🔴مخالفان فلسفه و عرفان اسلامی
⬅️مخالفان حکمت و عرفان اسلامی به دو دسته کلی تقسیم می شوند:
⬅️گروهی از مخالفان و منتقدان، متخصصان رشته های علمی دیگر هستند (مانند متکلم، مفسر، فقیه، مورخ و...) که از سر حقیقت جویی، دلسوزی و نیت پاک و صادق، با مبانی، اصول، روش و مسائل، و به بیان دیگر با اصل حکمت و عرفان، مخالفت میکنند یا دستکم گمان میکنند آن امور با علومی که در آن متخصصند یا با اسلام، سازگار نیست.
💠به نظر میرسد، علت عمده این مساله، عدم تسلط لازم و کافی آن عزیزان بر مبانی و مسائل فلسفه و عرفان اسلامی است. از این رو، با این دسته، میتوان گفتگوی علمی کرد و نظر آنها را نسبت به مسائل عرفان و حکمت اسلامی تغییر داد؛ چرا که عنادی ندارند و دنبال حقیقت هستند و اگر حقیقت را بیابند حتما میپذیرند.
⬅️بنده هر زمانی با این دسته، گفتگو کردهام، سخنم را پذیرفته یا دستکم به فکر فرو رفتهاند و یا آسیب هایی بیان کرده اند که صحیح و یا قابل تامل بود گرچه به اصل حکمت و عرفان، خدشهای وارد نمیکرد.
💠اما گروهی از مخالفان، نه علم کافی دارند، نه نیت صادقی، و نه واقعا دنبال حقیقتند؛ مسائلی را حق پنداشتهاند و دیگر از آن کوتاه نمیآیند؛ علاوه بر اینکه هیچ تسلطی بر مبانی و مسائل حکمت و عرفان ندارند، مبنا و روش صحیحی در نقد و مخالفت نیز ندارند و تنها با تعصب ویژهای، همه تلاششان را به کار میگیرند تا با تحریف لفظی و معنوی کلمات حکما و عرفا، تقطیع مخل به معنا، بزرگ کردن اشتباهات و سوء برداشتهایی که از مسائل دارند، ذهن دیگران را نسبت به حکمت و عرفان، مشوش کنند و انسانهای پاک، مومن و محب اهل بیت علیهمالسلام را به بزرگان حکمت و عرفان، بد بین کنند.
💠روشن است که در مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی و داخلی و خارجی، به نقدها و مخالفتهای این گروه، توجهی نمیشود؛ چرا که سخنان و مخالفتهایشان ارزش علمی ندارد، اما در بین عموم و کسانی که از مسائل حکمی و عرفانی بهرهای ندارند، مشهور و معروف شدهاند و با سایتها و کانالهای خود در شبکههای اجتماعی، مردم عادی (غیر متخصص) را جذب میکنند؛ و حتی کار به جایی رسیده که عدهای از این دسته، معتقدند که در این راه، باید دروغ و بهتان نیز زد و هر گونه که شد، مردم را نسبت به عارفان (به تعبیر خودشان، بدعت گذاران) بد بین کرد!
⬅️شکی ندارم که دشمنان اسلام همچنانکه از جهالت و حماقت برخی علما و عامه مسلمانان سوء استفاده کرده، گروههایی مثل طالبان و داعش را حمایت و تقویت میکنند، با نفوذ به این نوع جریانها و حمایتهای مستقیم و غیر مستقیم مالی و فکری در تلاشند مبانی عمیق حکمت و عرفان را غیر اسلامی معرفی کنند تا از این رهگذر، چهره اسلام را برای مسلمان و غیر مسلمان، خشن، خشک و بیروح معرفی نمایند.
💠البته روشن است که خیلی از اینها خود نیز نمیدانند که چگونه عامل دست دشمنان دین هستند و چگونه با چند واسطه، برنامه آنها را اجرا میکنند.
به سخن دیگر، جهالت، تعصب، توهم، تدین خشک، با عامل خارجی گرچه غیر مستقیم، دست به دست هم میدهد و این وضع را به وجود میآورد.
💠با این افراد که روششان در بیشتر موارد: تکیه بر ظواهر، کنارگذاشتن قرائن، تقطیع هدفمند عبارات، بی ادبی و ناسزا گویی و تحقیر است و در پاسخ منتقدان، چندین عبارت تقطیع شده ردیف میکنند، نمیشود از راه علم و منطق و بحث و مباحثه وارد شد.
⬅️این دسته را نباید بزرگ کرد، اینها با نقد، بزرگ میشوند و گمان میکنند کسی شدهاند؛ کسی را باید نقد کرد که مرتبهای از علم و حقیقتجویی را داشته باشد؛ البته باید به شبهات و اشکالاتشان پاسخ گفت تا حق جویان، دچار اشتباه نشوند.
استاد وحید واحدجوان
#فلسفه_اسلامی.
#اسلام.
#فلسفه.
#عرفان.
#تفکیکیون.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
🔴نظم ، هوش ، و جریان مابعدطبیعی در عالم
⬅️مجله newscientists از چهار مشاهده شگفت انگیز دیگر یاد میکند که جهان بدون طراح(منظور نظریه طراحی هوشمند نیست، بلکه منظور از طراحی شدن عالم توسط خداوند است) را بسیار نامحتمل میکند از جمله:
💠1) در تعادل بودن ماده و انرژی.
💠2) مسطح بودن جهان و عدم حضور یک نماینده طبیعی برای انرژی تاریک.
💠3) ایستادن کیهان بر روی یک طناب به اندازه یک تار مو و عدم فروپاشی به دلیل تنظیم دقیق جرم بوزون هیگز به ویژه تناسب آن با جرم کوارک های بالا.
💠4) یک نواختی دمای کیهان ناشی از یک تورم بسیار سریع در لحظات اولیه که هم باعث مسطح بودن جهان شده و هم باعث پیروزی شگفت انگیر ماده بر ضد ماده (باریونزایی).
⬅️این مجله علمی معتبر در آخر نتیجه میگیرد ما راهی جز پذیرش اصل انسان محور/نگر anthropic principle از طریق آویزان شدن به فرضیه چند جهانی multiverse نداریم!
♨️https://www.newscientist.com/article/mg23230970-700-cosmic-coincidences-everything-points-in-one-direction/
⬅️آنقدر این چیز های پیچیده و شانسی افزایش یافته است که 3 سال قبل هم مجله معتبر scientificamerican همین نتیجه گیری را میکند تا جایی که خود دانشمندان نیز میگویند ما دو راه پیش روی نداریم:
💠1) طبیعت گرایی را پیشه کنیم .
💠2) به تز های غیرطبیعی و متافیزیکی مانند چند جهانی آویزان شویم!
⬅️پس شواهد قویا حاکی از آن است ما در لبه یک پارادایم شیفت دیگر قرار گرفته ایم که قادر نیستیم طبیعت گرایی را سر لوحه کار خود قرار دهیم که در نهایت دانشمندان به آن اعتراف کرده اند.
"Most particle physicists hoped that a more testable explanation for the cosmological
constant problem would be found. None has. Now, physicists say, the unnaturalness of the
Higgs makes the unnaturalness of the cosmological constant more significant"
💠بیشتر فیزیکدانان ذرات، امیدوارند که یک تبیین قابل آزمایش تر برای مسئله ثابت کیهان شناسی یافت شود.
تا کنون یافت نشده است.
اکنون، فیزیکدانان می گویند که غیر طبیعی بودن هیگز، غیر طبیعی بودن ثابت کیهان شناسی را پرمعنا تر می کند.
"Despite these seemingly successful explanations, many physicists worry that there is little to be gained by adopting the multiverse worldview. Parallel universes cannot be tested for; worse, an unnatural universe resists understanding."
⬅️برخلاف تبیین های به ظاهر موفق، بسیاری از فیزیکدانان نگران اند چرا که با اختیار جهان بینی چندگانه، اطلاعات کمی حاصل می شود. جهان های موازی نمی توانند آزمایش شوند، بدتر این که یک جهان غیرطبیعی، نامفهوم است.
♨️https://www.scientificamerican.com/article/new-physics-complications-lend-support-to-multiverse-hypothesis/
💠لذا پر واضح است اگر انسانی با انصاف کمی کیهان شناسی بداند، ترمودینامیک بلد باشد، نظریه فرگشت و تکامل داروین را خوب فراگرفته باشد، کمی هم سر رشته در فلسفه و کلام داشته باشد، درمیابید عقاید الحادی و مدعی های شبه علم آنان به عنوان یک نظر مخالف که باعث ایجاد یک دیالوگ بین افراد جامعه و سبب شنیدن نقطه نظرات مختلف و جریان یافتن اطلاعات شود عقیده ای خوب است، اما از نظر موجه بودن چرند و از نظر اعتبارداشتن چیزی نزدیک به "صفر" است.
#خردمندانه_تفکر_کنیم.
#فلسفه.
#نظم.
#شعور.
#حدوث.
#بیگ_بنگ.
#نظام_تکوینی.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
🔴نقد نومن و فنومن کانت
⬅️نومن و فنومن ابزار دست ملاحد و ایده آلیست ها شده و به صورت کاملا مغرضانه علیه ادیان به کار میبرند.
⬅️در ابتدا تعریف این دو واژه؛ فنومن یعنی آنچه که از راه تجربه و حس قابل درک است و نومن یعنی آنچه که از راه تجربه قابل درک نیست.
💠کانت و پیروانش معتقدند که ذهن تنها می تواند ظواهر و پدیده ها (فنومن) را بشناسد و از شناخت نومن ها ناتوان است.البته از دیدگاه کانت شناخت نومن ها از طریق عقل ممکن نیست اما از طریق اخلاق امکان پذیر است.
⬅️برخی اندیشمندان بر این عقیده اند که فهمیدن و تبیین دقیق جهان با استفاده از روش علمی ممکن است و روش علمی یعنی مشاهده دقیق و آزمون نظریه ها توسط تجربه؛ البته این دیدگاه مطلق نیست بلکه تاکید دارد که بر اساس تجربیات و مشاهدات رایج هر چیزی را می توان با درجه خوبی از قطعیت تبیین کرد.
💠نومن ها به مثابه اصول اخلاقی و ماوراء عقلی نیستند بلکه ادراک نومن ها نیز در پرتو ظرفیت های شناختی و ذهن صورت می پذیرد.مجربات تنها از طریق آزمون بدست نمی آیند بلکه این نیز پرتویی از ظرفیت شناختی ذهن انسان است.
⬅️اما ایده آلیست دوگانه ای که از دکارت و کانت متولد می شود؛ ایده آلیست دکارت یک طرفه و قائم بر سوژه است بر این اساس با رئالیسم هیچ رابطه ای ندارد ولی ایده آلیست کانت دو سویه است و با رئالیسم مرتبط است.
💠صورت و ماده ای که کانت در شناخت مطرح می کند این اقتضا را دارد که ایده آلیست او با رئالیسم ارتباط داشته باشد،اما در اینجا ائده آلیست کانت استعلایی است و رئالیسم او تجربی؛کانت هم ذهن و هم عالم خارج را به دو بخش تقسیم می کند،ذهن از شهود حسی متاثر می شود و از این طریق ماده خام شناسایی فراهم می گردد.
💠تا اینجا کار ذهن یک کار تجربی است ولی ذهن مقولات را که زمینه ای فرا تجربی دارند بر مواد خام شناسایی انطباق می دهد و بدین نحو شناخت حاصل می گردد؛این یک ایدئالیست استعلایی است.
💠کانت جهان خارج را به دو بخش تقسیم می کند؛نومن و فنومن.
⬅️وی اعتقاد دارد فراتر از عالم تجربه یک واقعیت ناشناخته نفس الامری وجود دارد که از آن به ذات معقول یا نومن تعبیر می کند.علت اینکه ذهن نمی تواند به عرصه عالم نومن قدم نهد این است که برای شناسایی دو ابزار بیشتر ندارد ؛ یکی حس و دیگری فاهمه.
⬅️محسوس شدن امری به معنی زمانی بودن آن است؛مفاهیم محض فاهمه هم تنها بر شهودات فراهم از تجربه حسی قابل اطلاق اند. بنابراین نومن قابل شناسایی نیست پس شناسایی ما تنها به فنومن تعلق می گیرد که دارای حقیقت تجربی است و ذهن در قالب زمان و مکان می تواند آن را شهود نماید.و این همان معنی رئالیسم تجربی است آنچه که متعلق شناخت ما قرار می گیرد یک عین تجربی محسوس است که قابل شهود حسی است.
💠از دیدگاه کانت قوانین فیزیک نیوتن در عالم خارج دارای کلیت و ضرورت است،این کلیت و ضرورت البته دارای تقدم و تاخر زمانی است لذا کانت بحث زمان و تقدم و تاخر زمانی را مطرح می کند تا علیت به لحاظ فیزیکی را تبیین کند.علیت آنگاه که بر محتوای تجربه فنومن پدیدار یعنی طبیعت محسوس و بالطبع امور مشروط اعمال می شود منجر به شناخت می شود و در عین حال بسیار مفید و لازم است.
.
💠قوانین فیزیک نیوتنی حاصل این تلاقی ذهن و عین هستند.
اما اگر عقل از تجربه فراتر رفته (یعنی به حوزه نومن شئ فی نفسه) به دنبال امر نامشروط برآید نه تنها معرفتی حاصل نمی شود بلکه مغالطات فراوانی نیز در اینجا پدید می آید.
💠اصل علیت از دیدگاه کانت ؛ اگر در طبیعت تغییر معینی روی دهد ما به دنبال علت معینی می رویم اما تناقض در این وجود دارد که کانت وقتی از نومن یا شئ فی نفسه سخن می گوید تصدیق می کند که نومن وجود دارد.
💠کانت اعتقاد دارد که نومن است که باعث فنومن می شود بنابراین مفهوم علیت به قبل از فنومن یعنی به نومن برمی گردد حال آنکه علیت را صرفا در فنومن قابل اعمال می داند و البته این یک تناقض است.
💢"فرشاد نوروزی"
#کانت.
#نومن.
#فنومن.
#خدا.
#الحاد.
