آقای منتظری انتخاب حاکم توسط مردم را مشروط به صفات دینی میداند
آقای منتظری میگوید؛ من معتقدم ولایتی که فقیه دارد، از جانب انتخاب مردم آمده، اما مردم حق ندارند کسی را خارج از خصوصیات تعیین شده در منابع دینی، انتخاب کنند؛ اگر انتخاب کردند، رهبری آن شخص، صحیح و معتبر نیست.
لذا نظریات آقای منتظری به درد دفاع از سکولاریسم و دموکراسی، نمیخورد.
پینوشت؛ «و في صورة الانتخاب تكون آراء الامّة معتبرة و لكنّها في طول الشروط المذكورة و في الرتبة المتأخّرة عنها، فلا تصحّ إمامة الفاقد لها»(منتظری، نظامالحکم،178)
من این گفتگو را دیدم، چند نکته عرض میکنم؛
1- بنده آقای آقامیری را تأیید نمیکنم اما معتقدم «مواجههی رو در رو»، میتواند بسیاری از ذهنیتها و رفتارها را تعدیل کند؛ بنده به جدّ، معتقدم بخش وسیعی از اختلافات اجتماعی و سیاسی، محصول ذهنیتهای اشتباه از همدیگر است،
2- آقای آقامیری گفت؛ سخنان مرا تقطیع کردهاند!
فارغ از موجهبودن یا نبودن اینسخن، بنده بارها گفتهام کار رسانه در عصر حاضر، رساندنِ واقعیتها به مخاطب نیست، بلکه کارش «ساختن ذهنیت مخاطب، برای قضاوتهای جهتدار» است، لذا هم مسؤولان قضائی باید فکری کنند و هم سواد رسانهای مردم باید بالا برود؛
باور کنیم بسیاری از خبرها مهندسی میشود تا قضاوتها را مهندسی کنند.
3- به نظرم مسألهی خلود مشرکان، مسألهای نیست که محور گفتگو یا یکی از اصلیترین محورها در اینگونه گفتگوها شود، بلکه آنچه بایستی محور گفتگو قرار میگرفت؛
«نقش بازدارندهی عذاب الهی» است، این همان موضوعی است که «جریان اباحیگری» از غفلت جامعهی دینی نسبت به آن، برای نفی هنجارهای دینی، استفاده میکند و آقای آقامیری به عنوان یکی از ابزارهای این جریان مورد سوءاستفاده قرار گرفته.
جریان اباحیگری، تلاش میکند همهی بازدارندهها؛ چه درونی و چه بیرونی را نفی کند تا فضای فرهنگی رها شود؛
انکار عذابهای شدید الهی،
گسترش فرهنگ «بهتوچه!»،
تفکر «از دینش مپرس»
و نفی مقاومت اجتماعی در مقابل هنجارشکنیها،
همگی، از اینقبیلاند.
https://eitaa.com/farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیشک برخورد بزرگوارانهی فضلا و عالمان دینی، میتواند دشمن را تبدیل به دوستی گرم و صمیمی کند(فصلت،34) البته این کار، نیاز به صبر، و بهرهای عظیم از صفات متعالی، دارد(فصلت، 35).
من از بزرگواری جناب استاد رفیعی تشکر میکنم، و شک ندارم امثال ایشان، که میتوانند برای جامعه، روشنگری کنند، کم نداریم؛ کسانی که آستانهی تحملشان بالا و زبانشان نرم است.
قول لَیِّن میتواند اسلام را با چهرهی کاملش، به جامعه معرفی کرده و بسیاری از دشمنان را به دوست تبدیل کند، از سوی دیگر، هر چه فضای گفتگوی علمی و فرهنگی، ملایمتر و با حُسنِ استماعِ بیشتری شود، زمینه برای سوءاستفادهی منحرفان کمتر میشود.
سخنانِ فوق، هرگز بهمعنای تأیید همهی گفتهها و مواضع آقای آقامیری و یا بیتقصیر بودن ایشان نیست.
https://eitaa.com/farbehi
هر کس دوست دارد زندگی و مرگش همانند پیامبر اسلام؛ که خدا او را در قرآنش به خُلق عظیم ستوده، باشد، به ولایت علی و اوصیائش متمسک شود؛ اینها هرگز کسی را در راه گمراهی قرار نداده و کسی را از راه هدایت منحرف نمیکنند؛ نیازی نیست شما به آنها چیزی یاد بدهید، آنها از شما عالمترند.
