فرهنگ، هنر و رسانه استان اصفهان
🌱🌸🌱 🎶قرار عاشــــقی💚 ❣شاهنشین دل من، منتظرت، جانان! ❣دیده عالـــم به تو، ای پادشه خوبان! ❣این دل ش
Erfan Tahmasbi - To (320).mp3
8.57M
🌱🌸🌱
🎶قرار عاشــــقی💚
❣ آرامـــــــــش ِ جانم ...
تقدیمتون ❤️🌺
✾࿐༅🍃🌸🍃༅࿐✾
꧁≈﴾❀ فرهنگ، هنر و رسانه
https://eitaa.com/etelarasani1401
❣
🔻مدیریت ادراک در فضای رسانهای: تمایز میان هشدار و هراسافکنی
در دنیای امروز، رسانهها نه تنها بازتابدهنده رویدادها، بلکه سازنده و هدایتکننده افکار عمومی هستند. تکرار مداوم اخباری که بر وقوع بحرانهای قریبالوقوع تأکید دارند، میتواند جامعه را بهطور ناخودآگاه در وضعیت آمادهباش دائمی قرار دهد؛ حالتی که هم پیامدهای روانی مخربی دارد و هم بستری برای سوءاستفادههای راهبردی فراهم میکند.
بر اساس نظریه «تنظیم دستور کار» (Agenda Setting) در علوم ارتباطات، رسانهها قادرند از طریق اولویتبندی موضوعات، توجه مخاطبان را به مسائل خاصی جلب کرده و ادراک آنها را نسبت به اهمیت این موضوعات شکل دهند. در این میان، تکرار کلیدواژههایی مانند "آشوب قریبالوقوع"، "مردم آماده اعتراضاند" یا "بحران در پیش است"، نهتنها تصویر ذهنی جامعه را شکل میدهد، بلکه واکنشهای جمعی را نیز هدایت میکند.
یکی از پیامدهای این نوع روایتسازی، ایجاد حس اضطراب و ناپایداری در جامعه است. این اضطراب میتواند با افزایش شایعات، گسترش بیاعتمادی عمومی و تضعیف روحیه جمعی شدت یابد، بهویژه زمانی که افراد بهطور مداوم در معرض اطلاعات متناقض یا نگرانکننده قرار میگیرند. براساس نظریه «مارپیچ سکوت» (Spiral of Silence) اثر الیزابت نئومان، زمانی که مردم احساس کنند در وضعیتی پرتنش قرار گرفتهاند، یا به سمت رفتارهای هیجانی سوق پیدا میکنند، یا در ترس از انفعال و حاشیهنشینی باقی میمانند. در هر دو صورت، کنترل اجتماعی و مدیریت بحران از سوی سیاستگذاران دشوارتر میشود.
باید بین هشداردهی و هراسافکنی تمایز قائل شد. به عنوان مثال، هشداردهی صحیح زمانی رخ میدهد که رسانهها درباره احتمال وقوع یک بحران اقتصادی، با ارائه دادههای معتبر و راهکارهای پیشنهادی اطلاعرسانی کنند. در مقابل، هراسافکنی زمانی اتفاق میافتد که بدون هیچ مستند علمی، صرفاً با تیترهای جنجالی و زبان هیجانی، احساس ناامنی و وحشت در جامعه القا شود. هشدار رسانهای زمانی مطلوب است که مبتنی بر دادههای واقعی، تحلیلهای کارشناسانه و راهکارهای عملی باشد. اما اگر بدون ارائه مستندات کافی، صرفاً بر مبنای القای ترس و نگرانی شکل گیرد، به ابزاری برای آشفتگی اجتماعی تبدیل میشود. رسانههای حرفهای و مسئولیتپذیر، به جای ترویج ترس، باید آگاهی و توانمندی جامعه را افزایش دهند. به عبارتی، ارائه هشدار بدون راهکار، نهتنها کمکی به ثبات جامعه نمیکند، بلکه میتواند شرایط را بحرانیتر کند.
برای کاهش اثرات منفی این چرخه، رسانهها و فعالان رسانهای باید راهکارهای عملی و حرفهای را در دستور کار خود قرار دهند:
۱ . انتخاب کلیدواژههای دقیق و غیرتحریکآمیز: افراد رسانهای باید در انتخاب واژگان خود دقت کنند. استفاده مکرر از واژههایی مانند "فروپاشی"، "بحران" و "خشم عمومی"، بدون ارائه مستندات روشن، تنها به تشدید اضطراب جمعی منجر میشود.