#ایده_آلیسم.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
⬅️آموزش فلسفه در کانال فلسفه نظری.
💢 #قسمت_اول.
♻️برای خواندن مطالب به ما بپیوندید:
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
🔴شرح فلسفه
♨️قسمت اول.
⬅️درست این است که ابتدا مبانی منطق و معرفت شناسی گفته شود ، منتهی تصمیم داریم این مطالب را در بین دروس فلسفه عرض کنیم تا کاربرد منطق و معرفت شناسی در فلسفه نیز تبیین شود .
⬅️در تعریف فلسفه میتوان گفت:
💠بهترین تعریفی که برای فلسفه ذکر کرده اند بدین شرح است :
"استکمال النفس الانسانیه بمعرفه حقایق الموجودات علی ما هی علیها و الحکم بوجودها تحقیقاً بالبراهین و لا أخذاً بالظن و التقلید ، بقدر الوسع الانسانی" (رحیق مختوم ، جوادی آملی ، عبدالله ، ج1 ، بخش 1 ، ص 119).
💠 یعنی فلسفه عبارت است از :
۱.استکمال نفس انسانی .
۲.شناخت حقیقت موجودات ، آنچنان که هستند (تصور صحیح) .
۳.تصدیق این حقایقی که درست تصور شده اند.
۴.تحقیقی بودن تصدیق و نه تقلیدی بودن آن.
۵.قطعی بودن تصدیق و ظنی نبودن آن.
۶.محدود بودن شناخت به قدر طاقت بشر.
⬅️هر کدام از این ها توضیحاتی دارد که به تفصیل به آن ها خواهیم پرداخت . در ابتدا باید تکلیف "تعریف" مشخص شود و اینکه منظور از "تعریف فلسفه" چیست ؟ باید به سراغ منطق برویم.
💢 #ادامه_دارد...
#فلسفه.
#منطق.
#برهان.
#آموزش_فلسفه.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت اول. ⬅️درست این است که ابتدا مبانی منطق و معرفت شناسی گفته شود ، منتهی تصمیم دار
🔴شرح فلسفه
♨️قسمت دوم.
⬅️برای شناخت یا تعریف یک چیز باید از چیزهایی که شناخته شده تر و واضح تر هستند استفاده کرد.
💠گاه چیزی خارج از ذهن را می خواهیم تعریف کنیم ، به این طرز از تعریف ، تعریف ماهوی میگوییم که نشان از چیستی شیء خارج از ذهن است.
💠گاه چیزهای ذهنی ، مفاهیم ذهنی را می خواهیم تعریف کنیم ، اجزای آن مفهوم را شرح میدهیم ،( گاهی یک مفهوم متشکل از ترکیب مفاهیم دیگر است) ، به این طرز تعریف ، تعریف مفهومی میگوییم .
⬅️روشن شد که "تعریف" یک چیز باید شامل چیزهایی واضح تر از آن چیز و شناخته شده تر باشد .
واضح است که «فلسفه» یک چیز خارج از ذهن نیست و تعریف آن نیز تعریف مفهومی است ، نه ماهوی.♥️
💢 #ادامه_دارد...
#فلسفه.
#ماهیت.
#وجود.
#مفهوم.
#تعریف.
#مکتب_تفکیک.
#آموزش_فلسفه.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت دوم. ⬅️برای شناخت یا تعریف یک چیز باید از چیزهایی که شناخته شده تر و واضح تر هست
🔴شرح فلسفه
♨️قسمت سوم.
⬅️در تعریف فلسفه ، استکمال نفس انسان ذکر شد .اما آن بخش حقیقی تعریف فلسفه نیست ، بلکه برای کامل تر شدن تعریف ذکر شده است و در واقع هدف از کسب علم فلسفه است.
💠همچنین هدف استکمال نفس انسانی مختص فلسفه نیست و متعلق به تمام دانش ها خواهد بود.
💠البته میتوان اهداف دیگری هم برای کسب این علم مدّ نظر داشت ، منتهی در این تعریف بهترین هدف انتخاب شده است.
⬅️کمال نفس انسان هم در این است که هم در مقام نظر (تفکر ، استدلال ، جهان بینی و ...) و هم در مقام عمل ( ایمان ، اخلاص ، نیت و افعال و ...) به کمال حقیقی خود ، که همان عبادت «اللّه» در همه ی ابعاد وجودی اش است ، برسد.
💠علم فلسفه ای که تعریفش کردیم ، عهده دار تکمیل نفس انسان در مقام نظر است ، و تصحیح و تکمیل عمل هم وابسته به تکمیل و تصحیح نظر و تفکر است و لازمه ی آن است ، نه اینکه کافی باشد ، چون ممکن است به صحت موضوعی علم داشته باشیم ، اما ایمان و اراده مان برای ایمان ، به آن تعلق نگیرد.
⬅️در مطلب بعدی مؤیدات نقلی بحث را ارائه خواهیم کرد.♥️
💢 #ادامه_دارد...
#فلسفه.
#وجود.
#ماهیت.
#استکمال_نفس.
#خدا.
#آموزش_فلسفه.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
🔴مسئله ادراک و فیزیولوژی
⬅️در پرتو تجربه های فیزیولوژی ثابت شده یک سلسله رویداد ها و عملیات هم در اعضا حس و هم در دستگاه عصبی با بخش مهم آن که مغز باشد وجود دارد.
⬅️این رویداد ها و عملیات اگر چه طبیعت فیزیکی و شیمیایی دارند و مانند رویدادهای قسم اول میباشند اما تفاوتی را این ها با هم دارند آن است که اینها تنها در طبیعت اجسام زنده وجود دارند و با آن مربوط میگردند.
💠فیزیولوژی با کشف های تازه ای که انجام داده هم وظایف حیاتی دستگاه عصبی و اجزا مختلف آن را و هم خطوط عملیات ادراکی آنها را روشن میسازد.
💠 مثلا مُخ از نظر عملیات ادراکی که در آن صورت میگیرد به چهار منطقه تقسیم میشود (مخ دارای دو نیم کره است و مرکز ادراک در نمیکره چپ مخ قرار گرفته است).
💠منطقه پیشانی ،منطقه جداری،منطقه گیجگاهی .
⬅️هرکدام از این مناطق وظایف فیزیولوژی ویژه ای دارند.
💠مراکز حرکات (نوشتن/تکلم) در منطقه پیشانی قرار دارد و مراکز حسی که از جسم خبر میگیرند مثل حس درد ،سردی ،گرمی و همچنین حواس لمس و فشار در منطقه جداری واقع اند و مراکز دیگری در مُخ وجود دارد که در فیزیولوژی مورد بحث قرار گرفته اند.
💠دانشمندان فیزیولوژی معمولا برای به دست آوردن حقایق فیزیولوژی در دستگاه عصبی دو روش را به کار میبرند:
💠۱.روش قطع و بریدن :
قسمت های مختلفی را قطع میکنند و تغییراتی را که از این راه به دست امده بررسی میکنند.
مثلا اگر مخچه کبوتر را بردارند تعادل بدن خود را از دست میدهد ،یعنی قوه اراده و حافظه و شعورش را از دست میدهد ولی زنده میماند به طوری که اگر دانه را جلوی ان بگذارند نمیخورد ولی اگر در دهانش بگذارند انرا میبلعد.
