eitaa logo
احمد فربهی
1.4هزار دنبال‌کننده
95 عکس
72 ویدیو
17 فایل
نکات اجتماعی، دینی، حاصل گفتگو‌ها، مشاوره‌ها و جلسات ارتباط با ما؛ @farbehi1975
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پایه‌های نظام اسلامی را نشکنیم (1) اگر مأموران دولتی، حرمت روحانیونِ مردم‌دار را بشکنند، این نظام، به سرعت فرو می‌ریزد، چون یا روحانیون، این‌نظام‌ را، نظامی یزیدی معرفی‌کرده و علیه آن قیام می‌کنند و یا مردم، روحانیت را هم‌دست با نظام ظالم دانسته، و نظام اسلامی؛ همراه با دین‌داری مردم، فرو می‌ریزد؛ (2) با این‌که نهی از منکر در قانون اساسی آمده، اما ناهی از منکر به‌اندازه‌ی کافی، در کشور ما امنیت ندارد، هر از گاهی، خبرهای ناگواری در این زمینه می‌شنویم و اهل منکر هم متجاهرتر و جسورتر می‌شوند؛ ناهی از منکر نباید در نظام اسلامی احساس ناامنی، اما متجاهر به فسق احساس امنیت کند. (3) امام حسین علیه‌السلام در منا، سخنرانی معروفی دارند که در آن سخنرانی، شکل‌گیری ظلم‌های بنی‌امیه را، به عدم نظارت عالمان دینی، بر عملکرد کارگزاران، نسبت می‌دهد؛ امروزه گاه برخی از عالمان دینی از سر خیرخواهی، سخنانی در نقد کارگزاران یا حتی سیاست‌های نظام اسلامی بیان می‌کنند که اگر حتی ناصحیح هم باشد، نباید جایگاه نظارتی آن‌ها شکسته شود، اگر شکسته شد، پایه‌های نظام اسلامی نیز شکسته می‌شود؛ عالمان دینیِ شناخته‌شده را نباید با اپوزسیونی که به دنبال براندازی نظام اسلامی‌اند، یکی دانست. این سه دسته؛ یعنی عالمان ناظر و ناظرانِ ناهی، و روحانیونِ مردمی، اصلی‌ترین پایه‌های نظام اسلامی‌اند و اگر این سه، شکسته‌شوند نظام اسلامی نیز فرو می‌ریزد. سخن من درباره‌ی حفظ جایگاه این سه‌دسته، به‌خاطر نقش آن‌ها در حفظ عدالت‌اجتماعی و نظام اسلامی‌است، نه دفاع از تک‌تک مواضع و رفتار آن‌ها. https://eitaa.com/farbehi
@farbehy درس‌گفتار
آموزه‌ی لعن، چرا از بین رفتنی نیست؟ آموزه‌ی «لعن نسبت به ظالمان»؛ خصوصا کسانی که به اهل‌بیت علیهم‌السلام ظلم کردند و نیز لعن به کسانی که به ظلمِ آن ظالمان، راضی بودند، از تفکر شیعه حذف شدنی نیست، چون در روایات اهل‌بیت، یکی از علامات مؤمن، زیارت اربعین دانسته شده، از سوی دیگر اولین زیارتی که در این روز به ذهن خطور می‌کند، زیارت اربعین است، و یکی از آموزه‌هایی که در این زیارت خوانده می‌شود، لعن به کسانی است که به ابی‌عبدالله علیه‌السلام، ظلم کردند و یا به آن ظلم راضی بودند؛ یعنی در اسلام، هندسه‌ای چیده شده، که در آن هندسه، برخی از آموزه‌ها را نمی‌توان حذف کرد لذا همیشه ماندگار می‌ماند؛ آموزه‌ی لعن یکی از آن‌هاست.
هدایت شده از ابوالفضل عبادی
رهبر انقلاب اسلامی عقلانیت را به‌معنای محاسبه‌ی صحیح دانستند و گفتند: بعضی‌ها اسم عقلانیت و عقل را می‌آورند اما منظورشان ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن است درحالی‌که فرار کردن و ترسیدن، عقلانیت نیست. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند زیرا عقلانیت به‌معنای محاسبه‌ی درست است. البته دشمن تلاش دارد تا معنای غلط عقلانیت را تلقین کند و برخی هم نادانسته، در داخل همان حرف دشمن را تکرار می کنند.
خبر از آینده، یکی از معجزات ادیان آسمانی از مرحوم امام نقل شده که ایشان در روز میلاد پیامبر اسلام فرمودند: «آن چیزى که مى‏ خواستم امروز عرض کنم این است که در ولادت حضرت رسول- صلى اللَّه علیه وآله- قضایایى واقع شده است، قضایاى نادرى به حسب روایات ما و روایات اهل سنت وارد شده است که این قضایا باید بررسى بشود که چى است. از جمله، قضیه‌ی شکست خوردن طاق کسرى‏، و فرو ریختن چهارده کنگره از آن قصر ... اینکه چهارده کنگره از کنگره ‏هاى قصر ظلم خراب شد، به نظر شما نمى‏آید که یعنى‏ در قرن چهاردهم این کار مى‏شود، یا چهارده قرن بعد این کار مى‏شود؟ به نظر شاید بیاید این، محتمل هست که این بناى ظلم شاهنشاهى بعد از چهارده قرن از بین مى‏ رود و بحمداللَّه رفت از بین.»صحیفه امام، ج۱۹ص۴۳۲ این‌که فروریختن چهارده کنگره، اشاره به فروریختن نظام شاهنشاهی پس از چهارده قرن باشد یا نه؟ موضوعی است که از نظر تفسیری و شواهد نقلی باید بررسی شود. اما نکته‌ی مهمی که در عصر حاضر نباید از آن غفلت کرد، این است ‌‌که؛ اصل پیش‌بینی آینده، توسط اخبار غیبی دین، یکی از معجزات ادیان آسمانی و پیامبران الهی است. سکولاریسم هستی‌شناسانه؛ که همه‌ی هستی را زمینی می‌بیند، اساس این ذهنیت را انکار و به تمسخر می‌کشد و گاه آن‌قدر فضای انکار و تمسخر زیاد می‌شود که کسی جرأت نمی‌کند، این دسته از آموزه‌های دینی را بیان کند. ما به اخبار غیبی پیامبران الهی؛ که بخشی از آن‌ها مربوط به آینده است، ایمان داریم و از نظر فلسفی آن را امری ممکن و از نظر تجربی، امری واقع‌شده می‌دانیم، اما این‌که در بین اخبار غیبی آن‌ها، خبر وقوع انقلاب اسلامی هم هست یا نیست، و اگر هست چه‌مضامینی و تا چه اندازه هست و چگونه باید آن‌را برای مردم بیان کرد، سخن دیگری است که پژوهش‌گران تاریخ و اندیشمندان فرهنگی، باید بررسی کرده و آن را به سمع و نظر جامعه برسانند. https://eitaa.com/farbehi
«بُعد جهادی اسلام»، حافظ «اسلام رحمانی» دینی که از سوی آفریدگار انسان و جهان نازل شده، بهترین چارچوب، برای رسیدن انسان‌ها به عدالت اجتماعی است؛ لذا همه‌ی افراد و ارکان جامعه، باید نگهبان دستورات و هنجارهای الهی در متن جامعه باشند. «نظارت اجتماعی» از سوی همه‌ی افراد جامعه، و «اجرای حدود» از سوی حاکمیت دینی، قوام‌بخش این نظام دستوری، و حافظ هنجارهای دینی، در متن جامعه است؛ این دو امر موجب می‌شود تا شیب جامعه به سمت هنجارهای دینی و عدالت اجتماعی باشد؛ بُعد جهادی اسلام، حافظ اسلام رحمانی و نگهبان عدالت اجتماعی در متن جامعه است. پی‌نوشت؛ قَالَ النَّبِيُّ ص إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَيُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعِيفَ الَّذِي لَا دِينَ لَهُ فَقِيلَ لَهُ وَ مَا الْمُؤْمِنُ الَّذِي لَا دِينَ لَهُ قَالَ الَّذِي لَا يَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ.(کافی،5ص60) https://eitaa.com/farbehi
پیامبر رحمت با دشمنان چگونه برخورد می‌کرد؟ توصیفی که حضرت زهرا سلام‌الله علیها از پیامبر اسلام در خطبه‌ی فدک دارند این است : پیامبر رحمت، در حالی که انسان‌ها را با حکمت و موعظه‌ی حسن، به راه خدا دعوت می‌کرد، بر سر برخی افراد می‌کوبید و گلوی برخی را می‌فشرد و پسر عمویش را به دهان نعره‌کشندگان می‌فرستاد تا آن‌‌‌ها را ساکت کند. ضرورت این برخورد آن است که در جوامع انسانی، برخی انسان‌ها دست به طغیان‌گری می‌زنند و یا به‌نام آزادی، هنجارهای دینی را می‌شکنند، از این‌رو باید عده‌ای از افراد، جلوی آن‌ها را بگیرند، تا هم زمین را به فساد ‌نکشند(لفسدت‌الارض) و هم مراکز فرهنگی را ویران نکنند(لَهُدِّمَت...). برخی افراد، مدام اسلام رحمانی را برای رحم کردن به این عده، ترویج کرده، و مدام به متدینان، پرخاش می‌کنند؛ ولی مقتضای رحمت پیامبر آن است که جلوی این افراد گرفته‌شود. پی‌نوشت؛ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْض‏؛ بقره، 251 وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ؛حج،40 ضَارِباً ثَبَجَهُمْ آخِذاً بِأَكْظَامِهِمْ دَاعِياً إِلَى سَبِيلِ رَبِّهِ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَة ...كُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ أَوْ نَجَمَ قَرْنُ الشَّيْطَانِ أَوْ فَغَرَتْ فَاغِرَةٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ قَذَفَ أَخَاهُ فِي لَهَوَاتِهَا(خطبه‌ی فدک) https://eitaa.com/farbehi
نتیجه‌ی خدشه‌دار کردن چهره‌ی شیعه اهل بیت علیهم‌السلام، خصوصیاتی دارند که موجب گرایش انسان‌های حق‌طلب به آن‌ها شده و می‌شود، از این‌رو هر کسی با آن‌ها هم‌نشین و مأنوس باشد، جذب سیره و سخنان آن‌ها می‌گردد؛ به برخی از آن خصوصیات اشاره می‌کنم؛ 1- اهل‌بیت علیهم‌السلام در طول تاریخ، مورد مدح و ستایش همه‌ی عالمان و خواص جامعه بوده‌اند. 2- سخنانشان را از سرچشمه‌ی وحی الهی گرفته‌اند لذا سخنان همه‌ی آن‌ها با هم و با آیات قرآن هماهنگ است. 3- محتوای کلامشان همگی مضامینی عالی دارد و این امر کاملا مشهود است. 4- شیوه‌ی بیانی آن‌ها، کاملا منطقی و تفهیمی است، به‌همین جهت، ‌عقل‌ها و قلب‌های سلیم را به سوی خود روانه می‌کند. 5- هر زمینه‌ای که به هدایت انسان‌ها باز می‌گردد آن‌ها سخنانی پرفائده در آن‌زمینه‌ها دارند. با وجود این خصوصیات، کافی است کسی مسیرش به سخنان و سیره‌ی آن‌ها بخورد، به‌سرعت جذب آن‌ها می‌شود؛ اما برخی از کارهایی که در نهم ربیع انجام می‌شود، چنان نفرتی را نزد مخاطبان، مخصوصا اهل سنت به وجود می‌آورد که هرگز حاضر نیستند این احتمال را در ذهنشان راه دهد که «شاید مذهب این‌‌ها، حق باشد!» تصویر شیعه در این چهره، خدمت بزرگی به بقاء مذهب باطل، و مانعی قوی برای گرایش انسان‌های پاک‌طینت به مذهب اهل‌بیت علیهم‌السلام شده‌؛ بدون شک باید رفتار خلفاء‌ را بررسی و نقد کرد، اما رفتاری که صلاحیت نقدکردن را از انسان بگیرد، یکی از رفتارهای جاهلانه است. https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
💢 بیانات آیت‌الله بهجت‌(ره) دربارۀ نهم ربیع‌الاول ▪️سب و لعن و شتم لازم نیست، استدلال بیاورید! ⭕️حضرت آیت‌الله بهجت(قدس): 🔸 علمایی که در زمان ما بودند، بلکه قدری هم جلوتر از زمان ما بودند، بععضی [از مردم] از اینها اِعانه می‌خواستند برای عیدالزهرا؛ بعضی [از علما] نمی‌دادند، بعضی‌ها هم می‌دادند 🔸 بنده خیال می‌کنم اهل علم، اگر می‌خواهند اینجا [مجالس اهل بیت علیهم السلام] خدمتی بکنند به اهل‌بیت علیهم‌السلام، برای اهل استدلال از اینها متعیّن است، که سعی بکنند دلیلی بر خلافت امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه ذکر بکنند؛ ساده، برهانی، یقین‌آور، به‌طوری‌که اگر این دلیل رابه دیوار بگویند و اذن داده شود به دیوار که بگو، تصدیق کند قول او را و بگوید حق به جانب توست. 🔻و من قاطع هستم به اینکه اهل استدلال و ایمان، اگر بخواهند این‌طور ادله را پیدا کنند، پیدا می‌کنند، نه سبّی، نه طعنی، نه شَتمی، هیچکدام لازم نیست. بلکه این [استدلال کردن] مهم‌تر است و ممکن است خدا می‌داند چقدرها را داخل در حق کند. از این مطلب غافلند که بابا این مقدم است. یکی از این ده‌تا [استدلالی] که در عمر خودش تهیه کرده است، خدا می‌داند چقدرها را مستبصر می‌کند. 🔸 چرا از این [استدلال کردن] غافلید، در [مقابل] اینکه مجلس تهیه کنید و از این کارها…؟! ما باید ملتفت باشیم، از برهان تعدی نکنیم و بدانیم که برهان، چیزهایی را دارد که اصلاً این‌طور عمل‌ها ندارد. ولو فرض کنید که در همین عملیات هم آدم می‌تواند کارهایی را بکند که پیش آنها اشکال‌دار نباشد. بیانات معظم‌له در درس خارج فقه، کتاب حج کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌الله‌ العظمي بهجت http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir
ماسک، صدفی بر گوهر لبانتان! اگر کسی بداند، بدپوششی؛ باعث بالارفتن آستانه‌ی رضایت جنسی، و احساس ناکامی مردمان، و احساس بی‌فایدگی همسران؛ و جنگ علیه والدین و خانواده، و خیانت علیه زنان و دختران، و وضعیت اسفباری برای پسران، و به دنیا‌آمدن تعداد زیادی از فرزندانِ بدون پدر و گاه بدون پدر و مادر، و نیز باعث فروپاشی جامعه می‌شود؛ بعد ببیند مسؤولان فرهنگی، روی تابلویی بنویسند؛ «حجاب، صدفی بر گوهر وجودتان!»، گمان می‌کند که مسؤولان فرهنگی، یا از آسیب‌‌های بدپوششی اطلاع ندارند، و یا مردم را مسخره می‌کنند، این تابلو، همانند‌ آن است که پس از اعلامِ مرگ بیش از سیصدنفر از هم‌وطنان، مسؤولان بهداشت روی تابلو بنویسند؛ «ماسک، صدفی بر گوهر لبانتان!» بدپوششی، ظلم‌ فراوانی به دنبال دارد، از این‌رو؛ «حجاب، جامعه را از آسیب‌ها و ظلم‌های گوناگونی حفظ می‌کند!» در حال حاضر، آگاهی‌بخشی و نهی از منکر مسؤولان فرهنگی کشور، از نهی از منکر خانم‌هایی که با بدپوششی خود، جامعه را آلوده می‌کنند، ضروری‌تر است، در عین حال که هر دو لازم‌اند. https://eitaa.com/farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیةالله بهجت فرمودند: چون سبّ و طعن را کنار گذاشتیم، موجب شد، سه‌نفری که بر ولایت امیرمؤمنان مانده‌بودند، تبدیل به 500 میلیون شود! اگر شیوه‌ی سبّ و طعن را در پیش گرفته بودیم، همه‌ی این‌ها را از دست می‌دادیم! مرحوم علامه‌ی عسکری می‌گفت: به اندازه‌ای که با کتاب‌های من، از اهل‌سنت شیعه‌ شده‌اند، در طول تاریخ اسلام، با کتاب‌‌های هیچ‌ عالمی به این اندازه، شیعه نشده‌اند؛ علتش آن است که من از کتاب‌هایم سبّ و طعن به خلفا را حذف کرده، و به جای آن استدلال آورده‌ام. این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که برای هدایت انسان‌‌ها، زمینه‌های آن‌را باید فراهم کرد و در مقابل، نباید زمینه‌‌ی هدایت را با گفتار و رفتار، از بین برد. https://eitaa.com/farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیةالله بهجت در این درس، درباره‌ی نقش کفار در برهم زدن و ایجاد جنگ و کینه بین مسلمانان سخن می‌گوید، معلوم می‌شود از این‌سخنان نیز گفته‌اند. من با مسجد و نماز آیةالله بهجت زیاد مراوده داشته‌ام، اما هیچ‌وقت نمود اجتماعی در رفتارهایشان نمی‌دیدم، در عین حال همیشه این سؤال برایم مطرح بود که چرا بسیاری از شاگردان ایشان، از شخصیت‌های انقلابی و اجتماعی‌اند!، آیةالله مصباح یزدی در یکی از خاطراتشان گفته‌‌اند؛ در برخی از مقاطع انقلاب، مهم‌ترین کسی که مرا به حضور در حرکت‌‌های انقلابی تشویق می‌کرد ایشان بود! ایشان قبل از انقلاب برای خانواده‌ی انقلابی‌هایی که از دست رژیم گریزان بودند، توشه و غذا می‌فرستاد. یکی از جهات شخصیت آیةالله وحید هم، همین روحیه‌ی اجتماعی و جهادی ایشان است که با برخی حرکت‌هایشان نمودار می‌شود. اسلام، دینی اجتماعی و جهادی است و انتظار ما از مراجع تقلید نیز همین است؛ امیدوارم، ناصحان جامعه، چهره‌ی اجتماعی، جهادی و انقلابی مراجع تقلید را بیشتر نمایان کنند و اجازه ندهند، پنهان بماند. رحمت خدا بر گذشتگان، و سایه‌ی بازماندگان مستدام باد! https://eitaa.com/farbehi