سالروز بزرگداشت حضرت فاطمهی معصومه، تعلیمیافتهی مدرسهی وحی، مبارکباد.🌹
پینوشت؛
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَحْيَا حَيَاتِي وَ يَمُوتَ مِيتَتِي وَ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ الَّتِي وَعَدَنِيهَا رَبِّي وَ يَتَمَسَّكَ بِقَضِيبٍ غَرَسَهُ رَبِّي بِيَدِهِ فَلْيَتَوَلَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ع وَ أَوْصِيَاءَهُ مِنْ بَعْدِهِ فَإِنَّهُمْ لَا يُدْخِلُونَكُمْ فِي بَابِ ضَلَالٍ وَ لَا يُخْرِجُونَكُمْ مِنْ بَابِ هُدًى فَلَا تُعَلِّمُوهُمْ فَإِنَّهُمْ أَعْلَمُ مِنْكُمْ(کافی، ج1ص210)
رحمت خدا، حکمتش را نقض نمیکند
1) گر چه رحمت خدا، بر غضبش سبقت دارد، اما بر حکمتش سبقت ندارد لذا در دعای افتتاح چنین میخوانیم؛
«وَ أَيْقَنْتُ أَنَّكَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فِي مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِينَ فِي مَوْضِعِ النَّكَالِ وَ النَّقِمَةِ وَ أَعْظَمُ الْمُتَجَبِّرِينَ فِي مَوْضِعِ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْعَظَمَة»؛ حکمت یعنی هر کدام در جای خود؛
از اینرو خدا ارحم الراحمین است اما «فی موضعِالعفو و الرَّحمة»، حال اگر کسی خود را در موضع نَکال؛ یعنی عقوبت، و عبرت دیگران، قرار دهد، نسبت به چنین شخصی، از خدا همانفعلی سر میزند که مقتضای حکمت اوست، زیرا رحمتش، حکمتش را نقض نمیکند.
خدا همهی گناهان را میبخشد، حتی شرک را، اما هر کدام با شرایطش، تا خلاف حکمت پیش نیاید.
2) هر کس بهشت و جهنم مقابل چشمانش باشد، همیشه در حال کار و تلاشاست، خوف، یکی از بهترین بازدارندهها و شوق یکی از بهترین محرکهاست؛ هر کدام از این دو، ضعیف شود، تسلط شیطان بیشتر، و شیب رفتاریِ فرد به سوی بدیها تندتر میشود، و شیطان تلاش میکند با حذف ایندو، از صفحهی باورها، انسان را در مقابل گناهان خلع سلاح کند.
کوتاه سخن اینکه؛
خدا به حکمتش جهان را برای هدفی آفریده، از اینرو به رحمتش، آنهدف را نقض نمیکند.
https://eitaa.com/farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آفت قوی، ضعیف شمردن دشمن
تخویف و تأمین، دو ابزارِ کمک به دشمن، برای تسلط بر جامعهی اسلامی است، اینکه کسی مردم را چنان از دشمن بترساند که تسلیم دشمن شوند و یا دشمن را چنان ضعیف نشان دهد که مردم نسبت به او احساس امنیت کرده، و در نتیجه از او شکست بخوردند، هر دو از رفتارهایی است که مجاهدان در جبههی حق باید از آن پرهیز کنند.
وزیر محترم خارجه، اگرچه نقاط مثبتی در طول وزارتش داشته، و این نقاط مثبت توسط جریان انقلابی بهاندازهی کافی، پررنگ نشد، اما هم اینسخنش که گفت، قدرت نظامی امریکا چنین و چنان است، بهجا نبود و هم سخنی که گفت آمریکا را قدرقدرت ندانیم، به درد ایستادگی در مقابل آمریکا نمیخورد.
از تخویف و تأمین نسبت به دشمن باید پرهیز کرد.
پینوشت؛
دربارهی تأمین؛ آفَةُ الْقَوِيِّ اسْتِضْعَافُ الْخَصْمِ.(عیونالحکم،علیع)
دربارهی تخویف؛ عدهای از فقهاء فتوا دادهاند، شخصی که مسلمین را از دشمن میترساند نباید در میان سپاه اسلام باشد زیرا چنین شخصی «علیالمسلمین» است(عاملی، جامعالمقاصد، ج3/389)
لأنّه ليس من أهل الذبّ عن الدين، بل هو متّهم بالخيانة.(علامهی حلی، تذکرةالفقهاء،ج9/53)
https://eitaa.com/farbehi
علوم لازم برای اجتهاد در اخلاق.mp3
18.19M
#مشاوره؛ جایگاه علوم حوزوی در تحصیل اجتهاد برای علم اخلاق
سیر حدیثخوانی شخصیتمحور.doc
95.7K
#مشاوره؛ خلاصهی جلسهی سیر حدیثخوانی شخصیتمحور
مجلس انقلابی
آقای ظریف، چند روز پیش به مجلس رفت و مطالبی را به نمایندگان عرضه کرد، وکلای مجلس نیز اعتراضشان را صریح و انقلابی به عرض ایشان و موکلان خود رساندند، اما در این بین برخی از نمایندگان، سخنان آقای ظریف را قطع کردند و رئیس مجلس نیز به آنها تذکر داد!
قطع کردن سخن دیگران، برخلاف سیرهی معصومان است؛ متانت و حفظ احترام، اصلیترین خاطرهی خوشی است که باید از جریان انقلابی به ذهنها سپردهشود و در آن بستر است که مواضع جریان انقلابی میتواند تأثیرگذار شود و رفتاری که دور از اخلاق باشد، مواضع حق جریان انقلابی را نیز ناحق نشان میدهد.
گاه این رفتارها، از تلاشهای رسانهای دشمن، مخربتر است.
https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از احمد فربهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کوتاهی مسؤولان در گسترش فرهنگ حجاب
فرهنگسازی مسؤولان دربارهی مسألهی حجاب، میتواند وضعیت نابهسامان حجاب را اصلاح کند، به این چند مثال دقت کنید؛
1) آنروزی که ماشینهای فرسوده را میخواستند از رده خارج کنند، مرتب در تلویزیون، کلیپهایی مبنی بر اینکه این ماشینها «مصیبت و مکافات»اند، پخش کردند، آنقدر پخش کردند که در ذهن هر کسی این باور نقش بست که ماشینهای فرسوده، باید کنار گذاشتهشوند؛
امروز دیگر از آن ماشینها خبری نیست.
2) آنروزی که بستن کمربند ایمنی در نیروی انتظامی تبدیل به یک تصمیم شد، هزینههای هنگفتی صرف کردند تا کلیپها و خبرهایی منتشر کنند مبنی بر اینکه این کمربند، «کمربند ایمنی» است،
امروز کمتر ماشینی را میبینید که در جادهها، کمربند ایمنی نبسته باشد چون همه باور دارند که این کمربند، «کمربند ایمنی» است.
3) از وقتی مسؤولان کشور تصمیم گرفتند مردم ماسک بزنند، مرتب در رسانهها این باور را به مردم منتقل میکنند که ماسک زدن، هم موجب امنیت خود شماست و هم حفظ حقوق دیگران؛
و بسیاری از مردم ماسک زدند.
اما بسیاری از مردم باور ندارند که بدپوششی برای جامعه، مکافاتی است که باید آنرا کنار گذاشت و پوشش مناسب، لباس امنی است که جامعه را سالم نگه میدارد، و بدپوششی، زیرپا گذاشتن حقوق دیگران است.
این فرهنگسازی، به عهدهی مسؤولان است و متأسفانه کاری جدی در این زمینه دیده نمیشود، از اینرو، نوک پیکان نهی از منکر توسط خواص جامعه، باید به سمت مسؤولان گرفته شود، و البته نهی از منکرِ میدانی، تأثیرات خود را دارد و وظیفهای همگانی است.
https://eitaa.com/farbehi
اعتماد به خدا، باوری تأثیرگذار در سببیت اسباب
کسی که اعتماد به خدا دارد، رفتارهایش را در چارچوبی که او خواسته انجام میدهد، از اینرو این باور، «تأثیری اخلاقی» دارد،
همچنین از نظر روحیروانی، احساس آرامش میکند، زیرا به قدرتی نامحدود، تکیه کرده، پس «تأثیری روانی» هم دارد،
همچنین وقتی کارش را در چارچوبهای الهی انجام داد، و دلش با اعتماد به خدا آرام گرفت، خدای حکیم وعدههایش را در حق او عملی کرده و او را به نتیجه میرساند، از اینرو، «تأثیری هستیشناختی» هم دارد.
این تأثیر اخلاقی، روانی و هستیشناختی،موجب میشود تا اعتماد به خدا، بزرگترین سرمایه برای رسیدن به هر امر گرانبها و محکمترین نردبان، برای رسیدن به اهداف عالی و کارهای بزرگ باشد.
امام جواد علیهالسلام میفرماید: الثِّقَةُ بِاللَّهِ تَعَالَى ثَمَنٌ لِكُلِّ غَالٍ وَ سُلَّمٌ إِلَى كُلِّ عَال؛ اعتماد به خدا سرمایهی هر امر گرانبها و نردبانی به سوی هر امر بزرگی است.
https://eitaa.com/farbehi
مردم، مسوولان مرفه را باید سر جایشان بنشانند
امامخمینی خطاب به مسوولان؛
«آن روزی که هر یک از شماها را ملت دید که از مرتبه متوسط می غلطید به طرف مرفه و دنبال این هستید که یا قدرت پیدا بکنید یا تمکن پیدا کنید، مردم باید توجه داشته باشند و اینطور افرادی که به تدریج ممکن است یک وقتی خدای نخواسته پیدا بشود، آنها را سر جای خودشان بنشاند .
اگر ملت میخواهد که این پیروزی تا آخر برسد و به منتهای پیروزی که آمال همه است برسد، باید مواظب آنهائی که دولت راتشکیل میدهند ، آن که رئیس جمهور است، آن که مجلس هست، مجلسی هست،همه اینها راتوجه بکنند که مبادا یک وقتی از طبقه متوسط به طبقه بالا و به اصطلاح خودشان مرفه به آن طبقه برسد.
صحیفه نور،جلد 16،صفحه 31
بیانات امام خمینی(ره) در دیدار با رئیس جمهور، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پرسنل ارتش
1360/11/16
https://eitaa.com/farbehi
نمازت چقدر به دهنت مزه میدهد؟
یکی از آشنایان میگفت: بچه بودم، همراه با مادرم، گوسفندان را برای چریدن به بیابان میبردم، از جمله کارهایی که بایستی انجام میدادم، این بود که پاهای گوسفندانِ شیرده را میگرفتم، تا مادرم شیر آنها را بدوشد؛
یکی از گوسفندان، اسهال گرفته، و تازه هم کثیف کرده، و همهی پاهایش آلودهشدهبود، نشستم پاهایش را محکم گرفتم و مادرم شیرش را دوشید، وقتی پاهایش را رها کردم، دیدم دستهایم خیلی آلوده شده، دستهایم را با لباسم پاک کرده و مشغول بازی شدم؛
وقت شام رسید، مادرم دیگ آبگوشت را جلو آورد، نانم را خرد کرده و کاسهام را پر از آبگوشت کردم، آستینها را بالاکشیده و با دست، خوب غذا را قاطی کردم، اولین لقمه را که برداشتم، احساس کردم این آبگوشت با آبگوشتِ هر روزی فرق دارد!
گفتم: مامان! مزهی آبگوشت مثل هر روز نیست!
مادرم در حالی که با لذت، میخورد، گفت:
نه مادر! این آبگوشت مثل آبگوشت هر روز است، خوشمزه و لذیذ! من که خیلی از مزهاش خوشم آمده!
چیزی نگفتم و لقمهی دوم را برداشتم، خیلی بدمزه بود، لقمه چهارم و پنجم را که خوردم یقین کردم این آبگوشت با آن آبگوشتی که مادرم میخورد فرق دارد! بههر حال، با هر مکافاتی بود آبگوشت را خوردم، پس از اینکه غذایم تمام شد، انگشتانم را یکییکی لیسیدم! آخرین انگشتم را که لیسیدم، یکمرتبه یادم آمد که ای دل غافل! این دستی که با آن غذا خوردم همان دستی بود که عصر، با آن پاهای گوسفند را گرفته بودم و...!
این جریان را که گفت،متوجه شدم گاه فردی، از امورِ لذیذ، لذت نمیبرد، در صورتی که شخصِ دیگری، از آن، لذتهای سرشاری میبرد، من نماز میخوانم، علیبن ابیطالب هم نماز میخواند، او از نمازش چه لذتی میبرد اما برای من چقدر سنگین است؛ گاهی با خود میگویم: شاید علیبن ابیطالب در نمازش سورهی بقره، و دعای ابوحمزه میخواند!، بعد متوجه میشوم که معمولا امیرمؤمنان در نماز، سورهی توحید میخواند؛ تازه سورهی بقره که هست دعای ابوحمزه هم هست، بسمالله! ولی حالش نیست، علیبن ابیطالب از نمازش چه لذتی میبرد و من هیچ، بعد متوجه میشوم که یا ذائقهام خراب شده و یا دستانم آلوده است، در واقع ما؛
دو ذائقه داریم
دو مائده داریم
دو سفره داریم
و برای هر کدام، باید دستها را شست تا چشید؛ اصلا یکی از کارکردهای دین، بالابردن نظام مفهومیِ ما، از سطح ظاهری به مرتبهی بالاتر است؛ قلب، دست، پا، گوش، و نیز مفاهیمی همانند؛ سبقت، سرعت، جهاد، مسافرت، تجارت و... همگی در بستر آموزههای دینی، بار معنایی جدیدی مییابند و سطحشان بالاتر میرود؛ بعضیها چشمانشان بیناست اما کورند بعضیها گوششان تیز است اما گوش دیگرشان سنگین است؛
پیامبر میفرمود؛ اگر شما هم گناه نکنید، میبینید آنچه من میبینم و میشنوید آنچه من میشنوم.
«ابوبصیر» میگوید: با امام باقر وارد مسجد شدم، مردم در رفت و آمد بودند، امام به من فرمود: «از مردم بپرس آیا مرا می بینند؟» از هر که پرسیدم؛ «آیا ابوجعفر را دیده ای؟» گفت: «نه!»، در حالیکه امام در کنار من ایستاده بود!.
در این هنگام «ابوهارون» که نابینا بود وارد مسجد شد، امام فرمود: «از این بپرس!» از ابوهارون پرسیدم: «آیا ابوجعفر را دیدی؟»
فورا پاسخ داد: «مگر کنار تو نایستاده است؟»
گفتم: «از کجا دریافتی؟»
گفت: «چگونه ندانم، در حالیکه او نور درخشنده ای است.» (بحار الانوار، ج ۴۶، ص ۲۴۳؛ به نقل از خرائج راوندی)
شیعیان آنحضرت، همان نمازی که دیگران میخوانند آنها هم میخوانند و همان قرآنی که دیگران میخوانند آنها هم میخوانند اما آنلذتی که آنها میبرند دیگران نمیبرند و به لذتهایی که دیگران میبرند رغبتی ندارند.
https://eitaa.com/farbehi
16.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چند نکته ذیل این فرمایشات عرض میکنم؛
1- رسانهی ملیِ ما، در قد و قوارهی شبکهها و رسانههای دشمن کار نمیکند، این دشمن که در جنگ نظامی جرئت هر کاری را ندارد، در جنگ رسانهای درون بسیاری از خانهها رفته، در اینصورت روشن است برندهی جنگ رسانهای چه کسی خواهد بود؛
همهی پیروزیهایی که بهدست میآوریم، در صحنهی رسانهای، به شکست میانجامد؛ رزمندههای ما، جنگ با داعش را در سوریه میبرند و ما در رسانه آنرا میبازیم.
2- مقایسهی سپاه و رسانهی ملی، این حقیقت را به ما میفهماند که برای اصلاح رسانهی ملی، به نیروهایی انقلابی و پا به رکاب، که حاضر باشند در بخش رسانه، انقلابی و جهادی عمل کنند، نیاز داریم.
این صدا و سیما، بدون تفکر جهادی و انقلابی، توان پاسخگویی به این حجم از هجمهها را ندارد.
3- بحمدالله نیروهای انقلابی، کارآمد و توانمندی، در حال رویش و ظهورند؛ این رویشها، انسان را به آینده امیدوار میکند؛
ما امیدواریم در آیندهای نهچندان دور، در رسانهی ملی، شاهد انقلابی عظیم باشیم، تا اینرسانه، بتواند پاسخگوی دشمن باشد.
https://eitaa.com/farbehi
از وقوع دشمنیهای پنهان تا ظهور آن
هنگامی که پیامبر اسلام در غدیر خم فرمود: «من کنت مولاه فعلی مولاه»، در قلوب مردم، عداوتهای منافقانه نسبت به امیرمؤمنان شکل گرفت و هنگامی که حضرت رسول، رحلت فرمودند، همان دشمنیهای پنهان و منافقانه، سر برآورد و حاکمیت جامعه را غصب کردند؛ (خطبهی فدک)
«فَقَالَ مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ...فَوَقَعَتْ حَسَكَةُ النِّفَاقِ فِي قُلُوبِ الْقَوْم»(کافیج1ص295)
«فَلَمَّا اخْتَارَ اللَّهُ لِنَبِيِّهِ دَارَ أَنْبِيَائِهِ وَ مَأْوَى أَصْفِيَائِهِ ظَهَرَ فِيكُمْ حَسَكَةُ النِّفَاق»(خطبهی فدک)
آموزهی «غصب خلافت»
از جمله آموزههای شیعی که از نصوص دینی به دست میآید، آموزهی «غصب خلافت» است؛ ما معتقدیم خلافت امیرمؤمنان، غصب شد.