💠۲.روش تحریک :
در این روش با محرک های الکتریکی مراکزی را تحریک کرده و تغییرات حسی و یا حرکتی را که در آنها پدید میآید ثبت میکنند.
💠 بدیهی واضح است که فیزیک و شیمی و فیزیولوژی با کلیه وسائل علمی و روش های آزمایشی و تجربی خود تنها میتوانند عملیات دستگاه عصبی و تغییراتی را که در آنها رخ میدهد روشن سازند، "ولی نمیتوانند حقیقت ادراک را از نظر فلسفی تفسیر کنند."
⬅️زیرا نمیتوانند ثابت کنند عملیات و تغییرات خاصی که صورت میگیرند عین ادراکاتی هستند که از آزمایشهای حسی به دست میآیند و حقیقت از این قرار است که عملیات فیزیکی و شیمایی و فیزیولوژی ارتباط با ادراک و با حیات روحی انسان دارند و نقش مهمی را در این زمینه ایفا میکنند اما نمیتوانند به هیچ وجه دلیل بر مادی بودن ادراک بوده باشند (چنانکه #ماتریالیستها پنداشته اند ).
💠 بین دو تا جمله ی زیر فرق هست:
💠ادراک چیزی هست که یک سلسله عملیات فیزیکی یا شیمایی یا فیزیولوژی پیش از آن و یا پس از آن صورت میگیرد.
💠ادراک یکی از پدیده های ماده است و ماده پس از رسیدن به مرحله خاصی از تکامل ان را بدست میآورد، و... .
💢"شهید صدر"، کتاب "فلسفتنا."
#فیزیولوژی.
#ادراک.
#علم.
#معلوم.
#حقیقت.
#ماتریالیسم.
#مغز.
#شعور.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت سوم. ⬅️در تعریف فلسفه ، استکمال نفس انسان ذکر شد .اما آن بخش حقیقی تعریف فلسفه ن
🔴شرح فلسفه
♨️قسمت چهارم.
⬅️اینکه مؤیداتی برای بحث استکمال نفس انسانی ، که در تعریف فلسفه ذکر شد ، میآوریم ، نه از آن جهت است که برهانی آورده باشیم ، بلکه از این جهت است که برای کسانی که به نقل در متون دینی برای اطمینان قلبی احساس نیاز پیدا میکنند ، تأییدی آورده شود .
💠اگر این مؤیدات را برهان حساب کنیم ، خارج از فلسفه صحبت کرده ایم ، چه اینکه در پی رسیدن به برخی مبانی دینی هستیم. اگر برهان محسوب شوند ، دور پیش میآید .
⬅️۱.«اللّه الذی خلق سبع سماوات و من الارض مثلهن یتنزل الأمر بینهن لتعلموا أنّ اللّه علی کلّ شیءٍ قدیر و أنّ اللّه قد أحاط بکلّ شیءٍ علماً»(طلاق : ۱۲)
اللّه کسی است که هفت آسمان را خلق کرد و از زمین نیز همانند آن ها را ، امر او پیوسته بین آن ها نازل می شود تا بدانید که قطعاً اللّه بر هر چیزی تواناست و قطعاً اللّه بر هر چیزی احاطه ی علمی دارد .
💠شرح : با شناخت آفرینش به علم و قدرت اللّه پی خواهیم برد و این آفرینش برای شناخت اوست ، اللّه کمال انسان را میخواهد ، پس استکمال نفس انسانی در شناخت آفرینش و رسیدن به اوست.
هم فلسفه و هم سایر علوم میتوانند این بهترین هدف را داشته باشند .
⬅️۲.«العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان»(اصول کافی ، ج۱،ص۱۱)
⬅️عقل آن چیزی است که با آن الرحمن عبادت شود و با آن بهشت کسب شود .
💠شرح :فلسفه ای که تعریف کردیم هدفش استکمال نفس در مقام نظر است نه در مقام عمل .ممکن است کسی در مقام نظر به صحت امری علم داشته باشد اما در مقام عمل ، اراده و ایمانش به آن تعلق نگیرد ، جدا بودن علم و ایمان در آیات فراوانی از قرآن کریم از جمله آیات مربوط به دعوت فرعون به اللّه مشهود است .
💠بنابراین پس از کسب فلسفه و یا علم دیگر ، باید آن را در مقام عمل هم به کار گیریم که به مقام رضای الهی نیز برسیم.♥️
💢 #ادامه_دارد...
#آموزش_فلسفه.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
#وجود.
#ماهیت.
#عشق_فلسفه.
#استکمال_نفس.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
🔴توضیح نظام و موجودات از دیدگاه حکمای الهی، از قبیل ابن سینا، ارسطو ، فارابی و دانشمندان خداباور
⬅️۱.نظر حکمای الهی:
💠نظام موجودات نظام وجوبی و ضروری است، زیرا قانون علیت عمومی و قانون جبر های علی و معلولی و اصل نیازمندی معلول به علت در بقاء معتبر میباشد، و این نظام از وجوب ذاتی و وجوب غیری تالیف یافته است چون سلسله منظم علل و معلولات قائم به ذات "واجب الوجود" است که همان علت "بالذات" است.
⬅️۲.نظر دانشمندان خداباور:
💠نظام موجودات نظام و وجوبی ضرروی است، زیرا قانون علیت عمومی و قانون جبری علی و معلولی معتبر میباشد و معلول هرچند در بقاء نیازمند علت نمیباشد ولی باقی ماندن معلول تا نیامدن علت زایل کننده، خود به خود و جبری است و این نظام از "وجوب بالذات" و وجوب بالغیر تالیف شده و سلسله علل منتهی میشود به محرک اول که آن ذات "واجب الوجود" است.
♨️پ.ن: همانطور که شاهد هستید، تفاوت مهم بین حکمای الهی، و دانشمندان خداباور ، مِن باب " علت مبقیه " است، حکمای الهی به علت وجودی ، و فقر وجودی موجودات قائل اند، اما دسته دوم خیر.
💢پی نوشت:
علامه الطباطبایی؛ اصول فلسفه و روش رئالیسم؛ج ۳؛ ص۱۰۴ و ۱۰۵.
#عشق_فلسفه.
#فلسفه.
#ماهیت.
#وجود.
#علت_مبقیه.
#علت_وجودی.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت چهارم. ⬅️اینکه مؤیداتی برای بحث استکمال نفس انسانی ، که در تعریف فلسفه ذکر شد ،
🔴شرح فلسفه
♨️قسمت پنجم.
⬅️اصل تعریف فلسفه همان هستی شناسی برهانی است ، یعنی موجودات را صرف نظر از قیود دیگر (مانند مادی یا غیر مادی بودن ، جرم داشتن یا نداشتن ، مقدار داشتن یا نداشتن و ...) و فقط از آن جهت که موجود هستند بشناسیم و دسته بندی کنیم و ویژگی های هر یک را بررسی کنیم و بعد ها قیودی را اضافه کنیم و جلو بیاییم .
