eitaa logo
فلسفه نظری
2هزار دنبال‌کننده
435 عکس
72 ویدیو
52 فایل
🔮شناخت عقلانی پیرامون حقیقت‌ موجودات‌ را فلسفه‌نظری گویند. ✔والحّقُ لایعرفُ الّا بِالبُرهان لابِالرِجال @eshragh1300
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴بررسی مفهوم «غرب»_«west» ✳️همانطور که در قسمت اول از مفهوم شناسی واژه(غرب)بیان شد، این واژه درسه معنای ۱-جغرافیایی۲-تاریخی_فرهنگی۳_فلسفی_عرفانی به کار می رود که در مقاله قبل به بررسی مفهوم جغرافیایی وتاریخی_فرهنگی آن اشاره ای کوتاه شد واما درادامه معنای غرب در رویکرد تاریخی_فرهنگی۰۰۰ ⬅️غرب در معنای تاریخی-فرهنگی خود به عنوان یک مجموعه وکل به هم پیوسته درمقابل معنای تاریخی-فرهنگی شرق قرارمیگیرد غرب دراین معنایک مجموعه به هم پیوسته ازتفکرونظام ارزشهاوجهان نگری وشؤون سیاسی واجتماعی واقتصادی ومناسبات انسانی ومدلهای هنری وسلوک فردی وجمعی ودریک کلام عالم ودنیای است که از نسبت خاص میان بشروهستی پدید آورده غرب به عنوان یک عالم ودنیا ویک مجموعه تاریخی-فرهنگی ازحدود قرن هشتم قبل ازمیلاددریونان پدیدآمدوتاامروزتاریخی قریب به دوهزاروهفتصدسال راطی کرده است. غرب به عنوان یک مجموعه تاریخی-فرهنگی درتطورات خودسه دوره کلی راپشت سرگذاشت است: 🔸۱-غرب باستان(کاسموسانتریک)عهدیونان وروم باستان 🔸۲-غرب قرون وسطی 🔸۳-غرب مدرن ⭕️غرب فلسفی_عرفانی ⬅️درمعنای عرفانی (غرب)تمثیل غروب حقیقت است که خورشیدحقیقت درآن غروب میکندو(شرق)مظهرومطلع ظهورحقیقت است 🔄شرق همان عالم معناومجردات وغرب همان عالم ظلمات مادی است. 🔶غرب وشرق دررساله (قصة غربت الغربية)<قصه غربت دنیا>اثر شیخ شهاب الدین سهروردی ودربرخی متون عرفانی حکمای اسلامی چون مولوی؛ابن عربی،شیخ محمودشبستری،عطارو....دراین معنابه کاررفته است. شرق همان عالم معنایاعالم ملکوت وحقایق ازلی است وغرب معادل ظلمتکده ماده وغربت سرایی است که روح ملکوتی درآن غریب وزندانی است اختلاف اساسی این دو حوزه از عهد باستان،اختلاف بین معرفت الرّوح اروپایی و یونانی با معرفت الرّوح و جهان بینی ملل شرقی است؛دو گونه ی مختلف دریافت،تفکّر و تعریف از عالم و آدم و برداشت از رفتار و مأموریت انسان در وقت بودن در عرصه ی خاک. 🔄البتّه تا قبل از این(تاریخ جدید)؛یعنی چهارصد سال اخیر که تمدّن وغربی با اصول و فروع مخصوص به خودش شکل گرفت،غرب،شرق را حریف خویش در میدان های فرهنگی و سیاسی می شناخت؛لیکن خورشید شرق در پشت ابرهای تیره ی تمدّن مدرن غربی مهجور و در پرده نبود و فانوس غربی خود را روشنی بخش همه ی ساحت ها نمی شناخت ادامه دارد۰۰۰۰ ۲_ 💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
🔴شیخ شهاب الدین سهروردی دررساله{قصة غربت الغربیة}«غرب»را تمثیل غروب حقیقت وظلمتکده ماده که خورشید حق درآن غروب میکند دانسته،و«شرق»رامظهرومطلع ظهور حقیقت که عالم معنا ومجردات است میداند @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴نقد بوئینگ 747 ،توهم داوکینز. ♨️ #قسمت_اول. ⬅️این قبیل شبه برهان ها و ادعاها در اکثر موارد ناشی ا
🔴نقد بوئینگ 747، توهم داوکینز. ♨️ . ⬅️واقعیت آن است که با اندکی تامل نادرستی این ادعا و بی ارزش بودن آن در یک بحث منطقی به وضوح خود را نمایان می سازد، زیرا رد برهان اثبات خدا و طرد تفکر ابتدائی برخی خداباوران مبنی بر این که شکاف های موجود در درک حقایق جز با وجود خدا پر نمی شود، پس باید خدا باشد؛ به معنای رد نتیجه یعنی وجود خدا در عالم یا رد امکان طرح براهین و ادله مختلف دیگر بر اثبات وجود خدا نیست. 