eitaa logo
ماهنامه فرائد
92 دنبال‌کننده
27 عکس
0 ویدیو
6 فایل
🔶ماهنامه علمی تخصصی «فرائد» ✅وابسته به موسسه فقهی امیرالمومنین(ع)_قم 📍تحت اشراف آیه الله فرحانی ارتباط با سردبیر: @Mohammad_reza_babaie
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام و احترام موسسه فقهی امیرالمومنین(ع) در نظر دارد با توجه به مسائل موجود در جامعه کنونی اقدام به تشکیل هسته حل مسئله کرده و مسائل موجود جامعه را بوسیله مبانی امامین انقلاب حل و ارایه راهکار داشته باشد. این پیام دعوتنامه‌ای است برای تمامی طلاب دغدغه‌مند موسسه فقهی امیرالمومنین(ع) که آثار خود را در قالب یادداشت و با پرداخت به مسئله امروز جامعه و پیشینه آن در مبانی فقهی، اصولی و فلسفی امامین انقلاب مرقوم فرموده و به آیدی ذیل ارسال فرمایند. @Mohammad_reza_babaie ⭕️این هسته به مدیریت جناب استاد شیخ احمد فرحانی ذیل بنیاد شیخ انصاری هدایت‌گری خواهد شد. ⭕️ پس از بررسی یادداشت‌ها از طلاب محترم برگزیده دعوت به مصاحبه خواهد شد. به کانال ماهنامه فرائد بپیوندید👇 https://eitaa.com/faraedmag
ماهنامه فرائد
#اطلاعیه سلام و احترام موسسه فقهی امیرالمومنین(ع) در نظر دارد با توجه به مسائل موجود در جامعه کنونی
سلام و احترام نفرات هسته حل مسئله مبتنی بر مبانی امامین انقلاب تکمیل شد. انشاءالله در فراخوان‌های بعدی از حضور سایر طلاب بهره‌مند خواهیم شد.
‌ 🔔 فراخوان جایزۀ سالانۀ «انعکاس» ✍ نگارش مقاله در مطالعات اسلامی ✅🎁جوایز و مزایا 1⃣کمک‌هزینۀ ماهانه به مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به‌مدت شش ماه 2⃣ جایزۀ انتشار مقاله به مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال و ... 🗓 مهلت ارسال پروپوزال: ۱۵ تیر ۱۴۰۴ 🔴 برای اطلاعات بیشتر درباره این جایزه و ارسال پروپوزال به پیوند زیر مراجعه فرمایید: 🌐 inekas.org/award1403 به کانال ماهنامه فرائد بپیوندید👇 https://eitaa.com/faraedmag
🖊روزه و پرواز در ملکوت ✍به قلم استاد موالی زاده : 🔹در نگاه قرآن ، روح انسان می تواند از بدن انسان فاصله گیرد بی آنکه کاملا جدا شود ؛ زیرا ننتیجه جدایی کامل روح از بدن ، مرگ است اما در خواب ، ارتباط نفس با تن ضعیف می گردد . بر اساس آیه « اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَ الَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَ يُرْسِلُ الْأُخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى » ، خواب از سنخ مرگ است با این تفاوت که در آن ، روح قبض شده ، به تن باز می گردد . لذا نفس هیچگاه نمی خوابد بلکه تن را می خواباند . 🔺فاصله گرفتن نفس از تن به معنای توجه و التفات کمتر نفس به بدن می باشد ؛ زیرا بدن از مراتب نفس است که با التفات نفس بدان فعال می گردد و حیات زیستی می یابد . این توجه قابلیت کم و زیاد شدن دارد و در هنگام خواب ، توجه نفس به تن و حواس آن بسیار کم می شود . از این رو ، خواب نیز بر اساس میزان توجه نفس به حواس ظاهری ، گونه های متفاوت می یابد . هنگامی که توجه نفس به تن کمتر می گردد ، تمرکز بیشتری بر خود خواهد داشت و خودآگاهتر می شود و اگر نفس توجه بیشتر و عمیق تری به تن کند ، اسیر تن می گردد و به تعبیر قرآنی دچار پدیده «نسیان نفس» و خود فراموشی می شود « وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ » 🔸اما ثمره روی گردانی نفس از بدن مادی و تمرکز بر خود ، توجه به جهان ملکوت است تا بتواند با حقایق غیبی متصل شود . راز خواب های صادقه نیز در کم توجهی نفس به تن و رهایی آن در عالم ملکوت و توانمند شدن در شهود حقایق غیبی است . البته اینکه نفس پس از ضعیف شدن رابطه اش یا بدن مادی ، پای در جهان ملکوت می گذارد یا خیر ؟ و اینکه توان اتصال با کدام حقایق ملکوتی را دارد ، بستگی به درجه قوت روح دارد .گاهی نفس ، ضعیف است و با آنکه از تن فاصله گرفته ، اما از ورود به جهان ملکوت ممنوع است و تنها می تواند در صور مثالی انباشته در خیال خود گشت زند و خواب های آشفته و «احلام أضغاث» خواهد دید . اما نفس قوی در هنگام غفلت از تن ، با حقایق ملکوتی اتصال می یابد . 🖊گرسنگی روزه و تاثیر آن در رهایی نفس : 💠یکی از عوامل مهم فاصله گرفتن روح از تن به معنای بی توجهی نفس به بدن ، گرسنگی می باشد که با صیام بر انسان واجب شده است . گفته اند : «الجوع قریب من الموت» یعنی گرسنگی سبب فاصله گرفتن روح از تن می گردد و از این جهت کارکرد مرگ را دارد . از این رو ، گرسنگی در روزه زمینه را برای اتصال روح با حقایق ملکوتی و شهود آنها فراهم می کند. لذا اهل ذوق روایت «صُم للرویة» را به معنای شهود ملکوت دانسته اند . 🖇اما در اینجا قوت نفس و روح روزه دار مطرح است . اگر روح روزه دار بر اثر ترک گناه و رعایت تقوی ، قوی باشد از گرسنگی روزه ، اتصال با ملکوت و لذات معنوی نصیبش خواهد شد . اما روح ضعیف که با گناه مانوس است و حتی در ماه رمضان ترک گناه نمی کند ، با گرسنگی روزه قهرا از تن فاصله می گیرد اما اجازه پرواز در ملکوت را ندارد لذا بهره ای از لذات معنوی ملکوت را نمی برد و تنها رنج گرسنگی و تشنگی روزه نصیبش خواهد شد پیامبر فرمود : « كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ‏ وَ الْعَطَشُ‏ » . به ماهنامه فرائد بپیوندید👇 https://eitaa.com/faraedmag
سلام و احترام پرونده ویژه روزنامه آگاه با عنوان «هویت دانشجویی؛ آینده نظام اسلامی» مزین گشته است به قلم طلاب اهل قلم موسسه فقهی امیرالمومنین(علیه اسلام) یادداشت‌ها به شرح ذیل است👇 آقای یوسف پورجم بازآفرینی فردا در خرده حقیقت‌های امروز آقای علیرضا شهامت عدالت‌خواهی لیبرال؛ مسخ معانی انسانی حجه الاسلام بهروز دلاور کراوات‌های خونی حجه الاسلام محمدرضا بابایی عقلانیت و اخلاق در پژوهش‌های دانشجویی به کانال ماهنامه فرائد بپیوندید👇 https://eitaa.com/faraedmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فقر حقیقی!جواد جعفری فقر در زعم خیلی‌ها به معنای سلب و به بار منفی آن حمل می‌شود ، به گونه‌ای که اولین معنای که برای فقر به ذهن انسان متبادر می‌شود تهی بودن و نداشتن است و سریعاً آنچیزی که به عنوان موید از آن استفاده می‌شود روایات و احادیث و آیاتی در مورد عدم فعالیت و تنبلی به ذهن می‌آید و به عنوان اکتسابی تلقی می‌شود روایاتی مانند مَنْ‏ وَجَدَ مَاءً وَ تُرَاباً ثُمَ‏ افْتَقَرَ فَأَبْعَدَهُ‏ اللَّهُ(قرب الاسناد، ص ۱۱۵.) ، امام کاظم«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند: إِنَّ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ یُبْغِضُ الْعَبْدَ النَّوَّامَ الْفَارِغَ (الکافی،ج‏ ۵، ص۸۴.). أَلَا وَ إِنَ‏ مِنَ‏ الْبَلَاءِ الْفَاقَةَ وَ أَشَدُّ مِنَ الْفَاقَةِ مَرَضُ الْبَدَنِ وَ أَشَدُّ مِنْ مَرَضِ الْبَدَنِ مَرَضُ الْقَلْب‏. (توجه داشته باشید که فقر، بلای بزرگی است، و بلای بزرگ‌تر از آن، بیماری جسمی است و از آن شدیدتر، مریضی دل و روح انسان است.) (نهج البلاغه، حکمت ۳۸۸.) قطعا این موارد مورد نهی و ذم اهل بیت علیهم السلام و همچنین مورد مذمت عقل و عرف و جامعه می‌باشد و انسانی که به دنبال آسایش و آرامش و رفاه می‌باشد و برای اهداف خود همتی به خرج نمی‌دهد شامل این روایات و غضب ذات اقدس الهی و عقل بما هو عقل واقع می شود و چه بسا خسران آخرت و دنیا را به جان خود می‌خرد . اما در بعضی از موارد همین فقر مایه افتخار انسان است ! در روایتی از پیامبر اکرم سلام الله علیه می‌خوانیم : الْفَقْرُ فَخْرِی وَ بِهِ أَفْتَخِرُ، (عدّة الداعی، ص ۱۲۳.) و یا در روایتی ازامام‌صادق«سلام‌الله‌علیه»می‌خوانیم که در قیامت فقرا پیش از حساب و کتاب به بهشت می‌روند و می‌گویند: ما چیزی در دنیا نداشتیم که حساب آن را پس‌بدهیم(الکافی، ج‏۲، ص۲۶۵.) همه انسان‌ها حکما از کار و تلاش به اندازه مساوی بهرمند نمی‌شوند و همین طور شرایط همه انسان‌ها در عوالم کثرتی و مادی یکی نمی‌باشد شخصی پر عائله است ودخل و خرج این انسان با هم نمی خواند که قطعا این انسانهای پرتلاش باید به خود افتخار کنند که درصدد رسیدن به نان حلال تمام تلاش را کردند ولی به آن غنای که باید دست می‌یافتند ، نیافتند . بعضی از انسانهای دیگر با وجود ثروت زیاد و غنی از امورات دنیوی انسانهای فقیری می‌باشند! بزرگترین و حقیقی ترین فقر ،فقر فکری است که در عمل انسان‌ها هم تاثیر می‌گذارد ، لزوماً غنای فکری به مسایل موجود در ذهن گفته نمی شود بلکه فقر فکری آن است که انسان‌ها برای رشد و استکمال خود هر لحظه خسرانی را احساس کنند و درصدد رسیدن به آن از امورات مادی مایه بگذارند !! بر فرض مثال انسان غنی به دنبال جلب توجه و التفات حاضرین در یک جلسه به آن و تشرف ایشان به اول جلسه باشد که با وجود مال بسیار و ثروت زیاد مصداق بارز هستند و همین طور اهل علم و دانش و هر آنچیزی که شرف واهی دارد ! بنگریم و نظر کنیم بر احوال خود که سفارش اسلام و مذهب همین موارد است ولاغیر. به کانال ماهنامه فرائد بپیوندید 👇 https://eitaa.com/faraedmag
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
(11) ✍️اثر مکتوب؛ میراث بهشتی 🔅پیامبر اکرم(ص): «من مات و میراثه الدّفاتر و المحابر وجبت له الجنّة.» «هر که از دنیا رود و میراثش دفترها و دواتها باشد، بهشت ارزانی‌اش باد.» ارشاد القلوب، ص 176 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
📝استاد : 🔹اولین علامت طالبِ واقعی و صدق در ادعا، این است که اهل فکر باشد. برادران! مثلاً چقدر دربارۀ ماه مبارک رمضان فکر کردید؟ در روایت آمده است: «تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ أو ألْفِ سَنَة.» چقدر دربارۀ معنای «ضیافت الهی» فکر کردیم؟ تا کنون همت کردیم دَه ـ بیست دقیقه دربارۀ این معانی و حقایق فکر کنیم؟ سال‌های عمرمان به سرعت می‌گذرد و دستمان همچنان خالی می‌ماند. قرآنی می‌خوانیم و نمازی شرکت می‌کنیم و روزه‌ای می‌گیریم؛ ولی هیچ ثمره‌ای نمی‌بینیم! باید توجه کنیم و فکر کنیم که تفاوت عمده و اصلی، در ظاهر نیست و این‌طور نیست که ماه رمضانِ برخی با ماه رمضانِ ما از جهت ظاهری، تفاوتی داشته باشد؛ بلکه تفاوت در این است که آن‌ها با تفکر و تأمل به این نتیجه رسیده‌اند که باید حرکت کنند، باید یک مسیر معنوی را طی کنند و خودشان را آماده می‌کنند. وقتی این‌گونه شد، حرکت و عمل نتیجه می‌دهد و به مقصود می‌رسد. 