هدایت شده از امیدها و دغدغهها-عزیز غضنفری
🔰ميراث دولت شهید رئیسی
♻️یکی از دستاوردهای مهم و سرنوشتساز دولت رئیسی عزیز در حوزه سیاستخارجی که چندان برای افکار عمومی ابعاد مختلف آن آشکار و تبیین نشده، کریدور راهبردی شمال-جنوب است. دولت آیتالله رئیسی از ابتدای شروع به کار خود در چارچوب سیاست همسایگی و فعالسازی ظرفیتهای منطقهای، تمرکز ویژهای در جهت راهاندازی کریدور شمال-جنوب داشته است. منافع این رخداد از حیث اقتصادی، سیاسی و امنیتی برای ایران فوقالعاده چشمگیر خواهد بود.
♻️واقعیت آن است که آینده ایران و نسلهای آینده در گرو نقشآفرینی ایران در کریدور شمال-جنوب و به عبور آن از خاک کشورمان وابسته است. این مسیر اگر به نقطه نهایی برسد، سبب میشود که راه ۱۷ هزار کیلومتری انتقال کالا از آسیای جنوب شرقی به اروپا به حدود ۷ هزار کیلومتر تقليل یابد. دولت شهید رئیسی از ابتدای شکلگیری، با اراده جدی به سمت تکمیل این پروژه حرکت کرده است.
♻️کریدور شمال-جنوب دارای سه بخش اصلی است. بخش اول از روسیه، قزاقستان و ترکمنستان عبور کرده و سپس به ایران میرسد. این مسیر هماکنون آماده شده و به مرحله بهرهبرداری رسیده است. در یال شرقی کریدور شمال-جنوب امکان انتقال ۱۵ میلیون تن کالا در سال وجود دارد. نکته اساسی در این زمینه آن است که تا پیش از تشکیل دولت شهید رئیسی عزیز، رقم ذکر شده صفر بود. البته رفع کاستیهای این پروژه که عبارت است از تکمیل راه آهن چابهار_زاهدان و زاهدان _بیرجند میتواند به افزایش ظرفیتهای شاخه شرقی کریدور بیانجامد؛ لازم به ذکر است که این بخش تکمیلی توسط قرارگاه سازندگی در حال انجام و پیشرفت است.
♻️بخش میانی کریدور شمال-جنوب از سمت دریای خزر طراحی شده، که این قسمت نیازمند تقویت بنادر، جرثقیل های بزرگ، اسکله و کشتیهای رورو است. که ایران و روسیه در حال برنامهریزی و اجرای برخی اقدامات مرتبط با آن هستند. بخش سوم کریدور شمال-جنوب از روسیه و آذربایجان شروع شده و از سمت غرب وارد ایران میشود. در این بخش مشکل اساسی تکمیل پروژه ۱۶۲ کیلومتری راه آهن رشت-آستارا است.
♻️در اردیبهشت ۱۴۰۲ در سفر رئيس جمهور شهید به مسکو، ایران و روسیه برای تکمیل گذرگاه ریلی شمال - جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل میکند، توافقنامه احداث راه آهن رشت - آستارا را امضا کردند.گذرگاه ریلی شمال - جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا به شمار می رود که احداث و تکمیل آن از ۲۳ سال پیش در دستورکار بوده و در دولت آیتالله رئيسی با شتاب بیشتری برای فعال سازی این ظرفیت ریلی تلاش شده است. اگر این خط آهن ساخته شود، عملا بین سنپترزبورگ و خلیجفارس ارتباط ریلی برقرار میشود. ایران و روسیه تصمیم گرفتهاند احداث این خط آهن از سال ۲۰۲۴ آغاز و تا سال ۲۰۲۷ به نتیجه برسد.
#عزیز_غضنفری
@ghazanfari58
ستاد انتخابات کشور با انتشار اطلاعیهای اعلام کرد:
ثبت نام از داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از روز پنجشنبه ۱۰ خرداد ماه جاری آغاز میشود.
ستاد انتخابات کشور عصر روز یکشنبه با انتشار اطلاعیه شماره یک اعلام کرد: ثبت نام از داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از روز پنجشنبه ۱۰ خرداد ماه جاری آغاز می شود.
