Tahlile Siasi- 1399-10-10.mp3
50.5M
🔰 تحلیل سیاسی : گفتمان مقاومت ، انتخابات ۱۴۰۰ و چالشهای پیشرو - استاد هاشمی - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
#تحلیل_سیاسی
#گفتمان_مقاومت
#انتخابات_۱۴۰۰
#چالشهای_پیشرو
#مکتب_شهید_سلیمانی
#مهمترین_بحث_از_مکتب_شهید_سلیمانی_با_توجه_به_شرایط_حال_حاضر
#درس_عبرت_الگو
#سیره_مدیریتی_شهید_سلیمانی
#تدبیر
#برنامهریزی
#شجاعت
#علم_به_راهبردهای_انقلاب
#حضور_قوی_در_میدان_عمل
#اصول_مدیریتی_جهادی_و_انقلابی
#نقش_و_جایگاه_خاص_و_ویژه_بانوان_در_فتنه_۱۴۰۰
#جایگاه_بیبدیل_و_غیرقابل_جایگزین_بانوان
#فتنه_۱۴۰۰
#فتنه_نرمافزاری_و_بصیرتی
#الگو_در_بحث_فتنه_نرمافزاری
#قیام_نرمافزاری
#الگوی_مبارز
#مبارزه_نرمافزاری
#تنها_راه_عبور_از_فتنه_۱۴۰۰
#زنان_انقلابی
#استاد_هاشمی
#کانال_فانوس
🇮🇷 @faannoos
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸قسمت چهارم: پايبندي به عقل و استدلال
🖊احمدحسين شريفي
🔸از جمله درسهاي مهمي که از زندگي علمي آيتالله مصباح آموختني است، پايبندي به عقلانيت است؛ نوشتهها و گفتههاي آن علامه فقيد نشان ميدهد که هيچ سخني را بدون استدلال نميپذيرفت. او نمونة برجستة فيلسوفاني است که حق عقل و عقلانيت را به خوبي ادا کردند.
🔸علامه مصباح هرگز در مسائل فکري و معرفتي، دچار جوزدگي نميشد. احساسات و عواطف را در مسائل عقلي و استدلالي دخالت نميداد. عليرغم آنکه به افرادي مثل علامه طباطبائي عشق ميورزيد و حقيقتاً شيفتة منش و رفتار او بود، اما هرگز مواجهه مقلدانه و متعبدانه با انديشههاي آن استاد بزرگ نداشت؛ جديترين نقدها به انديشههاي فلسفي علامه طباطبائي را در تعليقهاي که بر نهاية الحکمة نوشتند، بيان کردند. قسمت زيادي از تعليقه بر نهاية الحکمه را در زمان حيات خود علامه طباطبائي تدوين کرده بودند.
🔸در مواجهه با انديشهها و افکار غربيان نيز همين سبک و شيوه را داشت؛ در نقد افلاطون و ارسطو و اپيکوريان و رواقيان تا نقد مارکسيسم و کمونيسم و ليبراليسم و اومانيسم، معيار و ميزان او، عقل و استدلال بود. سخنان مستدل و مبرهن آنها را تأييد ميکرد و نادرستي سخنان غيرمستدل آنها را به صورتي مستدل و مبرهن نشان ميداد. نگاهي به کتاب آموزش فلسفه، فلسفه اخلاق و نقد و بررسي مکاتب اخلاقي اين حقيقت را به خوبي نشان ميدهد.
#علامه_مصباح
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸قسمت پنجم: جامعيت
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از شرايط لازم براي فهم درست اسلام و اقامة دين در زندگي فردي و اجتماعي، برخورداري از دانشي همهجانبه و جامع نسبت به همه آموزهها و معارف ديني است. نگاه تکبعدي به دين از مهمترين عوامل تعصبات کور و طرد و تکفيرهاي جاهلانه است؛ در روايتي از پيامبر اکرم(ص) نقل شده است که تنها کساني ميتوانند دين را به معناي درست کلمه «اقامه» کنند که از همه جوانب نسبت به آن آگاهي داشته باشند. امام خميني(ره) ميفرمود بيشترين ضربهاي که اسلام متحمل شده است، از عالمان تکسونگر بوده است. يعني کساني که فقط فقه اسلامي را ميدانستند و از فلسفه و عرفان و کلام اسلامي بياطلاع بودند يا کساني که فقط عرفان اسلامي را ميدانستند و از فقه و کلام و فلسفه و اجتماعيات و سياسات اسلام بيخبر بودند.
🔸آيتالله مصباح حقيقتاً يکي از جامعترين انديشمندان معاصر بودند. به تعبير آيتالله جوادي آملي او «جامع معقول و منقول» بود. علامه مصباح در حوزة حديثشناسي و فقه و تفسير و فلسفه و کلام و اخلاق اسلامي بيشک، مجتهدي مسلم و بلکه انديشمندي نظريهپرداز بود.
🔸در سن 24 سالگي تصحيح بخش السماء و العالم بحار الانوار (54 تا 59)و تعليقه بر آنها را برعهده داشت؛ تصحيح کتاب حديثي بسيار مهم معاني الاخبار از شيخ صدوق و تعليقه بر آن را بر عهده داشت. تخصص و تبحر ايشان در دانشهاي ناظر به حديث را با تأمل در تعليقاتي که بر اين کتابها زده است به وضوح ميتوان دريافت (ر.ک: مقاله «درنگي در چگونگي بررسي اسناد احاديث در تعليقات آيتالله مصباح بر «معاني الاخبار» و «بحار الانوار» نوشته غلامعلي عزيزيکيا، معرفت، شماره 247، سال 1397) در سن جواني به اجتهاد در فقه رسيد، تقريرات درس خارج بيع امام خميني را نوشت؛ در حوزه تفسير کتابهاي بيسابقه «معارف قرآن» را نگارش کرد که در حقيقت با تدوين اين کتابها يکي از زمينههاي لازم براي توليد علوم انساني قرآنپايه را فراهم کرد. در حوزه فلسفه و کلام و معرفتشناسي و اخلاق و فلسفه اخلاق که نوآوري و نظريهپردازي او بر همگان آشکار است.
🔸افزون بر اينها، در علوم انساني معاصر به ويژه در جامعهشناسي و روانشناسي و علوم تربيتي حقيقتا صاحبنظر و صاحب ايده بود. ايدهها و نوآوريهاي ايشان در اين علوم را ميتوان در کتاب چهارجلدي «رهآوردها» مشاهده کرد. کتاب فلسفه تعليم و تربيت در اسلام ، نمونة عالمانه و دقيقي براي اسلاميسازي علوم انساني حتي در رشتههاي جامعهشناسي و روانشناسي و علوم سياسي و اقتصاد و مديريت و امثال آن است.
#علامه_مصباح
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
هدایت شده از فانوس (سید احمد هاشمی)
Tahlile Saghifeh (1) - 1399-08-29_1.mp3
44.41M
🔰 کارگاه تحلیلِ فتنه سقیفه و عبرت از آن برای فتنههای پیشِرو (۱) - استاد هاشمی - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹ ( فایل با کیفیت پایین )
#فتنه_سقیفه
#ریشه_فتنهها
#عبرت
#فتنههای_پیشِرو
#استاد_هاشمی
#کانال_فانوس
🇮🇷 @faannoos
هدایت شده از فانوس (سید احمد هاشمی)
Tahlile Saghifeh (2) - 1399-08-29.mp3
32.06M
🔰 کارگاه تحلیلِ فتنه سقیفه و عبرت از آن برای فتنههای پیشِرو (۲) - استاد هاشمی - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
#محل_نزاع_در_فتنه_سقیفه
#قاعده_کلی
#حکم_کلی
#مهمترین_حکم_اسلام
#ریاست
#مدیریت
#اصلح
#افضل
#اعلم
#فتنه_سقیفه
#ریشه_فتنهها
#عبرت
#فتنههای_پیشِرو
#استاد_هاشمی
#کانال_فانوس
🇮🇷 @faannoos
🔻🔻هشدار آیت الله #مصباح به انقلابی ها :
⭕️ ضمانتی برای بقلای انقلاب وجود ندارد // دست های مرموز و قوی ای به دنبال #تحریف_اهداف_انقلاب است
🔹 پیامبران آمدند تا مردم را غفلت برهانند؛ بهترین پیامبران، حضرت محمد (ص) بود و کامل ترین برنامه را هم برای سعادت بشر ارائه کرد، اما خداوند تضمیمن نکرد که بعد از پیامبر (ص) همه، بر مسیر حق باقی بمانند؛ لذا طبق روایت بعد از وفات پیامبر (ص)، به جز سه نفر، همگی از مسیر حق خارج شدند.
🔸 حال اگر خداوند به دست بزرگترین مصلح عصر، انقلابی در این عالم به وجود آورده که در طول تاریخ بشریت به سختی بتوان نظیری با این برکت و وسعت برای آن پیدا کرد، آیا تضمینی وجود دارد که در ادامه هم این مسیر، برقرار و ثابت بماند؟ امروز که نه آن رهبر و نه یاران اولیه او و نه دست پرورده های او – به جز اندکی که بالای 80 سال سن دارند- دیگر وجود ندارند، ضمانتی برای بقای این انقلاب وجود دارد؟
🔹 حال که ضمانتی وجود ندارد، اولین وظیفه ما این است که حداقل آنچه دیگران با زحمات و تلاش و خونشان برای ما به یادگار گذاشتند را حفظ کنیم و نگذاریم ارزش های انقلاب کمرنگ شود.
🔸 وظیفه دوم نیز حفظ این میراث و سپردن آن به "صورت سالم" به نسل بعد است. چرا که امروز دست های مرموز و قوی و باتجربه ای در کار است که می خواهند اهداف انقلاب، برنامه های اصلی انقلاب و راهبردها و راهکارهای انقلاب را تحریف کنند؛ نباید اجازه چنین تحریفی را داد.
🔹چه بسیار افرادی که برای این انقلاب زحمت ها کشیده، هزینه ها کرده و خون ها دادند؛ لذا ما هم در این گام دوم باید با تلاش، بر این دستاوردها بیفزاییم. مخصوصا این که رهبر انقلاب نیز نسبت به این نسل، بشارت داده اند که این نسل از گذشتگان بهتر هستند، امکاناتشان بیشتر، انگیزه شان قوی تر و استعدادهای زیادی دارند و شرایط اجتماعی نیز مهیاتر شده است.
#تحریف_انقلاب
👈 دیدار با طلاب و فضلای قم - 5 شهریور 98
@mesbahedustan
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸قسمت هشتم: حکيم خلأبين و رخنهياب
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي ديگر از ويژگيهاي مهم و درسآموز در زيست علمي و عملي آيتالله مصباح اين است که ايشان فيلسوفي خلأبين و رخنهياب بود؛ تلاش ميکرد خلأها و کمبودها و بارهاي برزمين مانده را پيدا کند. و ميکوشيد در حد توان چنان بارهايي را بردارد و چنان رخنهها و خلأهايي را پر کند. به همين دليل، نه تنها خودش از انجام کارهای تکراری خودداری میکرد، بلکه اصرار زيادي داشت که در مجموعه موسسه امام خمینی(ره) از انجام کارهاي تکراري و يا کارهايي که متکفل دارد، خودداري شود.
🔸فيالمثل، وقتي ميديد دهها نفر مشغول تدريس درسهاي کفايه و مکاسب و رسائلاند، يا دهها و بلکه صدها کرسي درس خارج فقه و اصول در حوزة علمية قم برقرار است، عليرغم توانایی بسیار بالایی که در آن حوزه ها داشت و علیرغم اصرارهاي فراوان تعداد زيادي از شاگردان و حتي عليرغم سفارش استاد محبوب و مرادش، آيتالله بهجت، مبني بر تدريس فقه و اصول، ايشان از انجام اين کار استنکاف کرد. و جز به برخي از جلسات خصوصي در اين موضوعات راضي نشد.
🔸او دائماً در اين انديشه بود که آيا انجام فلان کار يا ارائة فلان سخنراني يا شرکت در بهمان جلسه، حجت شرعي دارد يا خير. و براي اطمينان از اين مسأله، با توجه به نوع مسائل، بعضاً ساعتها، روزها و بلکه ماهها تأمل ميکرد.
🔸او حقيقتاً حکيمي خلأبين و رخنهياب بود. همين روحيه يکي از مهمترين عوامل نوآوريهاي فراوان علمي و آموزشي و ساختاري ايشان بود. همين نگاه آيتالله مصباح بود که منجر به انجام اقداماتي شد که بدون شک سطح آموزش و پژوهش و به طور کلي علوم اسلامي را در حوزههاي علميه ارتقا داد.
#علامه_مصباح
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
هدایت شده از فانوس (سید احمد هاشمی)
Tahlile Saghifeh (3) - 1399-08-29_1.mp3
50.01M
🔰 کارگاه تحلیلِ فتنه سقیفه و عبرت از آن برای فتنههای پیشِرو (۳) - استاد هاشمی - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹ ( فایل با کیفیت پایین )
#هدف_فتنه_سقیفه
#راهبردهای_فتنه_سقیفه
#تاکتیکهای_فتنه_سقیفه_برای_راهبردهایش
#پادزهر_فتنه_سقیفه
#فتنه_سقیفه
#ریشه_فتنهها
#عبرت
#فتنههای_پیشِرو
#استاد_هاشمی
#کانال_فانوس
🇮🇷 @faannoos.
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
چادر مادر.mp3
1.98M
🎧 #بشنوید | پادکست چادر مادر
☑ معلوم نیست من دیگر زنده بمانم بگذارید این را به شما بگویم...
🏴 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از فانوس (سید احمد هاشمی)
Tahlile Saghifeh (4) - 1399-08-30_1.mp3
45.74M
🔰 کارگاه تحلیلِ فتنه سقیفه و عبرت از آن برای فتنههای پیشِرو (۴) - استاد هاشمی - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰ ( فایل با کیفیت پایین )
#راهبردهای_فتنه_سقیفه
#پادزهرهای_فتنه_سقیفه
#خطبه_فدکیه
#قسمت_دوم_خطبه_فدکیه
#شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#دشمن_شناسی
#شناخت_قواعد_کلی
#فتنه_سقیفه
#ریشه_فتنهها
#عبرت
#فتنههای_پیشِرو
#استاد_هاشمی
#کانال_فانوس
🇮🇷 @faannoos
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴درسهايي که بايد ازعلامه مصباح آموخت
🔸قسمت يازدهم: فيلسوف مؤسس
🖊احمدحسين شريفي
🔸آيتالله مصباح فيلسوفي نوآور، مبتکر و خلاق بود: هم از نظر علمي و هم از جهت ساختارسازي حقيقتاً شايسته وصف «فيلسوف مؤسس» است. او نه تنها در بسياري از علوم اسلامي و انساني صاحب نظريه و داراي نوآوريهاي محتوايي بود؛ بلکه مؤسس و بنيانگذار پارهاي از علوم اسلامي مثل «معرفتشناسي» و «فلسفه اخلاق» نيز بود؛ و افزون بر اينها مؤسس و بنيانگذار نظام آموزشي نوين و بيسابقهاي در حوزههاي علميه بود. او کار تحول در ساختار و نظام آموزشي را پيش از انقلاب و عملاً آغاز کرد.
