5️⃣ادبیات شیعی زیبایی هنری و ارزش ادبی بالایی ندارد.
اولا کدام گونۀ ادبیات شیعی را میگویید؟ معمولا شعر هیئت را مثال میزنند و آن را با شعر رسمی و فاخر میسنجند؛ در حالی شعر سینهزنی به لحاظ سبکی باید با ترانه قیاس شود نه غزل حافظ.
ثانیا با کدام ملاک میگویید «زیبا»؟ زیبایی یک مفهوم کاملا نسبی است. از دید اغلب سفیدپوستان، سیاهان زیبا نیستند و کمپانیهای عروسکسازی، باربی سیاه تولید نمیکنند؛ در حالی که از دید یک سیاهپوست، ما سفیدپوستان آدمهای کمرنگ و رنگ و رو رفتهای هستیم!
در ادبیات هم همین است. ملاکهای زیبایی عصر فردوسی و حافظ یکی نیست. صائب عالم دیگری دارد و نیما آنقدر متفاوت است که همۀ قبلیها یک طرف قرار میگیرند و او یک طرف دیگر. همۀ این شاعران هم بزرگ و قابل احترامند. ملاکهای زیبایی اینها متفاوت است. این را میفهمیم؛ حالا سؤال: ملاک زیبایی در شعر شیعی چیست؟
6️⃣ادبیات شیعی سفارشی است؛ پس اصیل نیست.
اولا در اغلب موارد شاعر بنا به ارادت قلبی خودش سروده و نوشته و ادعای سفارشی بودن، ادعای شگفتی است که مدعی باید اثبات کند.
ثانیا برخی از منتقدان به مفهومی اعتقاد دارند به نام «سفارش زمانه»؛ یعنی اقتضای روزگار. با این تعریف شاعران اجتماعیسرا به سفارش زمانه شعر گفتهاند و چه بسا مثل عشقی و بهار و دهخدا تاوانش را هم با ترور و تبعید و زندان دادهاند. اینان با تمام وجود به گفتهها و آرمانشان اعتقاد داشتهاند و طبق سفارش زمانه سرودهاند؛ قبول. حالا سؤال: نمیشود سفارش زمانهای مفاهیم دینی و معنوی باشد؟
7️⃣ادبیات شیعی عملا همان ادبیات انقلاب اسلامی است.
از روز عاشورای سال 61 برای عاشورا شعر گفتهاند. از قرن 3و 4 شعر اهلبیتی فارسی داریم. تا پایان عصر قاجار حدود 5 هزار دیوان شعر شیعی داریم. در دورۀ پهلوی تعداد شاعران سنتیسرا که اغلب مذهبیسرا هم هستند، تقریبا دوبرابر نوپردازان است.
البته که انقلاب اسلامی بسیار خوب و محترم است؛ شکی نیست؛ اما عمر انقلاب 0.5 قرن است و عمر تشیع 14.5 قرن؛ یعنی 29 برابر!
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
با لمس این لینک به فهام بپیوند:
https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e
https://b2n.ir/s86478
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠
مدتی این مثنوی تأخیر شد
سلام و صبح به خیر
رزوهای اخیر به شدت درگیر امور اجرایی قبل از نمایشگاه بودم.
از طرفی ناشرم و با عنوان «کلام سلیس» در نمایشگاه حضور دارم؛ از طرفی نویسندهام و باید علاوه بر نشا (که معرف حضورتان هست)، کتاب دیگری را نیز به نمایشگاه برسانم. این موضوعات وقت زیادی از من گرفت و باعث شد از روند هر روزه خارج شوم و فهام عزیز را چند روزی رها کنم.
عذرخواهم.
توضیح ضروری: کارهای «کلام سلیس» عمدتا به عهدۀ برادر عزیزم، آقای عمار موحد است. در طول نمایشگاه با ایشان بیشتر آشنا خواهیم شد. فعلا یک شعر از ایشان بشنوید:
23.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شعرخوانی عمار موحد در مدح امیرالمؤمنین علیه السلام
هزار سال سوگ شیعی
این عنوان کتابی است که به تاریخچه، سبکها و رویکردهای مراثی مذهبی فارسی می پردازد.