متن اطلاع ستاد انتخابات کشور به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
اطلاعیه شماره (۱)
ستاد انتخابات کشور
ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران آیتالله رئیسی و همراهان ایشان به آگاهی مردم شریف ایران اسلامی میرساند، ثبت نام داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۳/۳/۱۰ تا روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۳/۳/۱۴ جمعاً به مدت پنج روز از ساعت ۸:۰۰ صبح لغایت ۱۸:۰۰ (به مدت ۱۰ ساعت) در محل وزارت کشور واقع در میدان فاطمی، ابتدای خیابان شهید گمنام، تالار بزرگ وزارت کشور، انجام میپذیرد.
به استناد ماده (۳۵) قانون انتخابات ریاست جمهوری، داوطلبان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:
🔹از رجال مذهبی، سیاسی
🔸ایرانیالاصل
🔹تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
🔸مدیر و مدبر
🔹دارای حسن سابقه و امانت و تقوی
🔸مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی 🔹ایران و مذهب رسمی کشور
همچنین بر اساس ماده (۵۵) همان قانون، مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام به شرح زیر است:
🔹اصل شناسنامه عکس دار
🔸اصل کارت ملی
🔹دو (۲) قطعه عکس ۴ × ۶ جدید
🔸اصل مدرک تحصیلی
همچنین بر اساس مصوبه جلسه مورخ ۲۰/۱۰/۱۳۹۶ شورای محترم نگهبان و اصلاح آن در تاریخ ۱۴۰۰/۲/۸، دارا بودن شرایط ذیل جهت ثبت نام از داوطلبان گرامی الزامیست:
۱-سابقه تصدی حداقل مجموعاً چهار سال در مناصب ذیل که در احراز مدت جمع سابقه تصدی در یک یا چند مورد از مناصب مذکور کفایت می کند.
۱-۱مقامات سیاسی موضوع بندهای (الف) (ب) و ( ج) ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۸/۷
۲-۱-معاونین روسای قوای سه گانه.
۳-۱- اعضای شورای عالی امنیت ملی.
۴-۱- اعضای مجمع تشخیص مصلت نظام.
۵-۱- مدیر مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور.
۶-۱- روسای سازمان ها، موسسات ، نهادهای دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی در سطح ملی.
۷-۱ -فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر.
۸-۱- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور.
۹-۱- استانداران.
۱۰-۱- شهرداران شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت .
۱۱-۱- اشخاص، مقامات و مدیران هم طراز مناصب فوق به تشخیص شورای نگهبان.
۲- سلامت و توانایی لازم جهت ایفای مسئولیتهای ریاست جمهوری.
۳- حداقل سن ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت نام.
۴-داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا مرکز مدیریت حوزههای علمیه.
۵-ارائه برنامه ها و خط مشی های اجرایی در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه مجریه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و سیاستهای کلی نظام.
۶-معرفی مشاوران جهت تشریح برنامه ها و توان مدیریتی.
۷- عدم محرومیت از حقوق اجتماعی در زمان ثبت نام.
۸- فقدان سابقه محکومیت کیفری موثر.
۹- عدم محکومیت قطعی کیفری به جرایم اقتصادی از جمله کلاهبرداری، رشاء و ارتشاء، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی کشور و عدم محکومیت به اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران.
۱۰- وابسته نبودن به گروه های غیر قانونی و فقدان سوابق سوء امنیتی از جمله در فتنه سال ۱۳۸۸.
۱۱-عدم وابستگی به رژیم گذشته و موثر نبودن در تحکیم آن.
ملاحظه (۱) – داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری مکلفند در هنگام ثبت نام، مدارک مثبته مربوط به بندهای ۱، ۳، ۴، ۸، ۹ را به وزارت کشور ارائه نمایند. ثبت نام در انتخابات به معنای دارای بودن صلاحیت داوطلبان نبوده و در هر حال احراز صلاحیت داوطلبان بر عهده شورای نگهبان میباشد.
ملاحظه (۲) – داوطلبان در صورت اعتراض نسبت به عدم ثبت نام خود، می توانند مراتب را به همراه مستندات به صورت کتبی و همزمان به وزارت کشور و شورای نگهبان اعلام نمایند. شورای نگهبان در زمان مقتضی و در مهلت ثبت نام به اعتراض رسیدگی و نتیجه را به وزارت کشور و داوطلب اعلام میکند.
ملاحظه (۳) – شورای نگهبان می تواند به منظور احراز شرایط داوطلبان ریاست جمهوری ضمن استعلام از مراجع ذی صلاح، اقدام به تحقیقات مورد نیاز و بررسیهای مستقل نماید.
ضمناً در تعامل و همکاری فی مابین مجریان و ناظران انتخابات و در اجرای ماده (۵۹) قانون، اسناد و مدارک مثبت صلاحیت داوطلبان در هنگام ثبتنام داوطلبان، توسط وزارت کشور دریافت و در اختیار شورای نگهبان قرار میگیرد.
🔹در پی شهادت آیتالله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم و هیأت همراه، براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری باید ظرف ۵۰ روز با تصمیم شورایی متشکل ار روسای قوه قضاییه و مقننه و همچنین معاون اول رئیس جمهور برگزار شود. بر اساس تصمیم این شورا، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ۸ تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور برگزار خواهد شد.
ـــــــــــــــــــــــ
⭕️کانال فانوس انقلاب:🇮🇷✊
http://eitaa.com/fanoos_enghelab
https://rubika.ir/fanoos_enghelab
هدایت شده از تحلیل اقتصادی. علی محمدی
🔰دولت رئیسی و روایتی منصفانه از شهید جمهور
1⃣منصفانه نیست که شخصیت خستگی ناپذیر، خدوم و مردمی رئیسی را با توفیقات فراوان و برخی ناکامی های دولت سیزدهم سنجید. شخصیت رئیسی فراتر از دولت رئیسی بود. معتقدم شخصیت رییسی مجال بروز و ظهور کامل در دولت سیزدهم نیافت.
2⃣جفاست که اگر شخصیت رئیسی را تنها در جمهوریت و دولت خلاصه کرد. او عدلیه را متحول کرد. به گونه که وقتی رهبری عدلیه را به شخص بعدی یعنی آقای اژه ای می سپارد، از او ادامه تحول را خواستار می شود. شخصیت رئیسی در بخش ها و نهادهای مختلف منشأ خیر و برکت برای مردم و نظام بود.
3⃣منصفانه نیست که عملکرد دولت سیزدهم را تک بُعدی ارزیابی کنیم. دولت سیزدهم شعارهای انقلاب را زنده کرد، سیاست خارجه را توازن بخشید، وارد حواشی در سیاست داخلی نشد، جایگاه بین المللی ایران را در نظام چند جانبه گرایی آینده تقویت کرد و در نهایت ساخت درونی قدرت اقتصاد را هدف قرار داد و اقتصادی که یک دهه بر مدار توسعه از بیرون می چرخید را به سمت اقتصاد مقاومتی با نگرش درونگرایی و بروننگری تغییر جهت داد.
🔶 دگرگونی که دولت سیزدهم به ریاست رئیسی انجام داد، جهت گیری هایی را شامل شد که بازخورد آن منجر به بهبود شاخص های کلان گردید. او ظرفیت های گذشته را که مغفول مانده بود، احیا نمود.
🔺در عین حال غلوّ نمی کنیم و معتقدیم زیربناها به شکل سابق باقی ماندند و تحول ایجاد شده روبنایی بود نه زیربنایی و عمیق.
🔺تغییر در نگرش ها و جهت گیری ها در دولت سیزدهم، بلااستثنا همه شاخص های کلان اقتصادی را بهبود بخشید. آن هم در شرایطی که با موانع متعددی از جنس آشوب، تحریم، رکود برگرفته از حوزه سلامت، بدهی و ... مواجه بود.
🔺البته تقدیر و سرنوشت به دولت سیزدهم مجال تاثیر محسوس و موثر بهبود شاخص ها بر بازار را نداد. بازار و معیشت مردم مطابق انتظارات بهبود نیافت اما بر اساس نماگرهای اقتصادی، روندها و شاخص های بازار رو به جلو و بهبودی قرار گرفته بودند.
