_news
🩸 وقتی‌که رسول خدا «صلی‌الله‌علیه‌وآله»، در زمان حیات خود، روضه دخترشان فاطمه زهرا «سلام‌الله‌علیها» را می‌خوانند ... ابن عباس گوید: روزی در محضر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله نشسته بودیم؛ سخن از اهلبیت آن حضرت به میان آمد تا رسیدند به دخترشان فاطمه سلام‌الله‌علیها. سپس فرمودند: وقتی که فاطمه عليهاالسلام را دیدم، به یاد اتفاقاتی افتادم که پس از من بر او روا می‌دارند؛ کَأَنِّی بِهَا وَ قَدْ دَخَلَ الذُّلُّ بَیْتَهَا وَ انْتُهِکَتْ حُرْمَتُهَا وَ غُصِبَتْ حَقَّهَا وَ مُنِعَتْ إِرْثَهَا 🩸گویی من دارم می‌بینم که به خانه او بی توجهی شده و حرمتش زیر پا گذاشته شده و حقوقش غضب شده و از ارثش محروم می‌شود. وَ کُسِرَتْ جَنْبَتُهَا وَ أَسْقَطَتْ جَنِینَهَا وَ هِیَ تُنَادِی یَا مُحَمَّدَاهْ فَلَا تُجَابُ وَ تَسْتَغِیثُ فَلَا تُغَاثُ 🩸و پهلویش شکسته و جنینش سقط می‌شود و او فریاد برمی‌آورد که یا محمداه! و جوابی نمی‌شنود و استغاثه می‌کند و کسی به دادش نمی‌رسد. 📜 ... سپس درد او آغاز شده و شدت می‌گیرد. پس خداوند عزّوجلّ مریم دختر عمران را به پرستاری او می‌فرستد تا در هنگام مریضی مؤنس او باشد. 🔘 او در آن زمان می‌گوید: پروردگارا! دیگر از زندگی ملول شده‌ام و از اهل دنیا خسته شده‌ام؛ مرا به پدرم ملحق نما! و خداوند عزّوجلّ وی را به من ملحق می‌سازد و او اولین کسی است که از میان اهل بیتم به من می‌پیوندد. فَتَقْدَمُ عَلَیَّ مَحْزُونَةً مَکْرُوبَةً مَغْمُومَةً مَغْصُوبَةً مَقْتُولَةً 🩸و با حالی غمگین و مصیبت زده و غم دیده و غصب شده از حق و کشته شده، پیش من می‌آید. فَأَقُولُ عِنْدَ ذَلِکَ اللَّهُمَّ الْعَنْ مَنْ ظَلَمَهَا وَ عَاقِبْ مَنْ غَصَبَهَا وَ ذَلِّلْ مَنْ أَذَلَّهَا وَ خَلِّدْ فِی نَارِکَ مَنْ ضَرَبَ جَنْبَیْهَا حَتَّی أَلْقَتْ وَلَدَهَا فَتَقُولُ الْمَلَائِکَةُ عِنْدَ ذَلِکَ آمِینَ 🩸و آن گاه است که من می‌گویم: خدایا بر کسی که به وی ظلم کرده لعنت فرست و کسی که حقش را غصب کرده را عقوبت فرما و کسی که او را ذلیل نموده خوار گردان و آن کسی که پهلوی وی را شکسته و موجب سقط بچه او شده را تا ابد در آتش جهنم گرفتار کن! در آن هنگام فرشتگان آمین می‌گویند. 📚الأمالی،شیخ صدوق، ص١١٢ 📚بحارالانوار ج ۴٣ ص١٧٢ ✍ بعد از نبی، مدینه به دُختش امان نداد و ز مِهر، کس تسلّیِ آن خسته جان نداد! زهرا ندید محسن و، گلچین روزگار گل چید و فیض دیدن بر باغبان داد! می‏خواست با پسر بدهد جان به پشت در اما چو بی‌کسیِ علی دید، جان نداد! میخواست با علی سوی مسجد رود ولی دردا که تازیانه‏ی قنفذ امان نداد! هر قهرمان کند به نشان خود افتخار زهرا نشان خود به علی هم نشان نداد... @Maghaatel
هدایت شده از منهاج الولاية