این آموزه، تنها در مدل فلسفهی سیاسیِ خاصی شکل میگیرد؛ مدلی که میگوید؛ در حاکمیت سیاسی، نصب الهی داریم و هر کس آنرا جابجا کند، حاکمیت را غصب کرده؛
ما باید این آموزه را همیشه زنده نگهداریم تا عاشورا تکرار نشود.
https://eitaa.com/farbehi
روضههای خانگی
بحمدالله امسال روضههای خانگی در حال برگزاری است انشاءالله دیگران نیز با حفظ قوانین و توصیههای بهداشتی، از قافله عقب نمانند.
https://eitaa.com/farbehi
روضههای خانوادگی
بحمدالله از اینطرف و آنطرف خبر میرسد که خانوادهها به طور محدود و در خانههای خود، روضههای خانوادگی با حضور اعضای خانوادهی کوچک یا بزرگِ خود، برگزار میکنند.
https://eitaa.com/farbehi
حسین ثارالله
یعنی؛
(1) خون حسین به گونهای ریخته شد، که خدا خودش خونخواه اوست.
(2) خون حسین، خون خداست که در رگهای جامعه جریان یافت و جامعه را زنده به یاد خدا کرد.
(3) هر کسی نوبتی دارد اما تا خدا خداست نوبت حسین است؛ زیرا حسین خون خدا است و خدا باقی و ابدی است.
https://eitaa.com/farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پایههای نظام اسلامی را نشکنیم
(1) اگر مأموران دولتی، حرمت روحانیونِ مردمدار را بشکنند، این نظام، به سرعت فرو میریزد، چون یا روحانیون، ایننظام را، نظامی یزیدی معرفیکرده و علیه آن قیام میکنند و یا مردم، روحانیت را همدست با نظام ظالم دانسته، و نظام اسلامی؛ همراه با دینداری مردم، فرو میریزد؛
(2) با اینکه نهی از منکر در قانون اساسی آمده، اما ناهی از منکر بهاندازهی کافی، در کشور ما امنیت ندارد، هر از گاهی، خبرهای ناگواری در این زمینه میشنویم و اهل منکر هم متجاهرتر و جسورتر میشوند؛
ناهی از منکر نباید در نظام اسلامی احساس ناامنی، اما متجاهر به فسق احساس امنیت کند.
(3) امام حسین علیهالسلام در منا، سخنرانی معروفی دارند که در آن سخنرانی، شکلگیری ظلمهای بنیامیه را، به عدم نظارت عالمان دینی، بر عملکرد کارگزاران، نسبت میدهد؛ امروزه گاه برخی از عالمان دینی از سر خیرخواهی، سخنانی در نقد کارگزاران یا حتی سیاستهای نظام اسلامی بیان میکنند که اگر حتی ناصحیح هم باشد، نباید جایگاه نظارتی آنها شکسته شود، اگر شکسته شد، پایههای نظام اسلامی نیز شکسته میشود؛ عالمان دینیِ شناختهشده را نباید با اپوزسیونی که به دنبال براندازی نظام اسلامیاند، یکی دانست.
این سه دسته؛ یعنی عالمان ناظر و ناظرانِ ناهی، و روحانیونِ مردمی، اصلیترین پایههای نظام اسلامیاند و اگر این سه، شکستهشوند نظام اسلامی نیز فرو میریزد.
