eitaa logo
استاد علوی تهرانی
4.1هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
257 ویدیو
59 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6028215624772093912.mp3
22.4M
📚 | جلسه ۳۹ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۳۹ ✅ از نظر اصطلاحی دو معنا برای بیان کرده‌اند: 🔸 یقین، علمی است که از روی استدلال به دست می‌آید. 🔸 جناب خواجه نصیرالدین طوسی می‌فرماید: یقین، جازم و صد در صد است که مطابق با واقع باشد. 👈 چنین اعتقادی از بین نمی‌رود. فرصت طلایی دشمنان برای غلبه بر ما، ماست. 📌 انسان به اوست. در زندگی، باید در باشد. غلبه یعنی انسان تحت عقل نبوده و بنده خدا نیست. ⭕️ به ، یقین را کم می‌کند. حرص یعنی زیاده‌خواهی. 💠 خداوند می‌فرماید: من، فردا را از تو نخواسته‌ام. چرا تو فردا از امروز از من می‌خواهی؟ ⭕️ ، یقین را از بین می‌برد. طمع یعنی چشم داشتن به موقعیت اجتماعی و پول دیگران. 👈 برخی در مقابل شخص صاحب موقعیت مانند عبد ذلیل در مقابل خداوند هستند چون طمع دارند و چشمشان به پول و موقعیت اوست. نباید به عبدالکریم کاری داشت. باید نزد کریم رفت. ⭕️ یکی دیگر از عواملی که یقین انسان را فاسد می‌کند است. 🖌 ما اگر خداوند را قبول داشته باشیم و او را به عنوان موجودی اثبات کنیم، پذیرفتن حرف خدا، کار ساده‌ای خواهد بود. آن کسی که به جدل می‌افتد یعنی خدا را در خدایی قبول ندارد. تا خدا برای کسی ثابت نشود کسی التزام به احکام پیدا نمی‌کند. اگر خداوند می‌خواست منافع احکام را بیان کند که ما بنده نبودیم بلکه تابع آن منفعت بودیم. 👈 مشکل این است که را کنار گذاشته‌ایم و به دنبال منافع هستیم. می‌خوانیم تا به برویم. بهشت رفتن، منفعت نماز خواندن است، نه هدف نماز خواندن. اگر به خاطر خشنودی خدا نماز بخوانیم، تمام سعیمان را می‌گذاریم روی اینکه خداوند را از خودمان راضی کنیم. ولی اگر به خاطر بهشت نماز بخوانیم تمام اهتمام را به کار نمی‌بریم و می‌گوییم خداوند، کریم است. 🔆 هیچ‌گاه فایده را به جای هدف ننشانید؛ چون در فواید ایجاد می‌شود، ولی در هدف انحراف ایجاد نمی‌شود. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۳۹ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۲۶ ✅ اختصاص به و امام زمان (ع) ندارد. در امم گذشته برای برخی از انبیاء نیز اتفاق افتاده است. 📌 ادریس، نوح، هود، عیسی، موسی، یوسف و صالح علیهم السلام از پیامبرانی بودند که دارای غیبت بودند. 🔆 حضرت نوح بعد از طوفان، امت خود را جمع می‌کند و به خودش و پیامبری جناب هود بشارت می‌دهد. در تمام نقل‌های معتبر بین نوح (ع) و هود (ع) ۴۰۰ سال است که این پیامبر الهی در غیبت به سر می برد. حضرت نوح ۹۵۰ سال داشت و ۸۶ نفر به کشتی سوار شدند. خداوند دوباره آن ۸۶ نفر را کرد. 📚 مرحوم علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار روایاتی را می‌آورند که مشابهت در حوادث پیش آمده در امم گذشته را نشان می‌دهد و احادیث محکمی است. 👈 مثلا اگر در اسلام اتفاق افتاد، شبیه اتفاقی است که حضرت موسی قرار بود ۳۰ روز نباشد و ۱۰ روز به آن اضافه شد و در این ده روز سامری آمد و مردم را گمراه نمود. 