🔱 لعن ابوحنیفه توسط امام کاظم - صلی الله علیه - { مصدر شیعه } • مرحوم کلینی با سند معتبر از امام کاظم نقل می کند که ایشان در روایتی فرمودند : لعن الله أبا حنيفة كان يقول: قال علي، وقلت خدا ابوحنیفه را لعنت کند تو همواره می گفت : على چنان گفت و من چنين می گويم. 📕 الکافی 1 / 56 |☜ مرحوم علامه مجلسی - ره - بعد از تصحیح سند روایت در شرح روایت درباره کلام ابو حنیفه می گوید: قوله عليه السلام قال علي و قلت: أي و قلت خلاف قوله، أراد أنه رأى في المسألة رأيا و أنا رأيت فيها رأيا بخلافه و قول امام کاظم درباره ابوحنیفه که می‌گفت علی چنان گفت و من چنان گویم یعنی خلاف قول او می‌گویم، مقصود او این است که در مسأله ای، امیرالمومنین نظری داشت و من نظرم خلاف نظر امیرالمومنین بود. 📕 مرأة العقول 1 / 194 |☜ متأسفانه مشاهده می شود عده ای از شیعیان که ادعا دارند پیرو ائمه اطهار هستن سعی می کنند ابو حنیفه را تطهیر کنند و از او دفاع کنند در صورتی که حضرت ایشان را لعن کرده. قابل توجه در روایت فوق اجتهاد و رأی ابو حنیفه است که خلاف نظر امیرالمومنین اجتهاد می کرده و به قول امیرالمومنین اعتنایی نداشته البته این مطلب مختص به شیعه نیست بلکه ابن تیمیه نیز به این مسئله اذعان دارد که امامان اربعه اهل سنت در مسائل فقهی به سخنان و قول امیرالمومنین مراجعه نمی کردند که سابقا در کانال قرار دادیم { کلیک کنید } ✓ البته این لعن مختص حضرت و مصادر شیعه نیست بلکه علمای اهل سنت نیز ابوحنیفه را لعن کرده اند که ان شاءالله در آینده پست خواهیم کرد. عضو شوید
هدایت شده از طلاب پاسخگو
1054143107.mp3
1.5M
❓آیا خداوند برای نعمتات و عذاب آخرتی بین و مرد فرقی قائل است؟ ❓آیا حوريان بهشتي فقط نعمتی مختص مردان است !؟ 🎙پاسخ 👆 ‌ ‎‌‌‌‎ ࿐჻ᭂ⸙🍃🌹🍃⸙჻ᭂ࿐ 🌷با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید 🌹 @Tollabe_pasokhgoo ‍‌ ‎‌‌‌‎࿐჻ᭂ⸙🍃🌹🍃⸙჻ᭂ࿐
هدایت شده از عمار
«ایران ۳۰۰ سال است که به کشوری حمله نکرده ، اما آمریکا با ۲۴۶ سال سن، ۲۳۶ سال است که در حالِ جنگ هست. تهدیدِ واقعیِ جهانی برای صلح کیست؟» •بیا اینو به شیفتگانِ غربِ داخلی بفهمون، که با هر تهدید و تحریم کشور خارجی علیه ایران، با دُمشون گردو می‌شکنن. 🗣 م . قنواتی @radeshobahatt
هدایت شده از عصر آب
0️⃣7️⃣ 📝مروری بر کتابهای کشف و کرامت 🔺فرسته اول ➖➖➖ از جمله کتابهای پرطرفدار در کشورمان،کتب کشف و کرامات است.مردم عزیز میهنم به دلایل مختلف به این دست کتابها علاقه دارند و هرکسی دنبال حل مشکل یا پیدا کردن گمشده‌اش در این آثار است. در چند فرسته درباره این دست کتابها نکاتی تقدیم می‌کنم. =-= 📌دلسوزان دین و مردم که دین را بر اساس عقلانیت و تفقه خوانده‌اند، مخالف صد در صد خرافات هستند. و حتی نسبت به کلیت این آثار موضع منفی نیز داشته اند. (نمونه نک: آیت الله سیستانی و عراق جدید،ص70.) +-+ ⭕️ مروری بر این آثار به مخاطب بصیر هشدار می‌دهد که با تحقیق بیشتری ادعاهای مطرح شده در این کتابها را بپذیرد. به چند نمونه اشاره می‌شود. 1. در محضر لاهوتیان.* جعفر مجتهدی از چهره‌های معاصر است که مریدانی نیز دارد. کتابهایی در شرح حالش نگاشته شده است. محمد علی مجاهدی که ادعا دارد بهترین توصیف از مجتهدی در اثر وی جمع آوری شده است، درباره دیگر کتابهایی که حاوی کرامات مرادش هست، موضع منفی دارد.مجاهدی،ابتدا گروهی را مدعیان دغل و ناصالح دانسته که درباره جعفر مجتهدی کتاب نوشته اند.(مجاهدی،در محضر لاهوتیان،ج1،ص16.) وی از حمید سفیدآبیان که اقدام به چاپ کتابی درباره مرادش کرده دلخور هست و مدعی است ،او به تعهدش عمل نکرده است. (همان،ص17) =-= 2.