۲ .تمرکز بر تحلیلهای تخصصی بهجای کلیشهسازی بحران: بهجای ترویج کلیشههایی مانند "آشوب در راه است"، رسانهها باید مستندات علمی و دادههای آماری ارائه دهند و نارضایتیهای اجتماعی را در بستر پژوهش و تحلیل عمیق بررسی کنند.
۳ . فراهمسازی بستر گفتوگو و شنیدن صداهای مختلف: رسانهها باید بهجای جهتدهی یکسویه، امکان ارائه دیدگاههای متنوع را ایجاد کنند تا جامعه دچار قطببندی افراطی نشود.
۴ . ترویج امید مبتنی بر واقعیت: جامعهای که همواره با پیامهای منفی بمباران شود، قدرت حل مسئله را از دست میدهد. رسانهها باید در کنار نقد مشکلات، راهحلهای عملی و امیدبخش نیز ارائه دهند.
۵ . افزایش سواد رسانهای فعالان و کاربران: فعالان رسانهای باید خود را متعهد به آموزش سواد رسانهای بدانند و با تبیین مکانیسمهای عملیات روانی، جامعه را از افتادن در دام روایتهای هیجانی و نادرست بازدارند.
در نهایت، رسانهها و افراد فعال در این حوزه باید نقش خود را در کاهش تنشهای اجتماعی جدی بگیرند. وظیفه رسانه، نه ایجاد هیجان و اضطراب، بلکه اطلاعرسانی مسئولانه و افزایش آگاهی جامعه است. کسی که روایت را میسازد، آینده را کنترل میکند، اما این آینده باید بر مبنای حقیقت، تدبیر و آرامش اجتماعی شکل گیرد.
✾࿐༅🍃🌸🍃༅࿐✾
꧁≈﴾❀ فرهنگ، هنر و رسانه
https://eitaa.com/etelarasani1401
فرهنگ، هنر و رسانه استان اصفهان
🔻مدیریت ادراک در فضای رسانهای: تمایز میان هشدار و هراسافکنی در دنیای امروز، رسانهها نه تنها بازت
🔻هویت انقلابی در سپهر عمومی؛ از نمادهای بصری تا سرمایه اجتماعی
تحولات بزرگ تاریخی، بهویژه انقلابهای مردمی، نهتنها در ساختارهای سیاسی و اجتماعی جوامع تغییر ایجاد میکنند، بلکه نظام نمادین و بازنماییهای هویتی را نیز متحول میسازند. انقلاب اسلامی ایران بهعنوان یک نقطه عطف در تاریخ معاصر، علاوه بر دگرگونسازی مناسبات سیاسی، گفتمانی نوین را در ساحت فرهنگی و اجتماعی رقم زد. اما تداوم و بازتولید این گفتمان، نیازمند حضور مستمر آن در وجدان عمومی و کالبد شهرهاست. در این میان، کمرنگ شدن نشانههای بصری انقلاب در عرصه عمومی، سؤالاتی بنیادین را درباره نسبت جامعه با آرمانهای انقلابی و چگونگی صیانت از این میراث فکری و هویتی برمیانگیزد.
فضای عمومی یک جامعه، بازتابی از هویت، ارزشها و باورهای مسلط بر آن است. در جوامعی که هویت ملی و تاریخیشان بر پایه رویدادهای بنیادین شکل گرفته، این هویت در نمادها، معماری، نامگذاری اماکن و مناسبتهای شهری تبلور مییابد. ازاینرو، کمرنگ شدن شاخصهای هویتی مرتبط با انقلاب اسلامی در فضای شهری، نهتنها نشانهای از ضعف سیاستگذاری فرهنگی است، بلکه میتواند دلالتی بر نوعی واگرایی معرفتی میان جامعه و نظام گفتمانی انقلاب نیز داشته باشد.
