eitaa logo
استاد علوی تهرانی
4.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
310 ویدیو
78 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ✅ آخرین جلسه شبهای مـاه رمـضــان شــنبه ۹ فروردین ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۴ محفــل جـزء خـوانـی قــرآن کـریــم مناجات‌ : حاج مصـطفی سمـــاواتـی سخنرانی : اســـتـاد علــوی تهــرانـی خیــابــــان کـارگــــــر شـمــــالــی مسجدحضرت امیــر علیه‌السلام @Fares_ir
@Fares_ir4_5999287375061063593.mp3
زمان: حجم: 25.96M
🔊 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز بیست و هشتم  رمضان ۱۴۴۶        شنبه ۹ فروردین ماه ۱۴۰۴ 🔸 مسجد حضرت امیر علیه‌السلام 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🌺 #اعلام_برنامه شــب‌هــای مــاه مبــارک رمــضــــان از شــنبه ۱۱ اســـفنـد، شب اول مـا
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و نهم  رمضان ۱۴۴۶ (شب آخر)         شنبه ۹ فروردین ماه ۱۴۰۴ 🔸 مسجد حضرت امیر علیه‌السلام 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت حدیث کساء 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه ۲۲ 🔹 شعر خوانی : حاج احمد بابایی @Fares_ir 👇👇👇
@Fares_ir4_5999297768881919491.mp3
زمان: حجم: 15.41M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و نهم  رمضان ۱۴۴۶ (شب آخر)         شنبه ۹ فروردین ماه ۱۴۰۴ 🎤 حاج مصطفی سماواتی        قرائت حدیث کساء 📌 مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
@Fares_ir4_5999297768881919492.mp3
زمان: حجم: 25.72M
🔊 📚 📖 موضوع : | جلسه ۲۲ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و نهم  رمضان ۱۴۴۶ (شب آخر)         شنبه ۹ فروردین ماه ۱۴۰۴ 🎤 استاد سید محمدباقر علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
@Fares_ir4_5999297768881919493.mp3
زمان: حجم: 3.1M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و نهم  رمضان ۱۴۴۶ (شب آخر)         شنبه ۹ فروردین ماه ۱۴۰۴ 🎤 استاد سید محمدباقر علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
@Fares_ir4_5999297768881919494.mp3
زمان: حجم: 3.16M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و نهم  رمضان ۱۴۴۶ (شب آخر)         شنبه ۹ فروردین ماه ۱۴۰۴ 🎤 حاج احمد بابایی 📌 مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖 موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن_فصل_دوم | جلسه ۲۲ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رم
. در بحث انسان موعود گفتیم تمام کسری‌هایی که باعث سیر قهقرایی در زندگی است، منبعث از دو حقیقت هستند: ۱. نفس؛ که احتیاج به تهذیب دارد. یعنی پیراستن نفس از رذائل و آراستن به فضائل، ۲. هوای نفس؛ چون نفس ما مرکز یکسری از خواسته‌ها با سه ویژگی‌ست: نامحدود دارد؛ لذت‌طلب است؛ و از درد و رنج هم گریزان؛ وقتی خواهش‌های نفس با این سه ویژگی پیوند می‌خورد باعث ظهور یک پدیدۀ شوم به نام هوای نفس می‌شود. مبارزه با این دو پدیده جهاد با نفس است. گفتیم که اگر انسان بخواهد به جهاد با نفس مبادرت بورزد یک راه بیشتر ندارد و آن اینکه از نظر معرفتی نگاه خود را در سطح جهان‌بینی اصلاح کند؛ و اصلاح این نگاه، در دستاورد کمال است و اینکه انسان چه چیزی را کمال بداند؟ عرض کردیم که کمال‌طلبی یکی از تمایلات فطری انسان‌ است. پس تمام مذاهب و مکاتب اعم از حق و باطل در اینکه انسان کمال‌طلب است توافق دارند؛ اما در اینکه این کمال چیست اختلاف دارند. ما به پنج مورد از آنچه که توسط انسان‌ها کمال دانسته می‌شود اشاره کردیم؛ و در این جلسه به دو مورد باقیمانده اشاره خواهیم کرد: مورد ششم: کمال بشر در به دست آوردن حکمت و معرفت است. این حرف، کلام ارسطو به عنوان یک شخصیت مهم فرهنگی و فرهیختۀ اروپاست. مراد ایشان از علم و حکمت علم به حقایق هستی‌ست. حقایقی که رسول خدا در دعای خود می‌فرمایند: خدایا اشیاء (حقایق) خود را آن چنان که هستند به من نشان بده. یا در جایی دیگر می‌فرمایند: پروردگارا! بر علم من بیفزا. (طه:۱۱۴) حال آقایان فلاسفه معتقدند که انسانی کامل است که حقایق بیشتری نسبت به حقیقت هستی بداند. فلذا از دیدگاه فلاسفه انسان کامل یک فرد فیلسوف است. البته مقصود فلاسفه از دانستن حقایق جهان‌شناسی نیست؛ بلکه هستی‌شناسی‌ست؛ که در تقسیمات علوم به آن الهیات گفته می‌شود. علمی که اگر کسی به انتهای آن برسد به خدا رسیده است. این عقیده در مقایسه با پنج مورد قبلی حرف خوبی‌ست؛ اما کامل نیست. چون حکمت آن چیزی‌ست که باید در انسان منجر به عمل بشود. گاهی انسان یک دانش بالایی را دارد؛ اما عمل او منبعث از آن دانش بالا نیست. به دو مثال اشاره می‌کنم: ۱. حضرت موسی برای متقاعد کردن بنی‌اسرائیل دارای ۹ معجزۀ ثابت بوده است. شما این را بدانید که معجزه چیزی نیست که به تنهایی بتواند انسان را به خدا برساند. بلکه باید یک چیزی در درون انسان وجود داشته باشد تا بتواند به ضمیمۀ معجزه او را به خدا برساند. بنی‌اسرائیل آن را نداشتند. فلذا قرآن دربارۀ آن‌ها فرمود: آن‌ها را در حالی‌که باطنشان به الهی بودن آن معجزات یقین داشتند از روی ستم و خودبرتربینی انکار کردند. (نمل:۱۴) پس می‌بینید که علم و دانش به حقیقتی وجود دارد؛ اما عمل مترتب به آن دانش نیست. یعنی حکمت نظری هست؛ اما حکمت عملیِ منبعث از آن وجود ندارد. ۲. دربارۀ یهود امت پیامبر حضرت امیر راجع به کودتای سقیفه فرمودند: به خدا سوگند پسر ابی‌قحافه جامۀ خلافت را بر تن كرد؛ در حالى كه می‌دانست جايگاه من نسبت به حكومت اسلامى مانند محور آسياب است به آسياب كه دور آن حركت می‌كند. پس غاصبان جانشینی پیامبر می‌دانستند که نباید به جای پیامبر بنشینند؛ اما عمل آن‌ها چیز دیگری بود. پس کلام جناب ارسطو اگرچه حرف خوبی‎ست؛ اما کامل نیست. چون بین حکمت نظری و حکمت عملی ملازمه‌ای وجود ندارد. اما از نظر ارباب معرفت کمال بشر در چیست؟ انسان اگر واجد چه چیزی بشود به کمال رسیده است؟ کمال آن چیزی‌ست که انسان از آن برخوردار نیست؛ اما استعداد آن در نهاد او نهفته است. مورد هفتم هرچند که از ارباب معرفت است؛ اما من آن را، تنها به این دلیل که استشهاد آیات و روایات را دارد ذکر می‌کنم. مورد هفتم: نهایت کمال بشر خداگونه‌شدن است. مگر می‌شود انسان خداگونه بشود؟ بله! معنای خداگونه‌شدن، ربانی (منسوب به ربّ) شدن است. تنها راه ربانی شدن را امام صادق فرموده‌اند: بندگی خدا کردن یک حقیقتی‌ست که در ذات آن ربانی شدن است. البته عبادات ما غالبا در مرتبۀ الفاظ است و تنها ما را از آتش جهنم نجات می‌دهد؛ نه اینکه به عبودیت برساند. در حدیث قدسی معنای این ربوبیت آمده: بندۀ من! از من اطاعت كن تا تو را مَثَل خود قرار دهم. من به هرچه که بخواهم موجودیت ببخشم به آن می‌گویم: باش! پس آن هم موجود می‌شود. و تو هم هرچه را که بخواهی می‌توانی به آن بگویی: باش! تا موجود شود. این یعنی تبدیل عبودیت به ربوبیت. منتها حقیقتا انسان باید از مرتبۀ لفظ بگذرد. همۀ حرف ما هم همین است که انسان چگونه می‌تواند از مرتبۀ لفظ عبور کند؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ خلاصه سخنرانی استاد سید محمدباقر علــوی تهـرانی مــوضــــوع: انســان از نگــاه قــرآن فصل دوم | جلسـه ۲۲ (آخر) - بخـش ۱ جلسات شبـــهای ماه مبارک رمضـان شـــب ۲۹ | شـــنبه ۹ فـروردین ۱۴۰۴ مسـجد حضـرت امیــــر علیـه‌السلام @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
. در بحث انسان موعود گفتیم تمام کسری‌هایی که باعث سیر قهقرایی در زندگی است، منبعث از دو حقیقت هستند:
. در حدیث قدسی دیگر فرمود: هيچ بنده‌اى با چيزى محبوب‌تر در نزد من از آنچه بر او واجب ساخته‌ام به من نزديک نمی‌شود. و بندۀ من با اعمال مستحب به من نزديک می‌شود تا آن جا كه او را دوست می‌دارم. پس چون دوستش داشتم گوش او می‌شوم تا با آن بشنود؛ و چشم او می‌شوم تا با آن ببیند؛ و زبان او می‌شوم تا با آن سخن بگوید؛ و دست او می‌شوم که تا آن فعالیت کند؛ هر زمان که مرا خواند او را اجابت می‌کنم؛ و هرچه که از من خواست به او می‌دهم. گوش که الهی شد، ساز و آواز و غیبت نمی‌شنود. چشم که الهی شد، هجویات نمی‌بیند؛ بلکه حقایق را می‌بیند. زبان که الهی شد، جز حق نمی‌گوید؛ و به جز عدالت‌گستری و دستگیری کاری نمی‌کند. پس کمال بشر در خداگونه‌شدن است. نگاه اهل بیت هم همین است. گفتیم اگر کسی بخواهد با نفس و هوای نفس خود مبارزه کند باید جهان‌بینی‌ خود نسبت به کمال را اصلاح کند؛ کمال چیست؟ خداگونه‌شدن. چگونه می‌توان خداگونه‌ شد؟ با عبودیت. حال چگونه می‌شود بنده بود؟ از حضرت صادق پرسیدند: عقل چیست؟ فرمودند: عقل آن حقیقتی‌ست که به‌ وسیلۀ آن خدا عبادت می‌شود؛ و همچنین سعادت بشر که بهشت باشد کسب می‌شود. پس تمام این‌ها به عقل مرتبط می‌شود. تا زمانی‌که عقل شکوفا و تقویت نشود، هیچ‌چیز در انسان اصلاح نخواهد شد. حضرت امیر فرمودند: مؤمن ایمان نیاورده مگر آنکه خردورزی کند. پس، ‌از ما عبادت عاقلانه را خواسته‌اند؛ نه عبادت عابدانه را. حضرت امیر فرمودند: کسی‌که عقل ندارد دین ندارد! در حدیثی دیگر فرمودند: اندازۀ دین‌داری بستگی به میزان عقل انسان دارد. امام صادق فرمودند: بنیان و اساس انسانیت، عقل است. پس راه عبودیت، عقل است. معنای عقل در لغت عرب عقل را محدودیت معنا کرده‌اند. واژۀ عقل در لغت عرب به معنای چهارچوب قائل شدن است. به سه نظریۀ معروف عرب در معنای عقل اشاره می‌کنم؛ که تمامی آن‌ها در کتاب لسان‌‌العربِ ابن منظور آمده است: ۱. عاقل کسی‌ست که نفس خود را حبس می‌کند؛ و آن را از خواسته‌های نامحدود بازمی‌دارد. ۲. این که عاقل چه کسی‌ست از زبان عرب گرفته شده؛ وقتی زبان کسی محبوس گردید و از سخن بازداشته شد، به آن شخص عاقل می‌گویند. ۳. عقل، عقل نامیده شد؛ زیرا دارندۀ آن را از فرورفتن در مهلکه‌ها بازمی‌دارد. پس عقل چهارچوب نگه داشتن است. در بین عرف هم وقتی واژۀ عقل را به کار می‌برند، آزاد بودن در آن وجود ندارد. رسول خدا فرمودند: به درستی که عقل بستن آدمی‌ست از نادانی. پس عقل در مقابل جهل است. حضرت امیر فرمودند: جز این نیست که عقل دوری کردن از گناه، عاقبت‌نگری در پدیده‌ها و هوشیاری و احتیاط است. این عقل یک دشمن دارد: حضرت امیر فرمودند: چه بسیار عقل‌هایی که اسیر هوی و هوس هستند. چرا؟‌ چون عقل محدودیت ایجاد می‌کند و هوای نفس بی‌حد و حصر بودن. حضرت امیر فرمودند: از بین رفتن عقل در گرفتار شدن بین قوۀ غضبیه و شهویه است. چرا؟ چون این‌ها محل خواسته‌های نامحدود هستند؛ اما عقل محدودیت می‌خواهد. حضرت فرمودند: هرکسی از هوای نفس خود دوری کند عقل او سالم خواهد ماند. بنابراین عقل را باید شناخت؛ و به راه‌های شکوفایی عقل و موانع شکوفایی آن هم آگاه شد. هر کس به این مقوله بپردازد، به مقولۀ انسان موعود پرداخته است. حضرت امیر فرمودند: عقل و شهوت دو ضد هستند. چون عقل، محدودیت در خواسته‌هاست؛ اما شهوت، بی‌حد و حصر خواستن است. لذا عقل را باید بر شهوت حاکم کرد. امام صادق فرمودند: کم‌ترین چیزی که در میان بندگان تقسیم شده پنج چیز است: یقین، قناعت، صبر، شکر؛ و پنجمى كه همۀ اين‌ها به سبب آن كامل می‌شود، عقل است. عقل تنها پدیده‌ای‌ست که هرچه از آن بیشتر استفاده شود بهرۀ آن بیشتر خواهد شد. بحث دربارۀ عقل یک بحث مستقل است که در فرصتی دیگر به آن خواهیم پرداخت. اما به عنوان حسن ختام جلسات چند حدیث دربارۀ نشانه‌های عاقل نقل می‌کنم: پیامبر فرمودند: عاقل‌ترین مردم نیکوکار ترسان (از عذاب خدا) است؛ و نادان‌ترین آن‌ها بدکار آسوده‌خاطر. حضرت امیر در روایات مختلفی فرمودند: - عاقل کسی‌ست که بر هوی نفس خود چیره شده است. - عاقل کسی‌ست که از شهوت خود دوری گزیند. - عاقل‌ترین مردم کسی‌ست که دورترین آن‌ها از هرگونه پستی باشد. - عاقل‌ترین مردم باحیاترین آن‌هاست. - عاقل‌ترین مردم کسی‌ست که در برابر حق رام باشد. - عاقل‌ترین مردم کسی‌ست که در كيفر دادن نادان از خاموشی فراتر نرود. - عاقل‌ترین مردم کسی‌ست که در مقابل خدا فرمان‌بردارتر از همه باشد. - عاقل‌ترین مردم کسی‌ست که نسبت به عیب خودش بینا و نسبت به عیب دیگران دیگران نابینا باشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ خلاصه سخنرانی استاد سید محمدباقر علــوی تهـرانی مــوضــــوع: انســان از نگــاه قــرآن فصل دوم | جلسـه ۲۲ (آخر) - بخـش ۲ جلسات شبـــهای ماه مبارک رمضـان شـــب ۲۹ | شـــنبه ۹ فـروردین ۱۴۰۴ مسـجد حضـرت امیــــر علیـه‌السلام @Fares_ir
@Fares_ir980_64657675580144.mp3
زمان: حجم: 27.06M
🔊 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز بیست و نهم  رمضان ۱۴۴۶ (روز آخر)        یکشنبه ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۴ 🔸 مسجد حضرت امیر علیه‌السلام 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir
🔴 و برای کمک به نیازمندان 💢 پرداخت فطریه بر واجب است. سرپرست مکلف است به تعداد همه نفرات خانواده که به اصطلاح نان‌خور او هستند، فطریه را پرداخت نماید. (چه کودک باشند چه سالمند، چه روزه گرفته باشند، چه نگرفته باشند) ♻️ فطریه برای هر نفر معادل قیمت سه کیلوگرم غذای غالب خانواده است. ( یا ) چنانچه بیشتر اوقات نان مصرف می‌کنند فطریه هر نفر، قیمت سه کیلو گندم است. فطریه امسال به ازاء هر نفر، بین ۷۵.۰۰۰ تومان تا ۱۰۰.۰۰۰ تومان تعیین شده است. چنانچه بیشتر برنج مصرف می‌کنند به ازاء هر نفر، قیمت سه کیلو برنج مصرفی خود را باید پرداخت نمایند. 📣 چنانچه سرپرست خانواده سید است، فطریه خانواده با عنوان "" نامیده می‌شود و چنانچه سرپرست سید نباشد، فطریه خانواده با عنوان "" نامیده می‌شود. 📲 شما می‌توانید از طریق درگاه امن زیر وجوه فطریه خود را پرداخت نمایید. حتما در قسمت درگاه، نوع فطریه را (از جهت سادات یا عام بودن سرپرست خانواده) قید نمایید. مبلغ کفاره غیرعمد یا عذر روزه، هر روز ۲۰.۰۰۰ تومان است. ضمناً چنانچه کفاره روزه واریز نمودید، در توضیحات آن قید نمایید. 💳 نشانی درگاه پرداخت: https://zarinp.al/fares_ir 🔺چنانچه فطریه و کفاره را مستقیماً به حساب‌های امور خیریه واریز می‌کنید حتما اطلاع دهید. اطلاعات حساب‌ها در سایت خیریه آمده است. می‌توانید اطلاعیه‌ها و برنامه‌ها و گزارشات امور خیریه را در فضای مجازی این واحد به نشانی زیر دنبال کنید: سایت: 🌐 Ehsan.Fares.ir تلگرام و ایتا: 🆔 @Ehsan_fares_ir طاعات و عبادات قبول عید سعید فطر مبارک