🔸کساني که با پيشينه مباحث فلسفي و اعتقادي و اخلاقي آشنا هستند به خوبي ميدانند که آيتالله مصباح نوآوريهاي ساختاري و محتوايي فراواني در اين علوم داشتند. تنها کساني اهميت نوآوريهاي ساختاري و محتوايي ايشان در کتاب آموزش فلسفه را به درستي درک ميکنند که آشنايي خوبي با مکاتب پيشين فلسفي يعني فلسفه مشاء، اشراق و حکمت متعاليه داشته باشد.
🔸نيم نگاهي به تاريخ مباحث تفسيري و قرآني و مقايسه کارهاي تفسيري آيتالله مصباح با آنها از تفاوتهاي فراوان و بينظير نشان ميدهد. حضرت آيتالله فياضي ميفرمود: «بنده اکنون نيز معتقدم ايشان در ميان افرادي که من ميشناسم، يکي از والاترين مفسران قرآن است؛ يعني کمتر کسي را در اين زمينه ميشناسم که مانند ايشان تفسير را بر اساس اصول اجتهادي و مباني صحيح استنباط بيان کند» (زندگينامه حضرت آيتالله مصباح، ص93)
🔸کساني که با تراث اخلاقي در جهان اسلام آشنايي داشته باشند اهميت و جايگاه «اخلاق در قرآن» و کتاب کمنظير «خودشناسي براي خودسازي» ايشان را درک ميکنند.
🔸به هر حال، براي آشنايي بيشتر با نوآوريهاي علمي ايشان در حوزههاي مختلف دانشي، ساليان قبل مجموعهاي در چهار جلد با عنوان «رهآوردها» منتشر شده است. ميتوان براي مطالعه بيشتر به آنها مراجعه کرد.
🔸اما افزون بر آن به اعتقاد بنده آيتالله مصباحيزدي نخستين فيلسوفي است که:
1️⃣دانش معرفتشناسي اسلامي را به صورت مدون عرضه کرد؛ و بدين ترتيب پايههاي هستيشناسي صدرايي را بر بنيانهاي محکمي از معرفتشناسي استوار کرد و همين کار موجب دقتهاي بيسابقه و نوآوريهاي مهمي در فلسفه اسلامي شد.
2️⃣دانش فلسفه اخلاق اسلامي را به صورت مدون و منظم عرضه کرد؛ هر چند تا پيش از ايشان مسائلي از فلسفه اخلاق در لابلاي کتابهاي کلامي و فلسفي و اصولي و حتي منطقي به صورتي استطرادي و پراکنده وجود داشت، اما کسي که به صورتي ساختارمند و بيسابقه دانش فلسفه اخلاق اسلامي را عرضه کرد، آيتالله مصباح بود.
3️⃣علم اخلاق را «اسلامي» کرد؛ تا پيش از ايشان، اغلب عالمان اخلاق مسلمان تحت چنبرة انسانشناسي و اخلاقشناسي ارسطويي بودند. کسي که اخلاق اسلامي را حقيقتاً «اسلامي» و «قرآني» کرد و آن را از قالبهاي نارساي ارسطويي نجات داد، آيتالله مصباح بود.
4️⃣به صورتي نظاممند و دقيق فلسفههاي مضاف را از دل بنيانهاي هستيشناسي، معرفتشناسي و انسانشناسي استخراج کرد و تدوين نمود و حتي به مرحلة آموزش همگاني (در قالب طرح ولايت و طرح معرفت و ...) عرضه کرد.
5️⃣سنگينترين پروژة تاريخي در حوزة علوم عقلي اسلامي (فلسفه، عرفان، منطق، معرفتشناسي و کلام) را مديريت کردند [دائرة المعارف علوم عقلي] که خود حاکي از عمق نگاه آيتالله مصباح است.
🔸درکنار همه اينها، در عرضه معارف ديني هم نوآوري داشت؛ وي حتي سخنرانيهاي عمومي خود را با تحليل و تبيين مفاهيم آغاز ميکرد و معتقد بود بسياري از سوء فهمها و سوء برداشتها ناشي مغالطة اشتراک لفظي است؛ به همين دليل، روش پژوهش و آموزش و سخنراني خود را به اين شيوه سامان داد که ابتدا مفاهيم اصلي و مهم و مفردات بحث را به درستي و با دقت تعريف ميکرد و سپس به تحليل مسأله ميپرداخت. در بحث از آزادي، دموکراسي، جامعه مدني، تساهل و تسامح، خشونت، ليبراليسم، اومانيسم، لذتگرايي، سودگرايي، معنويت، عرفان، اخلاق و به طور کلي همه مباحث تخصصي و عمومي چنين رويهاي داشت. و با اين کار جلوي بسياري از مغالطات و مردمفريبيهاي غربزدگان و اسلامستيزان را ميگرفت و دربارة حقايق و معارف ديني روشنگري ميکرد.
