بررسی تعریف علامه مظفر از یقین
بدون شک مرحوم #علامه_محمد_رضا_مظفر از جمله فقیهان واصولیون و عالمان بزرگ دوران معاصر میباشد. هرچند قدرِ این عالمِ گرانقدر ناشناخته باقی مانده اما این امر چیزی از وزانت علمی ایشان کم نمیکند.
بااین حساب کتاب #المنطق ایشان سالیان درازی است که محور تدریس علم منطق در حوزه های علمیه میباشد. کتابی که با وجود درخشش نام نویسنده عالم ومحققش، اثری دقیق در حوزه #منطق نمیباشد، وحاوی اشتباهات روشی وتحقیقی است.
از جمله این اشتباهات، تعریف ایشان از مساله #یقین میباشد.
حکماء و منطق دانان پیشین در تعریف یقین گفته اند: (اعتقادُ الذی لایَحتَمِل النَقیض ولا یُمکن زواله) یعنی یقین اعتقاد وتصدیقی است که دو ویژگی جزم و زوال ناپذیری دارد. به این معنا که اگر تصدیقی برای انسان حاصل شود، یا نسبت به احتمال وقوع نقیضش تردید دارد که دراین حالت #تصدیق_ظنی حاصل شده، یا آنکه تصدیق فوق احتمال نقیض ندارد، که دراین صورت #تصدیق_جازم محقق میشود. در عین حال اگر اعتقاد فوق زوال ناپذیر باشد وتغییر نکند، یقین به معنی اخص وفلسفی آن محقق میشود.
مثلا: درتابستان هوا گرم است، قطعا فردی که در گرمای تابستان این تصدیق برایش حاصل میشود احتمال اینکه شاید هوا سرد باشد و او اشتباها گرما را درک کرده (لایَحتمل النقیض) را نمیدهد. و البته اذعان دارد که این مساله تغییر نمیکند وامکان ندارد که ساعت ولحظه ای بعد به این مساله که گرمایی در کار نبوده و او درواقع سرما را درک کرده اذعان کند (لا یحتمل الزواله).
بااین حساب #مرحوم_مظفر شرطی دیگر در تعریف یقین اخذ کرده (الاعتقادُ مطابقُ للواقع الذی لا یحتملُ النقیض لا ان تقلید) ایشان شرط مطابقت با واقع را در وجود یقین در نظرگرفته، گویی پس از تحقق تصدیقِ لایحتمل النقیض وزواله حال باید بررسی کرد که آیا این چنین تصدیقی مطابق عالم خارج هست یانه؟؟در این موقف شبهه #میرزا_مهدی_اصفهانی موسس #مکتب_تفکیک مطرح میشود. از آنجا که انسان به نحو مستقل امکان دسترسی به واقع راندارد، لذا هیچ راهی جهت انطباق یقین با واقعیت وجود ندارد. پس یقین و برهان یقینی که غایت اصلی منطق و #فلسفه است هیچگاه محقق نمیشود.
در نقد نگاه فوق باید گفت حاصل جمعِ تصدیقی که لایحتمل النقیض میباشد وزوالش متصور نباشد، قطعا انطباق با خارج است. اساسا صدق باواقع شرط عارضی یقین نمیباشد، که بخواهیم مانند مرحوم مظفر آنرا شرط تحقق یقین بدانیم، که حالا این نقد وارد شود که ملاک انطباق ادراک یقینی با خارج چیست؟؟ بلکه انطباق با خارج به نحو اندماجی در ضمن تصدیق یقینی ملحوظ است. یعنی وقتی ما مطمئن هستیم که الان هوا گرم است و احتمال نقیض و زوالش را نمیدهیم، خود به خود آنرا مطابق با واقع میدانیم ودیگر نیاز نیست که فرایندی دیگری طی کنیم که ببینم آیا گرمایی که درک کردیم مطابق با واقع هست یانه!!!! به عبارتی شرط انطباق با عالم خارج، شرط ضمنی یقین است، وقتی احتمال نقیض وزوال اعتقادی را نمیدهیم در ضمن آن مطابقت با خارج نیز محقق میشود. شرط انطباق باخارج بدان صورت که مرحوم مظفر میگوید شرط انضمامی یقین نیست. یعنی اینطور نیست که وقتی احتمال نقیض وزوال اعتقادی راندهیم حالا در پی این باشیم که آیا این عقیده مطابق خارج هست یانه.
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
💠فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
✅ بدون شک مرحوم #علامه_محمد_رضا_مظفر از جمله فقیهان واصولیون و عالمان بزرگ دوران معاصر میباشد. هرچند قدرِ این عالمِ گرانقدر ناشناخته باقی مانده اما این امر چیزی از وزانت علمی ایشان کم نمیکند.
⌜@falsafeh_nazari⌟
۱۰.m4a
36.54M
─⊰⊹❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊹⊱─
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_دهم
◎مدخل
【مبادی عام فلسفه عبارتند از:
اصل واقعیت، اصل هوهویت(شیئیت عام) اصل شیئیت خاص، اصل امتناع نقیضین】
#فلسفه_اسلامی #فلسفه #فلسفه_مشائی #فلسفه_مشاء #سهروردی #فلسفه_اشراق #فلسفه_اشراقی #حکمت_متعالیه #علم_کلام #علم_عرفان #بدیهی #بدیهیات
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
۱۱.m4a
36.45M
─⊰⊹❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊹⊱─
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_یازدهم
◎مدخل
【فلسفه از عوارض ذاتیه وجود بماهو موجود سخن میگوید】
#فلسفه_اسلامی #فلسفه #کمیت #کیفیت #ریاضیات #دکارت #ایدئالیسم #واسطه_درثبوت #واسطه_درعروض #مجاز #ثبوت #اثبات #اعراض_ذاتیه #وجود #ماهیت #عرض #جوهر
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
۱۲.m4a
30M
─⊰⊹❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊹⊱─
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_دوازدهم
◎مدخل
【علوم تنها در صغرای قیاس میتوانند به فلسفه کمک کرده و مدد برسانند.】
#فلسفه_اسلامی #فلسفه #ماهیت #وجود #موجود #ملاصدرا #ملاعلی_نوری #حاجی_سبزواری #حاج_ملاهادی_سبزواری #میرزا_جواد_طهرانی #مصباح_یزدی #علامه_طباطبایی #نفس_ناطقه #صورت #ماده #جسم
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
🔹یلدا نزد ایرانیان باستان شبی نحس ونامبارک بود....زیرا نماد غلبه تاریکی(شب) بر نور (خورشید_روز) بود...لذا عموما این شب را تا به صبح با عبادت و دعا ونیایش سپری میکردند تا نحسی این تاریکی بلند (بلندترین شب سال) تمام شود و جهان با نور (میترا _ودر زمان زرتشت بانور اهورامزدا) روشن ومنور شود...برای آنها فردا روز (روز اول زمستان) روز مبارک و مقدسی بود، زیرا نماد بازگشت شکوهمندانه نور وغلبه جلوه اهورامزدا(خورشید) بر تاریکی اهریمن بود بنابراین به جشن وشادی وقربانی کردن میپرداختند.
❀› هاشم رضی، گاهشماری و جشنهای ایران باستان، ص ۵۵۴ و ۵۵۹
🔸بعد از اسلام شب وروز به یک اندازه جلوه رحمانی حقتعالی شمرده شدند...شب دیگر نماد غیبت نور وغلبه تاریکی(جلوه اهریمن) نبود..بلکه فرصتی جهت خلوت وعبادت بود. لذا بلندترین شب سال بسان بلندترین لحظه برای عبودیت وبندگی است. در نگاه توحیدی اسلام همه چیز وجهالله و آینه ظهور اسماء وصفات حق تعالی است. پس میتوان این شب را فرصتی جهت انجام آداب وسنن دینی نظیر صله رحم و کنارهم بودن دانست.
#محسن_بهرامی
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
✅سرمایه داری در یک دقیقه
گرچه کلیپ فوق طنز است وجهت انبساط خاطر ساخته شده اما وقتی آنرا دیدم یاد ادوار مختلف #سرمایه_داری و ظلم وستمهای آن به جوامع بشری افتادم. قسمت اول فیلم که آن فرد با ولع مشغول غذا خوردن است وطوری ایستاده که مبادا فرد پشتی در سفره او سهیم باشد، شبیه دوران اولیه سرمایهداری یا همان #لیبرالیسم_کلاسیک است. دورانی که #لیبرالیسم با پناه بردن به تئوریهای فلسفی #جان_لاک و #توماس_هابز و درنهایت با طرح مباحث اقتصادی #آدام_اسمیت توانست توجیهی جهت چپاول وغارت سرمایه و نیروی کارگر پیدا کند وبا ولع به خوردن ثروت ملتها وجوامع پرداخت. تا جایی که جهت دم افزونی سود سرمایه فرهنگ ملتها رافاسد وانسانها را دچار ازخودبیگانی والیناسیون کردند. قسمت دوم فیلم آن فرد پشتی جرات میکند و دست به سفره میبرد تا لقمهای نصیبش شود. تطابق دارد با اواخر قرن نوزدهم و ظهور نخستین جنبشهای کارگری که بامبارزات بسیار خونین همراه بود. ودرنهایت انقلابهای بولشویکی که ابتدا در روسیه بود وبه تدریج تا لهستان ومجارستان ورومانی پیش رفتند. در نهایت #لیبرالیسم مجبور شد به جنبشهای کارگری امتیازهای از قبیل تاسیس سندیکاها و انواع بیمه ومدارس دولتی و....بدهد که مصادف است با طرح دولت ارشادی #جان_مینارد_کینز و ظهور #سوسیال_دموکراسی. ..که البته این ادوار با کلیپ فوق انطباق نداد...ولی قسمت آخر فیلم بسیار شبیه است به دوران سوم سرمایه داری که دوران #نئو_لیبرالیسم است. از دهه هفتاد میلادی نظام سرمایه داری مشغول پس گرفتن امتیازاتی شد که در اوایل قرن بیستم به انجمنهای کارگری داده بود. طرحهای اقتصادی #فون_هایک و #میلتون_فریدمن همگی در راستایی بازپس گیری سود سرمایهای بودکه در دهههای قبل، لیبرالیسم به خاطر از سرگذراندن خطر جنبشهای رادیکال کارگری اجبارا پرداخت کرده بود وتن به طرح نوعی دولت ارشادی وحامی کارگران داده بود.
در دوران جدید سرمایه داری باشدت بیشتر دست کارگران و سایر انسانها را از ثروتهای ملی واجتماعی دور کرده است. همچنین لیبرالیسم با چهرهها ومدلهای مختلف در راستای چپاول حداکثری انسان وطبیعت برآمده است. قسمت آخر فیلم که آن فرد طماع دست نفر پشتی را از لقمه کوتاه میکند ودرنهایت با کلماتی او را تهدید یا نصیحت میکند تادیگر دست به سمت سفره دراز نکند، شبیه مالهکشیهای فلسفی_علمی #کارل_پوپر و #جان_راولز و #ریچارد_رورتی و #هانا_آرنت ودیگر عمله و اَکَله سرمایه داری است که باحرفهای مثل هنربرای هنر، علم برای علم، جوامع #توتالیتر و....سعی میکنند جنایات لیبرالیسم را علمی ومنطقی جلوه کنند، تا دیگر کسی جرات برپایی جنبشهای ضد لیبرالیستی را نداشته باشد. در واقع این گروه باطرح گفتمانهای مختلف فلسفی وعلمی وهنری در دهههای اخیر سعی کردند هرگونه شورش بر علیه هژمونی بین المللی #صهیونیسم وحاکمیت لیبرالیسم را غیرطبیعی جلوه کنند. گویا پذیرش نظم فراماسون_سرمایه داری جهانی امر طبیعی است وهرکس برعلیه آن فکر کند، قلم بزند وسخن بگوید، فردی مستبد ومتوهم و روان پریش وغیرطبیعی است.
#محسن_بهرامی
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
✅ بحران انرژی در غرب
جریان #روشنفکری سالهاست که خطاب به منتقدین #مدرنیته و تمدن #سکولار میگویند: از محصولات تکنولوژیک وصنعتی #غرب ، مثل گوشی همراه وکامپیوتر وبرق واتومبیل و.... استفاده میکنید ودر کمال وقاحت در مذمت آنها ونقد فرهنگ و تمدن غرب سخن میگویید؟؟ گفتارتان با عملکردتان در تعارض است واگر با غرب مشکلی دارید از فرآوردههای تمدنی آن استفاده نکنید وآنگاه زبان به تعریض بگشایید.
گرچه جریان روشنفکری درنقد تعصب #دینی و رفتار تعبدی مومنان نسبت به دستورات وارزشهای #مذهبی داد سخن سر داده و گفتهاند وتاختهاند، اما در مواجهه با غرب گویا به رفتار تعبدی معتقد وملتزم هستند. مادام که از صنعت وتکنیک جدید استفاده میکنیم نباید نقد وتعریضی روا داریم وباید نسبت به غرب جانب رواداری درپیش گرفت، چه اینکه مدیونشان هستیم و...الخ.
در این اثنا جنگ #روسیه و #اوکراین حقیقتی را عیان ساخت که پیش از آن صرفا در عالم نظر ومقام اثبات قابل طرح بود وآنهم اینکه با منع صادرات انرژی از روسیه به اروپا، غرب دچار بحران شدید انرژی شده است. واین بحران، چرخ صنعت وتکنولوژی غرب را معیوب ساخته. چه اینکه در رگهای ماشین تکنولوژی و در تاروپود غول صنعت، خونِ نفت وگاز جریان دارد، مادام که به این تشکیلات انرژی نرسد، اتومبیلهای لوکس وپیشرفته به درشکه تنزل یافته و اگر تختِ بند اسب وستوران شود بدرد رفت وآمد میخورند، وگرنه ماشین بدون سوخت، آهن پارهای است لایعلم وبی خاصیت.
کوتاه سخن آنکه، حیاط غرب به انرژی شرق وابسته است. گویا مدرنیسم صورتی است که ماده تحققش انرژی شرق است. وصورت بی ماده، طرحی است خیالی که قامتش به اندازه وهم و رویا میباشد. البته ماده نیز در صورت افاضه صورت به فعلیت میرسد، اما شرق در گذشته خویش همیشه دارای ماده وصورت مستقل تمدنی بوده. ودر بقای خود نیازی به انرژی غرب نداشته.
#مدرنیته یک بار در تاریخ تحقق یافته وآنهم در رگ وپی کالبدش، نفت وگاز وانرژی شرق جریان دارد. رَجها و خشت این بنای باشکوه از شرق غارت شده، این عمارت چشم نواز شان تمدنی مستقلی ندارد، زیرا در اوج اقتدار و بسط هژمونیکش، اگر نفت وگاز به حلقومش نرسد به احتضار افتاده و لکنت زبان پیدا میکند. به همین دلیل است که مدرنیته از بدو پیدایش توام با جنگ واستعمار و کشورگشایی بوده. او حُکمِ درختِ مویی را دارد که برای پیدا کردن آب وامتداد زنده بودن، به هر سو میرود ومیچسبد تا بلکه با یافتن انرژی بقاء خود را تضمین کند. غرب در ترس از دست رفتن انرژی شرق روزگار را میگذراند از این رویی با استقلال طلبی و روحیه مبارزاتی و ضد استعماری شرق در تقابل همیشگی است.
پ.ن: چند کلیپ به متن فوق انضمام یافته، که درباب بحران انرژی غرب است.
#محسن_بهرامی
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبریک متفاوت کریسمس شبکه RT روسيه🇷🇺 به اروپاییها🇪🇺
⌜@falsafeh_nazari⌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺این حال و روز اروپاست؛
هیزمش را خریده، کاه و یونجه هم خریده ، استارت میزند، بنزین ندارد مجبور میشود برود روی گزینه ی بعد تا بقیه مسیر را با اسب برود...
⌜@falsafeh_nazari⌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸یکی از شهروندان قطب صنعتی جهان، آلمان، مشغول انبارکردن هیزم برای زنده ماندن در طول زمستانی است که از همیشه ترسناک تر به نظر می رسد. جریان گاز ارزان قیمت روسیه، قطع شده و حالا آنهایی که تا دیروز صنعتی ترین کشور دنیا بودند، حالا باید به سبک دهقان های صد سال قبل، منزلشان را با هیزم گرم کنند.
⌜@falsafeh_nazari⌟
┄═❁#پرسش_و_پاسخ❁࿇༅═┅
🔻 #پرسش:
سلام و عرض ادب، مطلبی از #فخر_رازی نقل شده است، نظر شما دراین باره چیست؟؟
وقتی میگویید #علت #معلول را ایجاد میکند، آیا علت معدوم را میخواهد موجود کند یا موجود را میخواهد موجود کند؟ اگر معدوم را بخواهد موجود کند تناقض است. اگر موجود را بخواهد موجود کند یا ماهیتش را جعل میکند یا وجودش را و یا اتصاف را جعل میکند. اگر #ماهیت را ماهیت کند تحصیل حاصل است؛ اگر #وجود را وجود کند باز تحصیل حاصل است؛ و اگر اتصاف را بخواهد جعل کند اتصاف یک امر عدمی است.
࿇༻⃘⃕༻⃘⃕❀༅═┅─
🔸 #پاسخ:
در انتصاب این عبارت به فخر رازی تردید دارم.
اما به طور کلی بسیاری از #فلاسفه خلقت را مسبوق به عدم نمیدانند. برخلاف #متکلمین که خلقت موجودات را مالوف ومسبوق به معدوم دانستهاند. این گروه از فلاسفه که علیت را مسبوق به وجود میدانند، منظورشان این است که وجود اطوار و نشئات مختلفی دارد. یعنی حق تعالی وجود علمی موجودات( #اعیان_ثابته) را تنزل داده و به وجود #جبروتی وسپس #ملکوتی وآنگاه #ناسوتی تبدیل کرده.
مثلا: فردی فکری در ذهن دارد و آنرا به زبان می آورد وآنگاه مینویسد.
آن مطلب چه درفکر وچه در زبان وچه در کتابت همگی یک وجود است که حالات مختلف پیدا کرده. و انسان که علت آن میباشد آن را از اطوار وحالات مختلف به حالات دیگر در آورده است وهر حالتی با حالت دیگر فرق میکند لذا تحصیل حاصل صورت نگرفته. زیرا آنچه در ذهنتان است وقتی به زبان جاری میشود تحصیل حاصل نیست بلکه ظاهر شدن وبسط پیدا کردن آن امر مخفی اجمالی ذهنی بوده است. تحصیل حاصل یعنی عینا تکرار شود.
براین اساس اگر خلقت را مسبوق به وجود بدانیم تحصیل حاصلی صورت نگرفته. چون وجود در هر نشئه وطوری با نشئه بعدی متفاوت است. گاهی وجود به نحو اجمالی وعلمی است وگاهی به نحو تفصیلی عینی...مسلما این دو باهم فرق میکنند
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
_۱۳.m4a
36.37M
─⊰⊹❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊹⊱─
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_سیزدهم
◎بخش اول: احکام مفهوم وجود
【قسمت اول: بداهت مفهوم وجود】
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #امور_عامه #الهیات_بالمعنی_الاعم #وجود #بدیهی #بداهت #الهیات_بالمعنی_الاخص #فکر #معقولات_اول #معقولات_ثانیه #تعریف
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
_۱۴.m4a
34.22M
─⊰⊹❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊹⊱─
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_چهاردهم
◎بخش اول: احکام مفهوم وجود
【قسمت دوم: بداهت مفهوم وجود_ برهان】
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #تعریف #تعریف_حقیقی #تعریف_حدی #تعریف_رسمی #اجتماع_نقیضین
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
_۱۵.m4a
30.24M
─⊰⊹❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊹⊱─
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_پانزدهم
◎بخش اول: احکام مفهوم وجود
【قسمت سوم: مغایرت وجود وماهیت در ذهن】
#فلسفه #فلسفه_اسلامی
#وجود #ماهیت #ذاتیات #حقیقت #واقعیت #صورت #بالقوه #بالفعل #ماده #حرکت #حرکت_جوهری #زمان #هیولی_اولی #عقل_اول #عقول
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
✅ به سخنانی از این سنخ چند نقد اساسی وارد است:
۱_ بانگاه #مدرن به تحلیل تاریخ و #سنت میروند...در نگاه مدرن اراده بشر در عرض وبلکه در تقابل و تعارض بااراده الهی است ودر نهایت این اراده خداوند است که باید مقهور آزادی بشر باشد، چنانچه پای خرد زمینی به میان آید حکم الهی رنگ باخته و عرصه را واگذار میکند. لذا در هر موقف از بسط تاریخ مدرن سخن از خرد انسان به میان میآید مقصود، نفی اراده واحکام است. نویسنده متن دقیقا باهمین نگاه به سراغ تحلیل دعوای #اشعریت و #اعتزال رفته است.
درحالی که این دوگانه مدرن، در سنت تاریخی ما وجود نداشته، این که چون معتزله دم از اراده بشری میزدند به معنای تقابل با اراده الهی نمیباشد. از یک مواجهه علمی، شرقی_اسلامی نباید این تفسیر مدرن به ذهن متبادر شود که چون گروهی دم از اراده وخرد بشری زدهاند وگروه دیگر از اراده مطلق الهی گفتهاند پس تقابل این دو آنچنان عمیق و تاریخی است که سبب بدبختی هزارساله ما شده است، چه اینکه غرب تکلیف خود را با خدامحوری وعقب ماندگی مشخص کرد ولی پای ما در دام جریانهای #اشعری گیرافتاده ودر گِل ماندهایم!!
هر دوجریان اشعری و #اعتزالی قائل به سببیت حقیقی اراده الهی در امورات بشری هستند بااین فرق که تفکر اعتزالی اراده الهی را با واسطه اراده بشری محقق میداند و جریان اشعری تاثیر اراده الهی در زندگی بشر را بدون واسطه میداند.یکی میگوید حق تعالی با واسطه فعل ورفتار بشر مقدرات خود را محقق میکند ودیگری میگوید بدون واسطه این تقدیر محقق میشود.در واقع اراده وخرد بشری در طول علم واراده الهی است. وقتی از اراده انسان دم میزنیم تنزل اوصاف الهی را بیان میکنیم. نه آنکه اراده انسان در تقابل با اراده خداباشد. دعوای معتزلی واشعری بر سر واسطه گری اراده بشر است. وگرنه هر دوگروه ابتدا وغایت امور را از جانب حق تعالی میدانند. اصلا جامعه سنتی هزارسال قبل، برنمیتابید که گروهی نقشی برای اراده خدا در نظر نگیرند ومانند روشنفکران رنسانس از اراده مستقل بشری دم بزنند. لذا تقابل این دوجریان آنقدر عمیق وجدی نیست که تحولات هزارساله تاریخ ایران را تختِ بند آن دعوای علمی کنیم.
.
