اظهار لطف و نظر برخی از دوستان شاعر دربارۀ شعر «روح آب»
استاد پرندآور، شاعر آیینی سرای جهرمی، تلفنی گفت ویدئوی شرح شعر را دوبار پشت سر هم دیده.
کسی که خودش اهل فن است، ظرافتها را بهتر درک می کند.
ما معمولاً بزرگانمان را در یک قالب ذهنی محدود میکنیم و خودمان را از شناخت ابعاد مختلف شخصیت و خدمات آن بزرگ محروم میسازیم.
شما به طور واقعی و صادقانه، امام سجاد (ع) را با کدام یک از این ویژگیها میشناسید؟ (انتخاب چند گزینه مجاز است)
1⃣ دعا و نیایش
2⃣ ادامۀ نهضت عاشورا و رساندن پیام سیدالشهداء (ع)
3⃣ اسارت و بیماری و مظلومیت
4⃣ رسالۀ حقوق
5⃣ تأثیرپذیری جریان تصوف از ایشان و مقابلۀ ایشان با انحرافات تصوف
6⃣ بازسازی چهرۀ اهل بیت (ع) در جامعه
7⃣ بازسازی جامعه و تربیت نسل شیعه پس از عاشورا
لطفا با لمس لینک زیر در نظرسنجی شرکت کنید:
https://EitaaBot.ir/poll/ufhlbi?eitaafly
نتایج این نظرسنجی هم شما را نسبت به قوت و ضعف خودتان آگاهتر میسازد، هم ما را در طراحی مباحث بعدی راهنمایی میکند.
با لمس این لینک به فهام بپیوندید
https://b2n.ir/s86478
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
#مذهب
سلام
نتایج نظرسنجی دربارۀ برکات و خدمات امام سجاد (ع) نشان داد که مغفولترین بُعد وجودی ایشان در بین گزینههای مطرح شده، جایگاه معرفتی ایشان و تأثیرشان در شکلگیری تصوف و عرفان است.
البته منظورم این نیست که ایشان عرفان را به وجود آورد یا تقویت کرد. داستان شکلگیری عرفان مفصل است و انشاءالله تعالی آن را به زودی طرح خواهم کرد؛ اما خلاصۀ دو خطیاش اینچنین است:
مسلمانان نخستین، کمکم باور کرده بودند که خلیفه، جانشین پیامبر(ص) است؛ هم در امور مادی و هم معنوی. خلفا هم ظواهر را رعایت میکردند. یزید اولین خلیفهای بود که هیچ حریمی را حفظ نکرد و مردم را به حیرت انداخت که مگر خلیفه جانشین پیامبر نیست؟! از دیگر سو، مردم امام سجاد (ع) را میدیدند که زینت عابدان بود. هوشمندان و اهل فهم جامعه، با دیدن ایشان به این نتیجه رسیدند که خلیفۀ باطنیِ پیامبر(ص) با خلیفۀ ظاهری، یعنی حاکم ظالم اموی، متفاوت است و کمکم به صرافت افتادند که خلافت ربطی به معنویت ندارد و خلیفۀ باطنی شخص دیگری است و احکام باطنی چیزی دیگر و ... . جستجوی خلیفۀ باطنی و تبعیت از او، همان گوهر اصلی جریان عرفان و تصوف است.
تقابل امام سجاد (ع) با سفیان ثوری (از صوفیان نخستین) نیز نشان میدهد که امام، نسبت به جریان معنویت در جامعه حساسیت داشتهاند و از همان ابتدا نگران انحراف و کژفهمی بودهاند.
با لمس این لینک به فهام بپیوندید
https://b2n.ir/s86478
#مذهب #عرفان
ابیات قسمت اول:
هر زمان (نفس) نو میشود دنیا و ما
بیخبر از نو شدن اندر بقا
پس تو را هر لحظه مرگ و رجعتیست
مصطفی فرمود دنیا ساعتیست
«مثنوی معنوی، دفتر یکم، بخش ۶۲، ابیات ۳۸ و ۳۶»
آزمودم مرگ من در زندگیست
چون رهی (رهم) زین زندگی پایندگیست
«مثنوی معنوی، دفتر سوم، بخش ۱۸۴، بیت ۹»
با لمس این لینک به فهام بپیوندید
https://b2n.ir/s86478
b (3).mp3
993.5K
شرح اپرای مولوی- قسمت اول: مرگ و خلق آن به آن
توضیحات دکتر بیات
با لمس این لینک به فهام بپیوندید
https://b2n.ir/s86478
شرح اپرای مولوی - قسمت اول
محتوای تکمیلی
با لمس این لینک به فهام بپیوندید
https://b2n.ir/s86478
9.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا باید عمیق باشیم؟
توضیح و تمثیل دکتر بیات درباره فواید و برکات فهم عمیق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرح_اپرای_مولوی قسمت دوم: خودشناسی
#مذهب #عرفان #هنر
با لمس این لینک به فهام بپیوندید:
https://b2n.ir/s86478