♨️تاملی در راهبرد رهبر انقلاب پیرامون تحول نهاد آموزش عمومی در ایران
✍دکتر علی امینیان
✳انقلاب اسلامی که در جوهر و ماهيت خود، تحولي بيرون از حوزهي فکر و تمدن غربي است، برای تداوم و نزدیک شدن به غایت خود نیازمند پرورش انسان هایی است که بتوانند آرمان های این انقلاب را در امتداد تاریخ و در سراسر پهنه گیتی محقق سازند. مساله تحول بنیادین در آموزش و پرورش از همان روزهای نخستین انقلاب اسلامی از سوی امام امت و پس از آن از سوی رهبر انقلاب به عنوان رسالت اصلی جبهه فرهنگی و تربیتی انقلاب اسلامی عنوان شده است. (۵۷/۱۱/۳۰ و ۶۰/۷/۲۳ و ۶۸/۳/۲۶)
از مرور و جمع بندی بیانات رهبر انقلاب پیرامون آموزش و پرورش چند اصل کلی را می توان استخراج نمود که در پرتو روشنگری این اصول، می توان خطوط کلی راهبرد رهبر انقلاب پیرامون تحول در آموزش و پرورش را به دست آورد.
۱.در بلند مدت مهم ترین ماموریت انقلاب اسلامی، پرورش انسان و مهم ترین موضوع نظام اسلامی مساله آموزش و پرورش است. در نتیجه همه دستگاه ها و نهادهای سیاستگذار و قانونگذار و حاکمیتی می بایست آموزش و پرورش را در اولویت و صدر امور قرار دهند( ۶۸/۳/۲۶ و ۸۵/۲/۱۲).
۲.آموزش و پرورش رسمی و عمومی مهم ترین رکن تربیت فرزندان این مرز و بوم است، که حتی از محیط خانواده، دانشگاه، تلویزیون و محیط اجتماعی در تربیت اطفال موثرتر است.(۹۴/۲/۹۴)
۳.آموزش و پرورش در ایران دارای سه اشکال عمده می باشد؛ دینی نیست، بومی و ایرانی نیست، به روز و روزآمد نیست. در نتیجه نمی تواند اهداف و نیازهای انقلاب و نظام اسلامی را که تربیت نسل مومن انقلابی کارآمد است را تأمین و تضمین نماید. لذا نیازمند تحول بنیادین است و باید دینی، بومی و روزآمد شود(۸۶/۳/۵ و ۹۴/۲/۱۶).
۴.تحول در آموزش و پرورش تحول بنیادین است و نه تحول سطحی، موقتی و مصلحتی. لذا لازم است؛ اولاً؛ یک سند تحول بنیادین و جامع تدوین گردد که حاصل گفتگوی و برآیند نظرات صاحب نظران این عرصه باشد و پس از این هر تحولی در آموزش و پرورش می بایست از طریق سند و تحت سیاست ها و راهبری سند دنبال و محقق شود. ثانیاً؛ همه دستگاه های حاکمیتی و غیر حاکمیتی دخیل در این تحول باشند و در خدمت تحول آن درآیند. (۸۸/۲/۹ و ۸۶/۵/۳)
۵.معلم در آموزش و پرورش محور، خط مقدم، میدان دار و علم دار است. بنابراین برای تحول در نهاد آموزش باید تحول در نیروی انسانی را مبنا و ملاک قرار داد. زیرا اولاً؛ محوریت نیروی انسانی کارآمد در نظام های اجتماعی مورد قبول عموم صاحب نظران است. ثانیاً؛ تجربه ثابت کرده است که اگر همه عناصر دیگر آموزش مانند محیط آموزشی، منابع مالی، محتوا و برنامه درسی، ضعیف و ناقص باشد معلم مومن انقلابی کارآمد قادر به جبران نواقص آن ها است. اما اگر معلم ناتوان یا غیرمهذب باشد قوت هیچ عنصر دیگری راهگشا نبوده و فایده نمی بخشد.(۹۰/۲/۱۴ و ۸۶/۲/۱۲)
۶.برای تحول در نیروی انسانی و معلمان آموزش و پرورش لاجرم می بایست سه مجموعه اقدام موثر انجام شود و در واقع برای تحقق این معنا سه راهکار اصلی در پیش رو است؛
راهکار نخست عبارت است از: ارتقاء معلمان شاغل؛ مانند ارتقای تخصص و سطح سواد معلمان، اصلاح نظام معیشت معلمان، ارتقاء منزلت معلمی، آشنایی معلمان با سند تحول بنیادین، اصلاح دوره های ضمن خدمت و مطالعه اندیشه انقلاب اسلامی و آثار استاد مطهری (۷۱/۲/۹ و ۷۸/۲/۱۵و ۸۴/۲/۱۲ و ۹۷/۲/۱۹).