در تجربههای تاریخی، جوامعی که استقلال و هویت خود را از مسیر انقلابها بهدست آوردهاند، با حساسیتی مضاعف نسبت به بازنمایی آن در عرصههای عمومی برخورد میکنند. در چنین جوامعی، مناسبتهای ملی و انقلابی نهتنها در قامت مراسمهای رسمی که در قالب زیست روزمره و جلوههای بصری شهرها نیز نمود پیدا میکنند. اما در مواردی که این جلوهها دچار افول یا کمتوجهی میشوند، این پرسش اساسی مطرح میشود که آیا با فرسایش سرمایه اجتماعی انقلاب مواجهایم، یا آنکه ضعف در راهبردهای فرهنگی موجب چنین فاصلهای شده است؟
حفظ و بازتولید یک انقلاب در گذر زمان، مستلزم آن است که مؤلفههای هویتی آن بهصورت فعالانه در سپهر عمومی و نمادهای جمعی بازنمایی شوند. این مهم، دو ساحت متمایز اما مکمل را در بر میگیرد: نخست، مسئولیت نهادهای حاکمیتی که موظف به سیاستگذاریهای مؤثر در حوزه بازنمایی انقلاب در فضای عمومی هستند و دوم، نقش مردم و نخبگان فرهنگی در بازتولید ارزشهای انقلابی در زیست اجتماعی.
در انقلاب اسلامی که یک انقلاب فرهنگی بوده است، تحقق این امر بدون پیوند وثیق میان نمادها و باورهای اجتماعی ممکن نخواهد بود. متولیان فرهنگی و مدیریتی کشور، علاوه بر اقدامات نمادین، باید به شیوههای خلاقانهتری برای درونیسازی ارزشهای انقلابی در نسلهای جدید بیندیشند. اتکای صرف به روشهای تکراری و فاقد جذابیت، نهتنها مؤثر واقع نمیشود، بلکه ممکن است منجر به نوعی گسست نسلی در پیوند با مفاهیم انقلاب گردد.
❗️یکی از چالشهای جدی در عرصه بازنمایی انقلاب، فقدان رویکردهای خلاقانه و نوآورانه در انتقال پیامهای انقلابی است. بازنمایی هویت یک انقلاب، صرفاً به نصب نمادها و پوسترهای مناسبتی محدود نمیشود، بلکه نیازمند آن است که گفتمان انقلاب در قالبهای جدیدی عرضه شود که با ذهنیت و سلیقه نسلهای معاصر همخوانی داشته باشد. هنر شهری، رسانههای دیجیتال، داستانپردازی و روایتهای تصویری، ازجمله ابزارهایی هستند که میتوانند انقلاب را از یک واقعه تاریخی به یک جریان زنده و پویای اجتماعی تبدیل کنند.
در جهان امروز، روایتسازی یکی از کلیدیترین ابزارهای تثبیت گفتمانهای هویتی و سیاسی است. جوامعی که قادرند روایتهای جذاب، باورپذیر و الهامبخش از تاریخ خود ارائه دهند، بهمراتب موفقتر از دیگران در بازتولید هویت ملی خود عمل میکنند. در این راستا، ضروری است که انقلاب اسلامی نیز با زبان جدیدی روایت شود؛ زبانی که بتواند هم پیوندهای تاریخی را حفظ کند و هم افقهای آینده را ترسیم نماید.
✔️ انقلاب اسلامی، تنها یک رخداد سیاسی نیست، بلکه یک منظومه فکری و فرهنگی است که باید در تمامی ابعاد زیست اجتماعی امتداد یابد. اگر در مقطعی، بازنمایی این انقلاب در عرصه عمومی کمرنگ شود، این مسئله نهتنها بهمعنای خلأ در مدیریت شهری است، بلکه میتواند نشانهای از ضرورت بازنگری در راهبردهای فرهنگی باشد.
نظام جمهوری اسلامی، برای آنکه بتواند هویت انقلابی خود را در طول زمان حفظ کند، نیازمند آن است که پیوند عمیقتری میان جامعه و ارزشهای انقلاب ایجاد کند. این امر تنها از طریق اقدامات نمادین و تبلیغاتی محقق نمیشود، بلکه مستلزم آن است که انقلاب در بطن زندگی اجتماعی جریان داشته باشد.
✾࿐༅🍃🌸🍃༅࿐✾
꧁≈﴾❀ فرهنگ، هنر و رسانه
https://eitaa.com/etelarasani1401
فرهنگ، هنر و رسانه استان اصفهان
سطوح تأثیر جنگ شناختی در سطح فردی، جنگ شناختی مستقیماً بر فرآیندهای روانشناختی هدفگیری میکند. این
ویژگیهای کلیدی جنگ شناختی
۱ .ماهیت فراگیر و چندوجهی: جنگ شناختی بهعنوان یک درگیری همهجانبه، از ابزارهای نفوذ نظامی و غیرنظامی بهره میبرد. در این میان، ایدئولوژی و مدلهای پیشرفته «آشوب کنترلشده» نقش محوری دارند.
