ظلم به زندانی در هر نظامی بد است و در نظام اسلامی بدتر
1) زندانهای نظام اسلامی، عیوب و اشکالاتی دارد که باید شناسائی و برطرف شود، بدون شک دشمنان، در دیدن این عیوب توانمندترند، زیرا «شکار لحظهها برای تخرب چهرهها»، مهمترین کار آنها در عصر حاضر است، از اینرو همیشه باید از آن بهره برد، پخش شدن این تصویرها باید مقدمهای بر اصلاح این عیوب باشد.
2) فیلمهایی که از درون زندان اوین و زندان ابوغریب و گوانتانامو پخش شده، نشان میدهد آزار و اذیت زندانیان، هم در نظام اسلامی واقع شده و هم در نظامهای مدعی حقوق بشر، اما این کجا و آنکجا!
به تعبیر برخی حکیمان معاصر، «غرب یک باغوحش منظم است» از اینرو زانو بر گردن متهم نهادن و نفس او را بریدن، یا او را گرفتار غرق مصنوعی کردن و یا سایر شکنجههایی که در آنشکنجهها تخصص دارند، از سوی آنها کاملا طبیعی است، ما صدور این رفتارها را از آنها بعید نمیدانیم اما ظلم به زندانیان هر مقدار که باشد سنخیتی با نظام اسلامی ندارد از اینرو اندک مسامحهای در رفع آن نباید داشت.
3) در مادهی 29 اعلامیهی جهانی حقوق بشر چنین آمده؛
«این حقوق و آزادیها، در هیچ موردی نمیتواند بر خلاف مقاصد و اصول ملل متحد اجرا گردد»،
رفتار آمریکا، بهخوبی نشان میدهد که اگر مقاصد آمریکا به خطر افتد، وحشیانهترین شکنجهها نیز مجاز میشود پس منتقدان داخلی نباید سخنانشان موجب فریب مردم شود، ما باید صادقانه بگوییم:
«این رفتارها اگر چه در باغوحش منظمِ غرب، طبیعی است اما در نظام اسلامی کمتر از این هم نباید دیده شود.»
کوتاه سخن اینکه؛
(۱) شکار لحظهها برای تخریب چهرهها، از سوی آنها یک شیطنت، و برای ما یک فرصت است، آنرا غنیمت بشماریم.
(۲) ظلم به متهمان، در باغوحش منظمِ غرب، طبیعی است، اما هیچ سنخیتی با نظام اسلامی ندارد.
(۳) صاحبان رسانه! صادقانه نقد کنید.!
https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از احمد فربهی
«بدایةالحکمة»
ساعت ۷ تا ۸ صبح به وقت مهرماه
مدرسهی امیرالمومنین علیهالسلام(آیةالله مکارم)، ابتدای صفائیه
از روز یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
شرکت برای طلاب، با حفظ شرایط کرونا، آزاد میباشد.
https://eitaa.com/farbehi
باید در مقابل ظلم به هر مظلومی فریاد کشید
مدتی پیش چند قطعه فیلم، از برخورد با متهمان و مجرمان پخش شد و برخی رسانهها، سر و صدا کرده و گفتند:
«این هم زندانهای جمهوری اسلامی!»
فعالان سیاسیاجتماعی هم، سریع عکسالعمل نشان داده و گفتند:
«کسی حق ندارد بر روی مجرم دست بلند کند!»
«کسی حق ندارد به مجرم توهین کند!»
«چرا در نظام جمهوری اسلامی، به مجرمین ظلم میشود؟!»
«سریعا باید با خاطیان برخورد، و آنها را مجازات کنید!»
و رئیس قوهی قضائیه سریعا، دستوری برای پیگیری صادر کرده و تلویزیون نیز خبر آنرا منتشر و پیگیری کرد.
مردم وقتی این عکسالعملهای سریع و شدید را میبینند و آن را کنار سرقت اموالشان قرار میدهند که نهتنها عکسالعملی در سطح رسانههای سراسری و مسؤولان عالیرتبه و فعالان سیاسیاجتماعی نمیبینند، بلکه جای هیچ امیدی به بازگردانده شدن اموالشان هم نمیبینند، وقتی ایندو را کنار هم میگذارند، احساس میکنند؛
در ایننظام، در مقابل تعدّی به مجرم، سریع و جدی عکسالعمل نشان داده میشود، اما برای گرفتن حق آن بیچارهای که اموالش به غارت رفته، و یا از سوی مجرمان به او ظلم شده، کاری انجام نمیشود!
واقعیت این است که رفتار کارگزاران ما، به شدت تحت تأثیر فضاسازی رسانهها شده،
هر کسی صدای رسانهاش بلندتر باشد، حساسیتها نسبت به پیگیری حقش بیشتر میشود، اما آن مظلومی که رسانهها صدایش را بلند نمیکنند، عکسالعمل خاصی هم از سوی مسؤولان مشاهده نمیکند.
اینعدالت، عدالتی جهتدار و متاثر از فضای رسانههاست؛ آخر این چه عدالتی است که در آن، حق مجرم را بهطور جدی پیگیری میکنند اما حق مردم را در مقابل مجرمان نمیتوانند پیگیری کنند؟!
آیا فقط مجرمان باید به حقوقشان برسند!
https://eitaa.com/farbehi
آیا میتوانیم فلسفهی اسلامی داشته باشیم؟
مطلبی در اینزمینه، در وبلاگ نوشتهام، آنرا ملاحظه فرمایید. http://farbehi.blogfa.com/
https://eitaa.com/farbehi
بسماللهالرحمنالرحیم
دروس امسال؛
بدایهالحکمه ۷ تا ۸ مدرسهامیرالمومنین
کفایهج ۱ دارالعلم امامحسنعلیهالسلام
مباحث اقتصادی در قرآن یکشنبهها، مجازی
مبانی استنباط معلوماتتخصصی از منابعوحیانی پنجشنبهها مدرسهی امام کاظم علیهالسلام
https://eitaa.com/farbehi
تغییر امتداد فلسفی، از حکمت یونانی به حکمت وحیانی
تا قبل از ملاصدرا به هر فیلسوفی میرسیدی، میپرسیدی:
ارسطوئی هستی یا افلاطونی؟ او هم میگفت: ارسطوئی! یا افلاطونی! یا هر دو!
ملاصدرا که آمد گفت: مهم نیست ارسطوئی باشی یا افلاطونی، مهم آن است که دین تو دین انبیاء باشد، «من لم يكن دينُه دينَ الأنبياء- عليهم السّلام-، فليس من الحكمة في شيء»(مفاتیح، ص413، اسفار،ج5ص205رسالةفیالحدوث ص149)
از اینرو مرحوم امام، در عین حال که سخنان شیخالرئیس را مشی به سبک یونان میدانست(آدابالصلواة، ص301) اما میگفت:
«فلسفه امروزِ حكماى اسلام را و معارف جليله اهل معرفت را به حكمت يونان نسبت دادن، از بىاطلاعى بر كتب قوم است- مثل كتب فيلسوف عظيم الشأن اسلامى، صدر المتألّهين قدّس سرّه و... و نيز از بىاطّلاعى به معارف صحيفه الهيّه و احاديث معصومين سلام اللَّه عليهم است»(همان)
و مرحوم آقا جلال میگفت:«به عقيده حقير، بعد از ملا صدرا سبك تحرير عقايد فلسفى عوض شد، آشتیانی، شرحزادالمسافر،ص200»
حکماء اسلامی، در یک دستشان برهان قاطع و در دست دیگر، قطعیات وحی شد(بإحدى يدىّ قاطع البرهان و بالاخرى قطعيات صاحب الوحي، نراقی، اللمعات ص6) و نسبت حکمت یونانی با حکمت وحیانی را بررسی میکردند(فیض، اصولالمعارف، مقدمه)
و در عصر حاضر رفتار و گفتار مرحوم آیةالله حسنزاده، مملوّ از خضوع در مقابل وحی، و کتبش مشحون از نگاه تطبیقیِ بین حکمت وحیانی، و حکمتی که منشأ آنرا نیز وحیانی میدانست بود.
دین او دین انبیاء، و کتب او منبعی غنی در تفسیر فلسفی بود.
