eitaa logo
احمد فربهی
1.5هزار دنبال‌کننده
106 عکس
83 ویدیو
19 فایل
نکات اجتماعی، دینی، حاصل گفتگو‌ها، مشاوره‌ها و جلسات ارتباط با ما؛ @farbehi1975
مشاهده در ایتا
دانلود
امیر مؤمنان نیرویی «حاضر در صحنه» فاطمه‌ی زهرا برای امیرمؤمنان علیهما‌السلام در خطبه‌ی فدک سه خصوصیت ذکر می‌کند که موجب شد پیامبر اسلام در حوادث سختی که دشمنان اسلام به وجود می‌آوردند به آن‌حضرت تکیه کند، و آن‌حضرت را برای حل بحران بفرستد؛ 1) کارآمدی؛ پیامبر اسلام علی‌بن ابیطالب را به سوی هر بحرانی که می‌فرستاد، آن‌حضرت تا کار را تمام نمی‌کرد و دشمن را زیرپایش نمی‌گذاشت باز نمی‌گشت. 2) اصالت دینی؛ خدا، محوری‌ترین معیار برای رفتارهای آن‌حضرت بود همین مسأله موجب شد تا برای حرکت پیامبر اسلام که حرکتی الهی بود، سالم‌ترین سرمایه‌ باشد؛ نیروئی بدون انحراف و التقاط. 3) پرتلاش؛ امیرمؤمنان انسانی پرتلاش، پا به کار، آستین‌ها را همیشه بالاکشیده و آماده برای انجام کار بود. این سه خصوصیت موجب شد تا پیامبر اسلام در هر حادثه‌ای، اولین گزینه‌ای که انتخاب می‌کرد علی‌بن ابیطالب بود، هر بحرانی که پیش می‌آمد تنها کسی که می‌توانست آن بحران را حل کند علی بود. این سه خصوصیت، خصوصیات یک نیروی حاضر در صحنه در یک نهضت دینی است، نیروی‌های انقلابی باید «حاضر در صحنه» باشند؛ «کارآمد»، «خدامحور» و «پرتلاش». پی‌نوشت؛ ...قذف اخاه فی لهباتها... https://eitaa.com/farbehi
1.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نهی از منکر مسؤولان امروزه نهی از منکران مسؤولانی که این هنجارشکنی‌ها را برنامه‌ریزی می‌کنند یکی از مهم‌ترین وظیفه‌ی علماء و فعالان فرهنگی کشور است. منشأ‌ بسیاری از فسادهای فرهنگی، همین مسؤولان‌اند. مسؤولان فرهنگی! جلوی این فسادها را بگیرید!
عالمی زنده و زنده‌کننده از جمله صفات برجسته‌ی این عالم بزرگ، حیات اجتماعی ایشان بود یعنی غیر از انجام شؤون مختلف مرجعیت، از نظر اجتماعی انسان زنده‌ای بود، اتفاقات اجتماعی را می‌دید، و نسبت به آن‌ها، در راستای تقویت اسلام، عکس‌العمل نشان می‌داد، از یک خادم قرآنی، و یا از خانمی که در مسابقات قرآنی حاضر نشده‌بود جلوی نامحرمان اجرای برنامه کند، تشکر کرد، و بر دستان یک طلبه‌ی سیاه‌پوست بوسه ‌زد و.... فقدان ایشان، ثلمه‌ای در اسلام بود که هیچ‌چیز جای آن را پر نمی‌کند، حشر او با ابی‌عبدالله حسین بن علی علیهماالسلام باد. ان‌شاءالله https://eitaa.com/farbehi
7.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چند نکته؛ 1) مرحوم علامه قبل از نگارش تفسیر المیزان، در نجف، چند رساله‌ درباره‌ی مباحث منطقی و نیز نبوت نوشت، سپس در تبریز تفسیرالبیان فی الموافقة‌بین الحدیث و القرآن، و نیز رساله‌هایی تحت عناوین، («اثبات ذات‌»، «اسماء و صفات»، «افعال»، «وسائط ميان خدا و انسان»، «انسان قبل الدنيا»، «انسان فى الدنيا»، «انسان بعد الدنيا»، «ولايت»، «نبوت») به‌نگارش در آورد که به تعبیر خود ایشان، «در اين رساله‌ها ميان عقل و نقل تطبيق شده است»(زندگی‌نامه‌ی خودنوشت علامه‌ی طباطبائی)، «...و نشرحه بعض الشرح بالجمع بين البرهان العقلي و البيان النقلي»(الرسائل التوحیدیة ص23) سپس در قم، در کنار تدریس فلسفه، و تألیف بدایه، نهایه و اصول فلسفه، تفسیرالمیزان را نگاشتند. 2) مرحوم علامه در پاسخ کسی که گفته، چه نیازی به خواندن فلسفه‌است؟ می‌گوید: «همه‌ی معارف اعتقادی و عملی بالاجمال یا بالتفصیل در کتاب و سنت هست...اگر بخواهیم در سطح عالی از آن‌ها بهره ببریم ناچار از وضع یک علم و اصطلاحات خاص هستیم»(بررسی‌ها ج2، ص84) و نیز درباره‌ی نقش معارف فلسفی می‌گوید: «این معارف طریق به فهم دین هستند»(همان، ص85)، و لذا تا آخر عمر شریفشان، به تدریس فلسفه در کنار تفسیر اشتغال داشتند. کوتاه سخن این‌که؛ مرحوم علامه‌، پیش از نگارش المیزان نیز اکثر آثارشان تفسیری‌تطبیقی بوده، و پس از نگارش المیزان نیز اشتغال فلسفی‌شان ادامه داشته؛ زیرا معتقد به تشفیع برهان و قرآن‌ بود، و شرط لازم برای این تشفیع را همانند ملاصدرا، «کمال در حکمت و شریعت» می‌دانست.(اسفار، ج7، ص327). https://eitaa.com/farbehi
‏عکس از احمد
نقش معلومات فلسفی در فهم و تفسیر قرآن https://eitaa.com/farbehy
یکی از نمودهای تفکر دینی، آسمانی‌کردن همه‌ی پدیده‌های انسانی است. نقطه‌ی مقابل آن، زمینی‌کردن همه‌ی پدیده‌های انسانی است.