📝علی محمدی
✍کانال تحلیل اقتصادی
📊 تحلیل های علمی، جامع و مختصر از آخرین تحولات اقتصادی و بازارهای مالی.
https://eitaa.com/tahlileghtesadi
هدایت شده از تحلیل اقتصادی. علی محمدی
📚پرسمان تحلیل اقتصادی:
۱- نقش شعارهای سال با موضوع اقتصادی در خنثیسازی جنگ اقتصادی دشمن چه بوده است؟
1️⃣- نقش افشاگری نقشه دشمن:
حکیم انقلاب با آیندهنگری و نظر به برنامهها دشمن برای فروپاشی اقتصاد ایران، راهبردهای اقتصادی را در قالب شعار سال ها معین نمودند و از همین طریق مسئولین و مردم را متوجه نقشه دشمن در جنگ اقتصادی کردند. یک نقطه ثقل در سناریوهای دشمن برای فروپاشی اقتصاد ایران، از بین بردن زمینههای تولید است. در نقطه مقابل رهبری، تولید را بهعنوان کانون راهبردهای انتخابی در شعار سالها قرار میدهند و همزمان به جنبههای مختلف آن میپردازد. در واقع رهبری با تاکید بر تولید در ضمن شعار سال ها، نقشه دشمن در جنگ اقتصادی مبنی بر زمین زدن تولید به همه یاداور می شدند تا مسئولین طرح ریزی های لازم را در جهت ممانعت از تحقق هدف دشمن اجرایی نمایند.
2️⃣- نقش انسجام بخشی در جبهه خودی:
تأکیدات رهبری در جنبههای مختلف تولید ذیل شعار سال، باعث شده مسئولین مربوطه بر جنبههای متعدد اقتصاد تمرکز کنند و از همین جهت تحرکات مثبتی را در اقتصاد کشور ایجاد نماید. شعار سال ها ، دستگاه های نظارتی، اجرایی و قانون گذاری را از حیث رویکردی و عملکردی در جهت تقویت تولید و در راستای خنثی سازی جنگ اقتصادی دشمن متمرکز و منسجم ساخت.
3️⃣- نقش ارتقای تاب آوری اقتصادی:
نکتهی بعدی اینکه شعار سالها در برخی برههها توانسته جان تازهای به اقتصاد کشور ببخشد تا تاب آوری خود را در مقابل جنگ اقتصادی ارتقا دهد. برای مثال در سالی که تولید دانشبنیان نامگذاری شده، مسئولین قوانین و ریلگذاری بسیار خوبی را برای توسعه بنگاههای تولیدی مبتنی بر دانشبنیان بودن، تدوین نمودند و در قالب قانون جهش تولید دانشبنیان، حمایتهای گستردهای را از شرکتهای دانشبنیان در قالب زمین و اعتبارات عملیاتی ساختند. یا قانون مالیات بر عایدی سرمایه و قانون مالیات بر سوداگری و قانون مالیات بر خانههای خالی که در سال 1400 با عنوان تولید، پشتیبانیها و مانع زدایی ها کلید خورد، و اکنون نیر در مبادی قانون گذاری در حال بحث و گفتگو می باشد، در کاهش سوداگری و رفع موانع تولید مؤثر خواهد بود. یا قانون تسهیل صدور مجوزهای کسبوکار که بخش بزرگی از موانع تولید را مرتفع نموده است.
@tahlileghtesadi
هدایت شده از تحلیل اقتصادی. علی محمدی
🔰تحلیلی بر گزارش المیادین...
🔶پایگاه المیادین در یادداشتی نوشت: "کارت اصلی ایران بر روی میز مربوط به تغییر سبد داراییهای خارجی بانک مرکزی است.طبق اطلاعات رسیده از منابع آگاه خارجی، بانک مرکزی ایران در یکسال گذشته بهشکل بیسابقهای ذخایر فلزات گرانبهای خود را در خزانه از منابع خارجی افزایش داده است."
🔺بیشترین سهم در ترکیب دارایی بانکهای مرکزی به دلار( ۵۸درصد) و پس از آن یورو (۲۰ درصد) می باشد. در ابتدای قرن اخیر سهم دلار ۷۲درصد و یورو ۲۸درصد بوده است.