خدا با اولیاء الهی محشورش فرماید.
https://eitaa.com/farbehi
AudioCutter_۲۰۲۱-۰۹-۲۶ ۱۷.۳۳.۳۷ آیا اقتصاد اسلامی داریم؟ یکشنبه۴مهر۱۴۰۰ (۱)(2).mp3
2.87M
آیا اقتصاد اسلامی داریم؟
فایل کامل در کانالِ
https://eitaa.com/farbehy
https://eitaa.com/farbehi
ظرفیتهای دلالی متن وحیانی، برای نظریهپردازیهای تخصصی
امام حسن عسکری علیهالسلام فرمودند: «عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ؛
صَلَاةُ الْخَمْسِينَ
وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ
وَ التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ
وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ
وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»(تهذیبالاحکام،ج6ص52)
میتوان دربارهی حقایقی که احیانا پشت الفاظ این روایت نهفته است، فکر کرد، سپس احتمالات و استظهاراتِ بهدست آمده را، به کمک شواهد دیگر، بررسی، و میزان اعتبار دینی آنها را به دست آورد، مثلا به این احتمالِ دلالی توجه فرمایید،
شخصیت مؤمن پنج نشانه دارد؛
(1) صَلَاةُ الْخَمْسِينَ، آیا این جمله دربارهی «انجام مناسک دینی در چارچوب وحی» است؟ و میخواهد «دینداری سکولاری»، که مثلا دو دقیقه یوگا در صبحگاهان را، از هزار رکعت نمازی که از سوی خدا تعیینشده، مفیدتر میداند، نفی کند؟.
(2) وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ، آیا زیارت اربعین، از شؤون مسألهی «اماممحوری» است؟ در مقابل تفکری که میگوید: هر کس را مردم رهبر خود قرار دادند او حق رهبری دارد؛ چه خدا بخواهد، چه نخواهد!.
(3) وَ التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ، آیا این جمله توصیه به تظاهر دینی، در قالب شعائر تعریفشده از سوی دین دارد؟، در مقابل تظاهر به نمادهای باطل و یا مدگرائیهای رنگارنگ.
(4) وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ، خضوع در مقابل خدا در مقابل انسانخدایی و اومانیسم.
(5) وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، تدین جهادیاجتماعی، در مقابل بیتفاوتی اجتماعی و تولرانس.
بدون شک بهصِرف احتمال یا استحسان، نمیتوان چیزی را به متن وحیانی و یا دین، نسبت داد، اما باید دلالتهای درون متن را بررسی کرد تا از حقایق ذیل آن غافل نماند و نیز معلومات بشری را طریقی به سوی کشف دلالتهای درونمتنی دانست و از آنها بهره برد، نمیخواهم بگویم «شاهدیابی» کنیم تا شائبهی «تحمیل» به میان آید، بلکه میخواهم بگویم از حقایقی که ذیل ظواهر وجود دارد، به کمک دلالتهای درونمتنی، نباید غفلت کرد، اگر چه باید از مسیر ظاهر، و ضوابط محاورهی عقلائی، آنها را به دست آورد.
گزارههای وحیانی، ظرفیت دلالیِ بالائی، برای نظریه پردازیهای تخصصی دارند، بدون اینکه منجر به تحمیل و تفسیر به رأی شود، آنظرفیتها باید توسط کارشناسان فقیه کشف شود.
به عنوان مثال شیخ انصاری، از جملهی «لاتنقض الیقین بالشک»، دهها صفحه نظریه، برداشت کرد، و منشأ هزاران صفحه نظریهپردازی و گفتگوهای دینی شد، گزارههای وحیانی دیگر نیز میتوانند همین ظرفیتهای دلالی را داشته باشد فقط باید در دست شیخانصاری باشند مثلا جملهی «کل قائم فی سواه معلول»، معلوم نیست ظرفیتی کمتر از روایت استصحاب داشته باشد، و اگر به دست یک شیخانصاری فیلسوف بیافتد بدون شک میتواند دلالتهای پنهانیاش را آشکار کند و نظریههای کاربردی و عمیقی را از آن استنباط کند.
همچنین اگر روایت «حُسنُالشهرة حِصنُالقدرة» را بهدست شیخ انصاریِ جامعهشناس بدهیم، ممکناست بتواند، دربارهی «جامعهشناسی تحولات اجتماعی» و «جامعهشناسی انقلابها»، صدها بلکه هزاران صفحه، نظریهپردازی کند.
از ظرفیت دلالتهای درونمتنی، برای نظریهپردازی تخصصی، نباید غفلت کرد.
https://eitaa.com/farbehi