💠مثلا ً ابتدا خواص موجود را بررسی کنیم ، بعد قید مادی و طبیعی به آن بدهیم و خواص آن موجود مادی مشخص را بررسی کنیم .
💠فلسفه ، واقعیت و اصل هستی را فقط از آن جهت که موجود است بررسی میکند ، علوم طبیعی مانند فیزیک واقعیت و هستی را با دو قید بررسی میکند ، به موجود قید مادی و طبیعی بودن میزند و این موجود را از آن جهت که حرکت میکند بررسی میکند .
💠این یعنی مباحث فلسفه مقدم بر علوم طبیعی است و اصولش حاکم بر علوم طبیعی است ؛ چون علوم طبیعی موجود مقید را بررسی میکنند ، اما فلسفه موجود بدون قید را.
⬅️در مورد مفهوم موجود و مباحث معرفت شناختی آن و نیز شبهات مربوط به انحصار موجود به موجود مادی و انکار موجود غیرمادی در آینده سخن خواهیم گفت.
همچنین مؤیدات نقلی مربوط به هستی شناسی را نیز مطرح خواهیم کرد.♥️
💢 #ادامه_دارد...
#آموزش_فلسفه.
#عشق_فلسفه.
#آموزش_فلسفه.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
#وجود.
#ماهیت.
#هستی_شناسی.
#شناخت_شناسی.
#فلسفه_مقدم.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
🔴آموختن فلسفه و کلام وظیفه هر شخص انقلابی است
⬅️انقلاب اسلامی، نظامی کاملا صدرایی هست و پیرو محض مکتب اهلبیت(ع).
⬅️برای زدودن هرگونه شبهات چه در سیاست، علوم عقلی، نقلی و تجربی، باید فلسفه و کلام فرا گیریم.
💠اوضاع آنچنان جالب نیست، مورد شبیخون های عقیدتی زیادی قرار گرفته ایم.
💠دشمنان چه در عرصه سیاست چه علوم معرفت شناسی(عقیدتی) وارد جنگ بزرگی بر علیه ما شده، از ترویج مکاتب انحرافی مختلف مانند "آتئیسم" و "رائیلیسم" و "اسلام سکولاری" و...، با تامین مالیاتی از طرف استکبار، وارد جنگ عدیده ای بر علیه ملت شیعه شده اند، و بنده به وفور دیده ام اشخاصی که مسلمان بودند، و تسلطی در فلسفه و کلام نداشته اند، تا جایی دچار شبهه های عقیدتی شده اند که حتی وجود خداوند را نیز انکار میکردند، رد کردن اسلام دیگر جای خود دارد!
💠به عنوان تجربه ای که در این ۵ سال داشته ام و علیه مکاتب مختلفی فعالیت کرده ام و بحمدالله مقالات و مناظرات زیادی دارم، انقلابی ای که از بنیان محکم باشد، کسی است که نظام صدرایی را فرا گرفته باشد، توحید و قبض و بسط تئوریک شریعت و امثالهم را فهم کرده باشد، آنگاه درک اصول سیاسی تشیع نیز برای او کاملا محرز میشود و در برابر شبهات مختلف در زمینه های مختلف واکسیناسیون شده است به صورت کاملا بنیانی.
💠جمهوری اسلامی ایران نیاز به صدرائیونی دارد که مکتب اهلبیت را تبلیغ کنند و ستون فقرات لیبرالیسم و استکبار را خورد کنند.
💠در آموزش فلسفه و کلام(کلام شیعی) بکوشیم.✅
💢 #سینا_حیدری.🇮🇷
#فأن_حزب_الله_هم_الغالبون.
#فلسفه.
#کلام.
#نظام_صدرایی.
#انقلاب_اسلامی.
🆔 @falsafeh_nazari.
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت پنجم. ⬅️اصل تعریف فلسفه همان هستی شناسی برهانی است ، یعنی موجودات را صرف نظر از
🔴شرح فلسفه
♨️قسمت ششم.
⬅️در تعریف فلسفه ذکر شد که فلسفه عبارت است از شناخت حقیقت موجودات، (اینکه شناخت حقیقت موجودات به چه نحو است در آینده خواهیم گفت) و یا به عبارتی هستی شناسی .در اینجا برخی مؤیدات نقلی را ذکر میکنیم.
💠۱.«ربّ هب لی حکماً»(شعراء :۸۳)
پروردگارا به من حکم (حکمت) عطا کن.
«کذلک نری ابراهیم ملکوت السماوات و الارض»(انعام : ۷۵)
بدین سان ، ما ملکوت آسمان ها و زمین را به ابراهیم نشان دادیم.
💠شرح : حضرت ابراهیم ، علیه السلام ، از اللّه ، سبحانه و تعالی ، عطای حکم میخواهد و اللّه به او ملکوت آسمان ها و زمین را نشان می دهد ، ملکوت آسمان ها و زمین همان حقیقت و باطن آن هاست ، وگرنه لازم نبود ظاهر آسمان ها و زمین رؤیت شود .
فلسفه نیز به دنبال فهم حقیقت موجودات است ، اینکه می تواند یا نه به مباحث آتی موکول میشود.
💠۲.«اللّهم(رب)ّ أرنی(أرنا) الاشیاء کما هی»(بحار الأنوار ، ج۱۴،ص۱۰و۱۱؛عوالی اللئالی ، ج۴،ص۱۳۲)
پیامبر اکرم ، صلوات اللّه علیه و آله از خداوند می خواهند : پروردگارا ، اشیاء را (امور را) آنچنان که هستند ، نشانم بده (نشانمان بده).
💠شرح :البته فلسفه به دنبال فهم حقیقت موجودات (در عالم ذهن و تصورات و تصدیقات) است ، نه رؤیت عینی و شهود آن ها که مطلوب پیامبر اکرم ، صلوات اللّه علیه و آله ، در این دعاست.
💠اینکه تصور صحیحی از چیزی داشته باشیم ، فرق دارد با اینکه تصدیق به وجود آن چیز کنیم و بگوییم وجود دارد .
ابتدا باید تصور صحیحی از موجود داشته باشیم ، از اقسام موجودات داشته باشیم ، بعد به بود یا نبودش حکم دهیم.
⬅️اینکه بگوییم دایناسور این چنین است و این چنین نیست ، فرق دارد با اینکه دایناسور وجود دارد یا وجود داشته است.
💠در مباحث اثبات وجود خدا نیز برخی دچار اشتباه میشوند ، مرحله ی اول این است که تصور صحیحی از خدا داشته باشیم بعد حکم به بود یا نبودش دهیم .
💠 تصور علامه طباطبایی ، رحمه الله علیه ، از خدا با تصور امثال داوکینز و هاوکینگ از خدا هزاران اختلاف دارد ، این دو جبهه سر چه چیز مشترکی (جز لفظ خدا) صحبت کنند در صورتی که تصورشان از موضوع متفاوت است؟
💠در مورد "فلسفه" هم همینطور است ، کسی که خود را "ضد فلسفه" مینامند و میگوید فلسفه مرده چه تصوری از فلسفه دارد ؟ آیا واقعیت پژوهی را فلسفه میداند ؟آیا با این متون دینی مخالف است؟
⬅️از این جهت است که ابتدا فلسفه را تعریف کردیم تا تصور صحیحی از فلسفه داشته باشیم ، سپس حکم به وجود علمی به نام فلسفه خواهیم داد.
💢 #ادامه_دارد...
#عشق_فلسفه.
#آموزش_فلسفه.
#تصور.
#تصدیق.
#شرح_فلسفه.
#هاوکینگ.
#داوکینز.
#طباطبایی.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
🔴علم دینی و آیت الله جوادی آملی
♨️قسمت اول.
⬅️در مقدمه، باید در تعریف خلاصه علم دینی گفت:
💠"مجموعه علوم تجربی است که از طریق گزارهها، باورها و رفتار دینی شکل میپذیرد و در روش، اهداف، انگیزه علمی، تئوری سازی و جهتگیری علمی، از آنها تاثیر میپذیرد؛ زیرا تعالیم دینی و متافیزیک غیر دینی، در فرایند تحقیقات علمی و در بستر و زمینهٔ پژوهشهای تجربی گنجانده میشود."
⬅️کلیدیترین جمله آیت الله جوادی در بحث علم دینی که میتوان آن را به عنوان مدعای ایشان در نظر گرفت و همه تلاش ایشان بر تبیین و اثبات آن متمرکز شده است، این است که «اگر تفسیر قول خدا، علم اسلامی را به دست میدهد، تفسیر فعل خدا نیز علمی اسلامی محسوب میشود».
💠نخستین نکته این است که علم به معنای «فن جامع مسائل هماهنگ» از جهات گوناگون قابل تقسیم است: حقیقی و اعتباری، عقلی و نقلی، انسانی و طبیعی، تجربی و تجریدی، برهانی و عرفانی، نظری و عملی و امثال آن. بنابراین بخشی از علوم که برخاسته از متون مقدساند مثل تفسیر، فقه، اخلاق، حقوق و امثال آن علومی دینیاند، هیچ شکی نیست؛ اما مسأله و اختلاف صاحبنظران در این است که آیا دانشهای دیگری مثل روانشناسی، جامعهشناسی، اقتصاد، شیمی، فیزیک، ریاضیات و امثال آن قابلیت تقسیم به دینی و غیر دینی را دارند یا نه.
💠نکته دوم اینکه یکی از دلایلی که از سوی برخی از مخالفان علم دینی مطرح شده این است که مدعیاند با اسلامی دانستن علوم، نادرستیها و خطاهای آنها به پای دین نوشته و تزلزل آنها به تزلزل در معارف و آموزههای دینی کشیده میشود، اما باید دانست که آشکار شدن خطاهای معرفتهای بشری حتی در علوم نقلی امری شایع، طبیعی و پذیرفته شده است، این همه اختلافاتی که در تفسیر قرآن یا فتاوای فقهی دیده میشود مگر خللی به «منبع دینی بودن و حجیت نقلی» آنها وارد کرده است؟ اصولاً چنین اموری، خطاها و نادرستیهای فهم بشری از متون دینی را آشکار میکند نه خطای صاحب شریعت و اصل دین را.
💠سوم اینکه برخی افراد معتقدند هر چند از حیث هدف آموزش یا پژوهش، میتوان علوم انسانی و طبیعی را با صبغه دینی رنگآمیزی کرد، اما به این دلیل که موضوعات و روشهای چنین علومی قابلیت دینی شدن را ندارند، دینی بودن چنین دانشهایی را انکار کردهاند. به تعبیر دیگر مدعیاند چنین علومی ماهیتاً قابل اتصاف به صفت دینی نیستند.
💢 #ادامه_دارد...
#علم_دینی.
#علم.
#اسلام.
#اسلامی_سازی_علوم.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت ششم. ⬅️در تعریف فلسفه ذکر شد که فلسفه عبارت است از شناخت حقیقت موجودات، (اینکه ش
🔴شرح فلسفه
♨️قسمت هفتم.
⬅️به اینجا رسیدیم که فلسفه با تصور صحیح حقیقت موجودات کار دارد ، بعد از تصور صحیح موجودات کار به تصدیق میرسد .
💠برای اثبات یا رد یک موضوع ابتدا باید تصوری صحیح از آن داشته باشیم تا بتوانیم ادله ای به سود یا علیه آن ارائه بدهیم ، به این مرحله می گوییم تصدیق .
💠یعنی این تصوری که از حقیقت موجودات پیدا کرده ایم را تصدیق یا تکذیب کنیم ، آیا در عالم واقع اینگونه هستند یا نه ؟ چگونه ؟ در مطلب بعدی خواهیم گفت .
⬅️ما با تعریف فلسفه سعی می کنیم تصوری صحیح از فلسفه ارائه دهیم ، اینکه همچین علمی میتواند باشد یا نه ، بعدها اثبات خواهد شد .
💠کسانی که خود را ضدفلسفه میدانند اغلب در کتاب هایشان فلسفه را تعریف نمی کنند و یا خلاف مشهور تعریف می کنند ، برای مثال برخی مسلمانان با فلسفه مخالف هستند ، اما در کتاب هایشان از موجودات و تصور صحیح آن ها سخن می گویند ؛ مثلاً میگویند خداوند ماده نیست ، خداوند فلان طور نیست و ارواح اینگونه هستند و ... .
💠با تعریفی که ارائه دادیم ، یعنی هستی شناسی برهانی ، که از ارسطو تا الآن هم این تعریف هست ، تمام این مباحثشان نیز در دایره ی فلسفه خواهد بود !
برخی غیرمسلمانان هم خود را ضدفلسفه مینامند ، در صورتی که عالم هستی را منحصر در مادیات میدانند ، این هم از مسائل فلسفی است !
💠منظور این ها از فلسفه ، مسائل فلسفی است نه تعریف و موضوع فلسفه .
💠پیشنهاد ما این است که این ها را تصحیح کنند و خود را مخالف یک فیلسوف در فلان مسأله ی فلسفی بنامند نه مخالف فلسفه .
💠در آیات و روایات (غیر از رویت و تصور صحیح موجودات) آنقدر توصیه به تفکر پیرامون آفرینش و پژوهش جهت تصدیق یا تکذیب تصورات هست که نیازی به آوردن ها نمیبینیم.♥️
💢 #ادامه_دارد...
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
#آموزش_فلسفه.
#عشق_فلسفه.
#وجود.
#ماهیت.
#فلسفه.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴علم دینی و آیت الله جوادی آملی ♨️قسمت اول. ⬅️در مقدمه، باید در تعریف خلاصه علم دینی گفت: 💠"مجموع
🔴علم دینی و آیت الله جوادی آملی
♨️قسمت دوم.
