از حیوان بدتر... !
برخی تشبیه بعضی انسانها به حیوان در قرآن را جسارت و ناسزاگویی محسوب میکنند و از این رویه گله و شکایت دارند.
با نگاهی به منافع حیوانات و عملکرد بعضی انسانها، تشبیه «اولئک کالانعام بل هم اضل» (سوره اعراف،آیه 179) را حق و منطقی مییابیم؛
🔹گرانترین لباس انسان، ابریشم، از حیوانات است.
🔹مهمترین غذای انسان، شیر و عسل و گوشت و ماست، از حیوانات است.
🔹حیوانات وسیله بارکشی و شخم زدن و منبع درآمد و اشتغال هستند.
🔹تمام کارخانههای پشم ریسی، چرم سازی، لبنیاتی و مرغداری و دامداریها کارشان به حیوانات وابسته است.
🔹حیوانات بعضی معلم بشرند. کلاغ، دفن مرده را به فرزند آدم و نسل او آموخت.
🔹بعضی گزارشگر انبیا میشوند؛ تار عنکبوت پیامبر اسلام را در غار حفظ کرد.
🔹حیوانات قابل تربیت و آموزش هستند و لذا شکار سگی که آموزش دیده حلال است.
🔹حتی حیوانات آزار دهنده مثل مار، تنها کسانی را میگزند که به آنها نزدیک شده باشند.
⭕️ با توجه به مطالب فوق، آیا انسانهایی که از دور مردم آزاری میکنند و مناطق دور دست را بمباران و موشک باران میکنند، از مار بدتر نیستند؟!
⭕️ افرادی که شبانه روز برای مردم حیله و خدعه میکنند و به خاطر رسیدن به هوسهای بیانتهای خود نسل انسان را به تباهی میکشند، از حیوانات بدتر نیستند؟!
⭕️ آدمهایی که یک تنه صدها پرونده جرم و جنایت دارند، از درندهترین حیوانات پستتر نیستند؟!
📚 پرسشهای مهم پاسخهای کوتاه
@eteghadz
عدالت الهی
برخی به عدالت خدا شبهه دارند و میپرسند:
چرا خداوند به بعضى از بندگان خود نعمتهاى ويژهاى عطا مىكند؟ آيا اين كار با عدالت سازگار است؟
پاسخ:
🔹اوّلاً معناى عدالت اين نيست كه به همه يكسان بدهيم. آيا معلّمى كه به هر شاگردى نمرهاى مىدهد و يا پزشكى كه براى هر بيمارى دارويى تجويز مىكند، ظالم است؟
🔹 ثانياً نعمتهاى ويژه، مسئوليّتهاى ويژهاى را نيز بدنبال دارد.
🔹 ثالثاً ما از خدا طلبى نداريم، تا هر چه بخواهيم به ما عطا كند.
🔹 رابعاً الطاف الهى بر اساس حكمت و شرايطى است كه انسان يا جامعه آن را بوجود مىآورد.
به قول شاعر:
چون چنان بوديم، بوديم آن چنان
چون چنين گشتيم گشتيم اين چنين
افرادى با اخلاص، تلاش، علم، تدبير، صرفهجويى، عدالت و وحدت كلمه، شرايطى را در خود ايجاد مىنمايند كه زمينهى دريافت الطاف الهى و نعمتهاى ويژه مىشود.
⚠️ البتّه گاهى الطاف ويژه به خاطر پاداش عملى است كه والدين انسان داشتهاند و خداوند مزد كارشان را به نسل آنان عطا مىكند. همان گونه كه در داستان موسى و خضر، خداوند آن دو پيامبر را مأمور مىكند ديوارى را كه گنجى زير آن بود و از آنِ كودكان يتيمى بود تعمير كنند تا در آينده از آن گنج استفاده نمايند، زيرا والدين كودكان نيكوكار و صالح بودهاند. «وكان ابوهما صالحا»
📚۴٠٠ نکته از تفسیر نور، ص٣٨
@eteghadz
امكان معاد
در طول تاريخ، هيچ كس دليل علمى براى نبودن معاد نياورده است و تنها چيزى كه مخالفان معاد زمزمه مىكنند آن است كه مگر مىشود انسانِ مردهاى كه ذرّاتش پوسيده و پخش شده است بار ديگر زنده شود؟ آيا اين محال نيست؟
✅ پاسخ عقل و قرآن آن است كه بدون شك و ترديد اين كار شدنى است، زيرا هم در فكر قابل تصوّر است و هم دائماً در شبانه روز نمونههايى از زندهشدن مردگان را به چشم خود مىبينيم. گرچه استدلالهاى ما از قرآن است، ليكن قرآن فكر و عقل ما را دعوت به انديشه مىكند و مىگويد: آيا كسى كه نمونههاى كارش را هر روز و شب و در هر فصل و سال مشاهده مىكنيد، باز جايى براى استبعاد و انكار عمل و كارى از او وجود دارد؟!