۲_نویسنده محترم، بین جریان ضدعرفان اشعری و جریانهای #عرفانی و #اشراقی خلط بزرگی انجام داده است. گویا هرکسی بگویید هیچ ارادهای جز اراده حق تعالی وجود ندارد، پس اشعری است وعامل بدبختی هزارساله ما میباشد!!! بین نگاه عرفانی مولوی تا فهم ابوالحسن اشعری از جهان والهیات، تفاوت بسیاری وجود دارد. حکمای اهل عرفان که نگاه اشراقی داشتهاند لزوما اشعری مسلک وضدعلم وعقل نبودند. گروه #اخوان_الصفا یکی از اصلیترین جریانهای اشراقی_هرمسی عالم #اسلام بودند. نگاه دقیق وعمیق عرفانی این گروه، تاثیر زیادی بر عرفای بزرگی چون #ابنعربی در امور جهانشناسی و برخی رئوس معرفتی داشته است. اما در عین حال این گروه، صاحب بزرگترین دایره المعارف علمی، تحقیقاتی جهان (رسائل اخوان الصفا) هستند. مکتب فلسفی شیراز با آنکه به شدت تحت تاثیر #حکمت_الاشراق ونگاه عرفانی #سهروردی بود اما دقیقترین مباحث علمی تاریخ تمدن اسلامی را انجام دادهاند و این جریان در اوج تسلط مغولها توانستند رصدخانه وکتابخانه بزرگ #مراغه را تاسیس کنند. ضمن آنکه #خواجه_نصیرالدین طوسی در عین مکاتبات عرفانی با #صدرالدین_قونوی به نگاشتن زیجهای نجومی و تدوین دقیقترین تقویمها و رصدهای علمی ومحاسبات ریاضی میپرداخت. لذا وجود جریانهای عرفانی در عالم اسلام به معنای انسداد باب علم ومعرفت وخرد بشری نبوده است.
.
۳_به اعتقاد حقیر، عامل بدبختی ما در طول صدسال اخیر، تقلید کورکورانه از #غرب و حس خود تحقیری عمیق در برابر تمدن اروپایی_آمریکایی میباشد. آنچه به مراتب تاثیر تخریبی بسیار بیشتری از #اشعریون و #اعتزالیون بر تاریخ معاصر ماداشته جریان تقلیدمحور #روشنفکری میباشد.
جریانی که اعتنایی به اقتضائات تاریخی واجتماعی ما ندارد وبدون توجه به میراث گذشته وظرفیت فعلی، صرفا در صدد پیاده سازی آننسخهای است که درغرب اجرایی و عملی شده است. چون در غرب سبب پیشرفت شده پس حتما در کشور ما هم سبب پیشرفت وآبادانی میشود. اساسا وقتی ماایرانیها نمیتوانیم لولههنگ بسازیم باید از فرق سر تا نوک پا غربی شویم. این حس تحقیر ملی، و مطلق انگاری غرب، ضررهای بیشتر نسبت به عملکرد #اشعریون داشته است.
#محسن_بهرامی
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
🔹ابوعیسی ورّاق، متکلم صاحبنظر اهل بغداد که در قرن سوم هجری قمری زندگی میکرد، از قول متکلمی به نام ابوسعید بسطامی نقل میکند که میگفت من هفتادهزار ورقه در رد فلاسفه نوشتهام، وچون از او میخواستند که نام پنج کتاب فلسفی را یاد کند عاجز میماند!!!
📖البصائر والذخائر_ج۱ ص۲۵۳
⌜@falsafeh_nazari⌟
👓 توجه کم نظیر بزرگان حوزه به درس و بحث و عدم تعطیلی!
❗️ دیروز خبر رحلت همسر مومنه آیت الله سبحانی (دام ظله) سبب تاثر شاگردان و دوستان ایشان گردید؛
ایشان همراه و همسری را از دست داد که سالهای سال با ایشان مانوس و همدم بود و این ضایعه سبب تاثر و ناراحتی عمیق انسان میشود، و در عین حال وظیفه اصلی را فراموش نمیکنند و امروز با پیش مطالعه مشغول درس خارج میشوند!
❗️ این مقید بودن بزرگان به تعطیل نشدن درس و بحث برای ما درس آموز و سرمشق است.
درسهای ایشان فردا به دلیل شرکت در مراسم نماز و ختم و... تعطیل میباشد.
⌜@falsafeh_nazari⌟