eitaa logo
فانوس
300 دنبال‌کننده
333 عکس
174 ویدیو
122 فایل
🔷می گویند ملت ها یک فانوس دارند و این فانوس معلم است. 🔶#فانوس پاتوقی است برای همه ی کسانی که دلشان برای تعلیم و تربیت نسل جدید می تپد. ⚡کانون فرهنگی_ تربیتی فانوس⚡ ارتباط با ما: @A_fanoos
مشاهده در ایتا
دانلود
🕯🕯🕯 خدایا! نکند که ما فقط پلی باشیم برای دیگران و نوری باشیم که دیگران را روشن کرده ایم و شمعی که به وسیله ما دیگران رسیده اند و ما فقط سوخته ایم و تمام شده ایم بل به گونه ای باشد که با سوختن مان ساخته باشیم، هم خودمان را و هم جمعی را. •┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈• @ketabe_khoob @fanoosemellatha
♨️برای دنیا بهتر‌ آن بود که اسپنسر‌ کتابی نمی نوشت... 🔸استاد شهید مرتضی مطهری🔸 ✅ امروز غالباً دریافته‏ اند که سیانتیسم (علم‏گرایی محض) و تربیت علمی خالص، از ساختن انسانِ تمام ناتوان است. تربیت علمی خالص نیمه انسان می‌سازد نه انسان تمام (محصول این تربیت، ماده خام انسان است نه انسان ساخته‌شده)، انسان توانا و قدرتمند می‌سازد نه انسان بافضیلت، انسان تک ساحتی می‌سازد نه انسان چند ساحتی. امروز همه دریافته‏اند که عصر علم محض به پایان رسیده است و یک خلأ آرمانی جامعه‌ها را تهدید می‌کند. برخی می‌خواهند این خلأ را با فلسفه محض پرکنند؛ بعضی دست به دامن ادبیات و هنر و علوم انسانی شده‌اند. در کشور ما نیز کم و بیش پیشنهاد فرهنگ انسان‏گرا و مخصوصاً ادبیات عرفانی از قبیل ادبیات مولوی و سعدی و حافظ برای پر کردن این خلأ معنوی و آرمانی مطرح است، غافل از اینکه این ادبیات روح و جاذبه خود را از مذهب گرفته است. روح انسان‏گرایی این ادبیات همان روح مذهبی اسلامی است، وگرنه چرا برخی ادبیات نوین امروزی با همه تظاهر به انسان‏گرایی این همه سرد و بی‏روح و بی‏جاذبه است؟! محتوای انسانی ادبیات عرفانی ما ناشی از نوعی تفکر درباره جهان و انسان است که همان تفکر اسلامی است. اگر روح اسلامی را از این شاهکارهای ادبی بگیریم تفاله‏ای و اندام مرده‏ای بیش باقی نمی‌ماند. ✅ ویل دورانت از کسانی است که این خلأ را حس می‌کند و ادبیات و فلسفه و هنر را برای پر کردن آن پیشنهاد می‌کند، می‌گوید: ضرر و خسرانی که متوجه مدارس و دانشگاههای ماست، بیشتر از نظریه‏ تربیتی «اسپنسر» است که تربیت را سازگار کردن انسان با محیط خود تعریف کرده است. این تعریف، مرده و مکانیکی است و از فلسفه «برتری مکانیک» برخاسته است و هر ذهن و روح خلّاق از آن متنفر است. نتیجه این شده که مدارس ما از علوم نظری و مکانیکی پر شده است، و از موضوعات ادبیات و تاریخ و فلسفه و هنر که به قول خودشان بی‏ فایده است خالی مانده است... تربیتی که فقط علمی باشد محصولش جز ابزار چیزی نیست، شخص را از زیبایی بیگانه می‌سازد و او را از حکمت جدا می‌کند. برای دنیا بهتر آن بود که اسپنسر کتابی نمی‏نوشت‏. پ.ن: حواسمان باشد تدریس ما، مدرسه ی ما و‌ آموزش و پرورش ما دچار این‌ مساله نشود... در پست بعدی رابطه ی علم و ایمان توسط شهید مطهری بررسی شده است. ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
♨️ رابطه علم و ایمان/ آیا آموزش بدون تربیت ایمانی و فضیلت های اخلاقی، توانایی ساخت انسان متعادل را دارد؟ 🔸علم به ما روشنايي و توانايي مي‌‌‌‌‌بخشد و ايمانْ عشق و اميد و گرمی 🔸علم ابزار مي‌‌‌‌‌سازد و ايمان مقصد 🔸علم سرعت مي‌‌‌‌‌دهد و ايمان جهت 🔸علم توانستن است و ايمانْ خوب خواستن 🔸علم مي‌‌‌‌‌نماياند که چه هست و ايمان الهام مي‌‌‌‌‌بخشد که چه بايد کرد 🔸علم انقلاب برون است و ايمان انقلاب درون 🔸علم جهان را جهان آدمي مي‌‌‌‌‌کند و ايمان روان را روان آدميت مي‌‌‌‌‌سازد 🔸علم وجود انسان را به صورت افقي گسترش مي‌‌‌‌‌دهد و ايمان به شکل عمودي بالا مي‌‌‌‌‌برد 🔸علم طبيعت‌‌‌‌‌ساز است و ايمان انسان‌‌‌‌‌ساز 🔸هم علم به انسان نيرو مي‌‌‌‌‌دهد، هم ايمان؛ اما علم نيروي منفصل مي‌‌‌‌‌دهد و ايمان نيروي متصل 🔸علم زيبايي است و ايمان هم زيبايي است؛ علم زيبايي عقل است و ايمان زيبايي روح؛ علم زيبايي انديشه است و ايمان زيبايي احساس. 🔸هم علم به انسان امنيت مي‌‌‌‌‌بخشد و هم ايمان؛ علم امنيت بروني مي‌‌‌‌‌دهد و ايمان امنيت دروني. 🔸علم در مقابل هجوم بيماريها، سيلها، زلزله‌‌‌‌‌ها، طوفانها ايمني مي‌‌‌‌‌دهد و ايمان در مقابل اضطرابها، تنهاييها، احساس بي‌‌‌‌‌پناهيها، پوچ‌‌‌‌‌انگاريها. 🔸علم جهان را با انسان سازگار مي‌‌‌‌‌کند و ايمان انسان را با خودش. 📚انسان و ایمان ص ۲۳ ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️چه راحت می رفتیم‌حرم... ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
♨️کو آن جوانان رشید آزاد و آزاده؟ 🔸اى معلم، اى مربى، اى عالم دینى، اى روحانى، اى مدیر مدرسه، اى مدیر مؤسسه، اى مدیر جامعه! مبادا براى پوشاندن نقائص خویشتن به‌ اِعمال خشونت و دیکتاتورى متوسل شوى و از آزادى طبیعى دیگران جلوگیرى نمایى. 🔸آقای عزیز و خانم محترم و معلم عزیز؛ بچه‌ی آزاد تربیت کردن دردسر و زحمت دارد و کاری دشوار است. این‌که آدم بچه را طوری بار بیاورد که با یک تشر، با یک «گم‌شو!» حساب خودش را بکند، خیلی مشکل نیست؛ ولی این‌که انسان بخواهد بچه را طوری بار بیاورد که «گم‌شو» در او خیلی اثر نکند اما محاسبةالنفس در او اثر بکند و از بچگی شروع به حساب‌کشی از خویشتن کند، خیلی دشوار است؛ خیلی صرف وقت می‌خواهد؛ خیلی مهارت می‌خواهد. ممکن است کسانی بگویند «کو وقت این حرف‌ها؟ کو حوصله‌ی این حرف‌ها؟» درست می‌فرمایید. ولی اگر چنین نکنیم بعد باید بپرسیم «کو آن جوانان رشید آزاد و آزاده که بتوانند پاسدار حق و حقیقت باشند؟» 📚نقش آزادی در تربیت کودکان شهید آیت الله دکتر بهشتی منبع: @TeacherasLLL ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
🚨کشف بیش از ۱.۵ تن مواد مخدر از حاشیه مراکز آموزشی کشور 🔸معاون دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت‌: در سال گذشته، دو هزار و ۶۶۴ طرح کنترلی صرفاً در حاشیه مراکز آموزشی کشور اعم از مراکز تحت مدیریت وزارت آموزش و پرورش یا مراکز آموزش عالی انجام و در مجموع یک هزار و ۶۹۰ کیلوگرم موادمخدر کشف شد. منبع: https://b2n.ir/644607 پ.ن: تا الآن چه کرده ایم؟ آیا نباید اهداف و روش هایمان را تغییر دهیم؟ این همه از دیگران امتحان گرفتیم یک‌بار عملکرد خودمان را ارزیابی کنیم... ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
♨️استقلال، معیار‌ کمال یافتگی‌ بشر و تربیت انسانی 🔸استاد شهید مرتضی مطهری🔸 ✅ حقیقت این است که سیر تکاملی انسان از حیوانیت آغاز می‌شود و به سوی انسانیت کمال می‌یابد. این اصل، هم درباره فرد صدق می‌کند و هم درباره جامعه.انسان در آغاز وجود خویش جسمی مادی است؛ با حرکت تکاملی جوهری تبدیل به روح یا جوهر روحانی می‌شود. «روح انسان» در دامن جسم او زاییده می‌شود و تکامل می‌یابد و به استقلال می‌رسد. حیوانیت انسان نیز به منزله لانه و آشیانه‏ ای‏ است که انسانیت او در او «رشد» می‌یابد و متکامل می‌شود. همان‏طور که خاصیت تکامل است که موجود متکامل به هر نسبت که تکامل پیدا می‌کند مستقل و قائم به ذات و حاکم و مؤثر بر محیط خود می‌شود، انسانیت انسان- چه در فرد و چه در جامعه- به هر نسبت تکامل پیدا کند به سوی استقلال و حاکمیت بر سایر جنبه‌ها گام برمی‏دارد. یک فرد انسان تکامل‏ یافته فردی است که بر محیط بیرونی و درونی خود تسلط نسبی دارد. فرد تکامل‏یافته یعنی وارسته از محکومیت محیط بیرونی و درونی، و وابسته به عقیده و ایمان. 📚 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی، جلد اول: انسان‌ و‌ ایمان ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
8.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽فیلم کوتاهی از غربت قرآن. 🔸️قرآن، کتابی فرا مکان و فرا زمان... 🔍بیشتر بیندیشیم... 📖 وقال الرسول یا رب ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا و پیامبرﷺ فرمود: «پروردگارا! قوم من قرآن را رها کردند» ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
🍀 ♨️داستان مردی که شتابان از انتهای شهر آمد ✅ در داستانهای ادیان ابراهیمی، فردی احتمالا با نام "حبیب نجار" وجود دارد که به پیامبران شهر انطاکیه کمک می‌کند اما مردم او را به قتل می‌رسانند. قرآن بدون اینکه نامی از او آورده شود، داستان او را تعریف می کند. او از دورترین سمتِ شهر، با تلاش، خود را به مردم می‌رساند تا برایشان دلیل یکتاپرستی بیاورد و – به عقیده خودش- مردم مشرک را در انتخابشان کمک کند. روایات و همچنین جلد دوم تاریخ طبری از کشته شدن فجیع او توسط مردم (یا سربازان حاکم رومی) خبر می‌دهد.اما قرآن از این "کشته شدن" کلمه ای نمی گوید. قدرت روایت دراماتیک داستانها در قرآن، شگفت انگیز است. قرآن، بلافاصله پس از روایت سخنان حبیب، سرنوشت او را با این سه کلمه شرح داده است: "قیل ادخل الجنه"، "به او گفته شد که وارد باغ شو". هیچ حرفی از خشونت و تلخی در انتهای داستان نیست. و نکته غریب‌تر- که هدف نوشتن این متن است- اینجای داستان است: مرد در پاسخ به دعوت شدنش به بهشت، می گوید: ای کاش قومم می‌دانست که خداوند مرا بخشید و از اکرام‌شدگان قرار داد. آخرین حرفی که از حبیب نجار شنیده می‌شود درباره قومش است. دو حدس متفاوت درباره آرزوی حبیب می توان زد: یکی اینکه قوم بفهمد که پاسخ تحقیر و خشونتش به باد رفته و حبیب خیلی هم حالش خوب است و دلتان بسوزد! اما این حدس، با شخصیت کسی که بر نفسش پا گذاشته و برای کمک به پیامبران تلاش کرده و از جانش گذشته حدس جالبی نیست. حدس دوم این است که حبیب نجار حتی در آن شرایط هم دوست داشت مردمش از وضعیت فکری و حیاتی آن روزشان نجات پیدا کنند. این "دوست داشتن" حتی پس از کشته شدن، علی‌الخصوص برای او که از پیروان مسیح بوده، حدس قویتری است. دوست داشتنِ مردم، حتی با وجود اشتباهاتشان، خاصیت حبیب نجار بوده است. باید مردم را با همه بدی هایشان، با جهل و خشونتشان، با رانندگی خودخواهانه‌شان و حق خوریها و نزاعهای بیهوده‌شان و بی‌رحمی هایشان دوست داشت و تا آخرین لحظه (و حتی بعد از آخرین لحظه!) در قبالشان احساس مسئولیت کرد، چرا که نهایتا انسانند و در اعماق وجودشان گوهری دارند که خدا به ودیعه گذاشته‌است. ایجاد توازن میان حقیقت طلبی و پارسایی، و مهربانی با مردم عادی جاهل و احساس مسئولیت در قبالشان، یکی از دشوارترین کارها در سلوک ایمانی است. البته که خداوند پس از پیامبران و حبیب، شهر را عذاب می‌کند اما خدا خداست، پیامبران پیامبرانند و مومنان هم آدمهایی هستند که باید هویت خودشان را داشته‌باشند. کار خدا، پیامبر و ما آدمهای معمولی باهم متفاوت است. داستان عجیب "مردی که شتابان از انتهای شهر آمد" داستانی دراماتیک است حاوی چهار کاراکتر با رفتار و گفتار متفاوت : خداوند، پیامبران، حبیب و مردم. راوی(خداوند)، بیشترین آیات را به حبیب اختصاص داده‌است، و این خود نیز نشانه‌ای است. •┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈• @roozekholase @fanoosemellatha
306.mp3
8.82M
♨روش مدیریت کلاس در روزهای اول/ تعادل متوازن بین قاطعیت و عاطفه/ برای کلاس یک دانش آموزان مفروض میانگین داشته باشید. 🔸استاد علی حق شناس🔸 🌛با فانوس همراه شوید🌜 👇👇👇👇 📲 eitaa.com/fanoosemellatha 📲 t.me/fanoosemellatha
♨️مجموعه صوتی مدیریت کلاس. 🔸 استاد علی حق شناس🔸 زمان: مجموعا ۱۸دقیقه 🔰یکی از مهمترین دغدغه های دانشجومعلمان و نومعلمان مساله ی مدیریت کلاس است تا جایی که حتی برخی از معلمان با سابقه نیز هنوز که هنوز است روش صحیحی برای مدیریت کلاس پیدا نکرده اند و گاه برای حفظ آرامش کلاس از روش های غیر انسانی و ضد تربیتی مانند خشونت، تنبیه بدنی، سختگیری، دادزدن و بیرون‌کردن از کلاس استفاده می کنند که متاسفانه تاثیرات بدی بر جای گذاشته است. 🔰 استاد علی حق شناس طی صوت های زیر چند نکته کلیدی و کاملا کاربردی برای مدیریت کلاس ارائه داده اند که می تواند مدل خوبی برای افزایش مهارت کلاسداری باشد. توصیه می‌شود حتما‌ صوت های زیر که مجموعا ۱۸ دقیقه می شوند با دقت و تامل گوش داده شود. ✅صمیمیت و قاطعیت https://eitaa.com/fanoosemellatha/731 ✅تفاوت سختگیری، سهل گیری و جدیت https://eitaa.com/fanoosemellatha/581 ✅نظم پذیری معلم نظم دیکتاتوری و نظم متوازن https://eitaa.com/fanoosemellatha/210 ✅روش ایجاد جاذبه در کلاس https://eitaa.com/fanoosemellatha/180 ✅وقار و متانت معلم https://eitaa.com/fanoosemellatha/61 ✅ایجاد سکون در کلاس(تفاوت سکوت و سکون) https://eitaa.com/fanoosemellatha/116 ✅مدیریت کلاس در روزهای اول https://eitaa.com/fanoosemellatha/755 ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
☝️درنگ رفتار، خیلی بهتر از کلمات، نشان می دهد که شما چه هستید ! •┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈• @fanoosemellatha