بسیاری از کسانیکه با طلبهها و مذهبیها دشمنی میکنند شامیهایی هستند که رسانههای دشمن آنها را فریب داده.
همگی باید رسانه باشیم و رسانههای رسمی کشور را نیز به انجام رسالتشان وادار کنیم.
ضرورت تلاش برای آزادی اُسرای در دست رسانهها
از امام باقر علیهالسلام سؤال شد؛
اگر یکی از محبین ما، در دست دشمنانی اسیر شده که اگر نجات نیابد، با قدرتِ بیان و زبان، او را گمراه میکنند و از سوی دیگر شخص دیگری گرفتار دشمنانی شده که اگر نجاتش ندهیم او را میکشند!، حال اگر نتوانیم هر دو را نجات دهیم برای نجات کدامیک تلاش کنیم؟
امام علیهالسلام فرمودند:
اگر یکی از بهترین مؤمنان، در حال غرق شدن بود و از سوی دیگر گنجشکی در طرف دیگر در حال غرق شدن بود و تو نتوانی هر دو را نجات دهی، برای نجات کدامیک تلاش میکنی؟!
راوی جواب داد:
آنکه از بهترین مؤمناناست را نجات میدهم!
امام فرمودند:
همچنانکه نجات یک گنجشک از غرق شدن خوب است اما نه به اندازهی اینکه نجات یکی از بهترین انسانها را رها کنی و با مشغول شدن به یک گنجشک آن انسان غرق شود! همچنین نجات جان یک انسان خوب است اما نه به اندازهای که نجات یک انسان را از گمراهشدن رها کنی و با مشغول شدن به نجات جان یک انسان، آن دیگری گمراه شود!
البته اگر یک گنجشک را نجات دهی و به خاطر آن، یکی از بهترین انسانها غرق شود، اشتباه کمتری مرتکب شدهای تا اینکه یک انسان را از کشتهشدن نجات دهی و بهخاطر آن، یک انسان دیگر گمراه شود!
پینوشت؛
وَ سُئِلَ الْبَاقِرُ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ ع: إِنْقَاذُ الْأَسِيرِ الْمُؤْمِنِ مِنْ مُحِبِّينَا مِنْ يَدِ النَّاصِبِ يُرِيدُ أَنْ يُضِلَّهُ بِفَضْلِ لِسَانِهِ وَ بَيَانِهِ أَفْضَلُ، أَمْ إِنْقَاذُ الْأَسِيرِ مِنْ أَيْدِي [أَهْلِ] الرُّومِ قَالَ الْبَاقِرُ ع لِلرَّجُلِ: أَخْبِرْنِي أَنْتَ عَمَّنْ رَأَى رَجُلًا مِنْ خِيَارِ الْمُؤْمِنِينَ يَغْرَقُ وَ عُصْفُورَةٌ تَغْرَقُ لَا يَقْدِرُ عَلَى تَخْلِيصِهِمَا- بِأَيِّهِمَا اشْتَغَلَ فَاتَهُ الْآخَرُ أَيُّهُمَا أَفْضَلُ أَنْ يُخَلِّصَهُ قَالَ: الرَّجُلُ مِنْ خِيَارِ الْمُؤْمِنِينَ.
قَالَ ع: فَبُعْدُ مَا سَأَلْتَ فِي الْفَضْلِ- أَكْثَرُ مِنْ بُعْدِ مَا بَيْنَ هَذَيْنِ، إِنَّ ذَاكَ يُوَفِّرُ عَلَيْهِ دِينَهُ وَ جِنَانَ رَبِّهِ، وَ يُنْقِذُهُ مِنَ النِّيرَانِ، وَ هَذَا الْمَظْلُومُ إِلَى الْجِنَانِ يَصِير(تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیهالسلام ص349)
https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از احمد فربهی درسگفتار
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الحمدلله و سلام علی عبادهالذیناصطفی
امروز بهمناسبت ۱۷دی، روز تصویب قانون منع حجاب، کلاس نهایه به بحث از ضرورت حفظ هنجار حجاب اختصاص یافت
#نهایةالحکمة ج۶۵
#استادفربهی
شنبه ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱
المرحلة الرابعة
https://eitaa.com/farbehy
چند نکته دربارهی فقه و اصول خواندن فلسفهپژوهان
1- کسی که میخواهد در «مباحث فلسفیِ مستنبط از منابع وحیانی» کار کند باید سه چیز را مسلط باشد؛
اصول استنباط فقهالمعارف،
مهارت استنباط در زمینهی فقهالمعارف،
منابع استنباطِ متناسب با فقهالمعارف
2- بخشی از اصول استنباط فقهالاحکام(اصول فقه مصطلح) برای فقه معارف قابل استفاده است مانند بخش وسیعی از مباحث الفاظ و مباحث حجج و مباحث تعارض ادله ازاینرو بهتناسب علم نافع، باید مباحث اصولی را کار کرد و نسبت به سرفصلهای مورد نیاز در فقهالمعارف تخصص پیدا کرد.
3- کتابهای فقهالاحکام زمینهی مناسبی برای کسب مهارت استنباطاند اگر چه موضوعات آنها ناظر به احکام است ولی فرایند استنباطی که در آنها بهکار رفته، قابل الگوگیری درفقهالمعارف هست.
4- در فقه و اصول مصطلح هر مقدار که مشترک با فقهالمعارف است روی آن باید کار تخصصی کرد و سایر مباحث را بهاندازهی اطلاعات میانرشتهای و نیز اطلاعات نیمهتخصصی که متناسب با یک عالم دینی است بخواند.
5- برداشتم از فرمایشات آقای جوادی این است که طلبه باید یک درس فقهالاحکام و یک اصول و یک فلسفه داشته باشد خود ایشان هم رفتارشان همینطور بوده، بدون شک برای اعتبار اجتماعی در جامعهی دینی، این رفتار خیلی خوب است اما نمیدانم بهترین گزینه باشد در هر صورت جامعیت مطلق عادتا ممکن نیست و جامعیت نسبی هم ممکن است و هم مطلوب.
6- استفاده حکماء از روایات عادتا استفادهی محتوایی، ارشادی و تعلّمی بوده از اینرو احتیاج شدیدی به بحث رجال نداشته اند اگر چه کلیات آن ضروری و جزئیات آن بهقدر امکان مطلوب است اما در هر صورت هر جا که استفادهی یک حکیم از روایات، استفادهی تعبدی برای استناد تعبدی است احراز صدور لازم است.
7- اگر کسی اهداف اجتماعی در سر دارد تسلط در فقهالاحکام زمینهی خوبی برای اعتماد به او و مقبولیت اجتماعی است بهطوری که بدون این تسلط، اعتبار اجتماعی یافتن در جامعهی دینی کار سختی میشود.
8- باید اصولی متناسب با فقهالمعارف تولید کرد بخشی از آن از طریق کار در کتابهای اصولی متداول قابل تحصیل است و بخشی از آن باید ابتداءا تولید شود.
9- فقهالمعارف در حوزه، مرسوم نیست در صورتی که باید مرسوم شود بهطوری که بزرگان حکمت در انتها باید به درس خارج فقهالمعارف برسند ولی الان اینطوری نیست باید تلاش کرد فقهالمعارف، گفتمانسازی سپس جریانسازی و در انتها مدرسهسازی شود. در اینصورت فقه و اصول در بین فلسفهخوانها هم جدیتر میشود.
10 برای امتداد اجتماعی بخشیدن به فلسفه، مطالعهی فلسفه های مضاف و تفسیرهای موضوعی ناظر به آن لازم است یعنی مثلا فلسفهی علوم اجتماعی و نیز مباحث جامعه و تاریخ در قرآن و روایات بایدخوانده شود.
https://eitaa.com/farbehy
هدایت شده از احمد فربهی درسگفتار
بسمالله
با توجه به اینکه کلاس نهایه در محل خوابگاه برگزار میشود شنبه و یکشنبه درس برقرار است.