سخن من دربارهی حفظ جایگاه این سهدسته، بهخاطر نقش آنها در حفظ عدالتاجتماعی و نظام اسلامیاست، نه دفاع از تکتک مواضع و رفتار آنها.
https://eitaa.com/farbehi
آموزهی لعن، چرا از بین رفتنی نیست؟
آموزهی «لعن نسبت به ظالمان»؛ خصوصا کسانی که به اهلبیت علیهمالسلام ظلم کردند و نیز لعن به کسانی که به ظلمِ آن ظالمان، راضی بودند، از تفکر شیعه حذف شدنی نیست، چون در روایات اهلبیت، یکی از علامات مؤمن، زیارت اربعین دانسته شده، از سوی دیگر اولین زیارتی که در این روز به ذهن خطور میکند، زیارت اربعین است، و یکی از آموزههایی که در این زیارت خوانده میشود، لعن به کسانی است که به ابیعبدالله علیهالسلام، ظلم کردند و یا به آن ظلم راضی بودند؛
یعنی در اسلام، هندسهای چیده شده، که در آن هندسه، برخی از آموزهها را نمیتوان حذف کرد لذا همیشه ماندگار میماند؛
آموزهی لعن یکی از آنهاست.
هدایت شده از ابوالفضل عبادی
رهبر انقلاب اسلامی عقلانیت را بهمعنای محاسبهی صحیح دانستند و گفتند: بعضیها اسم عقلانیت و عقل را میآورند اما منظورشان ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن است درحالیکه فرار کردن و ترسیدن، عقلانیت نیست.
حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند: ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند زیرا عقلانیت بهمعنای محاسبهی درست است. البته دشمن تلاش دارد تا معنای غلط عقلانیت را تلقین کند و برخی هم نادانسته، در داخل همان حرف دشمن را تکرار می کنند. #عقلانیت
خبر از آینده، یکی از معجزات ادیان آسمانی
از مرحوم امام نقل شده که ایشان در روز میلاد پیامبر اسلام فرمودند:
«آن چیزى که مى خواستم امروز عرض کنم این است که در ولادت حضرت رسول- صلى اللَّه علیه وآله- قضایایى واقع شده است، قضایاى نادرى به حسب روایات ما و روایات اهل سنت وارد شده است که این قضایا باید بررسى بشود که چى است. از جمله، قضیهی شکست خوردن طاق کسرى، و فرو ریختن چهارده کنگره از آن قصر ... اینکه چهارده کنگره از کنگره هاى قصر ظلم خراب شد، به نظر شما نمىآید که یعنى در قرن چهاردهم این کار مىشود، یا چهارده قرن بعد این کار مىشود؟ به نظر شاید بیاید این، محتمل هست که این بناى ظلم شاهنشاهى بعد از چهارده قرن از بین مى رود و بحمداللَّه رفت از بین.»صحیفه امام، ج۱۹ص۴۳۲
اینکه فروریختن چهارده کنگره، اشاره به فروریختن نظام شاهنشاهی پس از چهارده قرن باشد یا نه؟ موضوعی است که از نظر تفسیری و شواهد نقلی باید بررسی شود.
اما نکتهی مهمی که در عصر حاضر نباید از آن غفلت کرد، این است که؛
اصل پیشبینی آینده، توسط اخبار غیبی دین، یکی از معجزات ادیان آسمانی و پیامبران الهی است.
سکولاریسم هستیشناسانه؛ که همهی هستی را زمینی میبیند، اساس این ذهنیت را انکار و به تمسخر میکشد و گاه آنقدر فضای انکار و تمسخر زیاد میشود که کسی جرأت نمیکند، این دسته از آموزههای دینی را بیان کند.
ما به اخبار غیبی پیامبران الهی؛ که بخشی از آنها مربوط به آینده است، ایمان داریم و از نظر فلسفی آن را امری ممکن و از نظر تجربی، امری واقعشده میدانیم، اما اینکه در بین اخبار غیبی آنها، خبر وقوع انقلاب اسلامی هم هست یا نیست، و اگر هست چهمضامینی و تا چه اندازه هست و چگونه باید آنرا برای مردم بیان کرد، سخن دیگری است که پژوهشگران تاریخ و اندیشمندان فرهنگی، باید بررسی کرده و آن را به سمع و نظر جامعه برسانند.
https://eitaa.com/farbehi
«بُعد جهادی اسلام»، حافظ «اسلام رحمانی»
دینی که از سوی آفریدگار انسان و جهان نازل شده، بهترین چارچوب، برای رسیدن انسانها به عدالت اجتماعی است؛ لذا همهی افراد و ارکان جامعه، باید نگهبان دستورات و هنجارهای الهی در متن جامعه باشند.