🔸حضرت امام(ره) در کتاب‌های مختلف اخلاقی‌شان بسیار ‌تأکید دارند که نخست باید اهمیت ضیافت الهی و اهمیت هر عبادتی را بفهمیم. من ماه مبارک را مثال زدم، در حالی که بحث ما نماز است؛ چراکه این امور، از آداب عمومیِ ‌هر عبادتی است. 📌بنابراین، نخستین شرط سیر معنوی در تمام عبادات این است که ایمان بیاوریم. من باید باور کنم نمازْ معراج است. باید روی این فکر کنیم. ما چند بار در نمازمان احساس پرواز معنوی داشتیم؟ اگر باور کردیم که «إنَّ الصَّلَاةَ مِعرَاجُ المُؤمِنْ» و این را درک کنیم و بفهمیم که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «الصَّلَاةُ قُرَّةُ عَیْنِی»، نماز نور چشم من است، اولین قدم سیر معنوی در نماز را طی کردیم. پس برادران و عزیزان! قدمِ اول این است که ما اهمیت عبادت خدا را بفهمیم. اگر این را فهمیدیم، بدون هیچ زحمت و فشاری، نماز بهتری خواهیم خواند و روزه‌هایمان نیز کیفیت بهتری می‌یابد و قرآن خواندنمان نیز تغییر خواهد کرد. 💠لذا حضرت امام(ره) در راهکارشان برای درک حقیقت نماز، می‌فرماید: اگر می‌خواهی برسی، باید پیش از وقتِ نماز به فکر مشغول شوی و در این فکر باشی که وقت ملاقات نزدیک می‌شود. در روایات آمده است: ‌امیرالمؤمنین(ع) در وسط جنگ، بارها به آسمان نگاه می‌کرد که وقت نماز کی می‌رسد! و برای‌ آن‌که عظمتِ این عبادات را باور کنیم، یکی از بهترین کارها این است که گاهی روایات مربوط به نماز و روزه را مرور کنیم، بنویسیم و برای خودمان یادآوری کنیم. اگر این را امتحان کنید، بعد از مدتی، هنگامی که می‌خواهید نماز بخوانید، می‌بینید از همین سورۀ «حمد» و «قل هو الله احد»، از همین ذکر عادی رکوع و سجود، از همین نماز، لذت دیگری می‌برید. 🖇بعد که اعتقاد پیدا کردیم و عظمت و اهمیت عبادت و نماز را درک کردیم، کافی است گناه را در زندگی‌مان ریشه‌کن کنیم. با این وضعیت و شرایط، اگر نماز خوبی بخوانیم و آداب نماز را رعایت کنیم، به همه‌جا خواهیم رسید؛ به همه‌جا. این عرض بنده، عین مفاد روایت و حدیث «قرب نوافل» است. امام در کتاب آداب ‌الصلاۀ فرمودند: بالجمله، كشفى اتمّ از كشف نبىّ ختمى(ص)، و سلوكى اصحّ و اصوب از آن نخواهد بود؛ پس تركيبات بى‏حاصلِ ديگر را كه از مغزهاى بي‌خردِ مدعيان ارشاد و عرفان است، بايد رها كرد.و سلوک پیامبر اکرم(ص) با نماز است. 📚 برگرفته از کتاب «ادب حضور» آیه الله فرحانی(حفظه الله) به کانال ماهنامه فرائد بپیوندید 👇 https://eitaa.com/faraedmag
🖊حزب علوی و حزب أموی ✍ استاد سید فرید موالی‌زاده 🔹در تحلیل نبرد صفین و همچنین صلح امام حسن با معاویه ، باید توجه داشت امام تنها با یک فرد به نام معاویه و با یک دستگاه حکومتی حاکم بر منطقه شام مواجه نبود بلکه یک جریان منسجم فکری ، سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی به نام بنی امیه در برابر امام قد علم کرده بود که قدرت و انسجام ش در دوره امام حسن بیش از دوره امام علی شده بود . پرداختن به شخصیت معاویه بدون در نظر گرفتن جریان بنی امیه و شناخت اهداف و پیشینه این جریان ، ارزیابی درستی از معاویه به ما نخواهد داد ؛ زیرا همه کارها و برنامه های معاویه در طول زندگیش در راستای اهداف جریان بنی امیه تعریف می شد . 🔸از این رو ، امام علی در مقام بصیرت افزایی پیروان خود ، بر شخص معاویه به تنهایی تاکید نداشت بلکه همیشه به فتنه بنی امیه هشدار می داد : « إِنَّ أَخْوَفَ الْفِتَنِ عِنْدِي عَلَيْكُمْ فِتْنَةُ بَنِي‏ أُمَيَّةَ » و همچنین حزب اموی را با سردمداری معاویه با عنوان «قاسطین» معرفی می کرد . ⁉️اما هدف اصلی حزب اموی در طول تاریخ خود چه بود که منجر به فتنه در امت اسلامی شد ؟ بنی امیه از گذشته حسرت سلطنت روم و ایران را داشت و اندیشه ایجاد سلطنت اموی را در سر می پروراند و تمام تلاش خود را در راستای این هدف به کار بست اگر چه در پیش از اسلام به سبب فرهنگ قبایلی مردم جزیرة العرب و عدم تجربه نظام سیاسی نتوانست این هدف را به سرانجام برساند اما در دوره خلفاء سه گانه ،حکمرانی خود را از شام آغاز کرد . 📌آرزوی بنی امیه در دست یابی به سلطنت موروثی را نخستین بار ابوسفیان آشکارا بر زبان جاری ساخت . ابوسفیان نابینا در آغاز خلافت عثمان در جمع بنی امیه گفت : « تَلَقَّفُوهَا تَلَقُّفَ‏ الْكُرَة » یعنی حکومتی که بدست عثمان افتاد را همانند توپی در میان نسل های خود بچرخانید . از این رو ، امام حسن با آگاهی از هدف اصلی بنی امیه در ایجاد سلطنت موروثی ، سلب حق تعیین خلیفه پس از معاویه را در یکی از بندهای توافق نامه با معاویه گنجاند . پیش بینی امام حسن هم درست از آب درآمد ؛ زیرا معاویه بی اعتنا به بند مذکور ، به سراغ عبداله بن عمر رفت و سعی در تطمیع وی با صد هزار دینار برآمد تا با فرزندش یزید برای خلافت بیعت بگیرد . 🖇اگر چه امام حسن پس از تصدی حکومت ، نخستین تصمیمش ادامه راه امام علی در نابودی جریان اموی و قاسطین ستمگر بود اما ایشان پس از خیانت یا تردید خواص خود بر اثر جنگ شناختی معاویه ، دریافت : حزب اموی توانسته از فرصت درگیر شدن حکومت امام علی با فتنه خوارج و شهادت امام استفاده کند و طرفداران جبهه حق را دچار تزلزل فکری یا اخلاقی کند که نتیجه آن سکوت امثال مختار ثقفی ها یا خیانت ابن عباس ها گردید . 🔺از این رو ادامه حکومت با این وضع متشتت جبهه حق امکان پذیر نبود ؛ زیرا برپایی نظام سیاسی ولایی به یک بنیان مردمی منسجم به جهت فکری و اخلاقی نیاز دارد لذا امام حسن از ادامه حکومت بدون بنیان مردمی صرفنظر کرد و تصمیم گرفت با محور قرار دادن اندیشه و سیره امام علی ، جبهه حق را در برابر جبهه باطل اموی پایه گذاری کند تا توسط امامان بعدی ادامه یابد . به کانال ماهنامه فرائد بپیوندید 👇 https://eitaa.com/faraedmag
❇️ راوی حقایق اقتصاد ایران شوید مرکز مطالعات پیشرفت عماد برگزار می‌کند:
رویداد بزرگ
«راوی‌شو»
با موضوع:
روشنگری حقایق اقتصاد ایران ❇️ در ۵ بخش : _ تولید کلیپ و موشن‌گرافی _ تولید پادکست صوتی _ تولید پوستر و اینفوگرافی _ توییت (ویراست) نویسی _یادداشت نویسی ✅ با جوایز ویژه نقدی: نفرات اول ۲۰ میلیون تومان نفرات دوم ۱۵ میلیون تومان نفرات سوم ۱۰ میلیون تومان و انتشار تولیدات به نام افراد در شبکه حامیان 📨 فرصت ارسال آثار تا ۲۰ فرودین‌ماه 📌برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با شیوه‌نامه شرکت در رویداد در کانال عماد پیامرسان ایتا عضو شوید : https://eitaa.com/emaad_ir