فرمایشاتی از مقام معظم رهبری دربارهی جهاد تبیین
خب حالا چه کار کنیم در مقابل این حرکت دشمن؟ جهاد تبیین؛ همین که شماها هم در بیاناتتان در این دو روز، مکرّر گفتید؛ بنده هم قبلاً چند بار تا حالا تکرار کردهام و بحث جهاد تبیین را گفتهام.
...نکتهی دوّم این است که در جنگهای سخت با سلاحهای قدیمی دیگر نمیشود جنگید. امروز با شمشیر و با نیزه و با این چیزها، نمیشود به جنگِ توپ و موشک و مانند اینها رفت. در جهاد تبیین هم همین جور است؛ با شیوههای قدیمی [نمیشود کار کرد]
.۱۴۰۰/۱۲/۱۹
البتّه ما امروز در این زمینه سلاحهای سختافزاریمان خوب است؛ یعنی بخش فضای مجازی و امثال اینها بالاخره فعّالند و کار میکنند و اگر چه فضای مجازی مشکلاتی دارد ــ که انشاءالله جناب آقای رئیسی و دوستانشان باید همّت کنند و هر چه زودتر باید این مشکلات برطرف بشود ــ لکن به هر حال در دسترس است؛ کارهایی که بایستی انجام بگیرد، از لحاظ سختافزاری در دسترس است؛ مهم بخش نرمافزاری قضیّه است. سلاح تبیین یک بخش نرمافزاری مهمّی دارد؛ در اینجا بایستی نوآوری صورت بگیرد، بایستی سخن نو گفته بشود و شیوهی نو در بیان ذکر بشود.
بهنظر من امروز آن چیزی که میتواند به بهترین وجهی به صورت یک سلاح مؤثّری عمل کند، تبیین مفاهیم عالی اسلامی است در زمینههای مختلف...
اینها چیزهایی است که سلاحهای جدید ما است، باید از اینها استفاده کرد.۱۴۰۰/۱۲/۱۹
نقش ملاصدرا در تغییر جایگاه و سِمَت فلسفه
صدرالمتألهین با تأکیدات فراوانی که دربارهی ضرورت تحصیل حکمت در مدرسهی شریعت داشت، فلسفهپژوهی را ذیل تفقه دینی جای داد ایشان محور قرار دادن قرآن را شرط عالمشدن دانسته و چنین میگوید: «...ان لا يترك القرآن من حيث تلاوته و التدبر فى آياته و سُوَرِه و استفادة العلوم كلها منه...اذ فيه علم الاولين و الآخرين لمن كان له فهم وفقه»، سپس در ادامه میگوید:
«فمن اعرض عن القرآن و حاول اكتساب العلم و العرفان من كتب الفلاسفة و غيرهم فهو ليس بفقيه و لا عالم» شرح اصول کافی ج2 ص125
روشن است از نگاه ملاصدرا، اهلبیت علیهمالسلام «منبع دیگری» به شمار نمیآیند بلکه رجوع به آنها شرط لازم برای فهم رموز قرآن است؛
«فهمُ رموز القران و اغواره و اسراره مما لایمکن حصوله بدقةالفکر و کثرةالبحث و النظر من غیر طریق التصفیه و المراجعة الی اهل بیت الولایة و اقتباس انوار الحکمة من مشکاة علوم النبوة» (رسائل فلسفی مقدمه ص6)
از اینرو ملاصدرا در فلسفهپژوهیِ خود، سراغ کسانی میرفت که معتقد بود حکمتشان را نزد انبیاء الهی آموختهاند همچنین در کتب فلسفی خود، به آیات و روایات فراوانی توجه نمود بهگونهای که در کتاب اسفار، حدود هزار آیه و روایات ذکر نمود. ایشان در ایام نوشتن تفسیر قرآن و شرح اصول کافی رحلت کرد. حشر او با موالیانش باد.
