eitaa logo
فانوس
300 دنبال‌کننده
333 عکس
174 ویدیو
122 فایل
🔷می گویند ملت ها یک فانوس دارند و این فانوس معلم است. 🔶#فانوس پاتوقی است برای همه ی کسانی که دلشان برای تعلیم و تربیت نسل جدید می تپد. ⚡کانون فرهنگی_ تربیتی فانوس⚡ ارتباط با ما: @A_fanoos
مشاهده در ایتا
دانلود
♨مهندس یا معلم؟ راوی:هرمز طاووسی مهیاری 🔰یک روز آقای رجایی خاطره جالبی نقد می‌کرد و می‌گفت با یکی از دوستان که وضع تحصیلی خوبی داشتیم در کنکور شرکت کردیم من رشته دبیری را انتخاب کردم و رشته مهندسی را پس ازی اینکه هر دو تحصیلات مان را تمام کردیم یک روز مرا دید و گفت فلانی دیدی گفتم تو هم بیا رشته مهندسی را انتخاب کن قبول نکردی؛ چرا این رشته را نزدی؟ و مرا به خاطر اینکه رشته دبیری را زده‌ام ملامت می کرد. پرسیدم حالا مگر چه شده؟ گفت هیچی الان به جای اینکه یک معلم ساده باشی یک مهندس بودی. من با خنده به او گفتم تو به من گفتی وقتی مهندس شده ای یکی از شاهکارهایت این بوده است که دم بازار یک زیرگذر زیر خیابان زده ای درست است؟ گفت بله همین طور است گفتم تو رفتی و چیزی را ساخته ای که مردم شبها در آن آنقدر ادرار می‌کنند که نمی‌شود از داخل آن رد شد. ولی من تا به حال هزاران آدم ساخته ام. عشق ایشان به معلمی حد و حصر و نهایتی نداشت. 📚آینه ی سادگی ها، صفحه60 ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
بدرالزمان قریب، نویسنده، پژوهشگر، ایران‎شناس، زبان‌شناس و تنها زنِ عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، صبح روز سه‌شنبه هفتم مرداد، در ۹۱ سالگی درگذشت. مدیر روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا دلیل درگذشت خانم قریب را ابتلای او به ویروس کرونا اعلام کرد. بدرالزمان قریب متولد ۱۳۰۸ بود و فرهنگ سُغدی، به سه زبان (سغدی – فارسی- انگلیسی) شاخص‎ترین اثر او به شمار می‌آید. خانم قریب که دوره دکتری ادبیات فارسی را در دانشگاه تهران گذرانده بود، از شاگردان استادان نامداری چون محمد معین، احسان یارشاطر، پرویز ناتل خانلری، ابراهیم پورداوود، بدیع‌الزمان فروزانفر، جلال‌الدین همایی و ذبیح‌الله صفا بود. پس از این دوره او به زبان‌های باستانی و میانه ایران علاقه‌مند شد و برای شناخت ریشه فرهنگ‌های ایرانی با گرفتن بورس از دانشگاه پنسیلوانیا راهی آمریکا شد. بدرالزمان قریب در سال ۱۳۷۷ به‌عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و در سال ۱۳۷۸ سرپرست گروه گویش‌شناسی انتخاب شد و سال ۱۳۸۳ نیز مدیریت گروه زبان‌های ایرانی این فرهنگستان را به‌عهده گرفت. 🌱🌱🌱🌱🌱 @KhabGard @fanoosemellatha
16.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکی از دستاوردهای بدرالزمان قریب ادیب و زبان شناس برجسته ایرانی که امروز ما را ترک کرد، ترجمه کتیبه خشایارشا بود: «نه کام من است که ضعیف از توانا صدمه ببیند و نه کام من است که توانا به ضعیف آزار رساند. راستی کام من است.» چند برش از مستند «زبان خاموش» ساخته منوچهر مشیری 🌱🌱🌱🌱 @khorramdellll @fanoosemellatha
🖇نکته📎 📜اگر به مشکل بزرگی برخورد کردی، به خدا نگو یک مشکل بزرگ دارم؛ به مشکل بگو من یک خدای بزرگ دارم! •┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈• @fanoosemellatha
بچه‏‌ها در حضور امام بسیار آزاد بودند و تا وقتی امام حضور داشتند وسعت‏ عملشان بیش‌تر از  زمانی بود که ایشان نبودند؛ چون فکر می‏‌کردند ک‏ه حامی دارند و اگر عمل نادرستی انجام بدهند، ما به احترام امام اعتراض ‏نمی‏‌کنیم. در نتیجه وقتی امام می‌آمدند، به‏ جای این‌که بچه‏‌ها یک مقدار‏ آرام‌تر باشند، فکر می‏‌کردند که حالا هر کاری دلشان بخواهد می‏‌توانند انجام بدهند. 💢خاطره‌ای از نوه‌ی امام خمینی (رحمت الله علیه) منبع: @dayangardenplay ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
🎙استاد علی صفایی حائری 💎روش تربیت اسلام در قبل و بعد از بلوغ (انسان در دو فصل) 👇👇 ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
💠 باید خلیل بود و به یار اعتماد کرد گاهی بهشت در دل آتش فراهم است 🌺 عید قربان، عید بندگی بر همگان مبارک باد. ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
👆درنگ مرداب به رود گفت : چه کردی که زلالی ؟ گفت : "گذشتم!" •┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈• @fanoosemellatha
10.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨اصلا چرا معلم شدیم؟ ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
♨اهداف تعلیم و تربیت 🔸استاد شهید مرتضی مطهری🔸 🔰اهل تحقیق و نظر وقتی که می‌خواهند هدف نهایی تربیت و اخلاق(تربیت اخلاقی) را بیان کنند می‌گویند: هدف عالی و نهایی تربیت، مالکیت نفس و تسلط بر خویشتن است، و همچنین هنگامی که بزرگانِ بشر را توصیف و تمجید می‌کنند به این صفت می‌ستایند و این صفت را مقیاس و میزان عظمت و شخصیت و بزرگی افراد بشر معرفی می‌کنند. در تعلیم و تربیت، هدف تعلیمات تقویت دستگاه فکر و ادراک و بالا بردن سطح افکار است، و هدف تربیت تقویت نیروی اراده است. قوّه تمیز و تشخیص و ادراک هر اندازه قوی باشد، مادام که اراده به حد کافی قوی و نیرومند نباشد و قدرت اجرا نداشته باشد مفید فایده‌ای نیست. 🔰هر کاری را که انسان با اختیار خودش انجام می‌دهد مثل راه رفتن و غذا خوردن و سخن گفتن و غیر اینها، ابتدائا مراحلی در باطن و ضمیر طی می‌کند تا به مرحله عمل می‌رسد، یعنی اول فکر و اندیشه این کار در ضمیر پیدا می‌شود و سپس فواید و مضارّش در نظرش مجسم می‌شود و بعد میل غریزی تحریک می‌شود و پس از آن به مرحله عزم و تصمیم و اراده می‌رسد و منجر به عمل می‌شود.اولین بار که اندیشه عملی در ضمیر پیدا می‌شود و انسان را وادار به تأمل و سنجش درباره انجام آن عمل می‌کند، درست به منزله لایحه‌ای است که تقدیم قوّه عاقله انسان می‌شود و پس از آن که از تصویب قوّه عاقله گذشت اراده عهده‌دار اجرا و انجام آن می‌شود و مرحله عمل مرحله اجراست که به وسیله اراده صورت می‌گیرد. اراده در کشور وجود انسان سمت قوّه مجریه را دارد و دستگاه ادراک و فکر سمت قوّه مقننه را، و هر کاری که در خارج، از انسان سر می‌زند از یک طرف با کیفیت ادراک او بستگی دارد و از طرف دیگر به میزان قدرت و قوّت اراده‌اش. 🔰قدرت و نفوذ اراده در جایی به فریاد انسان می‌رسد که عملی که بر وفق تصویب عقل می‌خواهد انجام یابد بر خلاف میل و عادات و تن‌آسانی باشد. نکته عجیبی که روان‌شناسان یادآوری کرده‌اند این است که با آن که انسان ـ چه در وقتی که موافق تمایلات نفسانی خود تصمیمی بگیرد و عمل ضد اخلاقی انجام دهد و چه در وقتی که در برابر تمایلات نفسانی ایستادگی و مقاومت کند و نقشه عقل و ایمان را اجرا کند ـ بالاخره یک فرد متصدی کار بوده، چه سرّی در کار است که در وقتی که اراده‌اش بر شهوت غالب می‌شود در وجدان خود احساس فتح و ظفر و نیرو می‌کند و حالت کسی به او دست می‌دهد که در مبارزه بر حریف فائق آمده و اما در وقتی که نقشه شهوت و تمایلات نفسانی را انجام می‌دهد احساس ضعف و شکست و مغلوبیت می‌کند و حالت آن کسی به او دست می‌دهد که در مسابقه از حریف خود شکست خورده؛ چه سرّی در این کار است و این نمود وجدانی نماینده چه حقیقتی است؟ حقیقت این است که آن چیزی که جوهر شخصیت و منش انسان را تشکیل می‌دهد همانا عقل و اراده اوست و سایر امور طفیلیهای وجود انسان است و هر حالت نفسانی که جنبه روحی و معنوی‌اش زیادتر است به شخصیت انسان نزدیکتر است و هر حالت نفسانی که جنبه مادی و نفسانی در او زیادتر است از شخصیت و منش واقعی او دورتر است. ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha