اساس رشد در دوره دوم فعال شدن قوه اختیار است. " اختیار " بنا به نظر عرف به معنای قدرت انجام دادن یا ندادن کاری است. در صورتی که در فرهنگ قرآن عمدتاً به معنای « "پذیرش خیر" » است.
در این صورت فرد باید کاری کند که به جز خیر، گزینه دیگری را نپذیرد و تنها خیر را انتخاب نماید.👌
مقابل خیر در قرآن شرّ و ضرر است. بنابراین برای انتخاب و گزینش خیر لازم است شرّ شناخته و از آن دوری شود.❌⛔️
بر همین اساس هدف کلی مقطع دبستان، " خیرگزینی " است.
🔹شناخت بایدها و نبایدها،
🔹شناسایی و انتخاب آنچه بهتر و درستتر است؛
🔹و دوری از انتخابهای نادرست
همه به تشخیص و انتخاب خیر بستگی دارد.
#دوره_دوم_رشد #خیرگزینی
#فهم_قرآن_دبستان
🆔️ @fahmeghoran_dabestan
🌐 www.fahmeghoran.ir
9.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 "اجرای طرح فهم قرآن دشوار است یا آسان؟"
🔰برای مشاهده کامل فیلم میتوانید از طریق لینک زیر اقدام بفرمایید:
http://dabestan.fahmeghoran.ir/?page_id=413
#فیلم #معرفی_طرح_فهم_قرآن
#فهم_قرآن_دبستان
🆔️ @fahmeghoran_dabestan
🌐 www.fahmeghoran.ir
"خیرگزینی، مقصدی بسیار مهم و البته جالب، کاربردی و قابل دستیابی است" که محقق شدن این هدف به صورت تدریجی و مرحلهای امکانپذیر است.
لذا همهی اهداف خُرد در خدمت فعالسازی خیرگزینی میباشند و در هر پایه تحصیلی، روی فعالسازی یک مرحله از خیرگزینی، تمرکز میشود.
🔹در فناوری آموزشی نیز بحث یکتا بودن هدف آموزشی از اهمیت ویژهای برخوردار است زیرا در غیر این صورت با داشتن هدفهای آموزشی متعدد، نه تنها دانشآموز بلکه مربی نیز سردرگم میشود. البته در عین یکتا بودن هدف آموزشی، شیوههای آموزشی میتواند متعدد باشد.
🔶طرح فهم قرآن دبستان، طرح آموزشیست که این اهداف را همراه با فعالیتهای گوناگون و مهیج، در هر شش پایه تحصیلی، محقق میکند.
✅برای آشنایی با چگونگی آموزش این طرح، میتوانید فیلم زیر را مشاهده بفرمائید.
#دوره_دوم_رشد #خیرگزینی
#فهم_قرآن_دبستان
🆔️ @fahmeghoran_dabestan
🌐 www.fahmeghoran.ir
11.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 طرح فهم قرآن را چگونه میتوان آموزش دید؟ (ویژه معلمان و مربیان)
🔰برای مشاهده کامل فیلم میتوانید از طریق لینک زیر اقدام بفرمایید:
http://dabestan.fahmeghoran.ir/?page_id=413
#فیلم #معرفی_طرح_فهم_قرآن
#فهم_قرآن_دبستان
🆔️ @fahmeghoran_dabestan
🌐 www.fahmeghoran.ir
🔶طرح فهم قرآن دبستان، خیرگزینی را همراه با فعالیتهای گوناگون و مهیج، در هر شش پایه تحصیلی، محقق میکند.
1⃣ "پایه اول" : فعال شدن ابراز و شادی و نشاط
2⃣ "پایه دوم" : فعال شدن توان تمیز و تمایز
3⃣ "پایه سوم" : فعال شدن توان تفصیل و کشف ارتباط
4⃣ "پایه چهارم" : فعال شدن توان ترجیح و اولویت بندی
5⃣ "پایه پنجم" : فعال شدن توان شناخت خیر و رغبت به خوبی
6⃣ "پایه ششم " : انجام خیر و گسترش آن
#دوره_دوم_رشد #خیرگزینی
#فهم_قرآن_دبستان
🆔️ @fahmeghoran_dabestan
🌐 www.fahmeghoran.ir
💦 " با آموزش تدبر محور سورههای قرآنکریم، قصد داریم خیرگزینی را در فرزندانمان" (و حتی خودمان) " فعال و تقویت کنیم".
چرا که " انس و تدبر در قرآن" در دوره دوم اختیار فرزند را به سمت هدایت فعال میکند🌈 و وقتی که فرزند بخشی از برنامهی زندگیاش را به قرآن اختصاص دهد، سبب ایجاد باورهای زیبا در او میشود.😌
عبودیت را تقویت میکند.😇
تقوا را در او احیا میکند.🌹
به همین دلیل هر قدر به صورت اصولی بر انس و تدبر تأکید شود، امکان دستیابی به مقاصد دوره دوم بیشتر میشود.
#دوره_دوم_رشد #خیرگزینی
#فهم_قرآن_دبستان
🆔️ @fahmeghoran_dabestan
🌐 www.fahmeghoran.ir
📣 "اطلاعنگاشت فرآیند «خیرگزینی» در دبستان منتشر شد" .
"«فهم قرآن»" یکی از مهمترین مبانی علمی تدوین شده برای دوره دبستان است که با اجرای آن، "خیرگزینی" که هدف غایی مقطع دبستان است، محقق خواهد شد.
✅جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت این اطلاعنگاشت به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
http://quranetratschool.ir/?p=4298
یا مصور
🌠 " مجموعه عکسنوشت نکات فهم قرآن"
این مجموعه شامل نکات کلیدی و برجسته کتاب فهم قرآن در دبستان است که انشاءالله هر پنجشنبه از "کانال فهم قرآن دبستان" منتشر خواهد شد.
@fahmeghoran_dabestan
#اطلاعیه #عکسنوشت
#فهم_قرآن_دبستان
🌐 www.fahmeghoran.ir
⬛️◼️◾️▪️▪️▪️▪️▪️▪️◾️◼️⬛️
" السلام علیک یا اباعبدالله "
📝 " جدول چگونگی توزیع سورههای جزء ۳۰ قرآن در شش پایه مقطع دبستان "
همانطور که بیان شد قصد داریم با انس و تدبر در سورههای قرآن، خیرگزینی را فعال و تقویت کنیم.
▫️ با شروع ماه محرم الحرام و به مناسبت ورود امام حسین علیهالسلام به کربلا، ما نیز ورود خواهیم کرد به فضای سورهها و سعی میکنیم انسمان را با آیات افزایش دهیم به حرمت خون شهید کربلا.
🔹 " روزهای زوج " میهمان خوان پر روزی این سور خواهیم بود.
✅همراه ما باشید در #ضیافت_سورهها!
🔸 " رزق اول " تلاوت سوره
🔸️ " رزق دوم " کلیت سوره
🔸️ " رزق سوم " چگونگی شیوه اجرا
#دوره_دوم_رشد #خیرگزینی
#فهم_قرآن_دبستان
🆔️ @fahmeghoran_dabestan
🌐 www.fahmeghoran.ir
....💠1⃣💠1⃣💠1⃣💠1⃣💠1⃣💠....
بسم الله الرحمن الرحیم
✏️ اولین مرحله از مراحل فعالسازی خیرگزینی در " پایه اول دبستان " اتفاق میافتد و به جهت نزدیک بودن فرد به ویژگیهای دوره اول رشد، حفظ شادابی و انواع نشاط و ابراز آن در این پایه موضوعیت دارد.
💎 فعال کردن ابراز دانشآموزان، خارج کردن آنها از فضای گوشهگیری و انزوا، مشارکت دادن آنها در فعالیتهای جسمی و تحرکی، سعی در برقراری همدلی و تقویت روابط دانشآموزان، حمایت از افراد ضعیف و رعایت عدالت بین دانشآموزان و ... از اموری است که برای حفظ شادابی و نشاط باید به آنها توجه شود.
🔅 " قصد داریم به کمک سورهها ابرازهای مختلف را در این پایه فعال کنیم " .
#دوره_دوم_رشد #خیرگزینی #پایه_اول
#فهم_قرآن_دبستان
🆔️ @fahmeghoran_dabestan
🌐 www.fahmeghoran.ir
70147_-220612.mp3
116.4K
یا خیرالرازقین
🔸 "رزق اول" صوت ترتیل سوره حمد با صدای استاد پرهیزگار ⬆️
🔸 "رزق دوم" نکات سوره حمد⬇️
🎭 برای پایه اول ابتدایی فعال سازی انواع ابراز در دانش آموزان همراه با جهت دار کردن عمل که منجر به شادی و نشاط میشود، بعنوان مقصد اصلی تربیتی در نظر گرفته شده است.
🎯 برای تبیین این هدف در پایه اول "در سوره حمد به آموزش و تقویت سرور و رضایت همراه با تحسین (به به گفتن) میپردازیم".
💎 سوره مبارکه حمد با دو رویکرد "شکر (مواجهه با نعمت)" و "شگفتی (مواجهه با عظمت)" در شکوفایی "ابراز تمجیدی" موثر است.
💎 در آموزش یکی از مهمترین کارهایی که میتوان انجام داد "برانگیختن توجه" فرد است.
🎓 آموزه های تربیتی:
1. توجه به جنبه های تحسین برانگیز اشیاء👏
2. فهمیدن معنای شکر🙏
3. برانگیخته شدن توجه فرد قبل از شروع آموزش
#فهم_قرآن_دبستان #پایه_اول #سوره_حمد
🆔️ @fahmeghoran_dabestan
🌐 www.fahmeghoran.ir