«نظارت اجتماعی» از سوی همهی افراد جامعه، و «اجرای حدود» از سوی حاکمیت دینی، قوامبخش این نظام دستوری، و حافظ هنجارهای دینی، در متن جامعه است؛ این دو امر موجب میشود تا شیب جامعه به سمت هنجارهای دینی و عدالت اجتماعی باشد؛
بُعد جهادی اسلام، حافظ اسلام رحمانی و نگهبان عدالت اجتماعی در متن جامعه است.
پینوشت؛
قَالَ النَّبِيُّ ص إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَيُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعِيفَ الَّذِي لَا دِينَ لَهُ فَقِيلَ لَهُ وَ مَا الْمُؤْمِنُ الَّذِي لَا دِينَ لَهُ قَالَ الَّذِي لَا يَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ.(کافی،5ص60)
https://eitaa.com/farbehi
پیامبر رحمت با دشمنان چگونه برخورد میکرد؟
توصیفی که حضرت زهرا سلامالله علیها از پیامبر اسلام در خطبهی فدک دارند این است :
پیامبر رحمت، در حالی که انسانها را با حکمت و موعظهی حسن، به راه خدا دعوت میکرد، بر سر برخی افراد میکوبید و گلوی برخی را میفشرد و پسر عمویش را به دهان نعرهکشندگان میفرستاد تا آنها را ساکت کند.
ضرورت این برخورد آن است که در جوامع انسانی، برخی انسانها دست به طغیانگری میزنند و یا بهنام آزادی، هنجارهای دینی را میشکنند، از اینرو باید عدهای از افراد، جلوی آنها را بگیرند، تا هم زمین را به فساد نکشند(لفسدتالارض) و هم مراکز فرهنگی را ویران نکنند(لَهُدِّمَت...).
برخی افراد، مدام اسلام رحمانی را برای رحم کردن به این عده، ترویج کرده، و مدام به متدینان، پرخاش میکنند؛ ولی مقتضای رحمت پیامبر آن است که جلوی این افراد گرفتهشود.
پینوشت؛
وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْض؛ بقره، 251
وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ؛حج،40
ضَارِباً ثَبَجَهُمْ آخِذاً بِأَكْظَامِهِمْ دَاعِياً إِلَى سَبِيلِ رَبِّهِ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَة
...كُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ أَوْ نَجَمَ قَرْنُ الشَّيْطَانِ أَوْ فَغَرَتْ فَاغِرَةٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ قَذَفَ أَخَاهُ فِي لَهَوَاتِهَا(خطبهی فدک)
https://eitaa.com/farbehi
نتیجهی خدشهدار کردن چهرهی شیعه
اهل بیت علیهمالسلام، خصوصیاتی دارند که موجب گرایش انسانهای حقطلب به آنها شده و میشود، از اینرو هر کسی با آنها همنشین و مأنوس باشد، جذب سیره و سخنان آنها میگردد؛ به برخی از آن خصوصیات اشاره میکنم؛
1- اهلبیت علیهمالسلام در طول تاریخ، مورد مدح و ستایش همهی عالمان و خواص جامعه بودهاند.
2- سخنانشان را از سرچشمهی وحی الهی گرفتهاند لذا سخنان همهی آنها با هم و با آیات قرآن هماهنگ است.
3- محتوای کلامشان همگی مضامینی عالی دارد و این امر کاملا مشهود است.
4- شیوهی بیانی آنها، کاملا منطقی و تفهیمی است، بههمین جهت، عقلها و قلبهای سلیم را به سوی خود روانه میکند.
5- هر زمینهای که به هدایت انسانها باز میگردد آنها سخنانی پرفائده در آنزمینهها دارند.
با وجود این خصوصیات، کافی است کسی مسیرش به سخنان و سیرهی آنها بخورد، بهسرعت جذب آنها میشود؛ اما برخی از کارهایی که در نهم ربیع انجام میشود، چنان نفرتی را نزد مخاطبان، مخصوصا اهل سنت به وجود میآورد که هرگز حاضر نیستند این احتمال را در ذهنشان راه دهد که
«شاید مذهب اینها، حق باشد!»
تصویر شیعه در این چهره، خدمت بزرگی به بقاء مذهب باطل، و مانعی قوی برای گرایش انسانهای پاکطینت به مذهب اهلبیت علیهمالسلام شده؛ بدون شک باید رفتار خلفاء را بررسی و نقد کرد، اما رفتاری که صلاحیت نقدکردن را از انسان بگیرد، یکی از رفتارهای جاهلانه است.
https://eitaa.com/farbehi