۲۹ بهمن در تقویم باستان ایرانی، روز اسفندگان و سپندارمذگان نام دارد. این روز را برای تکریم و بزرگداشت مقام زن در نظر گرفته اند که نماد باروری، مِهرورزی و محبت است و امروزه آن را روز عشق ایرانی و خانواده هم مینامند
عکس از Mohsen Daneshvar
https://hashure.com/screening/آفتاب-گرگ-و-میش
آغاز اکران آنلاین کشوری فیلم بلند داستانی "آفتاب گرگ و میش" در بستر گروه سینمایی هنر و تجربه
به کارگردانی" محسن دانشور بیری" در سایت هاشور
لطفا با تبلیغات خود از اکران آنلاین فیلم حمایت کنید
(ارادتمند شما
محسن دانشور)
تسنیم - آغاز دومین دوره جایزه ادبی ساهر در شیراز - صاحبخبر
https://sahebkhabar.ir/news/65401657/%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%D8%B2%D9%87-%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%87%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2
*" بجای دو خط کتاب امروز"*
✍ : دکتر مجتبی لشکربلوکی
📖 : گزیده
*پروژه جاودانگی شما چیست؟*
انسان تا سال ۲۰۴۵ به مرز جاودانگی و نامیرایی می رسد. این ادعا یا دست کم امیدی است که دیمیتری ایتسکوف دارد. هر چقدر موضوع جاودانگی و نامیرایی انسان دور از ذهن به نظر می رسد. اما از نظر تئوری، جاودانگی حداقل برای دیمیتری ایتسکوف غیرممکن نیست.
دیمیتری ایتسکوف کیست؟ یک بیزنس من جوان، نیکوکار و میلیاردر روسی است. او ایده جاودانگی را دنبال می کند. چگونه؟ ایجاد سیستمهای روباتیک پیشرفته، رابطهای مغز و کامپیوتر و بدنهای مصنوعی با هدف انتقال آگاهی و اطلاعات مغز یک انسان به مغز و بدنی مصنوعی.
اگر نخواهیم خیلی پیچیده صحبت کنیم؛ او می خواهد یک بدن ماشینی رباتیک درست کند. همچنین می خواهد آگاهی، حافظه و هوشمندی را از مغز انسان به ربات منتقل کند. او امیدوار است تا با انتقال یک کپی روباتیک از بدن انسان و انتقال هوشیاری و آگاهی مغز انسان به آن جسم روباتیک بتواند زندگی پس از مرگ را برای انسان فراهم نموده و او را جاودانه نماید.
○این اولین تلاش بشریت است؟ قطعا نه! تلاش انسان برای جاودانه شدن و نامیرایی از آغاز بشریت با ما بوده است.
پروفسور ارنست بکر، انسان شناس فرهنگی آمریکایی، استاد دانشگاه های برکلی، سایمون فریزر و چند دانشگاه دیگر کتابی دارد به نام انکار مرگ که در سال ۱۹۷۳ با رویکرد روانشناسی و فلسفی به چگونگی واکنش مردم به مرگ می پردازد. او می گوید بیشتر کارهای ما آدم ها برای نادیده گرفتن یا اجتناب از مرگ است!
او معتقد است تقریباً هر کاری که ما انسانها انجام میدهیم ناشی از ترس ما از مردن است. او ادعا میکند که این وحشت باعث میشود ما در «پروژههای جاودانگی» شرکت کنیم، فعالیتهایی که با هدف تأمین «بودن همیشگی» ما در جهان است.
پروژه جاودانگی چیست؟ کاری که در آن ما چیزی را ایجاد میکنیم یا بخشی از آن میشویم که احساس میکنیم بیشتر از خود ما روی زمین باقی خواهد ماند. با انجام این کار، احساس می کنیم که در مقایسه با بدن فیزیکی که در نهایت می میرد، بخشی از چیزی ابدی می شویم که هرگز نمی میرد.
پروژه جاودانگی می تواند ریشه فرزندآوری، خلق اثر هنری، ثروت اندوزی، ساختن امپراطوری و تقرییا هر کار دیگر مهم ما باشد!
خب تا اینجا فهمیدیم که همه ما دانسته و نادانسته، خواسته و ناخواسته درگیر پروژه جاودانگی هستیم. این را اینجا نگاه دارید. دوباره برمی گردیم!
