💡ورود انیمیشن به جهان اسلام
🔦نخستین کشور عربی که به انیمیشن روی آورد، مصر با حاکمیت مَلِک فاروق ناسیونالیست بود که نهضتی برای پشت سرگذاشتن جهل و عقب ماندگی را سپری میکرد. از اینرو، نمیتوان نخستین بارقه های انیمیشنهای #جهان_اسلام را نتیجه اتفاق نظر علما بر وجوب پرداختن به این هنر برشمرد.
🔦ضرورت تولید #انیمیشن اسلامی وقتی خود را نشان داد که - برای نمونه - یک کودک خلیجی با شرم از معلمش پرسید که «خدا بزرگتر است یا گراندایزر؟!» یا کودک دیگری به تقلید از پرواز ابرقهرمانهای انیمیشنی، از بالای ساختمانی بلند پایین پرید یا زنگ خطر بیداری زودهنگام غریزه جنسی در کودکان به صدا درآمد یا موارد مشابهی که گواه تأثیر عمیق پویانماییها بر عقاید کودکان و تصوراتشان درباره عظمت و قدرت خداوند یا جهان بینی آنان است.
🔦نقش تربیتی انکارناپذیر انیمیشن، پذیرش مشروط آن از سوی برخی علمای سلفی را بهدنبال داشت؛ به گونهای که ابنعثیمین در اینباره گفت: «به نظرم اگر انیمیشن حاصلی جز خیر نداشته باشد، پرداختن به آن اشکالی ندارد؛ به شرطی که همراه با موسیقی نباشد و شخص را از ادای واجباتش غافل نکند» و علمای دیگر نیز ضوابطی برای آن قائل شدند؛ از جمله اینکه فیلم، انبیا و صحابه رسول الله(ص) را به تصویر نکشد و شامل اعمال کفرآمیز یا حرام، مانند بت پرستی و حمل صلیب نباشد.
🔦ادامه جدلهای فقهی از حوصله این جستار خارج است. کوتاه سخن آنکه جهان اسلام ابتدا انیمیشن را به مثابه ابزاری تربیتی پذیرفت؛ نه صنعت یا هنر، و قصد رقابت با تولید کنندگان جهانی را نداشت.
📓دین، انیمیشن و سبک زندگی، صفحه ۸۴ و ۸۵
#تاریخ_انیمیشن
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 aparat.com/Faraj_Nejad
🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
استاد محمدحسین فرجنژاد
💡 #نشست هفتگی مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد فرج نژاد 🖇 مدیریت تصویر در جنگ رسانهای؛ بایستههای جنگ ر
‼️ #اطلاعیه| پخش زنده نشست «مدیریت تصویر در جنگ رسانهای؛ بایستههای جنگ روایتها» با حضور استاد سید مهدی سیدی از طریق کانال ایتا قابل دسترسی میباشد.
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 rubika.ir/faraj_nejad
🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
💡 #نشست هفتگی مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد فرج نژاد
🖇 چهل سیمرغ؛ تحلیلی جامعه شناختی بر آثار سودای سیمرغ جشنواره چهلم
👤دکتر حفیظه مهدیان
👤دکتر حوریه بزرگی
📅شنبه 8 بهمن ماه، ساعت 15
🏢قم، هنرستان، موسسه فرهنگی رسانهای استاد فرج نژاد، پلاک 245
📝جهت حضور در نشست، نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه خود را به آیدی @majaziiha ارسال کنید.
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 rubika.ir/faraj_nejad
🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لایو نشست مدیریت تصویر در جنگ رسانهای؛ بایستههای جنگ روایتها - بخش اول
📸 #گزارش_تصویری| نشست هفتگی مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد فرج نژاد با موضوع «مدیریت تصویر در جنگ رسانهای؛ بایستههای جنگ روایتها» با حضور استاد سید مهدی سیدی در حال برگزاری است.
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 rubika.ir/faraj_nejad
🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لایو نشست مدیریت تصویر در جنگ رسانهای؛ بایستههای جنگ روایتها - بخش دوم
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لایو نشست مدیریت تصویر در جنگ رسانهای؛ بایستههای جنگ روایتها - بخش سوم
💬 تصویر سازی از واقعیتها
◽️ما یکسری واقعیتهایی داریم و این واقعیتها را انکار نمیکنیم و نمیخواهیم توجیه هم کنیم، مثلاً وضعیت اقتصادی که در آن هستیم و موارد این چنینی؛ منتهی آن چیزی که برای ما خطرناک است، #روایت آن واقعیت است. از آن واقعیت یک تصویری در ذهن ما میسازند و این تصویر برای شما تصمیم میسازد.
◽️ما بر اساس واقعیتها تصمیم نمیگیریم بلکه بر اساس تصویرها تصمیم میگیریم؛ منشأ این تصویرها کجاست؟ اولین و مهمترین منشأ تصویرها جهان بینی انسان است. به تعبیر قرآن إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ؛ وقتی یک رزمنده وارد جبهه میشود چون #تصویر این رزمنده جهان بینی اسلامی است، میگوید مرگ یا پیروزی برای من فرقی نمیکند.
◽️بنابراین، مدل جنگیدن و ذهنیتی که از جنگ دارد با آن تصویری که یک سرباز در جنگ جهانی اول و دوم دارد کاملا متفاوت است. کتابهای دفاع مقدس ما اصلا برای آنها قابل هضم نیست و نمیفهمند؛ میگوید شما دارید دروغ میگویید، چرا نمیتوانند بپذیرند؟ چون جهان بینی او یک چیز دیگری است پس تصویر او از جنگ هم متفاوت است.
👤 استاد سید مهدی سیدی، نشست «مدیریت تصویر در #جنگ_رسانهای؛ بایستههای #جنگ_روایتها»
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 rubika.ir/faraj_nejad
🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad