#فهرست_تربیت_مطهر
🔰بررسی مسائل تعلیم و تربیت از دیدگاه شهید مطهری
https://eitaa.com/fanoosemellatha/74
🔰[ امنیت، آزادی و تربیت]لوازم رشد و کمال انسان
https://eitaa.com/fanoosemellatha/75
🔰اهمیت سوال در رشد علمی دانش آموز
https://eitaa.com/fanoosemellatha/82
🔰نقش آزادی در رشد انسان/ هدایت و آزادی عمل در تربیت
https://eitaa.com/fanoosemellatha/101
🔰تفاوت تعلیم با تربیت/ نگرش صحیح به علم آموزی/اصول چهارگانه ی تعلیم و تعلم که باید هر معلم و دانش آموزی بداند
https://eitaa.com/fanoosemellatha/105
🔰اصول تعلیم و تربیت/ بین دانش آموزان تفاوت قائل شویم اما تبعیض نه/ مساله عدالت آموزشی
https://eitaa.com/fanoosemellatha/125
🔰اصول تربیتی/ مانع نشدن از برخورد متربی با سختی ها/ پیامدهای نازپروردگی
https://eitaa.com/fanoosemellatha/157
🔰آزادی تفکر لازمه رشد فكرى دانش آموز/ بگذاریم دانش آموزان فکر کنند/ قابل توجه همه آموزگاران به ویژه معلمان دینی
https://eitaa.com/fanoosemellatha/200
ادامه دارد...
🌸به فانوس بپیوندید🌸
👇👇👇👇👇👇
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha
📲 instagram.com/fanoosemellatha
♨️آدم كسي مباش!
✍محمّد حسين كريمي پور
معلم عزيزي، دو سه باري، چند نفر از ما را برد منزل علامه جعفري . ما بچه ها، روي زمين دورش مي نشستيم و او با آن شمايل با نمك و لهجه شيرين آذري، برايمان حرف مي زد. بلد بود از آن اوج فلسفه و معقولات فرو آيد و با يك مشت پسر بچه سر به هوا ، ارتباط فكري برقرار كند!
علامه جورابهايش را نشانمان داد و با افتخار، تعريف كرد چقدر در رفوي جوراب مهارت دارد. يك ذره منيت و رعونت و جبروت آخوندي نداشت. آدم بود. نور به قبرش ببارد.
از آن نشست ها ، دو قصه از تجارب شخصي علامه يادم مانده كه امروز، يكي را برايتان نقل مي كنم.
آقاي من كه شما باشي، نقل به مضمون، علامه گفت:
روزي طلبه فلسفه خواني نزد من آمد تا برخي سوالات بپرسد. ديدم جوان مستعديست كه استاد خوبي نداشته است. ذهن نقاد و سوالات بديع داشت كه بي پاسخ مانده بود. پاسخ ها را كه مي شنيد، مثل تشنه اي بود كه آب خنكي يافته باشد. خواهش كرد برايش درسي بگويم و من كه ارزش اين آدم را فهميده بودم، پذيرفتم. قرار شد فلان كتاب را نزد من بخواند. چندي كه گذشت، ديدم فريفته و واله من شده است. در ذهنش ابهت و عظمتي يافته بودم كه برايش خطر داشت. هرچه كردم، اين حالت درو كاسته نشد. مي دانستم اين شيفتگي، به استقلال فكرش صدمه مي زند. تصميم گرفتم فرصت تعليم را قرباني استقلال ضميرش كنم.
روزي كه قرار بود براي درس بيايد، در خانه را نيم باز گذاشتم. دوچرخه فرزندم را برداشتم و در باغچه، شروع به بازي و حركات كودكانه كردم. ديدمش كه سر ساعت، آمد. از كنار در، دقايقي با شگفتي مرا نگريست. با هيجان، بازي را ادامه دادم. در نظرش شكستم. راهش را كشيد و بي يك كلمه، رفت كه رفت.
اينجا كه رسيد، مرحوم علامه جعفري با آنهمه خدمات فكري و فرهنگي به اسلام ، گفت :
براي آخرتم به معدودي از اعمالم، اميد دارم. يكي همين دوچرخه بازي آنروز است!
درس استاد آن شب آن بود كه دنبال آدمهاي بزرگ بگرديد و سعي كنيد دركشان كرده از وجودشان توشه برگيريد. اما مريد و واله كسي نشويد. شما انسانيد و ارزشتان به ادراك و استقلال عقلتان است. عقلتان را تعطيل و تسليم كسي نكنيد. آدم كسي نشويد، هر چقدر هم طرف بزرگ باشد.
#معلم
#روشهای_تربیتی
#آزادی_در_تربیت
💞 به فانوس بپیوندید 💞
👇👇👇👇👇👇
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha
34.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰اهمیت شک در دانش
(منزوحات بئر😟)
♨️رضا امیرخانی(نویسنده و فعال فرهنگی)
🔹حتما صحبت های امیرخانی را در مورد تجربه های او با فرزندانش در یادگیری و مهارتآموزی واقعی ببینید.