🆔 @Falsafeh_nazari 💠در واقع اشکال بدیهی برهان خدای حفره ها همانند برهان مدعیان وجود خدا بر مینای استدلال ذکر شده در صغرای برهان است، زیرا بسیاری از شکاف های موجود در علم بشر توجیه طبیعی دارند. همان گونه که وجود خدا قابل اثبات است، حتی اگر خلقت گرایی موضعی صادق در شناخت جهان نباشد. پس در واقع برهان خدای حفره ها نه دلیلی بر رد وجود خداست و نخه دلیلی بر انحصار اثبات خدا بر یک فرضیه نادرست و با این بیان، اصولا این تبیین یک برهان نیست، بلکه گزاره ای اقناعی و ناظر به دیدگاه های خاص فردی است. 🆔 @falsafeh_nazari 💠در مورد فرضیه "گشایش بوئینگ 747 " هم مساله تقریبا به همین شکل است؛ این بیان از جانب بی خدای مشهور - و البته غیر منصف - ریجارد داوکینز ارائه شده است، هرچند در واقع برگرفته از جملهٔ فرِد هویل، در مقام اثبات خداست که گفته بود: « احتمال ایجاد[تصادفی] حیات بر زمین، بیش از این احتمال نیست که تندبادی بر یک انبار اوراقی بوزد و از آن قراضه‌ها یک بوئینگ ۷۴۷ بسازد!»؛ وی یکی از سر سخت ترین منتقدان نظریه تکامل بود. وی احتمال تصادفی در کنار هم قرار گرفتن آنزیم‌ها حتی برای ساده‌ترین سلول را ۱ در ۱۰ به توان ۴۰۰۰۰ حساب کرد، و احتمال تشکیل حیات از نوع بالاتر را برابر با احتمال ساخته شدن یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ با تمامی ابزارها و تسهیلات داخل آن در اثر وزیدن گردبادی در یک زباله‌دانی دانست. 💢 ... . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴فلسفه(رنج)شوپنهاور: فیلسوفی که سلاح داشت!! ⬅️ @falsafeh_nazari ⬅️شوپنهاور به دلیل نگاه به غایت بدبینانه ای که به عالم وآدم داشت،درتاریخ اندیشه درزمره نادر متفکرانی است که به آنان (فیلسوفان سیاه)میگویند. جهان درنظراو ابلهانه وانسان موجودی نکبت زده بود. @falsafeh_nazari ⬅️شوپنهاور به ندرت به کسی اعتماد می‌کرد. روایت می‌کنند که همواره در اتاق خوابش سلاحی پنهان کرده بود. هرگز به آرایشگاه نمی‌رفت، زیرا بیم آن داشت که آرایشگر گلوی او را با تیغ ریش‌تراشی ببرد. ⬅️هرگز اجازه نمی‌داد کسی بیش از اندازه به او نزدیک شود. یک بار زن خیاطی را که در راهرو خانه‌اش با سروصدای زیاد آرامش او را برهم زده بود چنان هل داده بود که زن نگونبخت با سقوط از پله‌ها دچار آسیب‌دیدگی مادام‌العمر شده بود. با شکایت زن به دادگاه، شوپنهاور ناچار شده بود تا پایان عمر آن زن، ماهانه مبلغی بابت غرامت به او بپردازد. @falsafeh_nazari ⬅️شوپنهاور همواره با ناشران آثار خود دعوا داشت. آنان را متهم می‌کرد که به اندازه‌ کافی در نشر آثار او نمی‌کوشند. دوستان کمی داشت و در سال‌های پایانی عمر، زندگی تنها با سگش را به معاشرت با اطرافیان ترجیح می‌داد. شوپنهاور از بیشتر فیلسوفان هم‌عصر خود متنفر بود. هگل را شیادی می‌دانست که کارش «لفاظی جنون‌آمیز» و «مهمل‌بافی» و «یاوه‌گویی» است. درباره‌ فیشته نیز گفته بود که کار او «صوفیگری» و «جمبل و جادوست» و به فلسفه ارتباطی ندارد. او معتقد بود که آنها فلسفه را به وسیله‌ معاش و به خدمتکار دین و دولت تبدیل کرده‌اند و سخنان آنهارا تنها می‌توان در تیمارستان‌ها از دیوانگان شنید. @falsafeh_nazari ⬅️گفتنی است که شوپنهاور با وکیلی مشورت کرده بود تا ببیند در توهین به دیگران تا کجا می‌تواند پیش رود!!!! و چه توهین‌هایی از مرزهایی که قانون تعیین کرده فراتر و قابل مجازات است. ولی از سوی دیگر، شوپنهاور برای کانت احترام ویژه‌ای قائل بود و خود را وارث حقیقی او می‌شمرد. ادامه دارد..... ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
🔴تصویری از آرتور شوپنهاور در جوانی 💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴نقد بوئینگ 747، توهم داوکینز. ♨️ #قسمت_دوم. ⬅️واقعیت آن است که با اندکی تامل نادرستی این ادعا و ب
🔴نقد بوئینگ 747، توهم داوکینز. ♨️ . ⬅️داوکینز با استفاده از همین تشبیه استدلال می‌کند که «خدا به احتمال قریب به یقین وجود ندارد»، زیرا «هر قدر ایجاد چنین موجودی از نظر احتمالات بعید باشد، وجود سازندهٔ این موجود نیز دست کم همان قدر بعید است. پس ما می گوییم که خدا همان بوئینگ ۷۴۷ غائی است که دلیلی بر اثبات خالق پیچیده او نیست». 🆔 @falsafeh_nazari ⬅️ او در پایان نتیجه می‌گیرد که گشایش «۷۴۷ غائی» برهانی کاملاً قوی علیه وجود خداست، و هنوز چشم انتظار است تا «پس از دعوت‌ها و فرصت‌های فراوان، بالأخره الهی‌دانی یافت شود که پاسخی قانع کننده به این برهان بدهد.» 💠اما حقیقت آن است که این بیان نه یک برهان مثبت عدم وجود خدا بلکه بیانی کاملا غیر برهانی و تنها در مقام رد برهان نظم آن هم با تقریری خاص و مورد نظر مستشکل است. در واقع از آنجا که داوکینز خود در زیست شناسی تخصص دارد، تمامی ادله اثبات خدا را بر مبنای خلقت گرایی و فیکسیسم می بیند و گمان می کند که اثبات تکامل یا فرگشت و حتی محتمل بودن این فرضیه ردی است بر اصل اثبات خدا یا اثبات پذیری او. 🆔 @falsafeh_nazari 💠بر تبیین بوئینگ غایی هم پاسخ های روشنی داده شده است و نادرستی این ادعا بر مبنای اثبات تکامل و فرگشت و شکل گیری تدریجی حیات به وضوح تبیین شده است؛ زیرا بر فرض صحت ادعای تکامل داروینی؛ این فرضیه گزاره ای Empirical یا همان گزاره "مبتنی بر شهود" است؛ این امور گزاره‌هایی هستند که بر اساس مجموعه‌ای از شواهد صادر می‌شوند. اما در نگاه منطقی، لزوم تعمیم به کل را ندارند و هیچ علتی برای فراگیر بودن آنها نیست. 💠بر فرض اصل "فرگشت و تکامل طبیعی" بر اساس مجموعه‌ای از مشاهدات (حتی از لحاظ کمی قابل توجه) صادر شده‌ باشد، اما این امر علتی برای انتزاع کردن یک اصل از این مشاهدات نیست. صرفاً می‌توانیم بگوییم: " انتخاب و تکامل طبیعی وجود دارد." اما از لحاظ منطقی صدور گزاره " انتخاب طبیعی و تکامل یک اصل طبیعی و مطلق است" به هیچ وجه منطقی محسوب نمی‌شود. 💢 ... . . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴شیخ شهاب الدین سهروردی 📖 حکمت الاشراق «اگر در جهان هستی چیزی باشد که نیاز به گزارش آن نباشد، بایسته است که خود بر بودِش خویش آشکار باشد و در گیتی بودِش چیزی آشکار تر از روشنی – نور _ نیست». روشنایی این نخستین پدیده ی گیتی، از راه رنگها، جان و روان گیتی را بر ما آشکار میسازد. رنگ ها فرزندان روشنایی اند؛ در برابر، فرزندان تاریکی بدون رنگ اند. همانگونه که آتش روشنایی می آفریند، روشنایی نیز رنگ را می زاید. ➖➖➖➖ 💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
🔴دکتر ابراهیمی دینانی 📖ازکتاب(من وجز من) آنچه مانع فهم و ادراك درست ميشود (خودخواهي) و (غرور) است كه از فروتني در برابر حقيقت جلوگيري ميكند . البته ميل به پيروزي نيز انسان را به وادي (جدل) كشيده و او را از اقرار و اعتراف به آنچه واقعيت دارد باز ميدارد. ➖➖➖➖➖ 💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
🔴غلامحسین ابراهیمی دینانی فکر در تعالی، پایانی ندارد چون ”راز” در هستی وجود دارد و اگر ”راز” در هستی برای همیشه هست،پرسش و تفکر نیز برای همیشه هست... 💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴نقد بوئینگ 747، توهم داوکینز. ♨️ #قسمت_سوم. ⬅️داوکینز با استفاده از همین تشبیه استدلال می‌کند که