🔸 غیبت امام عصر (عج) در امت اسلامی یک پدیده نوظهور نبوده بلکه در امت‌های قبل هم اتفاق افتاده است. 💠 پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: هر موضوعی که در ملت‌های قبل از من، جاری شده در امت من هم اجراء خواهد شد. 💠 حنان‌ابن‌سدیر از پدرش از امام صادق (ع) نقل می‌کند که فرمودند: ما غیبتی دارد که طولانی می‏‌شود. عرض کردم: علت آن چیست؟ فرمودند: خداوند نمی‌خواهد این امر انجام شود، مگر اینکه تمام سنت‌هایی را که پیامبران در غیبت‌هایشان داشته‏‌اند، درباره او جاری کند و ناچار است که مدت غیبت همه پیغمبران را به سر برد. خداوند می‏‌فرماید: «َلتَرْکبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ؛ که بی‏‌تردید شما حالی را پس از حالی خواهید پیمود» یعنی کسانی که پیش از شما بوده‌‏اند [در مورد شما جاری خواهد شد] 🔸 به هر ترتیب باید گفت خواندن امام عصر (عج) بر بدن پدر بزرگوارشان و خارج شدن ایشان از میان جمعیت، آغاز است. 🖌 کمتر مسئله‌ای نظیر غیبت را پیدا می‌کنید که تمام معصومین از پیامبر (ص) تا امام عسکری (ع) درباره آن داشته باشند. ___________ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۲۶، @Fares_ir
10.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 📚 📖 غضب خدا و پیامبر (ص) بر مکتب سقیفه 🗓 شب اول فاطمیه اول | سال ١٣٩۷ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۴۰ ✅ در جلسات قبل عرض کردیم برای ، دو معنا وجود دارد. یکی را در قالب روایتی از رسول گرامی (ص) بیان کردیم. 🔸 معنای دوم در ، جهل مرکب است. 👈 یعنی کسی را نمی‌داند و نمی‌داند که حقیقت را نمی‌داند؛ بلکه دارد که می‌داند. ⭕️ هر کسی که به خودش اجازه اظهار نظر در هر زمینه‌ای را می‌دهد دچار بیماری جهل مرکب است. ✳️ شش عامل باعث می‌شود که نسبت به یک پدیده، پیدا کند: 🔹 و . یعنی علمی که خلافش هم وجود دارد. 🔹 تمایلات نفسانی که اصطلاحاً به آن پیش‌فرض می‌گویند. 🔆 اگر شما بخواهید در یک امری، درست پیدا کرده و نتیجه درست بگیرید نباید پیش‌فرض داشته باشید تا بر اساس آن وارد بحث نشوید. 🔹 . 🔆 مثلا برخی می‌گویند ما ایرانی هستیم و دینمان هم باید ایرانی باشد. 🔹 . 🔆 تقلید، امری است که باعث می‌شود صحیح حاصل نشود. البته تقلید در مقام اندیشه، مذموم است؛ اما تقلید در مقام رفتار نه تنها اشکالی ندارد بلکه یک امر عقلایی است؛ چون رجوع به است. شما نزد پزشک می‌روید و از آن چیزی که به شما می‌گوید تقلید می‌کنید. 🔹 در رأی. 🔹 . 🔆 لجاجت معمولاً در تفکرات سیاسی و حزب‌گرایی‌ها است. هر حزبی هر کاری که می‌کند می‌گوید درست است و هر کاری که طرف مقابل انجام دهد غلط است. 💢 استدلال بر مبنای این شش مورد، جهل مرکب را ایجاد می‌کند. ✳️ شش عامل هم باعث می‌شود که انسان نسبت به یک پدیده به برسد: 🔸 نکردن در استدلال. 🔸 . 🔸 تمرکز در . 🔸 تحرک و پویایی اندیشه، یعنی به روز کردن. 🔸 تبادل نظر و گرفتن. 🔸 امدادهای غیبی. 💠 امام زین العابدین (ع) با این فقره از دعای مکارم الاخلاق، می‌خواهند که جهل مرکب به وسیله بر طرف شود تا دچار لجاجت نشویم. 📌 جهل مرکب علاوه بر اینکه نادانی و سخیف است، نیز هست. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۴۰ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
