eitaa logo
فانوس
300 دنبال‌کننده
333 عکس
174 ویدیو
122 فایل
🔷می گویند ملت ها یک فانوس دارند و این فانوس معلم است. 🔶#فانوس پاتوقی است برای همه ی کسانی که دلشان برای تعلیم و تربیت نسل جدید می تپد. ⚡کانون فرهنگی_ تربیتی فانوس⚡ ارتباط با ما: @A_fanoos
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ فانوس 🔰هزار نکته ی باریکتر ز مو اینجاست(1) 🔺محمود روح الامینی متولد 1307 و درگذشته ی سال 1389، از اساتید به نام دانشکده ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران بود. ▪️او این توفیق را داشت که در ایران از محضر بزرگانی همچون بدیع الزمان فروزانفر، محمد معین، پرویز ناتل خانلری، احسان یارشاطر و ابراهیم پورداوود بهره مند گردد و در فرانسه با استادان شاخصی چون گورویچ و لوی استراوس آشنا شود. وی دکتری مردم شناسی از دانشگاه سوربن فرانسه داشت. ⏪ادامه دارد... ⬇️⬇️⬇️
♨️یکی از تالیفات ایشان، کتاب زمینه ی فرهنگ شناسی است که طی پنج بخش، به مقدماتی از انسان شناسی و مردم شناسی پرداخته شده است. 🔸آخرین سرفصل بخش پنجم کتاب، مطلبی است با عنوان 《هزار نکته ی باریکتر ز مو اینجاست》 که دکتر روح الامینی در حدود 24صفحه به مطالب جالبی درباره ی نظام آموزشی کشور اشاره کرده اند. ▪️توضیحات اولیه ی ایشان را بخوانید: ✍《پس از امتحان درس مردم شناسی فرهنگی در بهمن ماه 1365، بر آن شدم که به بهانه ی تحلیل محتوایی ورقه های امتحانی، نکته ها و ملاحظاتی پیرامون مسائل مختلف دانشجویی، که برخاسته از سالها تدریس و تجربه و مشاهده است، عرضه بدارم. بدیهی است در این مقوله، منظور مقصر جلوه دادن یا تبرئه کردن استاد و دانشجو نیست، بلکه مراد بیان واقعیاتی است که در یک روند تدریجی آموزشی برای خود جایی باز کرده است و متاسفانه در مواردی می رود که به مثابه ای ضابطه ای نهادین مستقر شود.》 ⏪ادامه دارد... ⬇️⬇️⬇️
🔸دکتر روح الامینی در ابتدا 《به برخی امور جنبی امتحان، که در عین حال اساسی و بنیادی است》طی عنوان های زیر می پردازند: الف) رابطه ی استاد و دانشجو ب) مسئله ی حضور و غیاب ج) جزوه نویسی د) شب امتحان ه) تخفیف و ارفاق و) امتحان تست 🔹پس از آن، نکاتی را که از 120ورقه ی امتحانی یادداشت کرده اند، در دو قسمت طرح می کنند: 1.نکته های عمومی الف)خط ب)املای کلمه ها ج)نکات دستوری د)کاربرد اصطلاحات کلی و 《قالبی》 2.نکته هایی درباره ی پاسخهای موضوعی درس مردم شناسی فرهنگی ▪️طی روزهای آینده، به مطالب جالبی که دکتر روح الامینی در این عناوین ارائه کرده اند خواهیم پرداخت. 🌱🌱🌱 @fanoosemellatha
🔳⭕️چگونه احمق نباشیم! دکتر مجتبی لشکربلوکی احتمالا شما هم در شبکه های مجازی خوانده اید که زیباترین مجری دنیا ایرانی است. یا اگر سارقان شما را مجبور کردند که رمز کارت بانکی تان را وارد کنید، آن را برعکس وارد کنید آنگاه پلیس می فهمد و به کمک شما می آید. یا دیوار چین از ماه دیده می شود. یا نام کرم بستنی (و در نتیجه آیس کریم) از کریم باستانی که در شهر ری یخ فروش می کرده گرفته شده. وقتی با یک مطلب برخورد کردیم باید چیکار کنیم؟ نشریه گمان ۱۴ قاعده و سرنخ کاربردی برای تفکر انتقادی (موشکافانه) ارایه کرده که کمی آن را بازنویسی کردم. ◾️ اولین تست؛ منبع (رفرنس): آیا منبع معتبر دارد؟ این مطلب یا ادعا بر چه مبنایی است و از کجا چنین حرفی درآمده؟ ◾️کل ماجرا یا یک قطعه فیلم و تکه عکس: یک عکس همان قدر که به اندازه‌ هزار خط نوشته حرف دارد میتواند هزار داستان تخیلی نیز درست کند. زاویه‌ خاص فیلمبرداری، مشخص نبودن اتفاقات قبل و بعد از آن تکه‌ جدا شده از فیلم، ربط دادن عکس به مطلب نامرتبط، دستکاری عکس و فیلم (فتوشاپ) و … فرصت را برای داستان‌ سازی تخیلی ایجاد می‌کند. مثلا عکس کودکی که مار داخل سرش است.بعضی اصلا از روی یک عکس مخدوش، شروع می کنند و یک خبر می سازند! ◾️اعلام زمان‌های نسبی به جای ذکر تاریخ مشخص: یک‌ساعت پیش، دیشب، به تازگی، از فردا، آخرین دستاوردها و … برای مثال بیش از سه سال است که شایعه‌ «به تازگی گوگل برای تغییر نام خلیج فارس رای‌گیری اینترنتی گذاشته». یا «آخرین تحقیقات دانشمندان ژاپنی…» ◾️دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا: عباراتی که نشان می‌دهد رازی مخوف یا سندی فوق‌محرمانه کشف شده: شرکت‌های دارویی برای کم نشدن سودشان نمیگذارند شما بدانید لیمو همه بیماریهای لاعلاج را درمان میکند! یا نامه‌ی فوق‌ محرمانه و مسقیم درباره‌ زلزله‌ تهران! ◾️جملات خبری علمی‌طور اما مبهم: دانشمندان [سریع بپرسید کدام دانشمندان؟] کشف کرده‌اند که خوردن کره در ساعت ۱۲ ظهر باعث .... کدام پژوهش؟ چه سالی؟ نتایج آن در کدام نشریه علمی کجا منتشر شده؟ نمونه آماری چند نفر بوده است؟ ◾️آدم های بدون نام: هر جا شنیدید که گفته شد «کارشناسان معتقدند» یا «به گزارش شاهدان عینی» رد نکنید اما شک کنید. ◾️ارجاع دروغین خبرهای ناشنیده به خبرگزاری‌های بسیار مشهور و معتبر برای اعتبار بخشی به مطلب: در اینگونه مطالب به صورت خیلی کلی نوشته میشود منبع: سی.ان.ان یا بی.بی.سی. یا پلیس فتا. یا ارجاع به منابع غیرواقعی با اسمهای عجیب و غریب و پر ابهت: شبکه‌ خبری Alien News فرانسه، شبکه آزادنگاران بدون مرز، تیم تحقیقاتی دکتر چوانگ در مرکز توکیو! ◾️تحریک شدید احساسات از طریق اغراق در داستان‌های غم‌انگیز، عکس‌های دلخراش، تحریک حس وطن‌ پرستی یا اعتقادات مذهبی و... نشانه اولیه برای دروغ بودن است. ◾️عدم ارتباط منطقی و تخصصی منبع با متن: مثلا رئیس مرکز «قلب» ژاپن گفته است سیگنال موبایل برای «مغز» مضر است! ◾️اینترنت و گوگل منبع نیستند! اینها ابزارهای جستجو هستند. هر چیزی در آن پیدا شود درست نیست حتی اگر صد جا تکرار شده باشد. انگلیسی بودن یک مطلب هم به معنی معتبر بودنش نیست! انگلیسی زبان ها هم به اندازه ما استعداد گول خوردن دارند. ◾️«آیا میدانید»ها! نادانسته‌های کوچک و سطحی جهان آنقدر زیاد است که تشخیص راست بودنشان بسیار مشکل است. زیاد آن‌ها را باور نکنید حتی اگر هم راست باشند تغییری در زندگی شما ایجاد نمی کنند. ◾️شاهدان غیبی! همه ما افرادی را دیده‌ایم که در دفاع از یک ادعای عجیب می گویند: «یکی از دوستانم با چشم خودش دیده!». برای احترام به شعور خودمان هم که شده درخواست کنیم با آن شخص سوم گفتگو کنیم. ◾️شیوه‌ نگارش و سطح علمی‌ بودن: اشتباه املایی و نگارش شتابزده و غیرحرفه‌ای هم نشانه خوبی است. ◾️زیبایی مساوی صحت نیست: داشتن عکس‌ها و ظاهر گرافیکی