Ali:
از عارفي پرسيدند :
چرا اينقدر ذکر صلوات در منابع دينى ما تأکيد شده!
و براى آمرزش گناهان، وسعت روزى ، صحت و سلامتى، گشايش در کارها و... صلوات تجويز کرده اند، سِرّ و راز اين ذکر چيست؟
فرمود: اگر به قرآن نگاه کنيد فقط يکجا در قرآن هست که خداوند انسان را هم شأن و هم درجه ى خودش ميکند
يعنى از انسان ميخواهد که بيايد کنار او و با هم در يک کارى مشارکت کنند
و آن آيه اینست :
"انّ الله و ملائکته يصلّون علي النبي يا ايها الذين آمنوا صلّوا عليه و سلموا تسليما"
خداوند و ملائکه اش براى پيامبر(ص) صلوات ميفرستند
شما هم بياييد و همراهى کنيد
علّت عظمت و بزرگى ذکر صلوات همين است
که انسان را يکباره تا کنار خداوند بالا ميبرد.
کپی کردنش عشق میخاد❤
🌹 اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد. وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌹
#نشر حداکثری
@samade_1001
🌺علامه حسن زاده آملے:
در به روی هـمه باز است دربان
هم ندارد هيچ عنوان و رسم هم نمےخواهد جز اینکه:
در کوى ما شكسته دلى مـےخرند
و بسبازار خود فروشےاز آنسوى
ديگر است.
@samade_1001
✨﷽✨
❤️شیخ رجبعلـی خــیاطــ میگفتــ :
💢"من همیشه که نماز می خواندم ،
نماز امــام زمــان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)،
نماز جــعفر طــیار و ...
حاجتــی را از خــدا می خواستم ...
🔹یک بار گفتم هیچ حاجتــی نخواهم
و برای خود خــدا نمازی بخوانم "
"تو بندگــی چو گدایان به شرطــ مزد نکن
که خــواجه خود روش بنده پروری دانــد"
👈شیخ رجبعلی همان شبــ خوابــ دید .
در خوابــ به او گفتند :
" چـــرا دیــر آمـــدی ؟ "
🌼 یعنـــی تو باید سی سال پیش به
فکـــر این کار می افتادی ،
حالا بعد از یکــ عمر نــماز خواندن به این
فکر افــتادی که نــماز بخوانــی بدون اینکه
مزد و حاجتــ از ما بخواهــی !!!
@samade_1001
قسمت یازدهم شرح مراتب طهارت نفس ..
#استاد_صمدی_آملی
«بسم الله الرحمن الرحيم»
1⃣طهارت موجب فزوني رزق مي شود
🔶🔸بايد حساب رزق و روزي را از حساب مال و مالداري جدا دانست
🔸اگر رزق ظاهري افزوده گردد معلوم مي شود که خرج ظاهري شخص هم افزوده مي شود و به همراه آن دست بخشش او نيز نسبت به غير بالا مي رود، در اين صورت او علاوه بر اينکه خرج خودش را تأمين مي کند، خرج آنهايي را هم که در تحت تکفل اويند تأمين مي کند. اين نيز به منزلة رزق است.
🔸اما رزق باطني را هيچگاه مفيد به اندازه اي نکرده اند، بلکه فرمودند: هر چه طهارت باطني بالا رود بر رزق باطني هم افزوده مي شود.
🔸 رزق باطني مربوط به جان شخص بوده و جان نيز يک حقيقت غير متناهي است. لذا هر چه بر رزق باطني افزوده شود همه غذاي روح و جان مي شود. همانند اينکه يک درخت هر چه از آب و خاک و غذا بگيرد، بزرگتر مي گردد و وسيعتر مي شود ومي تواند براي افراد بيشتري سايباني کند.
🔸نکتة ديگر اينکه سايباني کردن درخت مقصود اصلي رشد درخت نيست، بلکه مقصود درخت توسعه يافتن است. بعد از آن ديگران خود از وسعت درخت بهره مند مي شوند.
