eitaa logo
احمد فربهی
1.4هزار دنبال‌کننده
93 عکس
69 ویدیو
17 فایل
نکات اجتماعی، دینی، حاصل گفتگو‌ها، مشاوره‌ها و جلسات ارتباط با ما؛ @farbehi1975
مشاهده در ایتا
دانلود
ضرورت تلاش برای آزادی اُسرای در دست رسانه‌ها از امام باقر علیه‌السلام سؤال شد؛ اگر یکی از محبین ما، در دست دشمنانی اسیر شده که اگر نجات نیابد، با قدرتِ بیان و زبان، او را گمراه می‌کنند و از سوی دیگر شخص دیگری گرفتار دشمنانی شده که اگر نجاتش ندهیم او را می‌کشند!، حال اگر نتوانیم هر دو را نجات دهیم برای نجات کدام‌یک تلاش کنیم؟ امام علیه‌السلام فرمودند: اگر یکی از بهترین مؤمنان، در حال غرق شدن بود و از سوی دیگر گنجشکی در طرف دیگر در حال غرق شدن بود و تو نتوانی هر دو را نجات دهی، برای نجات کدام‌یک تلاش می‌کنی؟! راوی جواب داد: آن‌که از بهترین مؤمنان‌است را نجات می‌دهم! امام فرمودند: هم‌چنان‌که نجات یک گنجشک از غرق شدن خوب است اما نه به اندازه‌ی این‌که نجات یکی از بهترین انسان‌‌ها را رها کنی و با مشغول شدن به یک گنجشک آن انسان غرق شود! هم‌چنین نجات جان یک انسان خوب است اما نه به اندازه‌ای که نجات یک انسان را از گمراه‌شدن رها کنی و با مشغول شدن به نجات جان یک انسان، آن دیگری گمراه شود! البته اگر یک گنجشک را نجات دهی و به خاطر آن، یکی از بهترین انسان‌‌ها غرق شود، اشتباه کمتری مرتکب شده‌ای تا این‌که یک انسان را از کشته‌شدن نجات دهی و به‌خاطر آن، یک انسان دیگر گمراه شود! پی‌نوشت؛ وَ سُئِلَ الْبَاقِرُ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ ع: إِنْقَاذُ الْأَسِيرِ الْمُؤْمِنِ مِنْ مُحِبِّينَا مِنْ يَدِ النَّاصِبِ يُرِيدُ أَنْ يُضِلَّهُ بِفَضْلِ لِسَانِهِ وَ بَيَانِهِ أَفْضَلُ، أَمْ إِنْقَاذُ الْأَسِيرِ مِنْ أَيْدِي [أَهْلِ‏] الرُّومِ قَالَ الْبَاقِرُ ع لِلرَّجُلِ: أَخْبِرْنِي أَنْتَ عَمَّنْ رَأَى رَجُلًا مِنْ خِيَارِ الْمُؤْمِنِينَ يَغْرَقُ وَ عُصْفُورَةٌ تَغْرَقُ لَا يَقْدِرُ عَلَى تَخْلِيصِهِمَا- بِأَيِّهِمَا اشْتَغَلَ فَاتَهُ الْآخَرُ أَيُّهُمَا أَفْضَلُ أَنْ يُخَلِّصَهُ قَالَ: الرَّجُلُ مِنْ خِيَارِ الْمُؤْمِنِينَ. قَالَ ع: فَبُعْدُ مَا سَأَلْتَ فِي الْفَضْلِ- أَكْثَرُ مِنْ بُعْدِ مَا بَيْنَ هَذَيْنِ، إِنَّ ذَاكَ يُوَفِّرُ عَلَيْهِ دِينَهُ وَ جِنَانَ رَبِّهِ، وَ يُنْقِذُهُ مِنَ النِّيرَانِ، وَ هَذَا الْمَظْلُومُ إِلَى الْجِنَانِ يَصِير(تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه‌السلام ص349) https://eitaa.com/farbehi
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الحمدلله و سلام علی عباده‌الذین‌اصطفی امروز به‌مناسبت ۱۷دی، روز تصویب قانون منع حجاب، کلاس نهایه به بحث از ضرورت حفظ هنجار حجاب اختصاص یافت ج۶۵ شنبه ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ المرحلة الرابعة https://eitaa.com/farbehy
چند نکته درباره‌ی فقه و اصول خواندن فلسفه‌پژوهان 1- کسی که می‌خواهد در «مباحث فلسفیِ مستنبط از منابع وحیانی» کار کند باید سه چیز را مسلط باشد؛ اصول استنباط فقه‌المعارف، مهارت استنباط در زمینه‌ی فقه‌المعارف، منابع استنباطِ متناسب با فقه‌المعارف 2- بخشی از اصول استنباط فقه‌الاحکام(اصول فقه مصطلح) برای فقه معارف قابل استفاده است مانند بخش وسیعی از مباحث الفاظ و مباحث حجج و مباحث تعارض ادله ازاین‌رو به‌تناسب علم نافع، باید مباحث اصولی را کار کرد و نسبت به سرفصل‌های مورد نیاز در فقه‌المعارف تخصص پیدا کرد. 3- کتاب‌های فقه‌الاحکام زمینه‌ی مناسبی برای کسب مهارت استنباط‌اند اگر چه موضوعات آن‌ها ناظر به احکام است ولی فرایند استنباطی که در آن‌ها به‌کار رفته، قابل الگوگیری درفقه‌المعارف هست. 4- در فقه و اصول مصطلح هر مقدار که مشترک با فقه‌المعارف است روی آن باید کار تخصصی کرد و سایر مباحث را به‌اندازه‌‌ی اطلاعات میان‌رشته‌ای و نیز اطلاعات نیمه‌تخصصی که متناسب با یک عالم دینی است بخواند. 5- برداشتم از فرمایشات آقای جوادی این است که طلبه باید یک درس فقه‌الاحکام و یک اصول و یک فلسفه داشته باشد خود ایشان هم رفتارشان همین‌طور بوده، بدون شک برای اعتبار اجتماعی در جامعه‌ی دینی، این رفتار خیلی خوب است اما نمی‌دانم بهترین گزینه باشد در هر صورت جامعیت مطلق عادتا ممکن نیست و جامعیت نسبی هم ممکن است و هم مطلوب. 6- استفاده حکماء‌ از روایات عادتا استفاده‌ی محتوایی، ارشادی و تعلّمی بوده از این‌رو احتیاج شدیدی به بحث رجال نداشته اند اگر چه کلیات آن ضروری و جزئیات آن به‌قدر امکان مطلوب است اما در هر صورت هر جا که استفاده‌ی یک حکیم از روایات، استفاده‌ی تعبدی برای استناد تعبدی است احراز صدور لازم است. 7- اگر کسی اهداف اجتماعی در سر دارد تسلط در فقه‌الاحکام زمینه‌ی خوبی برای اعتماد به او و مقبولیت اجتماعی است به‌طوری که بدون این تسلط، اعتبار اجتماعی یافتن در جامعه‌ی دینی کار سختی می‌شود. 8- باید اصولی متناسب با فقه‌المعارف تولید کرد بخشی از آن از طریق کار در کتاب‌های اصولی متداول قابل تحصیل است و بخشی از آن باید ابتداءا تولید شود. 9- فقه‌المعارف در حوزه، مرسوم نیست در صورتی که باید مرسوم شود به‌طوری که بزرگان حکمت در انتها باید به درس خارج فقه‌المعارف برسند ولی الان این‌طوری نیست باید تلاش کرد فقه‌المعارف، گفتمان‌سازی سپس جریان‌سازی و در انتها مدرسه‌سازی شود. در این‌صورت فقه و اصول در بین فلسفه‌خوان‌ها هم جدی‌تر می‌شود. 10 برای امتداد اجتماعی بخشیدن به فلسفه، مطالعه‌ی فلسفه‌ های مضاف و تفسیرهای موضوعی ناظر به آن‌ لازم است یعنی مثلا فلسفه‌‌ی علوم اجتماعی و نیز مباحث جامعه و تاریخ در قرآن و روایات بایدخوانده شود. https://eitaa.com/farbehy
بسم‌الله با توجه به این‌که کلاس نهایه در محل خوابگاه برگزار می‌شود شنبه و یکشنبه درس‌ برقرار است.
فرمایشاتی از مقام معظم رهبری درباره‌ی جهاد تبیین خب حالا چه کار کنیم در مقابل این حرکت دشمن؟ جهاد تبیین؛ همین که شماها هم در بیاناتتان در این دو روز، مکرّر گفتید؛ بنده هم قبلاً چند بار تا حالا تکرار کرده‌ام و بحث جهاد تبیین را گفته‌ام. ...نکته‌ی دوّم این است که در جنگهای سخت با سلاحهای قدیمی دیگر نمیشود جنگید. امروز با شمشیر و با نیزه و با این چیزها، نمیشود به جنگِ توپ و موشک و مانند اینها رفت. در جهاد تبیین هم همین ‌جور است؛ با شیوه‌های قدیمی [نمیشود کار کرد] .۱۴۰۰/۱۲/۱۹ البتّه ما امروز در این زمینه سلاحهای سخت‌افزاری‌مان خوب است؛ یعنی بخش فضای مجازی و امثال اینها بالاخره فعّالند و کار میکنند و اگر چه فضای مجازی مشکلاتی دارد ــ که ان‌شاء‌الله جناب آقای رئیسی و دوستانشان باید همّت کنند و هر چه زودتر باید این مشکلات برطرف بشود ــ لکن به ‌هر حال در دسترس است؛ کارهایی که بایستی انجام بگیرد، از لحاظ سخت‌افزاری در دسترس است؛ مهم بخش نرم‌افزاری قضیّه است. سلاح تبیین یک بخش نرم‌افزاری مهمّی دارد؛ در اینجا بایستی نوآوری صورت بگیرد، بایستی سخن نو گفته بشود و شیوه‌ی نو در بیان ذکر بشود. به‌نظر من امروز آن چیزی که میتواند به بهترین وجهی به صورت یک سلاح مؤثّری عمل کند، تبیین مفاهیم عالی اسلامی است در زمینه‌های مختلف... اینها چیزهایی است که سلاحهای جدید ما است، باید از اینها استفاده کرد.۱۴۰۰/۱۲/۱۹
نقش ملاصدرا در تغییر جایگاه و سِمَت فلسفه‌ صدرالمتألهین با تأکیدات فراوانی که درباره‌ی ضرورت تحصیل حکمت در مدرسه‌‌ی شریعت داشت، فلسفه‌پژوهی را ذیل تفقه دینی جای داد ایشان محور قرار دادن قرآن را شرط عالم‌شدن دانسته و چنین می‌گوید: «...ان لا يترك القرآن من حيث تلاوته و التدبر فى آياته و سُوَرِه و استفادة العلوم كلها منه...اذ فيه علم الاولين و الآخرين لمن كان له فهم وفقه»، سپس در ادامه می‌گوید: «فمن اعرض عن القرآن و حاول اكتساب العلم و العرفان من كتب الفلاسفة و غيرهم فهو ليس بفقيه و لا عالم» شرح اصول کافی ج2 ص125 روشن است از نگاه ملاصدرا، اهل‌بیت علیهم‌السلام «منبع دیگری» به شمار نمی‌آیند بلکه رجوع به آن‌ها شرط لازم برای فهم رموز قرآن است؛ «فهمُ رموز القران و اغواره و اسراره مما لایمکن حصوله بدقة‌الفکر و کثرة‌البحث و النظر من غیر طریق التصفیه و المراجعة الی اهل بیت الولایة و اقتباس انوار الحکمة‌ من مشکاة علوم النبوة» (رسائل فلسفی مقدمه ص6) از این‌رو ملاصدرا در فلسفه‌‌پژوهیِ خود، سراغ کسانی می‌رفت که معتقد بود حکمت‌شان را نزد انبیاء الهی آموخته‌اند هم‌چنین در کتب فلسفی خود، به آیات و روایات فراوانی توجه نمود به‌‌گونه‌ای که در کتاب اسفار، حدود هزار آیه و روایات ذکر نمود. ایشان در ایام نوشتن تفسیر قرآن و شرح اصول کافی رحلت کرد. حشر او با موالیانش باد. او به ما آموخت فلسفه، در صورتی علم حقیقی‌است که ذیل تفقه دینی بگنجد و الا به تعبیر او «فهو لیس بفقیه و لا عالم» https://eitaa.com/farbehi