⬅️نکته بعدی این است که روش شناخت، اعم از شناخت تجربی یا تجریدی یا تلفیقی به این است که محقق «اولاً عقل و سایر مجاری ادراکی را خلقت خداوند بداند. ثانیاً رهنمود الهی را که در نهان عقل معارفی مدفون است و رهبران الهی آن دفائن و گنیجنهها را آشکار میکنند فیض خدا بشمارد، ثالثاً هر علمی که بهره عقل شده یا میشود فیض الهی تلقی کند و رابعاً سرمایههای اولی دانش نظری یعنی بود و نبود را که خداوند به عنوان علوم فطری به وی عطا کرده و دانش عملی فوز الهی بداند، چنین محققی تمام تحقیقات خود را موهبت الهی میداند نه دستاورد بشری و هیچ گاه دانش نفت شناسی، گاز شناسی و سایر دانشها را بشری نمیشمرد، بنابراین صلای بلند این است که اصلا ًعلم غیردینی نداریم نه زمینشناسی و نه هیچ علم دیگری نه مطلق و رهاست و نه غیر دینی، بلکه فقط دینی است!
💠دلیل دیگر بر دینی بودن همه دانشهای تجریدی و تجربی حجیت شرعی آنها است؛ یعنی افزون بر اینکه این علوم به دلیل واقع نمایی، حجیت منطقی دارند از نظر شرعی نیز حجیت شرعی دارند.
💠نکته دیگر برای اثبات دینی بودن همه علوم این است که علم محصول عقل است و عقل در معنای عام خود که شامل علم و محصولات آن نیز میشود، در کنار «نقل» از منابع دین است بنابراین همه محصولات عقل و نقل، علم دینی خواهند بود و از اساس چیزی به نام علم غیر دینی وجود نخواهد داشت.
💠مسأله بعدی این است که «علم سکولار» یا «علم بی طرف» مفهومی پارادوکسیکال است، به این دلیل که هر علمی مبتنی بر فلسفه علم خاص خود است و هر فلسفه علمی برخاسته از نگرش خاصی در هستی شناسی، یعنی برخاسته از نگاه فلسفی خاصی است، در نتیجه اساساً علم از دو حال خارج نیست یا الهی یا الحادی. بنابراین نسبت به جهان بینی هرگز نمیتواند بیطرف باشد.
💢 #ادامه_دارد...
#علم_دینی.
#علم.
#اسلام.
#اسلامی_سازی_علوم.
#علم_سکولار.
#الحاد.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت هفتم. ⬅️به اینجا رسیدیم که فلسفه با تصور صحیح حقیقت موجودات کار دارد ، بعد از تص
🔴شرح فلسفه
♨️قسمت هشتم.
⬅️روش ما در فلسفه ، روش برهانی و استدلالی است ، نه اینکه رجوع به متون دینی و یا سایر متون گذشتگان شود و سپس تحلیل شود ، به عبارت دیگر روش ما تحقیقی است نه تقلیدی .
💠همچنین در فلسفه به "ظن" و "گمان" و "احتمال" بها داده نمی شود ، استدلالی که برای تصدیق تصوری از موجودات آورده می شود باید استدلالی منطقی و تام و به دور از هرگونه مغالطه و خیال و توهم باشد .
استدلال باید مبتنی بر بدیهی و اولیات باشد .
💠در متون دینی آنقدر به "یقین" و "تحقیق" بها داده شده که نیازی نمیبینیم مویدات آن را بیاوریم .
💠باید توجه داشت که در علوم کاربردی مانند ؛ فیزیک و شیمی به یقین رسیدن بسیار نادر است و بیشتر به ظن و احتمال بالا بها داده میشود ، البته هیچ ایرادی وارد نیست و در مقام عمل و کاربرد ، انسان اگر به ظن قوی هم مسأله ای را بداند که خلاف قطعیت نباشد باید بدان عمل کند و استفاده ی خود را ببرد .
💠مشکل آنجا پیش میآید که برهانی قطعی را کنار بگذاریم و به استدلالی ظنی یا احتمالی بها دهیم و آن را مبنا قرار دهیم .♥️
💢 #ادامه_دارد...
#آموزش_فلسفه.
#عشق_فلسفه.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
#فلسفه.
#ماهیت.
#وجود.
#علم.
#معلوم.
#یقین.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴علم دینی و آیت الله جوادی آملی ♨️قسمت دوم. ⬅️نکته بعدی این است که روش شناخت، اعم از شناخت تجربی ی
🔴علم دینی و آیت الله جوادی آملی
♨️قسمت پایانی.
⬅️علم الحادی نداریم اما عالِم ملحد داریم !
⬅️علم الحادی هم نداریم هر چند عالم ملحد داریم، زیرا نظام خلقت ساخته خدای متعال است، شناخت چنین مصنوعی هرگز نمیتواند الحادی باشد، بنابراین علم اگر علم باشد لاجرم دینی و الهی خواهد بود از آن جهت که علم کشف و قرائت طبیعت و جهان است و صدر و ساقه جهان فعل خداست، پرده از فعل خدا بر میدارد و چون علم، تفسیر و تبیین فعل خداست، الهی و دینی است. آنچه که میتواند و ممکن است الحادی باشد، عالم و محقق است.
💠علوم تجربی موجود همگی علومی معیوباند به این دلیل که منطقع الاول و الاخرند، سیری افقی دارند و نه صعودی. مبدأ عالم و طبیعت و همچنین غایت و فرجام آن را نادیده میگیرند و عالمان آن نیز دانش خود را موهبت الهی نمیدانند. علوم موجود موضوعات خود را مثله میکنند.
💠اشکال دیگر علوم حسی و تجربی این است که پا از گلیم خود خارج کرده و علیرغم ناتوانیشان در پی ارائه جهانبینی برآمده است، به همین دلیل از نظام خلقت به طبیعت یاد میکند، این در حالی است که برای داشتن جهانبینی، معرفتجویی کفایت نمیکند. ضمناً با انجام کارهای صوری نمیتوان علم دینی تولید کرد، ساختن نمازخانه و مسجد در دانشگاه و به طور کلی وارد کردن مظاهر و برنامههای اسلامی و دینی در فضای دانشگاه و چاپ کتابهای دانشگاهی با بسمالله و آرم جمهوری اسلامی نمیتواند علم دینی را احیا کند و دانش معیوب رایج را سلامتی بخشد، اسلامی کردن در گرو تغییر اساسی در نگاه به علم و طبیعت و تدوین متون درسی سرآمد و صاعد و هماهنگ دین حوزههای معرفتی و بازگشت طبیعیات به دامن الهیات است.
#اسلامی_سازی_علوم.
#علم_دینی.
#علم.
#علم_سکولار.
#اسلام.
#الحاد.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت هشتم. ⬅️روش ما در فلسفه ، روش برهانی و استدلالی است ، نه اینکه رجوع به متون دینی
🔴شرح فلسفه
♨️قسمت نهم.
⬅️و در نهایت نکته ی آخر درباره ی این تعریف از فلسفه ، "بقدر الوسع الانسانی" است .این قید باید در تمام علوم بشری از جمله "تفسیر قرآن" و ...أخذ شود .
💠شناخت کنه حقیقت موجودات مخصوص الله - عزّ و جلّ- است و لا غیر . منتهی این دلیلی برای تلاش نکردن جهت شناخت حقیقت موجودات نیست ، هر کسی به قدر ظرفیت خود می تواند در فلسفه سیر کند و هستی را بشناسد .