راهکار دوم که از قبلی مهم تر و اساسی تر است؛ تغییر و به عبارت دقیق تر تحول جایگاه معلم در مدرسه و تبدیل معلم به مربی است و این نیازمند سیاستگذاری و وضع قوانین جدید است. قوانینی که دست معلم را در ارزشیابی دانش آموز بازتر کنند و برای تشخیص و امضای معلم _بدون هیچ مدرکی_ ارزش قائل شوند، اصالت معلم نسبت به کتاب درسی را به رسمیت بشناسند، بستر ارتباط معلم با دانش آموز را تحت نظارت خانواده و مسجد فراهم نمایند، معلم را به عنوان عنصر تصمیم ساز و تصمیم گیر در جهت گیری های کلی مدرسه حمایت کنند و ...(۹۳/۲/۱۷)
اما راهکار سوم؛ که به نوعی راهکار مبنایی به شمار می آید اصلاح نظام تربیت معلم و تحول در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به مثابه شاهراه اصلی جذب و تربیت معلم در ایران است.(۹۲/۲/۱۸)
لذا در مجموع می توان چنین گفت که در دیدگاه رهبر معظم انقلاب برای تحول در کشور و ایجاد حرکت در جامعه لاجرم و اصولاً نیازمند تحول در آموزش و پرورش هستیم. اما تحول در آموزش و پرورش،خود نیازمند تحول در عنصر نیروی انسانی به عنوان عنصر اصیل و اساسی در آموزش و در پرورش است. تحول در نیروی انسانی نیز از سه طریق محقق خواهد شد؛ اصلاح نظام معیشت، منزلت و ضمن خدمت معلمان، تحول در دانشگاه فرهنگیان، تحول در جایگاه معلم در مدرسه.
اما این سه راهکار کلان،خود با یکدیگر مرتبطند و طرحیواحد و مجموعه اصلاحاتیمنسجم را می طلبند.
#تحول_آپ
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
فانوس
♨️تاملی در راهبرد رهبر انقلاب پیرامون تحول نهاد آموزش عمومی در ایران ✍دکتر علی امینیان ✳انقلاب اسل
✳ادامه مقاله(تاملی در راهبرد رهبر انقلاب پیرامون تحول نهاد آموزش عمومی در ایران)
✍دکتر علی امینیان
🔰در واقع با تحول جایگاه معلم در مدرسه و تبدیل شدن او به مربی _ با وظایف و اختیارات ویژه در مدرسه و در ارتباط با دانش آموز و محتوا و برنامه_ لازم است دارای شایستگی های ویژه ای نیز باشد. باطبع محل کشف و کسب این شایستگی ها در دانشگاه فرهنگیان خواهد بود. لذا از یک سو بدون تحول در وظایف معلم در مدرسه نیازی به تحول در دانشگاه فرهنگیان احساس نخواهد شد و همین وضع موجود برای تربیت معلم_ کارمند کفایت می کند و از سوی دیگر بدون تحول در دانشگاه فرهنگیان تحول در مدرسه و در وظایف معلمان امکانپذیر نبوده و رقم نخواهد خورد. طبعاً این همبستگی در سطحی نازل تر میان نظام تربیت معلم و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی _به عنوان متولی رسمی تدوین متون درسی_ برقرار است.
در آخر باید گفت تحول بنیادین در نهاد آموزشوپرورش کشور نه فقط وظیفه وزارتخانه مربوطه که وظیفه عموم دستگاهها و ارگان های سیاستگذار و اجرایی کشور است. با توجه به ارتباطات پیچیده و چندلایه ارگان های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی و ... در کشور، طبعاً نهاد آموزش به تنهایی نمی تواند از عهده مسوولیت خطیرِ "تحول بنیادین" برآید و در این امر محتاج همکاری همه دستگاه های ذیربط خواهد بود.
از سوی دیگر با توجه به اهمیت راهبردی و بلکه تمدنی آموزش و پرورش در میان مقولات دیگر، چون اقتصاد، سیاست، فرهنگ و حتی مقوله بنیادینی چون علم، وظیفه تمامی دستگاه های کشور است که امکانات و نیروهای خود را در خدمت آموزش و پرورش درآورند و آموزش و پرورش در برنامه ریزی و سیاستگذاری کلیه دستگاه ها، در اولویت نخست قرار گیرد. قبل از همه این ها وظیفه دستگاه هایی چون مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، شورایعالی انقلاب فرهنگی، سازمان برنامه و بودجه و ... که از جایگاه سیاستگذاری برخوردارند؛ آن است که قوانین و سیاست های کلان خود را به نحوی تنظیم نمایند که همه دستگاه ها در خدمت رشد و ارتقای آموزش و پرورش قرار گیرند. چرا که در دیدگاه رهبر انقلاب و البته عموم کارشناسان راهبردی، در مقیاس بلند مدت، آموزش و پرورش مهم ترین مساله انقلاب اسلامی است. همچنین با توجه به اهمیت و محوریت نیروی انسانی در پیشرفت همه جانبه کشور، در صورت تقویت آموزش و پرورش، در بلند مدت و بلکه میان مدت، ثمره آن در همه دستگاه ها و نهادها قابل مشاهده خواهد بود.
امید است با تحول بنیادین در آموزش و پرورش و نیل آن به شرایط مطلوب، بستر تربیت انسان ها و نسل های طراز انقلاب فراهم شده و انقلاب اسلامی به مدد نسل های آینده، از حجاب مدرنیته عبور کرده و جهان را برای طلوع خورشید ولایت عظمی مهیا نماید.
#تحول_آپ
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
5007.mp3
2.42M
♨️فرصت معلمی...
🔸️ استاد علی حقشناس🔸️
✳ما زیاد فرصت آزمون و خطا نداریم.
✳خورشید هر روز صبح فریاد می زند آی آدمها، کتاب زندگی چاپ دوم ندارد.
#جایگاه_معلمی
#اخلاق_معلمی
#وجدان
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
15.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جهان پهلوان
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
48.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مدرسه_ایران
♨️ #قسمت_اول
♨️بازماندگان از تحصیل
با حضور:
▪️محمدحسن داوودی(مدیر مدرسه صبح رویش-کودکان کار-)
▪️مهدی رضایی(کارشناس تعلیم و تربیت)
🔸🔸🔸
@fanoosemellatha
#معرفی_کتاب
🔰 جملاتی از شهید مطهری در مورد کتاب #امیل
1️⃣ روسو كتابى دارد به نام «اميل» كه در فنّ تربيت كودك نوشته است؛ كتاب جالبى است؛ اميل نام كودك فرضى و افسانه اى است كه وى در كتاب خود او را تحت تربيت خود قرار مى دهد و به پرورش همه جنبه هاى جسمى و روانى او توجه مى كند. در همه موارد، ايده روسو اين است كه اميل را در حال ممارست با طبيعت و پنجه در پنجه طبيعت و در دامن سختي ها پرورش دهد.
2️⃣ ژان ژاك روسو چنين عقيده اى دارد و در كتاب معروف خود اميل مى خواهد نشان دهد كه انسان طبيعى، انسان خارج از جامعه، انسان در طبيعت، موجودى است سالم و درست و پاك؛ و همه نادرستي ها، فسادها و ناپاكي ها از جامعه به او تحميل مى شود.
◀️ لذا روسو به اجتماع و زندگى اجتماعى بدبين است و تز اصلاحى او اين است كه بشر بايد تا حدّ ممكن به طبيعت برگردد. روسو به تمدّن جديد خوش بين نيست چون معتقد است كه تمدّن جديد انسان را از طبيعت دور مى كند. هر چه انسان از طبيعت دورتر شود، فاسدتر مى شود و هر چه به طبيعت اوّليّه نزديكتر باشد، به انسانيّت و درستى و پاكى نزديكتر است.
3️⃣ در كتاب اميل، نويسنده یک نكته را خيلى خوب و عالى ذكر كرده است. كتاب را به صورت رمان نوشته است. كودكى را به روش خاصى بزرگ مى كنند و مثلًا كارهايى را به او پيشنهاد مى كنند كه به حكم آن كارها روح او قويتر مى شود.
4️⃣ مى شود گفت حرفهاى روسو در كتاب اميل بيشتر در اطراف مبارزه با عادت است.
⬇️ دانلود فایل پی دی اف کتاب امیل
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
@bineshemotahar_qom
emil.pdf
8.17M
📙 دانلود فایل PDF کتاب امیل یا آموزش و پرورش
نویسنده: ژان ژاک روسو
🌐 حجم: 7.7مگابایت
✅ این کتاب بسیار خواندنی و در امر تعلیم و تربیت از کتاب های اساسی و محوری می باشد.
✅ در آثار شهید مطهری ارجاعات زیادی به این کتاب هست. البته استاد شهید اشکالات و انتقاداتی را نیز نسبت به این کتاب بیان کرده اند.
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
@bineshemotahar_qom
🔰میرزا محمدتقی خان فراهانی
(امیرکبیر)
زاده 1185
درگذشته 20 دی 1230
#اهالی_فرهنگ
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
46.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 لطفا این 8 دقیقه را تا انتها تماشا کنید
⛔️ بدون سیاست بازی
⛔️ بدون عقده گشایی
⛔️ بدون چرب زبانی
✅ علمی، دقیق و با بیانی شیوا یکی از ضروری ترین مسائل جامعه امروز را طرح کرد.
❓با میلیون ها دانش آموز چه می کنیم؟
❓چرا تعداد دانشگاه های ما از هند و چین بیشتر است؟
❓مشکل کجاست؟
🔅مشکل در بودجه نیست چون این آسیب ها در مدارس لاکچری تهران بیشتر از جاهای دیگر دیده می شود
🔅مشکل در عادت هاست.
🔅مشکل آنجاست که حتی دعوت به اسلام را با حجاب یا مرجع تقلید آغاز می کنیم در حالی که پیغمبر اکرم (ص) با نفی خدایان آغاز کرد: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» تا خدایان را نفی نکنیم (لا اله) خدا را پیدا نمی کنیم.
🔅مشکل اینجاست که کتابهای شهید مطهری را در بوق و کرنا تبلیغ می کنیم ولی اولویت های اسلام را از عادت ها و آداب و رسوم خودمان استنباط می کنیم.
🔅مشکل ترسیدن از سوال است.
🔅مشکل ظرفیت پایین ماست که تحمل تنوع و کثرت افکار و اندیشه ها را نداریم و از سوال ها می ترسیم.
🔅وقتی سوال نباشد جواب های از قبل آماده شده تکرار می شود و #عادت_ها شکل می گیرد.
#شکوری
#کتاب_باز
#خود_پنداری
#تنوع
#آموزش_پرورش
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
@sm_javaheri
@fanoosemellatha
🔰مصطفی احمدی روشن
زاده 17 شهریور 1358
درگذشته 21 دی 1390
#معلمان_بزرگ
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
🔰مسعود علی محمدی
زاده 3 شهریور 1338
درگذشته 22 دی 1388
#معلمان_بزرگ
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
⛔️به شهوت مقالهنویسی پایان دهید!
✍️ احسانمحمدی
⏹ از خیابان انقلاب که رد میشوم پرتکرارترین جمله هایی که از دادزنها میشنوم این است:
- مقاله، پایاننامه!
- مقاله ISI هم داریم! بفرمایید زیرزمین!
- پایاننامه دکترا!
⏹ آش آنقدر شور است که گاهی حتی به دیوار سیمانی و نردههای فلزی #دانشگاه_محترم_تهران هم آگهیهای تبلیغاتیشان را میچسبانند. مدتها جلوی دانشگاه علوم تحقیقات تهران شمال روی آسفالت همین چیزها را نوشته بودند که امکان کندنش نباشد!
⏹ وقتی کالایی زیاد تبلیغ میشود یعنی مشتریاش هست. یعنی کسانی هستند که میروند پایان نامه و مقاله سفارش میدهند. پولمی دهند به یکسری دانشآموخته دانشگاه که کار پیدا نکردهاند و آنها هم بر اساس درخواست مقاله و پایاننامه مینویسند.
حتی مقاله ISI، ترجمهمی کنند و گاهی واسطهگری برای انتشار در ژورنالهای خارجی را هم انجام میدهند! سفارشدهنده راضی، تولیدکننده راضی!
⏹ به شهوت مقاله نویسی پایان دهید! حتماً به دوستانی برمیخورد که این حرف توهین به پژوهشگران است! از سال 1377 در فضای دانشگاهی هستم، درس خواندهام و کار کردهام و فرصت بازدید و نشست و سخنرانی و کندوکاو در قریب به 50 دانشگاه را داشتهام. از علمی- کاربردی و آزاد و پیام نور گرفته تا دانشگاه تهران و صنعتیشریف که قبله مشتریان کنکور است.
⏹ به تلخی و با صراحت میگویم بخش #بزرگی از تولیدات مقاله بیفایده، بیخواننده، بدون سود برای کشور و کپی-کاری محض و سفارشی است.
از دانشجوی ارشد و دکتری گرفته تا عضو هیات علمی محترم و معزز! دسته اول در تمنای نمره و پاسکردن واحد و اخذ مدرک و صاف کردن جاده مهاجرت تحصیلی و گروه دوم برای ارتقا و اضافه حقوق و پُست گرفتن!
✅ حساب مقالات مفید و کاربردی جداست. تکرار میکنم مقالات ارزشمندی که نتیجه پژوهش واقعی هستند را باید روی چشم گذاشت اما بخش اعظم مقالات و پایاننامه ها #تورم_علمی» و #توهم_دانش ایجاد میکند و هزینه اضافی بر کشور وارد میکند.
اصولاً دستاورد این همه مقاله چیست؟ به تولید علم و نوآوری کمک کرده؟ به رونق اقتصاد کشور انجامیده؟ کارآفرینی ایجاد کرده؟ از حجم واردات کاسته؟ به صادرات اضافه کرده؟ این #مسابقه «هرکی بیشتر مقاله بنویسه دانشمندتره» نهایتی ندارد؟
⏹ انتظار نمیرود که پژوهشگران زمینهساز اختراع برق و تلفن شوند! کار پژوهش از اختراع و کارآفرینی جداست اما هیچ مرجعی نیست که بررسی کند تولید این همه مقاله چه سودی دارد؟ جز اینکه کسی رزومه علمی اش قوی تر می شود و می تواند پُست بهتر و حقوق بیشتری بگیرد! برای #سومین بار تکرار میکنم که مقاله ارزشمند است اما هر مقالهای ارزشمند نیست.
⏹ برخی بر این باورند که کار پژوهشگر فقط پژوهش است نه تبدیل ایده به کار. اسم این همه کپی-کاری متقلبانه را #پژوهش نگذاریم. بسیاری از مقالاتی که به اسم استادان دانشگاهی منتشر میشود نتیجه زحمت دانشجویان است!
چه اصراری داریم به خودمان دروغ بگوییم؟ همین الان اعلام کنند ایرانیان با تولید و انتشار 80 میلیون مقاله ISI رتبه اول دنیا را به دست آوردند، نتیجه؟ این عطش و شهوت اول شدن در هر چیزی ولی با #دوپینگ و کپیکاری به سود کیست؟
⏹ اردیبهشت سال گذشته محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اعلام کرد ایران رتبه اول دنیا در تولید مقالات برتر را به دست آورد.
⛔️ 5 پله بالاتر از #ژاپن، 12 پله بالاتر از# آلمان و 20 پله بالاتر از #آمریکا! بعد راهکارمان برای کنترل بازار ارز برخورد است و در میدان ترهبار با ارائه کارت ملی، گوشت یخزده توزیع میکنیم، برای نجات از شر ریزگردها باید دعا کنیم و پراید می شود بنزمان!
⏹ با دل پرخون مینویسم. به خودمان طعنه میزنم که در دانشگاه- جایی که باید ایده بیافریند و راهکار بدهد برای گذر از چالش های اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی و .. کشور- مسابقه تولید مقاله راه انداختهایم و به آن فخر هم میفروشیم!
⏹ تا زمانی که مقاله و پایاننامهها به معیار وزنکشی برای اعطای عناوین پروفسور و دکتر و استاد و محقق و ... باشد، در روی همین پاشنه میچرخد. دانشگاه و علم پیشبرنده یک کشور هستند، بدا به روزگاری که آنها هم به حلقه کپیکاری و سرقت دسترنج دیگران و دور باطلِ و تولید بیفایده بپیوندند.
@fanoosemellatha
@ehsanmohammadi95