eitaa logo
گروه علمی دانشکده اخلاق
35 دنبال‌کننده
148 عکس
25 ویدیو
19 فایل
مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت؛ گروه علمی تربيت اخلاقی ارتباط با موسسه آدرس: قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان شهبازی پلاک 13 کد پستی: 3716715545 تماس1: 02532918444 تماس2: 02532948890 http://azmoon.ueae.ir پست الکترونیکی: info@ueae.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از همراه مربی | نوجهان
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔺گروه علمی مؤسسه آموزش عالی اخلاق‌وتربیت و مؤسسه آموزش عالی حوزوی مشکات با همکاری جامعه فعالان تربیتی فتح‌الفتوح برگزار می‌کند: 🔰سلسله کرسی‌های علمی ترویجی ویژه با موضوع «الگوي عینی میدانی تربيت اخلاقی نوجوان نقش آفرين مبتنی بر بيانيه گام دوم انقلاب» 👤ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی جزینی زاده ▫️دبير جامعه فعالان تربیتی فتح‌الفتوح 📒ناقد: حجت الاسلام والمسلمین محمد علی تهوری ▫️مدیر گروه علمی اخلاق و تربيت دینی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه 📒داور: حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد فدایی ▫️مدیر گروه علمی تربيت اخلاقي مؤسسه آموزش عالی اخلاق‌وتربیت و مؤسسه آموزش عالی حوزوی مشکات 🔸دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین رضا امیرزاده ▫️دانش آموخته ارشد تربیت اخلاقی مؤسسه اخلاق و تربيت و سطح ۴ تربيت اعتقادی 🗓 زمان: دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۰۹ ساعت: راس ساعت ۱۵:۵۵ تا ۱۷:۴۰ 🏢 قم، بلوار شهید صدوقی ره، بلوار شهید شهبازی، نمازخانه مؤسسه آموزشی عالی اخلاق و تربیت https://nshn.ir/rbsdo8IxQP5k https://maps.app.goo.gl/iYo47UhdyLqEHEm66 🔆 همراه با صدور گواهی برای شرکت کنندگان 🔆 🔰 پست الکترونیکی: info@ueae.ir 🔰 http://ueae.ir •-------••✾•🌿🌺🌿•✾••------•
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار نخبگان: مهمترین وظیفه نخبگان ایجاد یک خیزش و نهضت جدید علمی است. ۱۴۰۳/۷/۱۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 رهبر انقلاب در دیدار نخبگان: نخبه باید احساس اثرگذاری کند. ۱۴۰۳/۷/۱۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
اقدام ۱۸ گاو علیه امنیت ملی اسرائیل!🐮 8⃣ قسمت هشتم 🇵🇸 مستند-انیمیشنِ جذّابِ ۱۸ تحت تعقیب!🔦 🔹داستان این فیلم از دیدگاه چند گاو که در لابه‌لای فیلم به نحو خنده‌داری ظاهر می‌شن روایت میشه!🐮 🔸در دهه ۱۹۸۰ ساکنان بیت‌ساحورِ فلسطین، برای تحریم کالاهای اسرائیلی، مجموعه‌ای لبنی تشکیل می‌دن. اونا تعدادی گاو در یک مناقصه آزاد میخرن و حتی یک نفر رو برای یادگیری صنعت لبنیات به آمریکا میفرستن!🇺🇸 🔹اما این گله به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی دولت صهیونیستی اعلام شد! و اسرائیل در تلاش توقیف گاوها براومد!!😂 🔸حالا فلسطینی‌ها مجبورن تا برای پنهان نگه‌داشتن گاوها راهی پیدا کنن!✌️ 🍿تماشای رایگان 18 تحت تعقیب🍿 🎙سِد صادق | تربیت با طعم رسانه👇 🆔 @Sed_sadegh_ir
🔸کاهش ۲.۷ درصدی تعداد دانشجویان 🔹جمعیت دانشجویی کشور در سال تحصیلی گذشته(۱۴۰۲-۱۴۰۱) ۳ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۶۰۱ دانشجو بوده که در مقایسه با سال قبل ۲.۷ درصد کاهش داشته است، همچنین از این تعداد ۵۰.۲ درصد را زنان و ۴۹.۸ درصد را مردان تشکیل می‌دهند. 🆔 @YjcNewsChannel https://eitaa.com/atadris
هدایت شده از گروه علمی رشته تربیت اخلاقی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ✨ 👌 🔺گروه علمی مؤسسه آموزش عالی حوزوی و مؤسسه آموزش عالی اخلاق‌وتربیت با همکاری معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه برادران برگزار می‌کند: 🔰سلسله کرسی‌های علمی ترویجی ویژه با موضوع "حوزه های پژوهشي مبتني برتحليل ۳" همراه با 😭 🔺به هدف تسهیل‌گری در انتخاب موضوعات ارشد، دکتری، سطح ۳ و ۴ ✨ نشست : با یک هفته تاخیر بعلت شهادت🌷 یکشنبه ۱۴۰۳۰۷۱۵ ✅ 🔰 سوم باحضور ارزشمند فرهیختگان حجج‌اسلام: 🔸استاد 🔺معاون محترم تهذیب وتربیت حوزه های علمیه برادران کشور و استاد و عضو گروه علمی مشکات و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی 🔸استاد دکتر 🔺رئیس موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت و رییس هیئت مدیره انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه و مدیر گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره و دکترای فلسفه تعلِیم و تربیت از دانشگاه مک‌گیل کانادا 🔸استاد 🔺مدیر گروه فقه تربیت مرکز جامع علوم اسلامی و مدیر گروه فقه تربیت پژوهشگاه فقه نظام 🔸دبیر نشست: استاد 🔺استاد و مدیر مدرسه علمیه علی بن موسی الرضا (علیه السلام)، تهران 🕢 یکشنبه ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۶:۳۰ 📌 مکان: قم ابتدای خیابان جمهوری، مجتمع حوزوی مشکات، نمازخانه مدرسه کریمه اهل بيت سلام الله علیها •-------••✾•🌿🌺🌿•✾••------• 🌐 مؤسّسه‌‌ آموزش عالی اخلاق و تربيت و مؤسّسه‌‌ آموزش عالی حوزوی مشکات 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از گروه علمی رشته تربیت اخلاقی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ✨ 🔺گروه علمی مؤسسه آموزش عالی حوزوی و مؤسسه آموزش عالی اخلاق‌وتربیت با همکاری معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه برادران برگزار می‌کند: 🔰سلسله کرسی‌های علمی ترویجی ویژه با موضوع "حوزه‌های پژوهشي مبتنی برتحليل ۴" 🔺به هدف تسهیل‌گری در انتخاب موضوعات ارشد، دکتری، سطح ۳ و ۴ ✨ نشست : یکشنبه ۱۴۰۳۰۷۲۲ ✅ 🔰 پنجم باحضور ارزشمند فرهیختگان حجج‌اسلام: 🔸استاد حجت‌الاسلام‌والمسلمین 🔺معاون محترم تهذیب وتربیت حوزه های علمیه برادران کشور و استاد و عضو گروه علمی مشکات و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی 🔸استاد حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر 🔺استاد تمام گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام. 🔸استاد حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد_رحمانی 🔺مدیر اندیشکده راهبردی مرآت؛ مدرس تدوین استراتژی؛ دبیر جبهه تربیت انقلاب اسلامی 🔸دبیر نشست: حجت‌الاسلام استاد 🔺استاد و معاون مدرسه علمیه علی بن موسی الرضا (علیه السلام)، تهران 🕢 یکشنبه ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۴ الی ۱۶:۳۰ 📌 مکان: قم ابتدای خیابان جمهوری، مجتمع حوزوی مشکات، نمازخانه مدرسه کریمه اهل بيت سلام الله علیها •-------••✾•🌿🌺🌿•✾••------• 🌐 مؤسّسه‌‌ آموزش عالی اخلاق و تربيت و مؤسّسه‌‌ آموزش عالی حوزوی مشکات 🌷🇮🇷🌷
بخشنامه تراز مدرسه.pdf
5.52M
📗 متن کامل الگوی مفهومی، نقشه راه و راهنمای اجرای مدرسه تراز سند تحول بنیادین 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از نشست‌های علمی گروه تربیت اخلاقی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ✨ 🔺گروه علمی مؤسسه آموزش عالی و مؤسسه آموزش عالی حوزوی با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی و کمیته مرکزی کرسی‌های آزاد اندیشی حوزه‌های علمیه برگزار می‌کند: 🔰سلسله کرسی‌های علمی ترویجی ویژه با موضوع " الگوی تربیت مبتنی بر مدیریت مصرف بر اساس گزارش وضعیت‌شناسی محصولات تربیتی تولید شده در عرصه کتاب و گیم و ...کودک و نوجوان " 🔺این گزارش وضعیت‌شناسی محصولات تربیتی که در میز تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده است بسیار جذاب، ناب و شنیدنی است و فقط برای اعضای این نشست به شکل ویژه ارائه خواهد شد. ✨ نشست : چهارشنبه ۱۴۰۳۰۸۰۹ ✅ 🔰 نهم باحضور ارزشمند فرهیختگان حجج‌اسلام: 🔸ارائه‌دهنده: استاد دکتر 🔺رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان سازمان تبلیغات اسلامی و دبیر میز محصولات تربیتی ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔸ناقد: استاد حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر 🔺مدیر اندیشکده راهبردی مرآت؛ مدرس تدوین استراتژی؛ دبیر جبهه تربیت انقلاب اسلامی 📒داور: حجت الاسلام والمسلمین ▫️مدیر گروه علمی تربيت اخلاقي مؤسسه آموزش عالی اخلاق‌وتربیت و مؤسسه آموزش عالی حوزوی مشکات 🔸دبیر نشست: حجت‌الاسلام استاد 🔺استاد و معاون آموزش مرکز فقهی و دانش‌آموخته ارشد تربیت اخلاقی 🕢 چهارشنبه: ۹ آبان ماه ۱۴۰۳ ساعت: ۸ الی ۱۰ 📌 مکان: تهران کارستان بهارستان •-------••✾•🌿🌺🌿•✾••------• 🌐 مؤسّسه‌‌ آموزش عالی اخلاق و تربيت و مؤسّسه‌‌ آموزش عالی حوزوی مشکات 🌷🇮🇷🌷
📸 گزارش تصویری ♨️ بازدید دکتر امیرحسین بانکی پورفرد از موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت قم ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ 💠 کانال رسمی اطلاع رسانی دکتر امیرحسین بانکی پورفرد 🔰 @dr_banki
با سلام و صلوات به ارواح پاک شهدای مقاومت بویژه و 🌷 با آرزوی تسهیل در ساخت و تربیت فعالیت این کانال را آغاز می‌شود. 🔺این کانال برا معرفی نشست‌های مرتبط با دغدغه‌های شما راه‌اندازی شده تا با زمینه‌سازی رشد علمی بیشتر کیفیت ارائه خدمات مرتبط افزون گردد. ┏━━━🌷🇮🇷🇵🇸🇮🇷🌷━━┓ 🆔 @moraleducationgroup ┗━━━🍃🕊━
📢 از کارشناسی ارشد 🎓دانشجو: حجت‌الاسلام 📝رشته: 🗞موضوع: 📢 از کارشناسی ارشد 🔺استاد راهنما: حجت‌الاسلام‌والمسلمین 🔺 استاد مشاور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین 🗞موضوع: مؤلفه‌های اثرگذار در دستیابی به «الگوی تربیت اسلامی» با تأکید بر تربیت اخلاقی در اندیشة آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی 🕑 زمان: یکشنبه: ۶ آبانماه ۱۴۰۳ ساعت: ۷ صبح 📍مکان: موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت طبقه ۱، سالن جلسه دفاع آیت الله قاضی (ره) 🔷 ارتباط با موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت 🔻https://eitaa.com/akhlaqtarbiat 🔸http://ueae.ir 🔺http://ueae.ir/content/105_جلسه-دفاع-از--پایان-نامه-کارشناسی-ارشد- ┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓ 🆔 @ethicsgroup ┗━━━🍃🕊━
با سلام و صلوات به ارواح پاک شهدای مقاومت بویژه و 🌷 با آرزوی تسهیل در ساخت و تربیت فعالیت این کانال آغاز می‌شود. 🔺این کانال جهت معرفی نشست‌های مرتبط با دغدغه‌های شما راه‌اندازی شده تا با زمینه‌سازی رشد علمی بیشتر، کیفیت ارائه خدمات مرتبط افزون گردد. ┏━━━🌷🇮🇷🇵🇸🇮🇷🌷━━┓ 🆔 @moraleducationgroup ┗━━━🍃🕊━
با سلام و صلوات نثار ارواح طیبه 🌷 و شهید فهمیده 🌷 الحمدالله مصادف با ایام روز نوجوان 🔺 گروه علمی مؤسسه آموزش عالی حوزوی و مؤسسه آموزش عالی با همکاری حوزه هنری کودک و نوجوان انقلاب اسلامی برگزار شد. 🔺 بسیار ممنونیم از میزبانان گرامی که سنگ تمام گذاشتن و از اساتید و طلاب عزیز نازنین که با حضوری پرشور؛ گرم و منظم داشتند. 📆 چهارشنبه ۱۴۰۳۰۸۰۹ ساعت ۸ تا ۱۴ در تهران کارستان بهارستان با حضور حدود ۳۵ نفر از دانش‌پژوهان عزیز برگزار شد. 🔺برنامه اول: در قالب 1⃣ " ارائه گزارش وضعیت‌شناسی محصولات تربیتی تولید شده در عرصه رمان و بازی و ...کودک و نوجوان " 🔸ارائه‌دهنده: استاد 🔺رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان سازمان تبلیغات اسلامی و دبیر میز محصولات تربیتی ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی 2⃣ برنامه دوم: بازدید علمی از مرکز 🔸راوی: استاد حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر 🔺ریاست مرکز نوآوری امید و مدیر اندیشکده راهبردی مرآت؛ مدرس تدوین استراتژی کلان زیست بوم تربیت خدمات مرکز نوآوری امید # معرفی مجموعه فعالان تولید محصول حاضر در مرکز امید و.... 🔻گزارش صوتی و تصویری نشست 👇 ┏━━━🌷🇮🇷🇵🇸🇮🇷🌷━━┓ 🆔 @moraleducationgroup ┗━━━🍃🕊━ 📌 مکان: آدرس: تهران، خیابان بهارستان، روبه روی پمپ بنزین، پلاک ۸۸، کارستان بهارستان، مرکز امید https://nshn.ir/1c2bvgMwexue1V •-------••✾•🌿🌺🌿•✾••------• 🌐 مؤسّسه‌‌ آموزش عالی اخلاق‌وتربیت و مؤسسه آموزش عالی حوزوی مشکات 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از مراقبت معنوی اسلامی 🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️ آجر فاسد! 🔻 آیة الله جوادی آملی در دیدار با ریاست محترم جمهور: بیان نورانی از حضرت امیر(علیه السلام) است 👌 که شما با آن آشنا هستید، فرمود: «الْحَجَرُ الْغَصِيبُ فِي الدَّارِ رَهْنٌ عَلَى خَرَابِهَا»؛ یعنی اگر کسی دیواری چید... اما یک آجرش غصبی است، شرعاً صاحب آجر می تواند آجر را از دیوار دربیاورد گرچه دیوار فرو بریزد! اگر خدای نکرده در هیئت[دولت] یک آجر فاسد باشد، در زیر مجموعه یک آجر فاسد باشد، روزگار این آجر فاسد را در می آورد گرچه دولت فرو بریزد! 🌷🇮🇷🌷
نشست صمیمی دانشجویان تربیت اخلاقی و اخلاق اسلامی با مدیر محترم گروه، حجت الاسلام فدایی برگزار شد. ۱۶ آبان ۱۴۰۳
🔺ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در آستانه ورود به گام دوم شورا برگزار می کند: اولین همایش ملّی حکمرانی در نظام تعلیم و تربیت 🔺امتیاز پذیرش و ثبت مقالات در isc و مقالات برتر در نشریات علمی پژوهشی 🔶 حکمرانی تربیت رسمی عمومی: ۱. نظریه‌ها و الگوهای حکمرانی تربیت با رویکرد اسلامی و بومی ۲. بازخوانی انتقادی سند تحول آموزش و پرورش؛ محتوا و اجرا ۳. نظام مسائل حکمرانی تعلیم و تربیت ۴. وضعیت ساحت های تربیتی مبتنی بر سند تحول آموزش و پرورش؛ چالش ها و راهکارها ۵. ساماندهی و ارتقاء امور پرورشی مدارس ۶. وضعیت سیاست‌ها و برنامه های تربیتی سایر کشورها ۷. حکمرانی نظام تعلیم و تربیت در عصر دیجیتال؛ چالش ها و فرصت ها ۸. چالش‌های ساختاری و مدیریتی در حکمرانی نظام تعلیم و تربیت کشور ۹. راهکارهای تقویت هویت، امید و اعتماد به نفس در میان دانش‌آموزان ۱۰. تقویت مدارس دولتی؛ چالشها و راهکارها ۱۱. و.... 🔶 حکمرانی تربیت غیررسمی: ۱. ساماندهی نسبت بین خانواده و نظام تعلیم و تربیت ۲‌. نقش شبکه فعالان تربیتی و حلقه های میانی در حکمرانی نظام تعلیم و تربیت ۳. تقسیم کار ملی و هم افزایی نهادها در حکمرانی تعلیم و تربیت ۴. بهره‌گیری از مشارکت مردم و ظرفیت اقوام در بهسازی حکمرانی نظام تعلیم و تربیت ۵. نقش رسانه ها در الگوسازی تربیتی ۶. بازبینی و ارزیابی آموزشگاههای آزاد، کنکوری و زبان خارجی ۷. و... 🔶 حکمرانی تربیت رسمی تخصصی (آموزش عالی) ۱. حکمرانی فرهنگی و تربیتی دانشگاه؛ ۲. و.... ✨ زمان برگزاری: ۱۸ آذرماه ۱۴۰۳ 📆مهلت ارسال اصل مقالات: ۶ آذر ۱۴۰۳ 🔻ورود به سامانه همایش:👇 💻egc.sccr.ir 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از اشتیاق طلبگی
🔺رهبر حکیم انقلاب تاریخ ۹۶/۶/۶ دیداری دارن با طلاب که به نظرم حرف رو تمام میکنند که چرا میایم حوزه؟ 🔺اولین خطاب ایشون نسبت به طلاب یک عبارت فوق العاده است می‎فرمایند: 🔺 شما طلبه‌های جوان همچون نهال‌های قدکشیده‌ی بوستان امامت و ولایت هستید و پیشرفت‌های فکری و افزایش توانایی‌های عملی شما موجب شگفتی پرورش‌دهندگان‌تان خواهد شد و خشم دشمنان را برخواهد انگیخت. 🌷🇮🇷🌷
اهمیت اخلاق در لسان آیت الله جوادی آملی علم اخلاق از علم فقه و اصول و امثالهم دارای اهمیت و دشواری بیشتری می‌باشد چرا که اگر کسی بخواهد متخلق شود، باید مظهر «هو الخالق» باشد و این کار آسانی نیست. تفاوت علم اخلاق با موعظه موعظه غیر از علم اخلاق است؛ موعظه علم نیست، یک سفارشات کلّی است؛ آدم باتقوا باشید آدم خوبی باشید منزّه باشید، اینها سفارشات توده مردم است؛ اما اخلاق، علم است موضوع دارد محمول دارد دلیل دارد نتیجه دارد و جزء علوم بسیار دشوار و پیچیده است و اگر کسی بخواهد متخلّق بشود باید مظهر «هو الخالق» باشد که خود را بسازد. اخلاق هم جوهره او با موعظه فرق دارد هم رهآوردش با موعظه فرق دارد. بنابراین این از فقه و اصول اگر مشکلتر و علمیتر نباشد، آسان تر نیست، روح و تجرّد روح را ثابت کردن، شئون روح را ثابت کردن، سود و زیان روح را ثابت کردن، ابدی بودن روح را ثابت کردن، توانمندی روح را ثابت کردن، مظهر «هو الخالق» بودنِ روح را ثابت کردن، کار آسانی نیست. توصیه اهل بیت(علیهم السّلام) به ضرورت جهاد با هوای نفس : یکی از از روایاتی که ائمه(علیهم السلام) می‌فرمایند این است که: «جَاهِدُوا أَهْوَاءَکُمْ کَمَا تُجَاهِدُونَ أَعْدَاءَکُم‏»؛ همان طوری که شما با دشمن بیرونی میجنگید، باید با دشمن درونی که هوا و هوس است بجنگید. اشک و آه، بهترین سلاح مبارزه با هوای نفس معظم له با بیان اینکه طبق روایات اهل بیت، اشک و آه، بهترین سلاح مبارزه با هوای نفس است، اظهار می دارند: اکبر بودن و اصغر بودنِ جهاد: به اکبر بودن و اصغر بودنِ عداوت و مبارزه و کیفیت مبارزه است چون ضرر دشمن درون سنگینتر از دشمن بیرون است و مبارزه با او هم دشوارتر از مبارزه با بیرون است؛ لذا فرمود از جهاد اصغر آمدید وارد جهاد اکبر میشوید. تهیه سلاح و با آهن جنگیدن کار هر کسی است، چه اینکه شما میبینید الآن چه شرق چه غرب برخی از کارخانههای تولید سلاح آدمکشی، اینها دو سه شیفته شبانهروز دارند کار میکنند. آهنسازی کار آسانی است؛ اما طبق بیان نورانی حضرت امیر که در دعای «کمیل» میخوانید فرمود: در مبارزه با نفس «وَ سِلَاحُهُ‏ الْبُکَاء آهنساختن آسان است! اما آه پیدا کردن کار هر کسی نیست، آهی میخواهد، یک جگر سوختهای میخواهد، یک دل مطمئنّی میخواهد که انسان بتواند این آز و این هوا را رام بکند. لذا فرمود: «أَعْدَی عَدُوِّکَ نَفْسُکَ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْکَ»بنابراین طبق «جَاهِدُوا أَهْوَاءَکُمْ کَمَا تُجَاهِدُونَ أَعْدَاءَکُم‏» که یک اصل است، طبق «أَعْدَی عَدُوِّکَ نَفْسُکَ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْکَ» که اصلی دیگر است، ما با دشمنی بزرگ و بزرگتر یا دشمن کوچک و بزرگ درگیر هستیم و اگر دشمن بزرگ یا بزرگتر را کوبیدیم بر دشمن بیرونی مسلط خواهیم شد. حالات انسان در جریان جهاد با بیگانه در جریان جهاد با بیگانه انسان سه حالت دارد: یا پیروز میشود،یا شهید میشود، یا اسیر. در جهاد درون هم این‎چنین است؛ یعنی کسی بخواهد با نفس، با غرور، با خواستههای نفس که او را به طرف گناه میکشانند، مبارزه کند، این سه حالت دارد: یا انسان در جهاد با هوای نفس شهید میشود، یا فاتح میشود، یا اسیر. در جهاد اصغر اگر اسیر شد آن دشمن حداکثر مال و جان را بگیرد کاری با دین ندارد؛ ولی در جهاد اوسط، جهاد درون، جهاد با هوای نفس اگر کسی اسیر شد کلّ دین را باخته است و اگر شهید شد، شهید در جهاد اوسط کسی است که چهار تا تیر میزند چهار تا تیر میخورد، اگر چهار تا نگاه حرام کرد، چهار تا توبه هم میکند، چهار تا کار خیر هم میکند، چهار تا اطاعت میکند، دو تا تیر میزند دو تا تیر میخورد تا سرانجام دینش را حفظ میکند و میمیرد. اینکه در روایات ما دارد که اگر کسی محبّ اهل بیت(علیهم السلام) بود این ولو در بستر بیماری بمیرد «مَاتَ شَهِیداً» برای همین است. این شهید در جهاد اصغر نیست، این شهید در جهاد اوسط است؛ برای اینکه چندین تیر زد چندین تیر خورد، بالاخره تسلیم نشد، دینش را حفظ کرد، عقیدهاش را حفظ کرد، احترام به قرآن را حفظ کرد، احترام به عترت را حفظ کرد، شیعه خاص بود و رحلت کرد. جنگ بین عقل و قلب محور مبارزه در جهاد اکبر معظم له محور مبارزه در جهاد اکبر را جنگ بین عقل و قلب بیان داشته و اظهار می دارند:
در جهاد اوسط که مصطلح جهاد اکبر است، جنگ بین عقل است و نفس، بین علم است و جهل؛ عقل میخواهد اطاعت کند نفس میخواهد معصیت کند این در حقیقت جهاد اوسط است نه جهاد اکبر، چون جهاد اکبر مطرح نیست در دسترس نیست برای اوحدی اهل سیر و سلوک است این وسطی را میگویند جهاد اکبر برابر آن حدیث معروف. جهاد اکبر آن است که بین قلب و عقل است، سخن از نفس نیست، سخن از معصیت و ترک اطاعت و اینها نیست؛ عقل میگوید من میخواهم بفهمم، قلب میگوید فهمیدن کافی نیست باید دید. شما دلیل اقامه میکنید دلیل قرآنی، روایی و عقلی که بهشت هست جهنم هست قیامت هست اینها هنر نیست، هنر این است که بله جهنّم هست بهشت هست آدم بهشت را ببیند جهنّم را ببیند، قلب در جهاد اکبر به عقل میگوید همراه من بیا تا بهشت را ببینی! بهشت الآن موجود است جهنّم موجود است، این را باید دید، این است که دیدن سخت است باید فهمید. تبیین اهمیت اخلاق و علم اخلاق ما یک جهاد اصغر داریم که جنگ با بیرون است که بیگانه بر مرز و بوم این کشور دخالت نکند، نفوذ پیدا نکند و مانند آن. یکی اینکه نفس و هوای نفس نفوذ پیدا نکند. یکی اینکه به مفهوم بسنده نکنیم به مشهود برسیم، به برهان حصولی بسنده نکنیم به برهان شهودی راه بیابیم که آن اثر فراوانی دارد. حالا اگر کسی در میدان جهاد اصغر شهید شد، آن همه برکات را قرآن کریم برای او مشخص کرد؛ هم فرمود که درباره شهید نگویید مردهاند! اینها زندهاند برکات فراوانی دارند، و بشارتهایی که در قرآن برای شهدا ذکر شده است. اما اگر شهید جبهه جهاد اوسط بود، او چه نشاطی دارد؟ او چه رزقی دارد؟ او چگونه از مقام «عنداللّهی» برخوردار است؟ اگر شهید در جهاد اصغر ﴿عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ﴾ شد، شهید در جهاد اوسط چه خواهد بود؟ چه رسد به شهید در جهاد اکبر. آن کسی که آن قدر چشم و گوش او پاک است که در صدد این است که بهشت را ببیند جهنّم را ببیند این چقدر چشم پاک میخواهد؟! این چقدر گوش پاک میخواهد!؟ این چقدر زبان پاک میخواهد!؟ یک بیان نورانی از پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) رسید فرمود: «طَهِّرُوا أَفْوَاهَکُمْ‏»؛ یعنی دهانتان را پاک کنید، نه دندان خود را مسواک کنید؛ مسواک کردنِ دندان یک سنّت فقهی است ثواب هم دارد آثار پزشکی و بهداشتی هم دارد؛ اما حضرت در این حدیث نورانی فرمود: دهن را پاک کنید، نه أسنان و دندان را! «طَهِّرُوا أَفْوَاهَکُمْ‏»؛ این دهن را پاک کنید، چرا؟ «فَإِنَّهَا طُرُقُ الْقُرْآن‏‏»؛چون قرآن میخواهد از این دهن عبور کند. فرمود قرآن بخوانید، بخواهید نماز بخوانید که حمد و سورهاش قرآن است. مگر نباید از این دهن بیرون بیاید؟! این فضا را پاک کنید، حرف بد از این دهن بیرون نیاید، غذای شبههناک به این دهن وارد نشود، دهن را پاک کنید نه دندان را و این جانکندن میخواهد. اگر کسی در فضای جهاد اکبر، نه جهاد اوسط، شربت شهادت نوشید این چه فرح و نشاطی دارد؟ این چه روزیای دارد؟ این چه استبشاری دارد؟ هم روزی او، هم فرح او، هم استبشار او اکبر از شهید در جهاد اوسط است که آنچه برای جهاد اوسط است، اوسع و بالاتر از شهید در جهاد اصغر هست. این وظیفه ماست که اخلاق اینها را نشان میدهد. حالا روشن شد که علم اخلاق به مراتب از فقه دشوارتر است به مراتب از اصول دشوارتر است، چون از سنخ بنای عقلا و فهم و لغت نیست که انسان با اینها مشکل خود را حلّ کند! مگر اثبات وجود روح، تجرّد روح، آشنایی به ابدیت روح، آشنایی به خلود روح، آشنایی به شئون گوناگون روح، این به بنای عقلا و فهم عرف حلّ میشود!؟ لذا مسئله اخلاق اوّلین مسئله و پیچیدهترین مسئله ماست، مائیم و ابدیت ما، میخواهیم او را ببینیم و اگر خواستیم برهان اقامه کنیم دلیل خوب هست؛ ولی با برهان هرگز کام کسی شیرین نمیشود. ببینید ممکن است استادی در کلاسی زنبور عسل را کندوی عسل را، گلهای عسلی را ، خود عسل را برای دانشجویان تشریح کند آنها کاملاً بفهمند که چیست؛ اما کام آنها شیرین نمیشود. با تدریس کندوداری کام کسی شیرین نمیشود، با تدریس فقه و اصول و فلسفه و کلام و اخلاق کسی متخلّق بشود که بتواند هنرمندانه خود را زیبا بیاورد، این حاصل نمیشود. این را ما باید بسازیم، ساختن آن هم آسان است؛ یعنی در دنیا ممکن است، اصلاً اخلاق برای همین است که انسان خَلق کند، این خلق همان خلقت خاص است. 🌱 آیت الله جوادی آملی اهمیت اخلاق ۹۶/۰۸/۰۹