eitaa logo
احمد فربهی
1.4هزار دنبال‌کننده
96 عکس
74 ویدیو
17 فایل
نکات اجتماعی، دینی، حاصل گفتگو‌ها، مشاوره‌ها و جلسات ارتباط با ما؛ @farbehi1975
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از نمودهای تفکر دینی، آسمانی‌کردن همه‌ی پدیده‌های انسانی است. نقطه‌ی مقابل آن، زمینی‌کردن همه‌ی پدیده‌های انسانی است.
استفاده از انضمام آیات در استنباط معارف وحیانی مهدی عباسی از امام موسی‌بن جعفر علیه‌‌السلام پرسید: «به‌چه دلیل قرآنی، خمر حرام است؟» امام فرمود: چون خدا اثم را حرام کرد: «انَّما حَرَّمَ رَبّی الفَواحِشَ ماظَهَرَ منها و ما بَطَنَ و الاثمَ» و خمررا اثم دانست: «یَسئَلُونَک عن الخَمرِ و المَیسِرِ قل فیهما اِثمٌ کبیرٌ». امام از اقتران این دو آیه‌ به این نتیجه رسیدند که قرآن خمر را حرام کرده، توجه به چند نکته خوب‌است؛ 1- اقترانی که امام این دو آیه را در آن قرار داده‌‌اند اقتران قیاسی شکل اول است.«الخمر اثم و الاثم حرام فالخمر حرام» 2- در اقترانی که امام انجام دادند کُبرا بر صُغرا مقدم شده‌، در صورتی که در منطق، صغرا بر کبرا مقدم می‌شود، اگر سیر طبیعی آن‌است که منطقی‌ها گفته‌اند، بیان امام می‌تواند به‌جهت ساختار محاوره‌ای باشد، اما اگر سیر امام، سیر طبیعی‌است(ابتدا قاعده‌‌ی کلی، سپس تطبیق آن بر مورد) باید سیر منطقی اصلاح شود. 3- امام نتیجه‌ی به دست آمده را به قرآن نسبت دادند. 4- ائمه‌ی هدی علیهم‌السلام اقترانات مختلفی بین آیات انجام داده‌اند که یکی از آن‌ها اقتران قیاسی‌است، ‌اقتران‌های دیگری نیز یافت می‌شود، این موارد باید استقصاء شود. پی‌نوشت؛ «قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ...أَمَّا الْإِثْمُ فَإِنَّهَا الْخَمْرَةُ بِعَيْنِهَا وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي مَوْضِعٍ آخَرَ- يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ»(کلینی،ج6، ص406) https://eitaa.com/farbehi
من نمی‌دانستم مخارج خوش‌گذرانی در کشور ما چقدر است تا این‌که عده‌ای از آن‌ها به دستگاه امام حسین اعتراض‌کرده و گفتند؛ چرا این هزینه‌هایی که برای مجالس ابی‌عبدالله خرج می‌کنید را در راه فقرا مصرف نمی‌کنید؟! تازه متوجه شدم، برخی از این معترضین، خودشان چه‌پول‌هایی در چه‌راه‌هایی حیف و میل می‌کنند! *🔴کنسرت‌هایی که برگزار می‌شود و بلیط آن برای هر نفر چندصدهزار تومان‌است، که برخی از آنها جنبه‌ی خوش‌گذرانی‌ دارد. *🔵سالانه چند میلیارد دلار لوازم آرایشی به‌طور رسمی یا قاچاق خریداری می‌شود!. *🔵 میلیاردها تومان هزینه‌ی سفرها به کشورهای دیگر، برای خوشگذرانی‌هایی که اهمیتش کمتر از کمک به فقراست. بدون‌شک اگر این‌افراد با فرهنگ امام‌حسین‌ علیه‌السلام آشناتر بودند، این‌هزینه‌ها را صرف خوشگذرانی نمی‌کردند. باید برای امام حسین، به‌همان کیفیتی که اهل‌بیت گفته‌اند خرج کرد، تا روح و روان، برای این‌که پول‌ها به‌جای حیف و میل شدن، خرج فقرا شود، آماده‌گردد. همچنین می‌خواستم بگویم؛ هرکه به‌غیر انصاف به دستگاه امام حسین اعتراض‌، و منع‌خیر کند، خدا پنهانی‌هایش را آشکار می‌کند! البته همه باید تلاش کنند مراسمات به‌همان‌گونه‌ای برگزار، و هزینه‌ها به‌همان‌گونه‌ای صرف شود که احیاء شعائر و سنت‌های اهل‌بیت شود. https://eitaa.com/farbehi