🔸نفس ناطقة انساني نيز مرزوقِ رزق باطني است و هرگز در حدّ خاصي مقيّد نمي شود، بلکه موجودي بيانتهاست و به واسطة گرفتن روزي بالاتر مي رود و آمادة گيرايي بيشتر مي شود و بعد از گرفتن، ديگران خود به خود از او انتفاع مي برند.
2⃣انگيزة صحيح براي انجام کار نيک
🔷🔹حال ببينيم آيا ميتوان به اميد دريافت ما به ازاء کار خيري، کار نيک انجام داد؟
🔹انگيزة اکثر مردم از انجام فعل نيکو اين است که ازايش را از خداوند بگيرند. اما انگيزة امير المؤمنين «عَلَيهِ السَلام» و ديگر بزرگان هرگز چنين نبوده است. آنها فقط ميگويند: «ما مي بخشيم همانگونه که خدا مي بخشد» جناب شيخ الرئيس در نمط ششم اشارات مي فرمايند: «جود، بخشيدني را گويند که بلا عوض باشد» خداوند نيز چنين است، مي بخشد اما هرگز در مقابل آن چيزي طلب نمي کند و احتياج به عوض ندارد.
🔹بلکه مي گويد: سرشت ذاتي من بر بخشش است. مثل اينکه چشم بگويد: سرشت ذاتي من بر ديدن است و گوش بگويد: بافت حقيقي من بر شنيدن است، يا اين که خورشيد بگويد: بافت حقيقي من بر نور دهندگي است. تمام موجودات عالم از حق درس گرفته اند، همه مي گويند: سرشت ذاتي تکويني ما بر اين است که به کار خود مشغول باشيم و در مقابل آن چيزي طلب نکنيم.
🔹در اين ميان فقط انسان است که کارهايش را در مقابل دريافت عوض، انجام مي دهد.نه مي گوييم بد است و نه مي گوييم خوب است. فقط مي گوييم اينگونه افراد اگر بخششي هم کنند،جواد حقيقي نمي باشند زيرا جواد حقيقي در مقابل جود خود چيزي طلب نمي کند. «انما نطعمکم لوجه الله لا نريد منکم جَزاءً و لا شکوراً»
🔹آية فوق اشاره به آن قضيه دارد که روزي امام حسن و امام حسين«عَلَيهِ السَلام» مريض شده بودند و حضرت علي «عَلَيهِ السَلام» و حضرت فاطمه «عَلَيهاِ السَلام» نذر کرده بودند که اگر فرزندانشان بهبود يافتند سه روز روزه بگيرند.
🔹لازم به ذکر است که اين مطلب شما را به يک دستورالعمل قرآني و يک نکته اخلاقي توجه مي دهد و آن اينکه جناب اميرالمؤمنين «عَلَيهِ السَلام» و صديقة کبري«عَلَيهِا السَلام» با اينکه معصوم بوده و از اولياء الله بودهاند و تمام عالم را در اختيار داشته و ميتوانستند با يک اشاره مريض را خوب کنند، اما باز دست تصرف دراز نکردند و نذر سه روز روزه کردند تا مريضشان خوب شود. معلوم مي شود با اين عمل خواسته اند به ما دستورالعمل بدهند. زيرا آنها براي شفاي مريض اصلاً نياز به گرفتن سه روز روزه نداشته اند. بلکه آنها اين کار را کرده اند تا به ما برنامه دهند که شما نيز براي شفاي مريضتان مي توانيد نذر کنيد که سه روز روزه بگيريد. و گرنه آنها به راحتي مي توانستند با اشاره اي مريض را خوب ميکردند.🌸
@samade_1001
4_487160702818059054.mp3
6.4M
💠قسمت یازدم طهارت نفس: نکته اخلاقی در ارتباط با تصرفات
#استاد_صمدی_آملی
@samade_1001
استاد فاطمی نيا :
🔸با وجود این گناهان رایج «آبروی مردم را بردن ، غیبت ، تهمت ، دروغ و ...» طبیعی است که دیگر اولیاء الله در بین ما نیستند . آنها اهل محاسبه و مراقبه اعمالشان بودند .
@samade_1001