402.mp3
10.23M
♨معلم کیست؟
🔸استاد علی حق شناس🔸
🔰معلم با زبانش تعلیم می دهد و با وجودش تربیت می کند.
🔰معلم مشعل دار جاده های مشکوک زندگی است.
🔰معلم کاروان سالار جاده های پر خطر زندگی است.
🔰معلم درآمدی است بر تحولات زندگی آدم ها.
#معلم
#معلم_ایده_آل
🌛با فانوس همراه شوید🌜
👇👇👇👇👇👇
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha
📲 instagram.com/fanoosemellatha
☘ نکته ☘
🕓هرروز صبح ، خورشید فریاد می زند : آهای آدم ها ! کتاب زندگی ، چاپ دوم ندارد !
پ.ن: صبحتان به خیر!
♨تجربه ای موفق در مدیریت کلاس های شلوغ!
🔰علی رومینا
🔸در اوخر دهه هفتاد بود که یک روز ترم دوم مرحوم آقای جمعه پور با پیکان سواری در منزل زنگ کشید. مراجعه کردم و پس از سلام و احوال پرسی گفت: علی جان خودت بیا یک کلاس پیش دانشگاهی را تدریس کن تا از شر این دانش آموزان فارغ شوم. قبلا دو دبیر در این کلاس تدریس کرده بودند، ولی دانش آموزان پر انرژی و شلوغ بودند و مانع از تدریس می شدند. مسئولیت را پذیرفتم و وقتی وارد کلاس شدم، با 50 نفره دانش آموز رانده شده از همه جا مواجه شدم.
🔸گفتم باید 90دقیقه کلاس را به سه قسمت تقسیم کنید. 60 دقیقه تدریس، 10دقیقه بحث ورزش و بیست دقیقه آخر آزاد. و در سه گروه اولین مرحله 17نفر، مرحله دوم 17نفر و مرحله سوم 16نفر جواز قبولی با تلاش خود را خواهید گرفت ولی به شرط اینکه تا آخر ترم 60 دقیقه تدریس را سکوت مطلق و فقط به درس گوش دهید.
🔸همگی متفق القول پذیرفتند، به گونه ای که هنگام تدریس کوچکترین صدا و حرکت اضافی شنیده نمی شد. همکاران گفتند: علی شما با دانش آموزان چه کرده اید که در کلاس این همه ساکت و آرامند؟ گفتم؟ با شگرد معلمی خود و تجربه ام آن ها را کنترل کردم. بالاخره ترم به خیر و سلامتی به پایان رسید.
📚فصل های بی تکرار، ص125
#معلم
#تجربه_نگار
#مدیریت_کلاس
🍃 به فانوس بپیوندید 🍃
👇👇👇👇👇👇
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha
📲 instagram.com/fanoosemellatha
#تربیت_مطهر
♨آزادی تفکر لازمه رشد فكرى دانش آموز/ بگذاریم دانش آموزان فکر کنند/ قابل توجه همه آموزگاران به ویژه معلمان دینی.
🔸استاد شهید مطهری🔸
🔰از جمله امورى كه بايد بشر را در آنها آزاد گذاشت رشد فكرى است. همين طور كه براى شناگرى بايد مردم را آزاد گذاشت، از نظر رشد فكرى هم بايد آنها را آزاد گذاشت. اگر به مردم در مسائلى كه بايد در آنها فكر كنند از ترس اين كه مبادا اشتباه كنند، به هر طريقى آزادى فكرى ندهيم يا روحشان را بترسانيم كه در فلان موضوع دينى و مذهبى مبادا فكر كنى كه اگر فكر كنى و يك وسوسه كوچك به ذهن تو بيايد به سر در آتش جهنم فرو می روى، اين مردم هرگز فكرشان در مسائل دينى رشد نمی كند و پيش نمی رود.
دينى كه از مردم در اصول خود تحقيق می خواهد (و تحقيق يعنى به دست آوردن مطلب از راه تفكر و تعقل) خواه ناخواه براى مردم آزادى
فكرى قائل است. مىگويد اصلا من از تو «لا الهَ الَّا اللَّه» ى را كه در آن فكر نكردهاى و منطقت را به كار نينداخت هاى نمى پذيرم، نبوت و معادى را كه تو از راه رشد فكرى انتخاب نكردهاى و به آن نرسيدهاى من از تو نمى پذيرم. پس ناچار به مردم آزادى تفكر مى دهد. مردم را از راه روحشان هرگز نمى ترساند، نمى گويد مبادا در فلان مسئله فكر كنى كه اين، وسوسه شيطان است و اگر وسوسه شيطان در تو پيدا شد به سر در آتش جهنم مى روى.
