👆👆👆
5️⃣ ادبیات و جامعه
یکی از فریبها و اشتباهات بسیار رایج روزگار ما فرمگرایی افراطی است. این فرمالیسم را با نامهای «اصالت زیبایی» و «هنر برای هنر» و ... هم معرفی میکنند؛ اما همۀ آنها یک حرف بنیادی دارند: به قول دکتر شفیعی کدکنی «ادبیات چیزی جز فرم نیست».
اما واقعیت آن است که ادبیات و هنر در طول تاریخ در خدمت آرمانها بوده؛ جنبشهای اجتماعی ایجاد کرده؛ اندیشهها را نشر داده و ... .
حتی در برخی از تقسیمبندیهای مشهور، وجه تمایز برخی از ژانرهای ادبی محتوایشان است؛ مثلا در ادبیات غرب گونۀ «ادبیات تعلیمی» داریم و در ادبیات خودمان «ادبیات عرفانی» و «ادبیات دینی». ولی در همین موارد هم، وقتی میخواهند به نقد اثر بپردازند، به فرم و بلاغت میپردازند و دیگر هیچ!
در این نگاه، تشبیه و استعارههای یک متن شمرده میشود؛ اما میزان نفوذش در مردمان، نه! کلمات دشوار متن شرح میشود؛ اما زمینهای که باعث سرودن این شعر شد، نه! و در نهایت، شعری شعرتر دانسته میشود که هنریتر باشد نه اثرگذارتر.
این نگاه ادبیات و هنر را از کارکرد تهی میکند و از دیگر سو اشعار تأثیرگذار را به جرم کمآرایهبودن از دایرۀ ادبیات خارج میکند. واضح است که این نگاه مطلوب منِ نویسنده و شمای خواننده نیست؛ شما اگر چنین دیدگاهی داشتید، کتابی را ورق نمیزدید که عنوانش بر محتوای ادبیات تأکید دارد.
با همین رویکرد است که سراغ ادبیات مجلسی رفتهایم؛ گونهای از ادبیات که برای ارائه در مجالس عمومی و اثرگذاری بر عواطف عموم تولید میشود. ادبیات مجلسی، همان چیزی است که روزگاری با عنوان مناقبخوانی محبت اهل بیت(ع) را در دلها استوار کرد و طی 300 سال، زمینه را برای تغییر رسمی مذهب در ایران آماده کرد. همان چیزی است که در روزگار مذهبگریزی و مذهبزدایی مشروطه و پهلوی، شور دینی را در دلها زنده نگاه داشت و نهایتا به کمک روند تغییر حکومت آمد و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را یاری کرد.
نوع دیگری از ادبیات که در خوانش رسمی و دانشگاهی جدی گرفته نمیشود، ادبیات عامه است. هر آنچه که در رسانههای رسمی منتشر شود، از کتاب علمی گرفته تا منابر و بخشنامههای حکومتی ادوار مختلف، تا زمانی که مورد قبول مردم واقع نشود، به نتیجه نرسیده است و یکی از اصلیترین نشانههای پذیرش مردمی، آن است که عام مردم، به زبان خود آن را بازسازی کنند. شعری که یک مادر برای خواباندن نوزادش زمزمه میکند، ممکن است وزن و قافیۀ درستی نداشته باشد، اما از باورهای واقعی آن مادر حکایت میکند که قرار است به کودکش نیز منتقل شود.
واقعیت یک جامعه اینهاست؛ نه هنرمندی که خلاف جریان عمومی فکر میکند و مینویسد. چه بسیارند شاعران و نویسندگانی که با بزرگی از آنها یاد میکنیم و میگوییم مردم زمانهاش او را نشناختند و قدر ندانستند؛ اما این تعبیر تکریمآمیز، روی دیگری هم میتواند داشته باشد: آن شاعر مثل مردم زمانهاش فکر نمیکرده؛ پس نمیتواند نمایندۀ مردم زمانش باشد؛ پس خواندن آثار او ما را از درک واقعیت آن جامعه دور میکند! من نمیگویم آن شخص ارزشمند نیست؛ ممکن است باشد؛ ولی نمایندۀ تفکر و احساسات جامعهاش نیست.
برای شناخت تاریخ اجتماعی، باید سراغ آثاری رفت که نمایندۀ واقعی جامعه باشند. در مطالعاتی از این دست، ارزشمندی یا کمارزشی هنری یک اثر موضوعیت ندارد.
اینها که گفتم به معنای آن نیست که آثار ادبی شیعی کمارزشند؛ اتفاقا برخی از آنان در ردیف شاهکارهای ادبیاند؛ برخی دیگر از مشهورترین و ماندگارترین آثار ادبیاند؛ اما حرف آن است که این آثار غیر از وجه ادبی، وجه مهم دیگری دارند که با این نامها شناخته میشود:
- مطالعات تاریخ فرهنگ
- جامعهشناسی تاریخی
- تاریخ تطور اندیشهها
- تاریخ ادیان ...
👇👇👇
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e
⚜کارگاه معلممهدوی۳⚜
✅ استاد: دکتر رضا بیات
❓در جایگاه معلم چه وظیفهای در حوزه مهدويت داریم؟!
❓چگونه این وظیفه را به سرانجام برسانیم؟
‼️همراه با ارائه گواهیشرکت در دوره
⏰زمان: دوشنبه ۷ آبان ساعت ۱۲:۴۵ الی ۱۳:۴۵
جهت ثبتنام به شناسه @srttu_mahdaviat 🆔 پیام یا به شماره ۰۹۳۸۲۸۳۸۶۹۱ پیامک دهید.
❗️ظرفیت محدود
💫 کانونمهدویت دانشگاه تربیتدبیر شهید رجایی
〰〰〰〰〰〰〰〰🌺
🆔 @mahdaviat_srttu
🌐 معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
🔎 @srufarhang
سلام
این برنامه فردا در دانشگاه برگزار می شود.
سعی می کنم پخش زنده اش را در همین ایتا تقدیمتان کنم.
ساعت 12:45 در خدمتم ان شاء الله
🟢🟢🟢 معلم مهدوی 🟢🟢🟢
🟡 ارائه: دکتر رضا بیات
🔴 یک معلم فیزیک، ادبیات، ورزش یا ... چگونه میتواند دانشآموزانی امام زمانی تربیت کند؟
📌 امروز ساعت 12:45
📌 دانشگاه شهید رجایی، معاونت فرهنگی، سالن علامه حسن زاده آملی
پخش زنده از کانال فهام
@fahhaam
معلم مهدوی صوتی.mp3
23.61M
نشست معلم مهدوی
نسخۀ صوتی
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e
هدایت شده از Fa Ta
سلام
وقتتون بخیر
دیروز توفیق بود در نشست معلم مهدوی به طور مجازی حضور داشتم.
جسارتا چند نکته به نظرم رسید.
اولا با این که دانش آموز و مخاطب به قول شما از تشعشعات معلم اثر می گیرد کاملا موافقم.
با مهارت هایی مثل صبر هم که با دانش آموز باید کار شود هم موافقم.
و البته نکات ریز و مهم زیادی که خیلی عالی بودند.
اما یک مورد بود که به نظرم شما خیلی مثبت انگارانه تحلیل کردید. همان طور که فرمودید متاسفانه جامعه ما امام زمان را بیکار می دانند. بله با شما کاملا موافقم.
اما نکته تاسف انگیز اینجاست که جامعه ما اصلا به دنبال امام زمان نیست. او را دوست داریم اما پیگیر و دغدغه مند او نیستیم.
دانش آموزان ما نه تنها دین زده و دین گریز شده اند، بلکه فراتر از آن دین ستیز شده اند و با هر چیزی که مظهر دین باشد مخالفند.
بنابراین بهترین راه برای تربیت دانش آموزان مهدوی همان است که شما فرمودید. خودت خوب باش و مهارتهای عقلانی زندگی را مثل همان صبر را یادشان داد
از این طریق وقتی دانش آموز به مرور اثر خوب سبک زندگی عاقلانه را ببیند و دین را سبک زندگی عاقلانه بیابد گاردی که مقابل دین دارد می شکند.
28.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
1️⃣ از 8️⃣
#معلم_مهدوی
بخش اول: اثر وجودی
#رضا_بیات
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e
16.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
2️⃣ از 8️⃣
#معلم_مهدوی
بخش دوم: صبر
#رضا_بیات
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e
34.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
3️⃣ از 8️⃣
#معلم_مهدوی
بخش سوم: امید
#رضا_بیات
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e
27.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
4️⃣ از 8️⃣
#معلم_مهدوی
بخش چهارم: ایمان به غیب
#رضا_بیات
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e
20.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
5️⃣ از 8️⃣
#معلم_مهدوی
بخش پنجم: تکمیل علوم و عقول
#رضا_بیات
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e
17.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
6️⃣ از 8️⃣
#معلم_مهدوی
بخش ششم: نگاه سیستمی
#رضا_بیات
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e
39.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
7️⃣ از 8️⃣
#معلم_مهدوی
بخش هفتم: مقیاس
#رضا_بیات
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e
8. معلم مهدوی. پرسش و پاسخ.mp3
7.69M
8️⃣ از 8️⃣
#معلم_مهدوی
بخش هشتم: پرسش و پاسخ
#رضا_بیات
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e