#سوال
#دانش
#مهارت
🙏 به فانوس بپیوندید 🙏
👇👇👇
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha
9.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨با اعمالتان به نیکی ها دعوت کنید!/ الگوی یک معلم تمام عیار/ دو دقیقه درس عملی!
🔸امام خامنه ای🔸
1⃣ کسی که این چنین بر زبان عربی تسلط دارد ، اصرار دارد با زبان فارسی سخن بگوید تا هویت ایرانی مملکتش را در چشم دنیا بزرگ کند.
2⃣ نحوه برخورد با اشتباهات و کاستی های مترجم را ببینید که چه متانت و حوصله ای در این مرد بزرگ نهفته است.
3⃣ روش تصحیح خطاها را ببینید که ذره ای شماتت و تحقیر در آن نیست و نهایت ادب و عیب پوشانی را می رساند.
#معلم
#روشهای_تربیتی
🌼با فانوس همراه شوید🌼
👇👇👇👇👇👇
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha
📲 instagram.com/fanoosemellatha
🌱" نکته "🌱
♨️همه می خواهند بشریت را تغییر دهند، اما هیچ کس در #اندیشه_تغییر_دادن_خود نیست!
#فهرست_رویداد_چهارسوق
🔰جست و جوی کمال در سوال!/ پرسش! نماد کمال و تربیت یافتگی
🔸دکتر محمود مهر محمدی
https://eitaa.com/fanoosemellatha/175
🔰فلسفه برای کودک/ زبان عقل و تفکر انتقادی/ تفاوت تربیت غرب و تربیت اسلامی.
🔸استاد طوبی کرمانی(استاد فلسفه دانشگاه تهران)
https://eitaa.com/fanoosemellatha/182
🔰تربیت کار چه کسی است؟/ مربی، شاگرد یا تعامل؟
دو غلط مشهور در پاسخ به این مساله را ببینید.
🔸دکتر خسرو باقری (استاد دانشگاه تهران)
https://eitaa.com/fanoosemellatha/191
🔰از سواد رسانه ای تا تربیت رسانه ای!/ توقف گاه اندیشه ی غرب در تربیت انسانی...
🔸حسین غفاری(معلم آپ و کارشناس سواد رسانه ای)
https://eitaa.com/fanoosemellatha/202
🔰معلم سوم: ساختمان، اجزاء و امکانات مدرسه معلم هستند.
🔸محمد تابش(طراح فضاهای آموزشی)
https://eitaa.com/fanoosemellatha/245
🔰اهمیت شک در دانش/دانش واقعی/یادگیری در عمل
🔸رضا امیرخانی(نویسنده و فعال فرهنگی)
https://eitaa.com/fanoosemellatha/249
🔰بدون سقف: گزارشی از رشد مرحله ای شخصیتی، اجتماعی و اقتصادی دانش آموزان یک مدرسه
🔸رضا مهدوی(معلم و مربی مدارس مفید، سراج و شریف)
https://eitaa.com/fanoosemellatha/309
🔰با دست های خالی: روایت تجربه ای موفقیت آمیز از استقامت، پیگیری و توکل چند معلم جوان
🔸علی یونسی (معلم کار و فناوری و ریاضی)
https://eitaa.com/fanoosemellatha/386
🔰خارج از نقشه/ کاری فراتر از تدریس
🔸 عزیز محمدی منش( معلم روستایی و عشایری)
https://eitaa.com/fanoosemellatha/426
🔰مرگ تدریجی یک معلم
https://eitaa.com/fanoosemellatha/558
🔰مدارس چه مهارت هایی را به دانش آموزان انتقال نمی دهند؟
https://eitaa.com/fanoosemellatha/596
🔰معلم کامل یا کافی؟
🔸دکتر علیرضا شیری
https://eitaa.com/fanoosemellatha/629
🔰اثرات بلند مدت تنبیه
https://eitaa.com/fanoosemellatha/696
🤝 به فانوس بپیوندید 🤝
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha
فانوس
🔰معلم و اغتنام فرصت(قسمت 12) ✍️استاد علی حق شناس 🌸🌸🌸🌸🌸 💠عناوین و بیان اجمالی فرصتهای معلمی ❇️9.
🔰معلم و اغتنام فرصت(قسمت 13)
✍️استاد علی حق شناس
🌸🌸🌸🌸🌸
💠عناوین و بیان اجمالی فرصتهای معلمی
❇️11.فرصت و نعمت هوش خوب
این نعمت هم، در همه ی انسان ها و همه ی معلم ها برابر نیست و قطعاً معلمین پُر هوش بهتر می توانند در شناخت ذهن و روان مخاطبین خود، فعال باشند، هرچند که در اینجا نیز فقدان هوش وسیع و پُرتوان معلمین دیگر، به معنی سلب فعالیت های دیگر آنها نخواهد بود.
❇️12.فرصت و نعمت خوش نویسی و خوش نقشی
بدیهی است در فرایند آموزش، تنها نمی توان به کلام و سخن که شنیدنی است اکتفا نمود و گاه معلم ناچار است از عوامل و وسایل دیگری کمک بگیرد و از نوشتار و تصویر نیز استفاده نماید و اینجاست که هنر خوشنویسی از طرفی و هنر خوش نقشی از طرف دیگر، می تواند تسهیل گر آموزش شنیداری معلم باشد و آن را با فرایند دیداری همراه سازد.
قطعا شاخص ها و نتایج درسی، اگر با خط خوش معلم بر صفحه ی تخته سیاه یا وایت بُرد کلاس نقش بندد، این تصویر از جهتی، شادی بخش کلاس و از طرفی جاذبه ی توجه بیشتر را به وجود می آورد
و یا اگر معلم از هنر خوش نقشی نیز برخوردار باشد، میتواند علاوه بر استفاده از ذهن دانش آموز، از قدرت تخیل بچهها نیز استفاده نموده و تجسم درسی خود را در دل و درون دانش آموزان منتقل نماید که البته در اینجا به معلمینی که از این دو عرصه هنری برخوردار نیستند توصیه میشود که با تمرین و ممارست، آنان نیز در این جهات خلاقیت یابند.
🌸🌸🌸🌸🌸
🙏 به فانوس بپیوندید 🙏
👇👇👇👇👇👇
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha
📲 instagram.com/fanoosemellatha
#تربیت_مطهر
♨خاطره ی معلم کلاس اول فرزند شهید مطهری از استاد.
✅ آقای ناصر قنبری معلم سابق کلاس اول دبستان نیکان میگوید:
🔸من به طور مرتب به اولیای دانشآموزان راهنماییهای لازم را میکردم. فرزند شهید مطهری هم دانشآموز من بود. مقام علمی استاد را میدانستم و برایم سخت بود که بخواهم به ایشان هم توصیههایی بکنم.
🔹 در اولین جلسه حضوری، استاد در همان ابتدا جملهای گفتند که دغدغه من را برطرف کرد. ایشان گفتند:
«ببینید آقای قنبری؛ درست است من استاد دانشگاه هستم ولی در اینجا شما استاد من هستید و هر چه بگویید انجام میدهم».
🔸 نکته دیگر این بود که من از اولیاء خواسته بودم به طور مرتب مرا در جریان کارها و احوال دانشآموزان در منزل قرار دهند. در میان اولیاء، آنکس که بیش از همه به طور مرتب با من تماس میگرفت شهید مطهری بود. با آنهمه اشتغال فکری و اجتماعی- این را بیاغراق میگویم - از روز اول مهر تا پایان دیماه به یاد ندارم که ایشان حتی یک روز آنهم راس ساعت مشخص به من گزارش تلفنی نداده باشند. البته بعدا هم این تماسها متناوبا ادامه داشت.
#معلم
#اولیا_مربیان
منبع: کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
@motahari_ir
🌷با فانوس همراه شوید🌷
👇👇👇👇👇👇
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha
📲 instagram.com/fanoosemellatha
#فهرست_متون
#خاطرات
🔰اشتباه شهید رجایی
https://eitaa.com/fanoosemellatha/13
🔰آموزش مستقیم یا کشف مطلب توسط دانش آموز؟
https://eitaa.com/fanoosemellatha/33
🔰پدر زبان بسته
https://eitaa.com/fanoosemellatha/38
🔰معلمی، بهترین شغل یا بدترین؟ سوال از شهید رجایی.
https://eitaa.com/fanoosemellatha/39
🔰دیوانه ی عاقل/خودباوری دادن به دانش آموز
https://eitaa.com/fanoosemellatha/53
🔰آقا دوبار گفتی
https://eitaa.com/fanoosemellatha/79
🔰تنبیه بدنی-رفتار قرآنی
https://eitaa.com/fanoosemellatha/89
🔰خاطرات شهید رجایی/به تعلیم و تربیت با تمام وجود عشق می ورزید/نوآوری و ابتکار در عرصه تربیت
https://eitaa.com/fanoosemellatha/111
🔰دوست صمیمی/ اکسیر محبت در معلمی/ لطفا مسائل عاطفی دانش آموزان را در نظر بگیرید!
https://eitaa.com/fanoosemellatha/161
🔰تجربه ای موفق در مدیریت کلاس های شلوغ!
https://eitaa.com/fanoosemellatha/199
🔰حکایت گرگی
https://eitaa.com/fanoosemellatha/203
🔰رویای زیبای معلمی/ تنبیه بدنی، ممنوع!
https://eitaa.com/fanoosemellatha/204
🔰گور پدر معلم
https://eitaa.com/fanoosemellatha/228
🔰کادوی روز معلم
https://eitaa.com/fanoosemellatha/237
🔰شیطنت بچه ها/ مدیریت کلاس/ ضعف دانشگاه فرهنگیان
https://eitaa.com/fanoosemellatha/241
🔰آدم كسي مباش!
https://eitaa.com/fanoosemellatha/248
تکمیل می شود...
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🙏 به فانوس بپیوندید 🙏
👇👇👇👇👇👇
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha
📲 instagram.com/fanoosemellatha