طوبای محبت محمد اسماعیل دولابی ، از افرادی است که کتابهایی درباره‌اش تحریر شده است. «مهدی طیب » یکی از هواخواهان اوست که مدعی است نزدیک بیست سال از دهه شصت تا سال 1381 ش همراه آن مرد الهی بوده است. (مهدی طیب،مصباح الهدی،ص11.) «طیب» ادعا دارد، آنچه در این کتاب آمده است حاصل سخنان دودهه‌ی استاد و مرادش می‌باشد.( همان،ص14.) در مقابل،محمد دولابی فرزند محمد اسماعیل دولابی پنج جلد کتاب در احوالات و سخنان پدرش منتشر کرده با نام «طوبای محبت». او کار طیب را نپسندیده و معتقد است آنچه طیب گفته‌است، مستند نیست. ( طوبای محبت ،کتاب یک،مقدمه،ص19.) به راستی کدام مرید مستند سخن گفته جناب طیب یا محمد دولابی ؟ =-= 3. عارف فی الرحاب القدسیة هاشم حداد یکی دیگر از مردان الهی است که مریدانش وی را ستوده و در مقاماتش کتابها نوشته و همایشهایی برگزار نموده اند. محقق بصیر پس از مطالعه این آثار ابهاماتی برایش حاصل میشود. چند مورد از آنها اشاره میکنم : ⬇️⬇️ 1.3.دیدار با جعفر مجتهدی نوه مرحوم حداد مدعی است، حداد با جعفر آقا مجتهدی دیدار داشته است. به مجتهدی می گوید: چطور این کرامات را پیدا نمودی؟ او می گوید: از توسل به اهل بیت (ع). حداد در پاسخش گفته است: اجازه بده من این مقامات را از تو بگیرم، سپس مقاماتی بزرگتر برایت حاصل می‌شود. مرحوم سید عبدالکریم کشمیری گفته است: جعفر مجتهدی سخن مرحوم حداد را قبول نکرد. (عارف فی الرحاب القدسیة، ص 139.) در حالیکه سید علی تهرانی می گوید: چنین مطلبی صحت ندارد و درست نیست.(سید علی تهرانی، زمهر افروخته، ص94.) —— 2.3.فقر مرحوم حداد علامه تهرانی معتقد بودند در دوران فناء وضعیت مالی حداد خوب نبود. (روح مجرد، ص 71.) این حالت عرفانی در آخر عمر حاصل شده بود. (همان، ص 86.) ولی فرزندان حداد معتقدند این فقر قبل از حالت فناء نیز بوده است. آنان چنین گزارش کرده‌اند: «او حتی پول خرید یک نان را نداشت. در مدرسه غذای ساده ای داشتیم گرده نانی که وسطش شکر بود. همیشه همین طور بود چه بسا شب که بدون غذا می خوابیدیم وقتی گرسنه میشدیم میگفت الان برای شما غذا می آورم. آنقدر میگفت تا ما به خواب میرفتیم.» (دلشده، ص 148؛ عارف فی الرحاب القدسیة، ص 115.) —— 3.3. استادی کردن مرده از ایشان سوال شد آیا استاد بعد از مرگش نیز می تواند شاگردش را هدایت کند، مرحوم حداد گفته بود: استاد مرده و زنده ندارد و چنین قدرتی دارد. (عارف فی الرحاب القدسیة، ص 238.) در حالیکه مرحوم علامه معتقد است، چنین سخنی صد ر صد همان استدلال عمر بن الخطاب است. (روح مجرد، ص 49.) ایشان بر رد ارتباط استاد مرده به عالم دنیا چنین استدلال کرده است: «عزيزم! به أدلّه فلسفيّه و براهين حِكَميّه و مشاهدات عينيّه و روايات و احاديث وارده، ثابت است و قابل ترديد نيست كه تمام مردگان بدون استثناء پس از مرگ تجرّدشان بيشتر مى‏شود، يعنى بيشتر در فناى توحيد در ذات متوغّل ميگردند؛ و اين مستلزم انصراف از عالم طبيعت است و حتّى از عالم مثال و صورت. به همين جهت برهان قطعى قائم بر لزوم امام زنده و مربّى زنده است تا روز قيامت.‏» (همان، ص 50.) 🕳🕳🕳 *ما اساس کرامت داشتن مردان الهی را منکر نیستیم. و صحبت بر اثبات ادعاها و نسبتهاست. (دقت شود) ✨ ادامه دارد •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water