در اين زمينه احاديث زيادى هست، از آن جمله است اين حديث كه پيغمبر اكرم فرمود: از امت من نُه چيز برداشته شده است؛ يكى از آنها اين است: الْوَسْوَسَةُ فِى التَّفَكُّرِ فِى الْخَلْق (يا: التَّفَكُّرُ فِى الْوَسْوَسَةِ فِى الْخَلْق) يعنى يكى از چيزهايى كه امت مرا هرگز به خاطر آن معذب نخواهند كرد اين است كه انسان درباره خلقت، خدا و جهان فكر كند و وساوسى در دلش پيدا شود. ما دام كه او در حال تحقيق و جستوجوست، هرچه از اين شكها در دلش پيدا شود، خدا او را معذب نمىكند و آن را گناه نمى شمارد.
🔰در حديث معروفى است كه يك عرب بدوى آمد خدمت رسول خدا و عرض كرد: «يا رَسولَ اللَّه! هَلَكْتُ» تباه شدم. پيغمبر اكرم فورا مقصود او را درك كرد، فرمود: فهميدم چه مىخواهى بگويى، لا بد مىگويى شيطان آمد به تو گفت: مَنْ خَلَقَكَ؟ تو هم در جوابش گفتى كه مرا خدا آفريده است. شيطان گفت: مَنْ خَلَقَهُ؟ خدا را كى آفريده است؟ تو ديگر نتوانستى جواب بدهى. گفت: يا رسولَ اللَّه! همين است.
پيغمبر فرمود: ذلِكَ مَحْضُ الْايمانِ. (عجبا!) فرمود: چرا تو فكر كردى كه هلاك شدى؟! اين عين ايمان است؛ يعنى همين تو را به ايمان واقعى مىرساند، اين تازه اول مطلب است. چنين فكرى كه در روح تو پيدا شد، اين شك كه پيدا شد [بايد براى رفع آن تلاش كنى.] شك منزل بدى است ولى معبر خوب و لازمى است. زمانى بد است كه تو در همين منزل بمانى. شيطان به تو گفت: تو را چه كسى خلق كرده است؟ گفتى:
خدا. گفت: خدا را چه كسى خلق كرده؟ گفتى: ديگر نمى دانم، بعد هم سر جايت نشستى. اين، شك تنبلهاست، هلاكت است. اما تو كه چنين آدمى هستى كه وقتى چنين شك و وسوسهاى در تو پيدا شد در خانه ننشستى، از مردم هم رودربايستى نكردى و نگفتى كه اگر من به مردم بگويم چنين شكى كردهام مىگويند پس تو ايمانت كامل نيست، معلوم مىشود كه يك حس و طلبى در تو هست كه فورا آمدى نزد پيغمبرت سؤال كنى كه اگر من چنين شكى پيدا كردم چه كنم؟ آيا اين شك را با يك عمل رد كنم يا با يك فكر؟ ذلِكَ مَحْضُ الْايمانِ اين عين ايمان است؛ چرا از چنين چيزهايى مى ترسى؟! اين است آزادى در تفكر.
📚منبع: مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 393
#تعلیم_تربیت
#آزادی_تفکر
#روشهای_تربیتی
🔺با فانوس همراه شوید🔻
👇👇👇👇👇
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha
فانوس
🔰معلم و اغتنام فرصت(قسمت 6 ) ✍استاد علی حق شناس 🌸🌸🌸🌸🌸 💠عناوین و بیان اجمالی فرصتهای معلمی ❇️1.
🔰معلم و اغتنام فرصت(قسمت 7 )
✍️استاد علی حق شناس
🌸🌸🌸🌸🌸
💠عناوین و بیان اجمالی فرصتهای معلمی
❇️2.فرصتِ سلامتی
سلامتی علاوه بر آنکه خود امری لذت بخش است، مجالی نیز برای تحقق اهداف و آرمان هاست، در حالی که بیماری و نقاهت، علاوه بر آنکه خود امری زجر دهنده و دردآور است، مانعی برای تحقق خواسته هاست و معلم سالم و تندرست بهتر می تواند فضای کلاس را فضایی لذت بخش و علمی و تربیتی سازد، در حالی که معلم مریض و دردمند هرچند بخواهد، کمتر می تواند در صحنه ی کلاس بدرخشد و کمتر می تواند با ارتباط فعال، دانش آموزان را فعال و شادمان سازد.
🌱🌱🌱🌱
🙏با فانوس همراه شوید🙏
👇👇👇👇👇👇
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha
📲 instagram.com/fanoosemellatha
41.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨از سواد رسانه ای تا تربیت رسانه ای!/ توقف گاه اندیشه ی غرب در تربیت انسانی...
🔰حسین غفاری( معلم آپ و کارشناس سواد رسانه ای)
💎تفاوت سواد رسانه ای و تربیت رسانه ای:
●موضوع سواد رسانه ای= رسانه
●موضوع تربیت رسانه ای= انسان
💎سواد رسانه ای در کشورهای غربی که مبدا و منشا آن بودند بعد از نیم قرن هنوز نتوانسته است از آمار جرایم رسانه ای، اشاعه ی فحشا و بی بند و باری و تلف شدن وقت بچه ها در فضاهای رسانه ای ها جلوگیری کند.
#معلم
#سواد_رسانه
#روشهای_تربیتی
🍃با فانوس همراه شوید🍃
👇👇👇👇👇👇
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha
📲 instagram.com/fanoosemellatha
♨حکایت گرگی
🔸نرگس خاتون شجاع الدین🔸
🔰سال اول خدمتم( مهر1364) با مدیریت دبستان دخترانه شرافت عامری بندر دیلم آغاز شد. در اردیبهشت 1365 در مدرسه بودیم که بازرسی به نام آقای گرگی وارد شد و از من خواست جهت بازدید با هم به کلاس ها برویم. به کلاس دوم رفتیم. در اردیبهشت کتاب ها تمام شده و آموزگاران درسها را دوره می کنند. بازرس کتاب فارسی را برداشت و بازکرد. نام درس گاو عمو حسین بود. دانش آموزی به نام زهرا را بلند کرد و از او پرسید« نام سگ مریم چه بود؟» زهرا که دانش آموز زرنگی بود، جواب داد:« گرگی!». بازرس گفت: دخترم دقت کن دوباره سوال می کنم« سگ مریم چه نام داشت؟ نام بازرس را نمی گویم» زهرا در حالی که به من نگاه می کرد، دوباره گفت:«گرگی» من هم با جنباندن سر گفته ی اور را تأیید کردم. بازرس گفت:« دانش آموز ترسیده، شما از او سؤال کنید» گفتم: « آقا زهرا درست می گوید و اتفاقی اسم سگ مریم مشابه فامیل شماست» در این لحظه بازرس غرق در خنده و از کلاس خارج شد و در راهرو به من گفت: «خانم شجاع الدین! برایت خاطره جالبی است و می توانی این را تعریف کنی » دقیقا ده سال بعد در شهر برازجان در کلاس بودم که بازرسی بدون اطلاع قبلی وارد کلاس شد. او تا من را دید، گفت: خانم شجاع الدین نام سگ مریم چه بود؟ و خندید.
📚فصل های بی تکرار، ص148
#معلم
#طنز
#تجربه_نگار
🌷 به فانوس بپیوندید 🌷
👇👇👇👇👇👇
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha
📲 instagram.com/fanoosemellatha
♨رویای زیبای معلمی/ تنبیه بدنی، ممنوع!
🔸فاطمه شریف پور بوشهری🔸
🔰در ماه های اول استخدام( سال1357) در مدرسه هلیله/ بندرگاه مشغول به خدمت شدم. من برای رسیدن به شغل شریف معلمی از سختگیری های خاص خانوادگی گذشته بودم و رؤیاهای زیبایی از معلمی داشتم.
در همان یک ماه اول کار متوجه شدم که مدیر مدرسه هر روز صبح از روی عادت و یک برنامه خاص بخشی از دانش آموزان را جدا کرده و به طرز شدیدی مورد تنبیه بدنی قرار می دهد. در کار مدیر دقت کردم تا بدانم آیا دانش آموزان مرتکب خلاف یا خطایی شده اند یا نه؟ یا اینکه چون« دانش آموز» هستند که مورد این لطف ویژه قرار می گیرند!؟ وقتی متوجه موضوع شدم، تازه فهمیدم چقدر از رؤیای معلمی دور شده ام.
🔰تصمیم خودم را گرفتم. یک روز صبح بعد از خروج معلمان از دفتر، من کلاس نرفتم. شجاعانه ایستادم و در پاسخ مدیر که پرسید چرا به کلاس نرفتی ، گفتم می خواهم بدانم چرا بچه ها را بدون دلیل تنبیه می کنی؟ اگر این کار مرسوم است که من عطای معلمی را به لقایش می بخشم.
اگر هم این روش شماست، لطفا آرام و متعادل با دانش آموزان رفتار کنید و گرنه من از فردا دیگر نمی خواهم معلم باشم. مدیر گفت: به همین سادگی! گفتم واقعا اگر در رفتارتان تجدید نظر نکنید، نمی آیم. روزها گذشت و آن مدیر به ناچار روش خود را تغییر داد.
🔰آن سال اولین سال کاری من بود، ولی تا آخرین سال خدمتم- یعنی سی و سومین سال- هرگز به تنبیه بدنی و روانی دانش آموزان اعتقاد نداشتم، بلکه شدیدا معتقدم دانش آموزان- آن هم پیش دبستانی های عزیز- را که من در خدمتشان بودم، می توان با مهربانی و دوستی آموزش داد و نتیجه خوب گرفت.
📚فصل های بی تکرار، ص153
#معلم
#خاطره
#تنبیه_بدنی
🌷 به فانوس بپیوندید 🌷
👇👇👇👇👇👇
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha
📲 instagram.com/fanoosemellatha
حزم.mp3
8.28M
#بشنوید
♨درباره ی حَزم(مدیریت زمان، مهندسی عمر و طراحی فرصت ها)
🔸استاد علی حق شناس🔸
🔹چه کسانی اهل حزم اند؟
🔹چگونه اهل حزم شویم؟
🔹فرق سرعت و عجله
🔹پیران افسرده امروز، جوانان غیر متوازن دیروز هستند.
✳️در پایان یکی از کلاسها، در همان شلوغی و سر وصدای ورود و خروج دانشجویان از کلاس، از استاد علیحقشناس دربارهی مدیریت زمان و استفاده از زمانهای سوخته سوال شد.
پاسخ ایشان را میشنوید.
🔸این صوت را ضمیمه کنید به نوشتار #اغتنام_فرصت، که در تکمیل همین مطلب، قلم زده اند.
💎این فایل کوتاه، حاوی نکاتی بسیار ارزشمند و دقیق است. باشد که دریابیم.
#معلم
#اغتنام_فرصت
💞 به فانوس بپیوندید 💞
👇👇👇👇👇👇
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha
📲 instagram.com/fanoosemellatha
🌱" نکته "🌱
♨آنچه از دست می رود وقت نیست ، خود ما هستیم. وقت، همیشه وجود دارد. ما موقتی هستیم .
#فهرست_تربیت_مطهر
🔰بررسی مسائل تعلیم و تربیت از دیدگاه شهید مطهری
https://eitaa.com/fanoosemellatha/74
🔰[ امنیت، آزادی و تربیت]لوازم رشد و کمال انسان
https://eitaa.com/fanoosemellatha/75
🔰اهمیت سوال در رشد علمی دانش آموز
https://eitaa.com/fanoosemellatha/82
🔰نقش آزادی در رشد انسان/ هدایت و آزادی عمل در تربیت
https://eitaa.com/fanoosemellatha/101
🔰تفاوت تعلیم با تربیت/ نگرش صحیح به علم آموزی/اصول چهارگانه ی تعلیم و تعلم که باید هر معلم و دانش آموزی بداند
https://eitaa.com/fanoosemellatha/105
🔰اصول تعلیم و تربیت/ بین دانش آموزان تفاوت قائل شویم اما تبعیض نه/ مساله عدالت آموزشی
https://eitaa.com/fanoosemellatha/125
🔰اصول تربیتی/ مانع نشدن از برخورد متربی با سختی ها/ پیامدهای نازپروردگی
https://eitaa.com/fanoosemellatha/157
🔰آزادی تفکر لازمه رشد فكرى دانش آموز/ بگذاریم دانش آموزان فکر کنند/ قابل توجه همه آموزگاران به ویژه معلمان دینی
https://eitaa.com/fanoosemellatha/200
ادامه دارد...
🌸به فانوس بپیوندید🌸
👇👇👇👇👇👇
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha
📲 instagram.com/fanoosemellatha