#علامه_مصباح
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
هدایت شده از فانوس (سید احمد هاشمی)
Tahlile Saghifeh (5) - 1399-08-30.mp3
30.32M
🔰 کارگاه تحلیلِ فتنه سقیفه و عبرت از آن برای فتنههای پیشِرو (۵) - استاد هاشمی - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
#پروژه_۱۴۰۰
#فتنههای_۱۴۰۰
#جنگ_روانی
#عموم_مردم
#یکبار_برای_همیشه
#مشخص_کردن_مبنای_درست
#قبل_از_انتخابات
#اصلح_یا_صالح_مقبول
#پرهیز_از_حاشیهها_هنگام_انتخابات
#کار_اصلی
#تبلیغات_بین_عموم_مردم
#پخش_فایلهای_کارگاه_تحلیل_سقیفه_بین_عموم_مردم
#ارتباط_با_عموم_مردم
#ابتکار_عمل
#راه_حل_پیشنهادی
#فتنه_سقیفه
#ریشه_فتنهها
#عبرت
#فتنههای_پیشِرو
#استاد_هاشمی
#کانال_فانوس
🇮🇷 @faannoos
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸قسمت دوازدهم: فيلسوف فروتن
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از ويژگيهاي کمنظير آيتالله مصباح، تواضع مثالزدنيشان در برابر بزرگان علم و دين حتي دربرابر شاگردان خود و بلکه دربرابر عامه مردم بود. او استادي بود که تمام قد حتي تا ماههاي آخر عمر مبارکشان، در مقابل شاگردانش ميايستاد. در نماز جماعت به آنها اقتدا ميکرد.
🔸او با اينکه در عرصه علمي و اجتماعي از جايگاهي بسيار بالا و بعضاً بينظير، برخوردار بود؛ اما در تواضع و فروتني نسبت به اطرافيان نيز حقيقتاً بينظير بود.
🔸او همواره از استادان خود با احترامي وصفناپذير ياد ميکرد؛ احترامي فوقالعاده براي حضرت امام، علامه طباطبائي و آيتالله بهجت قائل بود. خودم از او شنيدم که ميفرمود حاضر بودم با افتخار تا آخر عمر خدمتکار علامه طباطبائي باشم. و اين بدان دليل بود که او را توحيد مجسم و اسلام عينيتيافته ميدانست. همواره با شعفي وصفناشدني از او ياد ميکرد؛ در همين اواخر وقتي وارد منزل علامه طباطبائي شدند، فرمودند اينجا بوي بهشت ميدهد.
🔸عليرغم آنکه خودش از سوي حضرت ولايت، سيدعلي خامنهاي(حفظه الله) به لقب «طباطبائي زمان» و «مطهري زمان» و پرکنندة خلأ علامه طباطبائي و شهيد مطهري متصف شده بود، اما دائماً در تلاش بود نسل جوان و انديشمندان حوزوي و دانشگاهي را بر سر سفرة #علامه_طباطبائی و #شهيد_مطهری بنشاند و خود را نيز خوشهچين خرمن علم و معرفت آن بزرگان ميدانست. کتاب «تماشاي فرزانگي و فروزندگي» ايشان دربارة علامه طباطبائي گوياي گوشهاي از ارادت علمي و عملي ايشان به آن استاد علامه است؛ و همچنين کتاب «آفتاب مطهر» که در وصف شهيد مطهري و بيان ويژگيهاي علمي و عملي آن شهيد بزرگوار نوشتهاند، گوياي فروتني و تواضع وصفناپذير ايشان دربرابر چنان بزرگاني است.
🔸او دست بزرگان علم و دين از مطهري تا شبيري زنجاني از محمديگيلاني تا جوادي آملي را ميبوسيد؛ او عليرغم همه نوآوريها و ابتکارات بينظيرش در فلسفه اسلامي، آيتالله جوادي را، که از معاصران و همسن و سالان خودش بود، رئيس فلسفه اسلامي در عصر حاضر ميدانست. اين در حالي بود که بدون هيچ شک و ترديدي خدمات علمي و فلسفي و آموزشي و پژوهشي او به اسلام و انقلاب از اغلب اين آقايان بيشتر و عميقتر و گستردهتر بود. دقت نظر فلسفي ايشان به اعتقاد بسياري از آگاهان از همه آن بزرگان بيشتر بود.
🔸به باور اين بنده، همين تواضع و فروتنيها از مهمترين عوامل موفقيت آيتالله مصباح بود. فراموش نکنيم که «إِنَّ مَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ رَفَعَهُ اللَّه».
بر نوشته هيچ بنويسد کسي؟
يا نهالي کارد اندر مغرسي؟
کاغذي بايد که آن بنوشته نيست
تخم کارد موضعي که کشته نيست
تو برادر موضع ناکشته باش
کاغذ اسپيد نابنوشته باش
تا مشرَّف گردي از نون والقلم
تا بکارد در تو تخم آن ذو الکرم
#علامه_مصباح
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
آدم داریم هیچ موضعی نسبت به موضوعات مهمی چون عدالت، فساد، رانت، اقتصاد، آمریکا، برجام، فرهنگ و ... ندارد، یک نیم صفحه شناخت از فکر و موضع و علم و تدبیر وی در اینترنت نیست، اما مدعی کاندیداتوری #انتخابات_1400 است! آخه چرا؟! اونایی که اون پشت تشویق و تحریکش میکنن، دنبال چی هستن؟!!