💠آنجا که پیامبر اکرم ، صلوات الله علیه و آله ، رویت حقیقت اشیاء را از خداوند مسألت میکردند ، نمیخواستند و نیز نمیتوانستند آنطور که الله سبحانه و تعالی به حقیقت موجودات آگاه است ، آگاه باشند.
💠در فلسفه نیز به دنبال شناخت حقیقت موجودات ، به قدر طاقت بشر هستیم ، همانند تمامی علوم که این قید در همه ی آن ها مأخوذ است.
💠تعریف جامع دیگری نیز برای "فلسفه" ذکر شده که آن را نیز بررسی میکنیم و متوجه خواهیم شد که از خلط این دو تعریف ، چه اشتباهات و مغالطاتی صورت گرفته است.♥️
💢 #ادامه_دارد...
#شرح_فلسفه.
#آموزش_فلسفه.
#عشق_فلسفه.
#وجود.
#ماهیت.
#مغلطه.
#فلسفه.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
🔴معرفت شناسی و پوزیتیویسم
💠شهریار زرشناس: بر خلاف نظر پوزیتیویستها هر تمدنی یک پارادایم علمی برای خود ایجاد کرده است.
⬅️نگاه پوزیتیویستی به علم، معتقد است تاریخ تحولات علم یک جریان خطی انباشتی است که صورت اولیه آن در اعصار کهن باستانی ظهور کرد و بعد به مرور پیشرفت کرد تا به علم امروز رسید. علم امروز صورت کامل علم بشری است؛ کاملترین صورت آن و علوم گذشته صورتهای جاهلانه و ناقص علم امروزی اند.
💠همین حرفهای رایجی که امروز وجود دارد مبنی بر این که علم پیشرفت کرده و یا تکنولوژی پیشرفت کرده است. کتابهای درسی تاریخ علم متاسفانه در کشور ما بر این مبناست.
💠با طرح دیدگاههای پل فایرابند، توماس کوهن، و تا حدی لاکاتوش و عدهای دیگر، نگاه مدرن و پوزیتیویستی به علم شکست و این تلقی به وجود آمد که علم اینگونه نیست که یک جریان انباشتی خطی بوده که از همان نقطه صفر در عصر باستان شروع شده و پیشرفت کرده و ما امروز در اوج پیشرفت علم هستیم و از قبلیها بیشتر میدانیم. نه، اینگونه نیست.
💠کوهن در «تئوری پارادایمها» میگوید هر تمدنی، به تعبیر ما هر عالم تاریخی، یک پارادایم علمی برای خود دارد. در ذیل آن پارادایم یک صورت علمی ایجاد کرده است و با از بین رفتن هر تمدن، پارادایم علمی آن تمدن نیز رفته است. طبق گفته کوهن این پارادایمها با یکدیگر قابل مقایسه نیستند و نمیشود گفت کدام بهتر و یا بدتر یا کدام قویتر و کدام ضعیفتر است. بلکه فقط میتوانیم از ظهور و آمد و رفت پارادایمها حرف بزنیم.
⬅️به این ترتیب میتوانیم از پارادایم علم شرقی، پارادایم تمدن اسلامی، پارادایم علم یونانی–رومی و پارادایم قرون وسطایی سخن بگوییم.
📷 yon.ir/dSNN9
#شهریار_زرشناس.
#فلسفه_علم.
#معرفت_شناسی.
#پوزیتیویسم.
#فلسفه_اسلامی.
#پارادایم.
#دیسکولوژی.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت نهم. ⬅️و در نهایت نکته ی آخر درباره ی این تعریف از فلسفه ، "بقدر الوسع الانسانی"
🔴شرح فلسفه
♨️قسمت دهم.
⬅️ تعریف دیگری که برای فلسفه ذکر شده است ؛ همان مطلق واقعیت پژوهی است . یعنی تمامی علوم بشری تحت عنوان فلسفه میرود .
💠این تعاریف و تقسیم بندی ها از زمان ارسطو تاکنون متداول بوده است ، در این تقسیم فلسفه را به "فلسفه نظری" و "فلسفه عملی" و یا "حکمت نظری" و "حکمت عملی" نیز تقسیم میکنند .
💠ملاک این تقسیم بندی :
پژوهش در مورد واقعیاتی که مستقل از خواست انسان وجود دارند و ما فقط آن ها را میشناسیم و به اراده ی ما بستگی ندارند تحت "فلسفه نظری" بحث می شوند مانند ؛ الهیات ، ریاضیات ، طبیعیات .
💠پژوهش در واقعیاتی که مربوط به اعمال انسان و اراده ی اوست تحت "فلسفه عملی" بررسی می شوند مانند ؛ اخلاق ، سیاست و جامعه شناسی .
⬅️برخی با خلط این دو تعریف از فلسفه فکر کرده اند که ابتدا "فلسفه" به همه ی علوم گفته میشد و بعد کم کم علوم از آن جدا شدند و یکی فیزیک نام گرفت و دیگری شیمی و ... .
در صورتی که از همان ابتدا و از زمان ارسطو این تفکیک و تعریف از فلسفه مشخص بود و از همان ابتدا "فلسفه" به تعریف اول یک علم واحد با موضوعی مشخص بود و "فلسفه" به تعریف دوم یک علم واحد با موضوع مشخص نبود .
💠 برخی پژوهشگران غربی این اشتباه را مرتکب شدند ، و واقعا باعث تعجب است که چطور حتی به کتب ارسطو هم رجوع نکرده اند ، در صورتی که فیلسوف غربی حتما تاریخ فلسفه هم میخواند !!!
💠 "فلسفه" بنابر تعریف اول ، "فلسفه اولی" و "مابعدالطبیعه" و "هستی شناسی برهانی" نیز نامیده میشود و علم واحد و دارای موضوع است و در طول تاریخ نیز موضوعی از آن جدا نشده تا به علم دیگری نامیده شود.♥️
💢 #ادامه_دارد...
#فلسفه.
#آموزش_فلسفه.
#عشق_فلسفه.
#فلسفه_اسلامی.
#ارسطو.
#وجود.
#ماهیت.
#وجود_شناسی.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
🔴وجود و تقسیم بندی های وجود، و روابط وجود و موجود
💠وجود حق متعال وجودی واحد و مطلق و بی نهایت است، پس جمیع اشیاء تجلیات و امواج دریای وجودی اویند.
💠همه ی اشیاء و موجودات از حق متعال صادر شده و به وجود وی نیز رجوع میکنند.
💠جنس وجود اشیاء، الهی و حقانی ست، و فرق بین واجب و ممکن، و خالق و مخلوق، و رب و عبد، و خدا و بنده، فقط در تعین است، والا از لحاظ وجودی عین هم اند.
💠برای ایجاد طلب در وجود طالب، باید سنخیت و مناسبتی مابین طلب و طالب و مطلوب حاصل شود.
💠سنخیت و مناسبت، از لحاظ وجود مابین حق و خلق حاصل است، پس حق از جهتی مطلوب کل خلق است و از جهتی طالب کل خلق، بلکه طلب و طالب و مطلوب حق سبحان است.
#وجود.
#اصالت_وجود.
#وحدت_وجود.
#اشد_الوجود.
#موجود.
#وجود_شناسی.
#فلسفه.
#فلسفه_اسلامی.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari