هدایت شده از برداشت های نادرست اخلاقی
نعمتِ بلا ...!!
یکی از بزرگترین مشکلات انسان جهل او نسبت به واقعیتهای عالم است؛ لذا با آنچه که نمیداند دشمنی و مبارزه می کند...
🔹قال علی [عليه السلام] النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا .
مردم دشمن چيزهايى هستند كه نمىدانند. ١
مثلا ، چون ریشه و فلسفه بلا و گرفتاری ها را نمیداند، در هنگام بلا، احساس میکند دچار ضرر و زیان شده است؛ لذا به جای صبر و تشکر، از خدا گلایهمند میشود؛ درحالیکه پس از مدتی میبیند همان که ضرر میپنداشته، موهبتی از طرف حضرت دوست بوده و موجبات رشد و تعالی او را فراهم کرده است.
👌مانند حضرت زینب (سلام الله علیها) که بعد از مصیبت عاشورا فرمود : «ما رأیت إلا جمیلا...» جز زیبایی ندیدم ..❗️
🔹 امام صادق علیه السلام : إنَّ اللّه َإذا أحَبَّ عبدا غَتَّهُ بالبلاءِ غَتّا ، وإنّا وإيّاكُم يا سديرُ لَنُصبِحُ بهِ ونُمْسي .
امام صادق عليه السلام ـ در حضور سدير ـ فرمود : خداوند هرگاه بنده اى را دوست بدارد او را در بلا غوطه ور مى سازد. اى سدير! ما و شما روز و شبمان را با بلا سپرى مى كنيم.۲
۱.نهج البلاغه ح۱۷۲
۲.میزان الحکمه
@eteghadz
🔅عـــــــــارفــــــانہ
‼️صبر در دین همانند سر است به بدن...!
در حکمت ۸۲نهج البلاغه ،حضرت میفرمایند:
"اوصیکُم بخمس"که پنجمین مورد آن صبر و تحمل است
و میفرمایند: نسبت صبر به دین،همانند نسبت سر است به بدن؛ عضو رئیسی و اصلی بدن سر است و عضو رئیسی دین هم صبر است!
همانطور که بدن بدون سر فایده ای ندارد، دین بدون صبر هم هیچ فایده ای ندارد!
باید روی صبر کار کرد.اگر انسان در برخورد با خانواده، اطرافیان، دوستان، رفقا، همسایه و اجتماع صبور نباشد،نمی تواند برنامه های دینی و فرهنگی و تربیتی اش را هم پیاده بکند.صبر خیلی مهم است و نقش پایه ای دارد و لذا خداوند متعال بسیاری از امتحانات را برای ما انجام می دهد تا ما به این صبر برسیم.
ببینید اگر صبر حضرت زینب(س) در جریان کربلا نبود،حتی شهادت حضرت هیچ خاصیتی پیدا نمی کرد! اما یک صبر و تحمل نه تنها به این حرکت خاصیت می دهد،بلکه پیام هم منتقل می شود، آن هم به چه شکل..."ما رأیتُ الّا جمیلا"...خیلی هم درست و زیبا...
یعنی به زیباترین شکل دیده میشود و منعکس میشود،صبر خیلی مهم است...
📚 گزیده ای از بیانات حجت الاسلام والمسلمین محمد طاهری
#صبر
#دین
#وفات_حضرت_زینب
https://eitaa.com/joinchat/449839258C828ed35f93
هدایت شده از برداشت های نادرست از احکام
٢٢ بهمن
بعضی از روی غرض و یا غفلت، اعتقادی به شرکت در راهپیماییها ندارند؛ درحالیکه حضور در راهپیمایی روز قدس، ٢٢ بهمن و... از مصادیق تعظیم شعائر اسلامی است که موجب تقویت اسلام، حفظ انقلاب و اتحاد ملی میشود
💠 به نحو کلى تعظیم شعائر اسلامى و حفظ انقلاب اسلامى وظیفه هر مسلمانى است و اقدام به هر عملى که موجب تقویت اسلام و تضعیف کفر است مطلوب و داراى اجر و ثواب خواهد بود.١
١. جواب استفتا از دفتر مقام معظم رهبری
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
هدایت شده از سرای حکمت
🔅عـــارفـــانہ
ریشه ی اصلی اضطرابات درونی انسان، عدم هماهنگی میان تکوین و تشریع اوست...‼️
تکوین یعنی چیزی که بوده ایم و تشریع یعنی چیزی که قرار است بشویم. آیا دست من و شما بوده که مرد باشیم یا زن؟! نه ! این، تکوینی است؛ خدا خواسته که ما زن یا مرد باشیم و این بودن دست من و شما نیست! اما مرد و زن کامل شدن، مرد و زن باایمان شدن و مرد و زن باتقوا شدن، این ها تشریع است و ما خود باید این طور بشویم و این ها از اختیارات ماست...
نکته اینجاست که ما باید تشریع خود را با تکوین خود هماهنگ کنیم وگرنه ضربه ی سنگینی خواهیم خورد!
الان این همه اضطراب و استرس که میبینیم ،این همه پوچی، خودکشی،سردی، افسردگی،ناامیدی همه اش مربوط به همین موضوع است ...در چنین مواردی روانپزشک ما چه میکند؟! قرص تجویز میکند یا دستوراتی از این قبیل می دهد! اما هیچ کجا نمیگوید که برو و با خدا ارتباط برقرار کن! درحالیکه ریشه ی اضطراب ها همین جاست... تو یک چیزی هستی که خدا تو را این طور خلق کرده، حالا دائما میخواهی از این فاصله بگیری !می خواهی این چیزی که هستی، نباشی! طبیعی است که بهم بریزی و برایت مشکلات روحی و روانی بوجود آید ! اما اگر سعی کردی به اصل و تکوین خود نزدیک شوی، این مشکلات فروکش میکند و آرامش پیدا میکنی ! پس باید تشریع انسان مطابق تکوینش باشد تا به آرامش برسد، یعنی باید دائما به یاد خدا باشد و بندگی خدا را بکند...!!
📚گزیده ای از بیانات حجت الاسلام و المسلمین طاهری
#آرامش
#اضطراب
#تشریع
#تکوین
https://eitaa.com/joinchat/449839258C828ed35f93
ابوطالب (عليه السلام )
برادران اهل تسنن معتقدند، ابوطالب(عليه السلام) تنها به واسطه عاطفه خانوادگى از پیامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) حمايت مىكرد، اما به آن حضرت ايمان نياورده بود.
لكن روايات فراوانى به صورتهاى مختلف از ائمه اطهار(عليهم السلام) نقل شده است كه فرموده اند: ابوطالب(عليه السلام) در اين امت مانند #مؤمن_آل_فرعون است كه«يَكْتُمُ إِيمانَهُ».١
او مأمور بود ايمان خود را مكتوم بدارد و تقیه كند تا بتواند از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) حفاظت كند. ايشان از ابتدا به پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) ايمان داشت و حتى پيش از آن نيز فردى مؤمن و معتقد به خداى متعال بود؛ لكن مأمور بود ايمان خود را اظهار نكند. همانگونه كه مؤمن آل فرعون و بسيارى ديگر نيز در طول تاريخ اين گونه بودند كه به سبب مصالحى ايمان و اعتقاد خود را به خدا و انبيا و يا ولايت ائمه(عليهم السلام) اظهار نمىكردند.٢
☑️ امام صادق عليه السلام :
مؤمن [هميشه] مجاهد است؛ چون در دولت باطل از طريق تقيّه با دشمنان خدا مى جنگد و در دولت حقّ به وسيله شمشير.
#بیست_وششم_رجب_وفات_حضرت_ابوطالب(ع)
١.غافر٢٨
٢.درپرتو ولایت ٨٢
۳.میزان الحکمه١٨٧٢
@eteghadz
دشمن شناسی
برخی با اینکه مقید به انجام وظایف عبادی خود هستند، در دشمنشناسی ضعیف عمل میکنند و از وظیفه خود در برابر او غافلند. چه بسا آنها در زمین دشمن بازی میکنند و دست به تفرقه افکنی میزنند.!!
در حالی که قرآن، هم مسلمانان را به وحدت دعوت کرده: «و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا»١ و هم از تفرقه نهی فرموده است: «و لا تنازعوا فتفشلوا»٢ با یکدیگر نزاع نکنید که سست و ناتوان میشوید.
⚠️ به دو مثال توجه کنید:
💧قطرات باران تا وقتی از هم جدا هستند، قدرتی ندارند، اما وقتی در کنار هم قرار میگیرند و به شکل جوی و سپس رودخانه جاری میشوند، چنان قدرتی مییابند که اگر مهار نشود، سیل بنیان کن میشوند و اگر در پشت سد مهار شوند، توربینهای عظیمی را به حرکت در میآورند که دهها مگاوات برق تولید کرده و چرخ تولید را به حرکت در میآورند.
🖐 هر دست ما پنج انگشت دارد، اما در برابر دشمن مشترک، همه انگشتان با هم جمع شده و به شکل مشت بر سینه دشمن کوبیده میشود.
با آنکه هر انگشت از انگشت دیگر متفاوت و متمایز است، یکی بلندی است و یکی کوتاهی، یکی نازک است و یکی کلفت و هر کدام نباشند، بخشی از کارهای روزمره انسان زمین میماند. مثلا بدون انگشت شصت، نمیتوان دگمه را بست و یا قلم را به دست گرفت و چیزی نوشت.
١. سوره آل عمران، آیه ١٠٣
٢. سوره انفال، آیه 46
📚 پرسشهای مهم و پاسخهای کوتاه
@eteghadz
اوقات فراغت
امروزه با پديدآمدن انواع وسايل الکتريکي و الکترونيکي و اين که کارها راحت و سريع انجام مي گيرد، اوقات فراغت به يکي از مشکلات مردم جهان تبديل شده، که چگونه آن را بگذرانند. عجيب است، چيزي که مي تواند بزرگترين هديه ي خدا باشد و بشر را به ساحت عالَم معنويت سير دهد، مشکل بشر شده است.❗️
💠 امام سجاد(ع) از خدا تقاضا مي کنند: «نَبِّهْنِي لِذِكْرِكَ فِي أَوْقَاتِ الْغَفْلَةِ، وَ اسْتَعْمِلْنِي بِطَاعَتِكَ فِي أَيَّامِ الْمُهْلَةِ، وَ انْهَجْ لِي إِلَی محبّتكَ سَبِيلًا سَهْلَة»؛
خدايا! مرا در اوقات فراغت به ياد خود هشيارم گردان، و درايام مهلت به طاعت و بندگي ات بگمار، و همواره راهی به سوی محبّت و دوستي ات برای من آشكار نما.
در واقع خداوند کسي را که بخواهد مورد لطف قرار دهد مفتخر به داشتن اوقات فراغت مي کند تا بتواند در آن فرصت با خداي خودش مناجات و معاشقه کند.
▪️ وقتي هارون #امام_موسي_کاظم(ع) را به زندان مي فرستد. امام مي فرمايند: خدايا! مدّتي بود دنبال زمان و مکاني بودم تا بتوانم با تو مناجات کنم حالا اين فرصت را به من دادي.
⚠️ حال ملاحظه بفرمائيد چه شده که اوقات فراغت مشکل بشر شده است! بشري که از طريق دل با خدا ارتباط ندارد اوقات فراغتش مزاحم او خواهد شد و بشري که نتواند زندگي خود را در مسير اولياء الهي قرار دهد، دل خود را وارد زندگي نکرده است.
📚 مبانی نظری و عملی حب اهل بیت
@akhlaghz
💠 برداشت های نادرست اخلاقی 👈
@akhlaghz
💠 برداشت های نادرست از احکام 👈
@ahkamz
💠 پاسخگویی، مشاوره و اعزام سخنران 👈
@mabnaplas
💠 متن، کلیپ و صوتهای ناب (سرای حکمت) 👈
@sarayehekmaatt
حساب و جزاى كارهاى انجام نشده
در فرهنگ اسلام براى انسان دوگونه حساب و جزا ثبت مىشود:
١- كارهايى كه خودش انجام داده است.
٢- كارهايى را كه انجام نداده، ولى تصميم بر انجام آن داشته است.
توضيح آنكه: بر خلاف قوانين حقوقى اين جهان كه تنها روى كارهاى انجام شده حكم صادر مىكنند و نسبت به افكار و انگيزهها و آرزوها و نيّتها عكسالعملى نشان نمىدهند، اسلام، هم براى كارهايى كه انسان انجام داده و هم نسبت به انگيزه و نيّتهايى كه در دل داشته و به مرحلۀ عمل نرسيده حساب باز نموده است، به طورى كه هرگاه انسانى در مشرق زمين عمل صالح يا فاسدى انجام دهد، هرچند سالها بلكه قرنها از آن گذشته باشد و ديگرى در مغرب نسبت به انجام آن كار راضى يا ناراضى باشد، در دادگاه عدل الهى به هنگام جزا يا كيفر، پاى او را نيز به ميان مىكشند.
اين رضايت باطنى و پيوند مكتبى، علاوه بر اينكه يك حقيقت قابل ملاحظهاى در سازندگى انسان است، از درون نيز نقش مهمّى دارد. زيرا هر لحظه به انسان بد فكر و بد انديشه هشدار مىدهد كه هر گاه راضى به فلان كار زشت باشى، تو هم در كيفر آن عمل شريك خواهى بود، و همچنين به انسان رشد يافته بشارت مىدهد كه هر گاه در انجام عمل نيك آنگونه كه دلخواه تو بود موفّق نشدى، خداوند بخاطر آن فكر و آرزوى صحيحى كه داشتى به تو پاداش مىدهد.
براى روشن شدن بيشتر اين مسأله كه پيوند فكرى و مكتبى از نظر اسلام هيچ حدّ و مرز زمانى و مكانى ندارد، آيات و رواياتى را بيان مىكنيم...
🔻ادامه دارد...
@eteghadz
:
🔺 ادامه مطلب...
١- قرآن خطاب به يهوديان زمان پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله مىفرمايد: «فَلِمَ قَتَلتُموهُم» ١ چرا شما پيامبران (همچون يحيى و زكريا عليهما السلام ) را شهيد كرديد؟ در حالى كه طبق فرمودۀ امام صادق عليه السلام فاصلۀ ميان قاتلان آن پيامبران با يهوديان زمان رسول اللّه صلى الله عليه و آله پانصد سال بوده است.
آرى، صدها سال پيش اجداد و پدران آنها پيامبرانى را كشتهاند، ولى چون آنها از رفتار و عملكرد پدران خود راضى بودند، خداوند آنها را نيز مورد عتاب قرار داده و حتّى نسبت پيامبركشى به آنان مىدهد كه چرا پيامبران را كشتيد؟ و در قيامت هم بايد پاسخ اين كار ناكردهاى را كه راضى به آن بودهاند بدهند.
٢- قرآن در مورد شتر حضرت صالح كه يكى از نشانههاى بزرگ الهى و معجزه آن پيامبر بزرگوار بود و آن را تنها يك نفر پى كرد و ازبين برد، مىفرمايد: «فَعَقَروُها» ١همۀ مخالفان حضرت صالح شتر را كشتند. و اين به خاطر آن آست كه همۀ مخالفان به كار آن يك نفر راضى بودند ولذا همۀ مردم نيز مورد قهر خداوند قرار گرفتند.
چنانكه حضرت على عليه السلام مىفرمايد: «ايّهَا النّاسُ! انَّما يَجمَعُ النّاسَ الرّضا و السَّخطُ و انّما عَقَر ناقَةَ ثَمودَ رَجلٌ واحِدٌ فَعَمَّهمُ اللّهُ بِالعَذابِ لمّا عَمّوهُ بِالرِّضا» اى مردم! رضايت و خشنودى و ناخوشايندى انسان نسبت به عملى نيز محاسبه مىشود، چنانكه شتر صالح را يك نفر كشت، ولى چون ديگران بدان رضايت داشتند، خداوند تمام آنان را عذاب فرمود.
٣- پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: هر كس در محلّ گناه (به ناچارى) حاضر باشد و قلباً مخالف با گناه باشد، گويا غايب است، ولى هر غايبى كه قلباً راضى به انجام گناه باشد، گويا در آن مجلس حضور داشته است.
آرى، حضور و غياب در صحنۀ گناه و جرم تنها با حضور فيزيكى و جسم و جسد نيست، بلكه حضور و غياب واقعى همان رضايت يا تنّفر قلبى است.
٤- حضرت رضا عليه السلام فرمود: هر گاه شخصى در مشرق كشته شود، ولى انسانى در مغرب زمين به آن قتل راضى باشد، در نزد خداوند آن انسان راضى هم مانند قاتل، مجرم شناخته مىشود.
٥ - يكى از ياران حضرت على عليه السلام بعد از پيروزى در جنگ جمل گفت: اى كاش برادرم بود و پيروزى ما را مىديد! امام فرمود: اگر دل او با ما باشد، گويا در جنگ و پيروزى ما شريك است. از اين بالاتر اين كه امام فرمود: نه تنها برادر تو، بلكه در اين پيروزى افرادى شريكاند كه هنوز به دنيا نيامدهاند. (يعنى آيندگان هم اگر راضى به كار ما باشند، نيز با ما شريكند)
٦- در زيارت عاشورا مىخوانيم: خدا لعنت كند كسانى را كه خبر شهادت امام حسين عليه السلام را شنيدند، ولى قلباً راضى بودند و عكسالعملى نشان ندادند.
٧- پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: در قيامت همين كه نامۀ عمل غيبت كننده را به دستش مىدهند، مىپرسد: چرا كارهاى خير من در آن نيست؟ به او مىگويند: به خاطر گناه غيبت تو، كار خيرت در پروندۀ ديگرى ثبت شد، و برعكس در نامۀ بعضى عباداتى ثبت شده كه هرگز انجام ندادهاند، آنها نيز مىپرسند: ما اين اعمال را انجام ندادهايم؟! ولى پاسخ مىشنوند كه عبادات كسى كه تو را غيبت كرده، از نامۀ عملش حذف و در پرونده تو ثبت نموديم.
📚 اصول عقاید قرائتی ص۶۴٠
@eteghadz
هدایت شده از برداشت های نادرست از احکام
لباس شهرت
امروزه شاهدیم که افراد در سنین و جنسیتهای مختلف، لباسهایی با طرح، رنگ و مدلهای بسیار متنوع پوشیده و در جامعه ظاهر میشوند و این را حق و سلیقه خود میدانند؛ درحالیکه در احکام دینی به نوع خاصی از لباس دستور داده نشده است، ولی باید شرایطی داشته باشد، از آن جمله است:
۱. بدن را به مقدار لازم بپوشاند؛
۲. نازک و بدن نما نباشد؛
۳. برجستگیهای بدن را بپوشاند؛
۴. لباس شهرت نباشد؛ ١
«پوشیدن لباس شهرت، چه برای مرد و چه برای زن، بنابر احتیاط واجب، جایز نیست. » ٢ در نتیجه تفاوتی میان لباسهایی که موجب
شهرت میشود نیست؛ چه از نظر جنسی یا رنگ آن -تند و زننده- و چه ازنظر مدل یا نحوه پوشیدن آن.٣
🔹 پوشش این گونه، در روایات نیز نهی شده است.
- پیامبراکرم صلی الله وعلیه وآله میفرمایند:
کسی که در دنیا لباس شهرت بر تن کند، خداوند در روز قیامت بر او لباس خواری میپوشاند. ۴
- امام صادق علیه السلام هم میفرمایند:
برای خواری مرد همین بس که لباسی بر تن کند که سبب شهرت شود و بر مرکبی سوار شود که او را انگشت نما کند.۵
١. لباس شهرت لباسی است که انسان را انگشت نما کند.
٢. توضیح المسائل، مسئله۸۴۵.
٣. احکام روابط زن و مرد، ص۹۱.
۴. بحارالانوار، ج۷۹، ص۳۱۴
۵. بحارالانوار، ج۷۹، ص۳۱۳
📚 منبع: احکام و آداب آرایشگری ص۴٨
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797