استفاده از انضمام آیات در استنباط معارف وحیانی مهدی عباسی از امام موسی‌بن جعفر علیه‌‌السلام پرسید: «به‌چه دلیل قرآنی، خمر حرام است؟» امام فرمود: چون خدا اثم را حرام کرد: «انَّما حَرَّمَ رَبّی الفَواحِشَ ماظَهَرَ منها و ما بَطَنَ و الاثمَ» و خمررا اثم دانست: «یَسئَلُونَک عن الخَمرِ و المَیسِرِ قل فیهما اِثمٌ کبیرٌ». امام از اقتران این دو آیه‌ به این نتیجه رسیدند که قرآن خمر را حرام کرده، توجه به چند نکته خوب‌است؛ 1- اقترانی که امام این دو آیه را در آن قرار داده‌‌اند اقتران قیاسی شکل اول است.«الخمر اثم و الاثم حرام فالخمر حرام» 2- در اقترانی که امام انجام دادند کُبرا بر صُغرا مقدم شده‌، در صورتی که در منطق، صغرا بر کبرا مقدم می‌شود، اگر سیر طبیعی آن‌است که منطقی‌ها گفته‌اند، بیان امام می‌تواند به‌جهت ساختار محاوره‌ای باشد، اما اگر سیر امام، سیر طبیعی‌است(ابتدا قاعده‌‌ی کلی، سپس تطبیق آن بر مورد) باید سیر منطقی اصلاح شود. 3- امام نتیجه‌ی به دست آمده را به قرآن نسبت دادند. 4- ائمه‌ی هدی علیهم‌السلام اقترانات مختلفی بین آیات انجام داده‌اند که یکی از آن‌ها اقتران قیاسی‌است، ‌اقتران‌های دیگری نیز یافت می‌شود، این موارد باید استقصاء شود. پی‌نوشت؛ «قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ...أَمَّا الْإِثْمُ فَإِنَّهَا الْخَمْرَةُ بِعَيْنِهَا وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي مَوْضِعٍ آخَرَ- يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ»(کلینی،ج6، ص406) https://eitaa.com/farbehi
من نمی‌دانستم مخارج خوش‌گذرانی در کشور ما چقدر است تا این‌که عده‌ای از آن‌ها به دستگاه امام حسین اعتراض‌کرده و گفتند؛ چرا این هزینه‌هایی که برای مجالس ابی‌عبدالله خرج می‌کنید را در راه فقرا مصرف نمی‌کنید؟! تازه متوجه شدم، برخی از این معترضین، خودشان چه‌پول‌هایی در چه‌راه‌هایی حیف و میل می‌کنند! *🔴کنسرت‌هایی که برگزار می‌شود و بلیط آن برای هر نفر چندصدهزار تومان‌است، که برخی از آنها جنبه‌ی خوش‌گذرانی‌ دارد. *🔵سالانه چند میلیارد دلار لوازم آرایشی به‌طور رسمی یا قاچاق خریداری می‌شود!. *🔵 میلیاردها تومان هزینه‌ی سفرها به کشورهای دیگر، برای خوشگذرانی‌هایی که اهمیتش کمتر از کمک به فقراست. بدون‌شک اگر این‌افراد با فرهنگ امام‌حسین‌ علیه‌السلام آشناتر بودند، این‌هزینه‌ها را صرف خوشگذرانی نمی‌کردند. باید برای امام حسین، به‌همان کیفیتی که اهل‌بیت گفته‌اند خرج کرد، تا روح و روان، برای این‌که پول‌ها به‌جای حیف و میل شدن، خرج فقرا شود، آماده‌گردد. همچنین می‌خواستم بگویم؛ هرکه به‌غیر انصاف به دستگاه امام حسین اعتراض‌، و منع‌خیر کند، خدا پنهانی‌هایش را آشکار می‌کند! البته همه باید تلاش کنند مراسمات به‌همان‌گونه‌ای برگزار، و هزینه‌ها به‌همان‌گونه‌ای صرف شود که احیاء شعائر و سنت‌های اهل‌بیت شود. https://eitaa.com/farbehi