«علی»، بهترین مرجع دینی برای همه‌ی لایه‌های تمدنی امیرمؤمنان علی علیه‌السلام چهار خصوصیت داشت که او را بهترین مرجع دینی برای همه‌‌ی لایه‌های تمدنی نمود؛ 1) حضوری مستمر؛ ایشان در تشبیهی رسا فرمودند: «و لقد کنتُ اَتَّبِعُه اِتّباعَ الفَصیل اَثَر امّه»(نهج‌،خ192) و نیز فرمودند:«کنت آتیه کلَّ سحر»(مکاتیب، ج1، ص409) 2) عقلی جوّال؛ امیرمؤمنان فرمودند: «إِنْ رَبِّي وَهَبَ لِي قَلْباً عَقُولاً»(مواعظ لیثی)، عقلی جوّال در بستر حضوری مستمر نزد رسول خدا، بهره‌مندی را بالا می‌برد. 3) زبانی پرسش‌گر؛ امیرمؤمنان زبانی بسیار پرسش‌گر داشت؛ «إِنَّ رَبِّي وَهَبَ لِي قَلْباً عَقُولًا وَ لِسَاناً سَؤُولاً»(شواهدالتنزیل ج1ص45)این صفت هنگامی که در کنار «حضوری مستمر» و «عقلی جوّال» قرار گیرد، موجب بهره‌مندی از همه‌ی ظرفیت‌ها می‌‌گردد. 4) بیانی گویا و زیبا؛ آن‌حضرت در کلامی فرمودند: «إِنْ رَبِّي وَهَبَ لِي قَلْباً عَقُولًا وَ لِسَاناً قَؤُولا» (مواعظ لیثی)، همه‌ی آن‌‌خصوصیات، هنگامی که در کنار «بیانی گویا و زیبا» قرار گیرد، او را تبدیل به بهترین و گسترده‌ترین مفسّر دینی در همه‌ی لایه‌های انسانی و تمدنی می‌کند. این چهار صفت هنگامی که در کنار «عنایت ویژه‌ی نبی مکرم اسلام» قرار گیرد، از او شخصیتی بی‌نظیر می‌سازد، هنگامی که از او پرسیدند: «مالَكَ أكثرُ أصحاب رسول الله، حديثا؟»، آن حضرت فرمودند: «إني كنتُ إذا سألتُه أنبأني و إذا سَكَتُّ اِبتَدَأني!»(مکاتیب‌الرسول ج1ص404). بدون شک او بهترین مرجع دینی برای همه‌ی لایه‌های تمدنی است.«جَعَلَنِي مِمَّنْ يَقْتَصُّ آثَارَكُم‏» https://eitaa.com/farbehi
نقش حضرت زینب سلام‌الله علیها در کربلا 1) عمق‌بخشی به بعد عاطفی کربلا 2) روحیه‌بخشی 3) قافله‌سالاری 4) پیام‌رسانی 5) رسوائی و سرزنش ستمکاران https://eitaa.com/farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«گروه سرود»، یکی از قوی‌ترین ابزارها در جهادتبیین اوائل انقلاب، بسیاری از مساجد گروه سرود داشتند، همین امر در تثبیت نظام اسلامی تأثیری چشم‌گیر داشت امروز بسیاری از مساجد گروه سرود ندارند و با این حجم از کار رسانه‌ای دشمن، طبیعی است که آن‌ها در جنگ شناختی به پیروزی‌های چشم‌گیری برسند. امید است گروه سرود در همه‌ی مساجد، فعال شده تا از این‌ظرفیت نیز در جهاد تبیین بیشتر بهره‌برداری شود. https://eitaa.com/farbehi