عموم ادیان آسمانی جهان، یک تصویر آرمانی از سرنوشت بشریت ارایه کرده اند. جایی که منجی موعودی می آید که هر کدام از ادیان نام آن را به زبان خود چیزی گذاشته اند اما انگار فصل مشترک آنان این است که فردی آسمانی که جان جهان است می آید و انسان دوباره از نو تعریف می شوند و زمین به آسمان وصل می شود. خدا آنچنان نزدیک می شود که گویی در ما نفس می کشد. آیا ما آن روز خواهیم بود؟ جسماً شاید باشیم شاید هم نه! اما اگر از منظر پروژه جاودانگی نگاه کنیم می توانیم آن روز آن جا باشیم.
بگذارید یک مثال ساده و پیش پا افتاده را با هم مرور کنیم: من امروز ۱۰۰ کتاب خوب برای کودکان یک منطقه محروم می فرستم، یک کودک یک کتاب را می خواند و زندگی اش متحول می شود (یک سال بعد). او بعدها می شود یک تاجر موفق (سی سال بعد)، سپس او خیریه ای تاسیس می کند (چهل سال بعد)، خیریه او باعث می شود که ده ها دختر از تن فروشی، ده ها پسر از شرافت فروشی نجات پیدا کنند (پنجاه سال بعد).
یکی از ان دختران می شود معلم مدرسه ای و برای بچه های مدرسه الهام بخش است (شصت سال بعد) و ... من آن روز مرده ام. تمام سلول های بدنم تجزیه شده اند و به خاک تبدیل شده اند اما من همان خانم معلمی هستم که عاشقانه درس می دهد. همان کودکی دبستانی هستم که بعدها تبدیل می شوم به یک پزشک شرافتمند که نیمی از زمانش را صرف درمان رایگان می کند. همان نوجوان دبیرستانی هستم که فرصت می کند شعر بگوید و دنیا را رنگی تر کند. دقت کنید که صحبت از تناسخ و بازگشت به دنیا در قالب دیگری نمی کنم بلکه صحبت از جاودانه شدن و نامیرایی است به واسطه نیکویی و دانایی و زیبایی.
اگر اینگونه بنگریم لازم نیست که در دوران ظهور آن ابرانسان حضور فیزیکی داشته باشیم. فقط کافیست که «پروژه های درست، مهم و متعالی» انتخاب کنیم و بگذاریم هستی این چرخه نیکوکاری را ادامه بدهد و ما را به انتهای جهان پیوند دهد!
حالا که از پروفسور بکر صحبت کردیم بد نیست که به پایان زندگی او اشاره کنیم: زندگی بکر مارس ۱۹۷۴ در سن ۴۹ سالگی به پایان رسید، جالب است که فقط دو ماه پس از مرگش، جایزه بسیار معتبر پولیتزر را برای ادبیات غیرداستانی عمومی دریافت کرد. برای دیمیتری ایتسکوف آرزوی موفقیت می کنیم اما یادمان باشد چه چیزی را می خواهیم جاودانه کنیم!
📚دنیای کتاب📚
📢 #اعلان| ایالت فارس در مشروطه دوم
📚آیین رونمایی از کتاب ایالت فارس در مشروطه دوم نوشته دکتر مسعود شفیعی سروستانی
🔹با اجرای دکتر محمد رضا ابراهیمی
•┈┈•••✾•●•✾•••┈┈•
🔸سخنرانی اساتید برجسته دانشگاه شیراز و پژوهشگر حوزه تاریخ دکتر عبدالرسول خیراندیش و دکتر غلامحسن اسکندری
•┈┈•••✾•●•✾•••┈┈•
⏰چهارشنبه ۱۶ اسفندماه ساعت ۱۶
📌بلوار گلستان،خیابان شهید معزی ، فرهنگسرای کتاب
⭕️#سازمان_فرهنگی_شهرداری_شیراز
🔺سروش+🔻بله🔺روبیکا 🔻اینستاگرام
قطار شهری عاشق شد سر به بیابان
گذاشت
کاریکلماتور
فریبا کریمی ( آذر دوخت )
سپیده سر زد بجرم قتل دستگیر شد
کاریکلماتور
فریبا کریمی ( آذر دخت ) 🍁
حکیم جمال الدین ابومحمد
الیاس بن یوسف بن زکی بن موید متخلص به نظامی، شاعر معروف ایرانی قرن ششم هجری است. تاریخ دقیقی از تولد و شرح زندگیش در دست نیست با توجه به اشعار و ادبیات موجود در کتابهایش محققان اطلاعاتی استخراج کردهاند. از این رو گفته شده پدرش یوسف و مادرش رئیسه نام داشت و اصالتش به عراق عجم، قم و یا تفرش نسبت داده شده است. نظامی در گنجه متولد شد. پژوهشگرانی مثل سعید نفیسی تولد وی را به سالهای 540 و مصاحب به 535 ق. نسبت دادهاند.
نظامی از دانشهای رایج روزگار خویش (علوم ادبی، نجوم، علوم اسلامی و زبان عرب) آگاهی وسیع داشته و این خصوصیت از شعر او بهروشنی دانسته میشود.
معروفترین و مهمترین اثر نظامی خمسه یا پنج گنج نام دارد که شامل مخزن الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندرنامه است و شاعر در مجموع سی سال از عمر خود را وقف سرایش آن کرده است. نظامی مخزن الاسرار- نخستین اثرش- را در جوانی سرود و به بهرام شاه، حاکم ارزنگان تقدیم کرد. این مجموعه در بیست و یک مقاله به موضوعهای عرفانی و اخلاقی مانند آفرینش آدم، بعثت، معراج پیامبر و آخرت و در مواردی نصیحت پادشاهان پرداخته است. دومین اثر، داستان بدیع خسرو و شیرین است که به خواست اتابک شمس الدین جهان پهلوان به نظم کشیده شد.
کتاب سوم، خمسه لیلی و مجنون شرحی از دلدادگی قیس بن بنی عامر، عاشق معروف عرب و ملقب به مجنون، به لیلی است و نظامی آن را به ابومظفر اخستان بن منوچهر شروانشاه تقدیم کرده است. هفت پیکر یا هفت گنبد که به بهرام نامه نیز مشهور است؛ از لحاظ مضامین بدیع و تشبیهات دل انگیز شاهکار خمسه شمرده میشود و داستان بهرام پنجم یا بهرام گور را روایت کرده است. اسکندرنامه آخرین مثنوی خمسه است که در دو بخش شرفنامه و اقبالنامه راوی داستان افسانه های اسکندر مقدونی در ایران است
علاوه بر خمسه، نظامی دیوانی شامل غزلیات، مقطعات، قصاید و رباعیات نیز دارد که در فواصل منظوم کردن خمسه، آنها را سروده است. نظامی از شاعرانی است که تأثیر شگرفی بر اشعار فارسی گذاشت به طوری که میتوان او را در کنار شاعرانی مانند فردوسی و سعدی از استادان مسلم زبان فارسی قلمداد کرد. داستانسرایی قبل از نظامی وارد شعر فارسی شده بود ولی توانایی نظامی در سرودن این نوع شعر بر آثار قبل و حتی بعد از او برتری دارد. او همچنین شعر تمثیلی را در زبان فارسی اعتلا داد و در ساخت واژهها و ترکیبات نو و دلپسند، شاعری بود که نظیری برای وی یافت نمیشود.
مهارت وی در نظم داستانهای عاشقانه باعث تقلید شاعران بعدی مانند امیرخسرو دهلوی، خواجوی کرمانی، جامی و ... از او شد.
تذکره نویسان در تاریخ درگذشت نظامی نیز توافق ندارند. نفیسی با شواهدی که از آثار نظامی به دست آورده رحلت وی را به سالهای آخر قرن ششم و پس از 597ق. و یا 598ق. و در شهر گنجه نسبت داده است.
در سال 1395 با پیشنهاد دکتر سعید شفیعیون 21 اسفند به نام روز بزرگداشت نظامی گنجوی به عنوان یکی از بزرگان ادب پارسی در شورای عالی انقلاب به تصویب رسید.
ماخذ: کتاب دیوان قصاید و غزلیات نظامی گنجوی، به کوشش سعید نفیسی، تهران: انتشارات فروغی، 1362.
🔰 بیست و نهمین انجمن شعر و بیست و هفتمین انجمن داستان سروناز کانون استان فارس برگزار شد
🔰 یبست و نهمین انجمن شعر و بیست و هفتمین انجمن داستان سروناز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، برگزار شد.
اطلاعات بیشتر :
B2n.ir/a56726
✍️ با رسانه خبری کانون فارس همراه باشید
آدرس شاد:
https://shad.ir/kpf_fars
سایت خبری:
https://www.kanoonnews.ir/service/province/fars