💠 امام جواد عليه السلام مىفرمايد:
خوابيدن و بيدارشدن، بهترين نمونهاى است كه مردن و زنده شدن را براى ما قابل درك مىكند. آرى مرگ يك خواب طولانى و شديدى بيش نيست.
🍂🍃 بهار و پائيز درختان، نمونۀ ديگرى از زنده شدن و مردن گياهان است.
در سوره فاطر مىخوانيم: خداست كه بادها را مىفرستد تا ابرها را برانگيزد و آنرا به شهرها و مناطق مرده روانه مىكند و پس از باريدن، آن شهر مرده را زنده مىكند، سپس مىفرمايد: «كذلِكَ النُّشور» يعنى زنده شدن مردگان هم مانند زندهشدن درختان و گياهان است.
در جاى ديگر مىفرمايد: «و احيَينا بِهِ بَلدَةً مَيّتا كذلِكَ الخُروج» ما به واسطۀ باران شهر مرده را زنده كرديم، همچنين است خروج شما در قيامت.
📚 اصول عقاید (قرائتی) ص۴٨١
@eteghadz
عدالت یا مساوات
برخی به اشتباه، "عدالت" را "مساوات و برابری" معنا می کنند و لذا بخاطر وجود تفاوت میان انسانها و زندگیشان ، خدا را به بی عدالتی محکوم می کنند!!!
[درحالیکه ] عدالت آن نیست که در تقسیم چیزی، به همۀ افراد به طور مساوی بدهند؛
🔰 برای مثال، در یکی از اتاقهای بیمارستان که یک متخصص مسئول معالجۀ بیماران آن اتاق است، برای هر کدام با توجه به وضعیت آنها دستور غذایی خاص میدهد؛ در دستور غذایی یکی چلومرغ است و دیگری سوپ و به بیماری نیز اجازۀ غذا خوردن نمی دهد که ممکن است برای برخی جای تعجب باشد و بگویند چرا به همه یک نوع غذا نمی دهد؟
عدالت آن است که "هر چیزی را به موقع، و در جای خودش قرار دهیم" و خداوند که حکیم و علیم است و خود خالق انسانها میباشد، میداند که مصالح و مفاسد بندگان خود در چیست و از این رو، احکام را بر اساس مصالح و مفاسد وضع میکند، هرچند در ظاهر برای برخی افراد ناخوشایند باشد؛
‼️ بنابراین، آنچه ناپسند است، تبعیض میباشد نه تفاوت.١
١. پرسشها و پاسخهای قرآنی ج٧ص٢۵
@akhlaghz
✅ ضرورت خودشناسی
خويشتن نشناخت مسكين آدمي / از فـزونـي آمـد و شـد در كمي
خويشتن را آدمي ارزان فروخت / بود اطلس، خويش را بردلق دوخت
‼️ حقيقتاً مشكل آدمي همين است كه خود را «بد» مي شناسد و با خود «بد» عمل مي كند و لذا همه استعدادهاي خود را از بين مي برد.
برعكس؛ انبياء آمدند تا از ضايع شدن انسان جلوگيري كنند. ۱
🖋 هر انساني با اندك تأمل بر حالات خود، تصديق مي كند كه منحصر به اين جسد مادّي نيست و روحش فراخ تر از بدنش است و آماده است راهي را بيابد تا از قفس تنگِ جسم آزاد شود و به آن فراخنايي که لازمه ي روح اوست دست يابد.
🖋 ابتدا بايد روشن شود حقيقيت آدمي پنهان است، حتّي براي خودش. و براي شناخت خود به روشي نياز دارد که توجه او را به ابعاد ماوراء جسمش بيندازد و بديهي است که انسان بعد از معرفت به حقيقت خود مي تواند دست در اصلاح خود بزند ...
🖋 در همين رابطه گفته مي شود: «معرفت به نفس، مقدمه ي عبوديّت است» و هر چه معرفت به نفس دقيق تر و عميق تر باشد، كمال عبوديّت بيشتر خواهد بود. ۲
۱.ده نکته ازمعرفت نفس
۲. انسان از تنگنای بدن تا فراخنای قرب الهی
@eteghadz
نعمتِ بلا ...!!
یکی از بزرگترین مشکلات انسان جهل او نسبت به واقعیتهای عالم است؛ لذا با آنچه که نمیداند دشمنی و مبارزه می کند...
🔹قال علی [عليه السلام] النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا .
مردم دشمن چيزهايى هستند كه نمى دانند. ١
مثلا ، چون ریشه و فلسفه بلا و گرفتاری ها را نمیداند، در هنگام بلا، احساس میکند دچار ضرر و زیان شده است؛ لذا به جای صبر و تشکر، از خدا گلایهمند میشود؛ درحالیکه پس از مدتی میبیند همان که ضرر میپنداشته، موهبتی از طرف حضرت دوست بوده و موجبات رشد و تعالی او را فراهم کرده است.
👌مانند حضرت زینب (سلام الله علیها) که بعد از مصیبت عاشورا فرمود : «ما رأیت إلا جمیلا...» جز زیبایی ندیدم ..❗️
🔹 امام صادق علیه السلام : إنَّ اللّه َإذا أحَبَّ عبدا غَتَّهُ بالبلاءِ غَتّا ، وإنّا وإيّاكُم يا سديرُ لَنُصبِحُ بهِ ونُمْسي .
امام صادق عليه السلام ـ در حضور سدير ـ فرمود : خداوند هرگاه بنده اى را دوست بدارد او را در بلا غوطه ور مى سازد. اى سدير! ما و شما روز و شبمان را با بلا سپرى مى كنيم.۲
۱.نهج البلاغه ح۱۷۲
۲.میزان الحکمه
@eteghadz
آزادی
خداوند، انسان را آزاد آفرید و به او اختیار داده تا کارهایش را انتخاب کند. گرچه بعضی گفتهاند: «انسان در کارهایش مجبور است و گمان میکند که آزاد است» ، اما دلایل بسیاری بر اختیار انسان وجود دارد که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
الف) هر انسانی در کارهای خود گاهی دچار تردید و شک میشود که آیا انجام دهد یا ندهد؟ همین شک، دلیل بر آزادی اوست که میتواند کاری را انجام دهد و میتواند انجام ندهد.
ب) گاهی انسانها به کار یکدیگر انتقاد دارند. انتقاد نیز دلیل آن است که کسی که کار انجام داده، میتوانسته انجام ندهد.
ج) هر انسانی در عمر خود بارها از گفتار و رفتار خود پشیمان شده است و همین پشیمانی دلیل آن است که میتوانسته انجام ندهد و لذا با خود میگوید: ای کاش انجام نمیدادم!
د) همه مردم فرزندان خود را تربیت میکنند و یا به معلم و مربی میسپارند و این دلیل آن است که فرزند انسان میتواند مسیر کج را رها و به راه حق برود.
✅ بنابراین شک، انتقاد، پشیمانی و تربیت، دلیل آزادی انسان است. علاوه بر آنکه آزادی خواسته تمام انسانها بلکه حیوانات است. شما اگر گربهای را در قفس کنید، هر نوع غذا برای او در قفس قرار دهید، باز ناراحت است و ترجیح میدهد در کوچه و خیابان سادهترین غذا را بخورد اما در قفس نباشد.
در بهشت نیز اگر آزادی نباشد، مومن رنج میبرد و لذا مومنان هنگامی که وارد بهشت میشوند، خدا را به خاطر آزادی در بهشت سپاس میگویند: «الحمدلله الذی نتبوء من الجنه حیث نشاء» ( سوره زمر، آیه 74.)
با این همه، انسان بنده خداست و باید به دستورات او عمل کند و اگر آزادی مرز نداشته باشد و انسان اختیار خود را به نفس و تمایلات شخصی یا تمایلات دیگران بدهد او را به دره هلاکت سقوط خواهد داد.
⚠️ آزادی باید در چارچوب فرامین خدا و عقل باشد تا سبب سلب و آزادی دیگران نشود.
📚 پرسشهای مهم پاسخهای کوتاه
@eteghadz
تلخ اما شیرین...!!
💠 قرآن میفرماید:
«عسی أن تکرهوا شیئاً و هو خیر لکم و عسی أن تحبّوا شیئاً و هو شرّ لکم» ۱
چه بسیار چیزهایی که شما دوست ندارید، ولی در حقیقت به نفع شماست و چه بسیار چیزهایی که دوست دارید، ولی به ضرر شماست.
☘اگر بدانیم؛ دیگران مشکلات بیشتری دارند.
☘اگر بدانیم؛ مشکلات، توجّه ما را به خداوند بیشتر میکند.
☘اگر بدانیم؛ مشکلات، غرور ما را میشکند و سنگدلی ما را برطرف میکند.
☘اگر بدانیم؛ مشکلات، ما را به یاد دردمندان میاندازد.
☘اگر بدانیم؛ مشکلات، ما را به فکر دفاع و ابتکار میاندازد.
☘اگر بدانیم؛ مشکلات، ارزش نعمتهای گذشته را به ما یادآوری میکند.
☘اگر بدانیم؛ مشکلات، کفّاره ی گناهان است.
☘اگر بدانیم؛ مشکلات، سبب دریافت پاداش اُخروی است.
☘اگر بدانیم؛ مشکلات، هشدار و زنگ بیدارباش قیامت است.
☘اگر بدانیم؛ مشکلات، سبب شناخت صبر و یا شناخت دوستان واقعی است.
☘و اگر بدانیم؛ ممکن بود مشکلات بیشتر یا سخت تری برای ما پیش آید، خواهیم دانست که تلخیهای ظاهری نیز در جای خود شیرین است.
👌 آری، برای کودک، خرما شیرین و پیاز و فلفل تند و ناخوشایند، امّا برای والدین که رشد و بینش بیشتری دارند، ترش و شیرین هردو خوشایند است.
۱. بقره، ۲۱۶
📚دقایقی باقرآن ص۱۶۰
@eteghadz
💠 برداشت های نادرست اخلاقی 👈
@akhlaghz
💠 برداشت های نادرست از احکام 👈
@ahkamz
💠 پاسخگویی، مشاوره و اعزام سخنران 👈
@mabnaplas
💠 کلیپ و صوت سخنرانی(سرای حکمت) 👈
@sarayehekmaatt
وجدان، جايگزين انبيا نمیشود
برخلاف تصوّر گروهى كه خيال مىكنند وجدان اخلاقى براى هدايت انسان كافى است و ديگر از راهنمايى انبيا بىنيازيم؛ بايد بگوييم:
وجدان اخلاقى تا حدود زيادى به خود ما و جامعه ما وابسته است، و رنگ محيط و عادت به خود مىگيرد و قابل تغيير است و هرگز نشان دهندۀ واقعيات نيست.
🚬 همين سيگار تلخ، كه هر وجدان سالمى بار اول آن را طرد مىكند، به خاطر عادت و محيط، كمكم به مرحلهاى مىرسد كه فرد از مصرف آن لذّت مىبرد.
🔪 كسانى را مىشناسيم كه از سربريدن يك مرغ وحشت داشتند ولى با تكرار آن، احساس و وجدانشان تغيير يافته است.
البته وجدان چيز خوب و مفيدى است امّا نمىتوان بر آن تكيه كرد.
💠 در دعاى كميل مىخوانيم:
« الّلهم اغفرلى الذّنوب الّتى تهتك العصم »
خدايا! گناهانى كه پردهها را مىدرد بر من ببخشا!
انسان بار اول كه گناه مىكند، ناراحت مىشود و وجدان، او را آزار مىدهد، امّا بر اثر تكرار، انجام گناه براى او عادّى مىشود حتى گاهى از اين كه گناه نكرده ناراحت است.