🔴نقد بوئینگ 747 ،توهم داوکینز ♨️ . ⬅️برهان بوئینگ 747 در واقع در مقام اثبات نادرستی برهان نظم به عنوان برهان اثبات خدا است در حالی که فیلسوفان و متکلمان اسلامی به هیچ وجه ادعا نمی‌کنند که این برهان در مقام اثبات خدا است، بلکه برهان نظم را برهانی در مقام اثبات حقیقتی برتر در وراء عالم ماده می‌دانند ، گرچه در نهایت انسان منصف آنچه ادیان او را خدا می نامند نزدیک ترین حقیقت به آنچه وجودش در برهان نظم ثابت می شود می یابد، اما در حقیقت این امر بدیهی است که در برهان نظم موجودی برتر و دارای علم و قدرت عظیم در ورائ کائنات به اثبات می رسد، حقیقتی که مورد انکار خداناباوران است. 🆔 @Falsafeh_nazari 💠به علاوه اگر سخن این باشد که پس ناظم خدای عظیم به عنوان یک بوئینگ غایی چیست؟ پاسخ آن است که خداوند لزوما یک مجموعه نیست تا دارای صفت نظم باشد، بلکه خداوند حقیقتی بسیط و ثابت و بدون اجزاء است که در نهایت کمال قرار دارد و می تواند به امور دیگر نظم ببخشد ؛ حتی اگر اشکال شود ما هنوز خدا را ثابت نکردیم و تنها ناظمی ثابت کرده ایم که می تواند خود دارای ناظم دیگری باشد باید گفت اثبات ناظم خدا تنها در فرضی ممکن است که منظم بودن خدا ثابت گردد. البته اگر بحث بر علت خدا متمرکز شود پاسخ آن همان مطلب بدیهی و ابتدائی است که قرن هاست توسط اندیشمندان حوزه فلسفه و کلام بیان شده و آن این که هر موجودی لزوما نیازمند علت نیست، بلکه موجوداتی که در زمره پدیده ها قرار دارند معلول بوده و نیازمند علت اند و فرد مخالف موظف است که ابتدا پدیده بودن خداوند را ثابت نماید. . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴بررسی علل (غرب ستیزی) در جهان اسلام ⬅️ @falsafeh_nazari ⏪ بایستی این سؤال را مطرح کنیم که چرا روابط تاریخی غرب و جهان اسلام همواره با تشنج و رویارویی و هراس از یکدیگر همراه بوده است؟ این موضوع قطعا صورت اتفاقی یا به خاطر وجود خلاء نبوده بلکه به علل زیر بوده است:↘️↘️↘️ 🔶1- جنگهای صلیبی; که اوج تلاش غرب در جلوگیری از گسترش اسلام در جهان به شمار می آید. در ابتدای نخستین جنگ صلیبی، پاپ (اربان) طی سخنانی در شهر کلیرمونت فرانسه مردم را به شرکت در تهاجم وحشیانه علیه کشورهای اسلامی فرا خوانده، افزود: "نگذارید رؤیاها یا مسائل زندگی، شما را زمین گیر کند; زیرا سرزمینی را که در آن سکونت دارید، دریاها و کوهستانها فرا گرفته است، بسیار محدود است و گنجایش ساکنان آن را ندارد، ممکن است در تامین غذای خود دچار مشکل شوید و به جنگ با یکدیگر بپردازید و بسیاری از شما در جنگهای داخلی کشته شوید." بدین ترتیب بود که تمامی نیروهای درگیر اروپایی به منظور آغاز جنگی ویرانگر و پلید علیه جهان اسلام متحد گردیدند. ویل دورانت در تاریخ تمدن چنین می گوید: "بدین ترتیب اروپاییان با یکدیگر متحد شدند، به گونه ای که در تاریخ سابقه نداشته است" @falsafeh_nazari ⬅️این جنبش صلیبی از اوضاع فکری، اجتماعی، اقتصادی و دینی که در قرن یازدهم در غرب اروپا حاکم بود، ناشی گردید.➡️ به عبارت دیگر، جنگهای صلیبی بیانگر خشونت آشکار جامعه فئودالیته اروپا بر ضد خارج و دقیقا دین اسلام بود که در پی آن، موجبات فراهم شدن زمینه ظهور سرمایه داری در اروپا پدید آمد. در جریان جنگهای صلیبی، اهمیت شهرهای ایتالیا بیشتر شد. سرازیر شدن سودهای فراوان به خاطر ترددهای دریایی، به عنوان نقطه آغاز جنبش شهر نشینی در ایتالیا بود. ✅بدین ترتیب، درمی یابیم که جنگهای صلیبی دو صورت داشت: 1⃣تحول و پیشرفت و کشتار و ویرانی. 2⃣همچنین استعمار فرانسه با شعار «پیکار بزرگ به منظور تحکیم پایه های مسیحیت غرب در کرانه جنوبی دریای مدیترانه » در الجزایر می جنگید. ✅ بر این اساس، یکی از عوامل اصلی که موجب شد تا رابطه میان دو طرف به مقابله همیشگی مبدل شود، همین جنگهای صلیبی و پیامدها و نتایج آن در زمینه های مختلف بود. 