9.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 📚 📖 برائت از دشمنان حضرت زهرا (س) یک اصل قرآنی است 🗓 شب اول فاطمیه اول | سال ١٣٩۷ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6050846864016673358.mp3
23.32M
📚 | جلسه ۴۱ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۴۱ ✅ حضرت سجاد (ع) در دعای مکارم الاخلاق فرمودند: «اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي؛ خدایا با لطفت وفور (کمال خلوص در نیت) را به من عطا کن» 🔸 امام (ع) این مطلب را در لسان درخواست می‌کنند. دعا، مقتضای انسان است. کسی که خود را بنده بداند دعا می‌کند. رسیدن به این مرتبه جز به حاصل نمی‌شود. اساساً ارزش به دعا است. 💠 سوره فرقان آیه ۷۷ می‌فرماید: ای پیامبر ما، بگو اگر این دعای شما نبود خدای شما هرگز به شما اعتنا نمی‌کرد. 💠 پیامبر (ص) فرمودند: دو نفر را به می‌فرستند که عملشان با هم مساوی است. اما در بهشت یکی از آن‌ها می‌بیند که دیگری در جای بهتری است. به خداوند عرض می‌کند: چه شد که او بالاتر رفت؟ خداوند می‌فرماید: چون او از من درخواست می‌کرد و تو از من درخواست نداشتی. ✳️ در مسأله دعا، چند نکته وجود دارد: 🔸 هیچ‌گاه از مأیوس نشوید. 💠 امام صادق (ع) به یکی از اصحاب فرمودند: دعا کن و نگو که کار از کار گذشت. نزد خداوند مقامی هست که به آن نمی‌رسی مگر با درخواست از خدا. اگر بنده‌ای دهانش را ببندد و از خداوند چیزی نخواهد به او چیزی نمی‌دهند. بخواهید تا بدهند. بدان که هر دری که کوبیده شود بالأخره به روی کوبنده باز می‌شود. 🔸 را رعایت کنید. 💠 حضرت صادق (ع) فرمودند: آداب دعا کردن را رعایت کن اگر رعایت نکردی انتظار اجابت نداشته باش. 🔸 را زنده نگه داریم. 💠 شخصی به محضر پیامبر (ص) رفت و سؤال کرد: چرا ما خدا را می‌خوانیم ولی دعای ما مستجاب نمی‌شود در حالی که خداوند فرموده است مرا بخوانید، شما را اجابت می‌کنم. خداوند که نمی‌کند. حضرت فرمودند: قلب شما به خاطر ده خصلت مرده است. 🔆 پیامبر درباره از خداوند اینطور می‌خواهند: «اَللَّهُمَّ ارزُق مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ اَلعِفَافَ وَ الکِفَافَ؛ خدایا، به من و خاندانم در حد و بده». ⭕️ ما که امت او هستیم چرا بیش از این می‌خواهیم؟ ما دعاهای اختراعی داریم. بعد هم برای اینکه اعتماد خدا را جلب کنیم می‌گوییم دو هزار میلیارد بده که ما هم از دیگران دستگیری کنیم. مگر خود خدا بلد نیست به دیگران بدهد؟ 👈 محتوای دعا و روش دعا و را باید یاد گرفت که چیست. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۴۱ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
16.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 📚 📖 نسخه وحدت و پرهیز از تفرقه، اطاعت از امیرالمؤمنین (ع) است 🗓 فاطمیه اول | سال ١٣٩۶ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
📸 ✅ خصلت محبّ امیرالمؤمنین (ع) @Fares_ir