💠 اميرمؤمنان حضرت على عليه السلام مىفرمايد:
انبيا آمدند تا فطرت بشر را زنده كنند و پردههاى غفلت را كنار بزنند. ولى بحث ما در اين است كه آيا مىتوان تنها به رهنمودهاى وجدان قناعت كرد؟ البته كه پاسخ منفى است.
اصول عقاید ص٢٢١
@eteghadz
دینداری خیالی یا واقعی
تشخیص بین حق و باطل به قدری مهم است که امامان معصوم از خدا کمک میخواهند. در دعاهای آن بزرگواران میخوانیم: «اللَّهُمَّ أَرِنِی الْحَقَّ حَقّاً حَتَّی أَتَّبِعَهُ وَ أَرِنِی الْبَاطِلَ بَاطِلا حَتَّی أَجْتَنِبَهُ». ١
خدایا حق را به من حق نشان بده تا پیروی کنم و باطل را به من باطل نشان بده تا دوری کنم.
💠 در قرآن بارها از کسانی که گرفتار محاسبات غلط هستند، انتقاد شده است :
🔹 گروهی خیال میکنند هدایت یافتهاند، (یحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُون) ٢
🔹گروهی خیال میکنند کارشان درست است، (یحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یحْسِنُونَ صُنْعاً) ٣
🔹گروهی خیال میکنند جایگاهی دارند، (یحْسَبُونَ أَنَّهُمْ عَلی شَی ءٍ) ۴
🌾 ریشه این خیال بافیها اموری است از جمله:
۱. گاهی تصورات شخصی است.
۲. گاهی تلقینات دوستان است.
۳. گاهی تملقات اطرافیان است.
۴. گاهی سکوت دیگران نسبت به خلافهای انسان است.
۵. گاهی تزیینات شیطان است.
۶. گاهی تبلیغات نابجا است.
۷. گاهی آرزوهای طول و دراز است.
۸. گاهی وعدههای نابجای این و آن است.
۹. گاهی امیدهای نابجا است.
۱۰. گاهی فهم غلط از دین و دستورات الهی است.
⚠️ بسیاری از افرادی که برای کشتن امام حسین علیه السلام به کربلا آمدند گرفتار این خیالبافیها شدند.
به خیال حکومت ری و وعدههای یزید، عمر سعد فرماندهی لشکر یزید را در کربلا پذیرفت. حق را کنار گذاشت و حکومت طاغوت را پذیرفت.
۱. مستدرک الوسائل، ج۶، ص۲۶۱.
۲. اعراف، ۳۰.
۳. کهف، ۱۰۴.
۴. مجادله، ۱۸.
📚 نهضت حسینی در پرتو قرآن ص۶٩
@eteghadz
هدایت شده از سرای حکمت
☀️عــــارفـــانہ
💯خانواده ای نورانی می شود که اهل دعا باشد.
خانواده ای که اهل خیر نباشد، نباید هم از فرزندانش خیر سراغ بگیرد!
خانواده ای که اهل دعا نباشد،نمیتواند اهل نور و نورانیت هم باشد.
مخصوصاً پدر و مادرها در حق فــرزندانشان زیاد دعا بکنند...!
مخصوصاً در قنــوت نمــاز شب، رکعت آخر نماز، محل استجابت دعاست .
در قنوت آخر نماز شب، امام زمان را دعا بکنید مومنین را دعا بکنید بعد هر چه خواستید دعا بکنید...
این دعا را وعده داده اند مســتجاب است، خصوصاً اگر چند قطــره اشکی از چشم انسان در خوف الهی سرازیر شده باشد.
مرحوم علامه مجلسی اول، وقتی میخواست در نــماز شبش دعا بکند، در آن موقعیت صدای بچه اش راشنید، و همان جا در حق او دعا کرد...
آن بچه، شد ملا محمد باقر مجلسی صاحب کتاب بحار الانوار...!
📚بخشی از سخنرانی حجت الاسلام محمد طاهری پیرامون خانواده نورانی
#خانواده_قرآنی
#امام_زمان
🔻 کانال 💠 سرای حکمت 💠 👇
https://eitaa.com/joinchat/449839258C828ed35f93