۲ . استراتژی فرسایشی و مداومت درگیری: این نوع جنگ بر پایه یک استراتژی فرسایشی طراحی شده که موجب طولانی و مستمر شدن درگیری میشود. هدف، فرسایش تدریجی توان تصمیمگیری و مقاومت روانی مخاطبان است.
۳ .چالش در اجرای قوانین بینالمللی: در جنگ شناختی، مفهوم سنتی «تجاوز» بر اساس هنجارهای حقوق بینالملل بهراحتی قابل تعریف و اجرا نیست. مرزهای مشخصی وجود ندارد، چراکه عملیاتها در بسترهای مختلف از جمله فضای اطلاعاتی و رسانهای انجام میشوند.
۴ .گذار از جنگ خطی به جنگ غیرخطی: جنگ شناختی بهعنوان یک بعد جدید درگیری، مبتنی بر اصل «انکارپذیری» و تحولات کیفی در الگوهای درگیری است. این جنگ از الگوی سنتی و خطی به یک پارادایم غیرخطی تغییر جهت داده که ویژگیهای آن پیچیدگی و تأثیرگذاری چندلایه بر جوامع هدف است.
✾࿐༅🍃🌸🍃༅࿐✾
꧁≈﴾❀ فرهنگ، هنر و رسانه
https://eitaa.com/etelarasani1401
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 حدیث نصب شده در محل سخنرانی صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار مردم آذربایجان شرقی. ۱۴۰۳/۱۱/۲۹
🔹️امیرالمؤمنین علیهالسلام:
إِنَّ العَدُوَّ رُبَّما قارَبَ لِيَتَغَفَّلَ، فَخُذ بِالحَزم
🔹️گاهی دشمن نزدیک میشود تا غافلگیر کند، پس دوراندیش باش
- نهجالبلاغه، نامه ۵۳ -
💻 Farsi.Khamenei.ir
فرهنگ، هنر و رسانه استان اصفهان
🌷 رهبر انقلاب: صاحبان دستگاههای تبلیغاتی، صاحبان بیان، صاحبان قلم، اصحاب هنر و دانش و مسئولان دست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امید ما به جوانهاست🌷
✏️رهبر انقلاب، صبح امروز: این سخن خطاب به همهی جوانان کشور است. امروز مسئولیت شما حفظ روحیه، تقویت این حرکت و پیشرفت در راه رسیدن به اهدافی است که انقلاب معین کرده.
✏️ما به جوانها امیدوار هستیم و انشاءاللّه در همهی بخشها این حرکت عظیم مردمی پیشرفت خواهد کرد و خدای متعال شما را حفظ کند، خداوند انشاءاللّه برکات خودش را بر شما مردم عزیز نازل کند. ۱۴۰۳/۱۱/۲۹
✾࿐༅🍃🌸🍃༅࿐✾
꧁≈﴾❀ فرهنگ، هنر و رسانه
https://eitaa.com/etelarasani1401
📢 هر روز یک صفحه قرآن بخوانیم
🔹 امروز؛ صفحه دویست و سی و هفت قرآن کریم
سوره مبارکه يوسف
✏️ توصیه مهم حضرت آیتالله خامنهای:
هر روز حتماً قرآن بخوانید حتّی روزی نیم صفحه، روزی یک صفحه بخوانید، امّا ترک نشود. در دنیای اسلام هیچ کس نباید پیدا بشود که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند.
💻 Farsi.Khamenei.ir
✾࿐༅🍃🌸🍃༅࿐✾
꧁≈﴾❀ فرهنگ، هنر و رسانه
https://eitaa.com/etelarasani1401
Quran-page-237.mp3
2.43M
📢 هر روز #یک_صفحه_قرآن بخوانیم
🔹 صفحه دویست و سی و هفت قرآن کریم، سوره مبارکه يوسف
با صدای آقای شهریار پرهیزگار بشنوید.
✏️ توصیه مهم حضرت آیتالله خامنهای:
هر روز حتماً یک صفحه قرآن بخوانید
💻 Farsi.Khamenei.ir
✾࿐༅🍃🌸🍃༅࿐✾
꧁≈﴾❀ فرهنگ، هنر و رسانه
https://eitaa.com/etelarasani1401