نهاد «نهي از منكر» نهادي امنيت‌ساز «پلیس می‌گوید، وقتی یک غریبه هفته گذشته به یک زن در قطاری در نزدیکی فیلادلفیا تجاوز کرد، تماشاگران هیچ کاری نکردند. یک مقام حمل و نقل به آسوشیتد پرس گفت: مردم در قطار "شاهد این عمل وحشتناک بودند" و حتی با 911 هم تماس نگرفتند!» مايكل كوك، اسلام‌پژوه آمريكائي در سال ۲۰۰۰ كتابي در زمينه‌ امر به معروف و نهي از منكر منتشر كرده، او مي‌گويد، در روزنامه خبري خوانده كه خانمي در قطار شهري ايستگاه شيكاگو مورد تجاوز قرار مي‌گيرد و در حالي كه از مردم كمك مي‌خواهد عابران از كنار او بي‌توجه رد مي‌شوند! تنها يك نفر با پليس براي گرفتن شخص مجرم همكاري مي‌كند. به اين روحيه، «بي‌تفاوتي اجتماعي»، يا «تولرانس» گفته مي‌شود. همان روحيه‌اي كه عده‌ای تلاش می‌کنند آن‌را در كشور ما گسترش دهند. يكي از اركان نظام دستوري اسلام، نظارت اجتماعي مردم است، ثمره‌ي اين الگوي رفتاري، «امنيت و اصلاح جامعه» و نتيجه‌ بي‌تفاوتي اجتماعي، «بي‌پناه شدن انسان‌ها در بستر طغيان انسان‌هاي هنجارشكن» است. https://eitaa.com/farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این طنز نیست، یک واقعیت غم‌‌انگیز است انقلاب جنسی در دنیای غرب مراحلی طی کرده که آن مراحل، امروز مشخص‌ و تعریف‌شده‌ اند، اولین مرحلهِ انقلاب جنسی؛ بنابر آن‌چه در گزارشاتشان دیده می‌شود، «اعتراض علیه پوشش قانونی»‌است. مراحلِ دیگر آن‌ نیز یکی پس از دیگری طی شده تا از «آزادی جنسی» به «تجارت جنسی» و تجربه‌هایی از قبیل «همجنس‌‌گرائی» رسیده. به موازات طی شدن مراحل انقلاب جنسی، مجازات‌ها نیز «کاهش‌یافته» و «تلطیف» شده‌اند و به موازات آن، خانواده‌‌های متدین و پاکیزه نیز توسط بدن‌نمایان و سوداگران جنسی تحت «فشار اجتماعی» قرار گرفته‌اند. امروز در کشور ما به‌جهت کم‌کاری عوامل مؤثر در کنترل این‌پدیده زشت و ویرانگر، اولین مرحله انقلاب جنسی در حال تحقق است. متأسفانه برخوردی که از سوی مسؤولان دیده می‌شود نیز در حال تلطیف شدن است. اگر این سیر ادامه یابد، زندگی بر قشر متدین و انسان‌هایی که به دنبال پاکیزگی و استحکام بنیان خانواده‌اند سخت‌تر می‌شود امروز اگر مسؤولان نظام اسلامی «شیب برهنگی» که در حال تند شدن است را ذیل طرحی ملی کنترل نکنند خیانتی بزرگ به نسل امروز و آینده روا داشته‌اند. امروز در مسأله حجاب مهم‌ترین نهی از منکر «نهی از منکر مسؤولان نظام اسلامی» است؛ وظیفه‌ای که خدا بر دوش عالمان دینی نهاده. اگر امروز وزرا و وکلا امر به معروف و نهی از منکر نشوند، فردایی نه‌چندان دور، خانواده‌های مذهبی تحت فشار اجتماعی و هنجاری قرار خواهند‌ گرفت. https://eitaa.com/farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام معظم رهبری: من دارم به شما جوان‌ها می‌گم این‌را! آرایش جنگی مسؤولان نظام اسلامی، به‌هیچ‌وجه در قد و قواره‌ی جنگ فرهنگی و رسانه‌ای دشمن نیست. لذا مقام معظم رهبری دستور «آتش به اختیار» داده‌اند و بحمد‌الله رویش‌های زیادی در این چند سال به‌وجود آمده و برخی کم‌کار‌ی‌‌ها جبران شده‌اند. جوان‌ها باید دستور آتش‌ به اختیار را به خود بگیرند و منتظر مسؤولانی که «نمی‌بینند» و یا «منتظر لگدهای دشمند» نباشند. https://eitaa.com/farbehi
وسعت‌بخشی به دید انسان، یکی از کارکردهای دین در نگاه اول کسی که ظلم می‌کند «شخص ظالم» است اما در نگاهی گسترده‌تر افراد مختلفی در فعلیت‌بخشی به آن ظلم شریک‌اند. وسعت‌بخشی به دید انسان یکی از کارکردهای دین است. امام جواد علیه‌السلام فرمودند: الْعامِلُ بِالظُّلْمِ، وَالْمُعینُ لَهُ، وَالرّاضى بِهِ شُرَکاءٌ. (بحارالانوار، ج75، ص81) https://eitaa.com/farbehi
ضرورت نهی از منکر مسؤولان نظام یکی از نمایندگان مجلس گفت، علت تعلل مجلس در پیگیری لایحه‌ی حجاب، عدم مطالبه‌ی مردم و علماست. ایشان گفت: احتمالا بررسی لایحه‌ی مذکور، به‌ این مجلس نمی‌رسد.! یکی دیگر از نمایندگان گفت، قوه‌ی قضائیه و قوه‌ی مجریه وضعیت فعلی حجاب را کاملا پذیرفته است. قبلا هم گفته‌ام: مهم‌ترین نهی از منکر در عصر حاضر، نهی از منکر مسؤولان و کارگزاران نظام است، اگر اهل علم، کارگزاران را نهی از منکر نکنند به لعن الهی گرفتار می‌شوند. https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از احمد فربهی
ضرورت تلاش برای آزادی اُسرای در دست رسانه‌ها از امام باقر علیه‌السلام سؤال شد؛ اگر یکی از محبین ما، در دست دشمنانی اسیر شده که اگر نجات نیابد، با قدرتِ بیان و زبان، او را گمراه می‌کنند و از سوی دیگر شخص دیگری گرفتار دشمنانی شده که اگر نجاتش ندهیم او را می‌کشند!، حال اگر نتوانیم هر دو را نجات دهیم برای نجات کدام‌یک تلاش کنیم؟ امام علیه‌السلام فرمودند: اگر یکی از بهترین مؤمنان، در حال غرق شدن بود و از سوی دیگر گنجشکی در طرف دیگر در حال غرق شدن بود و تو نتوانی هر دو را نجات دهی، برای نجات کدام‌یک تلاش می‌کنی؟! راوی جواب داد: آن‌که از بهترین مؤمنان‌است را نجات می‌دهم! امام فرمودند: هم‌چنان‌که نجات یک گنجشک از غرق شدن خوب است اما نه به اندازه‌ی این‌که نجات یکی از بهترین انسان‌‌ها را رها کنی و با مشغول شدن به یک گنجشک آن انسان غرق شود! هم‌چنین نجات جان یک انسان خوب است اما نه به اندازه‌ای که نجات یک انسان را از گمراه‌شدن رها کنی و با مشغول شدن به نجات جان یک انسان، آن دیگری گمراه شود! البته اگر یک گنجشک را نجات دهی و به خاطر آن، یکی از بهترین انسان‌‌ها غرق شود، اشتباه کمتری مرتکب شده‌ای تا این‌که یک انسان را از کشته‌شدن نجات دهی و به‌خاطر آن، یک انسان دیگر گمراه شود! پی‌نوشت؛ وَ سُئِلَ الْبَاقِرُ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ ع: إِنْقَاذُ الْأَسِيرِ الْمُؤْمِنِ مِنْ مُحِبِّينَا مِنْ يَدِ النَّاصِبِ يُرِيدُ أَنْ يُضِلَّهُ بِفَضْلِ لِسَانِهِ وَ بَيَانِهِ أَفْضَلُ، أَمْ إِنْقَاذُ الْأَسِيرِ مِنْ أَيْدِي [أَهْلِ‏] الرُّومِ قَالَ الْبَاقِرُ ع لِلرَّجُلِ: أَخْبِرْنِي أَنْتَ عَمَّنْ رَأَى رَجُلًا مِنْ خِيَارِ الْمُؤْمِنِينَ يَغْرَقُ وَ عُصْفُورَةٌ تَغْرَقُ لَا يَقْدِرُ عَلَى تَخْلِيصِهِمَا- بِأَيِّهِمَا اشْتَغَلَ فَاتَهُ الْآخَرُ أَيُّهُمَا أَفْضَلُ أَنْ يُخَلِّصَهُ قَالَ: الرَّجُلُ مِنْ خِيَارِ الْمُؤْمِنِينَ. قَالَ ع: فَبُعْدُ مَا سَأَلْتَ فِي الْفَضْلِ- أَكْثَرُ مِنْ بُعْدِ مَا بَيْنَ هَذَيْنِ، إِنَّ ذَاكَ يُوَفِّرُ عَلَيْهِ دِينَهُ وَ جِنَانَ رَبِّهِ، وَ يُنْقِذُهُ مِنَ النِّيرَانِ، وَ هَذَا الْمَظْلُومُ إِلَى الْجِنَانِ يَصِير(تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه‌السلام ص349) https://eitaa.com/farbehi
بینایان نابینا نما، و نابینایان بیناپندار! «ابوبصیر» میگوید: با امام باقر؛ -سلام و درود خدا بر او باد-، وارد مسجد شدم، مردم در رفت و آمد بودند، امام به من فرمود: «از مردم بپرس آیا مرا می بینند؟» از هر که پرسیدم؛ «آیا ابوجعفر را دیده ای؟» گفت: «نه!»، در حالیکه امام در کنار من ایستاده بود!. در این هنگام «ابوهارون» که نابینا بود وارد مسجد شد، امام فرمود: «از این بپرس!» از ابوهارون پرسیدم: «آیا ابوجعفر را دیده‌ای؟» فورا پاسخ داد: «مگر کنار تو نایستاده است؟» گفتم: «از کجا دریافتی؟» گفت: «او نور درخشنده ای است، چگونه متوجه حضورش نشوم!.» (بحار الانوار، ج ۴۶، ص ۲۴۳؛ به نقل از خرائج راوندی) https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از احمد فربهی
امام باقر علیه‌السلام فرمودند: إِنْ جَالَسَكَ يَهُودِيٌّ فَأَحْسِنْ مُجَالَسَتَهُ؛ اگر یک یهودی با تو هم‌نشین شد، با او خوب هم‌نشینی کن و هم‌نشین خوبی باش. رویکرد «جهادی»، که قرآن در مواجه با سران کفر ترسیم کرده، نباید ما را از رویکرد «تحمل، مدارا و احسان»، نسبت به دیگران؛ که آن را نیز آیات و روایات به روشنی ترسیم کرده‌‌، غافل کند؛ ما می‌توانیم هم‌نشین خوبی برای همه‌ی انسان‌ها باشیم. شهادت آن امام را به همه‌ی مجاهدان بردبار تسلیت می‌گویم. https://eitaa.com/farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ذهنیت‌هایی که درباره‌ی عملکرد قوه‌ی قضائیه بین مردم شایع است؛ 1) اجرای قانون مال ما بدبخت‌هاست و الا گردن‌‌کلفت‌ها؛ یا مسؤولیت بالاتری می‌گیرند یا مرخصی‌اند یا با خانواده‌شون کشورهای دیگه‌اند! 2) یکی از مأمورین می‌گفت: در تعقیب و گریزی، دزد لطمه دید، از من شکایت کرد دادگاه گفت: «باید رضایت دزد را جلب کنی!»، به یکی از مأمورین گفتم: چرا با دزدها برخورد نمی‌‌کنید؟! گفت: بگذار اقساط جریمه‌ی قبلی را پرداخت کنم بعدا با دزد بعدی برخورد می‌‌کنم! 3) دیشب منزل نماینده‌ی مجلس را دزد زد، امروز دزد را گرفتند و همه‌ی اموال را به صاحبش بازگرداندند، ولی چند سال پیش دزد خانه‌ مرا زد، نیروی انتظامی به منزل ما آمد و اقلام دزدیده شده را لیست کرد! همین! یعنی فرق می‌کند مال چه‌کسی رفته! 4) یکی می‌گفت: دزد پولم را دزدید، رفتم پیش خواهرزاده‌ام که مأمور نیروی انتظامی‌است، گفت: کجا بوده! گفتم:فلان‌جا! زنگ زد به یک نفر و از پشت تلفن به او گفت: فلانی!، سریع پولا رو ور دار بیار! یعنی خودشان مجرمان را می‌شناسند. 5) دزد به مأ‌مور گفت: منو تحویل دادگاه نده! چون قبل از این‌که از ساختمان دادگاه بیای بیرون، من میام بیرون! متأسفانه دزد راست می‌گفت! درباره‌ این‌ذهنیت‌‌‌ها غائبانه نمی‌توان قضاوت کرد اما عملکرد قوه‌ی قضائیه در شکل‌گیری ‌آن‌ها بی‌تأثیر نبوده‌. امیدوارم عملکرد عینی و رسانه‌ای این‌قوه‌ به‌گونه‌ای شود که مردم عادی و حافظان امنیت، احساس ناامنی، و مجرمان احساس امنیت نکنند. زیرا غیر از اینکه این ذهنیت‌ها خروجی خوبی نیستند، خروجی‌ ناگوارتری را نیز در پی دارند. https://eitaa.com/farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
احساس بی‌پناهی برای ناهیان از منکر یکی دیگر از ذهنیت‌‌هایی که از عملکرد قوه‌ی قضائیه برای مردم دارد شکل می‌گیرد این است که؛ اگر یکی از مجرمان یک سیلی، که به ناحق می‌نماید، از مأمور انتظامی خورد، همه‌ی مسؤولان تا سطح رئیس قوه‌ی قضائیه عکس‌العمل نشان داده و آن‌را محکوم می‌کنند، اما اگر ناهی از منکر را در خیابان زدند، فضای مناسب رسانه‌ای برای جبران خسارتی که به‌او و جامعه زده‌شده، دیده نمی‌شود. عملکرد قوه‌ی قضائیه در ایجاد این ذهنیت، بی‌تأثیر نبوده، اگرچه ضعف رسانه‌ای قشر مذهبیِ جامعه نیز در به‌وجود آمدن این احساس تأثیری اساسی داشته‌است. https://eitaa.com/farbehi
فرهنگ «توبیخ‌پذیری» برای نهادینه‌کردن فرهنگ نهی از منکر، باید فرهنگ «عتاب‌پذیری» را در جامعه نهادینه کنیم یعنی وقتی فردی دیگری را در مقابل اشتباهش مورد عتاب و توبیخ قرار می‌دهد، نه تنها برایش قابل پذیرش باشد بلکه آن‌را نشانه‌ی «خیرخواهی خدا در حق خودش» بدانند. پس مدارس و سایر مراکز فرهنگ‌ساز، باید «عتاب‌پذیری» را نهادینه و فرهنگ‌سازی کنند. به‌گونه‌ای که وقتی کسی دیگری را عتاب و توبیخ کرد فرد توبیخ شده با خوشحالی به فرد توبیخ‌کننده بگوید: «ممنونم!، لطف کردید!» از امام هادی علیه‌السلام چنین نقل شده‌است؛ «قَالَ علیه‌السلام لِبَعْضِ مَوَالِيهِ عَاتِبْ فُلَاناً وَ قُلْ لَهُ إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً إِذَا عُوتِبَ قَبِلَ» https://eitaa.com/farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1) ما به مسؤولان نظام اعتماد داریم. 2) و به مؤثربودن مطالبه‌گری اعتقاد داریم. 3) و به بی‌توجهی به ناهیان از منکر اعتراض داریم. اگر مسؤولان نظام نسبت به مطالبه‌ی ناهیان از منکر بی‌توجه باشند در آینده‌ای نه‌چندان دور خودشان «بی‌پناه» خواهند شد. https://eitaa.com/farbehi