درهای نجات را با مزاح و شوخی بر دیگران نبندیم! برخی رفتارهایی که در مراسم نهم ربیع انجام می‌شود، زمینه‌‌ را برای توجه به پیامدهای سقیفه منتفی می‌کند. «ادبیات مستهجن» گاه چنان بر فضای این مراسمات سایه می‌افکند که فرصت فکر کردن درباره‌ی عملکرد عوامل سقیفه‌ و پیامدهای آن‌را به مخاطبان نمی‌دهد. برخی می‌گویند، بین هر دو جمع می‌کنیم! ولی مواجهه‌ی استهزائی با عوامل سقیفه، از سوئی هزینه نقد کردن را به‌شدت بالا برده به‌گونه‌ای که سخن گفتن در نقد خلیفه‌ی دوم در ذهن برخی مسلمانان، به رفتاری زشت تبدیل شده، و از سوی دیگر به برخی افراد جرأت جسارت به ناقدان و شیعیان را داده‌است. اگر به‌جای آمیخته‌کردن این مجالس به آن رفتارها، اجتهادات خلیفه‌‌ی دوم به‌طور عالمانه نقد، و پیامدهای آن بررسی می‌شد، حقایق آشکارتر، و گرایش به مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام بیشتر می‌شد. خدا رحمت کند علامه‌ی عسکری را، از خودشان شنیدم که می‌گفت: «در طول تاریخ به اندازه‌ای که اهل‌سنت با کتاب‌های من به مکتب اهل‌بیت گرایش پیدا کرده‌اند با کتاب‌های هیچ عالم دیگری چنین گرایشی نقل نشده‌است! علت آن این است که من تعابیر نامناسب را از کتبم حذف کرده و به‌جای آن عملکرد خلفاء را عالمانه نقد کرده‌ام.» امام حسن عسکری علیه‌السلام فرموند: «لاتمازح فیجترأ علیک»(المَزْح: ضِدُّ الجِدّ، جمهرة) بدون شک برخی مزاح‌هایی که در نهم ربیع انجام می‌شود باعث جرأت و جسارت علیه مزاح‌کنندگان‌ شده، و این امر باعث پنهان ماندن برخی حقایق، و بلکه جرأت و جسارت علیه مذهب حق شده‌است. https://eitaa.com/farbehi
بسم‌الله فایل‌های صوتی را در کانال درس‌گفتار بارگزاری می‌کنم. درس‌گفتار؛ احمد فربهی https://eitaa.com/farbehy
هدایت شده از سلام
🔻مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مجمع عالی حکمت اسلامی، انجمن معرفت‌شناسی حوزه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در روزهای 4 و 5 آبان ماه 1401 برگزار می‌نماید. ▪️به صورت حضوری و مجازی ▪️ 4 و 5 آبان ماه 1401 ▪️همراه با اعطای گواهی شرکت در دوره ▪️ویژه طلاب سطوح عالی و سطح ۴، دانشجویان مقطع ارشد و دکتری ⭕️ با حضور اساتید حوزه: ▫️حجت الاسلام و المسلمین حسن معلمی: ➖چگونگی تفکر صحیح و نوآوری ▫️حجت الاسلام و المسلمین احمدحسین شریفی ➖موانع درونی تفکر ▫️حجت الاسلام و المسلمین مجتبی مصباح: ➖ضرورت و چگونگی بهره‌مندی از استاد فکر ▫️حجت الاسلام و المسلمین امیر خواص: ➖روش‌شناسی تفکر انتقادی ▫️حجت الاسلام و المسلمین عبدالله محمدی: ➖آسیب‌شناسی وضعیت تفکرورزی در جامعه امروز ▫️حجت الاسلام و المسلمین محمود فتحعلی: ➖موانع بیرونی تفکر ▫️حجت الاسلام و المسلمین محمد کاشی‌زاده: ➖قواعد، اصول و ویژگی‌های تفکر صحیح ▫️حجت الاسلام و المسلمین احمد فربهی: ➖آثار و نتایج تفکر صحیح ➖دبیر علمی: دکتر قاسم بابایی 🗓 زمان برگزاری: چهار شنبه و پنجشنبه 4 و 5 آبان 1401 ⏰ مهلت ثبت نام: 28 شهریور لغایت 3 آبان 1401 ⏰ ساعت برگزاری: 14:30 تا 19 📍آدرس: قم - ابتدای بلوار جمهوری اسلامی - بین کوچه ۴ و ۶ - پلاک ۷۲ - دانشگاه معارف اسلامی، سالن شهید سلیمانی ثبت نام از طریق سایت نجاح و پیام‌رسان ایتا: 🆔 @tafakoresahih_shobhepashuhi و یا از طریق فرم زیر اقدام کنید: 🆔 https://forma
بسم‌الله خلاصه‌ی فروعات اصالت وجود از کتاب نهایه‌الحکمه
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسیاری از کسانی‌که با طلبه‌ها و مذهبی‌ها دشمنی می‌کنند شامی‌هایی هستند که رسانه‌های دشمن آن‌ها را فریب داده. همگی باید رسانه‌ باشیم و رسانه‌های رسمی کشور را نیز به انجام رسالت‌شان وادار کنیم.