🔸2- جریان استعمار: غرب تنها به حملات وحشیانه علیه جهان اسلام بسنده نکرده، به حرکت ویرانگر استعمار علیه این کشورها مبادرت ورزید و در راستای اهداف شوم خود، تمامی اکتشافات و پیشرفتهای علمی را که در غرب پدید آمده بود، به کار گرفت. لیبتز که درصدد ایجاد اصول نوینی برای علوم ریاضیات بود،دراندیشه اشغال مصر برآمد تا گزارش مشروحی به لویی چهاردهم ارائه دهد همچنین همراه با گسترش جریان استعمار غرب در نقاط مختلف جهان، نظریات توجیه گرانه ای برای ادامه حضور این جریان ارائه گردید. @falsafeh_nazari طرح نظریه موسوم به بیولوژی سیاسی حاکی از آن بود که کشورهای بزرگ حق دارند که کشورهای کوچک را ببلعند و اینکه ملتهای کوچک راهی جز فنا و نابودی در پیش ندارند. ✅این موضوعی است که ارنست رنان بر آن تاکید ورزید و اعلام نمود: " اروپاییان برای رهبری و چینی ها برای کار در کارگاه برده ها آفریده شده اند و هر چیزی وضعیت خاصی برایش وجود دارد." ❌این نظریه با نظریه سرزمین یا ملک مباح همراه گردید و منظور این بود که استعمار مناطقی که در آن ملتهای عقب مانده سکونت دارند، مباح است; چرا که مردمی غیر مسیحی و خارج از قاره اروپا هستند. برخی از مستشرقین نیز با تالیف کتابهایی به تشریح نظریه بیولوژی نژادی که استعمارگران بر اساس آن اقدامات خود را توجیه می کردند، پرداختند. 📛📛از میان این مستشرقین کوفیه «مملکت حیوان »، گوبینو «مقاله ای در تفاوت نژادی های بشری با یکدیگر»، رابرت نوکس «نژادهای انسانهای سیاه پوست »، و گوستاولوبون «قوانین روحی برای پیشرفت ملتها» را نوشتند. هدف از تالیف این کتابها و امثال آن این بود که مردم مشرق زمین از لحاظ بیولوژی، به نژادی محکوم تعلق دارند، بایستی محکوم بمانند; چرا که سرنوشت آنها چنین است.📛📛 ✅بدین ترتیب، جریان استعمار، فرهنگ و ایدئولوژی جهان اسلام را هدف قرار داد و سپس به الحاق سیاسی و اقتصادی آنها به کشورهای استعمارگر مبادرت ورزید. ادامه دارد۰۰۰۰ ۳_ ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
🔴{ پاپ اربان دوم،طی سخنرانی در شهر کلیرمونت فرانسه مردم رابه شرکت در تهاجم وحشیانه علیه کشورهای اسلامی فراخواند ۰۰۰ بدین ترتیب بود که تمامی نیروهای درگیر اروپایی به منظور آغاز جنگی ویرانگروپلید علیه جهان اسلام متحدگردیدند } @falsafeh_nazari
🔴جنگهای صلیبی بیانگر خشونت آشکارجامعه فئودالیته اروپابرضد دین اسلام بود،که درپی آن موجبات فراهم شدن ظهور سرمایه داری در اروپا شد. @falsafeh_nazari
🔴ارنست رنان،صراحتا اعلام نمود که : اروپائیان برای رهبری، وچینی ها برای کار در کارگاه برده ها آفریده شده اند،وهرچیزی وضعیت خاصی برایش وجود دارد این سخن با نظریه سرزمین یاملک مباح همراه گردید،ومنظوراین بود که استعمارمناطقی که درآن ملتهای عقب مانده سکونت دارند،مباح است!!چراکه مردمی غیرمسیحی وخارج از قاره اروپا هستند!!!! @falsafeh_nazari
🔴 بررسی مفهوم «مدرنیته» modernity ⬅️قسمت اول➡️ ⏮واژه (مدرن) که امروز درزبانهای اروپایی نیز رواج دارد ازلفظ لاتینی(modernus)گرفته شده که خودمشتق ازقید(modo)است که به معنای(این اواخر،به تازگی،اخیرأ)میباشد مفهوم ( مدرن )تاکنون مراحلی رااز سرگذرانده است ⬅️درخلال قرن پانزدهم مقارن با دوره رنسانس،مدرن درنقطه مقابل (وسطی)قرار داشت،وبامفهوم(باستان)مترادف بود دراین دوره به فرهنگ یونان باستان به مثابه یک فرهنگ جدیدیاهمواره جدید نگریسته می شد ⬅️در مرحله بعد(درقرن شانزدهم وهفدهم)مدرن از تعهد و التزام به باستانی گری نیزمنقطع می شود،ومفهومی نزدیک به ریشه لغوی(یعنی نوآوری و امروزی بودن)ازآن مراد میگردد ⬅️مرحله بعدی ازدوره روشنگری(قرن هجدهم)به این سواست که مفهوم نوآوری(که بابهترزیستن ملازم انگاشته می شد)درآن تثبیت می شودوصریحأبامفهوم(سنت)«traditon»درتقابل می افتد مدرن دراین کاربرد،که امروزه نیز مصطلح است،همراه با نگاهی نووجدیدودگرگون به عالم وآدم است،نگاه وشناختی که برخاسته از زیستن در اکنون وگسستن از گذشته است 🔵اما اصطلاح (مدرنیته)اولین بار در آثار ژان ژاک روسو درقرن هجدهم به کار رفت وبعداز وی در آثار بسیاری از نویسندگان آن عصر متداول شد 🔹درسده هیجدهم واژه (مدرنیست)ودرقرن نوزدهم واژه(مدرنیته)به کاررفته است. 🔹(شارل بودلر)شاعرومنتقدادبی فرانسه درسال۱۸۶۳میلادی بانگارش مقاله ای (نقاش شهرمدرن)که درباره آثار(کنستانتین گایز)نقاش هم وطن خودنگاشته بوداصطلاح (مدرن)رادرمحافل ادبی آن روز فرانسه بیش ازپیش رواج داد ودرعین حال معنایی نسبتأدقیق ازاین واژه ارائه می دهد. 🔹زمینه های مطرح شدن این اصطلاح را میتوان درآثار ⬅️(یاکوب بورکهارت)و ⬅️(ژان میشله)مورخان پر آوازه سوئیسی وفرانسوی قرن نوزدهم ونیز در تقسیم بندی ⬅️ (فردریش هگل)ازتاریخ فلسفه جستجوکرد. 🔹برخی پژوهشگران وجامعه شناسان همچون( هاناآرنت) و(آنتونی گیدنز )زمان شکل گیری مدرنیته را قرن هفدهم میدانند. 🔹درحالی که (السیدر مک اینتایر)و(میشل فوکو)آغازمدرنیته راقرن هیجدهم میدانند. 🔹حال آنکه(اسوالد اشپنگلر)و(آرنولد توئین بی)آغاز شکل گیری مدرنیته رادررنسانس جستجو میکنند. ادامه دارد۰۰۰ ۱_ ➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
🔴به اعتقاد افلاطون اولین راه برای رسیدن به حکمت الهی و تألهی،راه(مرگ)است...این راه به معنای تخلق به اخلاق (الهی)است،که از آن تعبیر به مرگ میکند.برای اینکه انسان متخلق به اخلاق الهی بشود بایدنفسانیات خویش را بکشد،واز وجود مادی وشهوانی ونفسانی بگذرد تا به آن مرتبه فضیلت حقیقی برسد... @falsafeh_nazari
🔴هایدگر یک ناقد سرسخت مدرنیته است که تمامی مبانی اصلی تفکر روزگار مدرن را به چالش می‌کشد و هرگونه تجلی مادی، فنی و فکری آن را رد می‌کند. او از این روزگار به «سرزمین شب» و «زمانه تنگدستی» یاد می‌کند و خردباوری، علم‌باوری و حتی پیشرفت‌های مادی آن را بی‌اساس می‌داند. او بارها نوشت که در دوران کنونی و در دوران سلطه‌ تکنولوژی، هرگونه تأکید زیاده از حد بر دستاوردهای مادی و رفاهی مدرنیته و فراموشی مصیبت‌های زندگی مدرن، در جهت سرکوب آزادی انسان است. دوران مدرن اوج فراموشی «هستی» است و اندیشه در آن ماشینی شده است. البته او تمامی تجلی فرهنگی و فکری مدرنیته را مردود نمی‌دانست؛ ولی به گرایش کلی فرهنگی دوران مدرن که آن را «گرایش رو به زوال» می‌نامید، اعتراض داشت. «برگرفته از مقاله: هنر تنهاراه نجات/فرح رامین» ➖➖➖➖➖➖ 💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
🔴مارتین هایدگر Martin Heidegger ( ۱۸۸۹ - ۱۹۷۶)
🔴در این «زمانه ی تنگدستی» که انسان با بهره‌گیری از تکنولوژی مدرن، انسانیتش در حد سیطره بر طبیعت تنزل یافته، مارتین هایدگر، هنر را تنها راه رهایی برای خروج از بحران مدرنیته معرفی می‌کند. هنر _ به معنایی کاملاً متفاوت و نامتعارف_ نقش و جایگاه ویژه‌ای در تفکر این فیلسوف آلمانی دارد. هنر در معنایی وجودشناختی عبارت است از انکشاف حقیقت و حقیقت، ظهور و انکشاف وجود است. از نظر او هر هنری در ذات خود «شعر» است. هنر معماری، نقاشی، موسیقی همه به نوعی شعر محسوب می‌شوند: شاعری، هنر شعر سرودن نیست بلکه آن چیزی است که ذات همه صورِ هنر بدان وابسته است؛ این سخن بدان معنا نیست که همه ی صورِ هنر را بتوان به شعر تحویل برد. از منظر هایدگر، شاعری ذات هنر است؛ اما مرادش از شعر، کلام موزون خیال ‌انگیزی نیست که باعث قبض و بسط روح شود؛ در فلسفه او، شعر وسعتی به اندازه تمام زبان دارد. ‌➖➖➖➖➖➖ 💠کانال🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
🔴این سال‌ها مدام شنیده‌ایم رسانه‌های اجتماعی باعث می‌شوند رفتار افراد در شبکه‌های اجتماعی بدتر از آن چیزی باشد که در «زندگی واقعی» است. اما اگر ماجرا کاملاً برعکس باشد چه؟ درک تامپسون، نویسندۀ کتاب «شهرت‌آفرینان»، دقیقاً این‌طور فکر می‌کند. تامپسون می‌گوید مکالمۀ رودررو روزبه‌روز کمتر می‌شود و باید دست از این تفکر برداریم که مکالمۀ رودررو اصیل و رسانه‌های اجتماعی مصنوعی هستند. امروزه، بیش از رسانه‌های اجتماعی، مکالمۀ رودررو شخصیت‌هایمان را تحریف می‌کند. ➖➖➖➖➖ 💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
🔴در هر کشور مردم بر سه طبقه اند:آنان که بسیار توانگرند، آنان که بسیار فقیرند و آنان که میان دو گروهند. چون ثابت شد بهترین هر چیز میانه ی آن است، باید پذیرفت که بهترین میزان بهره مندی از دارایی نیز در اندازه نگه داشتن است. زیرا آنکه به اندازه مال می اندوزد، گوش به فرمان خِرَد دارد و حال آن کس که به افراط از زیبایی یا نیرو یا نسب یا دارایی بهره مند باشد و یا بیش از حد فقیر و ناتوان و فرودست باشد، فرمان خرد را به دشواری می پذیرد؛ زیرا پایان کار آن یک، گستاخی و ستمگری و فرجام کار این یک، زبونی و تنگ نظری است و سرچشمه ی همه ی پلیدی ها و نابکاریها یا گستاخی است یا زبونی. ( سیاست/نویسنده : ارسطو ) 💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
🔴ارسطو: بهترین هرچیز (میانه)آن است.... ➖➖➖➖➖ 💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
🔴نقدی بر جهانهای موازی ♨️ . ⬅️جهانهای چندگانه، یکی از نظریات در علم فیزیک است که در دهه ۱۹۵۰ میلادی ارائه شد. ⬅️طبق این نظریه، جهان ما، یکی از جهان هایی است که در عالم وجود دارند، به مثال فوق دقت کنید: ⬅️دنیای ما که از ابرخوشه های زیادی تشکیل شده، تمام این ابر خوشه ها تنها یک جهان را تشکیل می‌دهند و این جهان، مانند یک حباب، میان انبوهی از حباب ها که همگی نیز جهانی برای خود هستند، در عالم پراکنده اند. 💠هر کدام از این جهان ها ،قوانین فیزیکی خاصی دارند که مربوط به جهان خودشان است و در همان حیطه حکم فرما است، نه بیشتر. ⬅️تاکنون چندین نظریه فوق در من باب جهان های چندگانه ارائه شده که عبارت اند از: ۱.جهان های موازی. ۲.جهان های حبابی. ۳.جهان های دختر. ۴.جهان های بی نهایت. ۵.جهان های مختلف(many worlds). ⬅️هر کدام از این جهان ها در قالب، و تعاریف خاصی ارائه شده اند، و از همه جالب تر جهان های موازی(multiverse)است که مُلاحِد علاقه زیادی به آن دارند و رفیق گرمابه مُلاحِد است. 💠دلیل علاقه‌شان به این نظریه، این است که می‌خواهند تنظیمات ظریف جهانمان را زیر سوال ببرند و بگویند که جهان ما درست است که تنظیمات بسیار ظریفی دارد، اما تصادفی خلق شده و معمولا از میان میلیارد ها جهان تنها یک جهان است که تنظیمات قابل قبولی دارد و قدرت تشکیل حیات در آن مهیا است. 💠آنها ادعا دارند تمامی آن جهان ها با بیگ بنگ آغاز می‌شوند، اما انفجار ناموفقی دارند و جهانی عقیم و نابارور می‌شوند. 💠این نظریه جوری مورد علاقه مُلاحِد قرار گرفت، طوری که استیون هاوکینگ می‌گوید: "نظریه جهان های موازی مانند اژدها آتش به جان تنظیمات ظریف عالم می‌افکند." ♻️ ... . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴بررسی علل غرب ستیزی در جهان اسلام ⬅️ @falsafeh_nazari 🔸۳-ارزشهای مادی: ⬅️ اقدامات غرب تنها به : ✖️چپاول ثروتهای ما، ✖️از هم گسیختن اتحاد ما ✖️واز میان بردن آمال و آرزوهایمان محدود نگردیده، همچنان تلاش داشته و دارد تا مجموعه ای از ارزشهای مادی واهی را که خود بر اساس آن بوجود آمده است، مانند تروریسم،فرصت طلبی،استعمار،تهاجم ،انحصارطلبی وسلطه جویی، در نهاد ما ایجاد کند. این ارزشها در نحوه رفتار دولتهای استعمارگر نسبت به کشورهای دیگر تاثیر گذاشته، همه چیز با معیار غربی مقایسه می شود. @falsafeh_nazari ❌مورخین و متفکرین غرب استعمارگر سعی نمودند تا روند تاریخی ناقصی را ارائه و به جهانیان موضوعی واهی و نژادپرستانه را مبنی بر این که 📛فقط جهان غرب تمدن شناس است، و تنها غرب منشاء ارزشهای متمدن مادی و معنوی است و غیر غربیها جوامعی وحشی، عقب مانده و بربر هستند بقبولانند. ⬅️بر اساس این ذهنیت مادی غرب بوده که گروهی از شخصیتهای تمدن غرب موضع گیریهای کینه توزانه ای نسبت به جهان ابراز داشته اند. 📛 هگل در جریان اشغال الجزایر از سوی فرانسه، عنوان می نماید که روح اروپا پیروز گردیده و به عظمت گذشته خود بازگشته است، همچنین مارکس وانگلس استعمار فرانسه در الجزایر را گامی در ارتقای الجزایر از حالت فئودالی به الت سرمایه داری می دانند. 📛اسقف لامانس مستشرق نیز با ارائه تالیفاتی، اسلام، شخصیتهای آن و قرآن مجید را مورد حمله قرار داده، کینه نهفته خود را نسبت به پیام آور انسانیت [پیامبر اسلام] ابراز داشته است. 📛 دیگر مستشرقین نیز همچون مرجلیوت، سعی در تحریف تاریخ مسلمانان نموده اند. مستشرق دیگری به نام آبری در پایان کتاب «معلقات سبعه » درباره مرجلیوت می نویسد: "سفسطه و شاید تقلب در برخی از ادله ارائه شده از سوی مرجلیوت کاملا مشهود است و به هیچ وجه در شان شخصیتی که بی تردید از بزرگان علمی دوران خود بوده، نیست." @falsafeh_nazari در خصوص نگرش استکباری غرب نسبت به مشرق اسلامی، 📛بالفور مساله مافوق بودن بریتانیا و مادون بودن مصر را امری بدیهی و از مسلمات تفکر خود قلمداد نموده، می گوید: "قبل از هر چیز، باید به واقعیتهای موضوع نگریست." ملتهای غرب به دنبال ظهور در تاریخ، نویدهایی را مبنی بر توانایی اداره خویش به منصه ظهور گذاشتند; چرا که از ویژگیهای خاصی برخوردارند، اما با نگاهی به گذشته مردمان مشرق زمین، درمی یابیم که هیچ گونه نشانه ای از اداره خویش نداشته اند. تمامی دورانی که بر مردمان مشرق زمین گذشته (که حقیقتا بسیار با اهمیت بوده است) همراه با سرکشی و سلطه مطلق بوده و کلیه مشارکتهای بزرگ آنان در ایجاد تمدن بشری، در سایه این شیوه از حکومت بوده است; یعنی به دنبال یک شخص کشورگشا، شخص کشورگشای دیگری به میدان آمده و سلطه دیگری بوجود آورده است، اما هیچ گاه ملتی از این امت را سراغ نداریم که در دورانهای سرنوشت ساز، به طور خود جوش سلطه ای را برای خود بوجود آورده باشند. این یک واقعیت است و مساله مافوق یا مادون مطرح نیست. ↙️بالفور همچنین با تکیه بر این باور نژاد پرستانه و استکباری، باور دیگری را مطرح کرده، بدین وسیله، سلطه استعماری انگلیس بر مصر را توجیه می نماید: "آیا بهتر نیست که برای این ملت های بزرگ (که من به عظمت آنها اذعان دارم) این گونه حکومت مطلق را اعمال کنیم." گمان می کنم و تجربه نشان می دهد که در سایه این شیوه آنان حکومتی به مراتب بهتر از حکومتهای گذشته خود خواهند داشت. @falsafeh_nazari ⬅️این موضوع نه تنها برای آنان، بلکه بی تردید برای تمامی غرب متمدن، سودمند خواهد بود. وجود ما در مصر نه تنها برای مصریها بلکه برای تمامی اروپاییان [مفید] است. 🔄اینها همگی بیانگر مواضعی است که حاکی از میراث دشمنی تاریخی و تمدنی نسبت به اسلام است که مساله ای ریشه ای و مستمر در ذهنیت اروپا و به طور کلی غرب است. ادامه دارد۰۰۰۰ ۴_ ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
🔴نمونه ای از کینه توزی غرب نسبت به جهان اسلام 👇👇👇👇👇