دولت جوان و حزباللهی به معنای انسانهای ناشناخته و مبهم نیست. افرادی که هیچ شناختی از مبانی فکری آنها و مواضع آنها و اخلاق و رفتار سیاسیشان نیست!
اینکه کسی پیمانکار خوبی باشد، یا مدیر اجرایی قوی باشد، ملاک نیست! مگر قوی تر از احمدی نژاد در قدرت اجرایی و تلاش و پیگیری و دوندگی داریم؟ یا ... .
✍️د.مدرسییان
#گام_دوم
#دولت_اسلامی
#انتخاب_اصلح
#تکنوکراسی
🔶🔹شبکه افسران انقلاب اسلامی
🔶🔹 @shabakeafsaran
هدایت شده از علیرضا پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌خدا من رو برای چی آفریده؟
➖میخواست آزارم بده!؟
➖ یا اینکه لذت ببرم؟
#تصویری
@Panahian_ir
هدایت شده از فانوس (سید احمد هاشمی)
Fetneyeh 1400 - 1399-10-01_1.mp3
46.44M
🔰 تحلیل سیاسی ( فتنه ۱۴۰۰ ) - استاد هاشمی - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
#تحلیل_سیاسی
#فتنه_۱۴۰۰
#استاد_هاشمی
#کانال_فانوس
🇮🇷 @faannoos
⭕️ #میثاق_با_استاد
🔸️میثاق نامه دانش آموختگان ادوار مختلف طرح ولایت جهت ادامه راه فقیه و فیلسوف مجاهد؛ معلم بزرگ؛ علامه محمد تقی مصباح یزدی (رضوان الله علیه)
❕با ورود به لینک https://mabnaha.ir/mesbah/ اقدام به امضای این میثاق نامه بفرمایید
▫️بعد از ثبت اطلاعات، یک نسخه از این میثاق نامه برای دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، یک نسخه برای دفتر علامه مصباح (رضوان الله علیه) به همراه مشخصات عزیزان ارسال خواهد شد.
❗️لطفا در انتشار حداکثری کوشا باشید
@mabnaha
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸قسمت سيزدهم: فيلسوف بصير
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي ديگر از ويژگيهاي برجستة آيتالله مصباح، «بصيرت» بود. او هم در مسائل ديني و هم در مسائلي اجتماعي و فرهنگي و سياسي حقيقتاً ديدي نافذ و بصيرتي مثالزدني داشت. ظرافتها و نقاط کور را خوب ميشناخت؛ اهداف پنهان دشمنان اسلام و انقلاب را به زيبايي تشخيص ميداد و در بزنگاهها وارد صحنه ميشد و عماروار، مرز حق و باطل را مشخص ميکرد و فتنهگران را از پشت نقابهاي دروغيني که از ديانت و اصلاحگري و امثال آن بر چهره ميزدند، بيرون ميکشيد و بنيانهاي فکري باطل و اهداف و مقاصد شيطاني پنهان آنان را آشکار مينمود.
🔸به تعبير مقام معظم رهبري، «چنین شخصیتی مصداق کامل عالمی است که تشخیص دقیق خود را در روزی که لازم باشد، بیدرنگ به میدان میآورد و در این راه سرزنش و زخم زبان دیگران را به چیزی نمیگیرد. در واقع تکریم حضرت آقای مصباح، تکریم راهحق و نشان دادن مصداق و الگوی شایسته است.» (رهبر انقلاب در ديدار اعضاي موسسه امام خميني، 3 آبان، 1389)
🔸اما به راستي آيتالله مصباح اين بصيرت مثالزدني را چگونه به دست آورده بود؟ و ما هم اگر بخواهيم از چنين بصيرتي برخوردار شويم، چه بايد کنيم؟
در پاسخ ميگويم #بصيرت مثل هر ويژگي بينشي و گرايشي ديگري که در انسان هست، معلول عواملي است که همگي در آيتالله مصباح وجود داشتند:
(1) شناخت حق و باطل و تشخيص مرزهاي جداکننده حق و باطل؛ و اين جز با در اختيار داشتن معياري دقيق امکان ندارد؛ و آيتالله مصباح با مجاهدتهاي علمي و عملي فراوان، معيارهاي برهاني و قرآني و عرفاني و حتي تجربي تمييز حق از باطل را تحصيل کرده بود؛
(2) قطع همه تعلقات دنيوي؛ از ديگر عوامل بصيرتزا، دل نبستن به جاه و مقام و اعتبارات و القاب اينجهاني و دنيايي است؛ و آيتالله مصباح براي زدودن چنين تعلقاتي از وجود خود مجاهدتهاي نفساني فراواني کرده بود؛ و در اين جهت هم کاملاً موفق شده بود. امور دنيوي و اعتبارات اجتماعي و دلبستگيهاي مادي چيزي نبود که آن روح بزرگ را به خود مشغول کنند؛
(3) اخلاص و تقوا؛ از ديگر عوامل مهم بصيرتزا، اخلاص و تقوا است؛ قرآن کريم ميفرمايد: «إِنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُون» (اعراف، 201) اهل تقوا، به هنگام مواجهه با لغزشگاهها و دسيسههاي شيطاني، هرگز نميلغزند؛ آنها حقيقت را خوب مييابند و هرگز به دام شيطان نميافتند. به تعبير ديگر، انسانهاي پارسا به دليل آنکه رذايل اخلاقي را از خود دور کردهاند و طمع و حرص و کبر و غرور در وجود آنان جايي ندارد، به همين دليل، ابزارهاي فريب شيطان را از او گرفتهاند. حجابهاي ديده و دل را کنار زدهاند؛ زنجيرهاي که شيطان بر قلب و زبان آدميان ميتند را پاره کردهاند؛ به همين دليل اهل بصيرتاند.
آيتالله مصباح در يک جهاد نفساني طولانيمدت و با درسآموزي از محضر بزرگاني چون امام خميني، علامه طباطبائي و آيتالله بهجت و با نگاه عميق توحيدياي که داشت توانسته بود چنين رذايلي را از وجود خود ريشه کن کند؛ به همين دليل، نه تنها حق و باطل را به خوبي ميشناخت بلکه بدون لکنتزبان و با بياني صريح و سليس و با منطقي استوار آنها را در سطوح مختلف اجتماعي و حتي در تريبونهاي عمومي بيان ميکرد.
(4) کلنگري در عين جزءنگري؛ از ديگر عوامل مهم بصيرتزا، برخورداري از دو ويژگي علمي شبهمتضاد است؛ يعني کلنگري از يک طرف و جزءنگري و نکتهبيني از طرف ديگر. کساني که صرفاً کلنگر يا صرفاً جزءنگر باشند، بصيرت لازم براي تشخيص حق از باطل در مسائل اجتماعي و سياسي و فرهنگي را نخواهند داشت؛ و البته جمع ميان اين دو نيز کاري دشوار است؛ به همين دليل، عالمان اهل بصيرت هم انگشتشمارند. آيتالله مصباح حقيقتاً از جمله انديشمنداني بود که ضمن برخورداري از نگاهي کلان به عالم و آدم و فلسفه سياسي و اجتماعي و مسائل فرهنگي، نسبت به جزئيات برنامههاي دشمنان نيز آگاهي و اشراف داشت و همچون مرزباني آگاه، دائماً مسائل فرهنگي و اجتماعي و ديني را رصد ميکرد؛ اشخاص و جريانهاي اجتماعي و سياسي و فرهنگي را به خوبي ميشناخت. به همين دليل از بصيرتي کمنظير برخوردار بود.
#علامه_مصباح
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از فانوس (سید احمد هاشمی)
Tahlile Siasi- 1399-10-10.mp3
50.5M
🔰 تحلیل سیاسی : گفتمان مقاومت ، انتخابات ۱۴۰۰ و چالشهای پیشرو - استاد هاشمی - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
#تحلیل_سیاسی
#گفتمان_مقاومت
#انتخابات_۱۴۰۰
#چالشهای_پیشرو
#مکتب_شهید_سلیمانی
#مهمترین_بحث_از_مکتب_شهید_سلیمانی_با_توجه_به_شرایط_حال_حاضر
#درس_عبرت_الگو
#سیره_مدیریتی_شهید_سلیمانی
#تدبیر
#برنامهریزی
#شجاعت
#علم_به_راهبردهای_انقلاب
#حضور_قوی_در_میدان_عمل
#اصول_مدیریتی_جهادی_و_انقلابی
#نقش_و_جایگاه_خاص_و_ویژه_بانوان_در_فتنه_۱۴۰۰
#جایگاه_بیبدیل_و_غیرقابل_جایگزین_بانوان
#فتنه_۱۴۰۰
#فتنه_نرمافزاری_و_بصیرتی
#الگو_در_بحث_فتنه_نرمافزاری
#قیام_نرمافزاری
#الگوی_مبارز
#مبارزه_نرمافزاری
#تنها_راه_عبور_از_فتنه_۱۴۰۰
#زنان_انقلابی
#استاد_هاشمی
#کانال_فانوس
🇮🇷 @faannoos
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸قسمت چهادهم: فيلسوف مربي
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از ويژگيهاي بارز در سبک و سلوک علمي و عملي آيتالله مصباح اين بود که حقيقتاً يک مربي کمنظير بود؛ سکوت و سخن ايشان درسآموز بود. نوع نگاهشان، انرژيبخش بود؛ حتي نشست و برخاست او نيز آموزنده بود. ارتباط با او و نشستن در محضر او، حتي مشاهده چهرة نوراني و رويِ گشادة او حقيقتاً ايمانها را مستحکم و ارادههاي مشتاقان را پولادين ميکرد. در سختترين شرايط روحي وقتي در محضر او مينشستيم، چنان آرامشي به ما ميداد که گويا اصلاً سختي و گرفتارياي نداشتهايم.
در درونشان صد قيامت نقد هست
کمترين آنکه شود همسايه مست
🔸حضرت آيتالله شبيري زنجاني ساليان قبل به جناب حجتالاسلام ابوالحسن نواب فرموده بودند: «آقاي مصباح را خدا مربي خلق کرده است؛ و حتي چاي خوردن ايشان هم چاي خوردن يک مربي و يک معلم اخلاق است؛ حرف زدن ايشان، تحمل ايشان، سکوت ايشان، تواضع ايشان، همه و همه به آدم درس ميدهد. يعني من معتقدم ايشان از لباسي که ميپوشند به آدم ياد ميدهند که چطوري لباس بپوشد و خدا سرتا پای ايشان را يک مربي اخلاق خلق کرده است» (زندگينامه حضرت آيتالله مصباح يزدي، ص87)
🔸او به ندرت به کسي حتي به فرزندانش توصيه مستقيم ميکرد؛ اما سبک زندگي او تماماً موعظه و توصيه اخلاقي بود. او در برخوردهاي اجتماعي، برخلاف تصويري که ژورناليستهاي ناآگاه و دشمنان بيمروت، از ايشان ترسيم ميکردند، بسيار اهل مدارا و تحمل بود.
🔸از جمله بارزترين ويژگيها در سلوک علمي و آموزشي آيتالله مصباح، شاگردپروري ايشان بود. او حقيقتاً زندگي خود را وقف پرورش نيرو براي اسلام و انقلاب کرد. با کوچکترين شاگردان خود نيز چنان برخورد ميکرد که کسي با نزديکترين دوستش برخورد ميکند؛ بسيار صميمي و پدرانه.
شاگردان او هم پروانهوار دور شمع وجودش ميچرخيدند و او را محرم اسرار زندگي خود ميدانستند. او پشت سر شاگردان خود نماز ميخواند؛ تمام قد، حتي در ماههاي پاياني عمر مبارکشان، جلوي شاگردان خود ميايستاد.
🔸جلسات مشورتي خود را با شاگردانش برگزار ميکرد. جديترين تصميمات و برنامههاي آموزشي و پژوهشياش را با پارهاي از شاگردانش در ميان ميگذاشت و از آنها مشورت ميگرفت. بيهيچ تکلفي و بدون نياز به هيچ ترتيب و آدابي با آنها بر سر يک سفره مينشست. او حقيقتاً يک مربي بود.
#علامه_مصباح
#Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸بعد دیگری از ولایت گستری و انسان سازی حاج قاسم سلیمانی، کسی که به حق شایسته عنوان "سردار دلها" است.
💐راهش پر رهرو باد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸قسمت پانزدهم: مرزبان فکر و فرهنگ
🖊احمدحسين شريفي
🔸امام حسن عسکري(ع) در حديثي ميفرمايد: عالمان شيعه مرزبانان فکر و فرهنگ اسلامياند؛ آنان در مرزي که طرف مقابلشان ابليس و نيروهاي کارکشته و زيرک و داناي ابليسي قرار دارند، به مرزباني و نگهباني از معارف اسلامي و حدود و ثغور اسلام ميپردازند. (التفسير المنسوب الي الامام الحسن العسکري، ص343)
🔸عالمان راستين شيعي کسانياند که اجازه نميدهند شيطان و شيطانصفتان آتش شبهه بر خرمن باورها و ارزشهاي مردم بياندازند. آنان به مثابة مرزباناني هوشيار و آگاه و شجاع در مقابل شبههافکنيها سينه سپر ميکنند و چنان با شبهات ديني مواجهه ميشوند که نه تنها به صورتي مستدل و عالمانه آنها را پاسخ ميدهند که شبهات را ابزار و وسيلهاي براي ترويج و تعميق معارف اسلامي ميدانند.
🔸بدون ترديد يکي از قويترين و بزرگترين مرزبانان جهانبيني و نظام ارزشي اسلام در دوران معاصر آيتالله مصباحيزدي بود. او فيلسوفي "مرابط" بود. او به دليل (1) تسلط بسيار خوب بر معارف اسلامي (ادبيات، تاريخ اسلام، منطق، معرفت شناسی، فقه، اصول، تفسير، فلسفه، کلام، اخلاق و عرفان اسلامی) و (2) آشنايي بسیار خوب با علوم جديد و فلسفههاي مدرن و (3) آشنايي با ادبيات رايج علمي و آکادميک و (4) غيرت ديني و احساس مسؤوليت در برابر حقيقت و (4) همچنين به دليل بصيرت و روشنبيني منحصربه فردي که داشت، از دهة پنجاه به بعد (به مدت نيم قرن) به مثابة بزرگترين، هوشيارترين و زيرکترين مرزبان باورها و ارزشهاي شيعي نمايان شد.
🔸او حقيقتاً يک حکيم مرابط و مرزبان آگاه و مطمئن براي دفاع از معارف اسلامي بود. هوشمندانه همه تحرکات فکري و فرهنگي مخالفان فکر و فرهنگ اسلامي را رصد ميکرد و غالباً به ريشهها و بنيانهاي فکري مخالفان حمله ميکرد و با قدرت منطق و استدلال و بيان رسايي که داشت، چنان با آنها روبرو ميشد که کسي را ياراي مقاومت علمي و استدلالي در برابر استدلالها و منطق قوي و قويم او نبود. به همين دليل غالباً رو به سوي ترور شخصيت او ميآوردند و هنوز هم به همين کار مشغولاند!
#علامه_مصباح
@Ahmadhoseinsharifi
🌹