او به ما آموخت فلسفه، در صورتی علم حقیقیاست که ذیل تفقه دینی بگنجد و الا به تعبیر او «فهو لیس بفقیه و لا عالم»
https://eitaa.com/farbehi
«علی»، بهترین مرجع دینی برای همهی لایههای تمدنی
امیرمؤمنان علی علیهالسلام چهار خصوصیت داشت که او را بهترین مرجع دینی برای همهی لایههای تمدنی نمود؛
1) حضوری مستمر؛ ایشان در تشبیهی رسا فرمودند: «و لقد کنتُ اَتَّبِعُه اِتّباعَ الفَصیل اَثَر امّه»(نهج،خ192) و نیز فرمودند:«کنت آتیه کلَّ سحر»(مکاتیب، ج1، ص409)
2) عقلی جوّال؛ امیرمؤمنان فرمودند: «إِنْ رَبِّي وَهَبَ لِي قَلْباً عَقُولاً»(مواعظ لیثی)، عقلی جوّال در بستر حضوری مستمر نزد رسول خدا، بهرهمندی را بالا میبرد.
3) زبانی پرسشگر؛ امیرمؤمنان زبانی بسیار پرسشگر داشت؛ «إِنَّ رَبِّي وَهَبَ لِي قَلْباً عَقُولًا وَ لِسَاناً سَؤُولاً»(شواهدالتنزیل ج1ص45)این صفت هنگامی که در کنار «حضوری مستمر» و «عقلی جوّال» قرار گیرد، موجب بهرهمندی از همهی ظرفیتها میگردد.
4) بیانی گویا و زیبا؛ آنحضرت در کلامی فرمودند: «إِنْ رَبِّي وَهَبَ لِي قَلْباً عَقُولًا وَ لِسَاناً قَؤُولا» (مواعظ لیثی)، همهی آنخصوصیات، هنگامی که در کنار «بیانی گویا و زیبا» قرار گیرد، او را تبدیل به بهترین و گستردهترین مفسّر دینی در همهی لایههای انسانی و تمدنی میکند.
این چهار صفت هنگامی که در کنار «عنایت ویژهی نبی مکرم اسلام» قرار گیرد، از او شخصیتی بینظیر میسازد، هنگامی که از او پرسیدند: «مالَكَ أكثرُ أصحاب رسول الله، حديثا؟»، آن حضرت فرمودند: «إني كنتُ إذا سألتُه أنبأني و إذا سَكَتُّ اِبتَدَأني!»(مکاتیبالرسول ج1ص404).
بدون شک او بهترین مرجع دینی برای همهی لایههای تمدنی است.«جَعَلَنِي مِمَّنْ يَقْتَصُّ آثَارَكُم»
https://eitaa.com/farbehi
نقش حضرت زینب سلامالله علیها در کربلا
1) عمقبخشی به بعد عاطفی کربلا
2) روحیهبخشی
3) قافلهسالاری
4) پیامرسانی
5) رسوائی و سرزنش ستمکاران
https://eitaa.com/farbehi
25.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«گروه سرود»، یکی از قویترین ابزارها در جهادتبیین
اوائل انقلاب، بسیاری از مساجد گروه سرود داشتند، همین امر در تثبیت نظام اسلامی تأثیری چشمگیر داشت امروز بسیاری از مساجد گروه سرود ندارند و با این حجم از کار رسانهای دشمن، طبیعی است که آنها در جنگ شناختی به پیروزیهای چشمگیری برسند.
امید است گروه سرود در همهی مساجد، فعال شده تا از اینظرفیت نیز در جهاد تبیین بیشتر بهرهبرداری شود.
https://eitaa.com/farbehi