✅ کسی که از گفتن «نمیدانم» حیا میکند، بر اساس توهمات خودش عمل میکند و مصداق «الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا» میشود.
✅ امیرالمومنین(ع) در نهجالبلاغه میفرمایند: «وَ لَا یَسْتَحِیَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ یَعْلَمِ الشَّیْءَ أَنْ یَتَعَلَّمَهُ»، یعنی شخص نباید از آموختن چیزی که نمیداند، حیا کند. در فقره دیگر میفرمایند: «وَ لَا یَسْتَحِیَنَّ أَحَدٌ مِنْکُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا یَعْلَمُ أَنْ یَقُولَ لَا أَعْلَمُ»، یعنی اگر چنانچه از کسی سوال شد، ولی نمیدانست، حیا نکند و بگوید نمیدانم.
🔸استاد علی اکبر سیفی مازندرانی🔸
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
☘️ نکته ☘️
⚡️خوشبختی ، در خوب زیستن است نه در خوش زیستن !
تصویر از : mahdi.ghaem
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
فانوس، رهیافتیدر زیستِمعلمانه
💡 eitaa.com/fanoosemellatha
💡 t.me/fanoosemellatha
#پیام_مخاطب
♨️راهکار تقویت رابطه معلم و شاگردی در فضای تدریس مجازی.
🔰در این روزها که فضای مجازی نقش تعیین کننده ای در حال و هوای تدریس معلمان دارد و فضای تدریس از حالت همیشگی خود فاصله گرفته، چه قدر خوب است که از طریق تماس های تصویری چند دقیقه ای، با بعضی از دانش آموزان در ارتباط باشیم، تا چند کلمه ای از آن ها درس بپرسیم و تا حدی نیز وارد زندگی و مشکلات شخصی آن ها بشویم.
🔰روش کار هم میتواند این طور باشد که هرکلاس رو گروه بندی کنیم و هر روز با یکی یا دو گروه از هر کلاسی تماس بگیریم. اگر نمره ای در نظر بگیریم و یا کار گروهی به بچه ها محول کنیم که بهتر خواهد بود.
🔰البته هستند دانش آموزانی که دسترسی به اینترنت پر سرعت، یا اصلا دسترسی به اینترنت ندارند که باید برای این دانش آموزان، فضای جداگانه و تکالیفی جداگانه ای ارائه داد.
✍محمدجواد آقایی
#مدرسه_مجازی
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
12.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️اهمیت پوشه کار در ارزشیابی کیفی توصیفی
💠جایگاه نمره در ارزشیابی
#چهارسوق
#ارزیابی_کیفی
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
✅شما هم ادمین فانوس باشید!
🌸لطفا ایده ها و تجارب خود را در دنیای تدریس مجازی برای ما ارسال کنید...
🔸در نوشته های قبلی با هشتگ #مدرسه_مجازی نکات متعددی را در رابطه با روش های تدریس مجازی بهتر و روش کار تربیتی در فضای مجازی بیان کردیم و در پستهای بعدی نیز نکات دیگری را بیان خواهیم کرد.
شما هم می توانید ایدهها و تجربههای خود را در تدریس مجازی با هشتگ #مدرسه_مجازی به صورت متن، صوت و فیلم به آیدی @A_fanoos ارسال کنید تا با انتشار آن ها با نام خودتان در کانال فانوس، سهمی در پیشرفت آموزگاران در این زمینه داشته باشید.
منتظر شما هستیم....
✍ادمین.
#مدرسه_مجازی
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
♨️خاطرات ۴۵ روزه ایام کرونایی من
من یک دبیرم.تقریبا با 300 دانش آموز در دو مدرسه !
چند نکته ای میگویم..
نمیگویم از وویس ها و خطاهای زبانی کلامی که دستمایه شده ..
میگویم ازشغل های جدیدم. من بازیگر ،کارگردان و فیلم بردار شده ام😐
بارها و بارها فیلمی را میگیری اما اشکالی به وجود آمده و تو باید دوباره و ده باره ضبط کنی.. حال آنکه والدین فقط همان 10 دقیقه فیلم را می بینند و نمیدانند پشت هر دقیقه ی آن چند سکانس خراب شده😔
من گوینده رادیویی شده ام و وویس میفرستم ...و قطع و وصل های دو باره و چند باره از صدا های ناخواسته ی کوچه و خیابان
من معاون هم شده ام😑. باید حضور و غیاب کنم و دنبال دانش آموزان سرگردان در دنیای مجازی بگردم.
من کاراگاه هستم. باید کشف کنم کسی که دارد تایپ میکند دانش آموزم هست یا مادرش😐
اینکه وویس جواب را میفرستد از حفظ میگوید یا با زیرکی از روی جزوه و کتاب می خواند😐
من اتفاقا پلیس فتا هم هستم، باید مراقب رفتار و کردار دانش اموزان، چت ها و فیلم ها و عکس هایی که میفرستند باشم تا مورد نامربوطی از کلاس من درز نکند.
من پاسخگوی 24ساعته هم هستم،برای صبح هم که بیدار میشم و وقتی قبل از چای و صبحانه به گوشیم که سر میزنم ،صدها پیام و سوال برایم فرستاده شده که باید پاسخگوی آنها نیز باشم ...
بگویم از آزمون های آنلاینم، هزینه پرداخت میکنم تا دیجی شاد اجازه آزمون برام بده و سوالات را تایپ میکنم و لینک میفرستم برا بچه ها، اولا یکه میخورن که ببین ترفند معلمو😌 زمان کم میدم تا تقلب نشه، ولی اونم بچه ها میدونن پشت پرده چیکار کنن😅بعد حالا گله و شکایت که خانوم لینک وصل نمیشه ....نت قطع شد...تکرار آزمون زد برام...حالا چی میشه خانوم من خیلی خونده بودم....
کاش فقط دغذعه ی انبوه درسها در شاد بود..دانش آموزی که اصلا گوشی هوشمند ندارد. و من به عنوان یک معلم نمیتوانم به او فکر نکنم ناشر هم میشوم.
برای او و امثال او درسنامه و ماهنامه و مطالب در فلش آماده میکنم.
شما به عنوان یک اولیا میبینید یک فرزند را در مواجهه با چهار درس..!! اما من با چهار کلاس..و در مجموع ۱۰۰ دانش آموز که هر کدام سوالی دارند.
و تو بایدپاسخ دهی.. یا تکلیفی ارسال میکنند که تو باید ساعتها وقت بگذاری خارج از زمان و اتمام کلاس برای بررسی و تحلیل و نمره دهی و تکمیل دفاتر کلاسی.
و هر کدام دستوری دارند در پی وی.. از تعویض دو و چند باره ی شماره هایشان در شاد و درخواست عضویت دو باره و دغدغه ها و گله هایشان از این نرم افزار ناشاد!!!
و تو علاوه بر 20گروه درسی،300 گپ در پی وی داری و لیست مخاطبینت پر شده از خلیلی702 و خلیلی 902 😐
سرتان را بدرد نیاورم..
فقط همین قدر بگویم برایم به عنوان یک معلم قابل احترام است دغدغه های شما.. مگر میشود معلم بود و بی دغدغه..دانش اموزی به من پیام داد که با گوشی همسایه در شاد بوده و حالا آنها بیرون رفته اند.
براش غصه خوردم و شد دغدغه ی من.هفته ی پیش دانش امور دیگری به گوشیم زنگ زد که دیگر پدرم نمی تواند بسته ی نت بخرد..😔
برای او هم غصه خوردم.
راستی امروز دانش اموزم آمد پی وی و گفت من صبح ها گوشی ندارم،تا زمانیکه پدرم از سرکار برگردد🤐
و متاسفانه در این آموزش های مجازی، هیچ ضمانتی نیست که فایل و تصویر و وویس و مطالب ارسالی توسط دانش آموزان منتشر نشود و تپق ها و تکیه کلامها یم و .....در پیج ها و گروه ها مورد تمسخر قرار نگیرد،هیچ حق و حقوقی هم برای پیگیری این موارد فعلا تعریف نشده است😐
آری،به قول گفتنی ها ،معلمی هنر هست و در هنر علاقه و عشق حرف اول رو می زنه
ما آب از سرمون گذشته دیگه حریم خصوصی نداریم و شماره مون هم دست ۳۰۰ دانش آموز و خانواده هاشون هست.
داشت یادم می رفت..🙂 خودم هم یک مادرم و فرزندی دارم در شاد و دیگر کودک مظلومی که ازم صبحانه میخواد و من اورا با کارتونهای تکراری فلش مشغول میکنم، استرس سرایت همه گیری کرونا هم سرجای خود🙂....... ولی .... این یکی خیلی مهم نبود!.مهم همان ها بود که گفتم
ارادتمند شما...
مدافع گمنام آموزش🙏
منبع:
@intrnship
#مدرسه_مجازی
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
12.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️بی قدر و قیمت کردن آموزش و پرورش بی انصافی است!
🔸امام خامنه ای🔸
✅کارهای بزرگ آموزش و پرورش در دوران چهل سالهی انقلاب اسلامی
#جایگاه_آپ
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
فانوس، رهیافتیدر زیستِمعلمانه
💡 eitaa.com/fanoosemellatha
💡 t.me/fanoosemellatha
#بخوانید
♨لطفا برای دانش آموزان وقت بذاریم!
🔰نوآم چامسکی، نمونهای خوب از تعهد یک معلم
✅ بار اولی که به نوآم چامسکی، زبانشناس و فیلسوف بزرگ، ایمیل زدم از جواب صمیمی، گرم و مفصلش شگفتزده شدم، در حالی که من نه شاگردش بودم و نه کسی مرا معرفی کرده بود. بعدها از خود او شنیدم که شبها قبل از خواب به بیش از صد ایمیل پاسخ میگوید. این که روزانه چند ساعت صرف پاسخگویی به افراد ناشناس میکند نشان از تعهد، احترام و گشودگی دارد.
✅ در یکی ازسخنرانیهایش در همان ابتدا دو نکته گفت: اول اینکه بنا ندارد فقط خودش صحبت کند و مطلوب این است که همانند یک سمینار با جلسه برخورد شود. دوم آنکه فرض نگرفته و نباید گرفت که هر آنچه میگوید صحیح است و از مخاطبین طلب کرد نظر مخالفشان را ابراز کنند. به قول خودش "ابطالیه تولید کنید" (Produce refutations)! در سخنرانیِ دیگری از قول گاندی گفت در معلمی تلاش برای راضی کردن دانشآموز نوعی خشونت محسوب میشود! او همواره تاکید دارد نباید طوری تدریس کرد که گویی حقایق از قبل روشن هستند و کار معلم صرفاً انتقال این حقایق است، بلکه باید کلاس درس را کارگاهی دید که قرار است برداشت ما از حقیقت تا آن زمان و در آن مکان ساخته شود. او همچنین یادی از استادش کرد که برخلاف دیگر ریاضیدانان به جای مطرح کردن و بلافاصله اثبات قضیه در معلمی راهی دیگر داشت: ابتدا قضیهی ریاضی را مینوشت، سپس به کمک شاگردانش به قضیه حملههای متعدد میبردند تا بتوانند در نهایت اثبات را بسازند. این معلم اثبات را به کمک دانشجویانش میساخت و تنها انتقال نمیداد. در جایی دیگر چامسکی به دو برداشت از آموزش اشاره کرد و گفت آموزش را نباید پرکردن ظرفی از آب دید، آموزش را باید کمک به گل در جهت رشد (در راهی که خودش خواهد رفت و از قبل مشخص نشده) دانست.
✅چامسکی، زبانشناس، فیلسوف و نظریهپرداز آمریکایی و استاد بازنشسته دانشگاه امآیتی است که از او به عنوان پدر زبانشناسی مدرن یاد میشود.
پ.ن: این نوشته الگو و انگیزهی خوبی برای ما معلمان در فضای تدریس مجازی و پی گیری سوالات و دغدغههای دانش آموزانمان است.
#روش_های_تربیتی
#معلم_نمونه
#مدرسه_مجازی
🆔 @Bahrami_Mashoufمنبع:کانال
🔺به فانوس بپیوندید🔻
👇👇👇👇👇
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha
ای خوشا روزا که ما معشوق را مهمان کنیم
دیده از روی نگارینش نگارستان کنیم...
#امامت
#ولایت
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
فانوس، رهیافتیدر زیستِمعلمانه
💡 eitaa.com/fanoosemellatha
💡 t.me/fanoosemellatha
#پیام_مخاطب
♨️کلاس آنلاین و تفاوت های ماهوی آن با کلاس حضوری 💻📱📽📡
✍احسان طاهری
🔰تمامی تعاملات در کلاس های آنلاین در حالت دیجیتال است که این باعث تغییر در خیلی از رویه های تدریس می شود. به طور مثال دادن بازخورد های آنی به دانش آموز کم رنگ می شود و جای خود را به بازخورد های با تاخیر و کتبی مانند پیام ها و ایمیل ها می دهد. نظارت مستقیم جای خود را به نظارت های غیر مستقیم مانند ایمیل های گروهی و Dropbox و ... می دهد.
در این حالت تعیین ضرب الاجل برای کارها و چگونگی تعیین آن اهمیت پیدا می کند. برای جلوگیری از سر در گمی و اتلاف وقت باید روش های مشخص برای دریافت تکالیف تعیین شوند و برای مواقعی مانند قطعی ناگهان اینترنت و سرور ها باید از پیش چاره یابی کرد. حتی معلم های با تجربه نیز به نوشتن دوباره ی طرح درس های جدید احتیاج پیدا می کنند. بیش تر زمان یک معلم در این حالت به این کار ها می گذرد:
آمادگی برای کلاس و نوشتن طرح درس، ساخت پاورپوینت، جست و جوی عکس و فیلم و فایل صوتی، جست و جوی متون و ساده سازی متون برای تناسب با کلاس آنلاین، پیش بینی مشکلات و سوالات، پیدا کردن بهترین و ساده ترین و بصری ترین روش ها برای تدریس و دادن فیدبک به تکالیف.
#مدرسه_مجازی
#کلاس_آنلاین
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
فانوس
#تربیتِمطهر ♨️چند نکته مهم در رابطه با رهبری نسل جوان که باید معلمان بدانند. ( قسمت اول) 🔸استاد
#تربیتِمطهر
♨️چند نکته مهم در رابطه با رهبری نسل جوان که باید معلمان بدانند.
( قسمت دوم)
🔸استاد شهید مرتضی مطهری🔸
🔰مهم تر از این که طرحی برای رهبری این نسل تهیه کنیم این است که این فکر در ما قوت بگیرد که مساله رهبری و هدایت، از لحاظ تاکتیک و کیفیت عمل، در زمان های متفاوت و در مورد اشخاص متفاوت فرق می کند و ما باید این خیال را از کلهی خود بیرون کنیم که نسل جدید را با همان متد قدیم رهبری کنیم.
🔰باید نسل جوان را بشناسیم و بفهمیم دارای چه مشخصات و ممیزاتی است.
🔰نسل جوان ما مزایایی دارد و عیب هایی. زیرا این نسل یک نوع ادراکات و احساساتی دارد که در گذشته نبود و از این جهت باید به او حق داد. در عین حال یک انحرافات فکری و اخلاقی دارد و باید آنها را چاره کرد.چاره کردن این احرافات بدون در نظر گرفتن مزایا یعنی ادراکات و احساسات و آرمان های عالی ای که دارد و بدن احترام گذاشتن به این ادراکات و احساسات میسر نیست. رودربایستی ندارد؛ در نسل گذشته فکرها این اندازه باز نبود، این احساسات با این آرمان های عالی نبود.
📚تربیت و رشد اسلامی، ص۲۵۵و ۲۵۸
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
فانوس، رهیافتیدر زیستِمعلمانه
💡 eitaa.com/fanoosemellatha
💡 t.me/fanoosemellatha