قسمت دهم_شرح مراتب طهارت نفس
#استاد_صمدی_آملی
💠آنچه را که از ما ميخواهند همين است که ببينيم چه هستيم و چه مي کنيم؟! آيا در طول شبانه روز اندوخته اي براي خودداريم يا نه؟! حسابي براي اعمالمان داريم يا نه؟! همانطور که دارائيمان را ومال بيرون از جانمان را شمارش مي کنيم و به حساب مي کشيم آيا جان خود را نيز حسابرسي مي کنيم؟!
🍃به تعبير شريف حضرت آقا در رسالة شريف الهي نامه: «الهي تا کعبة وصلت فرسنگهاست و در راه خرسنگها، و اين لنگ به مراتب کمتر از خرچنگ است. خرچنگ را گفتند: به کجا مي روي؟ گفت: به چين و ماچين. گفتند: با اين راه روش تو؟»
🔶🔸عزيزان من «الهي نامة» حضرت آقا را بگيريد و بخوانيد که بيان سرگذشت انسان است. چون قلب دائماً در انقلاب و تقلب است.
گهي بر طارم اعلي نشيند
گهي تا پشت پاي خود نبيند
🔸الهي نامه مشتمل بر عباراتي است که از دهان مبارک انساني صادر شده که تمام حالات را ديده و تمام مراحل را طي کرده است و مطابق با هر حالتي که براي حضرتشان پيش آمده، اين جملات از ايشان تراوش کرده است. الهي نامه بايد کتاب سفر تو باشد. بايد کتاب حضر تو باشد. بايد به عنوان يک کتاب جيبي آنرا هميشه با خود داشته باشي تا از خودت غفلت نکني.
🔸سعي کن هر روز صبح بعد از نماز يا آن هنگام از شب که مي خواهي بخوابي، صفحه اي قرآن بخواني. اين موجب مي شود که خواب انسان با قرآن تنظيم شود.
🔸حضرت آقا مي فرمودند: «روزي در کنار درختي نشسته بودم و چشم دوخته بودم تا ببينم چه درسي مي توانم از اين درخت بگيرم. در همين حين حيواني را ديدم که بين من و درخت حائل شد. متوجه شدم اکنون سه موجود متفاوت کنار هم قرار گرفته اند. درخت که نبات بود، حيوان که حيوان بود و من هم که انسان بودم. در ذهنم خطور کرد که اصل و ريشة درخت که سر آن است در زمين فرو رفته و از اين طريق غذا مي گيرد. بعد ديدم حيواني که بين من و درخت حائل شده، افقي است، يعني سرش نه آسماني بود و نه زميني و بين اين دو غذا ميگيرد. پس به خودم گفتم تو که انسان هستي و سرت به بالا است غذايت را نيز بايد از آسمانها بگيري.»🌸
🔷🔹یکي ديگر از چيزهايي که بايد دائماً زمزمة ما باشد ديوان حضرت ايشان است. زيرا هر چه بر اساس حال باشد انسان را مي سازد. اولين غزل ديوان «غزل طائر قدسي» است، يعني همان نفس ناطقة انساني. حقيقت انسان يک طائر قدسي است که:
مـن ملـک بودم و فـردوس بـرين جايـم بود
آدم آورد در ايـن ديـر خـراب آبـادم
🔹حقيقت تو يک پرندة ملکوتي است که به قول شاعر: «چند روزي قفسي ساخته اند از بدنم» اکنون در قفس بدني و طولي نمي کشد که بايد از اين قفس پرواز کني و به ملکوت عالم سفر نمايي مبادا تا آن وقت بال و پر نداشته باشي. واي بر ما اگر راه ملکوت باز شود و ما هنوز اهل پرواز نشده باشيم.
🔹بايد اهل سحر باشيم. به قول حضرت استاد: «الهي آنکه سحر ندارد از خود خبر ندارد» آري بي سحران بيخبرانند، هم از خود، هم از نظام هستي و هم از خداي عالم.
🔹تمام اجتماع را بايد فداي لذت سحر کني. سحرگاه بايد از «غير» دست کشي و به حقيقت نفس خويش بپردازي.🌸
💠هر کس مي خواهد در مسير انساني قرار گيرد بايد به پنج اصل عنايت کافي داشته باشد. 1- گرسنگي 2- سکوت 3- بيداري 4- خلوت 5- ذکر.
✅غذا خوردن زياد، دل را تيره ميکند که «الهي آزمودم تا شکم دائر است دل بائر است» گرسنگي درون را بر مي انگيزاند. چه بسا از ملکوت عالم براي انسان غذا بياورند اما همين که ببينند شکم او پر است برگردند.🌸
✅اصل ديگر به اندازة ضرورت حرف زدن است. نمي گويم اصلاً حرف نزني اما:
کـم گـوي و گـزيده گوي چون درّ
کـز انـدک تو جهـان شود پر
✅اصل سوم، سهر است. سحر با حاء حطي، زمان قبل از اذان صبح را گويند اما سهر با هاء هوّز به معني بيداري است. بيداري در اينجا به معناي نخوابيدن در شب نيست. منظور از بيداري در اينجا هوشياري و غافل نبودن است. در محل کسب و کارت بيدار باش تا غفلت نکني و پشيمان نشوي.
✅چهارم، خلوت است و گوشه گيري و حسابرسي به اعمال.
✅ اصل پنجم ذکر به دوام است. دائماً بايد ذاکر باشي ومنظور از ذکر اين نيست که فقط تسبيح به دست بگيري و يا الله يا الله بگويي، بلکه بايد تمامي اندام خود را با حق عجين سازي. حق بشنوي، حق بگويي، حق بروي. خلاصه اينکه در دارالتوحيد نظام عالم جز حق نبيني.🌸
«و الحمدلله ربّ العالمين»
@samade_1001
4_487160702818059052.mp3
7.3M
💠قسمت دهم طهارت نفس: سخنی با حاضران
#استاد_صمدی_آملی
@samade_1001
❤️ اثر فکر گناه کردن
امام صادق (علیه السلام) :
از مسیح (علیه السلام) روایت کرده که میفرمود : موسی بن عمران به شما امر کرد زنا مکنید و من به شما امر میکنم که فکر زنا را هم در خاطر نیاورید چه رسد به عمل زنا زیرا آنکس که فکر زنا میکند مانند کسی است که در عمارت زیبا و مزینی آتش روشن کند پس اگرچه عمارت آتش نگیرد ولی دودهای تیره آتش زیبایی های عمارت را خراب میکند پس فکر گناه هم به همین شکل قلب انسان را تیره و تار میسازد و به صفا و پاکی آن ضربه میزند ولو که عملا مرتکب آن نشوید.
⭐️ وسائل الشیعه جلد 5 صفحه 7
@samade_1001