🔺بررسی ذخایر بانکهای مرکزی نشان می داد که تقریبا سهم همه ارزهای جهانروا کاهش یافته و میل شدیدی به ذخیره طلا در دولت ها ایجاد شده است. کاهش قدرت اقتصادی امریکا، شوک های امنیتی در دنیا و استفاده ابزاری از ارزهای جهانروا به عنوان سلاح تحریمی از جمله عواملی هستند که میل به ذخیره طلا را افزایش داده است.
🔺در خصوص ایران با وجود فشارهای تحریمی آمریکا، تهران در حال ایجاد مسیر امن برای تامین مالی تجارت خارجی است. این موضوع به تجارت غیرنفتی و بخش غیردولتی ایران نیز گسترش پیدا کرده و تجار ایران برای رفع تعهد ارزی، از طلا استفاده می کنند. ورود و خروج گسترده طلا در گمرکات ایران طی دو سال اخیر محصول همین سیاست جدید در تهران است.
🔺به نظر می رسد در نظم مالی آینده هیچ کدام از ارزهای جهانروا قادر به سیطره مطلق (به سبک دلار بعد از کنفرانس برتون وودز) نخواهند شد. بلکه سیستم های ارزی جایگزین در قالب پیمانهای پولی دو و چند جانبه مبتنی بر طلا و تهاتر، گسترش خواهد یافت و از قضا کانون تهدید دلار نیز از همین سیستم ها خواهد بود.
@tahlileghtesadi
🛑📸نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری
ـــــــــــــــــــــــ
⭕️کانال فانوس انقلاب:🇮🇷✊
http://eitaa.com/fanoos_enghelab
https://rubika.ir/fanoos_enghelab
فانوس انقلاب 🇮🇷✊🇵🇸
⭕️نشست مجازی .................................................... با موضوع : شهید جمهور ، الگ
جلسه مجازی:
امشب ساعت ۲۱
موضوع: شهید جمهور ، الگویی برای انتخاب
ـــــــــــــــــــــــ
⭕️کانال فانوس انقلاب:🇮🇷✊
http://eitaa.com/fanoos_enghelab
https://rubika.ir/fanoos_enghelab
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید جمهور ، الگویی برای انتخاب
⭕️نشست مجازی
....................................................
🔹سخنران : حیدر بردبارنسب (معاون سیاسی سپاه بوشهر )
🔸لطفا تا قبل از آغازجلسه مجازی
سوالات خود را جهت پاسخ به
آیدی زیرارسال نمایید.
@h_bordbarnesab
....................................................
ـــــــــــــــــــــــ
⭕️کانال فانوس انقلاب:🇮🇷✊
http://eitaa.com/fanoos_enghelab
https://rubika.ir/fanoos_enghelab
17.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
# راه شهید ادامه دارد...
#قطب_نما
ـــــــــــــــــــــــ
⭕️کانال فانوس انقلاب:🇮🇷✊
http://eitaa.com/fanoos_enghelab
https://rubika.ir/fanoos_enghelab
علی محمدی اقتصادی1.mp3
5.39M
📢#سرای_تبیین
💠آخرین تحلیلهای روز در رادیو سرای تبیین
💠موضوع برنامه: موانع، امکانات و کارآمدی دولت سیزدهم
🎙کارشناس برنامه: علی محمدی
✍کانال تحلیل اقتصادی
📊 تحلیل های علمی، جامع و مختصر از آخرین تحولات اقتصادی و بازارهای مالی.
https://eitaa.com/tahlileghtesadi
علی محمدی اقتصادی 2.mp3
4.96M
📢#سرای_تبیین
💠آخرین تحلیلهای روز در رادیو سرای تبیین
💠موضوع برنامه: تلاش برای ایجاد ثبات در سیاستهای پولی و بانکی و پیشبینی پذیر کردن اقتصاد
🎙کارشناس برنامه: علی محمدی
✍کانال تحلیل اقتصادی
📊 تحلیل های علمی، جامع و مختصر از آخرین تحولات اقتصادی و بازارهای مالی.
https://eitaa.com/tahlileghtesadi