ساختار این کتاب خاص است.
ابتدا به تعاریف می پردازد: قالبها، سبکها، رویکردها (حماسی، عرفانی، ...)، ادوار تاریخی و ...
فصل دوم شامل 101 نمونه شعر است که الزاما بهترین نیستند. اصلا بعضی از شعرها انتخاب شده اند که ضعفها و ساختهای ناقص را نشان بدهند.
شعرها از قرن 3 و 4 و کسایی مروزی شروع می شوند و تا شاعران متولد دهۀ 60 پیش می آیند.
در هر نمونه شعر، اول شاعر معرفی شده، بعد ساختار شعر بررسی شده و در پایان، اگر واژه یا ترکیب دشواری بوده توضیح داده شده و در مواردی، ظرافتهایی در برخی از ابیات توضیح داده شده است.
فصل سوم، چکیدۀ همۀ کتاب است. فهرستهای این کتاب، چند فهرست معمولی نیست. باید اول در فصل یکم، تعاریف را بخوانید، بعد بیایید در فصل سوم، نمونه های مربوط به هر عریف را بیابید و بعد دو فصل دوم، نمونه شعرها را با توجه ویژه بخوانید تا انواع ادبی برایتان ملکۀ ذهن شود.
«هزار سال سوگ شیعی» یک درسنامۀ غیر معمول و احتمالا جذاب است.
فهرستهای کتاب را در پست بعدی دانلود کنید و ببینید:
نمایه هزار سال سوگ شیعی.pdf
228.9K
با عذرخواهی فراوان، فایل اصلاح و قابل استفاده شد.
در یکی دو ماه اخیر، 4 دورۀ آموزش عشق به طور موازی در حال برگزاری بود. قبل از عید فطر، دورۀ اول تمام شد و چهارشنبۀ گذشته دومین دورۀ آموزشی عشق به پایان رسید.
شبهای آینده بازخوردها و آمارهایی را عرضه خواهم کرد. فعلا 11 دقیقۀ جذاب این دوره را ببینید. خودم این بخش را خیلی دوست دارم. به نظرم حرفهای مهمی مطرح می کند و زاویۀ دید جدیدی به مسائل را پیش چشم مخاطب می گذارد.
https://www.aparat.com/v/iBXWc
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
با لمس این لینک به فهام بپیوند:
https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e
https://b2n.ir/s86478
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠
عشق، دین، زندگی
سالهاست که با همۀ رسانهها دین را تبلیغ میکنیم و نتیجه نمیگیریم. ظاهرا ایراد از رسانه نیست؛ از محتواست!
قرنهاست که از ما میپرسند چرا مسلمانان چنین و چنانند و ما با قیافهای حق به جانب میگوییم: «اسلام به ذات خود ندارد عیبی/ هر عیب که هست از مسلمانی ماست»!
راست هم میگوییم. اما این «ذات اسلام» چیست که بیعیب است؟
حوزههای علمیه تمام توانشان را صرف فقه و احکام عملی کردهاند؛ البته که فقه مهم است؛ اما «ذات دین» نیست.
آنهایی که کار اعتقادی میکنند، روی علم کلام متمرکز شدهاند و دین را به زبانی فلسفی بیان کردهاند. نتیجهاش این میشود که هر که فلسفه نمیفهمد، دین را نمیفهمد. در حالی که قرار بود دین برای همۀ آدمیان باشد!
راستی، میدانستید که تعاریف و تقسیمبندیهایی مثل اصول دین و فروع دین و ... کار علماست و در کلام معصومان (ع) نیامده است؟
حالا خوب است برویم و تعریف دین را از صاحب دین بخواهیم. امام باقر (ع) دین را در یک کلمه تعریف کرده که اتفاقاً همهفهم است: عشق!
الدین هو الحب و الحب هو الدین
👈صفحه 1️⃣ از 5️⃣
دینِ عشق
ما باور کردیم که امام معصوم، بیهوده حرف نمیزند. فرمایش امام را جدی گرفتیم. دنبال نشانههای عشق در دین گشتیم و ساختار دین را در روابط عاشقانه جستجو کردیم. پیگیریهایمان آنقدر شد که نتایجش را شایستۀ انتشار یافتیم. این گونه بود که دورۀ آموزشی عشق متولد شد.
در دورۀ آموزشی عشق، بحث مفصلی داریم دربارۀ این که آیا «حب» قرآن و حدیث، همان «عشق» شعر حافظ و سعدی و مولوی است یا نه؟
یک جلسۀ کامل دربارۀ این حرف میزنیم که آیا چند نوع عشق داریم یا فقط یک عشق است که رنگ و بویش تغییر میکند.
وقتی با آیه و حدیث و منطق رسیدیم به این که همۀ عشقها در واقع یک اصل و ریشه دارند و قواعد بازی در همۀ عشقها یکسان است، حالا تازه کارمان را شروع میکنیم.
اول عشق را در ادبیات و فرهنگ خودمان مرور میکنیم؛ به طور خاص در آثار نظامی، مولوی، سعدی و حافظ.
بعد میآییم سراغ تجربۀ شخصی و واقعی خودمان از عشق.
بعد آیات و احادیث را واکاوی میکنیم و با دینی مواجه میشویم که تا حالا نمیشناختیمش: دینی که عشق است.
بعد این دوره معنای خیلی چیزها برایمان عوض میشود؛ عبادت، شرک، حکم عجیب اعدام مرتد و ... .
👈صفحه 2️⃣ از 5️⃣
این دورۀ آموزشی چطور برگزار میشود؟
دورۀ آموزشی عشق 16 فایل ویدئویی است که در 315 دقیقه مباحث را گام به گام پیش میبرد.
شما در طول 21 روز این مجموعه را در رایانه یا گوشی خود میبینید؛ هر ساعت و هر جا و هر چند بار که میخواهید. در پایان دوره، به یک وبینار پرسش و پاسخ دعوت میشوید که تجربه نشان داده در فهم کاملتر و عمیقتر مطالب بسیار مفید است.
این دوره از سال 1388 تا امروز 33 بار برگزار شده و هر بار، در تعامل با مخاطبان کاملتر و دقیقتر شده است.
مخاطبانی که دغدغه و فهم دینی داشتهاند، از فهم جدید و عمیق دینی خود در این دوره اعلام رضایت کردهاند.
آنان که تجربۀ عاشقی داشتهاند، بعد انسانی و اخلاقی این مجموعه را پسندیدهاند.
ادبیاتیها از فهم بهتر ادبیات و منظومۀ فکری شاعران بزرگ لذت بردهاند.
👈صفحه 3️⃣ از 5️⃣
طراح و مدرس این دورۀ آموزشی کیست؟
دکتر رضا بیات را بیشتر با ادبیات شیعی میشناسند.
دکترای ادبیات فارسی دارد و الآن استاد دانشگاه شهید رجایی است.
از سال 1375 تا الآن مطالعات مستمر دینی و تاریخی داشته و بدون مدرک رسمی دانشگاهی و حوزوی در حوزۀ دین، چندین کتاب و مقالۀ دینی منتشر کرده و با چندین مؤسسۀ دینی همکاری داشته است.
مهمترین ویژگی دکتر بیات این است که به مشهورات قانع نمیشود و نگاه تحقیقی دارد؛ بنابراین کلی کشف جدید در آثارش دیده میشود.
دکتر بیات در فضای علوم انسانی نفس میکشد؛ ولی ذهنش مهندس است؛ به همین خاطر میتواند اطلاعات پراکنده را منسجم کند، صورتبندی کند و از همان دانستههای آشفته و در همی که همه میدانند، محصول دلپذیری ارائه کند که مخاطب را به شگفت بیاورد.
👈 صفحه 4️⃣ از 5️⃣