زیبا یا تدوین یک ویدئوی حرفه‌ای دلیلی برای درست بودن آن نیست. بسیار دیده شده برای مطالب چرند تصاویر گرافیکی زیبا یا حتی ویدئو ساخته اند و افراد فریب ظاهر آن را خورده اند. ☑️⭕️تجویز راهبردی ▫️ برای وقت خود ارزش قائل باشیم و اصولا به هر چیزی گوش نکنیم و مطالبی را بخوانیم که فکر می کنیم هم درست باشد هم بدردبخور. ▫️ برای شعور خود ارزش قائل باشیم و اجازه ندهیم دیگران هر ادعای غلطی را به ما بفروشند. ▫️ برای زمان و شعور جمعی نیز ارزش قائل باشیم و سواد رسانه‌ای و تفکر انتقادی را توسعه دهیم. در کتاب استراتژی توسعه ایران (لینک دانلود) گفته شده برای تربیت نسل توسعه آفرین، باید به تفکر انتقادی مجهز شویم تا در مقابل زودپذیری، تلقین پذیری، القاء پذیری، خرافه پرستی، فرمان برداری، شخصیت پرستی و تقلید و سلطه گری و سلطه پذیری بایستیم. این ۱۴ سرنخ اولین گام. @fanoosemellatha @Dr_Lashkarbolouki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅تفاوت تربیت‌ و آموزش زمان: ۴۰ ثانیه ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
✅نویسندگی! ▪️بنویس تا بماند، بگو تا فراموش شود. ✍نویسندگی تابع دو عامل نگارش و ویرایش مستمر است. از خط خوردگی نوشته‌هایت نترس! 🌸با فانوس همراه شوید: 👇👇👇 🍃 *ایتا:* eitaa.com/fanoosemellatha 🍃 *تلگرام:* t.me/fanoosemellatha 🍃 *واتساپ:* https://chat.whatsapp.com/Gu3McRV2zseCMDxHeB3qRG
🔰تعلیم و تربیت از منظر کانت 🔹كانت مى گويد متأسفانه يكى از مفاسدى كه در جامعه ما وجود دارد اين است كه اطفال را براى اينكه «سازگارى هر چه بيشتر با وضع موجود» پيدا كنند پرورش مى دهند ولى اصلا چنين منظورى صحيح نيست بلكه «بهبود بخشيدن به وضع موجود» بايد هدف تربيت باشد. يعنى بايد بچه ها را طورى پرورش داد كه وقتى بزرگ شدند اين وضع موجود جامعه را بهتر كنند نه اينكه خودشان را با وضع موجود هماهنگ و همرنگ سازند كه در نهايت مثل ما شوند. پدر و مادرى موفقند كه بچه ها را براى اينكه بهتر ازخودشان شوند تربيت مى كنند نه براى اينكه مثل خودشان شوند. كانت مى گويد:« پرورش مناسب پرورشى است كه عطف توجه به حال ندارد بلكه به آينده دارد.» سخن كانت نظير آن مطلبى است كه از حضرت على بن ابيطالب نقل شده كه بچه هاى خود را براى زمانِ خودتان تربيت نكنيد بلكه براى زمان آتى تربيت كنيد. 🔹نكته ديگر در باب آموزش و پرورش از ديدگاه كانت، نظر او در باب آموزش است. كانت مى گويد اهداف آموزش هم زودگذرتر از پرورش است و هم تخصصى تر از پرورش. وقتى ما اطفال خود را پرورش مى دهيم، ايشان را از آن جهت كه مى خواهند انسان باشند پرورش مى دهيم ولى آموزش از آن جهت كه انسان شوند در موردشان صورت نمى گيرد بلكه از آن جهت كه مهندس شوند، پزشك شوند، معلم شوند، پل بسازند و... مى آموزند. از اين نظر است كه آموزش، تخصصى است يعنى انسان براى انسانيت طرف نيست بلكه براى اين است كه فرد بتواند فلان حرفه خاص را بلد باشد. پس پرورش براى همه انسانها لازم است ولى آموزش ويژه هر فردى متناسب با خواست شغلى اوست. 🔹نكته ديگر اينكه آموزش زودگذر است; يعنى جامعه وقتى تطور پيدا كرد آموزش هايش هم به سرعت متطور و متغير مى شود ولى پرورش اينگونه نيست; پرورش به غايت قصوايى نظر دارد كه گويا فوق اين تطورات اجتماعى است، او مى خواهد انسان درست كند و انسان را در هر زمانى بايد با يك لوازم خاصى بپرورد، لذا پرورش ديرگذرتر از آموزش است. ولى در عين حال، كانت مى گويد: با اينكه آموزش بايد تخصصى باشد ولى بايد جنبه هرمى خودش را حفظ كند. يعنى در سالهاى ابتدايى ما بايد از هر رشته علمى يكسرى معلوماتى به بچه ها ياد دهيم، علوم تجربى، علوم فلسفى، علوم تاريخى و بعد آهسته آهسته اين دامنه را تنگ تر كنيم و يك علوم خاص ترى ـ وابسته به آن شغل و حرفه اى كه فرد مى خواهد انتخاب كند ـ ياد دهيم و به اين ترتيب اين دامنه تنگ تر و تنگ تر شود تا در نهايت براى آن شغل يك تعليم خاصى داشته باشيم. ما بايد به صورت هرمى آموزش دهيم تا اينكه بچه در هر سنّى اگر از آموزشهاى بيشتر محروم شد، لااقل در آن مقدار كارائى داشته باشد. آموزشها بايد هر چه تخصصى تر مى شوند تعداد آنها كمتر شود ولى آن علومى كه باقى مى مانند به صورت عمقى ترى ياد گرفته شوند. 🔹در عين حال، در اين مدت نبايد به گونه اى آموزش داد كه فضل فروشى در بچه ها افزايش و رواج پيدا كند. كانت مى گويد متأسفانه در نظام تعليم و تربيت ما، وضع چنين است كه الفاظ و اصطلاحات زياد است و اينها فقط به درد بازارگرمى و فضل فروشى مى خورد. به اعتقاد او، از هر علمى يك مقدار دقيقش را ياد بدهيد ولى زياد وارد الفاظ و اصطلاحاتش نشويد كه اينها به درد لفّاظى مى خورند و بس. از هر علمى يك محدوده كم ولى عمقى و دقيق ياد دهيد. 🔹نكته مهمى كه در كتاب تعليم و تربيت كانت وجود دارد آن فضائل اخلاقى است كه در پرورش بايد در بچه ها رسوخ داده شود. او راه رسوخ كردن آن را هم بيان كرده است. يكى از نكاتى كه او مى گويد اين است كه از اول به بچه ها نگوييد:« دروغ نگوييد چون خدا گفته است دروغ نبايد گفت»; چون اگر بعداً براى او از لحاظ فلسفى درباره وجود خدا مشكلاتى پيش آمد و شك كرد كه خدا وجود دارد يا نه يكباره اخلاقش هم فرو مى ريزد، چون تا به حال راست مى گفت براى اينكه معتقد بود خدا وجود دارد و خدا گفته است، حالا كه معلوم شد خدا وجود ندارد پس نبايد راست هم بگويد. 🔹كانت مى گويد عكس آن را بگوييد:«راست بگوييد چون راست گفتن براى انسان خوب است و خدا هر چه را كه براى انسان خوب است امر كرده است.» اگر روزى برايش معلوم شد كه خدا وجود ندارد باز آن مطلب اصلى سرجاى خودش باقى مانده است. يعنى حسن راست گفتن را متوقف بر وجود خدا نكنيد كه اگر شكى در وجود خدا پديد آمد در حسن راستگويى هم شك حاصل آيد، بلكه بگوييد راست گفتن و... از آن رو كه انسان هستيم بايد انجام دهيم چه خدا باشد و چه خدا نباشد. اما متدينان مى گويند خدايى وجود دارد كه او هم گفته است اين كارها را انجام دهيد. اگر مطابق اعتقاد كانت بگوييد، اگر روزى از دين بيرون رفت، از اخلاق بيرون نمى‌رود. 🌐منبع: مصطفی ملکیان،تاریخ فلسفه غرب،جلد 3،صفحه 134 رهیافتی در زیست معلمانه... https://chat.whatsapp.com/Gu3McRV2zseCMDxHeB3qRG
🔰نکته! ♨️ راهِ آسمان ... ╭─┅─🍃🌸🍃─┅─╮ @fanoosemellatha ╰─┅─🍃🌸🍃─┅─╯
🔰نگاهی به کتاب آموزش و پرورش در خدمت امپریالیسم فرهنگی ✍احمدرضا مرادی 🌱🌱🌱 @fanoosemellatha 👇👇👇
💡قسمت اول آموزش و پرورش یعنی مدرسه و مدرسه آن نهادی ست که متولی امر تربیت در یک کشور است. شاکله ی تربیت در هر جامعه با نام مدرسه بسته می شود و این نام است که تمام ساخت های تربیتی یک کشور برای آن برنامه می ریزند و بودجه می گذارند و معلم تربیت می کنند. در این فرآیند، مدرسه را از چند جهت می توان بررسی کرد: 1- ساختار مدرسه 2- محتوای ارائه شده در مدرسه 3- تاثیرات متقابل مدرسه و جامعه 4- تاثیرات متقابل مدرسه و حکومت مارتین کارنوی، کاری بسیار ارزشمند و بی نهایت متقن انجام داده است و مدرسه را به عنوان یک ساختار در بطن تحولات سرمایه داری تحلیل کرده. او آموزش و پرورش و اقتصاد و سیاست را در کنار هم چیده، و ساختار و تاثیرات این ساختارها را بر یکدیگر بررسی نموده است. کارنوی، در کتاب آموزش و پرورش در خدمت امپریالیسم فرهنگی، مدرسه ی سرمایه داری را، نه عاملی آزادی بخش( Decolonizer) بلکه عاملی استعماری می داند که در آن، سعی می شود ناکارآمدی ها و ناعدالتی های ناشی از سرمایه داری را طبیعی جلوه دهد و به نوعی آدرس غلط به جامعه منتقل کند که اگر شما موفق نیستی و عده ی انگشت شماری موفق هستند، این ایراد از سرمایه داری نیست؛ بلکه ایراد از شماست که نتوانسته ای موفق باشی. مدرسه با نمرات صِرف، و با آزمون های کتبی سنجش هوش و... قصد دارد شما را از عوامل بیرونی و درونی مدرسه، که شما را ناموفق و سرخورده و کودن کرده، دور کند و عامل عدم موفقیت تان را شخص خودتان معرفی کند. پس مدرسه عاملی آزادی بخش نیست، بلکه توجیه گر تام و تمام ناعدالتی است. مدرسه ما را درگیر کرده و عواملی همچون محیط زندگی، کیفیت آموزش دریافتی و عوامل گوناگون دیگر را دور می اندازد و ما را به یک عامل تک بعدی به نام نمره می سپارد و می گوید فارغ از شرایطت، و فارغ از تمام نابرابری ها و فارغ از تمام آن بی عدالتی های جامعه، اگر تو نتوانستی درس بخوانی و پیشرفت کنی، پس خودت مقصری. و این ایراد بر نظام و سیستم مدیریت کشور وارد نیست. پس چرا آن بچه تهرانی که بین هر نیم ساعت درس یک میان وعده می خورد و با هر دو ساعت درس خواندن، معلم خصوصی برایش گرفته می شود موفق شد؟ و تو نشدی؟ اگر تو مشکل مالی، خانوادگی، شخصی، فرهنگی و ... داری، ایراد از توست نه از سیستم سرمایه داری!! و این از وظایف مدرسه است که ما را و شرایط ما را اينگونه توجیه کند... در یادداشت های بعدی، از آموزش و پرورش در خدمت امپریالیسم فرهنگی، بیشتر خواهم گفت. •┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈• @fanoosemellatha
آموزگار خلق شدیم اما نشناختیم خود الف و با را بت ساختیم در دل و خندیدیم بر کیشِ بد، بَرَهمَن و بودا را ✍پروین اعتصامی 🌱🌱🌱🌱 🌸با فانوس همراه شوید: 🍃 *ایتا:* https://eitaa.com/joinchat/1301086245C667b7e0321 🍃 *تلگرام:* t.me/fanoosemellatha 🍃 *واتساپ:* https://chat.whatsapp.com/Gu3McRV2zseCMDxHeB3qRG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️سالروز رحلت معلم بزرگ، امام خمینی (رحمت الله علیه) گرامی باد.▪️ 🌸با فانوس همراه شوید: 🍃 *ایتا:* https://eitaa.com/joinchat/1301086245C667b7e0321 🍃 *تلگرام:* t.me/fanoosemellatha 🍃 *واتساپ:* https://chat.whatsapp.com/Gu3McRV2zseCMDxHeB3qRG